karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-16 21:26:12

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 365 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 112 13 14 15 1619 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-07-03 13:55:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-17 19:38:41
Viestit: 772
Mun tarttis varmaan saada se mansikkamaa aikaseks, ennen kun noi taimet tukehtuu tuonne kennoihinsa. Edellinen maa tekee kyllä mukavan näköistä mollukkaa, joka päivä siitä on noin litra saatu syömämarjoja.

Muutenkin ois varmaan kannattanu kitkeä ennen reissua ja helteitä, on jokseenkin vihreää tuolla kukkapenkeissä. Maahumala rupeaa jo vähän isotteleen, sitä ei taida tulla erikseen istutettua tone uudelle mäelle. Lavoista kitkin suosiolla rucolat pois, olivat kuin hienompaakin pitsiä. Sama ötökkä söi retiisit siitä vierestä, mutta niitä sentään pari söin minäkin. Onhan ne kauniita mutta ei ehkä mun herkkuani. Pavuille sain eilen haettua seipäät, herneille tais tulla myöhään mutta tulipa kuitenkin jotain. Tarviikin tässä syksyllä hakee runsaasti varastoon erilaisia keppejä metsistä, niin on sitten mistä ottaa heti ens keväänä. Ja basilika rehottaa kans aika runsaana. Tietääkö kukaan voiko esim pestoa pakastaa? basilikaa oon kyllä pakastanutkin, ja se kyllä toimii hyvin.

Sitten keräsin jo siemeniä. Kulleroa, kirjopikarililjaa ja patjarikkoa kahta lajia. Pistin pussiin ja kuivumaan. Tarttee ottaa enää selvää miten ja milloin kannattaa mitäkin kylvää. Noi sipulien lisäys kyllä kiinnostas, mutta taitavat olla aika iäisyysprojekteja siemenestä. Varjoliljaa otan kanssa talteen. Ja sit pitäs hankkia akileijaa ja muutamia muita perenansiemeniä sinne lavoihin pihan perälle hautumaan. Samoin poimin tuolta reissusta unikonsiemenkotteja, sellasia matalia ja hentoja. jos muutaman kylväs nyt testiin, ja syksyllä pikkasen ja keväällä purkkiinkin. Jos niistä joku innostuisi. Tommolaan olis kanssa hankintaretki suunitteilla.

Tilasin sen Kotipuutarhalehden. Se on varmaan siks aika asiallinen kun on puutarhaliiton julkaisema eikä mikään kustannusyhtiön käännöskukkanen. Täytyy säästää ne, noissa vanhoissakin on kaikee mielenkiintoista.

Tomaatteja kommentoinkin jo tonne tomaattiketjuun. Ehkä eniten odotan tällä kesää vielä jaloleinikkejä, ostin tarjousmukuloita ja laitoin ne gladiolusten kanssa yhteen pottiin. Toivo elää saada jotain maljakkoonkin. Jossain luki että ne mätänee helposti, mutta kyllä nuo lähti aika lailla kaikki ainakin kasvuun. Ekat unikotkin oon jo raaskinu leikata maljakkoon, ovat ihan kivoja päivänkakkaroitten kanssa. Siperianunikot ei tykänny näissä pihan kukkapenkeissä olla mutta tuolla tien vieressä ne kasvaa posottaa ihan valtavina. Tarttee koittaa siirtää sieltä joku tohon uuteen penkkiin, tai sit etsiä näistä vanhoista joitain kituvia. Sinne tienviereen laitoin uutta multaa, näissä vanhoissa sitä ei oo.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-07-03 23:27:42 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Uudessa puutarhalehdessä Pettuvetinen puutarha!
Liekö harliksen tuttuja?
Pinaattia ja nokkosta pitäs huomenna ryöpätä pakkaseen. Tein niistä jo sörsseliä, josta tein toisesta lettutaikinaa ja toisesta peltileipää. Eihän niitä tartte sillon ryöpätä, ku kuitenkin kypsennetään se eväs?

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-07-04 11:14:52 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Migä lehti? Pittee vilasta. On ollu aiemminki, täälä on muutamia meleko kommeita pihoja. Eppäilen ettei oo naapurin. Me käytiin niillä nyt ku äiti oli käymässä, komiaa oli edelleen. Se japaninjalopähkinäki oli lehessä ja nätin näkönen se nyt oli, innostuin vähä että jos tuo meijänki taimi saahaan pyssyyn hengissä niin oishan se ihan ok. :) Ja sain tällä kertaa emännältä jaakobinliljan. Se on huonekasvi, jota ei kans ihan joka paikassa tuu vastaan.

Meillä puutarha kasvaa ny omillaan. Eilen mitä rapsin tomaateista lehtiä läjän pois ja kastelin lannoiteveellä. Yks kesäkurppa on saatuna, ei vielä syötynä. Kurkut on alkaneet tehdä kans jo pikkukurkkuja. Keltaisessa kesäkurpassa pullistuu yks kanssa jo. Paprikat on tehneet jo myös paljon raakileita. Satonäkymät ovat mukavat siis. Ja laitettiin äitin kanssa mullat yhteen kasvilavaan vielä ja siihen kasvarissa esikasvatetut auringonkukan taimet, tillit, salaatit ja pensaspapuja lisää. Sit kylvettiin vielä herneitäkin. Se on nätisti harson suojissa nyt niin ei heti loppasuut iske, kissa pasko ja tytär pengo multia. :lol: Vähän ois voinu tonkin jo aiemmin mutta kuka näitä kaikkia jaksaa ja viittii? Vielä ne ehtii. :)

Äitin kanssa raivattiin viimein tosta toisesta etupenkistä rikkaruohot loputkin, se on se penkki mikä on ollu vaan epämääräisenä taimivarastona tähän asti. Siirrettiin siihen liian aurinkoisessa paikassa ollut töyhtöangervo ja siitä kaivoin muovikassiin Nallelle semmoista alkuperäistä sitkeetä isoritarinkannusta, mulla on sitä kahdessa paikkaa ja tohon se ei nyt mahtunut niin otin sen sulle jemmaan jo. Ja yhestä penkistä siirrettiin idänkurjenpolven alta pari espanjankurjenpolvea tohon parempaan paikkaan, Wargrave Pink -lajiketta. Nyt siinä on sitte kuunliljoja ja valkoisia angervoja ja pallohortensia, sit vaaleanpunaisia pioneja, joiden piti (huokaus, taas kerran piti) olla Sarah Bernhardeja, mutta ei ne kyllä niiltä näytä?!? Viime kesänä jo toinen kukki, nämä on siis ne mitkä sain työkaveriltani joka oli ostanu ne ex tempore kun kehuin sille pionien kauneutta. Viime kesänä aattelin, että no toi on ny vaan yksinkertainen kukka ku ekaa kertaa vasta kukkii ja noin tumma ku on varjossa - no, teki ihan samanlaisen tänäkin vuonna. Ei näytä yhtään Sarah B:ltä. Ja nyt avas kukan huomattavasti myöhemmin se toinen taimi. Se myöhempikin viittaa siihen, että on eri lajike, ja sit se, että se vasta tumma kukka onkin. Mää epäilen että tää jälkimmäinen on Karl Rosenfeld. Kaunis, ei siinä mitään. Ja mulla on sitä kaks muuallakin, jos ne osoittautuu samaksi niin ehkä siirrän ne kaikki lopulta tohon samaan penkkiin.

Tuo on ihan pyllystä ku ostaa noita ja saa ihan mitä sattuu! Mulla on ny kolme pionia jo "väärää". :? Menettelis jos ois kyseessä jokin helpommin siirreltävä laji, mutta ku just pioni...

Kuukauden päästä on eessä ensimmäinen okuleerauskokeilu ompulla. Eli silmutus. Saas nähhä. Toivon että onnistuu mutta silti en vielä varulta hävitä tota Räävelin päärynäomenapuskaa tosta pihalta, ainakin odotan vielä ens kesään ja kokeilen keväällä tehdä ihan liitosvarrennuksenkin.

Semmoista kaavaillaan nyt mutsin kanssa että tehdään systerille perennapenkki. Ne on kaataneet puita ja hävittäneet kantoja ja sisko haluais perennapenkin - siinä niiden ostamassa talossa ei ennestään oo.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-07-06 11:01:56 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Jahans, siellä on mimmis taas Wiherpihaa lueskellu :lol: joo ei ollu naapurista. Mutta nätti piha sekin esitelty, ei siinä. Nättejä kärhöjä. Mullakin on Hagley Hybrid. Äiti oli ostanu sen siskolle pihalaatikkoon yks kesä ja se lokakuulla sano vaan aikovansa jättää kesäkukat pakastumaan eikä istuttaa kärhöä maahan. Minä sen siltä pelastin ja on se joka kesä muutaman kukan väsännyt sitkiästi. Toinenkin kärhö oli samassa mutta se ei oo ilmaantunut.

Oon lueskellut kärhöistä taas vaihteeksi. Tarkoitus olisi hankkia muutamia viinikärhöjä. Ne on kaiketi hieman kestävämpiä kuin loistokärhöt. Olen pitkään jo ohimennen tsiigaillut sattuisko tulemaan Etoile violettea vastaan, mutta ei ole sattunut. Naapurilla kukoistaa Mme Julie Correvon ja sitä ne kehu kovasti. Joka vuosi kasvattaa uudet versot, mutta niin vaan oli tänä vuonnakin ehtinyt jo yksikerroksisen talon räystäälle asti, että onhan aika haipakkaa pitänyt. Semmoinen ois siis saatava kanssa.

Systerille suunnittelen että veis siihen sen perennapenkkiin kans viinikärhön ja jos tulee vastaan, niin mantsuriankärhön. Itellä elää edelleen se haave siitä Paul Farges -lumikärhöstä, joka kasvais sitä meidän rakentamaa aitaa pitkin. Mut ko se aita pittäis ensin rakentaa valmiiksi... :oops:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-07-07 22:44:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-17 19:38:41
Viestit: 772
Se on Harla keltanen kurppa! Nyt rupee kukan tyvi oleen keltasen kesäkurpan alku. :D Oiskohan se makeempi kuin vihreet? En aina tykkää niistä, kun ovat kitkeriä, ei kai keltainen voi olla kitkerä?

Ihanaa nyt olla kotona ja käpeksiä maita ja mantuja päivät pitkät. Toi puutarhan ja pihan suunnittelukin on nytkähtäny aimo harppauksen etiäpäin. Vaihdetaan ylä-pihan soran tilalle nurmikko/ruohikko, ja kaks kukkapenkkiä häviää täysin, tilalle tulee uusi ja isompi toisee paikkaan. Tilasin jo joku aika sitten kaivinkoneen, joka tulee tässä jonkun ajan päästä, nyt on hommat taas isollaan :D :D :D Ja tässä saatiin jo toinenkin kylmämuurattu penkki aluilleen. Näihin kahteen oon siirrelly sen kolmannen paikalla nyt jemmassa kasvaneita. Kuunliljat ja varjoliljat siinä lähinnä on, kulleroita en taida viitsiä siirtää? Siemeniä on jo jemmassa, vaikka kestäänän niissäkin pari vuotta enen kuin pulskistuvat? Ja pirusti ois kultapiiskuakin, johki tartis vähän jemmata mutta osa menee kuiteski kaivinkoneella sileeks. Sai tosiaan sellasen vision tosta pihamaasta että tulee avaraa ja sileetä tähän talon lähelle, ja vähä kauemmaksi rinteeseen taas isoja perennapenkkejä. Että kiitos vaan, Harla kaikki kelpaa, ja jos nykyset tai suunnitellut täyttyy niin laitetaan lisää penkkejä :lol: . Mä tosiaan itte otin noi varjoliljat ylös ja pistin tohon toiseen uuteen penkkiin. Samalla löytyi aika monta pientä alkua, ja siitä valkoisesta rohkenin murustaa sitä sipulia ja laitoin ne irtokynnet kahteen kukkarukkuun. Eli nyt sain yhteensä viis ruukkua niitä pieniä alkuja jemmaan, niistä riittää kyllä sullekin, ja on tuolla isojakin siirtoa odottamassa. Yks iso valkoinenkin kasvaa ihan kummassa paikassa. Oon ollu aika tyytyväinen siihen maatiaispionikokeiluun, ja aattelin tosiaan tollasia penturuukkuja upottaa johkin lavaan kasvamaan. Tollasista ruukuista ne on mahdollista joskus löytääkin, eivätkä niin herkästi tukehdu tohon kaikkeen muuhun mitä maa päällään kantaa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-07-08 06:05:11 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
No jos keltainen kurppa on kitkerän makuinen niin se kuulostaa jo kyllä isomman luokan huijaukselta! :lol: Mutta ainahan voi varmistella mahdollisuuksiaan sillä, että koittaa välillä kastella jos tuntuu että on kuivaa keliä, ettei sen takia ainakaan kitkeröidy. Kurkut kitkeröityy helposti jos on liian kuivaa. Ja sitte kesäkurpan kanssa kuulemma (luin Kotipuutarha-lehdestä) että kerää sitä satoa semmoisena 10-15 senttiä pitkänä jo eikä anna niitten kasvaa niin isoiksi että sisälle kehittyy ne siemenet jo. Olikohan ton lajikkeen nimi Yellow Splash tai joku semmonen. Mulla se on tehny yhen kurpitsan jo, pitäis kohta nykkiä se pois. Ja noi Eight Ball -kurpitsat työntelee niitä pallojaan ahkerasti, ne iti iankaikkisen tehokkaasti ja niitä on lavassa peräti neljä, kun se yhen kuolleen kurkun tilalle tökkäämäni taimikin osoittautui kuitenkin Eight Balliksi :lol: mää voin alakaa pommittaa tuttuja kesäkurpitsoilla kun veikkaan että sato tulee olemaan niin iso että en saa sitä ite syötyä. :roll:

Ja suunnitelmat isollaan, kaivinkone tulossa ja kaikkee! :shock: :lol: Herranen aika, nyt on kunnon meininkiä! :lol: Kyllähän se nurmikko kotoisaa on. Ja sillä on semmoinen jännä vaikutus, että koko piha näyttää kauheen siistiltä ja hoidetulta heti kun leikkaa nurmikon. Kukkapenkitkin näyttää sitte kauheen hyviltä, vaikka oikeesti niissä on rikkaruohoja.

Ja varjoliljaa! \:D/ Ja siis sullako on sitä valkoista? Se on kai vähän harvinaisempi kuin se punainen. Just luin varjoliljasta yhestä vanhasta puutarhalehestä. Siinä oli että se kehittää ajan saatossa valtavan semmosen sipuliryppään. Ja tosiaan että voi lisätä irrottelemalla sipuleista ulompia suomuja varovasti ja tökkäämällä ne ruukkuihin kasvamaan, siinä oli että suomun kärki kannattaa jättää pilkottamaan mullasta. Suomusta saa just saman näköisiä kuin emoyksilö on. Sit siemenistä varjoliljat tekee aina omanlaisiaan, valkoisen liljan siemenistä voi tulla punaisia jälkeläisiä ja punaisessa ja valkoisessa on värivaihteluita ja sit on vielä se, onko pisamia vai ei. Siemenistä laittamiseen oli se ohje, että lämmin - kylmä - lämmin ja se neuvottiin aloittamaan loka-marraskuulla parilla lämpimällä kuukaudella ja tasaisella kosteudella, sit jääkaappiin ja vapun tienoissa siemensatsin voi kantaa ulos kasvua odottelemaan. Mullan sijasta oli hiekka-turveseosta suositeltu. Suunnittelin että täytyy pistää nyt syksyllä tohon käsittelyyn satsi siemeniä. Mulla on äidin keräämiä pionin siemeniä, jotka tarvis saman käsittelyn. Ja sit mulla on sulta saatu pussi, jossa lukee "jotain siemeniä" ja ne on sen näköisiä että ne vois olla jonkin liljankin siemeniä oikeastaan. Tai sitten jotain muita? :lol: Meinaan pistää nekin tulemaan niin nähdään, mitä ne ovat! :lol:

Eikös kullero oo v-maisen hankala saaha siemenestä kasvamaan? Mää varmistaisin siirtämällä niitä valmiita yksilöitä... Mää voisin muuten hyvinkin olla vailla kulleroita... :) Mullakin on niitä siemeninä, mutta ne siemenetkin on iankaikkisen vanhoja ja jos ne on vielä huonoja itämäänkin, niin mahtavatko onnistua...?

Ens helmikuussa pistän kyllä ritarinkannuksia kasvamaan isommalla kädellä. Mulla on niitä Centurion Rose -hybridin siemeniä vielä näköjään jäljellä. Ja lueskelin eilen Korpikankaan viimesyksyistä sipulikuvastoa, että helvatan persnetto, kyllä nyt on saatava yhtä ja toista syksyksi. Ensinnäkin vois hommata lisää kirjopikarililjaa ja sit yks, mitä oon kauan suunnitellut, on se koiranhammas Pagoda. Ja mulla ei ole krookuksen krookusta. :? Ne olis niin kauniita keväällä tossa sivurinteessä, nyt kun siinäkin on se omenapuu, niin sen alle matoksi.

Mää keksin kätevän tavan tässä vaiheessa kesää pistää narsissien rumenevia varsia pois näkyvistä. Mää letitin ne varret ja käänsin maata vasten toisten kasvien alle, silleen ei tarvi katkoa mutta esim. kuunliljat näyttää paremmilta kun ei narsissit hojota seassa epämääräisesti.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-07-08 07:20:39 
Poissa
napakettu
napakettu

Liittynyt: 2009-07-25 19:43:02
Viestit: 12442
Kulleroista.
Mulla oli ed kotipihassa kullero, ja kun piti muokata kukkapenkkiä niin siirsin sen väliaikaiseen paikkaan. Tuli aikainen syksy, enkä kerennyt sitä takaisin siirtämään. Seur keväänä kukkapenkki kuntoon ja kullerokin sinne. Ja kuis ollakaan se ei kauaa ollut hengissä. Luin sitten kirjoista ettei kulleroa saisi liian usein siirrellä, kun ei se siitä tykkää #-o Harmittaa vieläkin

_________________
Kuva
This woman is made of curves and lines

18518 Nirrilä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-07-08 07:40:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-17 19:38:41
Viestit: 772
Meillä porukoilla on iso kulleropenkki, ja siinä on ainakin hurjasti niitä poikasia. Runsaasti ne ainakin siementää. Oliskohan niilläkin joku kylmä-lämmin-vuorottelu sit olennaista? Mistä sitä tietää minkä vuoden siemenistä ne on?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-07-08 13:03:42 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
God only knows, epäilen. :lol: Mut kasvien suhteen ei paljoa menetä, jos kokeilee? Ja englantilainen cottage gardenhan perustuu siihen, että samaa kasvia kasvaa vähän useassakin paikkaa, kukkia kasvimaan ja kasvimaata kukkien seassa sen takia, että jos jostain kohtaa nyykähtää, niin ehkäpä toisessa kohtaa säilyy paremmin. Tiedän ihmisiä jotka testaa eri lajikkeiden viihtyvyyttä sijoittamalla useita yksilöitä eri paikkoihin muutamaksi vuodeksi ja myös sellaisia, jotka ostavat montaa lajiketta jotain ja vertailevat lajikkeiden kestävyyttä ennen kuin ostavat isomman määrän jotain parhaaksi osoittautunutta. Noh, vähän liika pro meininkiä meikäläisen makuun, ite tykkään mennä hazard & error -menetelmällä... :lol:

Meillä syödään nyt pallokesäkurppaa just lihapullapyttipannussa ja täydestä menee kuin väärä raha, hyvää on. Vitsit, just mietin että meidän on alettava tänä kesänä keksiä tavallisista poikkeavia reseptejä, on tarhapapua sun muuta tyylistä poikkeavaa tulossa. :mrgreen:

Kesän eka aletaimikierros tehtynä. Kohteina Palokan Honkkari ja Kirrin Multasormi. Honkkarista huolella harkitsemani Latvian matala -kirsikka -40%, tätä olen suunnitellut jo muutaman vuoden ja nyt natsasi kerta kaikkiaan, ja turvaistuinkin sattui olemaan sopivasti etupenkillä :lol:
Multasormesta euron perennoja useaa eri sorttia, on unikkoa ja kuunliljaa ja palavarakkautta ja mitä siellä ny sattu oleen, rupusen näkösiä mutta käypää kamaa, kattelin täyshintaisena just sitä samaa kuunliljaa, komeakuunlilja jossa sinertävä tosi iso lehti - niin tadaa, siellähän oli komea juurakko isossa ruukussa eurolla oottamassa ihan mua :mrgreen: mitä se haittaa jos lehdet on vähä kärsineet kolhua.
Ja siis alennuksessa oli nyt siellä se lumikärhö Paul Farges/Snow mikäonkaan. Semmoinen tuli mukaan myös. Ja kolmella eurolla nippu Europeana-jaloruusuja, pannaanpa nyt testiin sekin. Siellä ois ollu kolmella eurolla tyrnin taimiakin, mutta niitä mää en nyt.

Mutta sen sijaan! :shock: Pensasmagnolia 3€! 8) Saa nähä tuleeko siitä mitään, mutta kun viehätys onkin just tässä että löytää jotain erikoista ja ei niin tavallista mutta ei tarvi maksaa siitä täyttä hintaa ja sit saa sitä mielenkiintoa lisää siitä, että selviääkö se ees hengissä se kasvi... :lol:

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-07-09 00:50:52 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
MInuki halluu kirsikoita ja vaikka mitä etelän hetelmiä! Jos jollain on kaunokaisia eli tuhatkaunoja eli belliksiä, niin mulle niitä, kiitos!
Ja tein taas nokkospinaattikeittoa ja se menee muksuillekin alas, vaikka "me ei kasviksia syödä", hehee. :P
No mut se onkin kouluruokaa. Ni. ;)

Kullero kyllä kylväytyy hyvin ja tekee terhakoita alkuja paljon. Mun kullero ei kukkinu tänäkään vuonna, se ei tykkää tossa olla. Siellä toisen talon pihalla ois varmaan just nyt siemeniä, mut ku siellä on vuokralaisia, niin ei voi käydä hakemasa. Ois tullu Nirrille postia.

Mulleki iso piha, paljon multaa ja semmosta! Pieni multaprojekti mulla kuitenki on. Mulla on tollanen aivopierukivikkopenkki, jossa on aivan liian vähän multaa ja se on aivan liian täynnä rikkaa. Se on sellanen "säilyttämö", niin köyhä, että mikään ei kasva kovin isoksi. Sit mulla on tollanen 4 vuotta vanha multakasa tossa, jota tuli mulle yheltä kaverilta ja se osottautu heti niin rikkaaksi, että jäi niille sijoilleen. Viime kesänä piti toinen kasvulava pitää kesannolla ja katteessa, et sain tapettua sitä kasvustoa siitä, onnistu. No nyt sitte sain päähäni kuitenkin, että tuolta kaapista ku löytyy monsanton ihmettä eli glyfosaattia, et minä siitä puolet tapan siitä kasvustosta. Etenki se riehaantunut nokkospuska teki mieli päästää päiviltä. Ja näin sitten sumuttelin ne vihiriät siitä ja päälle pressua ja muovia ettei koirat ja penskat ui siinä myrkyssä ja noin kuukausi odottelua ja DAAA! Upea, rikaton ja rutikuiva multakasan puolikas! ;) Keräsin siitä kyllä varmaan joitakin kymmeniä kilometrejä juolan juurta ja aivan takuulla sitä sinne jäin. Mut niin vaan kasaan on ollu nyt pakko lykkiä kaikenlaista perennaa "kokeeksi". Kasan ongelma on oikeastaan se, et oon tökänny viime tai toissa kesänä muutaman terijoen salavan oksan siihen kokeilemaan juurtumista ja koska tää testi onnistui, niin en voinu sit niiden puolta myrkyttää. Enkä nyt raaski niitä salaviakaan ottaa tosta pois. Mut sitähän voi leikata. Ja sit tungin samalla systeemillä testaamani pihlaja-angervon toiselle puolelle pakkaa. Nytte loput on sitte ens kevääseen nätisti taas pressutettu ja sanomalehdillä katettu, mutta nyt en laittanu myrkkyä tonne alle, pensaathan ne peittää ne rikat sit lopulta. Huomauttasin, että tällä tontilla ei sit paljon muuta multaa olekaan, vain se mitä tänne on tuotu ja kompostista saatu.

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-07-09 07:01:09 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Oo, gou mimmis! =D> Tommostahan se tuppaa olemaan ton mullan kanssa jos ei oo vanhoja viljelyksiä tontilla, peltoviljelyä siis. Onnekas Nalle! :) Meillä talo tehtiin metsäaukkona vesakoituneelle tontille ja tää on semmoinen hietainen metsämoreenimaa, sinänsä vesitaloudeltaan hyvä ja kallio on alapihalla metrin syvyydessä koko matkalla, että on sinänsä lämmin maa ja vesi kuljeksii kallion päällä siellä maan sisässä. Mutta parantamistahan tommonen maa vaatii. Ei siinä ole multaa. Yläpiha muotoiltiin savisella täyttömaalla jota maansiirtoyhtiö toi, se yhtiö kaivelee paljon kaupunkien teiden varsilla ja jotain semmosta lälliä kai se oli. Rikkakasvit on ainakin sen oloisia että on tuotu jostain tienvarsihuntasta. Pujoa ja lupiinia ja muita vastaavia. Tossa täyttömaassa on se hyvä puoli, että se pidättää vettä hyvin ollessaan meidän multakerroksen alla. Ilman tota meidän paahteisella pihalla nurmikko kituis, mutta eipä se nyt mitään kidu. Ja sitten toivat omalta seulomoltaan multaa, joka on sikäli kyllä hyvää multaa, että se on kivennäispitoista ja pidättää hyvin kosteutta, perennat on pärjänneet todella hyvin kuivissakin paikoissa siinä. Minähän en kastele, enkä liioin perennoja lannoittele muuten kuin keväällä ropsautan niillekin vähän kevätlannoitetta. Jotku kuulemma ihan lannoitekastelee perennojaan joka viikko! :roll: Ja todennäköisesti jollain keinokastelulannoitteella. :roll: Se vaan köyhdyttää maata!

Hitsiläinen kyllä täytyy panostaa tohon kompostointiin. Täytyis oikein omistautua asialle! :evil: Pitäs ottaa oikein topakka asenne asiaan. Ja hankkia sitä hevosenpaskaa kanssa. Sen vaan oon huomannut että mitä enemmän on noita kesävihanneskasvatuksia, niin sitä paremmin sitä kompostia tulee. Kyllähän melkoiset määrät on tulossa mullakin kompostoitumaan syksyllä multia ja vihanneksia, täytyy todella tehdä joku paskapatteri hautumaan niistä.

Mutta mimmis, minä löysin kuule lisäsiemenkätkön :lol: tässä kesällä yhestä muovipussista yhestä komerosta :roll: ja mulla ois sulle bellis perenniksen siemeniä kyllä :) Ja muutakin ois. Mutta osoitteen saat pistää uudelleen, minä oon poistanu viestejä siltä ajalta ku niitä vihanneksen siemeniä lähettelin niin sitä ei oo enää tallessa.

Mää muuten lueskelin eilen päikkäreillä yhtä puutarhakirjaa, ja siellä oli osio "Puutarha Lapissa" ja se oli kyllä upee puutarha! Samoin parissa jutussa vanhoissa lehdissä mitä oon nyt selaillut, niin toisessa oli pihakilpailun voittaja Rovaniemeltä, rivitalopiha johon isännöitsijä oli väsännyt järisyttävän kokoisen perennamaan, ja sitten oli Koillismaalta (en muista paikkakuntaa tarkemmin) hieno pariskunnan piha. Mää oon miettiny tota mitä Nalle aiemmin sanoi, että pitäis pyrkiä isommat määrät samaa kasvia istuttamaan, että näyttäis paremmalta. Ja se on mustakin tosi kyllä, varsinkin isoilla pihoilla. Siinä puutarhakirjassa sanottiin että jos ei voi brassailla lajien kirjolla, voi tehdä vaikutuksen sillä, että on muutamia lajeja, mutta että niitä on paljon aina kohdassaan. Ja kesän jokaiselle kukintavaiheelle on oma ns. kuningaskasvi, joka tekee silloin just sen säväyksen. Keväällä paljon sipulikukkia, alkukesällä vaikka pioneja, keskikesällä mitä ny kukin haluaa, loppukesällähän on kanssa hurumykke näyttäviä kukkijoita. Yks mikä palvelee kyllä vähän kaikkialla kaiken aikaa, on kuunliljat. Niitä minä rakastan, ne on aivan ihania. Kiitollisia kasvatettavia. Mulla ihan hyvin aurinkoisillakin paikoilla menestyvät kun pistää vähän silleen että ovat vaikka kiven pohjoispuolella että ei ihan pahimmin porottele suoraan ja maa ois vähän viileempää sillä kohtaa. Kivillä pystyy tekemään vaikka mitä.

Mut mimmis, kasvata se orjatyövoima rauhassa ensin ja haaveile hyvin, kyl ne siitä sit ajan kanssa kehkeytyy. Ethän sää saa paljoo niiltä tehtyä, simmottos se tuppaa olemaan. :lol: Ja pistä se osoite, niin paan postia tulemaan! :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-07-09 12:25:26 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Meiltä on tullu tota kompostia, mut aika pieneen se kuushenkisen perheen biojäte oikeasti tiivistyy. Ens talvelle pitää varata kyllä jotain kuiviketta, koska viime talven tuotos otti ja tuotti about miljardi kärpäsen toukkaa. Tosin oli sit niin kuuma lopulta et ei sieltä varsinaisia kärpäsiä sit tullutkaan kovin montaa. Kalkilla nitistettiin, en saattanu alkaa mihinkään kuivatusoperaatioihin. HYIHELE! Sellasta valkosta matomassaa nurkat täynnä, örgh. Nonii, mut nyt siellä on rauha maassa taas. Saatiin siis aikaan kätevästi ihan perinteinen tunkio. ;)

Ja kompostiahan ei tartte erikseen vanhatella, jos sitä käyttää lannoitteen omaisesti maan päälle laitettuna katteena. Ja istuttaessa lantapatterina ja kestolantana. Mulla on kasvimaahan sekotettuna melko tuoretta kompostia tuossa toisessa lavassa ja siinä on pinaattia ja hernettä, hyvin viihtyvät. Vesiheinänkin lehden koko on sellanen 5x5cm kanttiinsa. :D

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-07-09 15:43:08 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Mulla on kans keskentekosta kompostia kurkku- ja kurpitsalavassa. En muuten päässy maistaan ekaa Yellow Splash -kurpitsaa, vein kaiken aamulla löytyneen sadon työkaverille kun kävin kylässä. :) Näkyyhän tuolla olevan kurpat pullollaan uutta tulossa, niin paljon saa ees syötyä mitä noi tän kesän aikana ehtii tekemään...

Mullakin se kuivike tuottaa suurimman ongelman kompostoinnissa. Pitäis ruveta asialle ja ettiä tästä lähitienoolta joku maanviljelijä, jolla ois ylivuotista heinää huonoissa paaleissa tai muuta vastaavaa silppua. Siitä tietenkin sitten saa kauheen ongelman heinänsiemenistä ittelleen... :roll: Mutta kun en minä oikein näe mitään järkeä siinäkään, että alkaisin muka ostamaan kuivikkeet kompostille! Pirulauta sentään. Siihen en ala. Mieluummin ostelen multia kun siinä saa rikkaruohotonta ja lannoitettua multaa kuitenkin.

Kaikki mahdolliset kuivikeideat otetaan vastaan! Rikkaruohot oon tänä kesänä mättäny verkkokehikkoon vaan läjääntymään. Pitäis alkaa se kerroskakku tekemään tosta läpeensä mätänevästä kompostinroikaleesta ja niistä... Huokaus... :roll: Mutta mieshän on lomalla... :idea: :lol:

Mää lähen ny kuulkaa istuttaan sen kirsikkapuun. Ja se kurtturuusukin on ollu jo monta viikkoo istuttamati. :? En oo saanu paikkaa päätettyä. :x


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-07-09 18:45:47 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Jos saisit ylivuotista tuorerehupaalia, niin niissä oraissahan ei ole lainkaan siementä, problem solved. :D Mulla on sellanen paali tuolla, mut oon kattanu sillä kaikkea muuta, eikä siitä paljon riitäkään tohon kompostiin. Loput vois toki heittää sinne. Ja sama ongelma, en halua maksaa jostain kutterista. :roll: Toki kuivikkeeksi käy myös turve, jos sitä halvalla jostain keon saa, mut sitte tarttee sen happamuusanalyysin mukaan se aina kalkita. Rasittavaa! :P (tietysti jos on oksasilppuri ja tulee oksia niin paljo et niistä saa, mut on seki kova homma ne kitkutella)

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-07-09 23:02:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-17 19:38:41
Viestit: 772
Paas Mimmis kans osoitetta niin paan niitä belliksiä tuleen. Samassa voi kyllä tulla miljoona akileijan pentua ja muutakin, mutta sittehän on uutuuksia. Toi on tosiaan euroopassa sellanen perusrikkaruoho, on aina nurtsilla, ja leviää kuin tauti.

Meidän tontti ja muukin lähiympäristö on siis 60-luvulla metsitettyä peltoa. Mänty kasvoi jokseenkin nopsaan ja hötöksi siinä pellolla, me ollaan omamme liki kaikki kaadettu polttopuuksi. Joka toisen latva on ollu poikki ja muutenkin aika huonoo lankkumateriaalia se ois ollu. Niinpä me nyt ollaan sit raivailtu omaa aluetta takas pelloksi. Onni on että ollaan sen verta korkeella että meillä on jääkauden huuhtomaa ilmavaa hiesua tai jotain(?) sellasta hienoa hiekkasta multaa. Alempana täälläpäin on aina savea.. Mutta tää siis on sellasta missä puun juuret ja kannot lahoo nopeesti eikä maa juurikaan roudi. Kyl noihin kukkapenkkeihin oon laittanu kaupan mustaa multakin, mutta aika nättiähän toi pellosta kaivettukin on ollu. Täytemaaa saatiin kerra aika savista kamaa tosi halvalla, ja olihan se aika tavaraa tähän verrattuna.

Kuivikkeeks aattelin itte kerätä haravoituja lehtiä nyt syksyllä, ja olis mulla aika kasa sitä risuhakettakin. Tarttis vaan kuivalla muistaa kelillä pussittaa. oon säästäny nyt noita multasäkkejä, ja jatkossa olis tarkoitus hakettaa suoraan niihin. Siis ihan Vikingin perusoksasilppurilla oon silpunnu. Nyt noitten puitten ja pensaitten alle tarttis kans sitä laittaa. Toi heinäpaali ois kyllä iha hyvä idea. Ja mulla on kans sellanen verkkohäkki noille isoille roskille, mutten jaksa aina kerätä siihen kun se on nyt tyhmässä paikassa. Isoja roskia on siis kaikki mahdollinen, jota raivaussahan siimapäällä ajelen pari kertaa kesässä sileeks, mm. mesiangervoa yms. Ne on vaan niin pitkiä, enkä jaksais käsin silputa edes vesurilla ja pölkyllä..

Toi pihasuunnittelu on kyl aika haastavaa välillä. Ja tosiaan riippuu niin siitä läänin koosta. Meillähän on pikkasen alle hehtaari koko alue, mutta oisko joku 2-3000m2 sellasta aktiivikäytössä olevaa. Mutta tilaa kuiteskin on, ja sillon noi penkitkin vois tehdä isommalti. Ja se niissä kait on perenoissa ideakin, että olis tarpeeks isoina läntteinä niin ois helppohoitosta. Tosi nopsaan noi mun uudetkin penkit on täyttyny, tänään hain vielä lisää täytettä, mm matsurian kärhö löysi meille.. :D Ja kuolanpioni, ruusupioni ja joku kolmas pieni matala, en muista nyt nimeä, kuiteski sellanen harmaalehtinen.. Joo, pallaksen pioni. Lähti vähän mopo käsistä eräällä nimeltämainitsemattomalla taimistolla... :smt007 Mutta kunhan nyt jonnekin tuuppaan, ens keväänä menee tosiaan nää pari penkkiä ainakin osin uusiks.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-07-10 07:54:24 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
:lol: Jaa, olitko Leivonmäen suunnalla...? Siellä tiedetään erinäisten mopojen lähteneen toisinaan keulimaan... :lol: Tosin tapahtuu sitä muuallakin.

Ja löysit mantsuriankärhöä! Minä kattelin Viherlandiasta sitä mutta ei ollu. Se ois siskolle näpevä pikkukärhö. Sille löysin sen Mme Julie Correvonin nyt kuitenkin ja näyttäähän se rehukkaalta, kukki jo siinä ruukussa. Noh, pitihän semmoinen itellekin... :oops: Mut siis ko naapurin ihmepuutarhuri sitä kehui ja se näytti niillä tosi vakuuttavalta, niin pitihän se...

Olen pohtinut tuota kuivikeasiaa ja tullut siihen tulokseen, että saamattomuuteni rajaa mahdollisuuksia eniten tässä asiassa. Ja annan pari hyödykästä vinkkiä myös teille muille, jospa ette ole yhtä saamattomia kuin minä?

Eli turvetta kyllä saa varmasti puoli-ilmaiseksi, kun hankkiutuu väleihin jonkun Vapon turvesuolla urakoivan kanssa. Turvesoita taas ei ole kovin vaikea löytää, sillä ne on tienviitoilla merkitty. Turvevoimaloiden lähipaikkakunnilla niitä on. Minun isähän oli pääurakoijana kolmea suota vetämässä ennen eläkkeelle jäämistään ja homma on tuttua sikäli itellekin. Monella suolla tyypillisesti näkyy olevan muutama turveauma jotka ei ole mitään tuotantoaumoja, vaan jostain syystä ammoisilta ajoilta jäljelle jääneitä. Epäilen että jos kävisi kysymässä pääurakoijalta, saisi varmasti semmoista voimalaan menemätöntä turvetta aika edullisesti. Sitä mä en osaa sanoa, miksi semmoisia aumoja joissain paikoissa on, yksi suo mikä isälle päätyi urakoitavaksi, oli ainakin semmoinen että sinne oli jostain syystä jäänyt pari semmoista aumaa, jotka oli siellä vaan olleet lojumassa jo vuosikaudet. En sitten tiedä, oliko kyseessä aiemman urakoijan saamattomuus vai mikä. Noissa aumoissa ei turve varmasti yhtä priimakuivaa ole kuin se uusi tuotettu turve, mutta eipä turve isossa kasassa kovin syvältä kastu toisaalta välttämättä. Pääurakoija taas on hyvin helppo saada suolta kiinni, kun menee sinne suolle ihmettelemään ja kysyy vaikka niiltä, ketkä siellä ovat töissä. Pääurakoija yleensä pyörii paikalla itsekin monta kertaa päivässä vähintään.

Sitten toinen mikä tuli mieleen, ovat hirsisorvaamot. Niiltähän voisi saada semmoista pitkää lastua, jossa on mukana puun kuortakin. Sitä voisi käyttää katteenakin pensaille esimerkiksi. Näkyy noillakin läjiä lojuvan pihallaan ja varmasti sitä tavaraa jää kiusaksi asti. Ja sahoiltahan käsittääkseni hevostilallisetkin sitä kutteriansa hankkivat, että sikäli?

Todennäköisesti tyydyn hakemaan sitä hevonpaskaa nyt ensi hätään kun se on turvekakkaa, niillä hepoilla on turve kuivikkeena. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Tuosta puuaineksesta, niin sehän kanssa hajotessaan happamoittaa ja kuluttaa myös käsittääkseni (samoin kuin olkikate) olikohan typpeä peräti? Vai oliko fosforia? Eli jos käyttää katteena paksuja kerroksia, niin pitäisi muistaa että se voi köyhdyttää toisaalta. Vain ruohonsilppu katteena lannoittaa todella tehokkaasti, muiden vaikutukset perustuvat siihen että ne mahdollistavat mullan pysymisen kosteana ja monenlaisen pieneliötoiminnan. Ja kalkitusta tosiaan tarvitaan keväisin yleensä aina.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-07-10 10:31:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-17 19:38:41
Viestit: 772
Joo, tuolla suunnalla se keuliminen tapahtui.. :lol: Mutta nyt on etelän hedelmiä ja vaikka mitä! ostin aika paljon punaisia perennoja, iiriksiä, saksankrjenmiekkoja, tähtiputkia ja vaikka mitä. Mitä nyt pakuun mahtuu.. :lol: :lol: :lol:

Tota hevosen paskaa munkin tarttis hakee, kun sais aikaseks.. Laittas noitten lavojen yms pohjiin.
Onneks sataa, saa siivottua täällä sisälläkin eikä mee kaikki aika ulkona.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-07-10 11:26:51 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Niinpä tuo ripsii vettä täälläki. Vai että pakulla oikein :lol: taiskin olla iso mopo, mikä karkas :lol:
Mut Tommolaan ku saa mentyä niin ei sieltä tyhjin käsin kannata tulla pois. Ja hinta-laatusuhde on hyvä. Eivät myy ulkomaan tuotoksia, vaan sitkeitä on heidän kasvatit. Ja sieltä saa semmosia lajeja joista perusplantagenmyyjät ei oo ikänä kuulleetkaan. Ja vielä sekin ku näkee siellä mallitarhassa ne, että minkä kokoisiksi ne kasvaa, auttaa paljo suunnittelussa kun tietää tilantarpeen tarkasti.

Oliko niillä nyt miten hedelmäpuita tarjolla? Olen miettinyt, että jos kuitenkin yksi reissu tänäkin kesänä Tommolaan... :lol:

Oon suanna päähäni että kyllä helskutti minä hommaan vielä luumun ja päärynän tohon yläpihalle, tilaa siinä vielä on ja se on iltapäivästä niin paahteinenkin että mä haluan niitä senkin takia että ne tois vähän varjoa lisää. Olen miettiny asiaa ihan feng shuin kannalta :mrgreen: ja ton yläpihan fiilis iltapäivällä on jotenkin liian kova. Laitamat on hyvät, siellä on kasvillisuutta ja puolivarjoa. Ja siis myönnän, että yks tän puutarhuroinnin parhaita puolia on just tämä luova suunnittelupuoli. Nautin todella kun saan miettiä, miten pihaa kehittäisin.

Eilen kaivoin sen Schneekoppen kellarin taakse rinteen alkuun, se tuli keskeiselle paikalle nyt tuossa pihassa, on ohikulun vieressä ja suht lähellä taloakin, sellaisella paikalla että se näkyy hyvin ja on helposti nautittavissa niin ettei tarvi erikseen lähteä asiasta tehden ihastelemaan. Ajattelen että kyllä kaunis ruusu ansaitsee paikan, jossa tuoksusta ja kukista saa nauttia aina ohi kulkiessaankin.

Ja Latvian Matala tuli Suklaakirsikan viereen, ajattelin että se lienee passeli tuohon kohtaan kun sen ei pitäis kasvaa kuin parimetriseksi. Mulla kiertää kirsikoita nyt rivi tuota talon eteläpuolta, ensin on maatiainen anopin suvun autiotilalta, sit Huvimajan kuulasmarja, sit Suklis ja Latvia. Mutta olen alkanut epäillä, että Huvimaja ei vain menesty näillä main, se ei ole oikein ikinä kukkinut, viime kesänä näin pari kukkaa semmoisissa oksissa, mitkä jäivät lumen alle kokonaan. Se oli sama kesä, jona Suklis kukki runsaasti. Tänä kesänä Sukliskaan ei kukkinut. Joten olen tehnyt sellaisen päätelmän, että jos talvet ovat tarpeeksi kovia, kirsikkapuista paleltuvat syyskesällä kehittyvät kukkasilmujen aiheet ja siksi ne ei välttämättä kuki. Ja kyllä tää on ehta nelosvyöhyke, lunta on paksusti mutta kyllä viime talvenakin oli vaan aika kovat pakkaset pitkiäkin aikoja.

No mites Nalle, ootko itte löytäny hedelmäpuita jo? Mitä lajeja on tarttunut mukaan?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-07-10 11:39:18 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Nonii, tuhatkaunoja tulossa sekä Harlikselta et Nallelta! Nyt kysellään sit värejä ja sellasta. :D Vaikka kaikki on kivoja, se on hauska pieni kukka. Mulla on joku ihme fetissi jättikukkiin ja sit ihan minimineihin? :D Äärimmäisyyksistä toiseen. Viime kesänä istutettu joku nauhus on VALTAVA! Oon kyllä ehkä suihkinu vähän jaakontaikaakin. ;)

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-07-10 11:53:57 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Pussin kyljessä on punaisia ja vaaleita, kai se on joku sekoitus? Suat koko pussin. Pist vaan osote, minä tongin sulle tuolta taas jottain huvikseni ja saat piristysyllärikirjeen :) nakkele johonki jos siltä tuntuu.

Noi perennat on jokseenkin raskassoutuista kasvatettavaa silleen oikein asiasta tehen. Oon koko kesän suunnitellu että tekisin kasvattamon johonki lavaan, mulla ois joutilas kauluskin - niin en vaan oo saanu aikaseksi. :roll:
Ja siemeniä ois. Ja kuitenki esim. muutama vuos sitte laittamani kaunopunahatut on nyt tosi isoja ja komeita, että kyllähän ne ko viittis, niin ois hienoja. Mut ku niissä menee se kolme, neljä vuotta aina ennen ku sieltä mitään kukkia kuuluu, monilla lajeilla.

Mitähän mulla ois isoja...? Onko sulla ritarinkannuksia mimmis? Niitä on helppo pistää siemenistä ja niitä ois ainakin. Ja miten ukonhatut ja kultapallo? Miten niistä kerätään siemenet ja voikohan niitä lisätä siemenistä? Tai kellokärhö? Pitääpä katsoa perennakirjasta voiko noita lisätä siemenistä...

Jaakintaika on kyllä kunnon buusteri. :)

Mulla musta tekee tomaatit isompaa satoa tossa ulkona ku kasvarissa muuten!


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 365 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 112 13 14 15 1619 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)