karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 06:47:14

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2010-07-10 20:14:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-20 12:55:59
Viestit: 582
Hampunsiemenet sisältävät 35% proteiinia, 47% rasvaa ja 12% hiilareita, joista huimat 6% kuitua. Lisäksi niissä on valtavasti ravintoaineita, hyviä rasvahappoja, vitamiineja ja mineraaleja. Maku on pähkinäisen mieto. Itse suosin hamppujauhetta, jota on helppo sekoittaa veteen esim. pirtelöksi.

Chia-siemenet sisältävät 20% protskua, 30% rasvaa ja 42% hiilareita, joista peräti 40% kuitua. Niitä saa sekä kokonaisina siemeninä että jauheena iHerbistä. Maku myös mieto ja hyvä. Suosittelen kokeilemaan niitä, mutta en tuota FitnessFirst-verkkokauppaa koska siellä on ihan tajuttoman pitkä toimitusaika!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2010-07-11 11:08:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-04 20:10:43
Viestit: 1348
Proteiinin saanti ei ole ongelma kasvissyöjällekään onneksi. Esim. tässä pastassa http://www.adamsbrot.fi/tuotteet.html on proteiinia jo vähän turhankin paljon, jos syö myös esim. munia ja maitotuotteita.

Mun mielestä parasta tofua on maustamaton kiinteä (ei silken) tofu. Sitä voi käyttää vaikkapa lasagnen tekemiseen pastalevyjen sijaan. Luonnollisesti nesteen määrää pitää vähentää verrattuna pastan käyttämiseen, koska tofu ei ime itseensä nestettä. Tuolla reseptiosissa on hyviä ohjeita; niissä voi korvata tofun osasta kesäkurppaa tai munakoisoa. Kannattaa viipaloida tofu tosi ohuiksi levyiksi. Niin ja tietenkin kasvissyöjä korvaa jauhelihan vaikka soijarouheella ja/tai kasviksilla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2010-07-11 12:13:29 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Kiinteä tofu sopii viipaloitavaksi ja paistettavaksi. Mutta itse syön tofun yleensä hiyayakkona, niin siihen tofun pitää olla silkkitofua. Kiinteä on liian kuivaa, murenee suussa ryynimäiseksi. Aasiassa saa murenematonta kiinteääkin.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2010-07-13 07:28:43 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-08-20 06:52:38
Viestit: 13
kyllähän täältä näköjään tietoa löyty..ostinpa sitte kylmäsavun makuista tofua..maku ei sinänsä mikään paha, mutta koostumus aika etova, ja kun grillasin sitä niin meinasi melkeinpä itkettää..pitäis nyt keksiä minne sen survoo..tein sushiakin siitä, missä tofu maistu ihan hyvälle, vaikka sushirullat kaukana karpista onkin :oops:

Kyllä tässä pikkuhiljaa yritetään kasvisruokavalioon palata, jos ei tällä kertaa taipuisi yleisen mielipiteen alla!

Mutta onkos tuollaiset pavut ja linssit ihan ok karppiruokavaliossa, kun eikö niissä aika paljon hiilareita ole?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2010-07-13 09:59:31 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Kysymys on määrästä ja omasta hiilarisiedosta.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2010-07-14 19:54:25 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2006-11-26 14:12:27
Viestit: 42
Minä ainakin tykkään kylmäsavutofusta. Yleensä syön sitä ihan raakana tai teen siitä jonkin ihanan ruuan. Tofu- kirjassa on hyviä ohjeita. Kokeilin viimeksi kirjan ohjeista salaattitorneja. Jos grillaan maustamatonta tofua, niin yleensä marinoin sen itse tekemälläni marinadilla. En kuitenkaan voitele niitä enää grillissä, sillä öljyinen marinadi syttyy herkästi. Marinoin myös munakoiso- ja kesäkurpitsaviipaleita sekä kokonaisia herkkusieniä, sitten vain grilliin. Soijamakkaroita sekä erilaisia pakastealtaassa myytäviä soijapihvejä käytän myös.

Itse katson siis hiilareiden laatua, joten en varsinaisesti ole karppaaja. Sokeria ja sokeristen tuotteiden syömistä pyrin välttämään, ja olen vähentänyt. Linssejä ja papuja käytän oman innostuksen mukaan. Linsseistä syntyy helposti erilaisia keittoja. Punaisista linsseistä saa tehtyä myös soseen. Lisäksi vaikka parsakaalia. Netistä löytää paljon ohjeita, samoin kirjoista. Niitä voi myös muunnella oman mielen mukaan. Mausteita lisäksi oman mielen mukaan.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2010-10-07 19:28:01 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-10-07 19:23:23
Viestit: 170
Tofua, kalaa (tonnikala, silakka, seiti, lohta joskus), fetajuustoa, tummaa soijarouhetta, kananmunaa, maitorahkaa, soijaproteiini jauhetta ja raejuustoa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2010-11-16 16:54:59 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-05-06 09:49:43
Viestit: 37
Hyviä lähteitä onkin jo lueteltu, sen verran haluaisin kommentoida että marinoikaa hyvät ihmiset nuo soijatuotteet! Maustakaa!

Jos soijan luotainen maku ei soijarouheissa, tofussa ym. miellytä, ne ovat ihan oikeasti kamalia. Samat marinadit käyttöön kuin lihoillekin ja tarpeeksi pitkä marinointiaika niin hyvää tulee! Tofu, teksturoitu soija (rouheet, suikaleet ym) ja seitan imevät hullut määrät mausteita- hyvä tapa on paahtaa käytettäviä mausteita ensin kuivalla pannulla ja lisätä lämpiminä öljyyn, sitten mausteöljyyn mahd. happoisat aineet (etikat, sitruunat tms) ja sitten tofu tai soija marinoitumaan vuorokaudeksi. Ja vasta sitten ruoanlaittoon!

Pavuista ja siemenistä saa hyviä tahnoja joita voi levitellä vaikka kurkkusiivujen päälle. Papuja voi liottaa ja keittää isot satsit kerrallaan, marinoida ne mausteöljyssä ja pistää pakkaseen- nopea sulattaa vaikka wokkiin!

Käykää ihmeessä vegaanien suosimissa erikoisliikkeissä (Punnitse & säästä, Ekolo, Ruohonjuuri, etniset liikkeet jne) ihmettelemässä- löytyy hampunsiemenjauhoja, gram-jauhoja, gluteenijauhoja ja kaikenlaisia muita helposti käytettäviä kasviproteiinilähteitä!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2011-06-07 20:35:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-19 14:10:20
Viestit: 513
Paikkakunta: Helsinki
Lainaan itseäni toisesta ketjusta:

””Olen tuolta maaliskuulta karppaillut varsin rennolla otteella. Täältä karppilammesta olen saanut paljon hyviä neuvoja. Onneksi myös riittävän yksinkertaisia, arjessa toimivia. Dzinni linkitti kivasti kasvissyöntiin liittyviä ketjuja, niistä lopullisesti rohkaistuin täysillä mukaan. (Ja Heikkilä on hankittuna kirjahyllyyn.)


Olen syönyt kolme täyttävää ateriaa päivässä. Kun kasvatin aamiaisen kokoa, pärjään pitkälle iltapäivään sen voimin.


Aamu alkaa tavallisesti parilla desilitralla turkkilaista jugurttia, jonka notkistan parilla desilitralla kuohukermaa. Sekaan pari ruokalusikallista mantelijauhetta ja reilut puoli desilitraa mustikoita.

Vihannesmunakas on tavallisin lounasruoka. Tavallisesti 20-30 grammassa voita paistelen parsakaalia, kukkakaalia, kesäkurpitsaa tai sensellaista. Ja kerma-munaseos (2 munaa) päälle. Kaveriksi rucolaa tms.

Illemmalla pistän leipäjuuston puolikkaan mikroon ja syön sen mansikoiden kanssa tai lohkon omenan ja nautin Brie-juuston kera. Menee sitä homejuustoakin puolikas. Ja avocado päälle.

Nuo olivat melko tavanomaisen päivän murkinoita. Ja hassua kyllä, olen ollut niin kylläinen, ettei ole muuta juurikaan kerinnyt tehdä mieli.


Kun olen muutenkin tällainen "toisinsyövä" en edes ajatellut mitään tiukkaa ketoilua. Makrojen laskeminen tuntui vieraalta ja työläältä. Ajattelin, että hiilareita väkisinkin kertyy, kun kerran syön kasviksia. Arvelin ehkä olevani ala- tai hyväkarppi.

Tietysti uteliaisuus lopulta voitti!

Syötin ruokakulmaan parin suht tyypillisen päivän murkinat ja katsoin laskurista, miltä näyttää. Yllätyin melkoisesti. Mutukarppaamisella menee näköjään hieman eri lailla kuin mitä luulee tekevänsä.

Kahden esimerkkipäivän makrot ovat tässä:


HH: 25 g (5 E%) + P: 61 g (13 E%) + R: 169 g (82 E%) = 1865 kcal


HH: 28 g (6 E%) + P: 58 g (12 E%) + R: 177 g (82 E%) = 1937 kcal

Huomaan heti itsekin pari asiaa:

Hiilarit jäävät mukavasti alemmas, kuin olin uskaltanut toivoa. Mutta proteiinin saanti näyttää jäävän vähän riman alle. Sitä kertyy nippanappa/vähän alle 1g/painokilo.

Yllätyin erityisesti siitä, että energiaa tulee noin vähän. Taitaa olla jopa meikäläiselle liian vähän, vaikka ikää onkin kertynyt. (Mitat karkeasti 167 cm, 61 kg).

Ehkä syön vähemmän, kun välipalat ovat jääneet pois. Ennen kului hedelmiäkin runsaasti, nyt vain se yksi päivässä. Pitäisi varmaan löytää jotain proteiinipitoisempaa lisuketta ruokiin. Olin jotenkin kuvitellut, että niitä maitotuotteiden käytön myötä olisi siunaantunut enemmän!

No, opiskelu jatkuu!””



jenska kirjoitti:

Mutta onkos tuollaiset pavut ja linssit ihan ok karppiruokavaliossa, kun eikö niissä aika paljon hiilareita ole?


Ennen söin melkoisesti palkokasveja (etenkin linssejä), mutta nyt olen hiilarinäkökulmaa vahtiessani pitänyt niitä paitsiossa. Pitää ehkä palata pari askelta taaksepäin.

Samoin kasvatan jälleen pähkinöiden ja siementen osuutta. Mahtaakohan se riittää proteiininsaannin vinkkelistä? (Tofut ja Alpro soijat kerkisin jo vaihtaa juustoihin ja kuohukermaan...)

Miten teillä muilla sujuu?

_________________
Kasvissyöjästä on kehkeytynyt kalansyöjä - kalansyöjästä on kehkeytymässä...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2011-06-15 08:33:27 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-12-08 22:34:52
Viestit: 163
Paikkakunta: Pöndellä
Mä olen taas viime aikoina harkinnut palaamista kasvispainotteisemmalle linjalle. Pari vuotta takaperin olin kasvissyöjä, tosin maitotaloustuotteita, kalaa ja kananmunia käytin jonkin verran. Homma kaatui siihen, että oli ihan hirveä nälkä ja vielä hirveämmät himot leipään ym. koko ajan päällä. Siitä sitten siirryin sukkelasti takaisin sekasyöjäksi (ei sillä, pysyi se leivänhimo silti mukana ja karmeat hiilarimättösessiot aina sunnuntaisin... Nii ja paino sen kuin nousi... :roll: ).

Odottelen, että saan kirjastosta luettavaa liittyen kasvissyöntiin ja karppaukseen, tekisi mieli koostaa kasvispainotteinen karppaus. Siten, että maitotuotteita käyttäisin edelleen runsaasti (mulla ei ole mitään ongelmia suurtenkaan maitomäärien kanssa), ja pyrkisin korvaamaan parina päivänä lihan kasviksilla ja parina päivänä esim. kalalla.
Pienen haasteen aiheuttaa se, että avopuoliso on ehdoton jauhelihan ja kanan ystävä. Ajattelinkin etsiskellä vinkkejä ruoista, joissa olisi erilaisia osioita. Esim. kanavartaita miehelle, satee-kastikkeen kanssa ja lisukkeena kukkakaali-papu-pähkinäwokkia voisulalla. Proteiinit saisi varmaan kohdalleen esim. sotkemalla purkin rahkaa partiksen ja kerman kanssa.

Mä treenaan aika paljon kuntosalilla ja urheilen muutenkin paljon, lisäksi nykyinen työ on todella fyysistä. Siksi tarttis löytää paljon täyttäviä karppikasvisruokia, jotka myös maistuis meille molemmille. Noh, muistiinpanovihko on jo hankittu ja jos näitä sadepäiviä vielä tulee tälle kesää niin on aikaa tutustua aiheeseen myös netissä. :)

Ongelmana on ehkä se, että tofu ja soija ei tahdo mennä alas millään. Soijarouhe on ok pienissä määrin, soijajauhoja käytän karppipizzan teossa joskus, mutta suuremmat määrät ei mene alas.

Lisäksi mietityttää ettei hiilarit alkaisi nousemaan liian ylös, mulla on aivan olematon hiilarinsietokyky. 50-70 g on vielä ok, mutta vähänkään yli niin meikälikka painii koko yön pullakäärmeen kanssa ja näkee unta karkista. Karkkiriippuvuus on vieläkin niin hirveä, että kaupassa en voi mennä katsomaan lehtihyllyjä kun ne on samalla nurkalla kuin irtomakeislaatikot. :oops:

edit. tietty riippuu mistä ne hiilarinsa hankkii. Marjat ja hedelmistä omenat on ok, mutta kaikki viljaperänen on kyl pahasta.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2011-06-15 11:06:56 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 55976
Paikkakunta: Kerava
Miten sä voit mennä sanomaan ettei sulla ole vaikeuksia suurienkaan maitomäärien kanssa jos kerta hiilarit himottaa? Ei oo tullut mieleen että näillä vois olla jotain keskinäistä tekemistä? Ainakin kannattas kokeilla vähentää maitotuotteita/lopettaa jos haluaa hillarihimosta eroon.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2011-06-16 20:37:58 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-12-08 22:34:52
Viestit: 163
Paikkakunta: Pöndellä
Kirrimirri kirjoitti:
Miten sä voit mennä sanomaan ettei sulla ole vaikeuksia suurienkaan maitomäärien kanssa jos kerta hiilarit himottaa? Ei oo tullut mieleen että näillä vois olla jotain keskinäistä tekemistä? Ainakin kannattas kokeilla vähentää maitotuotteita/lopettaa jos haluaa hillarihimosta eroon.


No maitotuotteiden nauttimisen yhteydessä en ole huomannut pieniäkään himotuksia suuntaan enkä toiseen. Esim. nyt kun hiilarit on alakarpin rajoissa (vaikka käytän päivittäin jogurttia, rahkaa ja juustoja) niin ei ole ongelmaa leivänhimojen ym. kanssa. Maitotuotteissa en myöskään ole huomannut joissakin keskusteluissa mainittuja jumituksia/turvotuksia. Mutta, jos esimerkiksi syön pienen palan lehtileipää tai yhden keksin, niin samantien iskee hirvittävät hiilarihimot, jotka jatkuvat päiväkausia. Viime lauantaina sieppasin töissä tummaan suklaaseen tehdyn kotitekoisen keksin, ja vasta tiistaina tuntui hellittävän leiväntuska. Eli siten voin mennä sanomaan, että maitotuotteet ei tuota ongelmia hiilarihimojen kanssa vaan viljat on se ongelman lähde.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2011-06-16 20:48:42 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-08-05 15:11:43
Viestit: 475
Kyllä se voi olla ihan mahdollista että joistain hiilareista tulee himo ja toisista ei. Mulle ei kans tuu hiilarihimoja maidosta mutta pastasta kyllä, ei välttämättä muista viljatuotteista. Pastaa en ole syönyt kuin kerran karppauksen aloitettuani. Silloin söin pastaa ensin yhden lautasellisen, sitten toisen, sitten kävin jääkaapilta pari kertaa jotain ja vielä otin pastaa... loput heitin roskiin kun huomasin minkälaista hullutusta se oli. Maitotuotteista ei tule himoa syödä jääkaappia tyhjäksi, vaikka vetäisisin isonkin annoksen partista kermalla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2011-06-17 10:54:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-19 14:10:20
Viestit: 513
Paikkakunta: Helsinki
jenska kirjoitti:
Hirveän vähän näyttää tänne kasvispainotteiseen alueeseen tulevan juttua, itsekin yleensä vain lueskelen, mutta nyt oli jo pakko laittaa viestiä kun asiat mietityttää.


Kasvispainotteinen osio näyttää hetken torkkuneen omassa rauhassaan. Kiva kun se on nyt taas heräilemässä! :D

Ihmiset ovat ajan myötä varmaan tahoillaan säätäneet syömisensä itselleen sopiviksi. Silloin ei vissiin niin tule kirjoitelluksi. Arki rullaa itselle luontaisella rutiinilla, omat hyvät jutut ovat löytyneet. Ehkä niitä ei tule jakaneeksi muiden kanssa.

Tässä vielä meikäläinen laskee itsensä aivan aloittelijaksi - en kasvissyönnissä (yli 30 v), mutta karppailussa. Näiden kahden yhteensovittelua tässä nyt haetaan. Oppimista riittää.

_________________
Kasvissyöjästä on kehkeytynyt kalansyöjä - kalansyöjästä on kehkeytymässä...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2011-06-20 11:11:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-05-20 19:14:07
Viestit: 711
Paikkakunta: Klaukkala
Mulla on nyt ongelma... Haluisin olla taas mahd. karppi, mutta en haluis käyttää niin paljoa maitotuotteita, kuin tarvis... Myöskään en haluis syödä niin paljoa lihaa, ku tarvis. Oon ollut jo hyvän tovin sanotaanko 80% kasvissyöjä eli lihaa vaan silloin kun on sattunut tekemään mieli. Nyt kun oon yrittänyt karppiinnuttaa itteeni uudestaan, on lihaaki mennyt enemmän ja varsinkin niitä maitotuotteita.

Soijavalmisteita voin käyttää jonku verran, mutta niissä on monissa ihan törkee määrä e-koodeja!!! :shock:

Mistä nirso repis lisää proteiinia? Salaattiin lisätty kourallinen siemeniäkään ei riitä... Ja esim manteleita en ilkee usein syödä :P Munatkin alkaa jo tökkiä.

:roll:

Muoks:

Fineli toimii hyvänä apuna...
Sen mukaan vegaanilla on vaihtoehtona lähinnä soija, siemenet, pähkinät, linssit, vehnänalkio, pavut, jne...
Laktovegaanille lisäksi juusto. Ja Lakto-ovo-vegaanille muna.

_________________
Kysy multa, jos haluut Oriflame-kosmetiikkaa tai Tupperware-tuotteita. :)
iHerb-koodi BEM663.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2011-12-05 08:05:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
pahaihminen kirjoitti:
Kai täälä nyt itte tarttis saada keskustelua aikaan, kun tämmönen osio on saatu aikaiseksi. tosta nimestä en ole kovin vakuuttunut, siis jos tämän ois tarakotus olla kasvissyöjien osio... mutta, mutta ei anneta sen nyt haitata...

Eli, tuli mieleen, mitä te käytettä "parhaana" proteiinin lähteenä?

Huomenta
mutta kun ei ole VAIN "kasvissyöjien osio"

mutta kananmuna on paras yksittäinen ruoka, koska se sisältää kaikki aminohapot = proteiinit. muutenkin kokonaisuus on hyvä, ainoastaan C-vitamiini puuttuu.
ja kyllä syön kananmunaa.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2012-03-07 00:46:48 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-01-20 21:35:05
Viestit: 22
tarkoitus ei ole kettuilla ja syököön kuka mitä tahtoo, mutta kananmuna ei ole kasvis, maito tulee elukasta, ja juusto maidosta. Olisi kiva lukea kasvisproteiinilähteistä :) (syön itse kananmunia ja maitotuotteita, vähenevin määrin)
Itse päädyin kokkailemaan suurimman osan protskuista tofusta, silloin kun karppasin (nyt on taukoa), koska lähikaupasta löytyi vain sokerikulöörisoijarouhetta ja tofua, tofussa siis ok hiilarit.
Tofussa on periaatteessa sama idea kuin lihassa, se on kamalaa maustamattomana, hyvää maustettuna ja parasta marinoituna.
Itse maustan lähes kaiken sekotelmalla voi/hunaja/merisuola/curry/yrtit, tofun sai syötäväksi kun sen viipaloi ja laittoi kuumaan hunaja-merisuolaveteen yöksi lillumaan ja sitten käristi voissa, oli yhtä hyvää kuin mehukas päältä rapea kana. Riippuen makutottumuksista, neuvoisin laittamaan samat mausteet kuin lihaankin laittaisi. Eli, jos laittaa esim tavallista "lihapataa" niin maustaa sitten mustapippurilla yms.... grillaukseen grillimausteet, jne. ei ole tähtitiedettä, pääasia on että maustaa.

Jos joku on keksinyt miten voin maun saa korvattua kasvismöhnillä, on hyvä ja ilmottaa :D
Periaatteenani on koittaa pitää muonat mahdollisimman kasvispitoisina (koska porkkanoita on vaikea kiduttaa), mutta sallin itselleni poikkeuksia toisinaan.

_________________
Pco, hedelmällisyysruokavalio+karppi+metformiini yritelmä

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2012-03-07 03:51:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Moonwizard kirjoitti:
Olisi kiva lukea kasvisproteiinilähteistä

Huomenta
näitä kehutaan... koska on hyvä aminohappo koostumus.
Kuva
Kuva
lähde: http://cardiovascres.oxfordjournals.org/content/37/3/560.full.pdf
ym. proteiinista lähde ja tutkimustietoineen
kohdasta "Proteiini 3."
alla linkistä
http://lieksa.pp.fi/vhh/matalan.htm

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2012-03-25 17:58:30 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2012-01-10 18:47:58
Viestit: 1
Joo toi kasvissyöjän proteiinin saanti on aina kovin riippuvaista siitä mitä eläinkunnan tuotteita suostuu syömään, ja mitä mieltä on soijasta. Mä oon yrittäny vähentää soijan käyttöä sitä mukaa kun luen huonoja uutisia niiden terveydellisistä vaikutuksista. En tosin tiedä kuinka totta ne on, mutta mutta.. Suosittelen ottamaan selvää asiasta.

Luulisin että on tärkeää saada sitä proteiiniakin eri lähteistä, ja mahdollisesti korvata lisäravinteilla se mikä jää saamatta kun ei syö lihaa (mm.kreatiini), varsinkin jos on sairas. Oon oman proteiinin saannin ratkaissut heraproteiinijauheella, helppo tapa saada aamullakin prodet päivää varten. Ja ilman aamuprodeja ei jaksa. Mä en ole vhh:lla laihduttamisen vaan terveellisten elämäntapojen vuoksi, pyrin siihen että proteiinia saisin noin g/kg (46). Suunnilleen näin menee päivän mittaan täällä:

Aamuisin:
-rahkasta ja heraproteiinijauheesta 20g

Päivisin:
-välipalapähkinät 5-10g

Iltaisin:
- kananmunat, pavut, kik-herneet, JUUSTOT (nam...!), silloin tällöin soijatuotteet 15-25g


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)