karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2019-09-20 13:27:36

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-08-29 08:13:57 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-08-17 17:57:58
Viestit: 99
Paikkakunta: Vaasa
Olen yrittänyt imeä itseeni mahdollisimman paljon tietoa karppauksesta mutta joitakin asioita on jäänyt hämäräksi. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin ketoosihan on nälänhallinnan keino ja sen laihduttava vaikutus perustuu vähäiseen energiansaantiin? Onko ketoosista siis hyötyä vain reilusti ylipainoisille? Entä normaalipainoiset, onko ketoosista jotain hyötyä/haittaa, erityisesti jos normaalipainoinen on liikkuvainen sellainen? Tai nuori? Itse en ajatellut ryhtyä ketokarpiksi, asia vain ihmetyttää... (Voi olla että tämä olisi pitänyt laittaa aloittelijoiden osastoon.)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-08-29 08:44:47 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-30 14:39:41
Viestit: 423
Ihan tarkasti en osaa kaikkeen vastata, mutta yritetään. Ketoosissa rasvaa käytetään enemmän energianlähteenä kuin alakarpatessa. Glukoosia ei tällöin juuri ole energiaksi. Mitä vähemmän hiilihydraatteja syö(/valmistetaan) sitä vähemmän insuliini käskee kehon varastoida rasvaa. Terveen ja insuliinihäiriöisen (ylipainoisen) ihmisen aineenvaihdunta kumminkin eroavat toisistaan, joten ketoosi ei välttämättä ole tehokkaampaa rasvanpolttoon kuin muuten vaan karppaus. Ketoosissa voi myös saada paljon energiaa.

Runsaasti ylipainoinen saa ehkä helpommin rasvavarastonsa käyttöön, ja lähestyttäessä normaalipainoa, keho ei niin helposti luovukkaan lopuista rasvavarastoistaan. Mutu: hoikalle tulee nopammin nälkä, koska rasva ei sula energiaksi enää yhtä tehokkaasti. Normaalipainoisellakin luulisi silti rasvavarastojen olevan hieman helpommin käytettävissä ketoosissa. Ketoosin raja ei kuitenkaan ole ihan selvä, ja aineenvaihdunta sopeutuu tilanteeseen joustavasti.

Ketoosi voi myös helpottaa erinäisten häiriöiden oireita, mutta siitä ei välttämättä ole hyötyä terveelle itsessään. Ketoosi ei ole haitallinen tila, mutta anaerobisissa oloissa ihmiskeho ei osaa käyttää rasvaa energiakseen. Anaerobisissa oloissa glukoosia voidaan muuttaa laktaatiksi eli maitohapoksi, mutta anaerobinen liikunta ei "normaalistikaan" voi kestää kovin pitkään. Mutu: alakarpilla on glykogeeni- eli glukoosivarastoa riittävästi rajumpaankin liikuntaan, mutta ketoilijalla glykogeeniä on lihaksissaan hyvin hyvin vähän, mistä helposti seuraa voimattomuuden tunnetta aluksi. Iästä en osaa sitten sanoa yhtään mitään.

Toivottavasti tämä selkeytti asiaa. Ympäripyöreäähän tämä on, mutta elämä (kroppa) on.

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-08-29 10:08:25 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-08-17 17:57:58
Viestit: 99
Paikkakunta: Vaasa
Kiitos, taisin tajuta jotain. :D Pitäisi ehkä vielä lukea jokin Atkins tai muu karppauskirja, mutta kun niitä on hemmetin vaikea löytää kirjastosta. Ovat aina lainassa!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-08-29 10:18:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-06-25 18:07:38
Viestit: 2735
Paikkakunta: Tampere
Mulla ketoosi auttaa pitämään poissa seuraavat vaivat: väsymys -> saamattomuus, alakulo, vainoharhaisuus :shock: (vai olisiko oikeampi termi turha murehtiminen), migreeni, niskajumi, turvotus ja akne. Ainakin nuo tuli äkkiseltään mieleen.

Liikkumiskyvyssä ei muutosta heikompaan suuntaan, lisään.

_________________
Jokainen ateria on tilaisuus syödä niin että laihtuu.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-08-29 12:02:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-08-01 08:16:21
Viestit: 3165
Paikkakunta: Helsinki
Minä laihdutin noin 20g päivittäisillä hiilillä ja ketoosi oli minulle oikein sopiva asia. Pystyin tekemään muutaman puntin ja lenkin kaksi (todella rauhallisia) viikossa. Palautuminen oli alussa todella hidasta, mutta muutaman kuukauden jälkeen jo huomattavasti nopeampaa.
Nyt on painot pudoteltu ja treeniä aika reippahasti. Neljä 60-90min punttia, neljä 5km aamulenkkiä, 2 reippaampaa juoksutreeniä ja yksi rauhallinen pitkis viikossa. Homma toimii hyvin aika pienilläkin hiilillä, mutta aika kun mennään kovemmilla sykkeillä, niin pidän huolta, että varastossa on jonkunverran sokeria.
Keskimäärin syön hiiliä 65g päivässä. Matalasykkeisissä harjoituksissa tulevat meikäläisellä kuntotekijät vastaan ennen kuin energiapula. Tuntuu olevan meikäläiselle tärkeää myös kovan treenin jälkeiset hiilet. Kulutusmaito on kovassa käytössä nykyään, samoin kuin jugu ja marjat.

_________________
Kalan juoksut, puntit ja sapuskat lisäravinteineen
Koodilla HUV171 10 taalan alennus ensimäisestä tilauksestasi. Tämä siis iHerbistä.
Tässä linkki suoraan yrtin sivulle eikä sinun tarvitse lisätä koodia enää mihinkään


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-08-29 17:05:02 
Poissa
Leijona
Leijona
Avatar

Liittynyt: 2007-04-11 20:57:52
Viestit: 5885
Olisi hyvä sisäistää se, että ketoosi on seuraus, ei siis työkalu, menetelmä tai mitään mitä voisit suoraan ohjailla. Ketoosiin voi pyrkiä vähentämällä ravinnon hiilareita, vähentämällä sokeristuvaa prodea, lisäämällä ketogeenistä prodea, lisäämällä rasvan osuutta energiasta, joko omista varastoista ja/tai ravinnossa, kuluttamalla kehon omat sokerivarastot, paastoamalla. Kaikki noista menetelmistä voivat johtaa tai olla johtamatta pissassa näkyvään asetoasetaattiin.

Ketoosi on siis seuraus. Kolmen samaa ravintoa syövän ihmisen välillä eka voi tuottaa huomattavat määrät ketoaineita, eikä käytä kaikkea, jolloin seuraus on pissassa näkyvä asetoasetaatti. Toinen voi tuottaa yhtä paljon, mutta käyttää ne kaikki vaikka aivojen energiaksi, jolloin se ei pissassa näy. Molemmat ovat yhtälailla ketoosissa. Kolmas voi tuottaa paljon vähempi ja käyttää kaiken tai olla käyttämättä. Hänkin on ketoosissa, mutta on geneettisesti erilainen tai rasvojen käyttö on erilaista. Onhan meitä laihoja läpipaskoja kuin myös niitä, jotka lihovat kuullessaan sanan ruoka.

Ketoosiin kannattaa pyrkiä, jos aivot tykkää ketoista, jos taas ei, niin eipä siinä mitään häviäkään. Sen turhan varastorasvan saa polteltua pois ketoosissa tai ilman. Se on vaan paljon hauskempaa, kun aivotkin saavat energiansa. Sen kyllä huomaa, jos aivot panee hanttiin. Uneton, hermostunut, yli-/alienerginen, päätä särkee, addiktioita, oireita on niin paljon ja jokaisella erilaisia, että niitä ei välttämättä tunnista vesi(veri)liukoisen energian käytön ongelmiksi. Mun ei tarvi enää ketoilla leikkiä. Kun ei toimi, niin ei toimi. Entäs sitten. Tavoitetta kohti kuljen tasaisesti, eikä oo ees kovin vaikeeta.

Mulla siis päinvastoin kuin kukkopilli tuossa yllä kuvaili omia tuntemuksiaan, eikä kumpikaan karppaa oikein tai väärin, vaan itselleen sopivalla tavalla.

_________________
Cats are carnivores.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-01-22 09:07:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-02-01 22:36:58
Viestit: 1400
Ongelmani on tämä:
Olen normaalipainoinen, BMI huitelee tällä hetkellä 24 paikkeilla. Liikun säännöllisesti vähintään 30-minuuttia päivässä.
Lisäksi teen lihaskuntoa 2-3 kertaa viikossa. Ongelmana on se että olen ns "laiha läski", vyötäröllä on todella
paljon ylimääräistä rasvaa. Olen kokeillut ketoosia, se kyllä laskee hetkelliseksi painoa ja pitää nälän hyvin loitolla.
Mutta paino ei tipu kuin 2kg enkä ole huomannut mittanauhassakaan muutoksia. Syön runsaasti kasviksia ja kalorit vaihtelee 1500-2000 paikkeilla (kooma n. 1550kcal). Olen karppaamalla saanut pudotetuksi jo 15kg, mutta miten on niin vaikeaa saada viimeiset 8kg pois? Kannattaako jatkaa siis ketoosilla vai nostaa hetkeksi hiilareita?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-01-23 08:46:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-08-01 08:16:21
Viestit: 3165
Paikkakunta: Helsinki
Asiaan liittyy niin paljon muutakin kuin vain ne kalorit. Stressi - uni, ihmissuhteet, työ yms. hommelit vaikuttavat myös paljon.
Toki viimeisten kilojen kanssa saa tehdä ihan eri tavalla hommia kuin ensimmäisten jos ne tosiaan haluaa pois. 6-12kk projekti päälle
ja on pidettävä huolta, että aineenvaihdunta ei käy liiemmälti hitaalla. Ketoosi on hommaan hyvä alku, mutta varmasti jossain vaiheessa
runsaammat hiilipäivät ovat paikallaan, jotta ei kone hidastu. Jos ei paketti mene sekaisin runsaammista hiilistä, niin pari kertaa kuussa voisi niitä ottaa reilummin
vaikka valkoisesta riisistä tai bataatista.
Pitkät lenkit vaihtaisin HIIT- jutskiin ja salitreeni kovaa max. 60min kerrallaan. Kävellä toki voi, mutta juosten pitkät siis pois stressiä aiheuttamasta.
Voisi kokeilla myös pätkäpaastoa, hiilisyklitystä, maitotuotteiden sekä palkokasvien poisjättämistä ja tietysti viljattomuutta.

Jos on yksilöllistä apua vailla, niin sekin onnistuu. Mutta silloin teen homman työnä.

Tsemppiä taistoon!

_________________
Kalan juoksut, puntit ja sapuskat lisäravinteineen
Koodilla HUV171 10 taalan alennus ensimäisestä tilauksestasi. Tämä siis iHerbistä.
Tässä linkki suoraan yrtin sivulle eikä sinun tarvitse lisätä koodia enää mihinkään


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-01-23 08:57:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-02-01 22:36:58
Viestit: 1400
Viljattomalla oon ja laktoosittomalla myös. Eilen tuli syötyä enempi hiilareita ja hups tänään paino olikin laskenut. Salille menen sitten kun polvi taas kestää.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-12-02 20:50:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11082
Paikkakunta: Liminka
Vanha viesti, mutta minulla on normaalipainoinen tyttö joka alkoi ketoilemaan nypätäkseen kilon painoa SM-kisoihin.
Annoin "laihduttaa" koska karppaa ja syö siis hyvin ja mahan täyteen.
Normi arjesta suurin muutos on, että koulussa jättää hiilarit pois ja normisti syöny ne.

No tytön paino ei ole muuttunut kolmessa viikossa kuin 500g.
Reenaa kolmesti viikossa ohjattua ja käy lenkillä 3 kertaa viikossa.

Jaksaa ja voi hyvin ja voimaa on.

Eli tällä perusteella laiha urheilija voi hyvin ketoosissa, eikä siis kuihdu hukkaan ruokahalun puutteeseen, ei tosiaankaan, tyttö syö kuin hevonen :D
Ja ei lopu voimat urheillessa, eikä tarvi mitään hiilari tankkauksia taikka palkkareita.

Mutta historia on, että hän on karpannut noin 5 vuotiaasta saakka ja siis takuulla rasva-adabtoitunut. Eli mun mielipide on, että jos oikeasti elimistö on ketoosiin tottunut, siinä on loistava olo.
En voi olla muuta mieltä kun katselen tyttöä joka jaksaa lumilinnaa rakentaa ja omaehtoisesti joulusiivousta touhuta vaikka hiilarit on olleet joka päivä 10-20g

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)