karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 14:30:09

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2017-04-25 10:15:06 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-02-21 11:36:34
Viestit: 16
Suomessa ei kuluttajille, tietääkseni, myydä naudan rasvaa paketeissa. Mistä hommaatte ja miten käytätte?

Katselin, että koiratuotteita löytyy ja ajattelin, että sopinevat myös minulle. Ainakin yhden toimittajan löytyi, jonka valmistusprosessi kuulosti maallikon korvaan ookoolta. Eli lämmitellään alle sataan, suodatetaan ja siitä sitten purkkiin.

Briteistä http://www.sainsburys.co.uk/webapp/wcs/stores/servlet/gb/groceries/britannia-finest-beef-dripping-500glöytyy ja hintakin on kymmenesosa koirille myytävästä... hmm. Hyperlipid Peter muistaakseni konvertoi tällä filelihan syötäväksi :lol:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-25 10:20:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Kauppahallin lihatiskiltä löytyy, tosin irtomyynnissä eikä paketissa. Toki kauppahalleja ei ole kuin harvassa taajamassa, mutta jos sellainen löytyy niin sieltä sitten. En koskaan osta pakattuna mitään, mitä voin ostaa irtomyynnistä.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-25 10:23:21 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Yksityisteitä olen sitä ja vastaavia hankkinut.
Tuottajilta, teurastamoilta ja kauppahalleista kannattaa kysyä ensiksi, arvaan.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-25 11:40:36 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-02-21 11:36:34
Viestit: 16
Kiitos vastauksista. Vieläkö paljastaisitte, että mikä on paras tapa "upottaa" tuota ruokaan tai miten itse sitä käytätte.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-25 12:06:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2014-11-05 14:49:31
Viestit: 571
Jos paikkakunnalta löytyy lähiruokapiiriä, sieltä voisi saada. Meidän piiriltä saa silloin tällöin.

_________________


Ken uskovi toteen, ken unelmaan,
sama se, kun täysin sa uskot vaan,
sun uskos se juuri on totuutes -
usko poikani unehes!



Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-25 14:09:53 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-02-21 11:36:34
Viestit: 16
Kiitos tiedosta. Hämmästyttää, ettei tätäkään "tuotetta" löydy kaupan hyllyltä. Taidan poiketa läheiseen Halal-kauppaan, josta löytyy kyllä lihatiski. Pitänee opetella itse valmistamaan tuota. Nyt vaan jostain sitä rasvaa kattilaan :P Mitenkä tuota valmistetaan ja säilötään?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-27 15:10:29 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-02-21 11:36:34
Viestit: 16
Naudan rasvaa löytyikin yllättävän helpolla, mutta nyt tuli tenkkapoo kun pitäisi osata valmistaa sitä syötäväksi. Varmaan rasvaa voisi leikata sopiviin siivuihin ja lisätä aina vaikka keittoon tai kastikkeeseen. Haluaisin kuitenkin jotenkin esikäsitellä ja poistaa rasvassa vielä olevat ylimääräiset lihan rippeet. Jostain luin, että lämmittämällä rasvat 60-70 asteessa vaikka uunissa useita tunteja ja siivilöimällä se saataisiin sopivassa muodossa olevaa huoneenlämmössä säilyvää rasvaa. Onnistuukohan näin helpolla?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-27 19:02:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
noobi kirjoitti:
Naudan rasvaa löytyikin yllättävän helpolla, mutta nyt tuli tenkkapoo kun pitäisi osata valmistaa sitä syötäväksi. Varmaan rasvaa voisi leikata sopiviin siivuihin ja lisätä aina vaikka keittoon tai kastikkeeseen. Haluaisin kuitenkin jotenkin esikäsitellä ja poistaa rasvassa vielä olevat ylimääräiset lihan rippeet. Jostain luin, että lämmittämällä rasvat 60-70 asteessa vaikka uunissa useita tunteja ja siivilöimällä se saataisiin sopivassa muodossa olevaa huoneenlämmössä säilyvää rasvaa. Onnistuukohan näin helpolla?

Ainakin possun rasvalle prosessi on juurikin tuollainen. Paitsi että kannattaa ensin pilkkoa/jauhaa mahdollisimman pieneksi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2024-02-23 13:23:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1196
Kauppahallissa jauhetaan minulle rasvat valmiiksi. Niitä keittelen sitten ehkä 1,5 tuntia hissukseen. Ensin rasvakeitos haisee vähemmän miellyttävältä. Lopulta siihen tulee hyvä tuoksi, joka voimistuu koko ajan.

Talin kypsyessä rasvasolujen kollageeniosa kypsyy myös, jolloin rasvan joukossa alkaa olla ruskeita murusia. Keitos on valmis, kun muruset alkavat poksahdella ja kun kollageenia alkaa sulaa kattilan pohjaan tarttuvaksi "pihkaksi".

Jos keittää liian kauan, kollageenihiukkaset kutistuvat ja muuttuvat tummiksi, mauttomiksi ja koviksi, lopulta niin koviksi, että niitä on jopa vaikea pureskella. Rasvan laatu ei kuitenkaan siinä heikkene.

Itse otan kattilan pohjalle jäävän kollageenin tarkoin hyötykäyttöön eli laitan ne valmiin jauheliharuoan sekaan makua ja rakennetta antamaan. Ajoitus on siinä kaiken a ja o, koska tykkään syödä ne pehmeinä.

Itse tali muuttuu prosessin aikana värittömästä kellertäväksi. Se on juoksevana oikein sellaista kusenkeltaista. mutta väri vaalenee talin jähmettyessä. Valmiissa talissa on taivaallisen hyvä tuoksu, mutta maku on ainakin minun suuhuni hyvin mieto. Käytän sitä nykyisin lähes kaikkeen paistamiseen.

Talissa on ainoastaan se varjopuoli, että siihen tulee huoneenlämmössä kiteitä, joista en pidä. Jos syön sitä kylmänä, lämmitän sen ensin juoksevaksi ja käytän sen heti uudelleenjähmettymisen jälkeen, ennen kuin kiteet ovat ehtineet muodostua. Silloin sen koostumus on yhtä kermainen kuin silavalla.

Tali säilyy hyvin myös huoneenlämmössä. (Ainakin sen ajan, kunnes olen syönyt satsin.)

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)