karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-05-14 10:21:09

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 99 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Hyvästi Kawa!
ViestiLähetetty: 2009-03-10 15:12:03 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
En pidä sitä relevanttina, kuten olen kirjoittanut ties miten monta kertaa. Etkä todella ole löytänyt mitään vakuuttavampaa? Pitääkö minun etsiä jotakin sinua varten?

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvästi Kawa!
ViestiLähetetty: 2009-03-10 15:12:46 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47679
Paikkakunta: HomeSweetHome
Mirka kirjoitti:
En pidä sitä relevanttina, kuten olen kirjoittanut ties miten monta kertaa. Etkä todella ole löytänyt mitään vakuuttavampaa? Pitääkö minun etsiä jotakin sinua varten?

No oliko siinä oliiviöljyä?

Ja kyllä, minusta oikeilla ihmisillä tehdyt aidot, pitkät interventiokokeet ovat relevantteja.
Sinusta en sitten enää tiedäkään.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvästi Kawa!
ViestiLähetetty: 2009-03-10 15:22:04 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Ei noin surkean pienellä aineistolla ja keinotekoisella asetelmalla, kun tutkimusta on tuhansittain parempaa ja isompaa ja (oliiviöljyn osalta) varsin yhtenevin tuloksin.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvästi Kawa!
ViestiLähetetty: 2009-03-10 16:08:54 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47679
Paikkakunta: HomeSweetHome
Mirka kirjoitti:
Ei noin surkean pienellä aineistolla ja keinotekoisella asetelmalla, kun tutkimusta on tuhansittain parempaa ja isompaa ja (oliiviöljyn osalta) varsin yhtenevin tuloksin.

Interventiokokeet tuppaavat olemaan vähän keinotekoisia.
Ja silti niitä väitetään selvästi luotettavammiksi. Varsinkin jos muutetaan vain yhtä asiaa.

Niin että nakita sitten sellaisella, jossa olisi yhden asian muutos (eli interventiotutkimus) tehty isommalla satunnaistetulla joukolla ja vähintäin kaksivuotisena. Ja kerrottu tuloksissa vielä kokonaiskuolleisuuskin, eikä vain yhden vaivan esiintymistä

Luvalla sanoen minä en tiedä. Mutta sinullahan oli niitä tuhansittain niin että anna palaa vaan. Oliiviöljystä siis :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvästi Kawa!
ViestiLähetetty: 2009-03-10 19:57:48 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Paikkakunta: Tampere
Mirka kirjoitti:
Atkinsin säätiön ohjeistus omine pyramineideen ei ole Atkinsia?


No jos sillä päädytään ruokavalioon, jonka makrosuhteet eivät mätsää atkinsiin (nuo laittamani suhteet ovat myös atkins-säätiön sivuilta), niin ei se minusta ole. Sanoahan voi mitä tahansa, mutta luvut sitten loppukädessä kertovat mitä on tehty.

Niinkuin siinä yhdessä, jossa "lisättiin rypsiöljyä" ja sillä jotenkin saatiin parannettua omegasuhteet... Ennenkin on tutkimuksissa sanottu yhtä ja tehty toista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvästi Kawa!
ViestiLähetetty: 2009-03-10 22:14:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-12 09:46:27
Viestit: 5774
Grasu kirjoitti:
Suopursu, onko sulla iltasyömisellä minkälainen vaikutus aamuarvoihin? Tarkoitan että onko parempi syödä hiilarit illalla kuin aamulla?



Kiitos kysymästä GRASU, jotenkin vaan tuntuu mukavalta syödä oikein vähähiilarista aamiaista. Jos esim. aamusokeri on 5.9 niin tuommoisen aterian jälkeen se alkaa pikkuhiljaa somasti laskemaan.
Kun on jo ollut liikkeessä ja touhunnut niin syön sitten toisella ateriallani osan hiilareista ja sitten illalla loput.
En ollut asiaa niin kovin paljon järkeillyt, mutta nyt kun kysyt, niin näinhän se minulla menee. Nyt just katselin Heikkilänkin DIABETESKIRJASTA, niin hänellä oli samaan tyyliin hiilarit päivän ruokaohjeissa.

Olen niin järkyttävän onnellinen tästä vähähiilarisen dietin löytymisestä!!!
Elämä on aivan toista kuin reilu vuosi sitten. :D


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvästi Kawa!
ViestiLähetetty: 2009-03-10 22:35:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-12 09:46:27
Viestit: 5774
Hei vielä Grasu, kysyit myös miten iltasyöminen vaikuttaa aamuarvoihin.
Ihan viimeiseksi illalla syön usein juustoa/ tai pähkinöitä voilla/ tai ilman.
En tiedä...kait se rasva kuitenkin...tai hiukka hiilaria...ja tilkka punaviiniä...

Mutta olisiko se kuitenkin "pitkässäjuoksussa" se kokonaisuus miten päivällä syöt!
Pitänee kaiketi alkaa tehdä tieteellistä tutkimusta asian tiimoita.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvästi Kawa!
ViestiLähetetty: 2009-03-11 05:46:06 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-04-19 09:37:37
Viestit: 21515
Paikkakunta: Keski-Suomi
Keskustelu jatkuu, näämmä. Hyvä, että asioista ollaan kiinnostuneita ja otetaan kantaa. Tämä rasva-asiahan koskettaa jokaista karppia tavalla tai toisella.

Joku täällä kysyi, olenko lukenut Annika D:n uusimman kirjan.
Minulla se on, ja olen sen silimitellyt läpi, paneudun siihen tarkemmin, kun saan tuon Heikkilän uusimman luettua loppuun.
Heikkilähän pitää hiilareiden ylärajana 72 g, mikä lie myös joku saksalaisen d-klinikan kanta. Ei mulla kyllä hiiret sinne asti juur`koskaan nouse.
Mutta rasvastahan tässä nyt enempi kskustellaan. Ja niistä voi, kookos- ja oliiviöljy ainakin tulevat ruokavaliossani säilymään. Ja oliivit, pähkinät ja avocadot. Niitähän se Anttikin...

Olen tässä hämmästellyt sitä, että kolmena perättäisenä aamuna kotimittari (2 eri mittaria vuorotellen) on antaneet paastoarvoksi 5.4, 5.6 ja 5.5. Ja eiliset kolme mittausta, paasto ja pari tuntia aterian jälkeen olivat 5.5, 5.8 ja 5.6.
Jotta ihmettelen minä vaan...olikohan ne edes minun ne labratulokset, jotka mulle annettin?

Pariin otteeseen on joku maininnut elsin juuston syömisen iltaisin. Mikä se juttu on? Jos els vielä täällä vierailet, niin kerrotko?

_________________
Elän hetkessä, suurella intohimolla!
Joskus kaiken loppu voi olla uusi alku!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvästi Kawa!
ViestiLähetetty: 2009-03-11 05:51:55 
Poissa
aktivistikarppi
aktivistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-07-05 01:36:24
Viestit: 2703
Paikkakunta: Kaakkois-Aasia
Uudestaan vaan sinne labraan mittaamaan sokerit. Jos edellisessä mittauksessa oli jonkinlainen virhe, niin ei tarvi sitten turhaan olla huolissaan.

_________________
Ravitsemus ja terveys | Vähähiilihydraattinen ruokavalio | VHH-kirjoja


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvästi Kawa!
ViestiLähetetty: 2009-03-11 05:59:23 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-04-19 09:37:37
Viestit: 21515
Paikkakunta: Keski-Suomi
Jes, Jari, menen perjantaiaamuna!
Kolesterolia ei nyt mitata, muttta sokerihan tässä nyt päällimmäisenä olikin.
Ja seuraavan viikon perjantaina on aika lääkärille,
sittenhän näistä voipi enemmän keskustella hänenkin kanssaan.

_________________
Elän hetkessä, suurella intohimolla!
Joskus kaiken loppu voi olla uusi alku!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvästi Kawa!
ViestiLähetetty: 2009-03-11 07:08:52 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47679
Paikkakunta: HomeSweetHome
Lillamarialle:
Oikein hyvän oloisia nuo sinun aamusokerisi. Katsotaan mitä lasbra sanoo toisella kerralla.

Juustosta: Meitä on (ainakin) kahdenlaisia hiilariherkkiä, ja omana ongelmana tuntuisi olevan maksan sokerituotannon hallinta ja kurissapito (tai "hämäläinen haima" :)) enemmän kuin hypot. Tai siis, verensokerin lievä kokoaminenhan ei tietty näy sellaisenaan missään. Vasta karpilla huomasin että tässä geeniviallisessa kropassa se saattaa sittenkin näkyä, lisäämällä kutinaa ja allergisia oireita (niin että voisi melkein olla iloinen synnyinlahjana saadusta sokerimittarista *not*).

Ja jo ennen ensimmäistäkään itsetehtyä sokerimittausta tai edes karppifoorumia pähkäilin juustoa zonen hengessä ja huomasin että se toimi minulla täsmälääkkeenä. Eli lopetti (silloin) heinänuhan alun tai (nyt) kutinan - edellyttäen että vaiva alkaa tyhjällä vatsalla, kuten aamuyöstä. Omia sokereita/ketoja olen mittaillut satunnaisesti vasta alkaen syksystä 2006, ja niidenkin mukaan syy juuston hyötyyn voi liittyä veren sokerin ja ketojen hallintaan - eli siis insuliinin/glukagonin lisäämiseen ja sitä kautta maksan regulointiin. Ja se sopii tutkimustietoon juustosta suuremman insuliinivasteen ruokana.

*********************
Eikähän sinun ja minun yksittäisiä mittausarvoja voi verrata, kun ei tiedä muuta, mutta omat paastoarvoni ovat lähtiään korkeammat - ja kerran olen saanut koko pelotteluryppään lääkärilläkin. Johtopäätökseni vain menivät eri suuntaan kuin sinun. Eli täsmäkäytän Kwasniewskin ohjeista aika montaa (joka päivä keltuaisia, vain 50g (enimmäkseen eläin)valkuaista, 50g hiilareita pääosin tärkkelyspuolelta (ilman leseitä/leipää!) eli juureksilla ja hapanpuurolla, kasviksia vaan ei viljakuituja, harvakseltaan hedelmiä, paljon maito- ja eläinrasvaa, juustoa). Ja teen noin juuri siitä syystä, josta sinä nyt sen lopetit. Sokeritasapainon ylläpitoon.

Mutta mutta... nämä ovat pitkän juoksun kokeiluja, ja jokaisen on löydettävä se juttunsa itse. Samakin ongelma voinee ratketa useammalla hyvällä tavalla, kunhan muistaa kuunnella kehoaan eikä vain uskoa tai uskotella jotain toimivaksi (mikä on hankalaa, koska juuri siihen meidät kaikki on totutettu nykyisellä suositus- ja pelottelupropagandalla).

Mutta yksi käytännön vihje: kun menet labraan, pyydä aina mukaan myös pitkäsokeri eli HbAC. Se kertoo paljon rauhaoittavaa myös lääkärille silloin, kun paastosokeri on korkea, kertoessaan ettei kropassa näykään sokerin aiheuttamia komplikaatioita - ainakaan viimeisten kuukausien ajalta.

Ja edelleen onnea matkaan o/

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvästi Kawa!
ViestiLähetetty: 2009-03-11 09:07:07 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-04-19 09:37:37
Viestit: 21515
Paikkakunta: Keski-Suomi
Kiitos els, seikkaperäisestä ja selkeästä vastauksestasi!
Täytyy vaan jatkaa näitä ihmiskokeita omalla itsellään ja yrittää etsiä se oma paras ratkaisu.
Ymmärrän hyvin, ettei kahden ihmisen mitään tuloksia voi verrata keskenään, ei tässä eikä muissakaan tapauksissa, niin yksilöitä me olemme omine geeniperimöinemme, elimistön toimintoinemme ja reagointeinemme.


Enkä minä nyt suinkaan ole ryntämässä pelkistään kasvisrasvapuolelle, kyllä maitorasvat, kanat, kalat, munat ja possut rasvoineen tulevat listalla säilymään edelleen, ehkä vähän maltillisemmassa muodossa...

Ylihuomisissa labroissa on myös pitkäsokeri mukana. Voisinkin soittaa sille mun d-hoitajalle, ja kysyä, olisiköo hällä siitä tuoreempaa tietoa, omista koetuloksistani löysin viimeisen v:lta-06 (ei ole kaikkia tallessa) ja silloin se oli 5.6.
Vaika eipä se vanha arvo tähän tilanteeseen mitään auta.
Mutta puolentoista viikon kuluttua tiedämme vähän enemmän.
Lähden nyt väsäämään aamiaista; listalla on voissapaistettu muna, graavia lohta ja pala hollantilaista goudaa. Ynnä kookostee.

Ja kiitos els, onnentoivotuksista, niitä tarvitaan aina.
Mukavaa kevään odotusta!
lillis

_________________
Elän hetkessä, suurella intohimolla!
Joskus kaiken loppu voi olla uusi alku!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvästi Kawa!
ViestiLähetetty: 2009-03-11 09:17:07 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47679
Paikkakunta: HomeSweetHome
Ok :)
Mutta vielä uteliaisuudesta: paljonko se sinun pitkäsokerisi olikaan aiemmin/nyt?

Omani on normaalisti ollut noin 4.5, huolimatta tyypillisesti korkeista paastoarvoista.
Ja siinä yhdessä ongelmatilanteessa 5.9 (paljon korkeammalla paastoarvolla).


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvästi Kawa!
ViestiLähetetty: 2009-03-11 10:32:38 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Oliiviöljy nostaa sokeria, mutta ei insuliinia. Voi nostaa insuliinia, mutta ei sokeria. Siksi insuliiniresistentille tai hypoglykemiasta kärsivälle oliiviöljy on selkeästi parempi. Itelläni on olematon glukoosinsieto kun heittää heti hypoille, siksi ehkä olen päätynyt oliiviöljyyn ja siihen, että parempi pilkkoa prodea sokeriksi kuin syödä sitä. Mutta jos ongelma onkin alhainen insuliini ja korkea verensokeri, voillekin voi ajatella perustelun.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvästi Kawa!
ViestiLähetetty: 2009-03-11 10:50:47 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Paikkakunta: Tampere
Mirka kirjoitti:
Oliiviöljy nostaa sokeria, mutta ei insuliinia. Voi nostaa insuliinia, mutta ei sokeria.


Onko sulla jotain GI-taulukkoja rasvalle, vai mistä nuo tiedot ovat? Kiinnostaisi minuakin. Tuolta kautta nimittäin voisi löytyä jotain perusteluja oliivin käytölle.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvästi Kawa!
ViestiLähetetty: 2009-03-11 10:58:21 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Ei ole taulukkoa, oli vain eilen vastaan kävellyt vertailututkimus. En valitettavasti tallentanut sitä. Oliiviöljy nostaa myös veren GLA-pitoisuutta, jos se jotakuta kiinnostaa.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvästi Kawa!
ViestiLähetetty: 2009-03-11 11:03:57 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-04-19 09:37:37
Viestit: 21515
Paikkakunta: Keski-Suomi
els kirjoitti:
Ok :)
Mutta vielä uteliaisuudesta: paljonko se sinun pitkäsokerisi olikaan aiemmin/nyt?

Omani on normaalisti ollut noin 4.5, huolimatta tyypillisesti korkeista paastoarvoista.
Ja siinä yhdessä ongelmatilanteessa 5.9 (paljon korkeammalla paastoarvolla).


Eipä sitä noissa viimeisissä näkynyt olevankaan, vaikka niin luulin.
No, niissä ylihuomisissa on, pyysin sitä lääkäriltä ihan erikseen ja hän sanoi sen laittaneensa lähetteeseen.
Varmistan vielä labrasta, kun menen.

_________________
Elän hetkessä, suurella intohimolla!
Joskus kaiken loppu voi olla uusi alku!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvästi Kawa!
ViestiLähetetty: 2009-03-11 11:07:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-12 09:46:27
Viestit: 5774
lillamaria kirjoitti:
Heikkilähän pitää hiilareiden ylärajana 72 g, mikä lie myös joku saksalaisen d-klinikan kanta. Ei mulla kyllä hiiret sinne asti juur`koskaan nouse.



DIABETEKSEN hoito ruokavaliolla ( s.126) kirjan mukaan Heikkilä suosittelee etsimään oman hiilareiden sietorajansa
30-72 gramman välille. 72 grammaa on Heikkilän kokemuksella (s.67) maksimi jolla dietti ylipäänsä toimii, ei niinkään diabeetikoiden hiilariraja. Minulla esim. sellanen 30-40 grammaa on OK.

Tuosta rasvankäytöstä sen verran vielä, että Annika Dahlqvist toteaa; jos alkaa lihoa tällä ruokavaliolla, pitää rasvojen osuutta pudottaa, kunnes paino on haluttu. Painonhallintahan on tärkeä osa kyseisessä sairaudessa.
Mutta nythän näyttääkin siltä, että sinä et todennäköisesti olekkaan diabeetikko jos paastoarvosi ovat alle 6.

Hyvä että pääset noin pikaisesti uuteen kontrolliin ja saat selvyyden asiaan.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvästi Kawa!
ViestiLähetetty: 2009-04-16 20:38:27 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-04-19 09:37:37
Viestit: 21515
Paikkakunta: Keski-Suomi
Palaan vielä tähän aiheeseen ja nostan ketjua vähäsen.
13.3.-09 otettiin siis ne sokerit uudelleen, ja sekä pitkä että paastoarvo olivat molemmat 6.1.
Otaksun, etten ainakaan vielä ole dee kakkonen.

Ruokavaliostani sen verran, että kun sen Kawan lopetin, ja suurin piirtein alakarpiksi taas herkesin, niin painokin lähti laskuun ihan iteksiään, ja on nyt Kawalle heitetyistä hyvästeistä, hiukka yli kuukaudessa pudonnut 2,5 kg.
Luulenpa nyt löytäneeni sen väylän, jolla saan painoni kuntoon, ja samalla myös sokerit ja koletkin.

Kiitän vielä kaikkia keskusteluun osallistuneita, pitkän ketjunhan tää poikikin, ja monta mielenkiintoista asiaa ja näkökulmaa tuli esiin.

Kevätmieltä kaikille
toivottelee lillis

_________________
Elän hetkessä, suurella intohimolla!
Joskus kaiken loppu voi olla uusi alku!


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 99 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)