karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-18 02:43:00

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Maitotuotteet ja paleo
ViestiLähetetty: 2010-08-27 12:19:40 
Poissa
scifikarppi
scifikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-06-13 19:14:40
Viestit: 1547
Paikkakunta: savo
Maitotuotteet eivät paleoon oikeastaan kuulu, mutta olisi mukava tietää kuinka moni siitä huolimatta käyttää niitä ruoanlaitossa. Itse sallin kreikkalaisen jogurtin ja satunnaisesti lorautan kermaa tiettyihin ruokiin. Jotenkin minua arveluttaa jättää ne kokonaan pois ruokavaliosta kalsiumin saannin vuoksi. Tiedän, että pikkukaloista saisi ruotoineen hyvinkin kalsiumia, mutta en jostain syystä saa ruotoja syötyä vaikka miten yritän :? Onko muita vinkkejä mistä saa kalsiumia tarpeeksi, että voisin lopettaa maitotuotteiden syönnin. Minulla on jatkuva kortisonilääkitys joka aikanaan altistaa osteoporoosille, joten kalsiumin saanti olisi kuitenkin tärkeää.
...ja koska syön kuitenkin vähän maitotuotteita, minua nolottaa sanoa olevani paleolla :wink:

_________________
"Live long and prosper!"


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Maitotuotteet ja paleo
ViestiLähetetty: 2010-08-27 16:17:03 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47634
Paikkakunta: HomeSweetHome
Mitäpä ajattelit käyttää rasvana maitorasvojen sijaan?
Oliiviöljy on vielä maitorasvaa ja hapanmaitotuotteita modernimpaa, eikä oliivipuu edes kasva täällä (eikä muuten tropiikissakaan).
Eläinrasvat olisivat niitä ainoita autenttisia, mutta hankalasti kerältävissä nykyään.
Kookos kävisi - jos sattuisi asumaan siellä missä se kasvaa :)

Ja asiaan:
Tuoreen maidon käyttö on varsin nuorta alkuperää (samalla viivalla puristettujen kasviöljyjen ja viljan kanssa),
mutta hapanmaitotuotteita ja maitorasvaa on käytetty jo paimentolaisaikoina ja käytetään edelleen paimentolaisheimojen keskuudessa.
Internetin nykypaleoista varsin moni hyväksyy ne.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Maitotuotteet ja paleo
ViestiLähetetty: 2010-08-27 16:37:20 
Poissa
scifikarppi
scifikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-06-13 19:14:40
Viestit: 1547
Paikkakunta: savo
Käytän kyllä kookosta, sillä muuten ei pärjää :smt001 . Olen joustanut paikallisesta ravinnosta aika paljon. Pakkohan se on syödä artikkeleita mitä kasvaa kauempana kuin Suomessa. Ja myös pähkinäöljyjä käytän jonkun verran. Jos pitäytyisin orjallisesti paikallisessa ruoassa, kuolisin nälkään :roll: Ehkäpä sitä ei ihan niin orjallisesti tarvitse noudattaa kunhan pitäytyy pääpiirteittäin artikkeleissa mitä kivikaudella on käytetty, rennosti vaan niin ei käy mielenterveyden päälle liika nipotus :wink: . Suurimmaksi osaksi ruokavalioni koostuu kotimaisista marjoista ja hedelmistä (tosin hedelmiä vain niiden kasvuaikaan, marjoja menee talvellakin), pähkinöistä, munista, rasvaisesta sianlihasta (mieluusti villisikaa jos vaan löytyy jostain) hirvestä, porosta, metsäkanalinnuista, kaneista, kalasta. Nautaakin syön silloin tällöin jos riistaa ei ole saatavilla. Näin syksyisin tosin käytän hyödykseni kaikki metsästävät ystävät ja täytän pakasteeni riistalla ja marjoilla. Ei kai nykyaikainen ihminen voikaan toteuttaa paleota "täysin oikein"... en uskokaan, en ainakaan minä. Olen kokeillut kaikenlaisia karppaustyylejä ja ns. neopaleo on ainoa tapa minulla mitä pystyn noudattamaan ilman mainittavia repsahteluja. Tämä on ehkä jollain tapaa rajoittavampi elämäntapa kuin muut karppaustyylit, mutta toimii minulla :smt045

muoksista muoks. Listasta unohtui kotimaiset kasvikset. Niitä menee kilokaupalla viikossa.

_________________
"Live long and prosper!"


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Maitotuotteet ja paleo
ViestiLähetetty: 2010-08-27 17:52:58 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47634
Paikkakunta: HomeSweetHome
Kukin tekee tuon tavallaan, ja paleoksi kutsutaan kovin montaa tyyliä :D

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Maitotuotteet ja paleo
ViestiLähetetty: 2010-08-29 08:51:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-13 16:58:36
Viestit: 881
Paikkakunta: Eteläkymenlaakso
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2023&fuclass=all&specdiet=milkfree&items=900&from=top&portion=100g&lang=fi

Finelin lista maidottomista, kalsiumia sisältävistä tuotteista järjestyksessä enimmästä vähimpään. Itseänikin kiinnostaa ajatus kivikautisesta ruokailusta mutta koen sen hankalaksi toteuttaa. Pyrin siis syömään vain mahdollisimman vähän käsiteltyä ja mahdollisimman lähellä tuotettua ruokaa, lähinnä marjat, lihat ja maito pääosin suomesta, kasvikset ja vähäiset hedelmät euroopasta. Pähkinöitä ei tietenkään voi oikein valita mistä ne tulee joten siinä olen luistanut.

Listalta hyppää esiin manteli ja nokkonen. Nokkonen on kyllä niin lähiruokaa että :D Mutta käyttömäärältään ei taida kelvata jatkuvaksi lähteeksi.

Mut siinäpä lista kuitenkin, itse vaan bongailemaan sopivia aineksia :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: -
ViestiLähetetty: 2010-08-30 13:52:30 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2009-05-26 10:04:18
Viestit: 264
-


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Maitotuotteet ja paleo
ViestiLähetetty: 2012-03-28 13:23:55 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2012-03-28 13:11:47
Viestit: 13
Täältähän löytyi minuakin mietityttänyt aihe... tosin minua nyt mietityttää vielä kaikki mahdollinen tässä ruokavalioviidakossa, ja oma ruokavalio-suunnitelma on vielä todella pahasti hakusessa, joten pahoittelen jo etukäteen kaikkia tyhmiä kysymyksiäni :D.

Minulle oli uutta tietoa se, että hapanmaitotuotteita on ihmiskunta käyttäynyt pidempään kuin tuoretta maitoa, miten tämä on mahdollista? :o Oliskos jollain käsien ulottuvilla linkkejä tästä aiheesta? :)

Mutta kertokaas ne paleot, jotka ovat jättäneet maitotuotteet pois, miten olette varmistaneet riittävän kalsiuminsaannin? Koirien kohdalla luonnonmukaisessa ruokinnassa käytetään luita ja hienoksi jauhettuja kananmunankuoria kalsiumlähteinä, mutta mites tämä kalsiuminhankinta toimi kivikautisihmisillä?

_________________
Vasta-alkaja, täysi ummikko, ihmettelemässä silmät suurena ja pää pyörällä ruokavalioiden merkillistä maailmaa ja etsimässä itselleen sopivinta vaihtehtoa.... Apua ja neuvoja kokeneimmilta tullaan tarvitsemaan! :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Maitotuotteet ja paleo
ViestiLähetetty: 2012-03-28 14:04:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Aika loogista että hapanmaitotuotteita on käytetty pidempään kuin tuoremaitotuotteita:
Kun ei ole jääkaappeja, iskukuumennusta yms. niin se tuoremaitotuote on alta aikayksikön hapanmaitotuote ihan itsestään. :D
Ensimmäinen kirjallinen muistiinmerkintä kefiirisienestä :smt055 on vasta 472 eaa, mutta veikkaan että se on hyvinkin voinut olla ihmisen symbiontti jo tuhansia vuosia ennen tätä, niin kauan kun vain karjaa on ollut.

Jos miettii kuinka paljon yksikin nauta lypsää, niin sitä maitoa tulee enemmän kuin pystytään tuoreena käyttämään, ellei ole sitten karjaa liian vähän heimon kokoon nähden.

Kroppani nyt vaan rakastaa maitotuotteita, kutsun itseäni paimentolais-paleoksi, mutta Heljä Suuronen-Gleib kutsuu kivikautisessa keittokirjassaan tätä hapanmaitotuotteilla ja kermalla täydennettyä ruokavalioa neopaleoksi. Sama juttu kuitenkin.

Minun kroppani tosiaan rakastaa maitotuotteita, mutta ei voi sietää kookosta, joten valinta on ihan selvä. Muuten kyllä olen melkoisen paleo, mutta rento-sellainen, eli vihreitä papuja tulee joskus syöytä ja pidänpä välillä karkkipäivänkin, eli aikakoneella nykyaikaan hetkeksi.

Jossain rasvakirjassa väitettiin, että ellei puolet saadusta rasvasta ole tyydyttynyttä rasvaa, seuraa osteoporoosi. (ja se saadun rasvan määräkin pitää olla riittävä) Voisin kuvitella että maidoton/muuten kalkiton ja vähärasvainen olisi se kaikkein luita haurastuttavin vaihtoehto.

Mutta luurankojen perusteella osteoporoosia alkoi ilmetä vasta maanviljelijöillä, metsästäjä-keräilijöiden luujäänteistä ei sitä ilmeisesti löydy.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Maitotuotteet ja paleo
ViestiLähetetty: 2012-03-28 14:24:14 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93628
Paleosta en tiedä riittävästi, kun itse syön vain mahdollisimman käsittelemätöntä, mutta osteoporoosista olen kuullut seuraavaa. Runsaan D-vitamiinin nauttiminen olisi osteoporoosin ehkäisyssä tärkeämpää kuin runsaan kalsiumin nauttiminen. Pimeään vuodenaikaan, kun Deetä nauttii, se tulisi ottaa rasvaisen aterian yhteydessa, koska rasva parantaa sen imeytymistä. Nykysuositukset D-vitamiinin määrästä silloin kun se nautitaan tablettina suun kautta ovat huomattavasti alakantissa monenkin lääkärin, mm. Antti Heikkilän mielestä(tuli ekana mielkeen). Itse syön 100 mikrogrammaa/vrk. Muistaakseni AH otta itse enemmän, jopa 150 mikrogrammaa tai ainakin sanoo ettei sellaisestakaan annoksesta ole haittaa. Auringossa oleskeltaessa D-vitamiinia tulee valtavat määrät.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Maitotuotteet ja paleo
ViestiLähetetty: 2012-03-28 14:54:14 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2012-03-28 13:11:47
Viestit: 13
Toisinsyöjä: No siis tuo toki kuulostaa ihan loogiselta, että maitotuotteet muuttuivat hapanmaitotuotteiksi aika äkkiä, halusi tai ei ;). Mutta eikös luulisi, että sitä maitoa olisi hörpitty myös tuoreeltaan vaikkapa heti siinä lypsäämisen yhteydessä? Eli mä olen aina kuvitellut, että kaikenlaisten maitotuotteiden käyttöönotto olisi tapahtunut samanaikaisesti, eikä niin, että hapanmaitotuotteet reilusti ennen tuoretta maitoa...

Tuo olikin mielenkiintoista tietoa, että osteoporoosi tuli vasta maanviljelyksen myötä! Mistähän sekin kerto... Söikö ehkä kivikautinen ihminenkin niitä kananmunakuoria :D

Jotkut täällä harrastavat ilmeisesti luuliemien tekoa, liukeneeko siihen liemeen luista kalsiumia??

Konnasintti: Kiitos D-vitamiini-tietoiskusta! :) Muistelinkin jotain tuonsuuntaista joskus lukeneeni, mutta mitään lukuja en tietenkään enää saanut päähäni :)

_________________
Vasta-alkaja, täysi ummikko, ihmettelemässä silmät suurena ja pää pyörällä ruokavalioiden merkillistä maailmaa ja etsimässä itselleen sopivinta vaihtehtoa.... Apua ja neuvoja kokeneimmilta tullaan tarvitsemaan! :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Maitotuotteet ja paleo
ViestiLähetetty: 2012-03-28 15:06:40 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93628
Uskoisin, että viljojen puute on vaikuttanut paljon noihin muinaisesi-isien elimistöihin. Keräilijöitähän olivat vissiin metsästyksen lisäksi, joten juuria, siemeniä, marjoja ja hedelmiä kaiketi käyttivät jo silloin? D-vitskua saivat paremmin, koska olivat paljon ulkona. "Töissäkin käytiin" ulkona. Luuliemiä varmaan alkoi olla sitten kun keittokivet keksittiin (nesteellä täytettyyn nahkapussiin kuumennettuja kiviä), mutta en jaksa uskoa. että hirveän kauan olisivat noin jaksaneet keitellä, vrt. Elsin luuliemet, joita keittelee ainakin ½vrk. Mutta olen tässä kovin heikoilla jäillä, joten taidan poistua. :)

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Maitotuotteet ja paleo
ViestiLähetetty: 2012-03-28 15:08:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
(ruoka)valioyksilö kirjoitti:
Toisinsyöjä: No siis tuo toki kuulostaa ihan loogiselta, että maitotuotteet muuttuivat hapanmaitotuotteiksi aika äkkiä, halusi tai ei ;). Mutta eikös luulisi, että sitä maitoa olisi hörpitty myös tuoreeltaan vaikkapa heti siinä lypsäämisen yhteydessä? Eli mä olen aina kuvitellut, että kaikenlaisten maitotuotteiden käyttöönotto olisi tapahtunut samanaikaisesti, eikä niin, että hapanmaitotuotteet reilusti ennen tuoretta maitoa...

Tuo olikin mielenkiintoista tietoa, että osteoporoosi tuli vasta maanviljelyksen myötä! Mistähän sekin kerto... Söikö ehkä kivikautinen ihminenkin niitä kananmunakuoria :D


Ehkä tuore maito ei vain ole maistunut yhtä hyvin kuin hapatettu? Tai sitten sitä on käytetty, mutta naurettavan vähän hapanmaitotuotteisiin nähden? Tai on huomattu, että terveys on parempi hapanmaitotuotteilla kuin tuoremaitotuotteilla?

Osteoporoosi ja maanviljelijät:
Tämä korreloisi siihen, että tärkeintä luiden kunnon kannalta ovat ne tyydytetyt rasvahapot ja että sitä kalkkia ei tarvita karseita määriä, kun tyydytetyn rasvan saanti on kunnossa. Pelkästään solukalvoissa on meillä kilokaupalla rasvaa.

Lisäksi sen ohella mitä ravinteita saa ruuastaan, on ihan yhtä olennaista se miten ne ravinteet imeytyvät: Viljojen antinutrientit myös estävät monia ravinteita imeytymästä. Maanviljelyksen seurauksena siis ravinnon laatu on huonontunut, rasvan määrä on vähentynyt ja sitten vielä ne antinutrientit päälle. Muita maanviljelyksen jälkeen ilmenneitä ovat: Karies, nivelreuma, selkärankareuma, nivelrikko...

(Päälle vielä sitten 'kivat, kulttuurilliset ilmiöt kuten yksityinen maanomistus ja orjatalous...)

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Maitotuotteet ja paleo
ViestiLähetetty: 2012-03-30 06:49:44 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47634
Paikkakunta: HomeSweetHome
Takas tätäi (rip) kertoi aikoinaan viisaista tinteistää, joita hän syötteli talvella juustolla.
Oli kokeillut joskus ruishiutaleita kun juusto (ja pähkinät)oli lopussa. Eivät syöneet, edes viluisina talvipakkasella.

Tuo ja alla oleva juttu tuli mieleen taas kerran kysyttäessä mikä ruoka kelpaa ja mikä ei.
Tässä on annettu muurahaisten verrata rasvoja:
Samalla voi miettiä, miten mahtaisi käydä rypsärille tai pari viikkoa sitten avatulle auringonkukkaöljyryypylle?

Kuva

,,, entä mitä pikkuväki tekee säteilytetyille etätuotteille. Tai suojakäsitellyille eksoottisille hedelmille,
Ja sitten voisi miettiä, kumpi kertoo enemmän, tintit, muurahaiset vaiko hiivat ja homeentekijät...?

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Maitotuotteet ja paleo
ViestiLähetetty: 2012-03-30 12:45:29 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2012-03-28 13:11:47
Viestit: 13
No voi pahus, ja mä kun juuri mietin, että voisin syöttää kaapissa nyt tyhjänpanttina seisovat puurohiutaleet :lol: Kenelleköhän ne sitten kelpais... Koirille kyllä, mutta niillekään en raaski syöttää, luulen että koirat tulevat siirtymään tässä omistajan siivellä enenevissä määrin nekin paleoruokavalioon :D

_________________
Vasta-alkaja, täysi ummikko, ihmettelemässä silmät suurena ja pää pyörällä ruokavalioiden merkillistä maailmaa ja etsimässä itselleen sopivinta vaihtehtoa.... Apua ja neuvoja kokeneimmilta tullaan tarvitsemaan! :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Maitotuotteet ja paleo
ViestiLähetetty: 2012-03-30 15:08:50 
Poissa
voinen
voinen

Liittynyt: 2011-07-01 11:44:20
Viestit: 5466
Paikkakunta: Pakastin
Ite kortisoninpopsijana sanoisin, ettei ainakaan (tuore) maito ole mitenkään välttämätöntä osteoporoosin ehkäisyssä. Mutta... itse asiassa MUTTA... tää on todella yksilällinen juttu, kuten kaikki muutkin ruoka- ja lääkevaikutukset. Jostain syystä suurimmalle osalle aikuisväestöä ei vaan taida sopia maito muuten kuin hapatettuna, siis voina, juustoina, jukurttina, viilinä...

_________________
Uushullu

Kuuntelen Kroppaa


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Maitotuotteet ja paleo
ViestiLähetetty: 2012-03-30 15:18:16 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2012-03-28 13:11:47
Viestit: 13
Itse olen siitä onnekas, että mulla ei ole laktoosi-intoleranssia. Olen aina ajatellut, että se olisi merkki siitä, että olen ollut perimän kanssa (tässä suhteessa) onnekas, ja saanut geenini ihmiskunnan siitä sukuhaarasta, joka on jo ehtinyt evoluution pyörteissä adaptoitua maitotuotteiden hyväksikäyttöön.... Tiedä sitten. Kaipa tuo täytyy jossain vaiheessa testata, kunhan saa tuon ruokavalion muilta osin jonkinlaiseen malliin vakiinnutettua, että koittaa vertailla omaa vointia riittävän pitkällä ajanjaksolla maitotuotteiden kanssa ja ilman niitä.... Kuin nopeasti te muut olette muuten havainneet ruokavalion muutosten vaikutuksen voinnissanne?

_________________
Vasta-alkaja, täysi ummikko, ihmettelemässä silmät suurena ja pää pyörällä ruokavalioiden merkillistä maailmaa ja etsimässä itselleen sopivinta vaihtehtoa.... Apua ja neuvoja kokeneimmilta tullaan tarvitsemaan! :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Maitotuotteet ja paleo
ViestiLähetetty: 2012-04-01 13:02:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
(ruoka)valioyksilö kirjoitti:
Mutta kertokaas ne paleot, jotka ovat jättäneet maitotuotteet pois, miten olette varmistaneet riittävän kalsiuminsaannin? Koirien kohdalla luonnonmukaisessa ruokinnassa käytetään luita ja hienoksi jauhettuja kananmunankuoria kalsiumlähteinä, mutta mites tämä kalsiuminhankinta toimi kivikautisihmisillä?

Kivikautisihmisistä en tiedä enkä itse ole paleo, mutta luissa todellakin on hyvin kalsiumia, jos ne vain onnistuu sieltä saamaan irti. Luuliemeen irtoaa kalsiumia, jos luita keittelee pitkään happamassa liemessä. Määrätkin saattaisi selvitä, jos pääsisi tämän tutkimuksen fulltextiin käsiksi.

Ruotoineen syötävistä pikkukaloista saa kalsiumia, kuten myös koneellisesti erotetusta lihasta (siis se jota laitetaan eineksiin eikä lasketa lihapitoisuuteen vaan lihaan verrattaviin ainesosiin). Jossain olen muuten nähnyt myytävän myös korallia kalsiumin lähteeksi.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Maitotuotteet ja paleo
ViestiLähetetty: 2012-04-01 14:03:12 
Poissa
voinen
voinen

Liittynyt: 2011-07-01 11:44:20
Viestit: 5466
Paikkakunta: Pakastin
Olin muuten ennen aikaan laktoosi-intolerantti, nykyisin en! Mitä lie vaikutusta viljan poisjättämisellä?

_________________
Uushullu

Kuuntelen Kroppaa


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Maitotuotteet ja paleo
ViestiLähetetty: 2012-11-04 10:38:33 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2012-11-03 20:14:11
Viestit: 47
Koen olevani paleolla, vaikka satunnaisesti maitotuotteita meneekin, joten en tuntisi huonoa omatuntoa asiasta vaikka paleolla maitotuotteita söisikin. Oma filosofia on tässä asiassa todella yksinkertainen: kokeile olla ilman maitotuotteita kuukausi pari, fiilistele miltä se tuntuu. Sitten kokeile maitotuotteita yksi kerrallaan ja tunnustele voitko paremmin vai huonommin.

Itsellä suuntaus on ollut todella selkeä ja edes raaka käsittelemätön luomumaito suoraan tilalta ei sovi ollenkaan vaan väsyttää ja tekee olon flunssaiseksi... raakajuustot menettelevät mutta aika huonosti. Jugurtti ja viili eivät sovi vaikka ne itse tekisi, luomuvoistakaan ei tule kovin hyvä olo. Mutta ihanaa kyllä luomukerma sopii oikein hyvin, joten nautin siitä sitten lähes päivittäin nykyään :) ...ei ehkä ole "ortodoksista" paleota mutta mitäpä se haittaa. En näe vähän prosessoiduissa maitotuotteissa mitään ongelmaa jos ne tuntuvat keholle sopivan; rasvattomia ja pitkälle prosessoituja maitotuotteita en söisi.

_________________
Kuva

päiväkirja


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Maitotuotteet ja paleo
ViestiLähetetty: 2012-11-05 12:07:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Minä olen suoraan määritellyt itseni paimentolais-paleoksi, eli paleo + maitotuotteet.

Sitä karjanhoitoa taidettiin kuitenkin tehdä jo aikaa ennen maanviljelyksen alkua. Lisäksi laktoositoleranssi on helppo nakki kropalle, koska se ei tarvitse muuta, kuin jättää lapsuuden jälkeen päälle laktaasientsyymigeeni sen sijaan että pistäisi sen pois päältä sen jälkeen kun imetys loppuu. Potentiaali maidonsientoon siis on. Viljan yms. maanviljelystavaran sietoon sen sijaan ei ole mitään mahdollisuuksia, noin kehon kannalta katsoen, niiden sietoon ei ole luonnostaan potentiaalia.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)