karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:17:30

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 35 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Valkosipulia
ViestiLähetetty: 2010-10-28 11:51:28 
Poissa
kahvikissa
kahvikissa

Liittynyt: 2008-02-27 11:19:05
Viestit: 5678
Mä laitoin jo, pari viikkoa sitten. Sain Turusta Helteen myymälästä sipuleita tänne periferiaan, tuttava oli kuriirina. Multaan kanankakkarakeita, keväällä lisää voimaa sitten kompostista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Valkosipulia
ViestiLähetetty: 2010-10-29 12:53:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-14 20:47:36
Viestit: 4407
Paikkakunta: vihti
Suunnitelmana ois laittaa nyt sunnuntaina siblat maahan. Mulla on vaan niitä pyöreitä palleroita, ja sit niitä ituja. Saapas nähdä, saako ensi kesänä mitään satoa. Arvelen, että voi jäädä pieniksi, kun nuo pallerotkin on niin pikkuisia, ehkä sormenpään kokoisia. Tuhkaa vein jo istutuskohtaan ämpärillisen. Vielä kalkkia ja kanankakkaa :)

_________________
on kolmenlaisia ihmisiä,niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa..
perj. 13.4 -07 83,5kg


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Valkosipulia
ViestiLähetetty: 2010-10-29 17:03:11 
Poissa
kahvikissa
kahvikissa

Liittynyt: 2008-02-27 11:19:05
Viestit: 5678
Ai niin, tuhka unohtui. Mulla on sitä omasta takaa riittämiin, puulämmitys. Mun kasvattamat sipulit kokee myös tuon kohtalon eli niistä tulee 'sinkkuja', sellaisia pieniä pyöreitä jakeettomia, vaatimattoman näköisiä. Mikähän sen tekee? No kissa tykkää leikkiä niillä :roll: En laittanut niitä maahan lainkaan, ajattelin että parempi turvautua ostoistukkaisiin. Niinhän tuota neuvotaan viljanviljelyssäkin että omaa siementä ei kovin montaa vuotta kannata käyttää.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Valkosipulia
ViestiLähetetty: 2010-10-30 20:14:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-14 20:47:36
Viestit: 4407
Paikkakunta: vihti
Mä oon ihan vartavasten kasvattanu noi pyörylät. Kun valkosipuli kukkii kesällä, niin siihen kukkaan tulee semmosia pikkuriikkisiä kynnen näköisiä ituja. Niitä kun kylvää, niin tulee ekana vuonna niitä pyöreitä. Pyöreistä pitäisi tulla sitten seuraavana vuonna normaaleja kynnellisiä sipuleita. Näin saa kantaa lisättyä, jos onnistuu. Mä oon keränny niitä ituja taas talteen ja niitä pyörylöitäkin on aika paljon. Ens kesänä nähdään, onnistuuko :)

_________________
on kolmenlaisia ihmisiä,niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa..

perj. 13.4 -07 83,5kg


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Valkosipulia
ViestiLähetetty: 2010-11-01 08:30:46 
Poissa
kahvikissa
kahvikissa

Liittynyt: 2008-02-27 11:19:05
Viestit: 5678
No hittolainen. Noinko se menee. Mulla oli pari vuotta sitten myös noita kukinnon itusilmuja ja kylvin ne ensin laatikkoon, sitten maahan. Mutta eivät pysyneet hengissä. Kukinnot olen sittemmin poistanut. Pitäiskohän kokeilla vielä ensi kesänä oman kannan lisäystä. Omat sipulit on yleensä hyviä, voimakkaita pienestä koostaan huolimatta. Alkujaan aloinkin kasvatella itse kun tuntui että lähikaupan espanjalaisissa maistui home. Omissa taas on ollut joskus sellaista ruskeaa täplää joissain kynsissä. Mitähän lienee, ihan kuin joku pikku otus ois käynyt maistamassa. Tai sitten on jotain tautia, pitää kai etsiskellä selitys jostain. Voipi olla että kuivauskaan ei ole mennyt ihan putkeen.
Mut mitä enemmän kasvattelee, sitä paremmalta se oma sato aina maistuu, niin sipuleissa, chileissä kuin tomaateissakin. Nyt jo haaveilen keväästä ja taimikasvatuksesta...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Valkosipulia
ViestiLähetetty: 2010-11-01 23:18:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-14 20:47:36
Viestit: 4407
Paikkakunta: vihti
Mulla tuli niistä itusilmuista vain semmonen ohut heinämäinen varsi esiin, niitä oli vaikee löytää sen takia. Varmaan jäi maahankin joitain. Kannattaa kokeilla niitten kasvatusta, niin ei tarvi ostaa aina uusia istukkaita. Oothan laittanut tarpeeksi kalkkia, ja maa pitää olla todella vahvaa. Koitan kerätä rohkeutta mennäkseni kerjuulle johonkin noista naapuruston hevostalleista. Hyvin palanyt hevonlanta ois kaikkein parasta :)

_________________
on kolmenlaisia ihmisiä,niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa..

perj. 13.4 -07 83,5kg


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Valkosipulia
ViestiLähetetty: 2010-11-03 13:31:15 
Poissa
kahvikissa
kahvikissa

Liittynyt: 2008-02-27 11:19:05
Viestit: 5678
Mulle tuli just noita heinämäisiä. Laitoin ne kasvihuoneeseen ja mahtoivatko päästä kuivumaan, tai sitten eivät vaan viihtyneet siellä. Ja mikähän siinä on kun ei tahdo uskaltaa lannoittaa sipuleita tarpeeksi. Harvemmin on tainneet mun kasvit liikaan voimaan kuolla. Yliarvioin vissiin mun talouskompostin mahdin. Kalkki unohtuu välillä mut nyt aion muistaa. Heppoja on täälläkin päin, kun saisi toimeksi lähteä kerjäämään itsekin. Hevosenmunkit on jotenkin niin siistiä ja hyväntuoksuista tavaraa vaikka kanniskelisi muovikassissa kotiin.
Taidanpa etsiä kissan jäljiltä ne loput pyöryläiset sipulit ja tunkea maahan vaikka ihan omaan paikkaansa. Katsotaan mitä niille tapahtuu.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Valkosipulia
ViestiLähetetty: 2010-11-05 01:14:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-14 20:47:36
Viestit: 4407
Paikkakunta: vihti
Joo, laita vaan maahan ennenkuin jäätyy : ) Pidetään peukkuja.

_________________
on kolmenlaisia ihmisiä,niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa..

perj. 13.4 -07 83,5kg


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Valkosipulia
ViestiLähetetty: 2010-11-06 17:43:24 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-02-01 13:33:23
Viestit: 74
Paikkakunta: Helsinki
Onnea kaikille valkkarinkylväjille ja tulevalle sadolle!

Tämän kesän sato oli huono - itselläni ja kuulemma jollakin muulla kasvattajalla. En jaksanut näemmä kantaa vettä tarpeeksi?

Itusilmuja ja viime vuoden itusilmuja (=yksikyntisiä) sekä kunnon jakosipulinkynsiä on ollut maassa jo pari viikkoa. Lisäsin alaa, koska tuntui, etten saanut tarpeeksi satoa.

Ensi vuonna sitten taas. Luomusipulia voi tilata myös Hyötykasviyhdistyksen nettisivun kautta.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Valkosipulia
ViestiLähetetty: 2010-11-09 12:22:27 
Poissa
kahvikissa
kahvikissa

Liittynyt: 2008-02-27 11:19:05
Viestit: 5678
Kiitos tiedosta, fishpliis! Joskus tuntuu että ovat kiven alla nuo istukkaat. Eipä munkaan sadossa ollut juuri kehumista, tuntuu että hupenivat jonnekin. Mutta uusi kesä kaiken muuttaa voi :mrgreen:
Opetellaan vuosi vuodelta.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Valkosipulia
ViestiLähetetty: 2010-11-09 23:24:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-14 20:47:36
Viestit: 4407
Paikkakunta: vihti
Pieniksi jäi munkin sipulit, mutta ei istukkaatkaan kovin suuria olleet. Kamalan kovat kuoret tuli, ja makua riittää, nam

_________________
on kolmenlaisia ihmisiä,niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa..

perj. 13.4 -07 83,5kg


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Valkosipulia
ViestiLähetetty: 2011-07-04 11:30:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-14 20:47:36
Viestit: 4407
Paikkakunta: vihti
Viime syksynä istutin niitä edellisvuoden siemenistä kasvaneita pieniä pallukoita. Tai siis ukko istutti. Mä olin tullu mahaleikauksesta justiin, enkä voinu ku seistä vieressä. Maa oli ku liisteriä ja hirveitä leinikinjuuripaakkuja käänneltiin nurinpäin. Arvelin ettei tuosta tule mitään... mutta onpa siellä aika runsaasti sipulia tulossa ja niitä siemeniä tuli taas ihan "riittävästi" laitettua. Syksyllä saa kyntää puoli peltoa seuraavaksi sipulimaaksi :lol:

_________________
on kolmenlaisia ihmisiä,niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa..

perj. 13.4 -07 83,5kg


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Valkosipulia
ViestiLähetetty: 2011-10-29 16:32:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-14 20:47:36
Viestit: 4407
Paikkakunta: vihti
uhhuh, nyt on taas niitä palleroita ja itusilmuja laitettu maahan. Ensin penkkiin tuhkaa, niin että maa peittyy, sitten hiekkaa, niin että tuhka peittyy, hevonkakkaa niin ettei hiekkaa näy, ja lopuksi kalkkia. Hämmennetään varovasti talikolla, ja sit sipulit: "istu, istu, istu..." Nyt on laitettu niin hyvin ku näillä kyvyillä pystyy, katotaan mitä tulee.

_________________
on kolmenlaisia ihmisiä,niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa..

perj. 13.4 -07 83,5kg


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Valkosipulia
ViestiLähetetty: 2013-08-26 08:27:38 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2005-11-20 16:48:55
Viestit: 48
Paikkakunta: Satakunta
Mistä ihmeestä olette saaneet talvivalkosipua? Hyötykasviyhdistyksessä ei ollut tällä hetkellä myynnissä, Väinölän luomutila ei ota enää tilauksia vastaan, kaikki myyty. En ainakaan huomannut Agrimarketissa... Jonkun nettisivun löysin ja pistin tilaukseen, mutta sieltä en ole saanut mitään vastausta.

Onko tää oikeasti näin vaikeaa vai enkö vain osaa googlata? :D Eli vinkkejä otetaan vastaan!

15.9.2013
Löytyihän sitä talvivalkosipulia Hyötykasviyhdistyksestä: Kodaver-nimistä virolaista kantaa. Mutta yllättävän vaikea tuota oli käsiinsä saada, oliko huono vuosi vai muuten vaan huono tuuri.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Valkosipulia
ViestiLähetetty: 2014-08-12 08:19:46 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2013-04-16 15:08:47
Viestit: 71
Paikkakunta: Pirkanmaa
Mulla on kolmea lajiketta talvivalkkaria, yhteensä noin aarin verran eli parituhatta sipulia. Tän vuoden sadon nostan tulevana viikonloppuna ja se mitä sieltä on tähän mennessä nostettu lupaa parasta satoa ikinä. Niin laadun kuin määränkin suhteen.

Turvekuivikkeista hevonpeetä reilusti (eli n 3-5 kuutiota aarille = 3-5 ämpärillistä neliölle), ämpäreittäin puhdasta puuntuhkaa kevätkasvustolle sekä 2-3 kertaa kesässä kunnon ruohosilppukate, siinä meikäläisen resepti. Ja reilu kastelu jos alkukesästä on kuivaa.

Savimaassa ei kannata istuttaa ihan niin syvään kuin esim hiekkamaassa. Toissasyksynä laitoin kokeilumielessä todella syvään ja 2/3 istukkaista mätäni talven aikana. Normaalisti painan vain kynnen muokattuun maahan niin syvälle kuin etusormella saa painettua.

Yksi lajikkeista tekee paljon pieniä itusilmuja jotka eivät ekana vuonna kasva kuin nuppineulanpäänkokoisesta ehkä puolukan kokoiseksi. Tämä lajike tekee sipuliin monta kynttä ja siitä saa siten hyvin istukasta ilman itusilmurumbaa. Muut lajikkeet tekevät vähän kynsiä ja palleroihinkin vain muutaman mutta ison itusilmun ja näitä lajikkeita pitää jatkuvasti lisätä itusilmuista. Pikkusilmut pääsevät syksyllä parin neliön "vauvalaan" jossa on huolella kitketty ja parannettu maa. Laitan silmut riveihin koska ne tosiaan ovat ekana vuonnaan lähinnä vain heinän vahvuisia vaikka kasvavatkin kirsikan kokoisiksi. Niitä kastelulannoitan kesän aikana useamman kerran.

Eilisiltana oli ihan pakko saada valkosipulimajoneesia, uuden sadon sellaista :wink:


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 35 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)