karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2018-10-22 19:53:39

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Montignac pähkinänkuoressa
ViestiLähetetty: 2010-01-07 21:23:58 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-11-01 21:44:11
Viestit: 2
Olen Montignacin aloittamisen kynnyksellä, ja olen käsittänyt että kaikkein vaikeiten sisäistettävä asia dieetissä on erilaisten makroravinteiden yhdistäminen aterioilla. Tutkittuani kirjan, tein itselleni seuraavanlaisen tiivistelmän aiheesta. Toivottavasti menee oikein, niin muillekin on mahdollisesti hyötyä tästä. Lista koskee ainoastaan aloitusvaihetta; kakkosvaiheeseen päästessä rajoitukset helpottuvat ja siinä vaiheessa jokaisella luulisi olevan muutenkin riittävsti kokemusta ko. dieetistä että tällaista listaa ei tarvitse.

Jokaista päivän ateriaa on kahta tyyppiä; rasva- ja hiilariateriat. Kaikilla aterioilla syödään proteiineja.


Aamiainen

Perusaamiainen: hiilariateria
Ei tyydyttyneitä rasvoja, hiilareissa GI max 50 (hedelmissä max 35). Syödään vähintään 5 päivänä viikossa. Muista aterioista poiketen, saa syödä leipää (täysjyvä)

Vaihtoehtoaamiainen: rasva-ateria
Ei rajoituksia rasvan käytössä, hiilareissa GI max 35. Syödään korkeintaan kahtena päivänä viikossa.


Lounas

Peruslounas: rasva-ateria
Ei rajoituksia rasvoissa, hiilareissa GI max 35.

Vaihtoehtolounas: hiilariateria
Rasvoja korkeintaan "hyvin vähän", hiilareissa GI max 50 (lisäkekasviksissa max 35). Ei saa sisältää pelkästään esim. pastaa tai riisiä; oltava mukana myös lisäkekasviksia.


Päivällinen

Peruspäivällinen: rasva-ateria
Ei rajoituksia rasvoissa, hiilareissa GI max 35. Lounasta kevyempi ateria; mukana enemmän alhaisen GI:n kasviksia kuin lounaalla. Jos lounas on ollut vaihtoehtolounas (hiilariateria), tulisi illalla syödä rasvapäivällinen.

Vaihtoehtopäivällinen: hiilariateria
Rasvoja korkeintaan "hyvin vähän", hiilareissa GI max 50 (lisäkekasviksissa max 35). Lounasta kevyempi ateria; mukana enemmän alhaisen GI:n kasviksia kuin lounaalla.


Vaihtoehtolounaita ja -päivällisiä tulisi syödä viikon aikana yhteensä korkeintaan neljä kappaletta; muuten perusaterioita.

Eli mikäli olen systeemin ymmärtänyt oikein, Montignac on käytännössä (aamiaisia lukuun ottamatta) melko samanlainen kuin "perus-karppaus" (eli pääasiassa syödään rasvaa ja proteiinia, mutta mukana on muutama hiilariateria ikään kuin vaihtelun vuoksi). Lisäksi kun karppaaja tuijottaa ruokien hiilarimääriä, monttaaja pitää silmällä GI:tä.

Korjatkaa ja tarkentakaa, jos olen ymmärtänyt jotain väärin tai jättänyt jotain oleellista pois. Saataisiinpahan ainakin Montignac-osioonkin vähän eloa...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-01-08 19:49:53 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-12-13 08:07:20
Viestit: 201
Paikkakunta: Saarijärvi
Minun ymmärryksen mukaan rasva-aamiaisella ei syödä ollenkaan hiilareita, niin että ois atkins-tyypin aamiainen.

Jos muuten keksit hyviä "rasvattomia-aterioita" päivälliselle, kerro ihmeessä! :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-01-10 13:33:35 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-11-01 21:44:11
Viestit: 2
Uusimmassa (?) kirjassa - vuoden 2006 laitoksessa - kerrotaan että rasva-aamiainen ei saa sisältää "hiilihydraatteja, joiden GI on korkeampi kuin 35". Vähän myöhemmin todetaan suoraan, että hyvin alhaisen GI:n kasvikset sopivat mainiosti tälle aterialle.

Montignac kieltämättä kirjoittaa vähän tulkinnanvaraisesti, luulisi että kun kirjasta on julkaistu useita uudistettuja laitoksia, pikku hiljaa asiat osattaisiin ilmoittaa ilman tulkinnanvaraisuutta ja siten, että kaikki tieto löytyisi helposti yhdestä paikasta. Mitä esimerkiksi tatkoitaaa käytännössä, että hiilariaterialla saa olla rasvaa korkeintaan "hyvin vähän?" Saako sitä olla esim. 2 grammaa, vai onko 0,5 grammaa liikaa? Vai voiko asiassa edes vetää mitään tarkkoja rajoja?

Noista hiilariaterioista minulla ei ole käytännön kokemusta vielä, mutta ajattelin kokeilla aluksi jotain sellaista että laitan riisin, couscouksen, tms. kanssa sekaisin pussillisen wok-kasviksia tai jotain vastaavaa. Samaten pastalle joku tomaattikastike jossa ei ole mitään lihaa, voisi olla ihan toimiva juttu. Hmm, netistä löytynee helpostikin jotain kasvisreseptejä ja kirjastosta keittokirjoja? Niistä kun valitsee sellaisia reseptejä joissa ei ole rasvaa, niin luulisi valikoimaa löytyvän?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-01-10 16:58:07 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-12-13 08:07:20
Viestit: 201
Paikkakunta: Saarijärvi
Ok, kiitos korjauksesta! Meillä on hyllyssä se ensimmäinen monti -80 luvulta. :D
Pitänee joo hakea kirjastosta joku rasvattomuus opas päivällisiä varten.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-02-27 11:57:26 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-02-27 11:21:03
Viestit: 9
Miten pitkä väli noilla aterioilla Montin mukaan pitää olla, siis hiilari-protkskulla ja protsku-rasvalla? En kirjasta ainakaan vielä löytänyt.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-02-28 20:59:01 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-12-13 08:07:20
Viestit: 201
Paikkakunta: Saarijärvi
Monti PythoN kirjoitti:
Miten pitkä väli noilla aterioilla Montin mukaan pitää olla, siis hiilari-protkskulla ja protsku-rasvalla? En kirjasta ainakaan vielä löytänyt.

Tais olla kolme tuntia hiilari-aterian jälkeen ja viisi tuntia rasva-aterian.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-03-01 02:24:43 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-02-27 11:21:03
Viestit: 9
Kiitos Rispekti :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-03-02 22:23:06 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-03-02 22:10:00
Viestit: 1
Moi! Kysyisin vaan, että aamupuuro kevytmaidolla on siis mitä mainioin Montignac-pöperö. Koska itse olen liikkuvainen, kaipaan hiukan hiilareita. Ja jos ostan jumalaisen leivän, niin voi syödä sitä vaikka suolakurkun kanssa, entä kevytjuuston? Anteeksi kyselen tyhmiä, minusta vaan tuntuu, että tämä dieetti voisi minulla toimia.

Kasvisruuista todella löytyy hyviä, ultrakevyitä pastakastikkeita.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-09-29 13:06:55 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-09-29 13:01:22
Viestit: 1
Paikkakunta: Tre
Kysymys tähän dieettiin: onko gluteenijauhon aka seitanin käyttäminen sallittu? En löydä saamari mistään vastausta tähän kysymykseen...


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)