karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:33:14

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 179 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 9 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2015-03-18 05:07:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-04-19 15:05:30
Viestit: 11921
Paikkakunta: Päijät-Häme
Mitä opimme tästä? Emme mitään...
Voidaan siis erotella ainakin kaksi, ellei kolmekin paleoryhmää; Ortodoksipaleo, joka syö vain sitä minkä itse juoksemalla kiinni saa, paitsi lehmiä, vaikka niitä olisi helppo juosta kiinni. Ja kaivaa porkkanan tilalle koiranputken ynnä muiden alkuperäiskasvien juuria.
Nationalistipaleo, joka syö vain sitä mitä omassa nykyisessä kotimaassa kasvaa tai on kasvanut. Mieluummin kauan sitten.
Internationaalipaleo, joka syö kotimaista, ulkomaista ja mitä vaan puhdasta, einesvapaata ja pitkälle tehtaissa jalostamatonta ruokaa.

Ja tietysti on Amerikanpaleo, joka onkin sitten juttu ihan erikseen.

Aivan kivikauteen on täysi mahdottomuus mennä, sillä melkein jokaikinen ruokakasvi on aikojen kuluessa jalostettu kauas alkuperäisestä ja samaa jalostamista on tapahtunut eläintenkin kohdalla. Hirvi on hirvi ja poro on poro, ei enää niin villi kuin aiemmin kuitenkaan, mutta ihmisen käden jälki näkyy sitten jo muissa lihanlähteissä ja mammutteja ei enää ole.
Paleo-sana tulee kreikan sanasta palaeo joka tarkoittaa vanhaa.
Ei paleoruokavaliossa ole oikeasti mahdollista mennä nykyaikana esihistorian hämäriin, sillä vaikka me olemme ehkä muuttuneet vähän?, niin olemme kuitenkin muuttaneet ympäristöämme paljon.
Joten suvaitkaamme paleoporsaat ja paleokanat. Minä en ainakaan viitsi keihäs kädessä väijyä Suomen harvalukuisia villisikoja ja kahlata rantoja lokinmunia saadakseni.
Mikä tässä asiassa on niin vaikeaa tajuta, paleoruokavaliossa siis jäljitellään paleoaikaista ruokavaliota, ei nähdä päivätolkulla nälkää kun hirvi sattuikin pääsemään karkuun, ei hammasta purren purra käpyä, kun muuta sopivaa ei saatu kiinni, eikä muuteta asumaan luolaan nahkapala vyötäröllä kivenmurikoilla siemeniä hieromaan. Tai siis, saahan niin tehdä jos haluaa, mutta minä en ainakaan halua.

_________________
viewtopic.php?f=11&t=25856

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485


Fac ut vivas.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 06:38:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Diesel kirjoittaa hyvin :D

En ole varma haluanko lokeroida itseäni niin tarkasti, minun ruuat nykyseltään muistuttavat eniten paleota, vaikka olen taas ollut ketoosissa muutaman viikon siksipä sanon kyselijöille syöväni paleosti.
Se kumma kyllä ei nosta karvoja ihmisillä pystyyn kuin että sanoisi että karppaan tai olen induktiolla tai ketoosissa tms.

Minä olen ehkä internationaali paleo. Ehkä joskus olin vielä sweet american paleo kun halusin korvata sen kaiken entisen makean leiväkkeilla ja pullakkeilla, mutta se on onneksi taakse jäänyttä.

Ja nuista meidän saaliseläimistä. Olen saanut joka vuosi hirven luita ja se RASVAN määrä niissä. Ja joku puhuu ettei rasvaa ollut??

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 08:08:39 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Lentovalas on niitä 90-luvun paleoita, arvaan.

Isoista sellaisista jopa Cordain (Eadesista puhumattakaan) on myöntänyt olleensa silloin väärässä. Mutta Cordain onkin ihka oikea tutkija ja tietää, ettei tieteellä voida todistaa mitään oikeaksi, mutta sentään vääräksi voidaan osoittaa. Muun muassa niillä luiden ja muiden rasvoilla, joita kukaan 90-lukulainen jenkkitutkija ei olisi edes uneksinut syövänsä :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 08:56:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Lentovalas kirjoitti edellä hirven luuttoman ruhon olevan vähärasvaista. Mitä väliä sillä luuttoman ruhon vähärasvaisuudella on, kun luutkin ovat hyödynnettävissä ja ne, kuten Ronja-Aliisa kirjoitti, ovat rasvaisia?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 09:32:08 
Poissa
voinen
voinen

Liittynyt: 2011-07-01 11:44:20
Viestit: 5466
Paikkakunta: Pakastin
Hirvissä, poroissa ja muissa eläimissä on muutakin ja nimenomaan muuta syömistä kuin se liha. Tuntemieni metsästäjä-paimentolaisten suurinta herkkua on pää, turpa ja silmä. Sisäelimet ovat paitsi suosittuja, myös ravinteikkaita. Erityisen ravitsevaa on veri, juotuna suoraan teurastetusta eläimestä, siis "juoksevana".

_________________
Uushullu

Kuuntelen Kroppaa


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 11:06:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Ehkä on olemassa erikseen semmoinen 'syön vain marketin valmiiksi pakattua lihaa'-paleo,
joka ei tietenkään ymmärrä että metsästäjä-keräilijät söivät kaiken mitä ruhosta irti lähtee ja nimenomaan niitä rasvoja...

Legendatha kertovat tasankointiaanien heittäneen fileet koirille, koska tiesivät että rasvattoman lihan syömisestä sairastuu.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 12:05:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
:D nauratti tuo inkkari legenda. Luulen , että se ei ole legendaa, pakkohan ne koirat on ollu jollaki ruokkia. Tuskin ovat parhaita osia antaneet.

Esim. aivot on imeskelty niin kaloista kuin muistakin ja ovat vissiin pelkkää rasvaa.

Isoisäni esm. suolasi kaikki kalastamansa kalanpäät ja se oli sunnuntai herkku kun isoäiti keitti kalanpäitä :D Ja niisähän ei paljoa muuta ollut kuin ne aivot mitä imeskellä

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 12:14:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Ainiin, kokkikolmosellahan on ihan ohjelma perinneruuista ja siellä tehtiin soppaa rasvaisesta poronperäsuolesta ja mun tutun lempiruoka oli poron koparasoppa, eli siis ne poron kynnet ja sekin on ihmeen rasvainen ruoka.

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 12:16:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
http://www.samimuseum.fi/anaras/elamant ... rinne.html

Lapin herkuista juttua

ote teksistä mutta nuotion loimussa paahdettu lihavan pailakan kylki oli parasta herkkua.

ilmeiseti oli lihaviaki poroja joskus :)

Ja sitten oli käristystä varten vatsa ja munuaiskuuta, eli rasvaa :)

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 12:21:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Ronja-Aliisa: Niinpä, sitä rasvaa löytyy kumman hyvin, jos uskaltautuu syömään muuta kuin niitä fileitä ja paisteja. Juuri siitä syystä epäilenkin paleosyömistä vähärasvaiseksi mainostavien tutustuneen lähinnä markettien valmiiksi pakattuun mahdollisimman vähärasvaiseen tarjontaan. :D

Lampaan niska... aaah, miten rasvaista sekin on. Sitä vaan ei löydä edes yleensä hyvin varustetusta hallista, halal-kaupasta sen sijaan kyllä löytyy.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 12:49:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-04-19 15:05:30
Viestit: 11921
Paikkakunta: Päijät-Häme
Se on tätä nykyvouhotusta, tai ehkä just niin kuin Elskin kirjoitti, 90-luvun hapatusta, että vain filee on syötävää, kun siinä ei ole juuri mitään ylimääräistä. Ei siinä mitään, kyllä minäkin fileetä syön ja ostankin, mutta harvemmin. Possun ulkofileen paistamisessa täytyy olla tarkkana ja käyttää konsteja, ettei joudu syömään kuivaa, kuituista lihaa. Parhaita paloja ovat ehdottomasti monenlaiset rasvaiset osat ja jopa sisäelimet, joita meillä on aina syöty. Silmät pyöreinä joskus katselen kaupan tarjontaa, broilerin paistijauhis, mikä paisti, kana on kana, broilerin fileesuikale, missä kanalla on filee? Vielä me varmaan näemme broilerin kinkkujakin, kun ruumiinosia nimetään uusiksi ostohalua kiihottamaan.
Kalanpäät olivat kasvatusisänikin herkkua, niitä imeskeltiin huolella. Ja kalakeittoon laitettiin koko kala, eikä vain ruodottomia fileitä.
:D Minulla on muuten uusi pussillinen kananvarpaita, itäisten maiden nikamankorjaussoppaa tulossa, meille nivelrikkoisille.
Naapurin emäntä on kotoisin Iistä ja siellä syötiin aina napsuvelliä, joka on samaista koparasoppaa toisella nimellä vaan. Hirvi on rasvattomampi kuin poro, mutta tutkittuna näissä tiedoissa on vain liha, jos luut rikotaan ja keitetään, niin alkaa sitä rasvaakin löytyä.

_________________
viewtopic.php?f=11&t=25856

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485


Fac ut vivas.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 13:34:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Napsu soppaa :D se kyllä varmaan kattilassa napsuu ja kopisee :D

Lampaan niska on muuten todella rasvainen. Ja vanha lammas myös. Ja sellaisiahan syötiin ennen :D norjassa pinnekjöt tehdään juuri vanhasta ja rasvaisesta lampaasta.

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 13:44:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-04-19 15:05:30
Viestit: 11921
Paikkakunta: Päijät-Häme
Silloin kun meiltä vielä lammasta löytyi, lähetin kokonaisen uuhen savustamoon. Savustamon setä katseli ruhoa ja sen huomattavia rasvavarastoja tuumaten:"Kyllä minä tämän savustan, mutta taitaa tulla melkoinen villasukka:" No, hän savusti ja punehtuen kertoi, että oli ollut pakko maistaa ja ihmetellä. Mahottoman hyvää, eikä tietoakaan villasukasta. Ja kyllä se hyvää olikin ja luista sai vielä monta hyvää soppaa.

_________________
viewtopic.php?f=11&t=25856

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485


Fac ut vivas.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 13:49:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
:D :D juu se on ihme ennakkoluulo tuo villasukka!!

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 13:52:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Jaa, minä kyllä syön lammasta koska nimenomaan tykkään siitä sen ominaismausta, juurikin siitä mitä ihmiset villasukan mauksi kutsuvat. Kovin nuori=mieto lammas ei olekaan sen vuoksi sitten minun suuhuni niin hyvää kuin se oikein tosissaan lampaalta maistuva lammas...

Joku taisi foorumilla joskus mainita että hänen mielestään lammas maistuu vähän kuin kalalle ja joku toinen siihen sitten että sehän onkin se maaeläimistä jonka rasvassa on eniten omega3-rasvahappoja (tai jotain niiden esiasteita). :D

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 14:00:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Toisinsyöjä kirjoitti:
Joku taisi foorumilla joskus mainita että hänen mielestään lammas maistuu vähän kuin kalalle ja joku toinen siihen sitten että sehän onkin se maaeläimistä jonka rasvassa on eniten omega3-rasvahappoja (tai jotain niiden esiasteita). :D

Muistan sanoneeni molemmat jutut. Huomaan sen kalamaisen maun nimenomaan lampaan rasvassa, mutta myös poron rasvassa. Nykyään huomaan myös oman päänahkani erittämän rasvan haisevan kalamaiselle.

USDA:n elintarviketietokannan listauksessa tosiaan lampaan rasva oli - silloin kuin viimeksi katsoin - se maaeläinrasva joka näytti suurinta lukemaa kohdassa "Total Omega-3 acids". Poron tai riistaeläinten rasvoja ei oltu analysoitu.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 14:29:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Lampaan rasva on todella terveellistä, se on sellainen monimutkaisempi kuin moni muu rasva, mun lammaskirjassa se oli selitetty, en vaan muista millään mitä siinä siitä oli :D
Mutta lammasrasva hyytyy nopeemmin kuin esim. possunrasva, eli ruoka on tarjoiltava kuumana sellaselle joka ei rasvasta välitä. Sekin voi olla joillekkin sellanen yökötys?? kun lautaselle jäähtyy rasvaa??

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 14:29:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-04-19 15:05:30
Viestit: 11921
Paikkakunta: Päijät-Häme
Lammasinnostuksen vallassa piti sitten hakea lampaanpotkaa multinavetan pakastimesta. Ja vaikka kivikaudella ei ollukaan atomikeitintä, niin sinne päätyvät potkat luineen kaikkineen porkkanan, palsternakan, kuivattujen herkkutattien ja yrttimausteiden kanssa muhimaan. Huomenna on mehevä pata valmiina syötäväksi.

_________________
viewtopic.php?f=11&t=25856

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485


Fac ut vivas.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-19 14:14:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
:D

minä tulen juuri sairaalasta, vietin lasten päivystyksessä illaan ja yön ja puoli päivää. Poika sai kuumekouristuksen.
Huh huh niitä ruokia!! Ja miltä keiju maistuu???? Synnärillä sai itse kasata lautasen, poika sai valmiin tarjottimen. Voi mummo ja pappa parkoja jotka sellasen vesipuuron kanssa joutuvay osastolla elämään.

Siinä mietin yöllä näitä kun en uskaltanut nukkua, (mielikuva sinisestä pojasta joka ei hengitä kummitteli)
että ihan sama mitä muut ajattelee kalorilähteistämme, ne ovat takuulla kaikilla, jopa wannabe paleoilla paremmat kuin monella :lol:

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-23 18:59:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Seuraan muutamaa suomalaista paleoblogia ja kyllä niissä esim. kookostuotteet on aika isossa osassa. Että kyllä se paleo taitaa monelle olla aika kansainvälistä vaikka paljon lähiruokaa käytetäänkin.

Itse en niin paleo ole koskaan, että ostasin naapurin maidon tilalle kookosmaitoa tai käyttäsin kookoskermaa oikean kerman sijasta.
Ja ilman en ala oleen jos kermaa ja mansikoita haluan :D

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 179 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 9 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)