karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:41:45

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 127 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 7 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-03-29 08:20:23 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Harlamovski kirjoitti:
Mää alan kyllä oikeesti uskoo tohon kuuhommaan, kylvin sen uudenkuun jälkeen siinä 23. päivä - ja nyt on jo kymmenen siementä itänyt!!! :shock:


Ja tilanne vuorokautta myöhemmin: jo 20 itänyt. Muuta eroa ei ole ekaan yritykseen kuin että vaihdoin varalta sen mullankin, mutta kyllä se edellinenkin piti ihan hyvää taimimultaa olla. Samassa paikassa ovat, samanlaista kastelua jne. Viimes ei kahdessa viikossa itänyt kuin neljä, nyt viikossa 20. Kylläpä pistää miettimään.

Meinaan seurata noita kasvuun lähteneitä nyt sitten sillä silmällä, että miten ne kehittyvät, kun mulla on siis nyt isommissa poteissa kolme alakuulla itänyttä. Yksi niistä neljästä jäi jotenkin onnettomaksi, sen sirkkalehdet eivät kehittyneet lainkaan jostain syystä ja se näivettyi. Nuo kolme ovat kummallisen honteloita ja jokaisen sirkkalehdet ovat päistään omituisesti "palaneet" tai kuivuneet tai käpertyneet, mitä ei oo ennen tullut vastaan. Niissä on ihan pikkuruiset ei-sirkkalehdet siellä pään keskellä ja niiden varassa noita nyt elättelen. Annoin niille varovaisen suihkauksen Jaakon taikaa alkuviikosta, että jos ne pystyis paremmin alkaa kasvattamaan itseään, mutta kyllä musta näyttää, että juroja ovat lähtemään kasvuun. Veikkaanpa melkein, että nuo uudet menee kohisten ohi noista kituliaista.

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-03-31 19:37:40 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Tänään tilanne se, että jo 31 siementä on itänyt.

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-04-01 09:59:14 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä
Avatar

Liittynyt: 2007-01-17 19:32:28
Viestit: 3333
Paikkakunta: Pusikon ja pellon välissä, JKL
Piti oikein käydä laskemassa: tomaatteja 13, paprikoita 3, sormustinkukan tirpaleita tsiljuuna, tänään pitää vielä kylvää iisopit ja auringonhatut (omista viimekesäisistä kerätyt), kun löytyivät yllättäen jemma-nimisestä paikasta. Tekis mieli pyörähtää Plantagenissa ostamassa lisää samettikukkia, ne vanhat eivät olleetkaan enää kunnossa. Itänyt luupahti, loput eivät edes itäneet enää. Tuoksupielusta? Kääk! Taas tää alkaa! :smt103 :smt120 :smt119 :mrgreen:

_________________
Kuva
iherbin koodi DIR831


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-04-02 17:26:32 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-04-22 12:10:24
Viestit: 144
Tomaatintaimet ovat vähän ottaneet nokkiinsa jostain, katsotaan selviävätkö kesään asti. Sen sijaan viikko sitten kylvetty kuukausmansikka puskee kuin rairuoho pussin kyljessä lukeneen "itää hitaasti 3-4 vko sijaan". Möllöttäkööt vielä toistaiseksi kylmässä ja pimeässä.

_________________
Kreippi tai Crape, mulle ihan sama


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-04-06 13:25:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4871
Tänään laitoin nuo 4.3. kylvetyt tomaatintaimet väljempään tilaan maitopurkkeihin kasvamaan. Viikkoa myöhemmin kylvetyt odottavat vielä kun loppuivat purkit kesken. Onneksi ystävät toimittavat purkkeja :D
Ensi viikolla kuulemma lämpökin nousee taas yli kymmenen asteen niin pääsee ulkoiluttamaan taimia.

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-04-09 09:08:12 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Sain eilen koulittua taimet Plugg-Boxista isompiin ruukkuihin, mitä noita ois, jokunen yli kolmenkymmenen kipaleen. Kylhän noita tuli sit taas kumminkin. Se yläkuu niitä vauhditti. Mietin, että mitenkähän nyt tän koulimisen kanssa, kun se oli vähän niin kuin pakko tehdä nyt alakuulla, kun alkoivat olla jo niin isoja ja toisekseen mulla on laskettu aika lauantaina ja arvelin, että pakkohan noi on ehtiä koulia ennen h-hetkeä. Mutta eikö sen alakuun pitäny ollakin niitä hommia varten, joissa pitäis kasvaa lisää juuria? Kun määhän ny hautailin noita kaulaansa myöten multaan pitkiin ruukkuihin, jotta ne kasvattais lisää juuria varresta.
Ihan terhakoilta näyttävät ainakin tässä vaiheessa. Tänään vähän Jaakon taikaa sit niille, niin jospa ne siitä...

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-05-17 13:27:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4871
Tänään helatorstaina istuttelin tomaatintaimet muovihuoneeseeni. Toivottavasti kovat hallayöt ovat jo takanapäin.

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-05-17 13:47:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-04-03 15:26:52
Viestit: 5440
Palaan sitten kuitenkin puolen hehtaarin metsääni ja rintamamiestalooni (lyötynä ja häntä koipien välissä...), pitänee ostaa valmiita taimia sitten jos vaikka jaksais ajatella tomaattejakin. Kesäkuun puolella ehtisin niitä istuttelemaan. Jos ehdin ja kastelut voi jäädä. Rankka kesäkuu tulossa muuttoineen...

_________________
huh'


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-05-17 18:12:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-09-20 16:22:41
Viestit: 892
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Nihkeitä on tään kevään kasvatustulokset :mrgreen: kerkesin muutaman tompsuntaimen istuttaa kasvihuoneeseen =>monta niistä paleltui. Vein sinne muutkin, ja toin kiireellä pois, etteivät kaikki palellu. Nyt ovat tuossa kuistilla hamaan kesäkuuhun tms. Helpointa ois ostaa muutama hyvä taimi puutarhalta 8-[ kuin kuljetella noita ohuita roikkoja sinnetänne, turhauttaa grrr...

_________________
Karpannut olen 1.5.2010 alkaen. Nainen. pit n.160cm, tavoitepainossa n. 57 kg
Ekasta iHerb Tilauksesta $10 Alennusta(yli $40 tilauksille)
Mitä iHerbistä?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-05-18 09:16:11 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä
Avatar

Liittynyt: 2007-01-17 19:32:28
Viestit: 3333
Paikkakunta: Pusikon ja pellon välissä, JKL
Mun rääpäleet on vielä sisällä ikkunan edessä, tokkopa noista mitään ikuna tulee.

_________________
Kuva
iherbin koodi DIR831


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-05-18 15:59:29 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Mulla on tomaateista tullut laihoja honkkeleita. Ei vaikuta kovin vakuuttavalta. Viime vuonna menestyivät paremmin kyllä. Mikähän tässä nyt on? Kasvihuonekin on vielä korjaamatta ja suunnittelen kasvimaata pariin kasvilavaan... ei vaan tahdo saada mitään tehtyä kersalta. Kesäkukat istuttelin tenava kantoliinassa. Voi voi. Onneksi perennat nousee uskollisesti ja sipulikukat on nyt niin kauniita.

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-05-19 08:50:46 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä
Avatar

Liittynyt: 2007-01-17 19:32:28
Viestit: 3333
Paikkakunta: Pusikon ja pellon välissä, JKL
Harlamovski kirjoitti:
Mulla on tomaateista tullut laihoja honkkeleita. Ei vaikuta kovin vakuuttavalta. Viime vuonna menestyivät paremmin kyllä. Mikähän tässä nyt on? Kasvihuonekin on vielä korjaamatta ja suunnittelen kasvimaata pariin kasvilavaan... ei vaan tahdo saada mitään tehtyä kersalta. Kesäkukat istuttelin tenava kantoliinassa. Voi voi. Onneksi perennat nousee uskollisesti ja sipulikukat on nyt niin kauniita.


Oi, minkäslainen omatekemä "mukula" siellä liinassa keikkuu?

Ne sun jakamat ukonhatut on hyvässä kasvussa. Tomaatit on honkkeleita täälläkin, paprikoita on yksi terhakka. Kiinanruusu muutti mun työhuoneeseen kun ei enää mahtunut uudessa purkissaan kodinhoitohuoneen akkunalle, eikä sitä ole kissatkaan syöneet, ainakaan vielä. Kukista ei saa kuulemma kiittää, joten en kiitä :wink:

Yhdestä pionista on ilmeisesti myyrät syöneet puolet, jotain sieltä vielä puskee. Mutta omenankukkia ei saatane tänäkään vuonna kun pupuperkele trimmasi puut taas kerran...

_________________
Kuva
iherbin koodi DIR831


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-05-20 13:01:53 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
No tytärhän sieltä sitten putkahti 22.4. Painoa oli mukulalla 3310 g ja pituutta 48 cm. Hyvin terhakka "taimi" on! :lol:
Juu, mulla on kanssa nousseet ne sun antamat kukat, samoin työkaverin antama kirjopikarililja kukkii. Ne tiikerililjat (vai mitä ne nyt taas oli, imetys lahottaa aivoja niin en muista), mitkä annoit ruukkuun istutettuna, on nousseet kanssa. Ja en kiitä minäkään nyt sitten, kun ei kerta saa. Toimii se näin käänteisestikin! :lol:
Kiva kuulla, että kiinanruusu menestyy sullakin, mulla on itsellä yksi niitä ottamiani pistokkaita, se iso emäkasvi me hävitettiin, kun se ei vaan kerta kaikkiaan mahtunut mihinkään enää. :( Mulla kukkii kovasti kyllä se pistokaskin.
Meillä mies värkkäsi mulla kasvilaatikoita ja aion jonkinlaista pientä kasvimaan tynkää laittaa niihin. Pysyy mieli mukavampana kun saa vähän jotain talostella pihallakin. Se vaan on aika ankeaa, kun rikkakasvit on ottaneet taas oikein rivakan alun ja niitä on ihan valtavat määrät kukkapenkeissä. Harkitsen jo vakavissani, että ostan jotain myrkkyä niille. On aika hankalaa saada ne kaikki kitkettyä, kun noita kukka-alueita tosiaan on. Ostelin perennan taimia viime syksynäkin alennusmyynneistä. Ihanaa on ollut nyt keväällä huomata, että useat kasvit on kiitettävän kovia leviämään ihan yhden kesänkin jäljiltä ja niitä näkyy nousevan useampia kuin mitä istutin viime vuonna. Koitin piiskuista ja ukonhatusta ja kultapallosta riipiä siemeniä syksyllä maahan, jotta ne leviäisivät hyvin. Mulla nousee näköjään onneksi ne mummoltani saamani ikivanhat kannat kultapallosta ja tummansinisestä ukonhatusta. Jos saan ne leviämään hyvin, niin niistä voisit tulevaisuudessa saada kanssa. Ne on vähintään satavuotiasta kantaa nekin, mummo on nuorena rouvana saanut ne joltain silloin 80-vuotiaalta rouvalta, jolla ne olivat olleet jo silloin iät ja ajat - ja mummoni on nyt 85-vuotias. Se mummolleni niitä jakanut oli sanonut, että noissa on sulle kukkia iäksi asti. Eli sitkeitä ovat.

Mulla on kivasti nousseet myös ne viime syksynä alennusmyynneistä ostamani pikku pionintaimet. Osa näkyy työntävän useampaakin tököä maasta.

Kevät on kyllä aivan ihanaa aikaa kukkien seuraamisen kannalta! Nyt päätin, että syksyllä satsaan taas sipulikukkiin, kun nuo pari vuotta sitten laittamani ovat nyt niin upeita. Ja päätin, että kevätkaihonkukkaa täytyy saada ehdottomasti lisää, se on niin ihana nyt kukkiessaan.

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-06-10 10:35:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4871
Näin sunnuntaiaamuna tuli narutettua tomaatit ja samalla varkaat ja alalehdet karsittua. Pari hedelmänalkua oli jo nähtävissä.
Jonkun saamani paprikan vielä istuttelin väleihin ja taisi siinä chilikin olla.

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-07-19 18:26:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4871
Kohta latvat kattoa hipoo mutta ei kypsy, ei. :(
Onks joku jo satoa keränny?

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-07-25 20:05:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-09-20 16:22:41
Viestit: 892
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Ei oo satoa vielä tullut, mut tänään huomasin että yksi tomaatti alkaa punertaa =D> Lehtiä olen poistanut ja varkaita. Mut sateinen kesä tehnyt jo ruttoa lehtiin, koskaan ennen ei sitä ole ollut.

_________________
Karpannut olen 1.5.2010 alkaen. Nainen. pit n.160cm, tavoitepainossa n. 57 kg
Ekasta iHerb Tilauksesta $10 Alennusta(yli $40 tilauksille)
Mitä iHerbistä?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-07-26 14:39:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4871
Emilie kirjoitti:
Ei oo satoa vielä tullut, mut tänään huomasin että yksi tomaatti alkaa punertaa =D> Lehtiä olen poistanut ja varkaita. Mut sateinen kesä tehnyt jo ruttoa lehtiin, koskaan ennen ei sitä ole ollut.

Samat huomiot täällä. Vienoa punerrusta jo havaittavissa ja laikkua lehdissä.

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-07-26 20:00:25 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä
Avatar

Liittynyt: 2007-01-17 19:32:28
Viestit: 3333
Paikkakunta: Pusikon ja pellon välissä, JKL
Pieniä raakileita muutama ja paljon kukkia. Terassilla ovat.

_________________
Kuva
iherbin koodi DIR831


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-08-09 17:18:07 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Miun tommaateille kävi sitten niin, että ne yläkuulla kylvetyt tosiaan itivät hyvin, samat siemenet kuin ne alakuulla kylvetyt, jotka eivät itäneet. Olivat kesäkuun alkupuolelle asti pikkuisissa poteissa koulittuina sisällä ja kasvoivat kauhean pitkiksi ja honteloiksi, näyttivät tosi valjuilta, kun olivat vain laihassa taimimullassa ja hyvä kun muistin ees kastella siinä tohinassa sitten. Ennen tytön ristiäisiä saatiin viimein ne sisältä pois maisemia pilaamasta kasvihuoneeseen kasvusäkkeihin.

Ja vot, melkein pitäis kuva ottaa. Nimittäin mulla on niiden joukossa yks ostoinen Tanskan vienti, mutta kukaan ei kyllä äkkiseltään arvaa, että mikä niistä se ostotaimi on! Ne on niin hyvät nyt kaikki. Annoin noita taimia työkavereillenikin vielä keväällä, toivottavasti niilläkin on menestyneet. Mulla nuo on kukkineet aivan hulluna ja niissä on tulossa valtava määrä kartteja viime vuoteen verrattuna. Yksi Black Cherry punertui jo ja söin sen, oli kyllä mehukas ja hyvä. Mielenkiintoinen on tämä Bloody Butcher, sen kartit on melko isoja - senhän piti olla vain joku pensastomaatti tms. mut mulla se on tehnyt ihan sellaisia pienen normitomaatin kokoisiakin raakileen alkuja. Ja Incas näyttää tekevän hyvin.

Luin puutarhalehdestä, että tomaatti kukkii paremmin alle 32 asteen lämpötiloissa joten tämä kesä on sikäli perusteltuna ollut parempi kuin viime kesä, joka oli siis liian kuuma kasvihuoneessani. Sen kyllä huomaa kukinnan määrässä minusta.

Ja nuo on olleet kyllä niin huonolla jälellä taas, pari kertaa oon rapsinut hätäseen liikoja lehtiä pois. Kastella on koitettu muistaa sentään.

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-09-07 18:20:27 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Miten teidän muiden tomaatit jaksaa? Mulla rehottaa niin perusteellisesti ja niissä on aivan kauheasti kartteja, mutta kun ei ne tahdo kypsyä, kun kylmeni näin! #-o Oon sitte jo pikkuhiljaa joka päivä jokusen tuonut sisälle kypsymään. Niitä on jo melkoisesti sisälläkin. Kyllä ne kypsyy, mutta aikansa se ottaa. Aivan loistava sato noin määrällisesti kyllä tuli tänä vuonna ja hyviäkin ovat, kunhan tosiaan saa kypsyteltyä. Ja kai se Bloody Butcher on tosissaan sitten aikainen, kun se noista ensimmäisenä kypsyy, mutta katin kontit sille, kun paketin kyljessä lupailtiin että ois kypsiä jo kesäkuussa... :lol: en mä ny semmoista uskonutkaan, mutta kai se tosiaan sit suht aikainen on kuitenkin. Ja hyvä.

Täytyy kyl sanoa, että luumutomaatti Incas on samperin hyvä. Sitä laitan kyllä ens vuonnakin.

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 127 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 7 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)