karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:11:46

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 169 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 79 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Tuulimumman Optimus
ViestiLähetetty: 2008-11-14 21:21:53 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 8739
Paikkakunta: Torrevieja/Tuusula
Kyllä ollaan ihan Saiturinkanan http://karppaus.info/resepti/resepti.php?id=617 ja
Köyhän miehen rosvopaistin linjoilla viewtopic.php?f=2&t=33072&p=596672&hilit=k%C3%B6yh%C3%A4n+miehen+rosvopaisti#p596672
Mulle niin kotosta kawaa, mitä jo seitsemän henkisen perheen ruokailuissa pitkälti noudatettiin :roll:

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Huhtikuusta 2019 asteittain karnivoriksi Kuva
Kotona!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tuulimumman Optimus
ViestiLähetetty: 2008-11-14 21:24:02 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Aivan.
Noh, ehkä meillä vaan sattuu olemaan köyhä maku tai jotain? :mrgreen:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tuulimumman Optimus
ViestiLähetetty: 2008-11-15 05:59:31 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 55971
Paikkakunta: Kerava
Meillä on hyvä mutta köyhä maku!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tuulimumman Optimus
ViestiLähetetty: 2008-11-15 08:07:32 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-04-19 09:37:37
Viestit: 21515
Paikkakunta: Keski-Suomi
tuulimumma kirjoitti:
Kyllä ollaan ihan Saiturinkanan http://karppaus.info/resepti/resepti.php?id=617 ja
Köyhän miehen rosvopaistin linjoilla viewtopic.php?f=2&t=33072&p=596672&hilit=k%C3%B6yh%C3%A4n+miehen+rosvopaisti#p596672
Mulle niin kotosta kawaa, mitä jo seitsemän henkisen perheen ruokailuissa pitkälti noudatettiin :roll:


Tähän sanoisin, että näinhän sitä ennenkin elettiin...ja jos ei nyt siitä eilisestä potkan "sika"hinnasta pietä, niin tämä on kyllä edullista ruokaa. Hinnaltaan ja muutenkin...siellä se nyt tuoksuttaa,potkapata uunissa yön yli oltuaan. Ja tuntuu helpottavalta ajatella, ettei tarviikaan ostaa kalliita mauttomia tuontivihanneksia kasviskiintiön täytteeksi, kotimaista kaalia, sipulia, lanttua, punajuurta, lanttua ja (joskus ) pottua vaan.
Ja tuuliaisen sanoin; mulle niin kotoista kamaa...

_________________
Elän hetkessä, suurella intohimolla!
Joskus kaiken loppu voi olla uusi alku!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tuulimumman Optimus
ViestiLähetetty: 2008-11-16 15:32:18 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 8739
Paikkakunta: Torrevieja/Tuusula
Mielenkiintoisen jutun löysin Kwasniewskin kirjasta Optimal Nutrition, s. 18...eli suunnilleen tulkattuna, kun dieettiä on noudatettu jonkin aikaa ja (kuutisen viikkoa aikuiset, nuoret ja terveet muutama viikko) elimistö on tottunut systeemiin, rasvan syöntiä pudotetaan 1-2 grammaan syötyä prt-grammaa kohti...

Nimenomaan omista varastoista saatavan rasvan vuoksi. Kun sitten paino on pudonnut, rasvan osuutta lisätään 2.5-3.5 grammaan prt-grammaa kohti ja nuorilla jopa 5 grammaan

Aika hurja väittämä...sehän tarkottaisi mulla 50g proteiinin syöjällä alimmillaan viitäkymmentä rasvagrammaa :roll:

Haili muuten mainitsi tähän liittyen, että omasta rasvavarastosta parhaimmillaan irtoaisi 50g rasvaa päivässä.

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Huhtikuusta 2019 asteittain karnivoriksi Kuva
Kotona!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tuulimumman Optimus
ViestiLähetetty: 2008-11-16 16:49:31 
Poissa
Leijona
Leijona
Avatar

Liittynyt: 2007-04-11 20:57:52
Viestit: 5885
Moi OD-guru :)

Tuo 50g liittyy siihen vanhaan väittämään, jonka mukaan ihminen laihtuu maksimissaan n. puol kiloo viikossa. (vaa'alla mitattava paino voi nousta tai laskea samaan aikaan riippuen nesteen, ulosteen, lihasmassan yms määrän muutoksista kehossa). Jenkit käyttää useasti pauna/viikko (1 pound = 0.45359237 kilograms). Rasvakudoksen energiasisällöksi on arvioitu 7000 kcal/kg ja jos tuosta aatellaan olevan osa rasvaa ja loput energiaa sisältämätöntä sidekudosta ja nesteitä yms apuaineita, niin rasvakudoksesta noin 77% on hyödynnettävissä olevaa varastorasvaa. Jolloin 77%*0,45kg/vk ~ 0,35 kg/vk, josta 0,35kg/vk/7d/vk=0,05kg/d = 50g/d. Taas kerran yhtälölle löytyi ratkaisu. Se onkin sitten toinen juttu miten ohjata hormonit niin, että toi 50g saadaan liikkeelle elimistön käyttöön. Ei niin tieteellinen fakta, mutta riittävän tarkka likiarvo. Riittänee yksilötasolla laskelmien lähtökohdaksi.

_________________
Cats are carnivores.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tuulimumman Optimus
ViestiLähetetty: 2008-11-16 18:13:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
tuulimumma kirjoitti:
Mielenkiintoisen jutun löysin Kwasniewskin kirjasta Optimal Nutrition, s. 18...eli suunnilleen tulkattuna, kun dieettiä on noudatettu jonkin aikaa ja (kuutisen viikkoa aikuiset, nuoret ja terveet muutama viikko) elimistö on tottunut systeemiin, rasvan syöntiä pudotetaan 1-2 grammaan syötyä prt-grammaa kohti...

Nimenomaan omista varastoista saatavan rasvan vuoksi.


Saman huomasin, ja sen olen muualtakin lukenut. Kun syö kuormasta, ei tarvitse niin paljoa ravinnosta saada rasvaa. Siinähän oli kuitenkin se maininta, että dieetin piti toimia, eli ei mikään "juminpurku".

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tuulimumman Optimus
ViestiLähetetty: 2008-11-16 18:42:38 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Paikkakunta: Tampere
Minä olen jossain lylen matskuissa nähnyt ihan erilaisia laskelmia siitä kuinka paljon rasvaa voidaan optimaalisesti purkaa. Niissä määrä oli paljon isompi kuin 50g, en vaan muista tarkkaa lukua (olisko ollu jotain välillä 100-150g). Mutta tuo vaati jo optimaaliset rasvanpurkuolosuhteet (ketoosi), eikä siten ihan suoraan päde tähän kawaan.

Käsitin että tuo rasvan vähennys olisi nimenomaan oikeasti ylipainoisille siinä vaiheessa kun kropan oma rasvanpoltto lähtee hyvin käyntiin. En usko että se toimii ihan noin melkein normaalipainon sisällä laihduttaville. Tietysti proteiinin pieni määrä vähentää glukoneogeneesia ja sitä kautta riskiä, että kroppa menee takaisin sokerinpoltolle.

Mutta sitten kun ylläpidolla rasvan määrää vaan pikemminkin kasvatettiin kuin vähennettiin, niin itse en lähtisi noita vähennyksiä tekemään ellen olisi ihan oikeasti ylipainoinen. Esim. tuulimumman kuvien perusteella mummalla ei ole mitään tarpeita rasvanvähennykseen.

Meilläkin on ruokalaskussa jo kawailu huomattu :D


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tuulimumman Optimus
ViestiLähetetty: 2008-11-16 20:23:32 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 8739
Paikkakunta: Torrevieja/Tuusula
Ihmettelynäpä vain tuon huomioinkin...eikä aikeena sinällään toteuttaa :roll:

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Huhtikuusta 2019 asteittain karnivoriksi Kuva
Kotona!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tuulimumman Optimus
ViestiLähetetty: 2008-11-17 10:47:41 
Poissa
Leijona
Leijona
Avatar

Liittynyt: 2007-04-11 20:57:52
Viestit: 5885
misukisu kirjoitti:
Minä olen jossain lylen matskuissa nähnyt ihan erilaisia laskelmia siitä kuinka paljon rasvaa voidaan optimaalisesti purkaa. Niissä määrä oli paljon isompi kuin 50g, en vaan muista tarkkaa lukua (olisko ollu jotain välillä 100-150g). Mutta tuo vaati jo optimaaliset rasvanpurkuolosuhteet (ketoosi), eikä siten ihan suoraan päde tähän kawaan.


Laitan tähän vielä tuosta rasvanpurusta. Lyle McDonald Ketogenic diet sanoo, että isolla ihmisellä paasto-olosuhteissa jopa 260g/d voidaan purkaa FFA:ksi. Keskikokoinen ihminen voi purkaa ketogeenisellä dietillä 160...180g. Eli tuo mun heitto olisi tämän lähteen perusteella väärä. Kw:n kyseessä ollen en tiedä todellista, enkä edes arvuuttele. Mutta todennäköisesti maksimi on suurempi kuin tuo laskemani 50g. Kw ei taida asiasta mainita grammoina mitään?

_________________
Cats are carnivores.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tuulimumman Optimus
ViestiLähetetty: 2008-11-17 12:10:08 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Paikkakunta: Tampere
Mä en ainakaan äkkiseltään nähnyt mitään grammamääriä siellä. Mutta voisin uskoa että tuo JK:n rasvanvähennys nimenomaan luottaa siihen, että purettava rasvamäärä on riittävä takaamaan rasvan tarpeeksi suuren suhteellisen osuuden energiansaannista. Kawan hiilareilla veikkaisin, että purku asettuu vain aavistuksen alemmas kuin ketoosissa. Mutta tuossahan on just se riski, että tuo on hyvinkin yksilöllistä. JK sanookin jossain päin kirjaa, että joillakin se rasvan poltto ei välttämättä lähde kunnolla käyntiin kuukausiin! Ja silloinkin rasvan kokonaismäärä vaikuttaa siihen kuinka paljon ja nopeasti sitä saadaan saataville verenkiertoon.

Eli tuo vähennys on hyvä ja toimiva juttu niille, joilla rasvanpoltto toimii ja ylipainoa on reippaasti. Tai vaihtoehtoisesti jotenkin muuten tietää, että rasva on helposti mobilisoitavissa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tuulimumman Optimus
ViestiLähetetty: 2008-11-17 12:49:59 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 8739
Paikkakunta: Torrevieja/Tuusula
Mulla on kyllä rasvat niin tiiviisti tanassa, että ihmettelen koko touhua...
Jos rasva% on 34, niin mulla on rasvaa 26kg...
Siitä luulisi joutavan purkuun....vaan tiiviisti tököttää paikallaan.

Thyroksiiniannosta tuskin voi enää nostaa, koska nykyselläänkin jo yöllä sydän alkaa hakata ja hikoiluttaa aamuyöstä. :roll:

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Huhtikuusta 2019 asteittain karnivoriksi Kuva
Kotona!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tuulimumman Optimus
ViestiLähetetty: 2008-11-18 08:39:01 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-04-19 09:37:37
Viestit: 21515
Paikkakunta: Keski-Suomi
tuulimumma kirjoitti:
rasvan syöntiä pudotetaan 1-2 grammaan syötyä prt-grammaa kohti...

Nimenomaan omista varastoista saatavan rasvan vuoksi. Kun sitten paino on pudonnut, rasvan osuutta lisätään 2.5-3.5 grammaan prt-grammaa kohti ja nuorilla jopa 5 grammaan

Aika hurja väittämä...sehän tarkottaisi mulla 50g proteiinin syöjällä alimmillaan [color=#FF0000]viitäkymmentä rasvagrammaa :roll:[/color]Haili muuten mainitsi tähän liittyen, että omasta rasvavarastosta parhaimmillaan irtoaisi 50g rasvaa päivässä.


Niin, ja jos sulla on prode se 50g, hh:40g ja rasvaa vain 50g, niin kaloreissa (siis joita ei lasketa, mutta jos tässä tapauksessa ajattelisi niitä kuitenkin), sun kokonaiskalorimääräsi (ravinnosta saatu) olisi 810 cal/vrk, ja 1,5kertaisella rasvallakin vain 1035cal.
Tietysti, jos sen oman rasvan kulutuksen saa käynnistymään niin se 50g varastorasvaa=450 cal lisättynä noihin tekee 1260 tai 1485 calia.
Mutta mistä sen sitten tietää, onko sitä oman rasvan purkua ja kuinka paljon?
Noilla em. määrillä ruoka-annokset ovat kyllä aika pieniä ja energiatiheyskin keskiarvona melko vähän...vai siihenkö se laihtuminen sitten perustuukin...mie en ennee ymmärrä... #-o

_________________
Elän hetkessä, suurella intohimolla!
Joskus kaiken loppu voi olla uusi alku!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tuulimumman Optimus
ViestiLähetetty: 2008-11-19 20:43:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-06-14 12:10:00
Viestit: 1627
Paikkakunta: East-Helsinski
Miun on Tuulimummalta pitänyt useampaan otteeseen kysellä, että millaisia määriä sinä vedät tuota c-vitamiinia.Heikkilän ohjeista? En löytänyt Heikkilän kirjastakaan pikaisesti katsomalla päiväannosta.....
Riittääkö 1000mg/vrk?

D2-vitskun triplaus auttoi mulla reilussa viikossa SADiin:)

Lysiiniä aloin ottamaan vasta tänään ja sitä ajattelin sellaisen 1g /vrk:ssa ottaa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tuulimumman Optimus
ViestiLähetetty: 2008-11-19 23:29:27 
Poissa
kantiuntokarppi
kantiuntokarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-08-17 10:32:12
Viestit: 5031
Paikkakunta: Dukcsburg
En ole huulimummeli, mutta vastaan silti. 1000mg on ihan liian vähän. Heikkilä napsii 3 mg/vrk.....ja hän on terve. Tarvetta lisää mm. tupakointi, alkoholin käyttö, ja sataviissataa muuta asiaa.

_________________
JEP


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tuulimumman Optimus
ViestiLähetetty: 2008-11-20 10:20:26 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 8739
Paikkakunta: Torrevieja/Tuusula
ellin00ra kirjoitti:
Miun on Tuulimummalta pitänyt useampaan otteeseen kysellä, että millaisia määriä sinä vedät tuota c-vitamiinia.Heikkilän ohjeista? En löytänyt Heikkilän kirjastakaan pikaisesti katsomalla päiväannosta.....
Riittääkö 1000mg/vrk?

D2-vitskun triplaus auttoi mulla reilussa viikossa SADiin:)

Lysiiniä aloin ottamaan vasta tänään ja sitä ajattelin sellaisen 1g /vrk:ssa ottaa.


Miksi D2:ta..
.
Heikkilä ainakin nimenomaan sanoo, että D3:a...sitä olen tippoina ostanut lapsenlapsillekin, kun neuvolasta lykätään vitolia, joka on kakkosta.
Erona (muistaakseni) on, että kolmonen on eläin- ja kakkonen kasviperäistä :roll:
En oo varrma.

Ja askorpiinia pyrin ottamaan kaks kertaa päivässä roopeteehen huitastuna maustemitallisen (1ml) kerrallaan.
Siihen liukenee hyvin.
C-vitamiinin puolittumisaika oli Heikkilän mukaan syy, miksi useampi kerta päivässä olisi jees.

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Huhtikuusta 2019 asteittain karnivoriksi Kuva
Kotona!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tuulimumman Optimus
ViestiLähetetty: 2008-11-20 15:45:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-06-14 12:10:00
Viestit: 1627
Paikkakunta: East-Helsinski
tuulimumma kirjoitti:
ellin00ra kirjoitti:
Miun on Tuulimummalta pitänyt useampaan otteeseen kysellä, että millaisia määriä sinä vedät tuota c-vitamiinia.Heikkilän ohjeista? En löytänyt Heikkilän kirjastakaan pikaisesti katsomalla päiväannosta.....
Riittääkö 1000mg/vrk?

D2-vitskun triplaus auttoi mulla reilussa viikossa SADiin:)

Lysiiniä aloin ottamaan vasta tänään ja sitä ajattelin sellaisen 1g /vrk:ssa ottaa.


Miksi D2:ta..
.
Heikkilä ainakin nimenomaan sanoo, että D3:a...sitä olen tippoina ostanut lapsenlapsillekin, kun neuvolasta lykätään vitolia, joka on kakkosta.
Erona (muistaakseni) on, että kolmonen on eläin- ja kakkonen kasviperäistä :roll:
En oo varrma.

Ja askorpiinia pyrin ottamaan kaks kertaa päivässä roopeteehen huitastuna maustemitallisen (1ml) kerrallaan.
Siihen liukenee hyvin.
C-vitamiinin puolittumisaika oli Heikkilän mukaan syy, miksi useampi kerta päivässä olisi jees.



Sorry... minä sekoilin d3nen oli kyseessä.

Eihän tuosta 2 kertaa maustemitallisesta tule juuri mitään.... Grammoissa siis....
ja onko ~1 teelusikka ~1000mg...
Vai olenko ihan sotkenut homman....Mun teelusikka on 3 maustemittaa....
Ja toi mun englannista tilaamani c-vitsku ei ole samanlaista kiteistä kun apteekin askorbiinihappo, vaan ihan pottujauhon hienoa, liukenee kylmäänkin veteen tosi hyvin. Maku kutakuinkin sama.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tuulimumman Optimus
ViestiLähetetty: 2008-11-20 15:49:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-06-14 12:10:00
Viestit: 1627
Paikkakunta: East-Helsinski
tuijakoo kirjoitti:
En ole huulimummeli, mutta vastaan silti. 1000mg on ihan liian vähän. Heikkilä napsii 3 mg/vrk.....ja hän on terve. Tarvetta lisää mm. tupakointi, alkoholin käyttö, ja sataviissataa muuta asiaa.


3grammaa vissiin meinasit? Kun mun lyhyellä matikalla 3 menee tuhanteen aika moneen kertaan....


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tuulimumman Optimus
ViestiLähetetty: 2008-11-20 16:13:01 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 8739
Paikkakunta: Torrevieja/Tuusula
ellin00ra kirjoitti:


Eihän tuosta 2 kertaa maustemitallisesta tule juuri mitään.... Grammoissa siis....
ja onko ~1 teelusikka ~1000mg...

Vai olenko ihan sotkenut homman....Mun teelusikka on 3 maustemittaa....
Ja toi mun englannista tilaamani c-vitsku ei ole samanlaista kiteistä kun apteekin askorbiinihappo, vaan ihan pottujauhon hienoa, liukenee kylmäänkin veteen tosi hyvin. Maku kutakuinkin sama.


1ml on 1g ja teelusikallinen on 5ml, 5g :mrgreen:

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Huhtikuusta 2019 asteittain karnivoriksi Kuva
Kotona!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tuulimumman Optimus
ViestiLähetetty: 2008-11-20 16:39:20 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Ei nyt niin, että todellakaan olisin kieltämässä tai käskemässä ketään, mutta olethan, tuulimumma, laittanut merkille, ettei Kwasniewski todellakaan suosittele mitään lisäravinteita. Paremminkin tuntuu olevan huolissaan siitä että suhteet menee päin puita, jos kovasti lähtee omin päin hihistelemään :mrgreen:

(Ja parempikin puhuja olen vaikka lisäaineissa ehkä samaa mieltä.
Täällä on vasta kokeilu- ja opettelujakso meneillään monessa...)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 169 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 79 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)