karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-19 20:11:05

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 365 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 719 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-02-15 15:23:52 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Hianot o. Ja niin näytti olevan puutarha muutenkin. Huomasittekin varmaan, että puutarhassa hyörivä emäntä ei varsinaisesti näyttänyt pikkulapsi-ikäisten äipältä... Samahan se on Paakkilassa Haapavedellä: sitä ylläpitää pari eläkeläistä. Niillä riittää virtaa ihan käsittämättömästi. Tai sit se on vaan asennekysymys. :lol:

Mutta. Laatikot. Kyllä ihan toimivat vermeet tuli semmoisista tavan lautarinkuloistakin ja sitten kun reunoilta pursusi hernettä, salviaa, persiljaa, niin potagerieltahan se heti näytti :lol: että ei muuta kuin puuhaamaan. Appi toi puolustusvoimilta, jossa hää on varastomiehenä, mulle lavakauluksiakin. :D Ens kesänä niihinkin sitten jotain. Laatikkoviljely on tosi kivaa pientä puuhaa, pysyy kasvimaa siistinä ja mullat on helppo väsätä hyvät, pystyy pitämään monessa paikkaa, on kohopenkin edut, helppo virittää harso päälle, näyttävät kivalta...

Exotic Gardenin kuvastossa on muuten lavakauluksiakin nyt myytävänä. En tiiä hintaa tosin.

Voi, mua himottais ne uudet Kekkilän vai minkä ne taas oli, semmoiset sisäkukkien ja taimien kasvatteluun kehitellyt telineet, joissa on semmoiset valkoiset pitkulaiset lautaset suorakaiteen malliset, niitä on ainakin kolmenlaista tekelettä. Mutta hinta on ihan järkky: jotain 150 euron tietämissä. Simppeleitähän ne on. Pitäis varmaan teettää vaikka amiksilla joku vastaava härveli, ite en kyllä nyt taivu väsäämään.

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-02-15 19:28:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-17 19:38:41
Viestit: 772
34,50€ näkyi olleen hintaa kipaleella. Ei toi kyl nyt muutenkaan mikään halpahalli oo.

Mulla on omista puista tuppeensahattuja haapalankkuja, niistä mä kait jotain laatikoita teen. Jäivät yli liiterin katosta. Näin sellasia pajusta punottujakin, ne ois komeet mutta tarttis kuivata ja taas liottaa, menee taas turhan työlääks tähän elämänvaiheeseen..

Miks mä kokoajan meinaan sekottaa luomut ja maatiaiset ja ehottaa että mimmis kävis joltai luomumyyjältä vaikka ostaan niita pottuja #-o Tosin vois niiltä kuiteski löytyä. Jostain munkin pitäs sit ne pottumaan siemenet hakee..


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-02-15 21:27:45 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2011-10-01 17:52:16
Viestit: 59
Meillä lavoja on tehty vanhoista lankuista (2kpl) ja yrttilava on vanhan kasvihuoneen sokkeli. Kuvassa näkyy se sokkeli kasvihuoneen oikealla puolella. Ihan älyttömän helpot tehdä itse. Neljä sen mittaista puunpalaa nakutetaan laatikoksi. Kestää minkä kestää. Tuo vanhan kasvihuoneen sokkeli on kestänyt lahoamatta jo usemman vuoden, ei ole käsitelty mitenkään.

Liian iso lava voi olla ehkä hankala sen maan muokkaamisen kanssa. Pitää olla riittävän suuri koneelle, tai sitten niin pieni että jaksaa kääntää käsin. Omalle maalle on todettu perinteinen multamaa parhaaksi kunhan sinne tehdään kohopenkit. Penkkien väkiin sitten reilu käytävä josta helppo harata rikkakasvit pois. Lavat on vähän sitten sellaista hifistelyä :)

http://aijaa.com/sX2ZHz


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-02-16 07:29:55 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Niinhän se on. Mulla oli viime kesänä ihan pieni vauva niin oli sitten näppärää puuhastella vaan pienten laatikoiden ja pikkuruisen kasvihuoneen kanssa - olihan se vähän semmoista "jossakin välissä" -meininkiä ja ne oli aika lailla herran haltuun koko kesän, mutta tuli sitä satoa tomaateista varsinkin ja yrteistä ja ennen kaikkea se oli itelle mielen virkistystä. :) Minä ilmeisesti rakastan vaan niin kerta kaikkiaan kaikkia noita puutarha- ja huonekasvitouhuja, että pakko aina jotain saada pitää.

Mutta pitää kyllä sanoa, että on sulla tähtiketo mukavan näköinen puutarha! :D Ootteko itse tehneet kasvihuoneen?

Meillä on vaan semmoinen Kodin Terran 2 x 2 -metrinen pikkukasvihuone, mutta se on ollut tosi mukava sekin. Mulla on ollut se vaan talon seinustan vieressä betonilaatoituksen päällä, kasvit kasvusäkeissä. Sit ne kasvusäkit saa aina käytettyä seuraavana vuonna muissa jutuissa.

Mää vähän havittelen, että jos tilais tuolta EG:stä gardenian siemeniä ja kokeilis laittaa itte semmoisen tulemaan, kun mulle on iskenyt gardeniakuumeen, vaikka eihän siinä mun kastelutahdilla oo mitään järkeä - kai se on hommattava altakasteluruukku sitten kanssa! :lol:

*KYLVÖAIKAINFO*
vkolla 9 eli 25.2. alkava viikko: pitäis kylvää pelargoni ja purjo jos semmoisia meinaa :)

*Kuuinfo*
Uusi kuu oli 10.2. eli nyt on sopivasti YLÄKUU! Pistokkaita kannattaisi laittaa ja periaatteessa myös jos meinaa tuota purjoa laittaa, niin mieluummin ehkä kannattaisi laittaa nyt yläkuulla kuin sitten kun tulee jo alakuun aika...

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-02-16 15:27:14 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2011-10-01 17:52:16
Viestit: 59
Kasvihuone on kotitekoinen. Saatiin läjä vanhoja alumiinikehyksisiä laseja muutama vuosi sitten. Unelmalaseja tehdä kasvihuone. Isompikin kasvihuone on mietinnässä, sellainen jossa takaseinänä tiilimuuri ja muut osat lasia. Meillä lapset jo niin isoja että äiti saa häärätä ihan rauhassa puutarhassa. Jopa toivottavaa että häärää yksin eikä patista lapsia hommiin. On aivan mahtavaa saada syödä edes vähän ihan itse kasvatettua ruokaa! Meillä kaikki kasvaa vielä luomuna.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-02-22 12:04:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-17 19:38:41
Viestit: 772
Ootko Harla muuten koskaan käyny noilla pihamessuilla Jkl:ssä? Ittellä kävi mielessä mutta tiiä sitten oisko liian ahistava tungos vaan se mikä jäis mieleen.. Siellä kun ois kaikkee muutakin samaan aikaan.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-02-22 14:34:16 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Eipä oo tullu käytyä. Onko ne taas jokin massatapahtuma Paviljongissa? Rakennusmessuilla oon käyny siellä joskus ja sit oli jotkut vapaa-ajan messut. En taija viittiä nyt tytön kanssa yrittää... :lol:

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-02-22 18:18:21 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä
Avatar

Liittynyt: 2007-01-17 19:32:28
Viestit: 3333
Paikkakunta: Pusikon ja pellon välissä, JKL
Kerran kävin Paviljongissa jollain messuilla, missä oli "puutarhaosasto" kans, mutta pettymys oli se. Härpättimiä, pihakiveystentekijää ynnä muuta. Jonkun kirjan sentään taisin haalia, mutta siihen se jäi. Olisko olleet rakentamisjutskat.

_________________
Kuva
iherbin koodi DIR831


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-03-03 18:56:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-17 19:38:41
Viestit: 772
Noilla raksamessuilla oon ittekki käyny, mutta nyt en mee. Meidän rakennustyyli ei oo kauheen kaupallinen niin harvemmin enää tulee löydettyä sieltä mitään ittelle.

Mä tajusin vasta hiljattain, että tota tuhkaahan vois kerätä talteenkin. #-o Siis mehän lämmitetään tätä taloo puu-uuneilla ja puukiuaskin on. Kyllähän sitä tuhkaa tulee useempi ämpärillinen talven mittaan. Nyt oonkin kunnostautunu noitten uunien putsaamisessa, ja jemmaan ne sellaseen isoon muovilootaan. Aikasemmin ollaan vaan leväytetty ne jonnekkin sivummalle.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-03-03 20:08:10 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä
Avatar

Liittynyt: 2007-01-17 19:32:28
Viestit: 3333
Paikkakunta: Pusikon ja pellon välissä, JKL
Nalle kirjoitti:
Noilla raksamessuilla oon ittekki käyny, mutta nyt en mee. Meidän rakennustyyli ei oo kauheen kaupallinen niin harvemmin enää tulee löydettyä sieltä mitään ittelle.

Mä tajusin vasta hiljattain, että tota tuhkaahan vois kerätä talteenkin. #-o Siis mehän lämmitetään tätä taloo puu-uuneilla ja puukiuaskin on. Kyllähän sitä tuhkaa tulee useempi ämpärillinen talven mittaan. Nyt oonkin kunnostautunu noitten uunien putsaamisessa, ja jemmaan ne sellaseen isoon muovilootaan. Aikasemmin ollaan vaan leväytetty ne jonnekkin sivummalle.


Tälleen kevätauringon paiteella levitä pihaan hangelle, sulaa nopeemmin ja menee samalla tavaraa maahan. Toimii myös hiekotusaineena oikein peili-iljanteella. Hetken.

_________________
Kuva
iherbin koodi DIR831


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-03-03 20:17:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-17 19:38:41
Viestit: 772
Luulen että se sit kulkeutuu sisälle siitä pihalta.. Ja siinä on hiiliäkin joilla en halua lastenvaatteita tuoreeltaan sotkea. Taidan tuoho uudisraivaukseen säästää lannoitteeksi. Yhteen kukkapenkkiin oon hangellekin sitä tähdännyt, se kun tuppas sammaloitumaan viime kesänä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-03-12 09:22:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-17 19:38:41
Viestit: 772
Eilen oli radiosssa tosta kuun vaiheista ja kylvöjen onnistumisesta, ja löytyipä tuommoinenkin: http://www.ylakuu.com/suomi/kuu.htm
Itte oon vähän semiskeptinen, mutta nyt vois kokeilla osalla noita siemenistä mitä tuli tilattua. Siitähän sitä näkis. Täytyy porukoilta kysellä onko niillä kokemusta, mutta luulen että ainakin periluterilaisen äidin mielestä toi on täysin taikauskoista humputusta.. :lol: :lol:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-03-12 10:13:37 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Joo tuolta määkin oon aina välillä käyny kyyläilemässä noita kuujuttuja. Mulla viime vuonna kävi silleen että kun kylvin alakuulla, ei itäny juur mitään mutta sit parin viikon päästä uusiksi samojen pussien siemenistä, niin kaikki iti. Se oli tosi outo juttu. Mutta sit nämä itäneet kyllä tekivät hirmuisesti satoakin. Tiedä häntä sitten. Viime kesä oli hyvä mm. tomaatin kukinnalle ku ei ollu liian kuumaa koko ajan.

Nyt oon kylväny huonon kuun aikaan, saa nähä miten käy. :lol:

Purjot ei ainakaan oo kuusta piitanneet vaan ovat nousseet sankoin joukoin. Paprika ei oo noussu sankoin joukoin ainakaan vielä, mutta joka sorttia on kuitenkin noussut jo että pääsen testaamaan. Hamik, Barancio ja Pustagold on mulla noi paprikat.

Tomaattia pistin nyt viikonloppuna, tänä vuonna luotan klassikoihin: Tanskan vienti, Outdoor Girl, Gardener's Delight, Maja, Balconi Yellow. Uutuutena kokeilussa Andine Cornue.

Viime vuonna oli hyvä Bloody Butcher, jos näkyy siemeniä niin kokeilkaas ihmeessä. Siinä on erilaiset lehdet kuin muissa tomaateissa.

Jees, näillä mennään. En oo saanu laitettua kukkien siemeniä, mutta vielähän tässä ehtii... Aattelin vaan että en pistäis nyt hommaa kovin isolleen vaan laittaisin napakasti sen verran, että mahtuvat sisälle taimivaiheessa ilman tuskia ja että on helppo koulia ja karaista ja että mahtuvat näpäkästi kasvihuoneeseen ja lavoihin pihalle sitten. Viime vuonna en ees karaissu, ei vaan jaksanu ku oli vähän yli kuukauden ikäinen vauva, mutta hyvinhän nuo pärjäs ku tuupattiin seinustalle kasvihuoneeseen ja ovi kiinni aluksi.

Toukokuussa laitan vielä esikasvatukseen kurkut ja kurpitsat. Ehkä houkutus käy ylivoimaiseksi ja tulee taas laitettua muutakin, saapa nähdä. :lol:

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-03-12 15:20:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-17 19:38:41
Viestit: 772
No nyt on marjatomaatit, stevia ja siperianunikkoo kylvetty, yläkuulla ja aamupäivällä 8) . Onkohan kellään kokemusta steviasta? Piti olla 40 siementä mutta ihan vaan hitunen roskia oli mun mielestä, siis ihan käsittäätöntä muhjua.. Jos siihen satsiin mitään vihreetä nousee niin on kyllä sit ihan yläkuun ansiota! :lol:

Ne pioniunikot jää huhtikuun kuille, niissä oli 4-5 kylvökuut.
Muoks. Mun mummu on kuulemma tehny aina kuitten mukaan kaikki, ja tätikin kuulemma.. Tarttee joskus tädiltä kysellä huvikseen.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-03-12 17:21:12 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Kyllä toi kuujuttu on vaan totta! Ihan samoin on mulleki käyny, kuten harlikselle. Ja siis samasta pussista ihan eri tulos, eli ei oikein muuta selittävää ole... Ni, et katon kyllä kuun aina ku laitan noi siemenet maahan, humpuukia tai ei. ;)
Mulla on kauhia siemenkuume. Sit on multakuume, kasvimaakuume jne. Oon harkinnu, et jos tilata hurauttas keväällä tohon kentälle traktorin kääntämään kunnolla ja sit tilais jonku 200 kuutiota multaa... ;) Ku tää on kivennäiskunttaa tää tontti, eikä tässä kasva ku kanerva hyvin.

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-03-14 20:06:35 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Turrautin orvokinsiemeniä multaan! Ja meen kohta laittaan mummin saamaan äitienpäiväruusuun uutta multaa ja uuden astian, tyyppi joutaa kohta kellarista ihmisten ilmoille, sillä se on päättäny askarrella vähän valkoisia nuppuja. :D Haamuruusu, melko hailu. :D Kova halu kasvaa kuitenki, siitä pointsit. Sillä oli syksyllä pitkästi toistasataa kukkaa, ei kyllä tollasta kukkijaa oo vasta nähty!

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-03-17 16:26:52 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Mulla on itänyt ihan mainiosti kaikkien tomaattilajikkeiden siemenet, vaikka kylvinkin alakuulla. :) No, liekö huttua vai ei, mutta onneksi itävät. :lol:

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-03-17 22:28:24 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä
Avatar

Liittynyt: 2007-01-17 19:32:28
Viestit: 3333
Paikkakunta: Pusikon ja pellon välissä, JKL
Nyt on ensimmäiset kylvetty. Tomaattia, paprikaa, kahta sorttia basilikaa ja oletettavasti samettiruusuja (vanhoja siemeniä nimettömästä nyssäkästä). Ens kuussa lisää.

_________________
Kuva
iherbin koodi DIR831


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-03-22 09:18:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-17 19:38:41
Viestit: 772
On niissä munkin kylvöksissä jotain väriä näkyvissä.

onko kukaan tilannu sieltä viherpeukaloista? Sieltähän tulee joka vuosi mainos, mutta äkkiseltään tuntuu kalliilta? Jotain outouksia vois tilata, mutta jotain perusvattua tai muuta en. Mutta nätit on kuvat. Tuli vähän liljakuume. Täytyy sellasiakin ruveta näköjää hamstraan ja keräileen. Nekin on mahtavia leikkokukkia. Ja jaloleinikit, oi että!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2013
ViestiLähetetty: 2013-03-22 10:44:34 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Oon tilannu sieltä ainakin Amazoninliljan sipuleita, siis sen huonekasvin. Ei valittamista, hyvin ovat hengissä vieläkin ja ovat kukkineetkin.

Sinänsä kalliinpuoleista, mutta pakettitarjoukset ok? Edullisimminhan saa kaikenlaiset taimet sun muut aina kun sesonki on ohi, mut sitten niistä pääsee nauttimaan vasta seuraavana vuonna. Määhän tyypillisesti ostelen perennoja syksyisin. Hongkongista saa muuten tyyliin heinäkuulla tosi halvalla taimia. Jos haluaa edukkaita ruusuja niin ainakin Kirrin Multasormi myy jaloruusun taimia kesällä jo pois kuljeksimasta tyyliin eurolla kolmen taimen paketti. Oon ostanu sieltä tertturuusu Kimonon ja sit Peacen ja uskomatonta kyllä, ne on hengissä ja kukkivatkin. Vaikka en suojaa talveksi mitenkään! :lol: Etelärinne, paksu lumihanki, syvä istutuskuoppa.

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 365 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 719 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)