karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 07:11:57

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 29 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Pelkkää kemiaa?
ViestiLähetetty: 2014-03-17 10:05:54 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 8739
Paikkakunta: Torrevieja/Tuusula
Joo ja en nykyään laske grammoja/makrosuhteita normioloissa.
Tainnu jo mennä selkäytimeen.

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Huhtikuusta 2019 asteittain karnivoriksi Kuva
Kotona!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pelkkää kemiaa?
ViestiLähetetty: 2014-03-17 11:08:10 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-02-21 11:36:34
Viestit: 16
els kirjoitti:
^^ Joo, tuo sopii kyllä kaupunkilaiseen marketista saatavaan sapuskapuoleen.
Mutta sen jälkeen tietysti herää kysymys mihin tarvitset pitkälti yli 3000 kaloria... :)


Vuosia sitten asensin calculus vituksen demoversion ja sillä yritin seurailla, että ovatko fat:prot:carb suhteet kohdillaan. Nyt ko. ohjelma ei macissa pyöri, niin seurailen rasvamääriä laittelemalla tärkeimpien ravintoaineiden tiedot exceliin. Kaloreita en laske enkä ole huolissani jos niitä tulee liikaa. Pitäisikö? Tavoitteenani on vain seurata Kw:n minun profiilille suosittelemia suhteita "Causal treatment of heart disease is the introduction of optimal nutrition, wherein per 1 g of protein of high biological value falls 3-4 g of animal fats and less than 0.6 g carbohydrates." Aiemmin Heikkilän ruokavaliota seuraamalla olen jo päässyt hyvään oloon, mutta Kw:llä nyt vaan jotenkin tuntuu paremmalta ja labrat osoittavat sen. Toisaalta odotan ja toivon, että Heikkiläkin hyppäisi OD:n suuntaan. Hänhän jossain kirjassaan vihjaa Kwasniewskista. No OD on ehkä liian extremeä ja riskaabelia vielä tänne thlandiaan. Norsu pitää syödä pala kerrallaan.

Olisipa mielenkiintoista jos joku käännättäisi Kwasniewskin ja Chylinskin Homo Optimuksen suomeksi. Pitääpäs kysellä originaalin kustantajalta.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pelkkää kemiaa?
ViestiLähetetty: 2014-03-17 11:30:15 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-02-21 11:36:34
Viestit: 16
tuulimumma kirjoitti:
Täällä turklandiassa on kivaa ja helppoa kawailla.

Just keittelin gheetä.
Lihakaupoista saa tuoretta kamaa edullisesti :lol:
Perunat hyviä.
Joskus voissa kypsytettyä isoa retiisiä (retikkaa?)
Lisäkkeenä lämmintä eriväripaprikoista ja tsilistä ynnä punasipulista vokattua salaattia (tykkään kypsästä- Ainoo ruoka, missä käytän oö:tä)
Kaupasta löytyy 60% kermaa, kaymakkia...


Kyllä käy kateeks! Olen itse perso kebapeille... hyvä, ettet maininnut ;-)

Intialainen kollega toi kotimatkaltaan joskus paikallista herkkua gheetä. Se nimenomaan oli vain erikoisherkkua. Kyselin kuukausi sitten Ison Omenan autotasolla olevasta "herkkuliikkeestä" gheetä. Paketit olivat pieniä ja hinta järkyttävä eli jäi ostamatta. Katselin eilen tätä Kw:n ohjetta, jossa hän sulattaa neljästä kilosta voita vajaa kolme kiloa kirkastettua voita. Mistähän pääkaupunkiseudulta saisi tolkulliseen hintaan vastaavia mielellään suolattomia voitankoja kuin Kw:n kuvissa?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pelkkää kemiaa?
ViestiLähetetty: 2014-03-17 15:30:24 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 8739
Paikkakunta: Torrevieja/Tuusula
Valiolla on suolatonta voita puolen killon paketeissa.
Kilosta tulee n. 900g gheetä.
Heran voi käyttää vaikka kreppeihin.
Ja joo, kebabbilihaa syödään...nautaa, lammasta ja kanaa :lol:

Ei silti, suolasestakin tarjousvoista olen keitellyt.
Arlalla on gheetä....

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Huhtikuusta 2019 asteittain karnivoriksi Kuva
Kotona!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pelkkää kemiaa?
ViestiLähetetty: 2014-03-18 12:54:50 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-02-21 11:36:34
Viestit: 16
Arlan kirkastettua laktoositonta voita saa kuulema tilattua lähikauppaan ja purkki on 1,8kg. Pitääpä kysyä hintaa tuollekin. Intialainen ystävä kertoi myös valmistavansa Valion sinisestä. Sulattaa voin ja siivilöi sen sitten.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pelkkää kemiaa?
ViestiLähetetty: 2014-03-19 21:13:28 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 8739
Paikkakunta: Torrevieja/Tuusula
noobi kirjoitti:
Arlan kirkastettua laktoositonta voita saa kuulema tilattua lähikauppaan ja purkki on 1,8kg. Pitääpä kysyä hintaa tuollekin. Intialainen ystävä kertoi myös valmistavansa Valion sinisestä. Sulattaa voin ja siivilöi sen sitten.

Siivilöinti ei riitä...sakan pitää antaa painua pohjaan...ensin kuoritaan pintavaahto.
Sitten varovasti kaadetaan kirkas rasva lasikippoon. Herasakka jää pohjalle :wink:

Keittelemiseen menee ainakin puoli tuntia.

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Huhtikuusta 2019 asteittain karnivoriksi Kuva
Kotona!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pelkkää kemiaa?
ViestiLähetetty: 2014-03-19 21:56:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Hei noobi, mua jäi kiinnostamaan, millä perusteella ajattelet käyttäväsi liikaa suolaa? Siksikö, että JK sanoo, ettei suolaa tällä ruokavaliolla pitäisi tarvita? Itse ajattelen, että kivennäiset silloin tulisivat luuliemistä ja organ meatseista, käytätkö niitä? Juustot ja makkarathan on joka tapauksessa ilmeisen ok, eli ihan suolaton tsysteemi ei taida kuitenkaan olla kyseessä.

(Mä itse lisään suolaa aika ad libitum, enemmän kuin avokki, mutta näköjään loppujen lopuksi vähemmän kuin useat perushiilarinsyöjät, nautin sekä luita että elimiä, enkä siltikään olisi valmis luopumaan suolasta. Suolanpuutteesta pettää mulla lopulta jalat alta.)

Ja onko tosiaan niin, ettei Homo Optimuksen englanninnos käy? Multa saisit, saisin tekosyyn lopulta lukea sen, jos lupaisin antaa pois :)

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pelkkää kemiaa?
ViestiLähetetty: 2014-03-20 14:12:34 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-02-21 11:36:34
Viestit: 16
Arvo Morkkis kirjoitti:
Hei noobi, mua jäi kiinnostamaan, millä perusteella ajattelet käyttäväsi liikaa suolaa? Siksikö, että JK sanoo, ettei suolaa tällä ruokavaliolla pitäisi tarvita? Itse ajattelen, että kivennäiset silloin tulisivat luuliemistä ja organ meatseista, käytätkö niitä? Juustot ja makkarathan on joka tapauksessa ilmeisen ok, eli ihan suolaton tsysteemi ei taida kuitenkaan olla kyseessä.

(Mä itse lisään suolaa aika ad libitum, enemmän kuin avokki, mutta näköjään loppujen lopuksi vähemmän kuin useat perushiilarinsyöjät, nautin sekä luita että elimiä, enkä siltikään olisi valmis luopumaan suolasta. Suolanpuutteesta pettää mulla lopulta jalat alta.)

Ja onko tosiaan niin, ettei Homo Optimuksen englanninnos käy? Multa saisit, saisin tekosyyn lopulta lukea sen, jos lupaisin antaa pois :)


Arvon morkkis,

En keitä luuliemiä enkä sisäelimiä. En ole edes kokeillut. Lampaan maksa on kyllä hakusessa. Vaan en ole törmännyt. Lisään ruokaan joko merisuolaa tai mineraalisuolaa. Ja mututuntumalta liikaa. Kw:n mukaan "The amount of salt in food should be lowered progressively, until not needed". Toisaalta hän huomauttaa Optimal Nutrion kirjassaan, että resepteissään olevat ruoka-aineet usein sisältävät suolaa. Heikkiläkin, muistaakseni, suosittaa suolatonta voita.

Ja kiitos tarjouksesta Homo optimuksen suhteen. Hommasin sen jo itselleni jokin aika sitten samoin kuin tuon Optimal Nutrition kirjan. Suosittelen kiinnostuneita ostamaan. Vaikka kaikki tieto mukamas löytyy verkosta, niin itse ainakin koin ahhaa -elämyksiä kirjoja lukiessani. Suomennos palvelisi sellaisia, joille enkku ei käänny.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pelkkää kemiaa?
ViestiLähetetty: 2014-03-20 14:32:00 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-02-21 11:36:34
Viestit: 16
tuulimumma kirjoitti:
Siivilöinti ei riitä...sakan pitää antaa painua pohjaan...ensin kuoritaan pintavaahto.
Sitten varovasti kaadetaan kirkas rasva lasikippoon. Herasakka jää pohjalle :wink:

Keittelemiseen menee ainakin puoli tuntia.


Kiitos vinkistä. btw Valio oli tehnyt tästä hienon videon. Ja eikös juutuutista löytynyt vielä ohje siihenkin, että kummalla tapaa kirkastettu voi sopii pihvinpaistajalle. Aikanaan syömääni intialaista gheetä kyllä syötiin ihan sellaisenaan...ilman piffiä. Kaveri on vegaani.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 29 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)