karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-16 06:30:05

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2009-09-08 10:50:22 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-08-06 16:59:16
Viestit: 49
Kai täälä nyt itte tarttis saada keskustelua aikaan, kun tämmönen osio on saatu aikaiseksi. tosta nimestä en ole kovin vakuuttunut, siis jos tämän ois tarakotus olla kasvissyöjien osio... mutta, mutta ei anneta sen nyt haitata...

Eli, tuli mieleen, mitä te käytettä "parhaana" proteiinin lähteenä?


Mulle on iskeny yhtäkkiä aiva käsittämätön himo soijarouheeeen... on sitä ennenki tullu syötyä, mutta ei läheskään joka päivä.. mietityttää vaan tuo soijan iso valkuaispitoisuus, et tuleekohan sitä vedettyä sit liikaa.... :roll:

Mutta taas toisaalta.. ehkei se soijarouhe ole niin pahasta, kun sillä nyt on tähä mennessä korvattu monta pitsaa yms. skeidaa :P

Tofua on tullu syötyä laiskasti viime aikoina...pitäis varmaan sitäki laittaa välillä....

Mutta se pointti, eli mitä proderuokaa louhitte? :D


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: proteiinit
ViestiLähetetty: 2009-09-08 12:47:29 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2009-03-31 19:30:06
Viestit: 386
Mulla on viime vuosina jääny pavut ja linssit sekä idätykset tosi vähiin (vetoan kiireisiin, ei oo ollut aikaa liotella jne.), niitä vois taas testata kun ehtii. Kenties liiankin yksipuolisesti saan lähes kaiken proteiinin maitotuotteista ja kananmunista (+ kalasta). Makeuttamatonta soijamaitoa käytän välillä, litrasta saan yli puolet päivän proteiineista ja hiilarit lähes nollissa.

_________________
http://www.storyofstuff.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: proteiinit
ViestiLähetetty: 2009-09-08 14:26:15 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-08-06 16:59:16
Viestit: 49
Minkä merkkistä soijamaitoa käytät? Ei oo tullu hetkeen juotua sitäkään, nyt ku ei saa sitä makeutettua käyttää... kaippa siihen makeuttamottomaankin tottuis ku vaan vähä opettelis... :o


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: proteiinit
ViestiLähetetty: 2009-09-10 19:05:20 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2009-01-12 19:11:15
Viestit: 481
Mä olen kyllä huono vastaamaan mitään, sillä en ole hirmusti seuraillut että kaikkea tärkeetä tulisi oikeissa suhteissa.... :oops:

Mun pääsääntöiset prodelähteet on
maitotaloustuotteet (juustot,kerma ja partaäijä)
pähkinät (liiankin usein suola-sellaiset, ei tod. se paras vaihtoehto!)
linssit (nyt taas harvemmin niitäkään. Ennen myös reilusti papuja, nyt nekin on jääneet vähemmälle - pitäisköhän taas herkutella kunnon papasoosilla, nam)
satunnaiset Hällsö Köketin soijanugetit ja -nakit kun niitä raskin ostaa.
Ai juu ja tietty kananmunat.

Noista soijarouheista en ole koskaan oikein oppinut kokkaamaan mitään, seitania en ole koskaan nähnytkään, tofu tökkii. Soijamaidot jne olen kiertänyt kaukaa, en kaipaa maitoa kuin leivonnaisiin, silloin käytän ihan tavan sinistä maitoa.

Mutta silloin kun syömisiäni laskin ja merkkasin Finelliin tai Kalorilaskuriin, niin kyllä niitä prodeja ihan ok tuli, ehkä vähän alakanttiin joskus mutta kuitenkin niin etten ole asiaan sen enempiä kiinnittänyt huomiota.

_________________
Kuva

Nykyinen ruokapäikky: viewtopic.php?f=11&t=44322
Ensimmäisen vuoden ruokapäikky: viewtopic.php?f=11&t=38433


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2009-09-16 06:43:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-03-25 09:53:25
Viestit: 1278
Paikkakunta: Korpikuusen kannon alla.
Hei, tämmönen "loikkari" täällä. Kesän aikana olen kymmenen vuoden jälkeen ottanut ruokavaliooni takaisin muutamia liha tuotteita. Kasvissyöjänä karppaamalla proteiinit jäivät todella alas useimpina päivinä. Ja karpatessa on alkanut tehdä mieli meetvurstia jne. Kanaa yms en syö. Kalaa kyllä. Kananmunat ja maitotuotteet tottakai syön.

Nyt paino on lähtenyt nousuun ja mietin mitä mun keho oikein nyt tekee. Tuntuu että vaikea saada painoa alaspäin. Innostuko keho nyt kun sai lisää proteiinia? Nyt saan sen 90g proteeinia päivässä useimmiten, ennen meni monesti 40-50g.

Voihan proteiiini.

_________________
http://www.iherb.com ja alennus ensitilaajalle koodilla: KOT994!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2009-09-18 10:10:14 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-02-19 21:24:33
Viestit: 286
Itselläni proteiinit nousevat helposti liiankin suuriksi. Syön päivittäin juustoa, kananmunia ja erilaisia maitotuotteita sekä pähkinöitä. Viikoittain tofua, soijarouhetta tai seitania. Kannattaa oikeasti laskeskella sitä proteiinin saantia, sitä kertyy yllättävän helposti normaalin tarpeen verran. Lisätarvista ei käsittääkseni ole, ellei ole aktiiviurheilija :wink:

_________________
"On se aika epäkornia käytöstä."


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: proteiinit
ViestiLähetetty: 2009-09-18 11:36:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2009-03-31 19:30:06
Viestit: 386
pahaihminen kirjoitti:
Minkä merkkistä soijamaitoa käytät? Ei oo tullu hetkeen juotua sitäkään, nyt ku ei saa sitä makeutettua käyttää... kaippa siihen makeuttamottomaankin tottuis ku vaan vähä opettelis... :o


Alpro makeuttamaton luomuna.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2009-09-18 12:00:35 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2009-03-31 19:30:06
Viestit: 386
Pilli_16 kirjoitti:
Hei, tämmönen "loikkari" täällä. Kesän aikana olen kymmenen vuoden jälkeen ottanut ruokavaliooni takaisin muutamia liha tuotteita. Kasvissyöjänä karppaamalla proteiinit jäivät todella alas useimpina päivinä. Ja karpatessa on alkanut tehdä mieli meetvurstia jne. Kanaa yms en syö. Kalaa kyllä. Kananmunat ja maitotuotteet tottakai syön.


Sama täällä, n. 15 vuoden jälkeen oon päättänyt kokeilla lihan syöntiä sitä mukaa kun mieli tekee. Metwursti on jostain syystä se mikä menee helpoiten alas. Kerran maistoin pekoniakin :) . Mutta määrät on mulla niin homeopaattisia, että niitten varaan en tosiaankaan proteiineja laske. Kana on kyllä mullakin viimisenä listalla. Ja joku makkara on ajatuksenakin pelottava. Mulle ei noi soijanakitkaan tms. oo oikein koskaan pudonnu koska ne muistutti liikaa makkaraa.

Pähkinöitä kans tosiaan ajoittain.

Mulla määrällisesti proteiinin saanti ei oo ongelma, monta kertaa tulee se 2g painokiloo kohtikin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2009-09-23 08:22:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-03-25 09:53:25
Viestit: 1278
Paikkakunta: Korpikuusen kannon alla.
Nyt lähdin mukaan Syysmyräkkään ja olen taas laskeskellut.

Ja nyt vasta alkaa ajatus muuttua kasviskarppaajasta peruskarpiksi. Nyt vasta tajuan, että voin syödä iltapalaksi nakkeja tai kanamunan tai meetvurstia. Jotenkin tämä lihan syönti edelleen kaipaa totuttelua ja tämän proteiinin määrän ymmärtämistä.

Ennen oli lautasella ehkä enemmän juustoa, helpommin tummaa leipää, useammin kalaa. Täytyypä lähtä lohen metsästykseen.

_________________
http://www.iherb.com ja alennus ensitilaajalle koodilla: KOT994!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2010-02-04 14:06:08 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-03-24 19:37:05
Viestit: 42
Maitotuotteista ja kananmunasta saan jonkun verran protskuja, mutta kun niitäkään en ihan kamalasti vedä, niin koitan syödä linssejä tai papuja päivittäin. Aika helposti jää tosiaan proteiinit tuonne 50g:n nurkille, mutta koitan pyrkiä suurinpiirtein 65-70 g:n (1g/painokilo).

Yhdeltä toiselta palstalta löysin linkin tälle sivulle:

http://www.adamsbrot.fi/tuotteet.html

Ja mua kiinnostaisi erityisesti tuo pasta, kun siinä on niin paljon protskuja. Onko kukaan maistanut tätä pastaa (tai muita tuotteita)? Mitähän se kasviproteiini oikein mahtaa olla?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2010-02-04 22:07:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-04 20:10:43
Viestit: 1348
^Jestas :shock: Menee tilaukseen heti noi tuottteet, kun ovat ihan inhimillisen hintaisiakin :D

Kerron miltä maistui jos joku muu ei ehdi ensin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2010-05-12 10:18:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-02-15 14:33:45
Viestit: 563
Olen vähentänyt lihan määrää todella paljon, nyt menee vain 50g per päivä, ennen useita satoja grammoja. Ite ajattelin tilata hamppuproteiinia, kun soijalle olen allerginen. Googlella löytyy toimittajia.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2010-05-12 10:27:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-12 09:46:27
Viestit: 5774
Eikös Hiiren kannattais syödä juustoa!

Puoliksi leikkiä/puoliksi totta. :lol:


Itse saan aika ison osan proteineistani juuri juustosta.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2010-05-12 23:11:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-02-15 14:33:45
Viestit: 563
Ehdottomasti :lol:

Nyt hoksasin että tahinissakin (seesaminsiementahna) on hyvin proteiinia ja myöskin rasvaa. On muuten hyvää, ostin tänään luontaistuotekaupasta. Sitä voi tehd itse jos on hyvä tehosekoitin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2010-05-13 22:23:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-12 09:46:27
Viestit: 5774
Tahiini on myös minun mieleeni, todella ihanaa!

En ole ennen tullit ajatelleeksikaan noita prodeja, olen enemmänkin hiilareita ja rasvoja kytännyt tuossa.
Hieno tuote, ja aika erimakuisiakin löytyy!
Minulla se korvaa myös halvan, josta olen aina pitänyt, sokerit vaan turhia siisnä "nykyminulle".


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: proteiinit
ViestiLähetetty: 2010-05-14 10:37:12 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
carola kirjoitti:
pahaihminen kirjoitti:
Minkä merkkistä soijamaitoa käytät? Ei oo tullu hetkeen juotua sitäkään, nyt ku ei saa sitä makeutettua käyttää... kaippa siihen makeuttamottomaankin tottuis ku vaan vähä opettelis... :o


Alpro makeuttamaton luomuna.


Luomua en ole nähnytkään? Perus tavara ei sisällä lisättyä kalsiumia. Se on ihan ok maultaan, mutta tuosta vaniljaisesta tuoreesta pidän enemmän. Lisättyä sokeria on vain jotain 2 g ja sekin raakaruokoa, joten menee minun rajoihini aivan ongelmitta.

Huvittavaa että samalla viikolla laktoosivammainen äitini oli päätynyt siihen, että laktoositon lehmänmaito on niin syvältä että siirtyi samaan soijamaitoon. Siis samalla viikolla, toisistamme tietämättä! Eikä kysymyksessä ole edes mainos, oman virikkeeni sain vegaani työkaverilta.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: proteiinit
ViestiLähetetty: 2010-05-30 22:22:06 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2006-11-26 14:12:27
Viestit: 42
pahaihminen kirjoitti:
Minkä merkkistä soijamaitoa käytät? Ei oo tullu hetkeen juotua sitäkään, nyt ku ei saa sitä makeutettua käyttää... kaippa siihen makeuttamottomaankin tottuis ku vaan vähä opettelis... :o


Käytän useampaa erilaista. Tykkään Go Greenin maustamattomasta, Keijun soijamaidosta ja välillä Alrpon kevyttä tai tavallista (sinistä). Punaista en käytä, koska siinä ei ole kalsiumia. Keiju taas saisi olla isommassa purkissa juuri sen takia, että siinä on vitamiineja sekä kalsiumia. Otan kyllä D-vitamiini+kalsium-tabletteja. Joskus käytän kauramaitoa, mutta silloin proteiinit pitää saada muusta ruuasta. Rainbowlla on myös soija- ja kauramaitoa, mutta niitä ostan harvoin. Tykkään myös Alpron maustamattomasta jogurtista. Go Greenilla oli myös sellainen litran purkki maustamatonta, mutta se oli joko pilaantunutta tai muuten maistui oudolle, syömättä jäi. Saman merkin sitruunajogurtti on myös hyvää, mutta hiilareita siinä on enemmän.

Muista soijatuotteista tykkään tofusta ja savutofusta. Tempehiä maistelin, mutta en tykännyt ollenkaan.

Lisätty oikaisu: Väitin edellä, ettei punainen Alpron soijamaito sisällä kalsiumia ja D-vitamiinia. Kurkkaus purkin kylkeen kuitenkin todisti väitteeni vääräksi. Punaisessa Alpron soijamaidossa ON kalsiumia, D2- ja B12 vitamiineja, eikä makeutusta ollenkaan. Suositeltava siis kaikille kasvispainotteisen ruokavalion suosijoille :D .


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2010-07-10 09:32:30 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-08-20 06:52:38
Viestit: 13
Hirveän vähän näyttää tänne kasvispainotteiseen alueeseen tulevan juttua, itsekin yleensä vain lueskelen, mutta nyt oli jo pakko laittaa viestiä kun asiat mietityttää.

Olin pitkään kasvissyöjä, tai söin kyllä kalaa ja kananmunia, sitten yleisön painostuksesta aloin syömään kanaa, joka oli ihan ok. Viime syksynä sitten taas yleisön painostuksesta maistelin punaista lihaa, aika peruspaskaahan se on, mutta maistelinpahan kuitenki. Nyt olen sitte ollu sekasyöjä, mutta liha ällöttää ja ajatukset on suuntautuneet takaisin kasvissyöntiin. Ainut ongelma vaan on etten oikein ole "hyvä" kasvissyöjä. Tofusta en tiedä mitään, kerran kokeilin ja mokasin sen varmaan jotenki koska maku oli aika kökkö. Kyseessä oli valmiiksi marinoitu tofu.

Elikkäs miten tätä kasvispainotteista karppailua nyt lähtis kehittämään. Onko joitain kasvissyöjiä jotka on huomannu kuitenkin jonkin lihatyypin hyväksi? Itseä ällöttää liha sellaisenaan, esim. leikkeleet ei tee niin pahaa. Ja kaapista löytyisi myös linssejä, joille pitäis jotain keksiä..ostin myös kvinoaa, oli nimittäin eräässä VHH-kirjassa ohje jossa oli sitä, mutta vähän epäilen että siinä on paljo hiilareita..

Että neuvoja kehiin, pliis :D


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2010-07-10 09:38:03 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Tofun pitää olla maustamatonta silkkitofua. Muut on kamalia. Näin helteellä liha ei tahdo maistua minullekaan sekasyöjälle. Paras tofuruoka helteellä on hiyayakko: Kylmää tofua kuppiin, päälle hienonnettua inkivääriä purjoa/ruohosipulia/nippusipulin vartta sekä japanilaista soijakastiketta (esim. Kikkoman). Pähkinät, hamppu myös hyviä proteiinilähteitä. Reseptejä linssi- ja papuruokiin löytää verkosta vaikka kuinka. Hakusanoiksi lentils tai beans.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2010-07-10 09:45:16 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-02-19 21:24:33
Viestit: 286
Lihaa syövä kasvissyöjä? Jos haluat protskusi lihasta, sinun täytyy vaan etsiä itsellesi suuhun sopiva liha (vaikka se kana). Kasvissyöjänä (esim. lakto-ovo-vege) saat proteiinia kasaan jo maitotuotteista ja kananmunistakin, saantia voi täydentää linssien, papujen ja pähkinöiden lisäksi soijatuotteilla (tofu, soijarouhe, soijasuikaleet yms) ja seitanilla (venhäproteiini). Tofun kokkaamiseen löytyy netistä paljon ohjeita ja sen kanssa yleensä menee alussa metsään, ennenkuin makuun tottuu ja maustamiseen löytyy omat niksit :D

Mirkan kanssa olen eri mieltä tuosta tofuasiasta, itse käytän todella harvoin silkentofua.

Rohkeasti vaan nettiin surffaamaan ohjeita ja kokkailemaan. Jos lontoo ei taivu, kotimaisellakin löytyy ohjeita vaikka kuinka paljon :D

_________________
"On se aika epäkornia käytöstä."


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)