karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:09:53

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 66 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Q
ViestiLähetetty: 2010-06-09 22:20:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-11-03 11:08:08
Viestit: 4205
Paikkakunta: Turku
Mirka kirjoitti:
Edelleen rakentavaa keskustelua aiheesta! Olet loistava.

Samaa ei voi sanoa ihan kaikista.

_________________
"Kukaan kuluttaja ei voi olla niin herkkäuskoinen, että pitää yhtiömme vitamiinivettä terveellisenä virvoitusjuomana." by Coca Cola


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-10 19:12:07 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2007-01-11 23:54:07
Viestit: 80
Paikkakunta: Sastamala
Ihan kivahan se ois kuulla näin asiaan vasta perehtyvänä ihan asiallista kritisointia, jos sellasta on esittää. Onko mirkalla esim. jotain ihan faktaa esittää miksi monenlaisista hormoniongelmista kärsivän EI kannattaisi kokeilla tätä ruokavaliota.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-10 19:37:11 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Minulla on esittää kirjoitustyyliään vastaan. Aivan varmasti löytyy ihmisiä, joille hänen ruokavalionsa toimii ihan hyvin. Kuten monille muillekin ruokavalioille. Tätä hän ei tunnusta vaan tyrkyttää omaansa ainoana oikeana ja väittää muita lähestymistapoja vaarallisiksi. Minusta semmoinen on alhaista.

Toisekseen on näitä maailmankuvaeroavuuksia. Minun on hyvin vaikea niellä ajatusta, että terveyttä voisi säätää ruokavaliolla väittämällään tavalla. Minun maailmassani ruokavalio on vain yksi osa terveyden osatekijöistä. Sosiaaliset suhteet, elämisen mielekkyys, sopiva stressitaso, jonkin moinen liikunta, jooga, hengitysilman laatu jne ovat minun ajattelussani paljon keskeisempiä kuin se, pitääkö mukamas syödä 125 tai 150 g hiilihydraattia. Tuommoinen hiilaritaso voi toki olla monille hyvä, ja parempi kuin virallinen suositus. Mutta minusta on tyylitöntä ja väärin väittää sitä absoluuttiseksi määräksi.

Minusta mitä tahansa täysjärkistä ruokavaliota voi ja kannattaakin kokeilla. Mutta mittariksi minä ehdotan omaa kroppaa. Suhtaudun suurella epäluulolla semmoisiin väitteisiin, että oma hyvä olo ei kertoisi missä mennään. Näitä "huono olo johtuu puhdistumisesta" -tyyppisiä väitteitä on esitetty vegaanien toimesta, Atkinsin induktion yhteydessä (vastoin Atkinsin omia ohjeita!) ja S-beinin kannattajien toimesta. Semmoista pelottelua, että hyvä olo on jotenkin pettävää ja huonoa oloa puolustellaan.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-10 19:46:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-10-05 15:11:27
Viestit: 509
Mirka kirjoitti:
Toisekseen on näitä maailmankuvaeroavuuksia. Minun on hyvin vaikea niellä ajatusta, että terveyttä voisi säätää ruokavaliolla väittämällään tavalla. Minun maailmassani ruokavalio on vain yksi osa terveyden osatekijöistä. Sosiaaliset suhteet, elämisen mielekkyys, sopiva stressitaso, jonkin moinen liikunta, jooga, hengitysilman laatu jne ovat minun ajattelussani paljon keskeisempiä kuin se, pitääkö mukamas syödä 125 tai 150 g hiilihydraattia.

Öh, musta tämä on sikäli vähän huvittava kommentti, että Schwarzbeinhan on nimenomaan yksi niistä harvoista dieettikirjailijoista, joka esittää kirjassaan kokonaisen viisi elämän osa-aluetta sisältävän ohjelman. Syöminen on siellä vain yksi, ja stressinhallinta on yksi tärkeimmistä: joogaakin suosittaa muiden ehdotusten muassa.

Aikaisemmissa kirjoissaan suositti esim. insuliinihäikkäisille muistaakseni 90 grammaa hiilaria ja näen asian niin, että tuokin on periaatteessa vielä käyttökelpoinen ohje vaikka uusimmassa onkin suosituksena 120-150 grammaa. Vaihteluväli on siis melko suuri, mutta oletan, että empiirisen kokemuksen pohjalta tuo viimeisin on valittu turvallisimpana viitteenä, ei minään ehdottomana totuutena. Taustalla voi olla myös se, että suurimmalle osalle ihmisiä jo pudotus tuolle viimeisimmän kirjan viitevälille on iso muutos ruokavaliossa ja sikäli myös terveyden kannalta merkittävä.

Niin että tämän takia tulee vain olo, ettet ole noita opuksia edes selannut ja haluat provosoida. Mun mielestäni saa kritisoida ja se on hyväkin, mutta perusteilla toki mielellään.

_________________
It's so easy not to be aware of the fact that, you know, life is good. - R.Waters


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-10 19:49:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-05-29 19:20:57
Viestit: 1577
Lainaa:
Öh, musta tämä on sikäli vähän huvittava kommentti, että Schwarzbeinhan on nimenomaan yksi niistä harvoista dieettikirjailijoista, joka esittää kirjassaan kokonaisen viisi elämän osa-aluetta sisältävän ohjelman.


Ei mirka ole lukenut noita, eikä se tajua tosta sbein jutusta mitään, sen verran tajuaa, että sillä lihoo ja se on kai saanut ton kaiken sbein provoilun aikaan.

Mark sissonin kirja primal blueprint on muuten kans sellanen, jossa otetaan koko elämä mukaan siihen ohjelmaan, sen takia tykkäsin siitäkin.

Lainaa:
Semmoista pelottelua, että hyvä olo on jotenkin pettävää ja huonoa oloa puolustellaan.


Tohon on sbeinilla ihan fysiologinen syy, ei se ole mitään vegejen mutua.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-10 19:50:16 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Olen selaillut, mutta tyssää aina siihen, että närkästyn tyylistään. Sekä siihen, että en katso hänellä olevan minulle mitään annettavaa. Tutustuin ensimmäisen kerran jo vuosia sitten. Ennen tietoa mistään lihomisista.

Myös mm. Antti Heikkilä ja Varpu Tavi lähestyvät kokonaisvaltaisesti, ja minusta paljon sympaattisemmin. Pelottelematta.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-10 19:51:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-05-29 19:20:57
Viestit: 1577
Mirka kirjoitti:
Olen selaillut, mutta tyssää aina siihen, että närkästyn tyylistään. Sekä siihen, että en katso hänellä olevan minulle mitään annettavaa.



Mutta sulla tuntuu riittävän sanottavaa siitä, vaikka et ole edes mitenkään tutustunut aiheeseen.

:lol:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-10 19:53:07 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Onko sulla älyssä vikaa? Kun puhun kirjoitustyylistä, puhun kirjoitustyylistä. Se selviää kahden minuutin vilkaisulla, ja olen käyttänyt kirjoituksiinsa joskus paljon enemmän.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-10 19:55:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-05-29 19:20:57
Viestit: 1577
Mirka kirjoitti:
Onko sulla älyssä vikaa? Kun puhun kirjoitustyylistä, puhun kirjoitustyylistä. Se selviää kahden minuutin vilkaisulla, ja olen käyttänyt kirjoituksiinsa joskus paljon enemmän.


Kerro lisää, sullahan se asiallinen tyyli on hallussa, ja paljon innovatiivista asiaa, not.

edit:

Hahaa, mirka muokkas viestistään pois sen osion missä sanoi ettei pidä munkaan tyylistä, koska mulla ei ole ikinä mitään asiallista sanottavaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-10 20:24:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-10 22:52:43
Viestit: 2503
Mirka, ainakin mun mielestä sellainen väite että stressihormonit voi tehdä hyvän olon samalla kun elimistö oikeasti kärsii on ihan järkeenkäypä. Oon lenkkeillyt yli 10km lenkkiä kamun kaa joka vetää cooperissa yli 3400, juossen sitten vielä kaverin lopettaessa jonkun kilsan spurtin. Loppuvaihe siinä juoksussa tuntuu parhaalta, ja seuraavana päivänä toisaalta mieliala on niin nollassa kuin olla voi. Eilen taas jäin koneelle vaikka illalla väsytti jo, sitten piristyin niin, etten pystynyt nukahtamaan. Tuntui hyvältä, oiskohan stressihormoneista kiinni sekin sit. Ketokarppauskin tuntui hyvältä, vaikka mun kalorisaanti oli silloin ihan liian pieni. Ja niin, sittenhän tulikin burn out. Ja aika yllättäen tuli, ei se mun mielestä varoittanut kunnolla. On täällä muutkin raportoineet samanlaista :?

Ja juu, on se ravitsemus myös Sbeinillä vain yks (iso) osa kokonaisuutta. En oo lukenut sen kirjoja, mutta kyllä mul on muuten jäänyt kuitenkin sellainen käsitys, että se ei tarkastele esim. henkistä stressiä ihan Heikkilän tavoin, ja mikäli siitä ei niissä kirjoissa oo, niin kyllä mä ehkä jäisin kaipaamaan. Mun mielestä esim. "Siunattu kipu" (ja myös "Mielenrauha") kaikista asiattomuuksistaan ja asiavirheistä ja muista huolimatta on tosi hyödyllinen kirja monille.

_________________
Valtsun terveysblogi


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-10 20:31:08 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Joo mutta eikö tuossa ongelma ole pikemmin liiasta liikunnasta/stressistä/valvomisesta kuin siitä, että on syönyt liian vähän hiilaria? Aliravitsemuksenkin voi hankkia monella eri ruokavaliolla. Niukkaa syömistä on toisaalta pidetty hyvänä ja terveellisenä, ja katsottu lisäävän apinoiden elinikää.

Hetkellinen stressihyväolo ei sitä paitsi tunnu samalta kuin oikea, levollinen hyvä olo. Hetkittäin se voi olla hyvinkin hauskaa, mutta ei siihen pidä pitkäaikaisesti jäädä.

Joo mun mies yhdessä vaiheessa kehitti juoksuriippuvuuden. Joka päivä piti pistellä se kymppi. Onneksi sitä ei kestänyt kovin kauaa, kun muutto maalle pitkine työmatkoineen rupesi haittaamaan aikataulullisesti. Oppi käyttämään bussimatkoja lepäämiseen, paljon parempi. Kun pohjalla monta kävelykilometriä jo lähtökohtaisesti.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-10 20:42:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-10 22:52:43
Viestit: 2503
Mirka kirjoitti:
Joo mutta eikö tuossa ongelma ole pikemmin liiasta liikunnasta/stressistä/valvomisesta kuin siitä, että on syönyt liian vähän hiilaria?

Juu, veikkaan et alkuongelmana on ollut stressin kasaantuminen. Isoja tekijöitä ollut esim. lukiolaisen unirytmi (jatkuvia "stressiherätyksiä"), masentunut kaveri, ylppärit, tällainen nörttiluonne joka saa lukemaan nettijuttuja 24/7 eikä arvosta rentoutumista jne... Sitten mulla oli varmaan noiden seurauksena ruoansulatus pielessä, joten en saanut karpatessa kaloreita tarpeeks ylös rasvalla. Ja nälkä tosiaan loppui karpatessa niin hyvin, että monesti söi vielä vähemmän kuin mitä ruoansulatus olisi kuitenkin sallinut.

Eli oman arvauksen perusteella noi Dianan jutut low-carbin ongelmallisuudesta vois selittyä osittain ainakin sillä, että mun kaltaisessa tilanteessa low-carbaus aiheutti ongelmia kaloreiden kanssa.

Mut on siin toinenkin juttu, nimittäin se, että ainakin misukisu todetusti tarttee (tai ainakin tarvitsi) selvästi isomman hiilarimäärän välttyäkseen ketoosilta ja sitä kautta oireilta. Mullakin tuntuu olevan vähän sellaista, että voi tulla vaikeampaa rentoutua alakarpilla vaikka joisi smetanaa. Eli se jotenkin ehkä puskee niitä stressihormoneita ainakin jos on jotain alkanutta ongelmaa tjsp... Myös Peter joskus mainitsi sähköpostissa, että sille on tullut vastaan paperi, jolla ketoosi nosti kortisolitasoja. Mut siis, ehkä noi kokemukset selittää sitä, miks Diana pitää hyväkarppia parantumiseen parhaana vaihtoehtona. Kyllä se mun mielestä on käytännössäkin on toiminut noin hyvin. Mulla ja aika monilla täällä.

Kyllä mä edelleen veikkaan, että ilman stressiperäisiä ongelmia low-carb vois olla ruokavalio parhaasta päästä monille. Toisaalta, ei kai gluteeniton, fruktoositon ja rasvojen suhteen hyväkarppikaan about kenellekään pahasta ole jos tekee muut valinnat järkevästi. Ja onhan tuolla yhellä saarellakin selvitty ongelmitta 90% bataattiravinnolla. :wink:

Eli juu kun sä oot sanonut misukisulle että stressi on se ongelma, ei ruokavalio, niin mulla toi priorisointi pitäis imo mennäkin tolleen käytännössä, se varmasti auttais, mutta kyllä mullakin tuntuu nykyinen ruokamenetelmä hillitsevän hyvin burnoutiin luisumista yksinään, vaikken siis oo stressiä muuten elämästä vielä alkanut hirveästi tiputtelemaan. Ja jos multa kysytään misukisun jutusta mielipidettä, niin mä itse uskon, että sillä ton ruokavalion merkitys voi olla oikeasti tositosi merkittävä, kun mullakin se tuntuu vaikuttavan huomattavan vahvasti.

On tää aika sekoa :smt120

Edit: Matt Stone kirjoitti tänään aika samaa settiä kuin mitä tässä on puhuttu omien tuntemusten luotettavuudesta:
Lainaa:
But carbohydrate restriction is really just one way of achieving an adrenal hormone buzz that provides unfathomably good results in the short-term while mysteriously disappearing later on.
Another is rigorous exercise. Another is fasting or intermittent fasting. Then you have just plain calorie restriction – which usually feels awesome and invigorating before the crash landing. Stimulants will do the trick as well.

Lainaa:
These hormones, when released, cause a rise in body temperature, a rise in mitochondrial activity, an increase in mental acuity, cognition, and alertness (or at least the feeling of being sharper even if you really aren’t), a huge rise in physical energy, the release of fat tissue from fat cells, a drop in appetite, and weight loss while feeling not only good – but far better than normal.

Lainaa:
But guess what happens when you chronically elevate your adrenal hormones for months on end? Your adrenal gland receptors (adrenergic receptors) tend to downregulate, and all that circulating adrenal juice starts to become increasingly ineffective. In fact, the subjects of Ancel Keys’s calorie restriction study, by the end of the 1,700-calorie feeding period, were almost completely unresponsive to adrenaline injections!

Toi teksti periaatteessa sisältääkin ihan samaa juttua kuin mitä täällä on juuri puhuttu omista tuntemuksista ja niiden luotettavuudesta. Menee mun mielestä muuten hyvin yhteen monien tän palstan Schwarzbeiniläisten kanssa, mutta mun mielestä esim toi alakarppaamisen yleinen dissaus on liioiteltua. Mut juu, toihan on jenkkiblogi ;)

_________________
Valtsun terveysblogi


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-10 23:05:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-05-29 19:20:57
Viestit: 1577
Mun tietääkseni noi ketoosin aiheuttamat kohonneet kortisolit alkaa olla aika yleistä tietoa?

Se kans mun mielestä selittää sen minkä takia esim. els yms. pärjää alhaisilla hiilareilla, ne ei mene ketoosiin mm. tarpeeksi runsaan rasvaan, ja suht. kohtuullisen hiilarimäärän ansiosta? Toi ketoosin välttely olis näillä jutuilla tärkeää, ja on myös tärkeää huomioida etteivät pienellä hiilarimäärällä elävät kansat olleet ketoosissa, toisin kuin täällä joskus väitetään.

Mä muuten luin just kans matt stonen postauksen, ja tällainen olo mullakin oli, en ole karpannut (joten en nyt suoraan liitä omalla kohdalla sitä mitenkään siihen mitä mulla kävi), mutta saatoin mennä päiviä ilman ruokaa ketoosissa, enkä kaivannut yhtään syömistä, enkä tajunnut miksi muka pitäisi syödä säännöllisesti, koska mulla riitti energiaa muutenkin -

Paitsi, huom. mulla ei ollut yhtään uniongelmia, ja nukuin oikein hyvin vähintään 8 tuntia yössä. Mulla oli kans ihan tajuttoman hyvät hiukset ja iho, kiintee laiha kroppa jne. Näytin ulospäin terveeltä.

Lainaa:
being in a high-catecholamine state such as being incapable of sleeping for more than six hours per night, never feeling tired or so much as yawning during the day, having true Energizer bunny vitality, seeing a disappearance of allergies/asthma, having a disappearance of aches and pains, being in an absurdly good and stable mood, and so on. It was awesome. I thought I was Superman.


Toi energia ei ole muuten sellaista "hulluusenergiaa" mitä jotkut ilmeisesti luulee sen olevan, vaan se on ihan tajuton hyvän olon tunne, ja hyvin selkeä olo, tohon liittyi kans stonen mainitsema erittäin hyvä, iloinen mieliala.

Lainaa:
Onko sulla älyssä vikaa? Kun puhun kirjoitustyylistä, puhun kirjoitustyylistä.


Enköhän mä kommentoinut tätä, enkä sitä millä tavalla se kirjoittaa sun mielestä; tosta näkee ettet sä tiedä yhtään mistä sä selität, jälleen kerran, sillähän on keskeisenä tekijänä stressinhallinta, elämän mielekkyys, sosiaaliset suhteet jne. silti sä sönkötät jotain siitä miten sen kirjassa keskitytään vaan ruokavalioon...

Lainaa:
Minun maailmassani ruokavalio on vain yksi osa terveyden osatekijöistä. Sosiaaliset suhteet, elämisen mielekkyys, sopiva stressitaso, jonkin moinen liikunta, jooga, hengitysilman laatu jne ovat minun ajattelussani paljon keskeisempiä kuin se


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-11 07:38:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-12 09:46:27
Viestit: 5774
Jotenkin näitä juttuja lukiessa syntynyt aavistus, että olisiko kuitenkin vähillä hiilareilla sairastuneet olleet ainakin ajoittain tavattoman vähillä kaloreilla.
Ei kai vähähiilarisen ruokavalion tarvitse olla ahdistavaa kituuttelua, vaan päin vastoin nauttimista, kerrankin saa syödä tosi hyvää ruokaa ja riittävästi lihomatta ja vielä tervehtyä!

No itselläni tämä syömistyyli on aloitettu nimenomaan tervehtymistä varten ja olenkin onnistunut siinä. En ole esim. painoa pitänyt tärkeimpänä pointtina ja se taas vapauttaa syömään tarpeeksi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-11 07:59:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-10 22:52:43
Viestit: 2503
Mulla on ainakin käynyt niin, että oon pahaa-aavistamattomana mennyt alakarppaamaan jne ja kuuntelemaan puheita ketoosin superiudesta, mennyt ketoosiin, tuntenut olon hyväksi, unohtanut syödä, huomannut että sekin tuntuu hyvältä, ajautunut sen (unohtamatta kuitenkin muita ongelmia, jotka myös söi voimia) myötä ongelmiin jne...

Jotkut täällä pelkääkin, että low-carb voisi johtaa sekin monilla tavoin pahoihin seurauksiin kuin nykyinen low-fat -intoilu. Ja joillain se on selkeämmin pitänyt paikkaansa, ja on vielä paha sanoa, tuleeko lisää samanlaisia kokemuksia, kun tää on niin tuore juttu vielä. Ja mun mielestä siinä mielessä esim. Schwarzbeinin lähestymistapa on hyvä. Sen kirjoissa (toisin kuin melkein missään karppikirjassa :!: ) kerrotaan, että kaikki hyvältä tuntuva ei ookaan hyvä, ja että alakarppauskin voi altistaa ongelmille jne. Sit se hyväkarppiruokavalio on vielä aika karppi, mutta se ainakin noiden säännöllisten syömisten kaa pitää stressioireet (joihin kuuluu myös superman-olo, pirteys jne) aika täsmähyvin poissa.

_________________
Valtsun terveysblogi


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-11 08:36:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-10-05 15:11:27
Viestit: 509
Niin, mä en ainakaan edes yritä väittää että karppaus olisi mut rikkonut, kun en ole koskaan varsinaisesti karpannut (ellei sitten mahdollista kituutusketoa ja tätä nykyistä SP:tä lasketa :)). Tilanne nyt on tällä hetkellä se, että hiilareiden vähentäminen vie multa nälän, ja se on huono juttu, koska näläntunne on muutenkin ailahtelevainen. Tästä seuraa liian vähäinen syöminen ja sitä kautta taas palaaminen vanhoihin huonoihin tapoihin. Eli mä uskon kyllä, että karppaus (ainakin ketoosin ulkopuolella ja osalla varmaan ketollakin) on ihan hyvä juttu ainakin osalle ihmisistä, mutta nyt näyttää siltä, että hiilareita tästä vähentämällä ei ainakaan tätä omaa tilannetta paranneta.

Totuushan on se, että jokaisen on tunnustelemalla haettava sitä omaa juttua. Eikä mun mielestä SP:ssä väitetä, että kuolet jos et noudata näitä sääntöjä prikulleen, vaan Schwarbein toteaa (omien hoitokokemustensa pohjalta), että tämä on se protokolla jolla mennään, ja jos tekee kovasti omia säätöjä, ei voi syyttää ohjelmaa siitä, että edistystä ei tapahdu. Minusta tämä on ihan selväkin asia. Ja ne peruslinjat mitä SP:ssä tarjotaan - riittävä ja monipuolinen käsittelemättömän ruoan syöminen, stressinhallinta ja riittävä uni, stimulanttien vähentäminen ja sopiva määrä liikuntaa - eivät takuulla voi olla kenellekään pahitteeksi. Se, onko hiilarien määrä tuossa kuviossa 70 grammaa vai 130 grammaa on tietysti ohjelman kannalta toisarvoista, jos pitää noista perusperiaatteista kiinni ja edistystä tapahtuu. Ja siksi esimerkiksi mä tulkitsen asian niin, että koska stressinhallinta on yhtä kaikki tärkeää, prioriteetti yksi on syömisten suhteen vain riittävä energiamäärä - ei grammojen laskeminen ja niistä vauhkoaminen, mikä tuottaa turhaa ylimääräistä huolta.

En tiedä, miksi tämä on minusta ihan helppoa, ei mitenkään hankalaa, kuten jotkut antavat ymmärtää.

_________________
It's so easy not to be aware of the fact that, you know, life is good. - R.Waters


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-11 08:55:05 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Paikkakunta: Tampere
Valtz0r kirjoitti:
Mut on siin toinenkin juttu, nimittäin se, että ainakin misukisu todetusti tarttee (tai ainakin tarvitsi) selvästi isomman hiilarimäärän välttyäkseen ketoosilta ja sitä kautta oireilta. Mullakin tuntuu olevan vähän sellaista, että voi tulla vaikeampaa rentoutua alakarpilla vaikka joisi smetanaa. Eli se jotenkin ehkä puskee niitä stressihormoneita ainakin jos on jotain alkanutta ongelmaa tjsp... Myös Peter joskus mainitsi sähköpostissa, että sille on tullut vastaan paperi, jolla ketoosi nosti kortisolitasoja.

Tossa on oikeastaan kaksi eri asiaa. Terveellä ihmisellä ketoosi nostaa kortisolitasoja, ainakin alkuun. Jossain vanhassa ketjussa tuosta oli juttua, ja epäselväksi jäi onko toi vaan adaptaationaikainen juttu. Pitkäaikaistutkimuksia tuosta ei ole ;)

Ja se, kuinka ketodieetti voi olla elimistöllinen stressi on oikeastaan tuon asian kääntöpuoli. Stressihormonit kun osallistuu verensokerin ylläpitoon (maksan sokerin purku). Jos tossa on vielä vähän häikkää insuliineissa ja runsaasti proteiinia, niin ketokarppaus voi oikeasti olla stressitekijä itsessään. Ainakin mulla se oli niin valtavan iso stressitekijä, että mun paraneminen lähti alkuun vasta kun siirryin SP:lle, vaikka olin mm. liikunnat jättänyt pois jo aiemmin ja muutenkin vähentänyt kaikkia ulkoisia stressitekijöitäni. Vasta ruokavalion vaihdos auttoi paranemaan. Ja toisaalta, nyt kun ruokavalio on kunnossa, mun ei ole tarvinnut esimerkiksi lopettaa töitä parantuakseni, tai muutenkaan karsia ihan kaikkia stressejä.

Mun mielestä Dianan kirjan kirjoitustyyli on ihan paikallaan sille kohdeyleisölle, jolle kirja on kirjoitettu ja ottaen huomioon asian monimutkaisuuden. Haittapuolena siinä sitten on se, että ne joilla ei ole omakohtaisia kokemuksia, eivät viestiä usko (kuten en mäkään vielä 4-5 vuotta sitten, haku löytää useammankin ketjun jossa yritän kysellä mahdollisia taustoja Dianan ajatuksille). Se hormonikuvio, joka siellä taustalla on ei tosiaankaan ole mikään yksinkertaisin selittää.

Pitäiskö tää ketju jakaa jotenkin niin, että lukemisketju jäisi omakseen, ja arvosteluketjusta tulisi sitten oma ketjunsa? Tai jotain...

Mä muistan jossain nähneeni pari hyvää slidesettiä dianan esityksistä, muistaakseni insuliiniresistenssiin liittyen. Löytäisinköhän ne vielä...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-11 15:26:59 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2009-04-01 15:32:52
Viestit: 58
Tässä yksi linkki S-beiniin liittyen: http://www.violetlight.fi/Ravinto%20ja% ... inemia.htm


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-12 08:46:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-10-05 15:11:27
Viestit: 509
Toi Sintturan linkki on ihan jees, tuo sivustohan on käsittääkseni mdd-klinikan Päivi Mäkeläisen. Antaa hyvin taustatukea Dianan väitteille. Kannattaa kuitenkin huomata, että jonkun verran noissa slaideissa on suomennosvirheitä (kuten esim. resistance käännetty kestävyysliikunnaksi ja sitä kautta suositellaan sitä, vaikka Dianahan ei nimenomaan suosittele kestävyysliikuntaa).

_________________
It's so easy not to be aware of the fact that, you know, life is good. - R.Waters


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-12 09:37:41 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Paikkakunta: Tampere
Sinttura olikin löytänyt just sen linkin, mikä mulla tossa edellistä viestiä kirjoittaessani oli mielessä. Kiitos, säästit multa etsimisen vaivan!


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 66 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)