karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 06:47:35

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 49 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: VEGAANIkarppi
ViestiLähetetty: 2009-12-04 00:59:25 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2009-11-25 13:13:19
Viestit: 38
Paikkakunta: Tampere
Kyllä vegaanistikin voi karpata, ketoosikarppausta jos ei meinaa vetää, heheh. Hyväkarppaustahan se on, ilman eläinkunnan tuotteita. Otathan huomioon, että teollisesti tuotettu soijaproteiini ei kaikkien tietolähteitten mukaan ole se terveellisin vaihtoehto, mutta perinteisesti valmistetulla tofulla on pitkä ja menestyksekäs käyttökokemus. Samoin suosittelisin lämpimästi käyttämään papuja ja linssejä monipuolisesti, syömään runsaasti sieniä, pähkinöitä, siemeniä ja kasviksia. Elävän ravinnon resepteihinkin kannattaa tutustua, kuten tehdä itse mantelimaitoa, pähkinäjuustoa jne. Älä ahda itseäsi täyteen soijarouheella! Itse en kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi useinkaan syö soijatuotteita, samoin pelkään sen nostavan rintasyövän riskiä johon mulla on geneettisesti vaara sairastua. Tutustu myös kookosöljyyn, raakakaakaoon ja goji-marjoihin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: VEGAANIkarppi
ViestiLähetetty: 2009-12-04 12:44:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-05-29 19:20:57
Viestit: 1577
Selma82 kirjoitti:
goji-marjoihin.


Joo, jotta voisi saada raskasmetallimyrkytyksen.

http://www.detoxyourworld.com/acatalog/goji.html

Usassa on ihmisiä, jotka on saaneet oikeasti kunnon vaivoja noista gojien sisältämistä myrkyistä.

Raakakaakossa on yleensä myös esim. maksalle myrkyllistä hometta, sen pavun luontaisia myrkkyjä jne. Siihen on syynsä miksi esim. kaakaopapu kannattaa käsitellä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: VEGAANIkarppi ja tempeh
ViestiLähetetty: 2009-12-06 13:33:51 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-12-06 13:15:32
Viestit: 1
Hei!

Vielä yksi vegetaristi liittyy keskusteluun. Noudattelin Antti Heikkilän erinomaista diettiä kolmisen vuotta ja tiputin painoa sen avulla 20kg puolessa vuodessa. Ei ole tullut takaisin. Ilmeisesti kuitenkin sain jonkunlaisen "yliannostuksen" munia ja pekonia koskapa ruokavaliosta tippui vähitellen liha, kala, muna ja maintotuotteet. Nyt vegetaristina kohta kaksi vuotta ja olen ollut ihan tyytyväinen, tuntuu sopivan itselleni, yleisesti ottaen. Valitettavasti ruokavalioon hiipivät kuin huomaaamtta takaisin myös aikaisemmin pannassa olleet leipätuotteet ja sokeri, jotka olin jo huomannut itselleni epäsopiviksi. Nyt koetan elää jälleen vähähiilihydraattisesti, kasvisruokavaliota noudattaen. Jättäen pois myös kotimaiset viljat ja sokeroituja tuotteita vältellen. Eli mitä tässä vielä saa syödä? :) Paljonkin.

Kysymys tempehistä, joka on itselleni uusi tuttavuus. Ei ihan maistu itselleni, vaikka yritin marinoida yms. Onko jollakin tästä ruoka-aineesta enemmän kokemusta ja joku hyvä resepti jaettavaksi?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: VEGAANIkarppi
ViestiLähetetty: 2009-12-06 14:36:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-01-22 22:25:47
Viestit: 524
Paikkakunta: Turku
Killmister kirjoitti:
Selma82 kirjoitti:
goji-marjoihin.


Joo, jotta voisi saada raskasmetallimyrkytyksen.

http://www.detoxyourworld.com/acatalog/goji.html

Usassa on ihmisiä, jotka on saaneet oikeasti kunnon vaivoja noista gojien sisältämistä myrkyistä.

Raakakaakossa on yleensä myös esim. maksalle myrkyllistä hometta, sen pavun luontaisia myrkkyjä jne. Siihen on syynsä miksi esim. kaakaopapu kannattaa käsitellä.

Kertoo sivusto, joka kauppaa jotain detox-kamaa josta ei ole mitään hyötyä tieteellisten tutkimusten valossa. Eikä linkissäsi puhuta mitään raskasmetalleista. Mutta ilman muuta noiden myrkkyjen kanssa kannattaa olla tarkkana!

_________________
http://tuukkasimonen.blogspot.com - Harhaluuloja ilmastonmuutoksesta. En itse ole karppaaja vaan vedän hiilareita niin paljon kuin sielu sietää. Syön vegaanisesti ja mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: VEGAANIkarppi
ViestiLähetetty: 2009-12-06 15:18:41 
Poissa
himokarppi
himokarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-03-04 14:53:14
Viestit: 3807
Magenta kirjoitti:
skvimo kirjoitti:
Magenta kirjoitti:
. En aio olla täysvegaani, en edes täysvege lopun elämääni - uutena vuotena aion taas herkutella ostereilla ja hanhenmaksalla--

Jätä hyvä ihminen hanhenmaksa väliin, sen julmemmin tuotettua lihaa ei ole :( Hanhiahan siis pakkosyötetään, jotta niille saadaan aikaiseksi rasvamaksa.
Auts. Olen menossa tuttuun seuraan Ranskaan, ja siellä päin hanhenmaksa on juhlapöydän erikoisherkku...voin yrittää kieltäytyä, mutta pitävät luultavasti äärilaidan eläinaktivistina :lol:.

Nykyään itseasiassa saa eettisesti tuotettua hanhenmaksaa, Ranskassakin. Silloin hanhia ei siis pakkosyötetä, vaan ne ahmivat kupunsa täyteen ja maksansa rasvoittuneiksi ihan vapaaehtoisesti.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: VEGAANIkarppi
ViestiLähetetty: 2009-12-07 19:56:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-04 20:10:43
Viestit: 1348
Erihanna kirjoitti:
Nykyään itseasiassa saa eettisesti tuotettua hanhenmaksaa, Ranskassakin. Silloin hanhia ei siis pakkosyötetä, vaan ne ahmivat kupunsa täyteen ja maksansa rasvoittuneiksi ihan vapaaehtoisesti.

Jos näin on, niin ei voi kuin ihmetellä, että mihin sitä pakkosyöttämistä tarvitaan. Tai no, arvaan kyllä: hanhet eivät aiheuta itselleen sitä rasvamaksaa riittävän nopeasti ja tehokkaasti :roll:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: VEGAANIkarppi
ViestiLähetetty: 2009-12-07 21:33:22 
Poissa
himokarppi
himokarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-03-04 14:53:14
Viestit: 3807
^Pakkosyöttäminen on tosiaan tehokkaampaa. Pakkosyötetty rasvamaksa painaa jopa 3 kertaa enemmän kuin eettinen maksa, joten...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: VEGAANIkarppi
ViestiLähetetty: 2009-12-14 14:54:33 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-08-06 16:59:16
Viestit: 49
Aloittaja! kerrothan aina välillä kuinka "menestyt" ? :)

Kiinnostaa ex-vegaanina sun "projekti". Tarkkana saat kyllä olla. Tsemppipä!! :D


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: VEGAANIkarppi
ViestiLähetetty: 2010-02-09 19:31:28 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-13 11:46:29
Viestit: 266
Mistä te vegaanikarpit otatte proteiinit käytännössä? Kun täällä joku sanoi että on helppoa, mutta musta tuntuu että pitäisi syödä ihan älyttömiltä tuntuvia määriä tofua/soijaa tai vielä älyttömämpiä määriä muita proteiininlähteitä (esim. valkoiset pvut tomaattikastikkeessa koko purkki P16g ja HH jo melkein 60). Itsellä on tavoitteena noin 100g proteiinia päivittäin, mutta tuntuu tosi vaikealta ilman mitään eläinperäistä (nyt syön lähinnä kalaa/maitotuotteita kasvisperäisten lisäksi).


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: VEGAANIkarppi
ViestiLähetetty: 2010-02-13 10:40:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-04 20:10:43
Viestit: 1348
Valkoiset pavut tomaattikastikkeessahan on ihan huttua. Soijapavuissa on ihan kivasti proteiinia http://www.fineli.fi/food.php?foodid=391&lang=fi

Tää leipäaines http://adamsbrot.fi/tuotteet.html käy vegaanillekin ja on tosi proteiinipitoista. Mausta en vielä tiedä, kun tänään vasta pääsen hakemaan paketin postista.

Ja soijaproteiinijauheesta tietty saa helpolla proteiineja, jos sitä haluaa käyttää. Soijaahan käyttää moni sekasyöjäbodarikin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: VEGAANIkarppi
ViestiLähetetty: 2010-02-13 18:29:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-04 20:10:43
Viestit: 1348
Adamsbrotin pastasta ainakin tykkäsin (se ei tosin sovi vegaaneille), leipä on vasta tekeytymässä. Toi pasta on siitä loistavaa, että se kypsänäkin imee itseensä nestettä ja rasvaa kuin sieni. Eli on riittoisaa, ja siihen saa imeytettyä paaaljon kastiketta :D


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: VEGAANIkarppi
ViestiLähetetty: 2010-08-05 22:40:17 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2010-08-02 10:58:55
Viestit: 28
Itse kiinnostuin vhh-dieetistä työkaverin onnistumista seurattuani. Itse en syö punaista lihaa ja muutenkin kiinnostaa tuo vegaanikokkaus, vaikken ihan heti ajatellutkaan vegaaniksi ryhtyä. Tilasin siis Amazonista Rose Elliotin kirjan The Vegetarian Low-Carb Diet ja sen ohjeilla pitäis vegaaninkin kyetä vetämään hiilarit 20 grammaan ja saamaan riittävästi protskua.

Omat kokeilut on sen verran alussa, että sen suurempaa analyysia kirjan resepteistä ja ohjeista en osaa antaa. Herkullisia ohjeita siinä kuitenkin näyttää olevan.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: VEGAANIkarppi
ViestiLähetetty: 2010-08-07 12:33:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-04 20:10:43
Viestit: 1348
Laittaisitko Perrin jokusen ohjeen tännekin? :D


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: VEGAANIkarppi
ViestiLähetetty: 2010-08-08 13:43:09 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2010-08-02 10:58:55
Viestit: 28
Just nyt en jaksa kopsailla reseptejä kirjoista tänne, mutta jotain löytyy Rose Elliotin sivuiltakin :)


Oma aamiaislemppari on jugurttia pähkinämyslillä. Myslin ohjeen voin kirjoitella jossain välissä tänne. Oma kokemus kuitenkin alkaa olla, että proteiinin saanti ei ole ongelma, rasvan lisäys on. Proteiinia kun saa hyvin pähkinöistä, soijasta, seitanista, tofusta, vehnägluteenista...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: VEGAANIkarppi
ViestiLähetetty: 2010-08-31 11:47:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-11-23 11:44:59
Viestit: 806
Osaisiko joku vinkata vegaanikarppiohjeita, joissa on hh-määrät jotain max. 10 g? Paljonkohan noissa linkitetyissä on? :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: VEGAANIkarppi
ViestiLähetetty: 2011-02-28 03:50:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-10-09 16:25:52
Viestit: 855
Mikä olisi vegaanille paras arkikäyttöön sopiva rasva? Tarkoituksena on hankkia erilaisia öjyjä, ja tietenkin syödä ruokaa jossa rasvat ovat vielä mukana. Mutta siihen arkeen? Käykö huonosti jos käytän hieman kaikkea, vai olisiko esim.kookos parasta pääsäntöisesti käytettynä?

Pidän paljon rypsärin mausta (no flawor :lol: ), mutta olen ymmärtänyt ettei se ehkä sovi paljoa käytettäväksi... Seesamöljy on myös herkkua, mutta senkin olen ymmärtänyt pilaantuneeksi.

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: VEGAANIkarppi
ViestiLähetetty: 2011-03-20 21:26:04 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-02-11 21:48:42
Viestit: 1
Kookosöljy on varmaan paras, sekä tietty oliiviöljy.
MUakin kiinnostais vegaanikarppaus. Tosin olen tällähetkellä niin koukussa voihin että on vaikea kuvitella luopuvani siitä.
Olen jättänyt juustot kauppoihin enkä syö voin lisäksi maitotuotteista oikeastaan kuin turkkilaista jugua silloin tällöin.
Voi on oikeastaan ainut herkku enään suolasista ja sit liha ja kala, mutta liha jotenkin myös tökkii.

teen jonkin verran raakasuklaata, paljonkohan sitä voi syödä päivässä? :)

Soijarouhe ei sovi mulle eikä liioin viljatuotteet. Syön paljon seitania, papuja, linssejä, ituja, auringonkukan- seesamin-ja hampunsiemeniä. Mielestäni proteiinia ei edes tarvitse syödä niin paljon, ainakaan lihan muodossa.

Teen usein aamuisin viherpirtelöä johon tulee runsaasti varsiselleriä, vähän kaalta, auringonkukansiemeni ja marjoja+joskus pinaattia. olen ihan koukussa näihin pirtelöihin.

superfoodit kiinnostaa myöskin mutta gojimarjojen päälle en ymmärrä, onha maillä mustikkaa, puoluja ja karpaloa metsässä! olen kuullut huhua että marjoista lähtis vitamiineja pakastaessa, onko kenelläkään tietoa tästä väittämästä?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: VEGAANIkarppi
ViestiLähetetty: 2011-06-05 22:09:34 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-01-10 11:41:09
Viestit: 12
^ Mua kiinnostaa toi, miten seitan sopii viljayliherkälle. Tällä hetkellä en itse ole kasvis/vegaanikarppaaja mutta haluaisin mieluusti saada osan proteiineista ei-eläinperäisistä lähteistä. Olen hyvin herkkävatsainen ibs-tapaus: pavut yms. eivät sovi minulle ja soijatuotteiden käyttöäkin koitan ainakin toistaiseksi rajoittaa - tofua syön toisinaan. Viljatuotteet, siis leipä ja pastat yms., eivät sovi jokapäiväiseen ruokavalioon ja leivän pois jättäminen ei ole ollut ongelma, mutta haluaisin lukea kokemuksia siitä, ovatko viljayliherkät kestäneet seitania.

Niin, ja menin lukemaan täällä foorumillakin jossain päin linkattuna ollutta juttua (siis yhtä niistä monista), jossa kerrottiin hyvin seikkaperäisesti, miksi viljat eivät ole ihmiselle terveellistä ruokaa ollenkaan, ja nyt en tiedä, mitä tekisin noin kilon pussilliselle vehnägluteeni-seitanjauhoja #-o


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: VEGAANIkarppi
ViestiLähetetty: 2011-06-20 11:35:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-02-15 14:33:45
Viestit: 563
Syö se seitan pikkuhiljaa loppuun.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: VEGAANIkarppi
ViestiLähetetty: 2011-06-20 17:08:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Itse kyllä antaisin seitanit kaverille, jos yrittäisin suolistoa parannella.

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 49 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)