karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-28 19:09:52

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Grisköttet luktar?
ViestiLähetetty: 2010-06-29 07:01:03 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-06-29 06:32:11
Viestit: 15
Paikkakunta: Bakom takana
Hej allihopa, jag började med GI-noll (Sten Sture Skaldemans "metod") för fem dagar sedan och efter tre jobbiga dagar har dimman (tröghet, huvudvärk, irritation) lättat och jag märker redan en klar förbättring av både ork&humör! :D Vikt har jag också tappat 3.3 kg. (vägde 107.8 första morgonen)
Men TILL FRÅGAN: jag köpte grissida (porsaankylki) från köttdisken i den lilla närbutiken i går. Den såg rosa o fin ut. På kvällen när jag skulle omfördela det 1.5 kg köttet i mindre portioner samt frysa ner det, märkte jag att köttet ställvis var lite svagt grönaktigt och hade en lätt syrlig (inte behaglig) doft. Visade köttet åt maken som kände på det och sade att det inte kändes slemmigt "Så då är det OK även om det nog luktar lite surt". Nåväl- jag frös ner det och tog upp ett paket i morse, tillagade det men den där skumma lukten satt kvar. Jag slängde portionen men innan jag hivar resten av köttet vill jag fråga här på forumet vad ni tror? Luktar griskött som inte är vakumförpackat? (Jag köpte även naturell grillkassler och den luktade absolut inte illa) Är jag överkänslig eller?

Äter nu ost- och äggomelett och mår fint:) Ha en bra dag! :smt048


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Grisköttet luktar?
ViestiLähetetty: 2010-06-29 09:46:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-07-05 17:28:44
Viestit: 1986
Paikkakunta: Kotka
Du kan försöka få lukten bort genom att skölja köttet. Dock smaken ändrar sig när du steker köttet och kryddar det.
Men jag tror, att felet kan upptäckas i transportkedjan. Någon del av kedjan har varit bristfällig /okonrollerad med tanke på temperatur och förhandsbehandling (gasbehandling) av köttet. Returnera köttet tillbaka och ställ köpmannen till svars.

Visserligen svinköttet är mycket känsling för att det innehåller fett som börjar lukta ganska snabbt i fri luft. Vanligen köttet gasas med kväve som borttar all syre. Men trots kvävebehandling blir kvävetoleranta bakterier kvar.

Ät inte rutten mat i FINLAND. Lufttorkad svinkött är tillhanhanda i butiker men mogninsprosessen är annorlunda. Surstömmingen hör hemma i Sverige.
Rami


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Grisköttet luktar?
ViestiLähetetty: 2010-06-29 17:18:36 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-06-29 06:32:11
Viestit: 15
Paikkakunta: Bakom takana
Tack för svaret! Jag skall pröva ditt tips. Det är väldigt sällan jag köper kött från köttdisken, närmast nu på sommaren då vi grillar en hel del så jag är inte så insatt:)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Grisköttet luktar?
ViestiLähetetty: 2010-06-29 17:52:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-14 19:05:47
Viestit: 618
Paikkakunta: Kuopio
Nej, inte ska köttet lukta surt, tillbaka bara!

OT - en gång returnerade jag ett paket köttfärs som jag köpt vid disken. Den dög inte ens åt katterna!

_________________
Kuva

79 kg = BMI 29 lievä lihavuus
68 kg = BMI 25 normaalipaino


Huomispäivään uupumatta uin.

Kuvassa norsu norsun selässä, korvieni välissä 65-kiloinen viehko nainen. Miksi tämä ristiriita?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Grisköttet luktar?
ViestiLähetetty: 2010-06-29 23:05:48 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-04-15 08:29:11
Viestit: 1
Hej.
Det va så roligt att läsa lite svenska här :D så jag måste bara skriva att
sådant kött skall man inte äta...
Man har rätt att mot kvitto ( och produkten med ), returnera skämda varor till inköpsstället.
Sånt här behöver inte vara köpmannens fel, men han kan i sin tur returnera varan.
Kött ska inte lukta illa, och absolut inte vara grönaktigt.
Pengarna tillbaka eller annan vara istället!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Grisköttet luktar?
ViestiLähetetty: 2010-07-10 20:50:08 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-06-29 06:32:11
Viestit: 15
Paikkakunta: Bakom takana
Jag förde aldrig tillbaka köttet men NÄSTA gång skall jag göra det. Det kom så många saker emellan nu...Jag tappade smaken för sida för ett tag framöver dock:(


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Voit kirjoittaa uusia viestejä
Voit vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)