karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 07:22:24

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 365 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 115 16 17 18 19 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-08-12 23:03:32 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Se on ollu ihan paalattua säilörehua kaiketi, se oli rikki se paali. Ku avattiin, niin lähti käydä jytistämään ja hais pahalta... Eli noi kuivaheinäpaalithan ei mee rikkinäisenä pilalle miksään niin niitä tuskin saa kiittelemällä. Ja taivasalla on ollu monta vuotta ja siinä yhdessä on ihan valtavasti tavaraa. Riippuu koosta, mut tää oli sellanen 120cm halkaisijaltaan. Ja ei myyriä eikä hiiriä sen enempää ku maalla nyt ylipäätäänkään ruukaa olla. Ei ne heinästä varmaan hulluna innostu, vaan viljasta. :D Myyrävuosihan oli 2009 aivan huikea, meillä meni tuolla heinikossa sellasia läskimahojen tekemiä "polkuja" :D Mut ei sen paalin likellä.
Nyt toi on loppu toi paali ja siittä riitti meille 4 vuotta. Tosin aika pieniä aloja on käytetty sitä, mut nii. Seuraavan aion levitellä tosiaan "pottumaaksi" tohon kuivalle kentälle ja sillä sipuli. JOs oon oikein jaksava niin kastelen joskus. :D

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-08-14 11:25:57 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Mulla kävi kunnon munkki taas vaihteeksi. :) Tielaitos ojittaa meijän ohi menevän tien ojat paremmiksi ja me saatiin ilmaiseksi ylijäämämaata ja saadaan lisääkin halutessamme. Kuskikin sattuu olemaan mun entisiä opiskelijoita. :) Naapurin avulias isäntä tuli siirtelemään ne maat jo pienellä kaivinkoneella tasaisemmaksikin. Nyt mulla on sitten kahden tunnin sivustaseuraamisen tuloksena tasainen nostettu tienlaita sen entisen monttuisen pajukon tilalla. :lol: Ja siis siihenhän voi nyt istuttaa vaikka mitä! Mitähän laittais...? Syötävää ei ehken ku siihen tulee maantieltä pölyt kesäisin, mutta siis se on oikein semmoisen paraatisisääntulon paikka meijän tontille, käyntikortti suorastaan. Ja näihin päiviin astihan sitä on saanu lähinnä hävetä. Kukkaniitty ja korkeita isoja näyttäviä perennoja? Puita? Pensaita? Kätköpaikkoja ja ruokaa ja suojaa toisille, helppohoitoisuutta minulle...?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-08-17 08:23:28 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Alota niitystä? Ja ku ideat jalostuvat, niin siitä sit jatkat... :)

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-08-18 21:47:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-17 19:38:41
Viestit: 772
Hienoa, onnea Harlalle uudesta maasta! Mäkin ehkä liputtasin niityn puolesta, Ja sit hypridihaavathan on pirun näyttäviä, eli ne pylväsmalliset. Sellasen ympärillehän vois kans kehitellä jotain..? Itte oon haaveillu johki sellasta.

Itte oon onnellinen etten vielä kerenny kylvää mun niittyjä tonne mäelle. Olisvat meinaan nyt mäen alla, satoi tässä jonnin verran, ja koko tasaseks haravoitu mäki on nyt monta kuivaa puronuomaa, ja nurtsin siemenet on läjässä alapihalla.. :? Nooh, kerkeehän sitä kait tässä vielä toisenkin kerran kylvään?? Vai kerkeekö? mutta lukuunottamatta niitä ex-puroja on muuten tasasta nyt alempanakin. Sen verran lähti maat noista sateista liikkeelle. Nyt sais tulla kyl kuiva jakso niin sais vielä tervattua noi lavat ja kompostin. Muuten rupee käymään neliöt vähiin, mikä on musta aika yllättävää, n. 600m2 oli alkutilanne. Tänään sain marjapuskat maihin, ja vielä ois vattumaa, mustikkamaa ja ne hetken huumassa hankitut ruusukvittenit ilman paikkaa, sekä parsapenkki. Noi ruusukvittenit on ihan varmaan sellasia joista en ees tykkää (siis koskaan en oo maistanu..), mutta pakko oli niitäkin nyt saada. Onhan ne nättejä ihan kukkivina puskinakin, sillä ostin. Toinen huti tais olla valkoherukka, mitähän sillä aattelin? :-k No, eriväriset marjathan on kivoja, eiks niin? 8)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-08-19 07:09:51 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Valkoherkukka on herkkua suoraan pensaasta! Ei ne hukkaan mene. Varmaan ainoa herukka, jota viittii pakastettunakin syödä. Ja mehustukseen hyvä, tottakai.
Ruusukvitteni on kaunis kyllä.

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-08-21 17:25:18 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Minä syön kaikkia herukoita suoraan pakastimesta :) mulla on se vaaleenpunanen Aili, se on aika nami kans.

Ja hyvin voi kylvää koko syksyn Nalle. :)

Mää nostin aamulla sipulit, tuli semmonen vadillinen vai mitä ne on, semmonen muovivati siis. Kaks pussillista. Ihan hyvin lavasta. Purjot jäi vielä kasvamaan. Tein myös herkkukurkkuja taas.

Tomaatteja tulee tosi mukavasti. Paprikoitakin tulee ja ovat hyviä, erityisesti puztagoldit. Onneksi ne tekee siemeniäkin. Barancio ei näköjään tee siemeniä juurikaan.

Se Ria-mansikka vaan kukkii edelleen :lol: Mut ei ne kypsy enää niin hyvin ku alkukesällä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-08-21 19:04:11 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä
Avatar

Liittynyt: 2007-01-17 19:32:28
Viestit: 3333
Paikkakunta: Pusikon ja pellon välissä, JKL
Mun paprika vasta kukkii ja tomaatit on kaikki raakoja... Melonissa ja vesimelonissa vaan pitkää vartta ja joku onneton kukanruppana. Että se siitä kasvihuoneviljelystä. Ens kesänä en viitti edes yrittää :evil:

_________________
Kuva
iherbin koodi DIR831


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-08-21 20:03:33 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Hää, äläs ny - millon pistit taimet kasvamaan? Paprikan kans saa olla helmikuulla jo liikkeellä. Ja meillä auttaa ku on niin valoisat ikkunat ne joilla kasvattelen. Auttaisko semmonen kasvilamppu mitä huonekasviketjussa ihmisillä on? Mulla tekee tomskut ihan hyvin liiterin seinustallakin. Heti vaan raakile sisälle ku alkaa väriään muuttamaan yhtään.

Mut siis mitäpä näistä paineita ottamaan, itekin lähinnä huvin vuoksi laittelen. Halvemmaksi tulis kaupan tomaatit. Kurkut taas taitaa tulla omat halvemmaksi.

Se Long Green Ridge on muuten vielä paree kurkku kuin Kinesisk Slange. Ei oo niin piikikäs ja maistuu ihan kasvihuonekurkulle.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-08-21 21:22:41 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Adira, tomaatilta latvat poikki ja suurin osa lehteä pois, niin alkavat punertua nopeammin. Ja jos tulee viileitä öitä, niin sähköpatteri/puhallin/ulkotuli tms sinne jos vaan turvallisesti voi silleen lämmittää. Hätä tilassa vaan kuumaa vettä sankoissa. Et pysys n.+10 vielä yölläkin. Ja kyllä sä vielä yrität, eikö niin? Yrtit on kiitollisia kasvihuonekasveja, sano kaveri ja hukku basilikan lehteen. :D

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-08-21 22:12:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-17 19:38:41
Viestit: 772
Harla, minkähän värisiä ne sun antamat paprikat vois olla? Kerran söin yhden pitkän vihreän puikulan, ja oli ehkä hieman mauton. Nyt Huomasin että osa niistä on ruvennu tummumaan, eli taisin korkata raakana sen paprikapuskan.. :lol:

Sit sain ahaa-elämyksen lannoittamisesta, kun jälleen kerran basilikalava rupes haaleneen ja vaaleneen. Näin on käyny usein, ja oon aiemmin lähinnä kanankakalla lannoitellu. Nyt oon haalinu paria muutakin,ja mm. neko-kasviravinnetta (tms) annoin aika tujua lientä niille, ja kappas, alle viikossa taas on ihan reippaan vihreitä puskia ja uutta lehteä pukkaa. =D> Eli tais olla liian vähän jotain ainetta. Kanankakalla N-P-K on 4-1-2 ja tolla Nekolla 7-2-2 Ja tää vaaleneminen on tapahtunu useana vuonna, oon kylmiä kelejä ja ties mitä syytelly.. Mä oon ollu ihan kanankakkauskovainen.. :oops: No, tän talven aikana tarttee opiskella tollastakin. Voisko muuten pestoa pakastaa? Sitä basilikaa on aika paljon kuitenkin. Paan kyl pakkaseen silleestikin. isoina lehtinä vaan pussiin ja sit jäisinä murustan pussia runnomalla. Tilliä ja persiljaa pitäs hakea pari nippua torilta tms pakkaseen, en tykkää yhtään noista kuivattuna. Maistuvat läpi ruuista heinälle.

Mulla kaikki tomaatit on pikkasen halki, huonoa hoitoa ja epätasaisia oloja sanoi kotipuutarhalehden artikkeli laatusadosta. Tarttis raksia ne lehdet juu munkin. Ja meillä on kans aika satoisia ja ylikypsiäkin tomaatteja ihan räystään alla ja vieressäkin. Hyviä ovat vaikka ovatkin rikki. Oisko Adira sun mullissa tai valo-oloissa parantamista? Kesähän on ollut muuten hyvä.

Mun Gladiolukset teki yht'äkkiä ja yllättäen tosi pitkät nuput, odottelen vielä väriä paljastuvaksi. Ne jaloleinikit oli aika kuppasia ja pikkusia, mutta koitan kait talvettaa ne porukoiden kellarissa, jos vaan muistan. Muutaman kukan ne on tehneet, mutta ei ihmeitä.

Sit mulla on usko menny pH:n mittaukseen. Se yks mittari kertoo aina samaa, ja nyt ostin ja maksoin mansikoita pH-liuskaa apteekista. Edelleen mulla on mäen mullan 6-7 pH.. Hitto, vien ne kohta suolle, katotaan muuttuuko liuskan väri. Tai sit pitäs liottaa multaa pidempään vedessä. Äkkiseltään kokeilin sekä normi vesijohtovedellä ja kuivausrummun tislevedellä (sitä vois kait käyttää akkuveden tapaan silitysrautoihin yms.. siitä se idea..) Puhtaana normi vesijohtovesi oli lähempänä neutraalia, siks läträsin sillä. On tääkin harrastus, ihan kuin ei ois parempaakin tekemistä ja rahanmenoa.. ](*,)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-08-22 06:55:48 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Juu, kyl kasvit tarvii dopingiakin. Mitä aurinkoisempi paikka, sitä isompi ravinteiden kulutus. Ruukaan ropsia koko pihan keväisin puutarhan kevätlannoitteella, perennat ja pensaat ja nurtsin. Hedelmäpuut ja marjapensaatkin on saaneet sitä. Kanankakka on erityisesti niille huono. Ne ei ensisijaisesti kaipaa kauheasti typpeä, vaan pitää olla muutakin, semmoista mikä tulee npk:n lisäksi. Ylläripylläri magnesium on kasveillekin tärkiää. Ja npk:n k on sadolle tärkeä.

Oon pistäny pari kertaa kesässä kastelulannoitettakin syötäville. Jotkuthan lannoittaa joka viikko oikein. En tiiä pitäiskö kokeilla. Mut ku liika lannoittaminen minusta myös laiskistaa kasvit ja ne ei vaivaudu lisääntymään. Siksi annan niitten välillä vähä kurjistella ja sit ku niille antaa lannoitetta, ne käyttää sen äkkiä pula-ajan pelossa lisääntymistarkoitukseen sen sijaan että kasvattelisivat vaan tyytyväisinä kauheeta lehtipehkoa. Mut mähän siis harrastan myös varastolannoitusta että se tasaa tilannetta, kastelulannoitus tulee lisäksi. :)

Perennoja en lannoittele ton kevätlannoitteen lisäksi yhtään. Jotkuthan kastelulannoittaa niitäkin. Kärhöjen kohdalla tekisin poikkeuksen mutta oon liika laiska! :lol:

Nalle, meille alkaa kohtapuoleen pukata perennakeikkaa... :) Niin joo, paprikat on oransseja. En ite raski syödä vihreinä ku kypsät on makeampia. Sulla lienee Hamik tai Barancio. Ne ei oo olleet yhtä makeita ku Puztagoldit. Puztagold on raakana valkoisen ja limenvihreän väliltä ja punastuu kypsänä, ne on isompiakin ku nuo muut - ja tekevät siemeniä. Saat siemeniä, kokeile niitä ens vuonna jos innostut. :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-08-22 18:58:18 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä
Avatar

Liittynyt: 2007-01-17 19:32:28
Viestit: 3333
Paikkakunta: Pusikon ja pellon välissä, JKL
Ei sinne muovitelttaan mitään tulia uskalla, se on liian lähellä puuliiteriä, joka on täynnä kuivia puita. Ja se puolestaan niin liki talon seinää, että....

Käynpäs latvomassa ja karsimassa ne tommaatit. Jos se vaikka auttais vähän. Ja sisällä sitten loppuun.

_________________
Kuva
iherbin koodi DIR831


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-08-22 23:18:38 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Lainaa:
Lämmittämättömissä kasvihuoneissa tomaatit latvotaan yleensä 4.–5. kukkatertun jälkeen, koska Suomen kesässä tomaatit eivät ehdi kypsyttää enempää raakileita. Latvottaessa ylimmän kukkatertun yläpuolelle jätetään kaksi lehteä, joiden yläpuolelta taimi katkaistaan. Avomaalla kasvatettaviin tomaatintaimiin ei kannata jättää kypsymään kuin 2–3 terttua.


Joo, ei ehkä oo se ulkoroihu mikään vaihtoehto. :D

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-08-23 07:53:36 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Noo, mää nuorena kapinallisena en pahemmin ees latvo. Saapahanenemmän tomaatteja ku ne kypsyy sisällä kumminki vaikka veis melkein vihreinä sisälle. Riittää että väri on alkanu muuttua vihreästä vähän ns. valkoisemmaksi. Siitä ne sit alkaa kellertyä ja punertua. Toisin sanoen ahne paskiainen olen. Mutta ei ne Suomen suvessa lämmittämättömässä kasvarissa suurin joukoin muuten kumminkaan ehi kypsyä. Joten ku kumminki kypsyttää sisällä niin sama ottaa kaikki mitä sieltä sunkin ois tulossa. :lol:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-08-23 09:03:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-09-01 15:14:16
Viestit: 1392
Paikkakunta: Porvoo
Mä leikkelin meidän tomaatteja, kun niitä raakileita, kukkia ja oksia oli ihan tuhottomasti. Napsin enimmät veke ja tosiaan sitten alkoivat kypsymään nopeasti :) Meillä on tomaatit, paprikat ja chilit ihan ulkosalla, kasvihuonetta ei ole. Paprikan ja chilin raakileita on runsaasti, vain yksi chili on kypsynyt, eivät taida muut ehtiä kun tuli jo niin kylmiä säitä. Mutta onhan tässä vielä kesää jäljellä ja tosiaankin jos ainakin tomaatit kerää raakana sisälle kypsymään.
Kirsikoita, mustaherukoita, mansikoita ja karviaisia tuli kiitettävästi, siis siihen nähden mitä tuosta pikkuiselta pihalta voi odottaa. Luumupuussa on peräti neljä hedelmää :)
Yrttejä ja salaattiaineksia tuli huonosti kun kotilot söi ne kaikki. Ne on kyl yks riesa, niille pitää ens vuodeks keksiä jotain.
Raparperiä olisi vielä hyvin pihalla, voiko sitä näin myöhään käyttää, ettei ole puisevaa tms?

Kaadettiin pihalta pois se ylikasvanut siperian hernepensas, se varjosti hirveesti pihaa (helteellä tietty hyvä) ja ärsytti kun se sylki niitäteräviä palkojaan pitkin poikin. Ja taloyhtiön pihaltakin lähti paljon isoja puita, niin meidän pihalle paistaa sitten koko päivän aurinko esteettä. Saas nähdä sitten millainen sato ensi kesänä saadaan :D

_________________
Poika 09/12, Tyttö 02/15

Ruokapäikky


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-08-23 11:38:20 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Kuulostaa hyvältä. Aurinkoa aina tarvitaan.

Salaatin kasvatus pienessä lavassa on hyvä keksintö, mulla ei oo etanat menneet sinne. Varsinkaan tänä kesänä ku lava oli betonikivetyksen päällä. Salaattia ei niin paljo jaksa syyä ku tommonen lava kasvaa.

Mää pistän ens kesänä auringonkukkia kyllä jo alkukesällä kasvamaan. Nyt innostuin vasta juhannuksen jälkeen enkä tiiä ehtiikö nuo ihan kukkia. Mutta ovat niin mahtavan näköisiä, isoja kasveja. :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-08-24 22:32:10 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä
Avatar

Liittynyt: 2007-01-17 19:32:28
Viestit: 3333
Paikkakunta: Pusikon ja pellon välissä, JKL
Kukkapenkkiin oli jostain ilmiintynyt krassintaimia :shock: En kyllä muista sinne siemeniä nakelleeni... Eipä noista kyllä haittaakaan ole... Huomasin ne, kun vein sinne koko kesän pienessä ruukussa kasvaneen iisopin (yskänsiirappia siitä haaveilin) ja yhden samettikukan. Isoon ruukkuun porraspieleen muutti julmetun iso krysanteemi. Salkoruusun siemeniä odottelen, samettikukkaa keräsin jo.
Muovihuoneessa on nyt leikottuja tomaatteja, kukkiva paprika ja ne melonit. Vesimelonissa on ainakin kaksi herneen kokoista alkua! Se taitais tarvita enämpi lämpöä ja aikaa kuin kotoiset kelit ja kalenteri sallii. Toisessa ei mithän.
Omput on syömäkunnossa, muutaman ylikypsän ja pilallisen olen joutunut heittämään poiskin. Yhdellä naapurilla kyllä olis omppuja tulossa valtavasti, eikä ne niitä itse käytä. Viime talvenakin olivat lintujen ja oravien ruokana puussa. Tekisi mieli käydä niitä kysymässä. Jos ostais vaikka kuivurin, tekis kuivattuja renkuloita niistä. Ja omenalikööriä :wink:

_________________
Kuva
iherbin koodi DIR831


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-08-25 09:11:44 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
NO kysy ihmeessä! Jos siellä on mehuasema, niin saa siiderinalut siitäki hyvin. :D
Ja jos edes hevosille/lampaille/vuohille ne poimis pois puusta? Linnutkin toki tykkää, ei siinä mitään. Kummallista tuo haaskaaminen.

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-08-25 19:05:46 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä
Avatar

Liittynyt: 2007-01-17 19:32:28
Viestit: 3333
Paikkakunta: Pusikon ja pellon välissä, JKL
Mimmimakia kirjoitti:
NO kysy ihmeessä! Jos siellä on mehuasema, niin saa siiderinalut siitäki hyvin. :D
Ja jos edes hevosille/lampaille/vuohille ne poimis pois puusta? Linnutkin toki tykkää, ei siinä mitään. Kummallista tuo haaskaaminen.


Kakkosjääkaappi eli "viinikellari" on jo täynnä :whistle: eikä noita elukoita enää ole likettyvillä. Siinä niiden naapurissa asui vielä kaks viikkoa sitten heppoja, mutta nekin muuttivat pois. Just tänään reissusta kotiin tullessa katsoin sitä vanhinta omenapuuta: se on niin täynnä omppuja, ettei lehtiä näy! Ja oksat roikkuu maassa asti. Tosin se puu on muutenkin kuin satukirjasta, känkkyrä, sammaleessa ja roikkumallia.

Pittee yhyttää se naapurinsetä ja kysäistä lupaa ompunkeruuseen.

_________________
Kuva
iherbin koodi DIR831


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-09-12 21:55:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-17 19:38:41
Viestit: 772
Rupee oleen pikkuhiljaa paketissa tää vuosi viljelyn kannalta. Itse sain vihdoin mansikat maahan, ja nyt ois enää mustikat ja vatut vailla penkkiä. Ei nyt tullut hankitua mitään tihkukastelusysteemiä, aika näyttää kuin ne tossa tekee satoa. Mutta onpahan nyt lajikkeita. Olin jossain välissä ostanu kennot riaa ja jonsokkia, ja sit oli vielä ne Harlan Riat ja Honeyonetko ne oli, ja sit omaa vanhaa oisko nyt sit sitä polkaa. reilu 5m pitkiä rivejä tuli 5 kpl. Ja sit kun niitä taimia oli niin tungin niitä sit yhden pitkän rivin "aidanteeksi" nurmikon reunaan ja lisäks vielä omppujen ja marjapuskien alle kumpuihin 3-4 tainta per kumpu ihan maanpeittokasviksi ja syömämarjoiksi. Siihenhän ne sit rönsyäis ja leviäis pehkoksi. En tiiä oliko kuinka hyvä idea..? Kiitos vielä Harla noista taimista. Olihan ne sun komeempia kuin noi kaupan kennojen minitaimet, aika näyttää miten lähtevät liikkeelle. Mutta joku oli riioista tempassu vielä punasaen mansikan, ja oli kyllä tosi hyvä ja makea. Ja vielä ne kukkii. Kiva idea tollaset jatkuvasatoset marjat.

Iloinen yllätys on olleet gladiolukset. Ne ehti hyvin ja on kukkineet aika ahkerasti ja komeasti, punaisia ja keltaisia olivat. Niitä täytyy kyllä ens vuonnakin laittaa, jos esikasvattas ajoissa ja laittas ihan penkkiin.

Ehkä tän vuoden isoin ylläri oli kuiteskin toi takapiha. Miehelle siunaantui tässä viime metreillä pari viikkoa pekkasia, ja tää otti ja siivos sen ruohonleikkurilla-ajokuntoon. Se on ollu sellanen rytökasa kaikki nää vuodet raksan jäljiltä, etten todellakaan ois uskonu että siitä tulis noin hieno. Nyt kun on vielä poltettu lahoja jämäpuita pois kaivonrenkaassa oikein urakalla, niin taas on siistimpää. Nyt ois vielä suunnitteilla kesäkanalan rakennus ens keväänä, mistä lie sellanen ajatuskin on tullut. :shock: Nyt ois talvi aikaa suunnitella ja ottaa asioista selvää.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 365 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 115 16 17 18 19 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)