karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:23:32

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Ruokarytmistä
ViestiLähetetty: 2011-04-18 14:52:22 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-04-18 14:43:53
Viestit: 3
Hei!
Osaisikohan kukaan vastata onko Heikkilän dieetillä ollessa haitallista pudottaa ruokailukerrat 2krt/päivä (esim klo 11-12 ja 18-19)? Tuleeko esim vajausta ravinteista tms.? Työvuorojeni takia on todella hankalaa rytmittää kolme ruokailua päivässä 5-6 tunnin välein, varsinkin kuin viimeisen ruokailun tulisi tapahtua 3 tuntia ennen nukkumaanmenoa...

Kiitos jo etukäteen vastauksista! :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ruokarytmistä
ViestiLähetetty: 2011-04-19 06:39:37 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Liittynyt: 2005-04-12 07:05:10
Viestit: 14387
Paikkakunta: Imatra
Miulaki se ajottuu noihin aikoihin... yksilöllistä...
En pysty syömää aamul mitää, ja suurin osa syö... sit illasta taas maistuu paremmin, ni senkin takia tää rytmi miuleki parempi...

_________________
Karppi, since 2005 :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ruokarytmistä
ViestiLähetetty: 2011-04-19 07:21:18 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-04-18 14:43:53
Viestit: 3
Kiitos vastauksesta! :)
Ihan sama juttu ruokailun suhteen mullakin, ei oikein aamusin maistu, aikasintaan 4-5 tuntia heräämisestä... Illalla maistuukin sitten sitäkin paremmin :D
Jäi vaan mietityttämään kun tossa Ravinto & Terveys kirjassa painotettiin kolmea kertaa aineenvaihdunnan (ilmeisesti) takia...

Ja pistäkäähän muutkin ihmeessä ruokarytmienne aikoja, ja mahdollisia kokemuksia niiden vaihtelusta! :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ruokarytmistä
ViestiLähetetty: 2011-04-19 14:49:57 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
Paikkakunta: Lahti
No jotkuthan soturoi tai pätkäpaastoilee joten tulevat syöneeksi vieläkin harvemmin. Toi on tosi yksilöllinen homma, mutta en näe syytä että miksi ravinteet jäisivät puutteellisiksi jos kuitenkin pitää niillä harvemmilla syöntikerroilla huolen siitä että niitä saa tarpeeksi? :smt017

Mulla alkaa näyttämään siltä että pieni aamiainen ja pieni lounas ovat jees ja sitten illalla sulaa se isompi ateria paremmin. Ihmisen kroppahan tuottaa ruoansulatusentsyymejäkin enemmän iltaa kohden, söi sitä illallista tai ei (ainakin näin Suuronen-Geib toteaa pariinkin otteeseen). Ja ne entsyymeitten määrät vaihtelevat hirveästi eri ihmisten välillä, joten huonomman ruoansulatuksen omaaville sopivat paremmin pienemmät ateriat vähemmällä lihalla (jolloin vaikkapa kananmuna on helpommin sulavana parempi proteiininlähde). Ja sitten jotkut voivat vetää hurjia lihamättöjä pitkin päivää. Kokeilemallahan se selviää :D

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ruokarytmistä
ViestiLähetetty: 2011-04-19 22:26:22 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-04-18 14:43:53
Viestit: 3
Kiitokset taas, nyt ajatellessa en kyllä itsekään näe mitään syytä miksi ravinteiden saanti vaarantyisi ruokailukertojen vähetessä mikäli vaan kompensoi sitä syömällä enemmän/monipuolisemmin silloin kuin syö.
Tämä ruokavalio on mulle vielä niin uutta ettei ole ilmeisesti tainnut looginen ajattelu vielä mukaan ehtiä.... :D

Mutta todella mukavaa kun pystyy asiasta ajatuksia vaihtamaan, ja tulee asiallista kommenttia hiukan ehkä typerinpiinkin kysymyksiin... :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ruokarytmistä
ViestiLähetetty: 2011-10-30 20:11:00 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-10-14 17:12:43
Viestit: 6
Tää ei ihan tarkalleen vastaa kysymystä, mutta kerronpa nyt... ensimmäistä kertaa elämässäni minä, joka olen joutunut aina syömään 2-3 tunnin välein, kun on aina NÄLKÄ, oon tänään syönyt kaksi kertaa. Ja hyvin olen pärjännyt! Se ruuan määrä ja laatu on kyllä se tekijä :)) Ja fyysisessä työssä vielä olin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ruokarytmistä
ViestiLähetetty: 2012-02-02 22:38:22 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2012-02-02 22:04:58
Viestit: 4
Paikkakunta: Jkl
Aamupalan syön 7-8 aikaan. Lounas 11-13 ja 17-19 syön sitten pitkänkaavan mukaan, eikä nälkä tule missään vaiheessa kun rasvaa ja prodea on reippaasti joka aterialla.

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ruokarytmistä
ViestiLähetetty: 2012-04-08 17:28:36 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2012-03-06 22:49:48
Viestit: 23
Itse oon nyt lukenut muutakin mut melkeinpä kaiken Heikkilän kirjoista ja tykkään tyylistä. Oon ketoosikarppaillut reilun kuukauden mut paino vaan jumii ja jumii joten meinasin että nyt kun oon saanut korjattua univajetta ja aion hyvästä unesta kiinnipitääkin niin:
Heikkilä sanoo et joillain voi 20g hh/pvä -tiukistelusta huolimatta jumittaa ja jopa 30-50 gramman päivähiilet voi sysätä monen painon laskuun. Mietein et vaikka oon siitä puolikiloa kasviksia -päivässä pitäny kii niin ehkä oon ne 18-25g hiiliä saanut kuitenkin täyteen myös energiarikkaammista tuotteista kuten kermasta vaikka ei 50-100g kermavaahtoa päivässä pahalta kuulosta vai kuulostaako (vadelmien kanssa)?!! Että mahtaisko toimia jos vaan reilusti nostais 30-40+ grammaan hiirut ja kokonaan ne kasviksista/marjoista vois toimia vaikka rasvaa paljon saankin (200g). Ajatuksena siis että kasvikset kevyitä eli mulla on kuitenkin tainnut tulla kermoista ynnä muista liikaa kaloreita vaikkei niitä lasketakaan alkuun.

Olotilan vuoksi on toinen iso syy: 3 ateriaa päivässä tuntuu liian isolta mättämiseltä siinä et mua kyllä alkaa väsyttää nuo määrät et saa kolmella kerralla makrot täyteen. Ei jaksa tehdä mitään, koko ajan väsyttää ja sehän ei nimenomaan oo tarkotus! :shock: Ja koko ajan tekee mieli napostella ja makeanhimo senkun kasvaa! :evil: :(
Voiko hyvät ihmiset olla niin et tiukanmatalat hh:t ja pitkät ateriavälit ei sovi mulle vaan hieno 3 ruoan ateriaväli saavutetaan hyvillä mielin kun hiiliäkin tulee se enempi määrä -->paino alkaa laskea? Alkuun ketohiilillä mentäessä olo oli energinen ja vaikka söin välipaloja paino laski ja fiilis mitä parhain. Nyt mulla on hormonit sekasin (joka ilmeisesti naisilla hyvä asia, alkaa keho toimii niinkun pitääkin) enkä tiedä onko vaan hetkellistä kropan asettumista vai eikö mulle vaan sovi tää, OON KOKOAJAN MIELIALAT IHAN SEKAISIN LAIDASTA LAITAAN JA ÄRSYYNNYN JA V****UNNUN HELPOSTI ja lasken kaikki ruokagrammamäärät pakonomaisesti talousvaa'alla eikä jää aikaa mihinkään muuhun ku ruoan tekoon ja laskemiseen ja hermoiluun. Eihän se näin kuulu mennä :cry: :cry: :cry:
Vai pitääkö sitten jatkaa ärsyttävää punnitsemista ja mennä tarkasti Atkins-hiilillä ja napostella välipalaa useammin, pelkona kyllä et palaako se kehon rasva sitten kuitenkaan kun ei pitkiä ruokailuvälejä. Siksi lopetin Atkins-tyylin kun tajusin nää ruokailuvälit rasvanpolton kannalta hyviksi, mutta ovatko ne nyt sitten hyvät kun revin välillä hermoni totaalisesti enkä jaksa. Ketotyylissäkin alkoi 2viikon jälkeen jumitus, liekö sitten ollut huono nukkuminen tai liika kalorimäärä kuitenkin. Ateriarytmi + enemmän kasviksia + tehokas rasvanpoltto tavoitteena, tahtoisin helpostinoudatettavan elämäntavan jossa energinen olo säilyy eikä kiukuta jatkuvasti. Johtuisiko ärsyyntyneisyys ehkä jostain muusta? En nyt keksi muuta tällä hetkellä, ideoita? [-o<


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ruokarytmistä
ViestiLähetetty: 2012-04-08 17:38:47 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Usko ihminen rakas kroppaasi. MIKÄÄN ei sovi kaikille.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ruokarytmistä
ViestiLähetetty: 2012-04-08 18:47:07 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2012-03-06 22:49:48
Viestit: 23
Sen olen kirjoista oppinut 8) Tulee ihan hätä käteen kun oon peloissani et jokin menee vikaan. Onko muilla ollut jotain samanlaisia kokemuksia tai hyviä korjausehdotuksia? Sen verran muuten huomasin kun äsken pitkästä aikaa vuosiin tein keräkaalia ruoaksi että sehän on todella hyvää ja täyttävää ja keventää päivän kokonaisenergioita ruokaisalla tavalla! Taidanpa ruveta kaalinrakastajaksi kuten taitaa Heikkilä suositellakin :) Ehkä syönkin 4 kertaa päivässä tässä nyt kokeiluna ja kevennän reilusti kasviksilla, antaa hiilien nousta niin katsotaan mitä tapahtuu, josko suupielet alkais olee rennosti enemmän ylöspäin :P

Ja vaikkei makeutusaineet myrkkyinä kuulu "opas-kirjojen" suosituksiin eikä omiinkaan periaatteisiin niin ehkä pahimpaan makeannälkään aterian yhteydessä käytän nuita aineita jos sillä saa suun ravituksi, alkuun kita tuntui karppiintuvan mut nyt ei tunnu mikään riittävän.. Hormoonit, hmm...??
Siksi tuossa stevia-ketjussa kyselin sen nestemäisen version saatavuutta -tuntuu jotenkin itselle omantunnon puolesta hyvältä ratkaisulta verrattuna aspartaameihin ym.

Ehkä en vaan vielä luota omaan silmämääräiseen arviontiin kuinka paljon on esimerkiksi oliiviöljyä mikäkin määrä, kun takerrun aina siihen pahuksen vaakaan.. :roll:


PS: Kiitos Mirka! Pienet sanat ja se että joku vastaa auttavat paljon :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ruokarytmistä
ViestiLähetetty: 2012-04-09 15:52:43 
Paikalla
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 55971
Paikkakunta: Kerava
Kuulostaa vähän siltä että sä stressaat ja lasket pakonomaisesti ruokamääriä. Ei ihme jos paino ei laske.Stressi estää tehokkaasti laihtumisen. Relaa hei vähän ja unohda laskeminen ja syö nälän mukaan.Tsemppiä!

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ruokarytmistä
ViestiLähetetty: 2012-04-09 22:43:14 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2012-03-06 22:49:48
Viestit: 23
Niinpä, miten ärsyttävää!! :evil: Mut oon tehnyt tänään aika hyviä oivalluksia mitä vois auttaa ja mitä korjata, jeei! En tahdo stressata ku löytää hyvän ja mielekkään tavan karpata ilman kamalan tarkkaa kirjailua ja laskentaa. Mun pittää rohkeemmin opetella silmämääräisempää arviointia :) Kiitos!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ruokarytmistä
ViestiLähetetty: 2012-06-07 08:54:56 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2009-11-25 13:13:19
Viestit: 38
Paikkakunta: Tampere
Muistaisin Heikkilän todenneen aamiaisen olevan lähinnä muroteollisuuden keksimä velvoite. Aamiaiseksi voi riittää hyvin kahvi ja 1-2 rkl neitsytkookosöljyä (Heikkilö lisää kookoöljyveteen vielä maustemitallisen ruusunmarjajauhetta C-viitamiinin vuoksi ja tulee paremman makuista, ruusunmarjalla on myös tulehduksia vastustava vaikutus). Itse olen tehnyt smoothien desilitrasta heraproteiinijauhetta, 1-2 rkl neitsytkookosöljyä, 1 tl macaa ja raakaa kaakaojauhetta, 50 g (n.1 dl jäisenä) karpaloita, viherjauhetta, vihreätee-jauhetta ja 1 tl soijalesitiiniä emulgointiaineeksi (munankeltuainen olisi luonnollisempi vaihtoehto!), 1 rkl pellavan ja hampunsiemeniä, joskus myös n. 1 tl avokadoöljyä. Laitan illalla kaikki aineet vettä ja marjoja lukuunottamatta tehosekoittimeen valmiiksi, joten aamulla ei tarvitse kuin laittaa kone soimaan ja aamiainen on valmis, sen juo äkkiä ja mahassa on hyvä ja kylläinen olo n.5 tuntia!!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ruokarytmistä
ViestiLähetetty: 2013-06-26 07:45:57 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2012-08-09 11:32:48
Viestit: 24
Pikkaisen aiheen vierestä mutta sentään aihetta hipoen:

olen tutkiskellut ihmisten vuorokausirytmiä ja sisäistä kelloa, ja pieni alustava huomioni on, että ihmisen ruokahalu heräilee suunnilleen siihen aikaan kun ihminen oikeasti herää. Siis aamuvirkku, joka nousee pirteänä itselleen sopivana aikana, huomaa aamiaisen maistuvan vallan hyvin. Sen sijaan aamu-uninen, joka repii itsensä herätyskellon avulla ylös työpäivään / ehtiäkseen aamutreeneihin tms., ei tunne nälkää - voipa jopa kokea, että syöminen olisi todella vastenmielinen ajatus. Testailkaapa teoriaani... :wink:

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ruokarytmistä
ViestiLähetetty: 2013-06-26 08:14:13 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Olen viimeiset vuodet herännyt aikaisin, pirteänä ja ilman kelloa, eikä sittenkään ole aamulla nälkä.
Sanoisin että meitä vaan on moneksi :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ruokarytmistä
ViestiLähetetty: 2013-06-26 08:28:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Minä poikkean, Maarina, huomiostasi:
Olen ylipäätään vähäuninen ja melko aamuvirkku, mutta en pysy oikein syömään mitään kiinteää ennen kuin puoliltapäivin, eli semmoiset noin 4 tuntia heräämisen jälkeen. Aamulla menee vain kuohukermaa kahviin ja muutama raakakaakaopapu. (Okei, ne ovat kiinteää ruokaa, mutta määrä on tosi pieni.) Päivän rytmi sen jälkeen on kevyt lounas noin puoliltapäivin, se on päivän hiilaripitoisin ateria. Sitten päivällinen klo 16-18 välillä, päivän suurin ateria ja illallinen/iltapala 1-2 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Mutta jos syön lounaaksi jotain tavallista tukevampaa, jää toinen ilta-aterioista kokonaan pois ja ateriakertojen määrä tipahtaa kahteen per päivä.

Miksi muuten pitäisi olla 3 tuntia väliä viimeisen aterian ja nukkumaanmenon välillä? Ja vaikuttaako siihen se mitä sillä päivän viimeisellä syö?

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ruokarytmistä
ViestiLähetetty: 2013-06-27 07:22:53 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2012-08-09 11:32:48
Viestit: 24
Pahus, se siitä teoriasta sitten! :lol:
Minusta se kuulosti kyllä ihan hyvältä... 8)

Tässä foorumissa on kyllä ihan parasta se, että monella tyylillä voi vetää, eikä ole yhtä totuutta.


***
I have finally discovered what is wrong with my brain:
on the left side, there is nothing right,
and on the right side, there is nothing lefr.

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ruokarytmistä
ViestiLähetetty: 2013-06-28 02:43:51 
Poissa
Psychokarppi
Psychokarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-06-08 17:01:47
Viestit: 1116
Paikkakunta: Porvoo
Maarina kirjoitti:
Sen sijaan aamu-uninen, joka repii itsensä herätyskellon avulla ylös työpäivään / ehtiäkseen aamutreeneihin tms., ei tunne nälkää - voipa jopa kokea, että syöminen olisi todella vastenmielinen ajatus.


Omalla kohdalla pitää hyvin paikkaansa!
Muistan kun intissä monta kertaa aamupalan jälkeen lenti laatta! :smt078
:D

_________________
Psychobilly is our Life
Let´s wreck, let´s drink
Let´s have dirty nights
We are addicted bone for bone
To the Darkside of Rock n Roll


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ruokarytmistä
ViestiLähetetty: 2013-12-23 09:59:57 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-11-18 19:18:46
Viestit: 1
Toisinsyöjä kirjoitti:

Miksi muuten pitäisi olla 3 tuntia väliä viimeisen aterian ja nukkumaanmenon välillä? Ja vaikuttaako siihen se mitä sillä päivän viimeisellä syö?


Mä oon miettinyt tuota ihan samaa :D Kukas valistaisi hitusen meitä?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ruokarytmistä
ViestiLähetetty: 2013-12-23 10:37:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Tiniwiel kirjoitti:
Toisinsyöjä kirjoitti:

Miksi muuten pitäisi olla 3 tuntia väliä viimeisen aterian ja nukkumaanmenon välillä? Ja vaikuttaako siihen se mitä sillä päivän viimeisellä syö?


Mä oon miettinyt tuota ihan samaa :D Kukas valistaisi hitusen meitä?


Itse asiassa kysymykseni oli lähinnä retorinen koska olen eri mieltä tuosta ohjeesta ja olisin halunnut kuulla perusteluja sille lähinnä voidakseni esittää niille vastaväitteitä:

Oman kokemukseni perusteella tuo on ihan turha ohje jolla ei ole mitään relevanssia omalle elämälleni. Riippuu toki mitä ja paljonko ennen nukkumaanmenoa syö, mutta kyllä minä syön ihan tyynesti klo 22-23 välillä jos nälättää, vaikka menenkin nukkumaan puoliltaöin. Usein tuo ateria on melko pieni, mutta koostumukseltaan suht samaa mitä muutenkin syön.

Eli minun mielestäni EI tarvitse olla 3 tuntia väliä viimeisen aterian ja nukkumaanmenon välillä, ellei se satu juuri olemaan itselle sopimaton ja unta häiritsevä asia. Minulle ei ole, nukahdan nopeasti ja nukun hyvin, vaikka olisin syönyt välipalan esim. vain puolikin tuntia ennen nukkumaanmenoa. Mitään jättimättöä ei toki viitsi myöhään syödä, mutta toisaalta eipä sellaista yleensä teekään mieli. Mutta jos vatsa ilmoittaa ravinnontarpeesta klo 22-23 välillä niin en piru vie katso mitään kelloa enkä arvioi nukkumaanmenoaikaa, vaan ihan vaan syön jos tekee mieli.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)