karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-19 21:57:09

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 365 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 619 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-02-05 23:37:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-17 19:38:41
Viestit: 772
Siis mul on nyt yks idänunikko tossa penkissä toista tai kolmatta vuotta, ja se on hautautunu sinne jonnee. Kukkii kyllä. En tiiä onko tuolla vanhassa jemmapenkissä jotain, ne kyl joutaa. Sellasia lehtiä ainakin mutta eivät oo kukkineet siellä varjossa. Mä kyl tilaan noita pioniunikkoja joka väriä! =P~ Ja siperian unikkoa kylvin viime vuonna, se on mun pitkäaikanen haave, ja oon tappanu lukuisia purkkitaimia... Plus että heitin ulos myös yhdet maustehyllyn unikot, ja nekin iti syksyllä yrttilavassa, saas nähdä mikä on kevään lopputulos. Niitä on miljoona ja osa joutaa jos ovat hengissä. Ne olinkin jo unohtanu.. 8)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-02-06 09:42:15 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Miten meinaat laittaa noi pioniunikot tulemaan? Kun niissähän on että joko esikasvatus tai sitten suorakylvö vissiin varhain keväällä? Mää aina, joka ainoa kerta, epäonnistun tossa "suorakylvö keväällä" -härdellissä. En oo saanu silleen onnistuun ku krasseja ruukkuihin. :oops: Kuvitelkaa, en ees kesäkukkia enkä auringonkukkia. :oops: Kertokaa viisaammat, miten se tehdään. Mielestäni ongelmakohtia on monia: suuri osa siemenistä ei idä ensinkään, sit ne jotka itää, nypin rikkaruohoina pois :oops: kun rikkaruohotkin pirut itää kumminkin, en muista pitää kylvöalaa kosteana ja mitä näitä klassisia typeryyksiä taas onkaan. :roll:

Toissa keväänä mulla epäonnistui unikoiden esikasvatusyritys, kun kylvin hajakylvönä aivan liian tiheään ja sehän oli yhtä sekasotkua koko möykky sitten. #-o Tosin malvikki vai mikä hitto se taas on, niin se lähti kyllä silti onnistuun siitä möykystä ja samoin oon onnistunut kasvattaan vastoin kaikkia todennäköisyyksiä itse punahattua vai mikä echinea se taas on. Pidän kaksivuotisten kasvien kylvöä mun henkilökohtaisena akilleenkantapäänäni. Monessa muussa oon onnistunut mutta niiden kanssa tökkii. :roll: Ja osa yksivuotisistakin on kyllä tosiaan suhteellisen konstikkaita.

Jaakontaikaa piti kehumani tänäkin vuonna, mimmishän kertoi sitä hommanneensa. Se on kyllä taika-ainetta. :mrgreen: Taimikasvattajan salainen ase ehdottomasti.

EDIT: Piti olla kehäkukkia, ei kesäkukkia. On mulla kesäkukat onnistuneet loistavasti monesti.

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-02-06 13:11:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-17 19:38:41
Viestit: 772
Äitin hellään huomaan..Just äitin kanssa suunnittelin että sinne kasvihuoneeseen paan suoraan sellasiin joko kennoihin tai pikkuruukkuihin. Niissä on niin huimat siemenmäärät että niitähän tulee valtavasti. Osan aattelin heittää peltoonkin herran haltuun, mutta taitaa mun pelto olla aika myöhään kylvövalmis, saas nähdä kuin siinä käy. Ja jos mä vielä oon kesäkuun töissä?? No, jos se ois jo kylvökelit toukokuun lopuilla. Mutta noi niityt heittelen hiekan seassa sit tonne mäelle. Tuollanen www.exoticgarden.fi löytyi, ja sieltä aattelin tilata. Isoäidin kasvit oli toinen josta löytyi mielenkiintoisuuksia. Samoin jotain outoja perennoja otan siemeninä. Aattelin tehdä sellasen "pentulavan" jonne kylvän kennoihin ja ruukkuihin noita perennoja, samoin sinne vois laittaa pulskistumaan jakotaimia. Huhhuh, taitaa taas kuulostaa vähän suurelta työltä tää puutarhaharrastus. Mutta mulla on tosiaan sellanen survival-puutarhafilosofia, selviävät jos selviävät.. Siks se niittymeininki voi olla oikeen hyvä 8)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-02-06 13:16:31 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Pikkuisen varovaisesti varoitan Isoäidin kukat -firmasta. Tilasin kerran netin kautta sieltä ja maksoin toki kun siinä oli semmoinen että heti maksettiin verkkopankin kautta - no, ei ole vielä kuulunut siemeniä ja tästä on pari vuotta jo aikaa. :roll: En tiiä, mikä meni pieleen. Rahat meni kyllä.

Exotic garden on kaiketi aika pro. Just tilasin niiden siemenkuvaston kanssa.

Niittykukkahommasta sen verran että ne kai viihtyy jos niittää niityn sitten kun ne on kukkineet ja siementäneet siementämisensä - kun se niitty ei sais kai liiaksi rehevöityä? Pitää olla aika kuivakkaa ja vähäravinteista kaiketi. Osahan kylvää niityn semmoisina laikkuina, se on jotenkin parempi kai lähteen alkuun silleen?

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-02-06 14:46:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-17 19:38:41
Viestit: 772
Kappas, noinkin voi käydä.. :shock: Kait sä valitit siitä tai kyselit perään? Nyt on kuitenkin parinkympin testitiluu sieltäkin. Se parsa ois kyl aika kiva, sieltä isoäidiltä tilasin.

ainakin noissa niittyohjeissa se niitetty kasvusto pitäs kerätä pois. just siemennyksen jälkeen niitetään ja kuiva heinä pois.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-02-06 16:54:40 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
:lol: Joo niin mun oli tarkoitus kirjoittaa, että ne niitetyt pitää kerätä pois - sama pää kesät talvet niin unohtu sitten se keräämisosa pois!

Siinä Isoäidin kasvin kanssa kävi silleen että kun tietenkin jäin odottelemaan että sieltä tulee ne tilatut kasvit, niin sitten kun tajusin että eihän niitä oo kuulunut, niin en enää muistanut, mitä tilasin #-o enkä kehdannut sitten ruveta nitiseen, :oops: se oli jotain kympin tilaus tai jotain, ei kovin iso onneksi. Todennäköisestihän siinä tekniikka onnahti jotenkin.

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-02-08 17:22:54 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Ensin ootetaan et siemenet varisee maahan, sit haravoidaan pois. ;)

Mua kiinnostas kotimainen maatiaispottu. Et jos on maukkaita lajikkeita jollaki ja jottai erikoisuuksia, niin mulle voi tarjota. :) Oon ihan kaupan pussista kasvatellu potut, mut ku ne ei maistu miltään. :(

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-02-09 19:34:44 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä
Avatar

Liittynyt: 2007-01-17 19:32:28
Viestit: 3333
Paikkakunta: Pusikon ja pellon välissä, JKL
Ei oo pottuja, mutta siemeniä on. Taisin jo mainitakin, että tomaattia tuli hankittua, kiinanastereita, basilikaa kahta sorttia jo edellisellä keikalla, viimeksi langanostoreissulla iisoppia (entiset meni suteen) ja pioniunikkoja. Niitä vedessä turpoavia turvepöttejä ostin lisää ja toin töistä leikkelelaatikoita, niitä mustia muovisia korkeampilaitaisia. Sinne pötikät ja muovi päälle, voilà kasvihuone on siinä! Jotain vanhojakin siemenpusseja saattaa olla jemmassa.

_________________
Kuva
iherbin koodi DIR831


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-02-11 10:16:27 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Joo, ne dynot on kyllä loistavia jokapaikan vateja! :D
Joo, jos näette/kuulette maataispottusista, niin kertokaa mulle!

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-02-11 12:36:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-17 19:38:41
Viestit: 772
No nyt mä sain niitä isoäidin siemeniä. Nyt oon ainakin ajoissa, lunta ku sataa kokoajan lisää tolle mäelle! :lol:

Se parsa on kyllä ihana löytö, vaikka siinä vielä monta vuotta viekn ennen kun pääsee kokkaan. Härkäpapua tuli kahdenlaista, toivottavasti ne pavut on niitä joita oon joskus kauan sitten syöny ravintolassa. Ne oli sellasia isoja vaaleita ja litteähköjä.
Ja sit jossain oli marjatomaatteja siis ihan pieniä, niinkuin herukoita. Muistaakseni siellä exotic gardenissa, ja mielestäni tilasinkin. Kirsikkatomaatteja ajattelin amppeliin kans laittaa.

Niin ja sit tilasin puuvillaa. Se on kuulemma sisäkasvi. En oo ikinä ennen kuullukkaan että sitä vois kasvina kasvattaa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-02-11 20:19:13 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2011-10-01 17:52:16
Viestit: 59
Tuleva kesä mietteissä, siemenpusseja jo hypistelty. Kuvassa näkyy oma kasvimaa ja -huone. Kaarien alla kasvaa mansikkaa. Sipulin suhteen ollaan omavaraisia lähes koko vuosi, poikkeus tämä talvi viime vuoden sadon kehnon laadun takia. Muuta antimet syödään syksyllä suoraan maasta. Yrttejä on, mutta vielä en ole niitä kuivatellut.

Kuva on kesäkuun lopulta, vuodelta 2012

http://aijaa.com/Gi0vj2


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-02-11 22:52:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-17 19:38:41
Viestit: 772
Onpa kivan näköistä! Mikä toi sininen kukka tuolla takana on, vai onko joku iiris? Siperiankurjenmiekkakos se nyt vois olla. Missä te säilytätte ne sipulit? Se tunneliviljey muakin kiinnostaisi, muistaakseni vattu ja kait pensasmustikka ois sellasia jotka myös hyötyisi. Mutta tarttiskohan sit olla kasteluletkutkin siellä mukana? Mun tarttis ostaa kunnon pumppu tonne omalle kaivolle, joku teräsmallinen sikakallis että tulis otettua ennen pakkasia poiskin. :oops: Koko kaivo pitäs muutenkin kunnostaa, siitä loppuu aina vesi kuivana kautena. Ja muutenkin, ei se paha tekis jos sen sais juotavaan kuntoon.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-02-12 18:28:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-17 19:38:41
Viestit: 772
Mimmis, mites näissä potuissa:
http://www.exoticgarden.fi/webshop.php? ... t=6&page=1

Ois ainakin klassikkolajikkeita, siikliä ja puikulaa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-02-13 01:17:12 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Mut ei sellasia ehtoja kotomaisia maatiaisia. Blue Kongo kiinnostas. Puikuloita saa kaupasta 2e iso pussi ja siitä voi idättää ja heittää maahan, kuten viime kesänä tein. Mut liian myöhään laitoin itämään, niin ei ehtineet kovin isoiksi kasvaa. Hirvittävän hintaisia nuo!

Oli joku puutarhalehti joskus missä oli sellanen setä joka maatiaisia viljeli, yli 100 lajiketta pottuja! Osasta otti vaan aina uudet siemenperunat seuraavaa vuotta varten, osaa kasvatti ihan itselle syöntiin jne.

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-02-13 17:16:22 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2011-10-01 17:52:16
Viestit: 59
Nalle kirjoitti:
Onpa kivan näköistä! Mikä toi sininen kukka tuolla takana on, vai onko joku iiris? Siperiankurjenmiekkakos se nyt vois olla. Missä te säilytätte ne sipulit? Se tunneliviljey muakin kiinnostaisi, muistaakseni vattu ja kait pensasmustikka ois sellasia jotka myös hyötyisi. Mutta tarttiskohan sit olla kasteluletkutkin siellä mukana? Mun tarttis ostaa kunnon pumppu tonne omalle kaivolle, joku teräsmallinen sikakallis että tulis otettua ennen pakkasia poiskin. :oops: Koko kaivo pitäs muutenkin kunnostaa, siitä loppuu aina vesi kuivana kautena. Ja muutenkin, ei se paha tekis jos sen sais juotavaan kuntoon.


Kiitos :) Siperiankurjenmiekkaahan se on. Siinä menee sellainen kuja kasvimaalle, toisella puolen on pionia. Sipulit säilytetään viileässä eteisessä pajukorissa. Tunneliviljelyä ei olla kokeiltu, tuohon kaarien päälle levitetään rastasverkot jotta linnut ei syö mansikoita. Kaaret on kätevät kun siellä mahtuu rauhassa alle keräämään niitä mansikoita pidempikin ihminen. Vattu meillä kasvaa ihan riveissä, on keltaista ja punaista. Pensasmustikka on haaveissa kunhan raivataan lisää joutomaata viljelyyn. Työlästä puuhaa kun pitää vaihtaa savimaat lähes kokonaan pois.

Meillä kastelu hoituu niin, että navetan, joka on kasvimaata ylempänä, kulmalla on sadevesiä varten tynnyri (ensi kesänä kuution säiliö!) ja sieltä on letku kasvimaalle ja kasvimaan kupeessa hana. Vesi valuu hanasta ihan omalla painolla. Voin laittaa kesällä kuvia systeemistä, on äärettömän kätevä! Meillä on oma porakaivo juomavettä varten, joten ei tuo kasteluvesi mitään maksa muutenkaa kuin pumpun käyttämän sähkön. Vettä meillä riittää. Mutta jotenkin se sadevesi tuntuu luonnollisemmalta eikä ole niin kylmää kuin sadevesi.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-02-13 17:17:16 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2011-10-01 17:52:16
Viestit: 59
Mimmimakia kirjoitti:
Mut ei sellasia ehtoja kotomaisia maatiaisia. Blue Kongo kiinnostas. Puikuloita saa kaupasta 2e iso pussi ja siitä voi idättää ja heittää maahan, kuten viime kesänä tein. Mut liian myöhään laitoin itämään, niin ei ehtineet kovin isoiksi kasvaa. Hirvittävän hintaisia nuo!

Oli joku puutarhalehti joskus missä oli sellanen setä joka maatiaisia viljeli, yli 100 lajiketta pottuja! Osasta otti vaan aina uudet siemenperunat seuraavaa vuotta varten, osaa kasvatti ihan itselle syöntiin jne.


Minäkin olen lukenu tuosta samaisesta perunanviljelijästä. Aika urakan tekee joka vuosi.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-02-13 19:10:48 
Poissa
napakettu
napakettu

Liittynyt: 2009-07-25 19:43:02
Viestit: 12442
Mimmimakia kirjoitti:
Puikuloita saa kaupasta 2e iso pussi ja siitä voi idättää ja heittää maahan, kuten viime kesänä tein.
Pysyykö puikulana vielä nuinkin etelässä?

_________________
Kuva
This woman is made of curves and lines

18518 Nirrilä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-02-13 20:19:43 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
No ei me olla etelässä! :lol: Ja ollaan VII vyöhykettä, et silleen ei tosiaankaan etelässä. :D Pysyy, eivät ehtineet vaan kasvaa ku en nakannu niitä ajoissa itämään ja heitin miltei iduttomina maahan ja sit oliki kylmää... Ens kesänä paremmin!

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-02-13 20:26:05 
Poissa
napakettu
napakettu

Liittynyt: 2009-07-25 19:43:02
Viestit: 12442
Hitsi, sitten mie oon enemmän kuin vähän katee :lol:

Laittaisin tonne möksällekin niitä, mutta kun ne poronperhanat käy ne kuiteskin syömässä. Paitsi jos laittais ihan muutaman ja verkkohäkin päälle :smt017

_________________
Kuva
This woman is made of curves and lines

18518 Nirrilä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-02-15 14:39:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-17 19:38:41
Viestit: 772
Tässä blogissa oli ihania kasvulaatikoita, ihan samanlaisiin tuskin on varaa mutta oispa hienot!

http://hirvihaara.blogspot.fi/search?up ... inate=true


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 365 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 619 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)