karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:49:43

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 365 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 110 11 12 13 1419 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-06-07 15:19:39 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Kuulostaa asialliselta meiningiltä toi teidän luumupuun touhu, se on hyvin todennäköisesti ollut liian nuori vasta viime vuonna.

Muurahaisongelmasta - mikä siinä on se, mitä pidät ongelmallisena tarkalleen ottaen? Eikös ne ole ihan kekomuurahaisia, tavallisia? Vai ovatko niitä ihan pieniä? Niin kauan kuin ei ole hevosmuurahaisia mukana pelissä, voi olla ihan rauhallisella mielellä. Onhan ne nyt hieman epämukavia kun niitä vilistää, mutta ei ne sinänsä noi pienet mauriaiset ja maamuurahaiset ja tavan kekomuurahaiset tee kasveillekaan mitään vahinkoa. Mullakin on niitä pioninnuput pullollaan, ne tykkää oleilla nuppujen päällä siis. Mutta ei ne niitä mitenkään vahingoita. Samoin mulla on kurkkulavassa niitä päädyssä kun sinne asti ei riittänyt katekangasta ja laitoin päähän yhden multapussin aukileikattuna, tyhjän siis. Ja kun se muovi pitää vettä paremmin, niin ne hankkiutuivat toiveikkaina tietenkin sinne sitten. Aina niitä lähtee vilistään poijes kun kastelen taimia istutusrei'istä. Eiköpä nuo ajan mittaan huomanne että ei tänne saa kunnon pesää tehtyä. Antaa heidän vilistää. Taimia ne ei vahingoita joten sikäli voi olla rauhallisin mielin. Tai siis ainakaan en oo ikinä itte törmänny semmoiseen.

Täällä on hiljaista länsirintamalla. Vettä satelee taas nyt iltapäivästä ja parhaan päivänajan käytin kyläilemällä. Huomenna ehkä mullan hakuun että saan vadelmat istutettua. Pentagoniin käy tieni. :) Ehkä sieltä löytyy vielä kolmaskin vadelman taimi...? :P Oiskoon semmonen keltainen mitään...?
Suositelkaa hyviä, jos tiedätte! Mulla on nyt Muskoka ja Jatsi. Se Glen Ample vai mikä se jättivadelma taas onkaan, vois olla aika jees... :lol:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-06-07 17:01:05 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2005-09-27 08:47:58
Viestit: 311
Kurpitsaa pukkailee varmaan loppukesästä tappavaan tahtiin, joten kysyn, että miten olette säilöneet kurpitsaa talvea varten? Viime kesäiset on siivuina pakkasessa, ja konsistessi on sulatuksen jälkeen huomattavan vetinen ja sitkeä lötkö. Auttaisiko pieniin palasiin palastelu vai mikä?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-06-07 17:50:57 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä
Avatar

Liittynyt: 2007-01-17 19:32:28
Viestit: 3333
Paikkakunta: Pusikon ja pellon välissä, JKL
Ikinä ennen en ole nähnyt villakilpikirvoja missään, edes sisäkukissa, ja nyt niitä on pihalla aidaksi istutetuissa nuorissa lepissä ihan sikana! Kävin saippuoimassa niitä päivällä. Myrkkyä en viitti, kun on noita tirppoja ja niillä poikaset. Yksi leppä keskeltä riviä on mennyt ihan ruskeaksi. Sinänsä ei haittaa, ojanpenkalta ne on nykyisetkin kaivettu ja siellä niitä riittää. Vaatii vaan kaivamisen vaivan. Uusi vaan on sitten melkein metrin lyhyempi kuin vanhat, jotka ovat jo kasvaneet hyvän mittaisiksi. Uskaltaisko noita muuten lähestyä pensassaksilla jo kesän aikana? Kevättalvella nipsin niistä oksia poikki, mutta ne kasvavat niin hyvin, että lisää pitäis.

_________________
Kuva
iherbin koodi DIR831


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-06-08 05:57:01 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Enpä oo aiemmin kuullut että jollain ois lepikko aitana :) En osaa sanoa kyllä mitään lepän leikkaamiseen! :lol: Mulla kun oli aiemmin leppä-sanasta johdettu sukunimi, niin siinä yhteydessä tuli sitten vastaan semmoinenkin asia, että itse asiassa leppä on tarkoittanut verta joskus muinoin. Sen takia leppäkerttukin on leppäkerttu - se on punainen. Ei leppäkertut erityisemmin lepistä kai muuten pidä tms. Lepässä on vissiin joku nestevuoto tms. semmoinen punertava. Siitä toi yhteys.

Mutta noista kirvoista - nyt tähän aikaan vuodesta kun raparperi jo puskee kovasti lehteä ja vartta... näin eräässä puutarhalehdessä raparperiveden reseptin. Eli runsaasti oksaalihappoa sisältävistä raparperin lehdistä tehtiin kirvoja vastaan keite. Sitähän vois adira kokeilla, jos sulla on raparperia?

Googlautin ohjeen:

Raparperivesi

600-700 g raparperin lehtiä
5 l vettä
Käyttö: Lehtiä keitellään vedessä teräskattilassa puolisen tuntia, sitten keitos siivilöidään. Käytetään laimentamattomana ruiskutteena kirvojen vaivaamille kasveille. HUOM: lehdessä sanottiin että suihkepullo pitää käytön jälkeen pestä hyvin! Ei saa jättää jämiä lillumaan.


Eli löysin ohjeen Hyötykasviyhdistyksen sivuilta, ja sieltä löytyy ohjeet moniin muihinkin luomutorjuntalitkuihin: http://www.hyotykasviyhdistys.fi/litkut pistän ton linkin tähän, kun epäilemättä tässä aletaan nyt yks jos toinen tarvita yhtä ja toista troppia, loppasuita alkaa olla liikkeellä taas. :roll:

Kurpitsatkin on mulle vierasta aluetta tähän kesään saakka. Mulle on tähänastisessa elämässä jäänyt vähän semmoisia kammoja muinaisista lapsuusajan kurpitsarelisseistä, kauhean sokerista etikkaällömömmöä :lol: Eikös ne sitä kurpitsakeittoa kehu monessa paikkaa? Muumimamma tekee niitä kurpitsapiiraita ainakin! :lol: Mä laitoin nyt itte ensimmäistä kertaa kesäkurpitsaakin. Sitä nyt oon sentään joskus paistettuna syönyt, mutta epäilemättä tässä tulee uutta vastaan senkin suhteen. Mä olen kurpitsojen suhteen täysi noviisi. Mutta täällähän on resepteissä kesäkurpitsaa ainakin käytetty paljon, pitänee vilkaista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-06-08 09:08:42 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2005-09-27 08:47:58
Viestit: 311
(kesä)kurpitsa tuoreena on hyvä melkein missä muodossa vaan. Itse ajattelin viime kesänä, että kun näin paljon pukkaa niin tästähän syödään pitkälle talveen halvalla (tai no..), mutta ei noita kyllä viitsi syödä. Yritän varmaan sitä pieneksi pilkkomista, jospa se lötköys ei olisi ihan niin häiritsevää.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-06-08 09:12:20 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2005-09-27 08:47:58
Viestit: 311
Niin, ja sellaiseen kaipailen vastauksia, että kiinankaalit ovat ihan reikäjuustoa jo nyt pienenä. johtuuko kirvoista vai mistä, ja maksaako vaivaa yrittää jotain nokkosvesi-harso-tuhka-loitsu -rituaaleja pienten pelastamiseen? En jaksaisi tapella pikkuväkeä vastaan koko kesää ja pääsenköhän edes voitolle..?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-06-08 12:42:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-28 13:10:09
Viestit: 691
Kurpitsat kypsentäisin ennen pakastamista, ja pakastaisin vaikka soseena, siitä sitten sosekeittoihin talven mittaan. Tai sit just jotain etikka- tai hapatusaäilöntää kehiin. Kokonainen talvikurpitsahan säilyy ihan silleensäkin jonkin aikaa, varsinkin jos on kylmäkellari. Tänä kesänä minä kesäkurpitsoiden helppoudesta innostuneena kasvatan ekaa kertaa myös talvi- ja myskikurpitsaa, tuolla ne on jo kasvimaassa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-06-08 17:44:16 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Hyvä idis toi kurpitsasose muuten.

Kiinankaali on ku muutkin kaalikasvit: siihen iskee helposti loppasuut. Mulla oli viime kesänä salaattipenkissä kaalikasvien sukuun kuuluva mitsuna, niin se syötiin riekaleiksi alta aikayksikön. Ilmeisesti monenlaisille elukoille ne kelpaa. Jäävuorisalaatti, lollo rosso ja sidesalaatti säilyivät ihan koskemattomina vieressä. :lol:

Noh, kaikenlaistahan voi koittaa. Jos ne on kirppoja, mitkä vaivaa? Kirppa on vähän kuin kirva, mutta niitä on ainakin mustia ja keltamustaraidallisia. Kiusallinen otus. Pitäis olla semmosia petoja, mitkä tykkäis syödä noita. Tuhkasta en tiedä, mutta harso voi kyllä auttaa. Ja kyllä kai noi kaikenlaiset keitteet? Samoin elävät katteet eli se että istuttaa/kylvää rivivälit täyteen jotain, mistä ne pirulaiset eivät pidä, harhautukseksi. Esimerkiksi samettikukkaa, sitähän sais nyt taimimyymälöistä. Pienikokoista lajiketta. Ja sitte johonkin ämpäriin vaikka istuttaa sitä nopeakasvuista mitsunaa :lol: houkuttimeksi ja harhauttaa sillä ne johonkin muualle päin puutarhaa? Mää epäilen että et sää ehkä noilla liemillä tai ainakaan loitsuilla taida saada niitä koko kesää pidettyä loitolla. :lol: Ehkä harso ja sen alle tosiaan samettikukkaa tai jotain muuta toimivaa kasvamaan jo väleihin, tietysti eka karkoitus jollain keitteellä. Ja tosiaan koita harhauttaa ne muualle.

Me käytiin multakeikalla Pentagonissa. Oli kasvuturvetta 1,99 semmoinen 50 litran säkki. Tuotiin peräkontissa seittemän 50 litran säkkiä multaa ja kaks tommosta turvesäkkiä. Vähän alko jo perä painua Passatissakin. :lol: Siihen vielä päälle Biltemasta aitatolpan anturajalkoja kymmenen kipaletta. Aidan teko on potkaistu liikkeelle! :) Ja ostin vielä kolmannen vadelman, Maurin makean. Jatsi-pirulainen taas kotipihassa ruukussa kärsi sateisista päivistä ja alkoi kellastuttaa lehtiään. Huomenna on saatava äkkiä noille se katepenkki, Jatsi ei kestä kauan enää ruukussa. :? Heräteostona tarttui mukaan 3,99 hintainen Flammentanz-köynnösruusu. :shock: En ollu sitä havitellu, mutta olihan se testattava jo tolla hintaa. :lol: Ja siis kyllä niin leuka roikkuen kuola valuen notkuin hyvän aikaa pariin otteeseen oikein yhden myyntipöydän vieressä, kun siellä oli herranjumala niitä David Austinin ruusuja!!! Joo, 35 euroo kipale. :roll: En ihan ollu ostamassa, vaikka oisin kyllä kieli pitkällä ollukin. Semmoinenkin kun Mary's Rose, voi juma mikä tuoksu, mitkä kukat. :P Aloin jo hourailla mielessäni, että jospa sittenkin... :roll: :lol: Ehkä toi Flammentanz oli semmoinen lohtuostos sitten? :lol:

Ja veretseisauttava kitkemisiltapäivä! Mies vahti likkaa tuntitolkulla ja minä kitkin ja kitkin ja kitkin. Sain yhden kokonaisen penkin kitkettyä (se olikin siisteimmästä päästä), toisessa kitkin apilikkoa kauemmas jo aiemmin kitkemieni perennojen luota, kolmannesta sain kitkettyä takalaidan, jossa mulla on jemmassa jaloangervoa, kuunliljaa, ritarinkannusta, akileijaa, Sarah Bernhardia ja rohtosuopayrttiä. Pionit ei tykkää kun joku tunkee varpaille. Sain tapeltua niille vähän tilaa. Ja vielä neljännestä penkistä sain kitkettyä Festiva Maxima -pionien lähistön puhtaaksi.

Mun talonpoikais-Rubra Plena, jossa siis piti olla punaiset kukat, niin sepä on puljauttanut semmoisen hyvin valkoisen nupun, jossa vähän vaaleanpunaista häivettä! Mitäs pirua se semmoinen nyt sitten on!?! Onko se sittenkin joku muu kuin mitä etiketissä sanottiin? :smt017 No joo, kuolasin Pentagonissa vähän sitäkin Dutchesse de Nemoursia. Jätin ostamatta, ajattelin että pitäähän ihmisellä haaveita olla... :lol:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-06-08 23:17:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-17 19:38:41
Viestit: 772
No siis mullehan käy kaikki perennat mitä maa päällään kantaa.. :lol: :lol:

Pitästkö koittaa listaa ittekki:
sammalleimu (2 eri punasta)
akilleija (sininen ja valkoinen, tänään löysin kaks uutta valkoista yksilöä, tarttee merkata ylös ja siirtää)
japanin akileija sinivalkoinen.
idän unikko, ja siperian unikko (tää on siemenestä)
saksankurjen miekka se keltavioletti ja keltainen
siperiankurjenmiekka eli iiris, sininen,
alppipiikkiputki (uusi tuttavus, viherpekaloilta)
tarhapunahattu (kuin myös)
jalokielo (kuin myös)
bellis eli kaunokainen
päivänlilja, oisko 2-4 erilaista, ainakin eri paikoista
varjolilja punasta ja valkoista, tätä koitan lisätä ja oon onnistutkin, siirtäessä murran sivusipuleita)
pioni, sarah bernhardt, festia maxima, yksi toinen valkoinen mökiltä evakuoitu, ja ne maatiaisen pennut
ukonhattu violetti-valkoinen
ritarikannus sininen (näitä tarvin lisää leikkotarkoitukseen 8) ja muutenkin)
jättipoimulehti
syysasteri
kultapiisku
patjarikko
isorikko
kuunlilja
kärhö
kevätesikko
kesäpikkusydän, punanen ja valkoinen
särkynyt sydän punainen ja valkoinen
palava rakkaus
verihanhikki
tulikellukka
joku iso lemmikki
tavan lemmikki
kullero
päivänkakkara (jos tätä nyt lasketaan, luonnon kukkanen)
mäkitervakko
kielo
tarha-ajuruoho
niittyneilikka
nauhuksia, oisko paria eri lajia? mä sekotan nää aina..
maksaruohoja oisko kolmea sorttia?
loistosalvia on ollut mutta oisinko siirtänyt jonnekkin tai en muuten vaan ole vielä nähnyt..
vuorikaunokki
värililjoja on ainaki nyt sitä dimensionia, ennestään samanlaista sekä tiikerililjaa ja jotain muuta..
tarhaneilikkaa
joko tilli tai kartanopioni, evakuoin sen porukoilta. Vois ollakkin the tillipioni kun on aika matala.
syysleimuja ois parikin.
alpia, suikeroa ja sitä samettista keltaista tarhamallista

En mä nyt muita muista, tai muistan ne rehut mutta en mä tiiä mitä ne on. Oon aika paljon saanu perennanvaihtotoreilta, ja niistä ei oikeen tiiä aina mitä saa ja mitä tulee bonuksena sitten vuosien päästä. Mutta onhan noita. Lisää hamstraan jatkuvalla syötöllä.. :lol: :lol: Sinne Tommolaan kyllä pitäiskin tehdä retki, mieluiten pakettiautolla ja paksulla lompsalla varustettuna. =P~ Sieltä saisi mesimarjaakin.. Meillähän on lillukkaa mäet täällä täynnä, menisköhän toi mesimarjakin? Tarttee perehtyä ja suunnitella.

Nyt on mun mäki kynnetty, jotain muuta muokkausta (hankmoo tms) ois myös luvassa ja sit mä pääsen sen kimppuun. Mansikkamaa lähtee ekana työalle, samoin puut ja marjapensaat. Mä muuten tilasin just sitä glen amblea vatuksi, ja ainakin tossa vanhassa laastipaljussa ne neljä kasvaa hyvin. Ennestään tuolla on muutama maurin makea jäljellä, mutta ne taitaa olla heinittyneet. Sen sijaan Sähkötolpan juurelle istuttamani siperian karhunvatukka porskuttaa komeasti, ja se on tehnyt aika laajalle juuriversoja, ne aattelin siirtää mäelle omakseen. Se on aika järeäkasvuinen, voi herkästii olla parikin metriä ne versot ja varsi kuin rautakanki.. Marjat nyt ei kummoisen makuisia ole mutta hyvin kauniita kakuissa ja muissa jälkkäreissä. Se varmaan tarttis katekankaan ettei mulla ole koko torppa kuin ruususen linna jonkun ajan päästä..

Mun kylvökset on itäneet aika kivasti lavoissaan, ja juurakotkin ovat asettuneet kivasti taloksi. Liljansipulit ja päivänliljat on aika mukavan pitkällä, ja parsa ainakin puolimetristä. Tomaateilla ja paprikoillakaan ei ole hätäpäivää tuossa räystään alla. Mutta onhan nuo kelitkin olleet kohdillaan. Mun mielestä kaikki juhannuksena kukkivat luonnonkukat on nyt kukassa jo nyt, juhannusruusukin.

Oko kellään kokemusta paksoin viljelystä? Meinasin kylvää mutta taitaakin olla lyhyemmän päivän kasvi, kun pitäs vasta ensi kuussa kylvää. Onkohan se kuinka isoa?
Uutisissa oli joku aika sitten että tänä vuonna on kaalikoita enemmän kuin ennen, joten kaalit voi olla haastavia kasvattaa. Tiedä sitä sitten..


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-06-09 10:13:55 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Ooo, Nalle sulla kuulostaa hyvälle noi rinnesuunnitelmat! :) Mitäs puita meinaat? Omppujen suhteen itte vilpittömästi suosittelen vaan ja ainoastaan Antonovkan siemenperusrunkoihin vartettuja puita. Ne kääpiörunkoihin vartetut on ihan pyllystä. Tai kuka tykkää, kuka ei... Mut ko sulla ei oo tilasta puute niinku jossain kaupunkipihoilla ja tuskin haluat puuta, jolla täytyy olla tuet aikuisiässäkin ja jolle saa kantaa pari kolme ämpärillistä vettä (vähintään ton verran huom.) viikossa kesäisin koko sen eliniän ajan, niin elä hyvä ihminen hommaa ainakaan mitään B9:ä. Tommolassa on niitä niillä itellään, on aika pöllön näköistä ku siellä on pitkät rivit puita, jotka on latvapuoleltaan tuettu puhelinlangoilla pystyyn... No, te ootte etelämmäs, mutta mää täällä nelosen rajamailla en viitti senkään puolesta kyllä muita ko noita sitkeitä kunnon Antonovka-runkoja hommata. Noille minipuille voi tulla eteen sekin, että se varteosa kasvaa runko-osaa isommaksi ja repeää pikkuhiljaa irti. Ja siis kaikki toi tukeminen ja kastelu siitä syystä että kääpiörunkojen juuristo on niin pieni. Kääpiörunkoja on monia, osaa ei sentään tarvi kastella. Ja on myös Antonovkan siemenperusrunkoja hillitymmän kokoisiksi kasvavia ruotsalaisia siemenperusrunkoja, mutta ne ei oo niin talvenkestäviä kuin Antonovkat. Ite oon huomannut tässä pikkuhiljaa, että toi hyvä runko on kaiken a ja o, lajikkeitahan voi vaikka vaihtaa siihen runkoon varttamalla. :lol:

No, meillä Valkea kuulas ja Vuokko pölyttyivät tähän tietoon onnistuneesti. Kävin varulta ittekin sivelemässä niitä kukkia ristiin ku niitä oli kuitenkina sen verran vähän ja pölyttäjiäkin näkyi valitettavan vähän. On alkaneet pullistua lupaavasti. Ja Pirja on taas tehnyt uutta versokasvua. Nyt ei oo ollu kirvoja kiusana. Kattelin sitä ja mietin, miks se ei saa kukittua. Kai se vaan on liian nuori oksistoltaan edelleen. Jätin sen tänä keväänä leikkaamattakin samoin kuin kaikki muutkin, kun ei ollut oikein leikattavaa, viime kesän kasvu oli semmoinen. Mutta nyt tein sitten kokeilumielessä niin, että pinseerasin Pirjalta semmoiset uudet versot, mitkä ois selkeesti kasvaneet semmoiseen suuntaan, että ne ois joutunut leikkaamaan seuraavassa leikkauksessa kumminkin. Kasvoivat kohti toista oksaa tai sit oli liian lähellä seuraavaa versoa, jonka suunta oli parempi jatkon kannalta. Katsotaan, miten käy. Jospa toi pinseeraus alkais hyödyttää pikkuhiljaa sikäli, että kasvulliset versot alkais pikkuhiljaa muuttua generatiivisiksikin eli tulis kukkasilmuja.

Nalle, tiesitkö että liljoja pystyy monistamaan sipulinsuomuistakin? Menee tietysti neljä - viis vuotta ennen kuin kukkivat, mutta jos ostaa jotain kallista ihanaa liljaa vaikka muutaman sipulin, pistää osan maahan semmoisenaan ja irrottelee osasta niitä suomuja, niin sithän voi rauhassa odotella... Eli suomut näpistellään irti ja pistetään muovipussiin kevyehköön kostutettuun (ei likomärkään tietenkään) multaan, pussinsuu taitetaan ilmavasti vähän kiinni ja pussi pistetään pariksi viikoksi lämpimään, pimeään paikkaan. Sit parin viikon päästä kassellaan, josko niihin sipulinsuomuihin ois alkanu kehittyä kasvua. Niistä tulee pikkusipuleita ajan kanssa ja sit tietysti kasvavat isommiksi. Ne voi laittaa vaikka saman lajin isojen sipulien läheisyyteen kukkapenkkiin jatkojalostumaan, tai vaikka lavaan tai voihan ruukuttaa yksitellenkin, mut kuka niitä muistaa kastella... Penkissä menevät omia aikojaan.

Teepäs sit ritarinkannuksen ystävänä niin, että osta vaikka ostoisena jonku ihanan hybridin siemeniä ja voi niitä ihan hyvin ottaa omistakin. Ritarinkannusta on todella helppo lisätä siemenistä. Meillä äiti oli ottanut mulle sinisestä siemeniä, se on saman näköistä kuin ne sun. Se oli vissiin pitäny ihan vaan niitä siemeniä semmoisenaan pakastimessa jonkin aikaa ( :roll: varsinainen kylmäkäsittely...) ja ne lähti mulla hyvin itämään. Hitaita ovat, pitää olla helmikuulla asialla jo. Mulla on noussu kaks tököä semmosta sinistä vaatimattomampaa luonnonkantaa, joka on sitkeää. Saat sitäkin jahka se lisii. Yks, mitä voin tutkailla sulle, että saisko siitä jo otettua, on mun itte ostosiemenistä laittama vaaleanpunertavanlila hybridi.

Ja mulla näkyy itusilmuista lähteneen ruukuissa kasvamaan iänikuisen vanhaa ruskoliljaa, mummulta. Saat sitä kanssa niitä pikkutöyhtöjä. Pistähän joskus miulle varjoliljaa, minä oon sitä himoinnu ties miten kauan. :lol:

Suunnittelin että alan keräilemään sulle johkin laatikkoon noita. Se perhoangervo on ihana perinnepuska, kukkii tosi herkän näköisenä pitsinä, perhoset leijaili Tommolassa semmoisen päällä isona pilvenä. Sitä sie tarvit kanssa ehottomasti! :lol:

Mulla ulkotomaateissa on jo kaks karttia - ällistyttävästi niissä kahessa, mitkä meinas kyykätä! Todistaa oikeaksi sen, että kasvit sinnittelee sitä enemmän, mitä kurjempaa niillä on.

Ja muka-Rubra Plena on sitte avaamassa ihan vaaleaa vaaleanpunaista nuppua... :roll:

Jaa jos siperiankarhunvattu ei ookaan maulleen kummoinen, niin taidanpa sitten hommata vaan jotain perusvadelmaa enkä sitä. Naapurin puutarhaihme haukkui sen intiaanien mustikkapuun, mikä marjatuomipihlaja se nyt taas onkaan, kuulemma karseen makuisia ovat marjat.

Paksoi, tatsoi ja mitsuna käsittääkseni ovat kaikki semmoisia joutuisia kasvamaan? Muuta en tiiä.

Luin Flammentanzista että kukkii toisen vuoden versoilla. Paskankäki sentään, se on varmaan sitte oukattava johkin semmoseen tellinkiin, millä sen saa syksyllä laskettua maata vasten rötköttämään ettei se ota ja palellu. Sarjassamme älykkäitä heräteostoksia... :roll:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-06-09 10:31:25 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä
Avatar

Liittynyt: 2007-01-17 19:32:28
Viestit: 3333
Paikkakunta: Pusikon ja pellon välissä, JKL
Toi lepikkoaita lähti siitä, että tervaleppä on ihan kivan näköinen ja niitä sikiää tontilla ihan itekseen, eli halpoja olivat 8) ja istuteltiin niitä sitten autotallin kohdalle tien laitaan ikkäänkuin rajaksi, ettei talvella aurakuski ihan nurtsille asti tunge. Eikä naapurin vieraat autoineen, niinku kerran. (Vanhimman lapsensa rippijuhlavieraat tuli ihan pokkana meidän puolelle ja parkkeerasivat tojotan siihen tallin viereen nurtsille. Kun siitä käytiin huomauttamassa, olivatten naama norsun tavaralla että ei me tiijjetty ettei siihen saa laittaa. Mistähän olivat kotoisin, jos heilläpäin on ihan ok pysäköidä ilman lupaa ventovieraiden ihmisten pihaan ja vielä nurmikolle? Olis siinä ihan hiekkapihaakin ollut ja luvankin olis saanut jos olis älynnyt etukäteen kysyä #-o )

Jos kerran muitakin pensasaitoja leikataan parikin kertaa kesässä, niin kai tuotakin sitten kehtaa klania. Jos kuolo korjaa, tappio ei ainakaan ole rahallista.

Ne 5.6. kylvetyt retiisit ovat jo toista senttiä korkeat! Toinen salaattikin on itänyt. Toista vielä saa näköjään odotella hetken. Ja niitä hiton hajuherneitä.

_________________
Kuva
iherbin koodi DIR831


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-06-09 15:03:05 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Joo no siinähän ei käy kuinkaan jos tekee vähän leikkauskokeiluja sitten? :wink:

Mulla heti iti yks krassinsiemen kun raaputtelin sitä! :lol: Kävin nyt sitten tonkimassa sitä ämpäriä ja raaputtelin enemmänkin niitä. Jospa ne siitä innostuis vielä?

Ja vattupuskat on nyt istutettu sitte. Jatsi näyttää tosi surkealta. Keskelle väsäsin tomeran Muskokan ja toiseen laitaan tuli Maurin makea. Siinä ne ovat nyt kuin Tuntemattoman kurittomat sotamiehet... :lol:

Mulla on suurisuuntaisia suunnitelmia noitten omppupuitten kanssa muutenkin kuin tolla pinseerausrintamalla. Nimittäin ostin silloin joskus 2010 ihan syksyllä Pentagonista taimen Räävelin päärynäomenaa (iänkaikkisen vanha lajike, Regelin Suomeen tuomia...) ja kun oli niin myöhäinen syksy että sain sen maahan juuri ennen kuin alkoi sataa lunta, niin sehän ei ehtinyt juurtumaan tietenkään, vaan paleltua rapsahti - mutta vain siltä osin kuin oli hangen yläpuolella! :lol: Se kasvaa hyvin terhakkaana ja versoo, versot tulee jalonnuskohdan yläpuolelta joten niiden pitäis olla kuin ollakin tota Rääveliä. Mutta eihän ton mallista puuta voi kasvattaa, se on pensas! :lol: Ei se oikein toimi silleen. Ja puolet pensaastakin on kärsinyt viime talvena.

Meinaan että säilytän tota vielä tämän kesän ajan ja otan siitä ensi kevättalvella vartteet. Perehdyn tänä kesänä huolella varttamiseen, hommaan oikein varttamispuukon ja jos sitä teippiäkin oikein ja vahaa - ja sitten ensi keväänä kokeilen varttaa noita Räävelin oksia, todennäköisesti uhraan kokeilulleni ton tähän saakka epäonnisesti kasvaneen Pirjan. En raski alkaa riskeerata varmaan perheomppujen kanssa. :-k Saa nähdä, pitää etsiä jo valmiiksi joku sopiva kohta, mihin sitä sitten varttais. Enkä oikein oo vielä päättänyt, yritänkö liitosvarrennusta vai pitääkö yrittää jollain amatöörimäisemmällä konstilla. Se riippuu varmasti siitä kohdasta, mihin tähtään sitä oksanpätkää. Haluaisin saada säilytettyä tota Rääveliläistä ja oikein hedelmiäkin siitä joskus - kun kerta oon taimen aikanaan hankkinut ja se tossa on joutilaana. Ja mulla on pelkästään hyviä kokemuksia perheomenapuista tällä haavaa. Semmoinenkin mahdollisuus tietenkin on, että jos hankin vielä tänä kesänä yhden omenapuun lisää, jonkin yksilajisen edullisen vaikka - ja tähtäilen sitä vartetta sitten siihen. Ja jos saan hyviä kokemuksia varttamisesta, pitänee alkaa havittelemaan joltakulta eri lajikkeita omistavalta vaihtareita sitten jatkossa! :lol:

Otin harson pois kurkuilta ja kurpitsoilta. Yks kasvihuonekurkku löytyi: se yks kurkku, joka oli heti kyykännyt lavassa! :lol: Onneksi lavan nurkalla lojui vielä yksi joutilas kurkuntaimi ruukussaan, se jäi ylimääräiseksi kun noita istuttelin. Se on oikein terhakkana vaikka onkin lojunut siinä vaan. Vaihdoin sen tilalle. :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-06-09 19:49:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-09-01 15:14:16
Viestit: 1392
Paikkakunta: Porvoo
Ahaa, mä tosiaan luulin, että niistä muurahaisista on oikeasti haittaa kasveille. Ajattelin että ne raahaa mullat sieltä kasvien juurilta veke, kun tekevät onkaloitaan ja sitten kasvit näivettyy tms. Mutta jos niistä ei sen suurempaa haittaa ole, niin en jaksa stressaa niistä :D Ihan ovat siis sellaisia pieniä mustia tavis muurahaisia :)
Eikä kasveissakaan vielä onneksi mitään liikakastelun haittoja näy, mutta multasäkit on aika märkiä vielä ja ensi viikoksi on luvattu viileää ja sateista. Viiltelin kyllä reikiä sinne kasvusäkkien pohjaan. Paprikakin oli näemmä alkanut tekemään kukkia, että kai niillä ihan hyvin menee :D

_________________
Poika 09/12, Tyttö 02/15

Ruokapäikky


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-06-09 22:05:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-17 19:38:41
Viestit: 772
No siis tolla omppurintamalla mä haluaisin mieluiten sellasia isoja vanhoja puita, mutta kun niitä ei oo kuin noi kaks roikaletta, tarvii ostaa taimia. Meillä on yks 10 v huvitus, joka tekee omenia mutta on sellanen max 2m. Se on musta pensas. Eli sellasia oikeita puita mä haluaisin. Ja kirsikkaa ja luumua ja kaikkee. Ja etenkin vattuja, kun en mä jaksa lähtee tonne mettäpusikoihin karhujen ja ötököiden syötiksi :roll: , jos tosta sais suoraan pakasterasiaan. Mansikat on tossa alemmalla maalla jo raakileella, ja ne mun taimetkin jo kukkii.

Mies oli ostanu kirsikoita, ja sille tuli kirsikkapuukuume. :lol: Teemme yhdessä siis parikin puutarharetkeä tässä kesemmällä. Mähän sain siltä sen pilariomenapuun, josta en ollu ennen kuullutkkaan. Mutta pylväshaapoja tekis mieli, ja itkukuusiksiko niitä kapeita valuvia kuusia sanotaan. Sellanen kanssa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-06-10 10:05:26 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Nyt kuulkaa tuli suorituspaineita oikein kunnolla, naapurin ihmepuutarhurit heläyttivät riman kerralla korkeelle. Ne tuli eilen käymään tsiigaamassa tätä mun vaatimatonta puutarhaani ja toivat tullessaan istutettavaa: japaninjalopähkinän taimen. :shock: Me ollaan vyöhykkeellä IV, muistuttelen ystävällisesti. Voi huokaus. :roll: Minä kun oon koittanu itte hommailla lähinnä kaikenlaista äärimmäisen talvenkestävää. Kyllähän tuommonen Kaisaniemen puistossa kasvaa, mutta täällä! :?
Nyt on sitte pää punasena mietittävä mihin se pistetään. Kun mulla on ollu semmonenkin periaate että parhaat paikat tuotteliaimmille ja koristeet sinne minne mahtuu. Tuo menestyessään kasvaa hojottaa parikymmenmetriseksi. No, ei taida olla sitä pelkoa sentään... Sehän salettiin kyykkää het ens talvena.

OMG, en mujta sano.

Mut ompot, niistä tykkään. Ja muistakin hedelmäpuista. Nalle, se Huvitus on varsin hyvä olemassa sulla - se on kuule parhaasta päästä pölytyksen kannalta. Sen siitepölyllä on oikein hyvä itävyys. Ja jos meinaat isoja puita, niin ostelehan siinä tapauksessa vain sellaisia Antonovkan siemenperusrunkoon vartettuja. Etäisyyttä vähintään viis metriä, mielellään vaikka enemmänkin. Ja oikein lämpimästi suosittelen perheomenapuita. Hoitavat pölytyksen keskenään, eivät vie niin paljon tilaa, kuka määräänsä enempää haluaa yhtä lajia omppuja - ja sit vielä sekin ku varsinkin kesäomput on heikkoja säilymään, niin perhepuussa kypsyy eri aikoihin eri lajikkeita. Teillähän menestyy siellä vaikka mitkä lajikkeet. Ja ootko harkinnu päärynäpuuta? Ne kasvaa 5-15 m korkeiksi, kukkiessaan ovat tosi kauniita ja kyllä ihan teidän korkeuksilla hyviä syöntipäärynöitä saa kasvatettua. Osa on itsepölyttäviäkin.
Luumu nyt ei paljon tilaa vie, eikä kirsikat. Kirsikoita kannattaa aina muutamia olla vähintään. :) Ovat monet itsepölytteisiä, mutta toinen laji parantaa satoa. Makeimmaks hapankirsikaksi kehuvat Latvian matalaa. Ite havittelen sitä. Huvimajaa en voi suositella ainakaan näille korkeuksille, se jurottaa vaan, ei kuki. Suklaakirsikka on hyvä kyllä.

Jos haluat ison, tosi mehevän ja ihanan omenan, niin hommaa Jättimelba. Ostin niitä Viherlandiasta yks syksy, uskomattoman mehukkaita. Mutta hommaattepa mitä hyvänsä, niin sen sanon, että ei kannata suotta nykypäivänä hommata jotain rupialttiita lajikkeita, kun rupiresistenttejäkin on niin paljon saatavilla. Venäläiset lajikkeet on lujia, Melban ja Lobon jälkikasvu tuppaa olemaan alttiimpaa omenaruvelle. Itsellä haaveissa Keltakaneli ja sit sellainen ällistyttävä lajike kuin Kultainen Kitaijka.

Mua kiinnostaa tällä haavaa semmoinen mahdollisuus, että voisin itse asiassa kokeilla omenapuun silmuttamista. Siinä siirretään silmu haluttavasta lajikkeesta jonkin toisen puun kuoreen tehtävään viiltoon. Sit se kehittää siihen uuden verson. Sen vois nimittäin tehdä jo nyt heinä- elokuulla. Ja mun on ilmeisesti alettava taivuttaa ton uuden perheompun oksat, koska nyt ne hojottaa pystysuorassa ja ihan liian ahtaasti.

Mulla on useempia omppukirjoja, multa joutais lainaksi Nalle noita. Tai sit hommaa jostain käsiisi? Esmes Leif Blomqvistin Puutarhan hedelmäpuut, siinä on ohjeet kaikkeen ja erilaiset pohjoisemmassakin menestyvät omenat, päärynät, luumut, kriikunat ja kirsikat esiteltyinä. Myös makeakirsikat. Te ootte niin etelässä, että teillä menestyis kirsikkaluumutkin, esim. Kometa ja Pietarin lahja ja mitä näitä nyt olikaan myynnissäkin ihan yleisesti jo.

Edit. Juu, suosittelen tosiaan hyvinkin hommaamaan jonkin opuksen - tai tietääkö ne sun vanhemmat hedelmäpuujututkin? Noi hedelmäpuut on kuitenkin sen verta kalliita, että sit se on ihan tyhmää jos näkee ison vaivan niitä istutellessaan ja sit ne vaan jurottaa. Mulla noi kaikesta jurotuksestaan huolimatta menestyy oikein hyvin ja hommaa on helpottanut valtavasti se, kun on lukenut aiheesta. Oon välttänyt monta virhettä. Ja se leikkaamishomma omppujen kohdalla on oikeastaan vähän välttämätönkin, joskin mää en oo alkanu liioittelemaan sen kanssa, kun sekään ei oo oikein hyväksi. Mutta parikin hyvää opettavaista esimerkkiä on lähipiirissä tosta, miten hommataan hedelmäpuita eikä tehdä niin kuin kannattaisi (kun ei ole tietoa): niillä on ollu omppuja ja luumuja kauemmin ku mulla, mutta mun puista eka tekee jo satoa, mun puut on paremman mallisia ja niillä muilla taas ne on justjust hengissä eikä tee mitään satoa, ovat liian pimeissä paikoissa ja kasvaneet liian tiheiksi. Ja ennen kaikkea kärsivät kuivuudesta. On kääpiörunkoa sun muuta, mutta ei kastelu pelaa. Taimet on ostettu täysin fiilispohjalta ilman parempaa tietoa siitä, mitä niiden hoito edellyttää.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-06-10 11:45:35 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Etanat
Kuva

Muka Rubra Plena
Kuva

Tammen taimi
Kuva

Perhoangervo
Kuva

Kurpitsa kukkii
Kuva

Ei enää niin nyrpeät
Kuva

Valkeat kuulaat
Kuva

Japaninjalopähkinän taimi
Kuva

Särkynytsydän 'Alba'
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-06-13 20:57:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-17 19:38:41
Viestit: 772
Jännä juttu miten joku kasvi voikin viihtyä jossain ja toinen ei. Mullahan on vastakkaist isot kukkapenkit, ja molempiin laitoin yhden punaset ja yhden valkoisen särkyneen sydämen. Samat mullat ja samat kasvit. Toisessa punanen kasvaa porskuttaa ja on komee, toisessa taas valkoinen. Ja ne pienemmät kituu siinä vieressä.

Löysin muutaman vuoden vanhoja kotipuutarha-lehtiä, sain sen joskus lahjana vuodeksi ja laitoin säästöön kun ei sillon ollu se vaihe elämässä päällä. Siellä oli juttua puuvartisista pioneista, ja itoh-pioneista. Tais tulla tonne mäelle varaus niillekin. :smt060 Taidan tilata taas ton lehden, se oli jotekin sopivan kuivakka lehti mun makuun ja siinä esiteltiin puutarhoja ja kasveja lajikkeineen, ei ollu niinkään hirveesti kaupallista höttöä ja pinnallisia rönsyjä niinkuin yleensä.. Tartteekin ruveta lukeen niitä vanhojakin. Ostin vielä uusimman, siinäkin oli omenapuista. Ja siitä Tommolasta näkyi olleen kesäkuun maalle-lehdessä, mutta pikaseen kaupassa vilkastuna ei ollut kummoinen juttu, en ostanu. Tarttee mennä itte käymään paikan päällä. :D


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-06-14 11:46:20 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Ai jaa, pitääkin vilkaista toi Maalla. Mää just lopetin kestotilauksen. :lol: Just ku se uudistui. Jos se muuttui taas paremmaksi? :x
No, Kotipuutarhasta oon tykännyt just ku se on vähä kuivakampi kuin se Viherpiha, jossa on taas sit noi trendit ja kaikenlainen kaupallinen - kyllähän niitäkin on kiva katsella, en mä sillä. Mutta kun mä nyt oon semmoinen tiedon imeskelijä. :roll: Kotipuutarha on kyllä tosi hyvä siihen.

Sataa sataa sataa sataa. :roll:

Sain eilen kaivettua kaivannon loppuun metsän reunassa olevan perennapenkin taakse, olen jo puolet matkasta miehittänyt kaivannosta katekankaalla ja nurmikonreunanauhalla ja päälle betonilaattoja. Siihen tulee semmoinen rikkaruohoeste, jonka päällä voi kävellä. Ei mikään järin kaunis, mutta toivottavasti se ees toimis.

Koin elämyksen. Ne mitä oon luullu ruttojuuriksi, ei olekaan. Ne on saatana leskenlehtiä. Minä oon luullu että se kasvi on se ku keväällä kukkii ja that's it. Paskan marjat. Kauhee riesa se on. :evil:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-06-14 16:53:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-17 19:38:41
Viestit: 772
Harlamovski kirjoitti:
Koin elämyksen. Ne mitä oon luullu ruttojuuriksi, ei olekaan. Ne on saatana leskenlehtiä. Minä oon luullu että se kasvi on se ku keväällä kukkii ja that's it. Paskan marjat. Kauhee riesa se on. :evil:


:lol: :lol: Ne on rasittavia, mutta mä annan anteeks lapsuusmuistojen takia, ne on kiteski ekat elonmerkit aina keväisin.

Mä luulen että raivaussahan siimapää käynnistyy meillä tänä viikonloppuna, ollaan taas pyöritelty kiviä ja vois vihdoinkin siivota pari nurkkaa niinkuin ne olla pitäs. (lue: vajaa puolet tontista..) Mansikat on raakileella, aika kivan näköistä =P~ . Harlan pionit on muuten edempänä kun mun, mulla on vasta pienellä nupulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-06-15 01:56:19 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Nii, mistä sitä muuten tietäs, et kevät on tullut? :shock:

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 365 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 110 11 12 13 1419 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)