karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 07:09:41

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 66 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-06-12 13:55:30 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2009-04-01 15:32:52
Viestit: 58
^ :) Olepa hyvä! Aika vähissähän nämä Dianan suomenkieliset tekstit ovat, muistin tuon siun ketjusta ja arvelin, että sitä kaipailet...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-15 16:40:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-30 22:23:11
Viestit: 523
Onko tuo Schwarzbeinin tiheä ateriarytmi jotakin sellaista, jota kaikkien pitäisi noudattaa? Jos siis haluaa pysyä terveenä.

Minä ainakaan henkilökohtaisesti en edes halua syödä kuin kerran päivässä, ja monta pakollista ateriaa päivässä olisivat itselleni varma stressinlähde.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-15 16:53:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-10 22:52:43
Viestit: 2503
lihanhimo kirjoitti:
Onko tuo Schwarzbeinin tiheä ateriarytmi jotakin sellaista, jota kaikkien pitäisi noudattaa? Jos siis haluaa pysyä terveenä.

Minä ainakaan henkilökohtaisesti en edes halua syödä kuin kerran päivässä, ja monta pakollista ateriaa päivässä olisivat itselleni varma stressinlähde.

Mä en oo tietäjä, mutta arvaisin, että se ei oo välttämätön kaikille, vaan ennemmin aika failsafe menetelmä, jota kannattais soveltaa, jos pelkää ongelmia. Ja jos on jotain alkanutta ongelmaa, niin silloin se on aika pakollinen koska 1) silloin on todennäköisesti myös ongelmaa ruoansulatuksessa, eikä saa kerralla, eikä edes kolmella kerralla riittävästi ruokaa, joka sulaisi kunnolla ja 2) isompi ateriaväli on varmaan kaikille vähintään pieni lisästressi (vaikka joillain se ei tuota ongelmaa), mutta jos on jo isompaa ongelmaa kasassa, niin silloin vähänkin on liikaa. Mut juu, n00b kommentoimassa :)

_________________
Valtsun terveysblogi


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-15 17:47:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-10-05 15:11:27
Viestit: 509
Ei ole viiden aterian rytmi mitenkään pakollinen S:n mukaan, mutta suositeltava niille, joilla on af:ää tai insuliiniresistenssiä, koska a) Valtsun mainitsema ruoansulatuskysymys b) helpottaa riittävän energiamäärän kasaan saamisessa c) tasaa hiilihydraattikuormaa useammalle aterialle, mikä voi olla olennaista, jos on insuliinihäikkää. Killmisterhän esimerkiksi söi alusta saakka kolme ateriaa päivässä, jos oikein muistan, ja S vähän vihjaa opuksissaan siihen suuntaan, että rytmiä voi soveltaa, jos on varma, että saa syötyä tarpeeksi ja harventunut väli ei aiheuta ongelmia.

Mutta mulle esimerkiksi kolme ateriaa päivässä on ihan varma ongelmien alku, koska en saa syötyä riittävästi ja nälkä ehtii kadota. Mieluiten kuitenkin toteuttaisin juuri tuota rytmiä, koska se olisi paljon helpompaa esimerkiksi töiden, matkustelun ja opintojen kannalta. Ehkäpä joskus?

_________________
It's so easy not to be aware of the fact that, you know, life is good. - R.Waters


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-15 20:11:40 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Killmister kirjoitti:
Mun tietääkseni noi ketoosin aiheuttamat kohonneet kortisolit alkaa olla aika yleistä tietoa?

Se kans mun mielestä selittää sen minkä takia esim. els yms. pärjää alhaisilla hiilareilla, ne ei mene ketoosiin mm. tarpeeksi runsaan rasvaan, ja suht. kohtuullisen hiilarimäärän ansiosta? Toi ketoosin välttely olis näillä jutuilla tärkeää, ja on myös tärkeää huomioida etteivät pienellä hiilarimäärällä elävät kansat olleet ketoosissa, toisin kuin täällä joskus väitetään.

en ole ihan varma, pysyinkö mukana siinä mikä oli selitys.

Veikkaisin, että kohonneet kortisolitasot eivät ole koskaan olleet ongelmani; vaikka äidiltä perittyihin piirteisiin kuuluneekin ylivilkas kilpirauhanen monen karpin (ja AF'äläisen) vajaatoiminnan sijaan. Vai pitäisikö sanoa, että kortisoleja kohottavat tilanteet (urheilu, ketoilu, ulkoilu kesällä tai muut allergiaa herättävät tilanteet, allergilääkkeet) toivat sen verran nopeasti huonon olon iholle, ettei niitä tullut mieleenkään harrastaa yhtään pitempään kuin mitä pakko oli?

Mutta lisäksi: helmikuun suolistoremppakokeilun jälkeen homma näyttää luistavan, joten veikkaan että noiden symbioottien huomioonottaminen voisi olla kova sana, hormoonien lisäksi. Sen jälkeen ja omaa oloa kuunnellen olen hiljalleen lisäillyt aamiaista ja lounasta (pieniä ne tosin on edelleen) ynnä tietoisesti kasvattanut päivällisen tärkkelyspuolta ja sopiva taso näyttää ilmoittavan itsestään jotenkin koknaisvaltaisena hyvänä olona.

Ja luulen että riittävän hiilarin (yli 50g, alle 100g) ohella tilannetta tasapainotti tuo kevään Eades-kuuri ja sekin vain säännöllisten keltuaisten & luuliemen ja maitorasvan kera, vaikka nuo kolme viimeksi mainittua eivät sittenkään yksin riittäneet, pitkän päälle.

Killmister kirjoitti:
Mä muuten luin just kans matt stonen postauksen, ja tällainen olo mullakin oli, en ole karpannut (joten en nyt suoraan liitä omalla kohdalla sitä mitenkään siihen mitä mulla kävi), mutta saatoin mennä päiviä ilman ruokaa ketoosissa, enkä kaivannut yhtään syömistä, enkä tajunnut miksi muka pitäisi syödä säännöllisesti, koska mulla riitti energiaa muutenkin -
Paitsi, huom. mulla ei ollut yhtään uniongelmia, ja nukuin oikein hyvin vähintään 8 tuntia yössä. Mulla oli kans ihan tajuttoman hyvät hiukset ja iho, kiintee laiha kroppa jne. Näytin ulospäin terveeltä.

Lainaa:
being in a high-catecholamine state such as being incapable of sleeping for more than six hours per night, never feeling tired or so much as yawning during the day, having true Energizer bunny vitality, seeing a disappearance of allergies/asthma, having a disappearance of aches and pains, being in an absurdly good and stable mood, and so on. It was awesome. I thought I was Superman.


Toi energia ei ole muuten sellaista "hulluusenergiaa" mitä jotkut ilmeisesti luulee sen olevan, vaan se on ihan tajuton hyvän olon tunne, ja hyvin selkeä olo, tohon liittyi kans stonen mainitsema erittäin hyvä, iloinen mieliala.

Ihan samanlaista energiaa meikäläisellä oli ensimmäiset zone-vuodet.
Sitten se vaan lakkasi toimimasta - ehkä liian vähäisin eläin-Safan ja ehkä liian vähäisten hiilareidenkin takia?

Nyt olo on taas tosi jees, mutta selvästi tuota alun autuutta tasaisempi ja tyynempi. Mutta nyt tilanne on jotenkin stabiilimpi,
mikä näkyy siitä, etteivät allergiat nouse pintaan yhtä helposti edes satunnaisella väärällä ruoalla tai muilla altistuksilla.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-07-18 08:07:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-10-05 15:11:27
Viestit: 509
Tiedoksi kaikille, että olen aloittanut suomentamaan tuota SP 3 -kirjaa, tai siis osioita siitä. Mietin nyt vain, että mihin tuon lykkäisi: karppiwikissähän oli Schwarzbeinista jotain, mutten tiedä, soveltuvatko nuo muut elämää koskevat artikkelit myös sinne kuin ravinto. Foorumille noita tekstejä saattaa olla vähän hankala laittaa, vaikka onnistuuhan sekin toki.

_________________
It's so easy not to be aware of the fact that, you know, life is good. - R.Waters


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-07-18 11:26:49 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Paikkakunta: Tampere
els kirjoitti:
äidiltä perittyihin piirteisiin kuuluneekin ylivilkas kilpirauhanen monen karpin (ja AF'äläisen) vajaatoiminnan sijaan.
Toi AF:läisten vajaatoiminta ei oo ihan noin yksoikoinen juttu. Ainakin mulla on ylivilkas kilppari, testien mukaan. AF vaan vaikuttaa niin, että tulee samantyyppisiä oireita kuin vajaatoiminnassa, mutta kilpparissa itsessään ei oo vikaa, vaan kilpparihormonien konversiossa.

Eipä niin, että sillä itse asiaan olis mitään merkitystä. Mutta AF siis tavallaan aiheuttaa sitä kilppariongelmaa vasta pidemmällä ajalla. Ylivilkas kilppari on sellainen yksittäinen tekijä, joka voi sitä ennen hyvin altistaa AF:lle, koska se ohjaa polttoainesysteemiä enemmän proteiinin käyttöön, mikä taas on yksi AF:n "aiheuttajia".

Stash kirjoitti:
Tiedoksi kaikille, että olen aloittanut suomentamaan tuota SP 3 -kirjaa, tai siis osioita siitä. Mietin nyt vain, että mihin tuon lykkäisi: karppiwikissähän oli Schwarzbeinista jotain, mutten tiedä, soveltuvatko nuo muut elämää koskevat artikkelit myös sinne kuin ravinto. Foorumille noita tekstejä saattaa olla vähän hankala laittaa, vaikka onnistuuhan sekin toki.
Toi on tosi hieno juttu! Karppiwiki on yksi mahdollinen paikka, mutta voihan ton jakaa vaikka ihan tiedostona tai sitten vaikka laittaa blogin, jossa tosin ehkä rakenteesta tulis sitten nurinkurinen.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-07-18 11:41:02 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Hoo, oivalluksia. Mullehan on laseakupunktiossa se masiina antanut tiedokseni, että mulla on kilpirauhasen liikatoiminta. Vaikka oireet siis täysin vajaatoimintaisia ja myöhemmin verikokeet sen t4v:n osalta myös todentaneet. Mutta missään vaiheessa ei ole TSH noussut tai laskenut hirveästi ja t3V:tä ei ole otettu, joten ei ole mihin verrata... Saapa nähä mitä tää tutkimusmatka vielä tuo eteen.
Ja mukavaa, et joku viitsii suomennella kaikille luettavaksi.

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-07-19 08:48:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-10-05 15:11:27
Viestit: 509
Mullahan on ollut vajisoireita myös, mutta arvoja ei ole mitattu puoleentoista vuoteen. Silloin kun ne mitattiin (ja olin tosi pahassa jamassa), olivat normaalit (TSH 1,2 tjtn, T4v muistaakseni 13 tai 14). Olispa mielenkiintoista tietää, millaisia ne arvot oli esimerkiksi viime syksynä..

Joo, toi tiedoston jakaminen saattais olla se järkevin tapa Schwarzbeinin suhteen. Mutta katsotaan nyt, meneehän tuossa vielä tovi ennen kuin kehtaa alkaa levittämään.

_________________
It's so easy not to be aware of the fact that, you know, life is good. - R.Waters


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-09-09 16:08:42 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Oon lueskellut tässä ja huomasin vähän aloittaneeni väärästä kirjasta, eli ekasta. Mutta aattelin, et ku en osaa päättää mistä aloitan, niin aloitan ekasta. Rinnalla olen lukenut II kirjaa, The transition. Kyllä nuo jutut käy ihan järkeen, vaikka mitään mullistavaa "uutta" en olekaan vielä hoksannut.
Paitsi et sbein tekee eron neljään aineenvaihduntatyyppiin, eli onko insuliinisensitiivinen ja onko lisikset palaneet vai ei. Tosin tuonkin olen Päivi Mäkeläisen sivuilta joskus lukenut, et ei sikäli uutta sekään.

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-09-13 08:55:11 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2007-01-11 23:54:07
Viestit: 80
Paikkakunta: Sastamala
Mä olen monta kertaa kaivanu jonkun ketjun syövereistä linkin sellaseen taulukkoon, jossa on vertailtu kilpparin vajiksen ja lisämunuaisen uupumuksen oireita. Se oli joku tosi pitkä päiväkirja, ja mä en vaan enää jaksa ryhtyä siihen, onko jollakin se linkki tallessa?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-09-13 09:22:51 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-01-03 23:02:58
Viestit: 9173
Paikkakunta: Vihoviimeinen Rotankolo
^Tämä?

_________________
Elä, kuolet kumminki.
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-09-13 11:38:51 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2007-01-11 23:54:07
Viestit: 80
Paikkakunta: Sastamala
Just tuo, kiitos!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-11-25 09:58:05 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-11-24 17:23:51
Viestit: 25
Onko aloittelijan hyvä tilata I vai II opus, vai tarviiko molemmat?

_________________
http://www.schwarzbeinprinciple.com/pgs/home.html


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-11-25 10:49:42 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Ottaisin II The Transition. Ei tarvi molempia välttämättä, ekassa on paljon tapausselostuksia ja ruokavalion perusta, kakkosessa on sit hormoneista jne enemmän.

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-11-25 10:55:08 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-11-24 17:23:51
Viestit: 25
Taidampa tilata nuo molemmat niin saapahan tietoa enempi. Näkyy olevan bookdepositoryssä yhteishintaan 20,92€ postareineen, ei kait ole paha hinta?

_________________
http://www.schwarzbeinprinciple.com/pgs/home.html


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-03-16 18:14:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-10-05 15:11:27
Viestit: 509
Tiedoksi kaikille, jotka vielä kaipaavat suomenkielistä SP-matskua: olen saanut raakasuomennostyön valmiiksi. Käsittelyyn ja sen pohdintaan, miten tuota jaan ja millaisissa palasissa, menee vielä jokunen hetki. Mutta oletetaan nyt, että esimerkiksi toukokuussa saattaisi olla konkreettisia kirjan osioita saatavissa.

_________________
It's so easy not to be aware of the fact that, you know, life is good. - R.Waters


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-03-16 20:28:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-11-03 11:08:08
Viestit: 4205
Paikkakunta: Turku
Täällä odotellaan edelleen kieli pitkällä =P~

_________________
"Kukaan kuluttaja ei voi olla niin herkkäuskoinen, että pitää yhtiömme vitamiinivettä terveellisenä virvoitusjuomana." by Coca Cola


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-07-05 20:48:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-10-05 15:11:27
Viestit: 509
Nyt olisi jotain pientä luettavaa tarjolla. Yksäriä jos laittaa, niin katotaan sitten mitä vois lähetellä. Keskeneräisiähän nuo edelleen ovat, mutta tiedonjanoisimmille..

_________________
It's so easy not to be aware of the fact that, you know, life is good. - R.Waters


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-07-19 22:40:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-12-09 09:18:38
Viestit: 967
Paikkakunta: Mynämäki
Kiitos kaikista linkeistä. Mulla on neljä vuotta seisseet Schwarzbeinin kirjat hyllyssä ja vihdoin aloin niitä lukea. Harmittelin, etten ole niitä aiemmin älynnyt katsoa, sillä minua niissä kiehtoo se, että hän mielestäni ikäänkuin kertoo mitä tiede tietää hormoneista ja aineenvaihdunnasta ja jättää myös lukijalle mahdolisuuden vetää johtopäätöksiä, jotka toki ovat samoja, joita hän ajaa.

Mistä ihmeen af:stä puhutte?


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 66 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)