karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 14:58:20

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 35 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Paleo ja sallitut juomat
ViestiLähetetty: 2011-01-04 17:21:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-05-31 01:48:17
Viestit: 1176
Paikkakunta: Vantaa/Lontoo
Täällä tuntuu olevan aika hiljaista, mutta pistetään tämä kysymys silti tänne, kun se kerran tänne kuuluu :wink:

Olisiko teillä mitään vinkkejä, millä voisi kätevästi korvata kahvin ja teen? Kaipaisin jotain kuumaa juomaa, jota voisi ihanteellisessa tapauksessa lipittää litratolkulla ilman ongelmia. Tarkoitus olisi taas hifistellä vähän enemmän, kun tietyt asiat mun nykyisessä ruokavaliossa aiheuttavat ongelmia. Syön yleisesti ottaen aika paleosti, mutta käytän jonkin verran maitotuotteita (jotka ajattelin myöskin lopettaa, koska vatsa ja iho eivät oikein tykkää). Lisäksi mulla on jatkuvasti kahvi- tai teemuki tuossa vieressä. Varsinkin kahvi tuntuu kuitenkin olevan aika tujua tavaraa mun elimistölle. Pienetkin määrät saattavat pistää kropan ihan sekaisin. Olen kuitenkin hieman koukussa, koska istun paljon koneella kirjoittamassa, ja tuolla kahvilla tuntuu olevan joku terapeuttinenkin vaikutus deadlinejen painaessa päälle. Olisinkin siis erittäin kiitollinen, jos jollain olisi kertoa vinkkejä koukuttavan hyvistä kuumista juomista, jotka sopivat myös paleoruokavalioon :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleo ja sallitut juomat
ViestiLähetetty: 2011-01-04 17:50:08 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Oletko kokeillut kuumaa vettä (ei hanasta vaan oikeasti kupissa ja kuumennettuna levyllä/keittimellä/mikrolla).

Niin oudolta ja kuin ajatus tuntuukin, se on auttanut minut pois teen ja kahvin litkimisistä syömäaikojen ulkopuolella.
Ja lämmin vesikuppi näyttää yllättäen täyttävän kahvin/teen psyykkaavan funktion, ainakin tällaiselle pääpään työntekijälle, aikatauluineen päivineen... minkä lisäksi se on helppo jippo erilaisiin sosiaalisiin tilanteisiin, joissa sen enempää tarjoukset kuin aikataulukaan ei kovin usein vastaa omiani.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleo ja sallitut juomat
ViestiLähetetty: 2011-01-04 19:31:06 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-08-05 15:11:43
Viestit: 475
Erilaisia yrttijuomia voisi varmaan myös kokeilla, esimerkiksi ayurveda-tuotteita. Näissä tosin kannattaa miettiä määriä, jos tosiaan menee litratolkulla päivässä niin ei ehkä ole lopulta kuitenkaan terveellistä, mutta vaihteluksi varmasti hyvä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleo ja sallitut juomat
ViestiLähetetty: 2011-01-04 21:07:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-05-31 01:48:17
Viestit: 1176
Paikkakunta: Vantaa/Lontoo
Kiitos teille molemmille! :)

Pelkän kuuman veden litkiminen kuulostaa kieltämättä hieman oudolta, mutta ihan hyvin se näytti ajavan asiansa, kun äsken kokeilin :D Mulla on muutenkin joskus hieman vaikeuksia muistaa juoda tarpeeksi ihan tavallista vettä, joten tämä varmasti auttaa siihenkin ongelmaan. Vaikka pidänkin kovasti kahvin ja teen mausta, niiden juominen on mulle usein pelkkää rentouttavaa oheistoimintaa, joten siinä mielessä on aika irrelevanttia minkä makuista juomaa pistän kurkustani alas.

Ayurveda-tuotteet eivät sano mulle mitään, mutta pitää googlettaa lisää infoa paremmalla ajalla. Mulla menee tuo kahvin/teen juominen vähän kausittain, että ei niitä sentään ihan päivittäin tule vedettyä litratolkulla, mutta välillä menee hieman överiksi, kun kittaan niitä yötä myöten. Sellaisina päivinä joku yrttijuoma olisi taatusti parempi vaihtoehto :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: -
ViestiLähetetty: 2011-01-04 22:44:19 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2009-05-26 10:04:18
Viestit: 264
-


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleo ja sallitut juomat
ViestiLähetetty: 2011-01-05 01:43:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-05-31 01:48:17
Viestit: 1176
Paikkakunta: Vantaa/Lontoo
En itsekään ajatellut ruveta miksikään puristiksi, mutta yritän kuitenkin rajoittaa huomattavasti kahvin/teen juomista. Ennen tuli juotua kahvia ehkä 1-2 kertaa kuussa jossain kahvilassa, niin olisi ihan kiva päästä takaisin siihen tilanteeseen. Kahvista nauttiikin enemmän, kun se on vähän harvinaisempaa herkkua :)

Rooibosta olen joskus juonutkin ja tykkäsin kovasti, mutta sitten Earl Grey vei taas mukanaan. Voisihan yrttiteitä tietysti juoda ainakin satunnaisesti :-k En ole tosin hirveästi perehtynyt niihin, koska juon yleensä mustaa teetä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleo ja sallitut juomat
ViestiLähetetty: 2011-01-05 03:33:53 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
Paikkakunta: Lahti
Ayurveda-hakusanalla löytyy kyllä vaikka mitä kun sehän tarkoittaa koko perinteistä intialaista lääketiedettä :mrgreen: Niissä voi kyllä olla jotain hämäriäkin yrttejä joten kohtuus lienee paikallaan niittenkin kanssa. Mutta joo, yrttiteelaatujahan on aivan älyttömästi, joten siitä vain kokeilemaan. Jos tykkäät makeasta niin Celestial Seasoningin teissä (jotka tosin ovat vähän hintavampia) on yleensä vähän carobia mukana, mistä saattaa kupilliseen tulla about 1 g hiilaria. Mutta niillä on IMHO parhaat ja aivan addiktiivisen herkulliset teet (toinen niitten rakastama ainesosa on paahdettu kiinanruusu/hibiskus--ooooh :smt007 ) niitä juon yleensä jos yritän kärvistellä vähemmällä kofeiinilla.

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleo ja sallitut juomat
ViestiLähetetty: 2011-01-05 05:17:30 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Liittynyt: 2005-04-12 07:05:10
Viestit: 14387
Paikkakunta: Imatra
Mieki oon nyt kylminä aamuina alkanu juomaa kuumaa vettä, hyvin menee kahvin asemesta aamulla, kunhan vähän edes lämmittää sisältä... :lol:
Kahvia tulee juotua töissä kuitenkin melkei heti sinne mentyä...

_________________
Karppi, since 2005 :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleo ja sallitut juomat
ViestiLähetetty: 2011-01-06 06:34:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-05-31 01:48:17
Viestit: 1176
Paikkakunta: Vantaa/Lontoo
snowgrouse kirjoitti:
Jos tykkäät makeasta niin Celestial Seasoningin teissä (jotka tosin ovat vähän hintavampia) on yleensä vähän carobia mukana, mistä saattaa kupilliseen tulla about 1 g hiilaria. Mutta niillä on IMHO parhaat ja aivan addiktiivisen herkulliset teet (toinen niitten rakastama ainesosa on paahdettu kiinanruusu/hibiskus--ooooh :smt007 ) niitä juon yleensä jos yritän kärvistellä vähemmällä kofeiinilla.


Tuolla Celestial Seasoningsilla näyttäisi kyllä olevan tarjolla vaikka mitä houkuttelevan näköistä :smt007 Korkeampi hinta ei ole sinänsä mikään ongelma, koska olen muutenkin juomien suhteen vähän tällainen hifistelijä, joten aina ei välttämättä pääse kovin halvalla :P


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleo ja sallitut juomat
ViestiLähetetty: 2011-01-06 07:11:14 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
Paikkakunta: Lahti
ginerva kirjoitti:
snowgrouse kirjoitti:
Jos tykkäät makeasta niin Celestial Seasoningin teissä (jotka tosin ovat vähän hintavampia) on yleensä vähän carobia mukana, mistä saattaa kupilliseen tulla about 1 g hiilaria. Mutta niillä on IMHO parhaat ja aivan addiktiivisen herkulliset teet (toinen niitten rakastama ainesosa on paahdettu kiinanruusu/hibiskus--ooooh :smt007 ) niitä juon yleensä jos yritän kärvistellä vähemmällä kofeiinilla.


Tuolla Celestial Seasoningsilla näyttäisi kyllä olevan tarjolla vaikka mitä houkuttelevan näköistä :smt007 Korkeampi hinta ei ole sinänsä mikään ongelma, koska olen muutenkin juomien suhteen vähän tällainen hifistelijä, joten aina ei välttämättä pääse kovin halvalla :P


Se kaneliomenatee (Cinnamon Apple Spice) on oma suosikkini. Ihan mieletöntä. :smt007 Se mustikkakin on yllättävän hyvää.

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleo ja sallitut juomat
ViestiLähetetty: 2011-01-06 07:45:26 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Aloittajalle:
Oletko katsonut tällä kivikautis-osiolla olevat Daniel Vitaliksen videot?
Ne löytyvät ketjussa "Johdantoluento kivikautiselämään" Jos et, suosittelen lämpimästi :)

Jos olet, jatketaan. Hänkään ei annan sen kummempia ohjeita siitä, miten paleota pitäisi nykyaikaan tehdä, mutta luennoista käy ilmi, mikä paleoaikaan oli erilaista. Silloin yrtit ja ruohot (ja marjat ja useimmat hedelmätkin) olivat lääkkeitä eikä ruokaa, ja niitä käytettiin sen mukaisesti, koska vaikutukset olivat niin voimakkaita, että muuten tuli ongelmia jopa hengenmenoon saakka. Kasveissa kun ei ole vain MAKUaineita.

Noh. Jo pari mukillista päivässä meidän nykyisiä, kesytettyjä kalorittomia eli ei ruokana ajateltuja juomiamme (kahvi, tee, laittilimut ja -mehut) saa ihka tutkitusti kaiken maailman reaktioita. Entä litroittain? Joskus jopa miellyttävän kasviaromin haistelu riittää lääkitykseksi (siitä kerrotaan tällä hetkellä terveissä evissä, ja kyse on hyvinkin tavallisesta mausteesta, joskin uutteena). Mahtaako joku teeyrtti olla niin vähän mitään vaikuttava, että sitä voisi juoda litrakaupalla päivittäin?

Elikkä suomeksi: IMO mikään muu juoma kuin vesi ei ole todistetusti "turvallinen" tai "sopiva" tai varsinkaan "paleo", jos sitä nautitaan litratolkulla päivittäin. Mitä sitten kokeiletkin, kannattaa muistaa että kaikilla näillä kalorittomilla ja vain virkistykseksi nautituilla jutuilla voi olla täysin odottamattomia pitkän linjan vaikutuksia. ... ja tämä oli vielä pohdiskelua ja pallon heittelyä ilman ainuttakaan taka-ajatusta paleon toisesta suuresta taustatekijästä eli ruoan paikallisuudesta, kausivaihteluineen...

*****
Ja ennen kysymyksiä: en ole millään muotoa puristi itsekään. Käytän kahvia (joka tuodaan kaukaa) usein jälkkärinä ja joskus muutenkin; samoin maistelen melkeinpä mitä juomaa vain. Mutta en (enää) juo päivässä litroittain mitään muuta kuin vetta; kahvin, teen, limpparien, mehujen ja erinäisen yrttiliemenkin pitkäaikaisen yliannostuksen vaikutukset on tähän ikään mennessä jo tulleet kokeilluiksi.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: -
ViestiLähetetty: 2011-01-06 16:29:49 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2009-05-26 10:04:18
Viestit: 264
-


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleo ja sallitut juomat
ViestiLähetetty: 2011-01-07 08:56:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-05-31 01:48:17
Viestit: 1176
Paikkakunta: Vantaa/Lontoo
els kirjoitti:
Elikkä suomeksi: IMO mikään muu juoma kuin vesi ei ole todistetusti "turvallinen" tai "sopiva" tai varsinkaan "paleo", jos sitä nautitaan litratolkulla päivittäin.


Tämä kyllä kuulostaa ihan loogiselta, varsinkin nyt kun katsoin nuo suosittelemasi Daniel Vitaliksen ajatuksia herättäneet videot läpi. Eilen oli juurikin yksi niistä päivistä, kun tuli juotua ihan liikaa kahvia. Tuloksena varsin järkyttävä olotila, joten voin hyvin uskoa, että pidemmän päälle tällainen ei voi olla kovin järkevää. Täytynee siis totuttautua veden lipittämiseen ja nauttia muita juomia vain satunnaisesti. Mikään puristi en halua olla, koska mulle hyvä ruoka ja juoma on yksi elämän suurimmista nautinnoista, mutta välillä se kohtuus kaikeissa pääsee hieman unohtumaan :roll:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleo ja sallitut juomat
ViestiLähetetty: 2011-01-07 09:54:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Ei mulla muuta, mutta Hauki on kala pelasti mun päivän. Riistaeläimen verta espressokuppiin mulle, lihaton tammikuu alkaakin jo käydä hermoille (sosiaalisista syistä, enhän mä nyt itte).

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleo ja sallitut juomat
ViestiLähetetty: 2011-01-07 12:17:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-05-31 01:48:17
Viestit: 1176
Paikkakunta: Vantaa/Lontoo
Riistaeläimen veri olisi kyllä harvinaisen katu-uskottava juoma, varsinkin kun vampyyrit ovat jälleen muodissa :lol:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleo ja sallitut juomat
ViestiLähetetty: 2011-01-08 15:19:44 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
Paikkakunta: Lahti
Ai niin, tosi paleotahan olisi tietty hassuja sieniä syöneen poron kusi. Osattiin sitä juoda myrkkylitkuja silloinkin :mrgreen:

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleo ja sallitut juomat
ViestiLähetetty: 2011-01-13 14:31:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-05-31 01:48:17
Viestit: 1176
Paikkakunta: Vantaa/Lontoo
Onkos kenelläkään mitään mielipiteitä siitä, että kuinka paha juttu soijamaito on elimistölle? Jos vertaa vaikka ihan tavalliseen lehmänmaitoon. Kokeilin äsken soijamaitoon tehtyä kaakaota. Vielä ei ole ainakaan tullut mitään oireita, vaikka tavalliseen maitoon/kermaan tehty kaakao turvottaa vatsan ihan hetkessä. Soija ei toki kuulu paleoruokavalioon, mutta jos tarkoitus ei ole hifistellä liikaa, niin kuinkakohan turvallista tuon soijamaidon juominen mahtaa olla? Sen terveysvaikutuksista tuntuu olevan aika ristiriitaista tietoa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleo ja sallitut juomat
ViestiLähetetty: 2011-01-13 14:54:34 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Vastaus tuohon taitaa olla tällä foorumilla lähinnä kiinni vastaajasta; ja kuten sanottua ristiriitaista tietoa löytyy.

Kuten jo sanoitkin, paleota se ei ole, sen enempää kuin makea tuoremaitokaan - tai happamaton kerma.

Eikä noista kumpikaan ole edes perinneruokia vanhoissa kulttuureissa. Niissä soijat ja (lehmän)maidot on syöty hapatettuina tuotteina. Ja niissä kyseistä valmistuksesta syntyneet jämät ja liemet on käytetty pääasiassa kanan- tai sianruoaksi .... Minkä lisäksi siellä on soijaa viljelty jopa ihan vain maanparannustarkoituksiin eli ei syötäväksi; näyttävät älynneen paremmin kuin me, miten tärkeää pintamaan kunto on pysyvälle maataloudelle.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleo ja sallitut juomat
ViestiLähetetty: 2011-01-13 18:07:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-05-31 01:48:17
Viestit: 1176
Paikkakunta: Vantaa/Lontoo
els kirjoitti:
Vastaus tuohon taitaa olla tällä foorumilla lähinnä kiinni vastaajasta; ja kuten sanottua ristiriitaista tietoa löytyy.


Näin mä vähän arvelinkin. Ainakaan tuosta soijamaidosta ei tullut mitään välittömiä oireita, joten se näyttäisi siinä mielessä sopivan mulle paremmin kuin esimerkiksi maito tai kahvi. En ajatellut ruveta kittaamaan sitä litrakaupalla, mutta tuskinpa siitä mitään hirveää vahinkoa voi olla hyvin satunnaisesti käytettynä. Olen viime aikoina tykästynyt yrttiteihin, joita täälläkin suositeltiin kovasti, mutta olen aina ollut hieman "täyteläisempien" juomien ystävä, joten perinteiselle kermakahville pitäisi löytyä korvaaja.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleo ja sallitut juomat
ViestiLähetetty: 2011-03-06 15:00:50 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2006-08-17 20:17:19
Viestit: 49
Paikkakunta: Mikkeli
Yogi-teet on varsin hyviä, varsinkin lakritsinjuuritee.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 35 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)