karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 07:54:27

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 139 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 57 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Elämäntapamuutos
ViestiLähetetty: 2013-06-03 12:56:06 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Olen pian 52-vuotias nainen, joka painaa melkein 120kg. Pituutta minulla on vain 162cm. Olen ollut nyt joitakin viikkoja VHH:lla tavoitteena saada paino putoamaan alle sadan kilon. En edes muista, milloin vaaka näytti kaksinumeroista lukemaa. Paino on noussut vähitellen. Teini-ikäiset tyttäreni harrastavat tanssia ja syövät surutta hiilareita, ovat silti notkeita ja hoikkia kuin nuoret pajut. Kadehdittaa..


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elämäntapamuutos
ViestiLähetetty: 2013-06-03 15:16:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-23 12:29:49
Viestit: 10345
Paikkakunta: Kouvola
Hieman vanhempi mies seuraa matkaa.

Mutku.
Muista ettei tämä ole mikään kuuri, eikä pelkästään painon pudotus.
Ota itsestäsi mittoja, kuvia.
Näitä vertaamalla huomaat eron helposti vaikka paino junnaisi...

Laita ylös mielialojasi, jaksamista, nukkumista...Näihinkin on vaikutusta

Seuraa hiuksia, kynsiä, ihoa, muutoksia luvassa...Parempaan.

Terveyttä unohtamatta, verensokerit, -paineet, allergiat...

Tervetuloa.

_________________
Kuva

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elämäntapamuutos
ViestiLähetetty: 2013-06-03 15:48:02 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15264
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Tervetuloa porukkaan! :D

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elämäntapamuutos
ViestiLähetetty: 2013-06-04 12:25:13 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Kiitos vastauksista ja hyvistä neuvoista. Niitä tarvitsen. Olen ollut kahteen otteeseen Painonvartijoissa, mutten kestänyt sitä jatkuvaa nälän tunnetta, joten en saanut painoa alas pysyvästi. Elävän ravinnon ruokaohjelmaa kokeilin myös ja vatsa tykkäsi, mutta en pystynyt sitäkään jatkamaan, kun kaipasin niin paljon lihaa. LCHF:a kokeilin parisen vuotta sitten, kun olin lukenut Dahlqvistia. Parin viikon päästä ihmettelin, kun vatsa oli litistynyt niin paljon, että pystyin vaivatta solmimaan kengännauhat. Ilkeät sivuoireet saivat minut kuitenkin palaamaan vanhaan ja vasta tältä foorumilta olen saanut ymmärrystä, miten karpataan hallitusti ja kroppaa/omaa oloa kuunnellen. Vertaistuesta on minulle nyt tosi iso apu, kun teen tätä elämäntaparemonttia. Välillä meinaa vasara luiskahtaa kädestä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elämäntapamuutos
ViestiLähetetty: 2013-06-07 11:03:49 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15264
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Aika moni meistä on kokeillut nuo Painonvartijat ja ties mitä muita kuureja, mutta vasta karppaaminen on tuonut avun. LCHF:stä minä olen tykännyt. Iloista jatkoa!

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elämäntapamuutos
ViestiLähetetty: 2013-06-07 15:20:26 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-10-09 15:59:38
Viestit: 114
Paikkakunta: Järvenpää
Tervetuloa

_________________
Kuva
3. kerta toden sanoo. 1.1.2014 alkaen.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elämäntapamuutos
ViestiLähetetty: 2013-06-07 15:38:43 
Moi sofia :smt039

Hyvä huomio toi kengännauhat :lol: Siitä se lähtee =D>


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elämäntapamuutos
ViestiLähetetty: 2013-06-10 09:51:26 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Kiitos tsemppauksesta! Ja kiva saada tervetulotoivotuksia. Tällä toisella VHH-kerralla ei masu ole aivan samalla tavalla kutistunut, mutta painonnousun olen kuitenkin saanut pysähtymään. Siitäkin olen iloinen, sillä olin paisumassa kuin pullataikina. Mikään ei tällä iällä tunnu olevan niin helppoa kuin lihominen.
Sopiva hiilarimäärä ja suolatasapaino ovat nyt mietinnässä. Sydämentykytykset sain kuriin, mutta melko kova väsymys on vielä päällä. Tosin luin jostain, että se kuuluukin alkuajan ohimeneviin oireisiin. Miten on?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elämäntapamuutos
ViestiLähetetty: 2013-06-10 18:53:49 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-11-02 13:55:51
Viestit: 239
Väsymys voi hyvinkin kuulua ohimeneviin oireisiin. Voi olla nimittäin niin, että elimistösi ei ole vielä vaihtanut rasvapoltolle ja kokee saavansa liian vähän energiaa ja reagoi olemalla väsynyt. Rasva kuitenkin sammuttaa näläntunteen tehokkaasti, jolloin samaan aikaan on tavallaan energiavaje joka tuntuu väsymyksenä, eikä kuitenkaan ole nälkä. Ei siis ole syytä nälälle, koska polttoainetta on tarpeeksi, mutta elimistö ei osaa vain vielä käyttää sitä polttoainetta.

Jotenkin noin. Saattaa tuntua vähän sekavalta. Mutta todellakin "hiilaripolttoisesta" "rasvapolttoiseksi" muuttuminen voi aiheuttaa kaikenlaisia oireita. Monilla karppaus kuitenkin alkukankeuden jälkeen nostaa vireystasoa.

Voi sitten olla sen väsymyksen taustalla muitakin tekijöitä, mutta voi hyvinkin mennä myös ruokavaliomuutoksenkin piikkiin. Yksi asia, joka kannattaa tarkistaa, jos väsymys aina vain jatkuu ja jatkuu, on kilpirauhasen toiminta. Tuo "pullataikinan lailla paisuminen" voi nimittäin johtua siitäkin, että kilpirauhanen on oireillut jo pitkään.(en tiedä miten olet mässäillyt ennen karppausta, vai oletko mässäillyt ollenkaan. Ja syitä helpolle lihomiselle on sitten tietenkin paljon muitakin kuin tuo kilpirauhanen).

Muistathan sitten näillä lämpöisillä keleillä, että karppidieetti on diureetimpi kuin monet muut. Siksi onkin tärkeää että juot tarpeeksi nestettä. Ja tietenkin samalla pidät huolta kivennäisten ja suolojen saannista.

Ja tervetuloa minunkin puolestani...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elämäntapamuutos
ViestiLähetetty: 2013-06-12 14:41:40 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Kiitos neuvoista, Nallepallo! Olen itsekin ruvennut miettimään tuota kilpparin toimintaa. Joskus se on tarkistettukin, mutta mitään poikkeavaa ei löytynyt, vaikka oireita olikin (mm. hiustenlähtö ja vilutuskohtaukset). Marssin kyllä labraan, jos tämä väsymys ei hellitä. Samalla tulee mitattua verensokerikin. Sekin on ollut pikkuisen koholla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elämäntapamuutos
ViestiLähetetty: 2013-06-13 14:10:10 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-11-02 13:55:51
Viestit: 239
Tuosta kilpirauhasesta sen verran vielä, että jos sitä epäilet, tälläkin palstalla on ollut keskusteluja siitä että arvot voivat olla rajojen sisällä mutta ongelmia silti on.
Täälläkin on ollut puhetta siitä, että kannattaa hankkiutua kilpirauhasen toiminnasta hyvin perillä olevan lääkärin pakeille. Nämä asiat eivät ole aina niin yksioikoisia, että jos arvot on viiterajojen sisällä, kaikki olisi kunnossa. Ainakin kilpirauhasfoorumilla on ohjeita siitä, ketkä lääkärit näitä asioita hyvin tuntevat.

Voit kokeilla myös kilpirauhaselle ystävällistä ruokavaliota, josta on goitrogeenejä tarkoituksella karsittu pois. Täältä karppilasta olen siihen joskus katsellut ohjeita.

Mutta tämä vaan sillä, jos epäilet, että siinä jotakin tutkittavaa on. Tarkoitus ei ole liikoja pelotella tai puoskaroida. Syy oireisiin voi olla tietenkin muuallakin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elämäntapamuutos
ViestiLähetetty: 2013-06-13 19:38:57 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Kaiken tiedon otan kiitollisuudella vastaan. Goitrogeeneistä en ole koskaan kuullutkaan. Lähden googlaamaan ja täältäkin varmaan löytyy jotain infoa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elämäntapamuutos
ViestiLähetetty: 2013-06-14 18:35:49 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-11-02 13:55:51
Viestit: 239
Tällä palstalla on tuijakoo postannut tiukan koosteen asiasta aiemmin. Hyvä pieni tietoisku ruuan vaikutuksesta kilpirauhasen toimintaan. Laitan sen nyt tähän sinullekin.

Linkki aikaisempaan postaukseen....
http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=1&t=44306&p=1128742&hilit=munakoiso#p1128742

Ja itse kooste

Lainaa:
Goitrogeeniset kasvit ovat paljon syötynä terveydelle vahingollisia, varsinkin raakana. Epäilys perustuu kasveista tavattuun thioureaan, joka (tiurea) otettiin lääketieteelliseen käyttöön kilpirauhasen ylitoiminnassa. Thioureasta on kehitetty synteetiset johdannaiset esim. tioamiinit, jotka hidastavat kilpparin toimintaa.

Goitrogeenisten kasvien toiminta on kaksijakoista. Syömällä mainittuja kasveja hidastuu kilpirauhassoluntoiminta, mutta samalla saattaa kilpirauhassolut alkaa kasvaa. Riippuen kilpirauhasen alkuperäisestä tilasta/toiminnasta ja muista aineista, seurauksena saattaa olla vajaa- tai liikatoiminta.

Tämä ei ole 100% faktaa johtuen siitä, että tutkimuksia ei ole vielä tarpeeksi tehty?. Olettamuksia on puolesta ja vastaan, mutta ennenkuin saadaan tarkempaa tietoa, niin kannattaa allaolevia ruoka-aineita nauttia kohtuullisesti.

Nautinto-aineista:
kahvi, tupakka, kaakao ja tee - sisältävät alkaloideja, jotka kiihdyttävät elimistöä

Kilpirauhasta lamaavat:
-kaikki ristikukkaisten heimoon kuuluvat kasvit (kaali ja sinappikasvit)
-kaalit esim. kiinan-, kukka-, parsa-, ja brysselinkaali
-lanttu, nauris, piparjuuri, retikka, punajuuri, pavut, herne
-vesikrassi, sinappikasvit esim. kelta-, valko-, ja mustasinappi
-kaikki herneet, soijapapu, limapapu
-sinimailanen, lakritsa
-maniokki
-maapähkinät kypsentämättöminä (erittäin haitallinen)

VÄLTÄ vajatoiminnassa:
sokeri, valkoiset jauhot, pitkälle jalostetut ruoat, lihavalmisteet (nitraatit ja nitriitit = lihan säilöntäaineita)

Oksaalihappo kiihdyttää kilpirauhasen toimintaa ja laskee herkästi kaliumin, magnesiumin ja kalsiumin määriä elimistössä.

Paljon oksaalihappoa sisältäviä:
raparperi, tofu, mansikat, selleri, karviaiset, munakoiso, puolukat, pähkinät (ei maapähkinä), pavut, iduista alfa-alfa ja mungpapu, musta tee, punajuuri, suklaa, kahvi, pinaatti, tynnyriolut, hapankirsikka, punaiset viinimarjat, herneet ja omena.

Kohtalaisesti oksaalihappoa sisältäviä:
tomaatti, kurkku, parsa, ananas, luumu(sininen), persikka, sardiini ja musta viinimarja.

Vähän tai ei lainkaan oksaalihappoa sisältäviä:
maitotuotteet, kananmunat, greippi, banaani, luumut(vihreä ja keltainen), persikka, kaali, liha, kana, avokado, peruna, sipuli, riisi, melonit, nektariini, mango, ananasmehu, kirsikka ja retiisi

Suositeltavia vajaatoiminnassa:
munankeltuainen, persilja, aprikoosi, taateli, kuivattu luumu, kala- ja merenelävät, maitotuotteet ja juustot eli kilpirauhasen toimintaa kiihdyttävät ruoka-aineet.

Alla olevassa linkissä on lueteltu hedelmiä ja vihanneksia, joita nauttimalla voi parantaa oloaan hypo- ja hypertyreoosissa.

Foods that help nourish and regulate the thyroid
http://standing1.home.mindspring.com/th ... dfood.html


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elämäntapamuutos
ViestiLähetetty: 2013-06-16 20:13:30 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Kiitos tiedoista ja vihjeestä ottaa tämä mahdollinen kilpparin vajaatoimintakin huomioon. Luin myös jostain, että tiukka ja yht´äkkinen hiilarien rajoittaminen saattaisi nostaa kilpirauhasongelmat esille tai sitten vähäkalorinen VHH eli karppaaminen kitudieetillä. En ole tähän mennessä laskenut syömisiäni, mutta nyt taidan ruveta niin tekemään. Luulen, että minulla kalorimäärä on kuitenkin jäänyt liian pieneksi, vaikka olenkin syönyt rasvaa ihan huoletta. Nälkä kun ei ole entiseen tapaan patistellut ruokapöytään. Eikä haittaa, jos vähän valikoin syömisiäni. (Mikään kaali ei muutenkaan ole enää vähään aikaan oikein maistunut.)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elämäntapamuutos
ViestiLähetetty: 2013-06-18 11:47:59 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Nyt tuntuu, että olen pikkuisen hoikistunut. Housujen vyötärö on aavistuksen verran löystynyt. Kävin kaverin luona puntarissa ja sain painokseni 114,2 kg.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elämäntapamuutos
ViestiLähetetty: 2013-06-18 21:04:33 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-10-09 15:59:38
Viestit: 114
Paikkakunta: Järvenpää
=D>

_________________
Kuva
3. kerta toden sanoo. 1.1.2014 alkaen.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elämäntapamuutos
ViestiLähetetty: 2013-07-03 16:24:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Viimeisin punnitukseni antoi tuloksen 113, 7 kg. Sitten istuin muutamaksi päiväksi mummolan ruokapöytään, paikkaan, jossa rakastetaan ruualla. Nolottaa sanoa, mutta en täysin hallinnut itseäni ja söin liikaa aivan kaikkea. Mutta rakastan karppiruuan tuomaa hyvää oloa niin paljon, että en halua enää jatkaa syömistä mummolan tapaan nyt kotioloissa. Muistan, miten ennen dieetit yleensä kaatuivat viimeistään sukulaisvierailuihin. Ruoka oli hyvää ja sitä oli paljon. Avattu suklaalevy aina esillä ja tarjolla vaati minulta yleensä rautaista tahdonlujuutta, jotta voin kieltäytyä syömästä ensin paria palaa, sitten puolikaslevyä tai enemmänkin. Useimmiten annoin periksi ja jatkoin periksiantamista vielä kotonakin. Nyt selvisin houkutuksista sittenkin paremmin ja kotona oli helppo jatkaa VHH:ta. Muisto jostakin makuelämyksestä ei enää vastaa todellisuutta. Esim. sokerimunkki ei maistu samalta kuin ennen, kun siihen ei enää ole himo.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elämäntapamuutos
ViestiLähetetty: 2013-07-17 15:42:32 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Kesän viimeinen matka on tehty ja selvisin ilman suuria repsahduksia. Siitä olen tosi iloinen. Sormukset pyörii sormessa. Tuntuu kivalta.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elämäntapamuutos
ViestiLähetetty: 2013-07-29 19:59:00 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Vähän takapakkia on tullut viime päivinä. Olen syönyt liikaa vadelmia (ja jäätelöä). Sato on tänä vuonna erittäin hyvä ja puutarhamme on täynnä marjoja. Nyt tarvitaan itsekuria. Onkohan minulla jokin vitamiininpuutos, kun marjat näin himottavat?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elämäntapamuutos
ViestiLähetetty: 2013-07-30 02:51:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
sofia7 kirjoitti:
Avattu suklaalevy aina esillä ja tarjolla vaati minulta yleensä rautaista tahdonlujuutta, jotta voin kieltäytyä syömästä ensin paria palaa, sitten puolikaslevyä tai enemmänkin.

Huomenta
meillä on avattu fazerin sininen levy koko ajan pöydällä. ja useita avaamattomia vieressä. ja joka päivä syödään suklaata, ilman surua.
vaimo (vain 3 lasta tehnyt) painaa 54 kg ja minä 71 kg.
syö vain 1 levy päivässä, eikä muuta, niin laihdut. (tälle voin antaa 100% takuun)
kokonaisenergiamäärä ratkaisee... kalorivajeella laihtuu eli kun syö vähempi kuin kuluttaa, niinkuin tyttäresi.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Viimeksi muokannut chiman, 2013-09-02 18:08:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
suklaakuva pois


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 139 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 57 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)