karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-16 06:35:05

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 217 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 911 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-01-04 01:28:54 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
Paikkakunta: Lahti
Emmäätiiä milloin olisi lisäosa tulossa! Pitäisi lukea enemmän leptiinistä jotta voisin kirjoitella lisää tuosta nälästä. Mutku ei o varaa ostaa kirjoja just nyt enkä oo muutenkaan jaksanu terveysjuttuja hirveästi lukea. :smt015

Olisiko muuten ihmisillä heittää jotain esimerkkejä yleisistä ongelmista/kysymyksistä joista tuossa pläjäyksessä ei ole vielä puhuttu? Ei siis ihan hifistelykamasta kuitenkaan, mutta joistain peruskysymyksistä jotka ovat jääneet askarruttamaan? Olen varmasti unohtanut joitain ihan perusjuttuja tuosta listasta. Niillä voisin tuota juttua vielä paikkailla; nälkä-ja hormonijutut saattavat tarvita ihan oman postauksensa... :D

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-07 20:06:30 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-01-07 19:10:48
Viestit: 2
Olen aivan tuore karppaaja, joten tarvitsen idioottivarmoja blondi- neuvoja. Hiilarit jäi nyt askarruttamaan. Alussa taisi lukea 20g/ päivä, mutta tyhmä kun olen, paljon hiilareita voi kerralla siis syödä ilman haittaa? Jostain olen ymmärtänyt, että 4g/100g olisi yläraja? Onkohan tuossa mitään perää? Jos joku kiltti jaksaisi selittää tämän asian juurta jaksaen, niin että lapsikin käsittää, olisin erittäin kiitollinen!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-07 21:23:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-11-02 00:06:55
Viestit: 1879
No ei ihan noin mene. Lue tosta ylhäältä vaikka wikiä niin pääset jyvälle.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-08 04:22:40 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
Paikkakunta: Lahti
Se on yksilöllistä kuinka paljon hiilareita kestää per ateria. Ja jonkun Atkinsin kirjan ymmärtää blondikin, joten kipinkapin kirjastoon siitä :mrgreen:

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-11 19:36:59 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-01-03 21:45:14
Viestit: 15
Terve!

Tuli tosta juomisesta vaan semmonen mieleen, että runsas juominen rasittaa sydäntä
aika tavalla, että jos on jo muuta rasitetta eli ylipainoa tms. ni en kyllä yli kahta litraa
joisi päivässä. Siis tietty jos liikkuu tai saunoo ni sit pari desiä lisää, mut muuten pitäisin kyl tos kahes litras.

Mut mie en oo mitään kirjoja ehtinyt lukemaan, että jos jollain on parempaa tietoa niin tänne kiitos! :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-11 20:38:16 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
Paikkakunta: Lahti
Öh, myös nestehukka (joka etenkin ketoosin alkuvaiheessa tulee helposti) rasittaa myös aika tavalla. Kaksi litraa on ihan hyvä ja joskus liian vähänkin jos on tosi ylipainoinen. Ihan eri asia tietty jos vetää kaksi litraa kerralla, mutta pitkin päivää se ei tosiaan ole jumalaton määrä. Sitten jos mennään yli neljän litran ja jos ei ole hellepäivä niin sitten voi alkaa tulla ongelmia. Mutta kyllä keskivertoihmisen kannattaa siihen pariin litraan tähdätä ja laihduttaja tarvitsee enemmän vettä koska kropasta poistuu ylimääräistä roinaa, joten kyllä tämä on ihan kirjoista (ja useamman ihmisen käytännön kokemuksella!) hankittua parempaa tietoa :mrgreen:

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-12 15:28:04 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-09-23 19:34:22
Viestit: 12
Paikkakunta: tampere
Kuinka tarkkana on oltava proteiinien kanssa,kun käyn joogassa lähes päivittäin (kuitenkin väh. 3krt viikossa),treenaan kahvakuulalla joka toinen päivä ja pelaan sulkapalloa kerran viikossa? Lisäksi kävelen paljon.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-12 15:54:17 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
Paikkakunta: Lahti
annakettu kirjoitti:
Kuinka tarkkana on oltava proteiinien kanssa,kun käyn joogassa lähes päivittäin (kuitenkin väh. 3krt viikossa),treenaan kahvakuulalla joka toinen päivä ja pelaan sulkapalloa kerran viikossa? Lisäksi kävelen paljon.


Sen kertoo oma kuntosi ja sukupuolesi ja niin edelleen. Liikunnasta huolimatta yläkanttiin vetäminen saattaa sokeristaa niitä prodeja naisilla, mutta yksi hyvä idea on olla menemättä 30 g yli per ateria. Ja tarvitset varmasti sen painosi verran prodea grammoina jos liikut paljon--mutta toisaalta oma henk.koht yläraja voi tulla vastaan silloinkin. Hirveän vaikea sanoa. Kunhan syöt edes sen pituus miinus sadan yli.

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-13 15:32:39 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-09-23 19:34:22
Viestit: 12
Paikkakunta: tampere
snowgrouse kirjoitti:
annakettu kirjoitti:
Kuinka tarkkana on oltava proteiinien kanssa,kun käyn joogassa lähes päivittäin (kuitenkin väh. 3krt viikossa),treenaan kahvakuulalla joka toinen päivä ja pelaan sulkapalloa kerran viikossa? Lisäksi kävelen paljon.


Sen kertoo oma kuntosi ja sukupuolesi ja niin edelleen. Liikunnasta huolimatta yläkanttiin vetäminen saattaa sokeristaa niitä prodeja naisilla, mutta yksi hyvä idea on olla menemättä 30 g yli per ateria. Ja tarvitset varmasti sen painosi verran prodea grammoina jos liikut paljon--mutta toisaalta oma henk.koht yläraja voi tulla vastaan silloinkin. Hirveän vaikea sanoa. Kunhan syöt edes sen pituus miinus sadan yli.

Jeps,kiitos :) !
Oonkin epäillyt liikoja proteiinimääriä,joten sen suhteen täytyy skarpata :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-15 12:05:19 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-01-03 21:45:14
Viestit: 15
Riekko!

Voisitko auttaa aloittajaa!!!

Mitä mä oon tehnyt väärin, kun aloitin karppauksen tossa voilla voittoon-kampanjassa, ja
keskiviikosta seuraavan viikon lauantaihin karppasin, ja paino oli pudonnut vain 300g!

Pidin hiilarit 50 grammassa, tosin uskon, että lipsuin siitä monesti about 10 grammaa, mutta
ainakin verrattuna niihin määrin mitä ennen söin niin muutos oli huomattava.

Olo oli kutakuinkin hyvä, mutta liikkuessa (eli kävellessä) oli monesti todella voimaton fiilis. Mutta
vatsavaivoja tms. ei kyllä ollut ja muutenkin virkeä fiilis. Pissalla sai juosta koko ajan.

Paino oli aloittaessa 78,5 ja pituus 160. Mä katsoin, että noin 1580 kcal olis päivän tarve. Aluks varmaan jäi alle ton, mut
sitten stemppasin ja söin pähkinöitä, ja tummaa suklaata, ja taisin vielä herkutella kermalla, NAM! :)

Yleensä, kun olen PV:ssä laihduttanu tai muuten, niin painoa on pudonnut heti se 2kg, joskus jopa yli tuon.
Nyt siis iski ahdistus, koska haluaisin pudottaa painoa karppaamalla (ja sitten siirtyä vähän lempeämpään, mutta kuitenkin VHH-ruokavalioon), mutta en kestä, jos paino putoaa näin hitaasti!

Mikä siis neuvoksi? Tai siis mitä epäilet että olen tehnyt väärin? Voiko olla niin, että mulle ei karppaus sitten pudottamisen kannalta sovi?

Kiitos kaikista avusta ja tietty muutkin saa auttaa, Riekko vaan tuntuu olevan niin pro :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-15 21:20:16 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
Paikkakunta: Lahti
En mä ole mikään pro. :oops: Ja kuten sanottua, jos pidettäisiin tämä faktaketjuna ennemmin kuin "arvostele mun safkat"-ketjuna: teidän kannattaa pistää noi "mitä syön väärin?"-kysymykset foorumille uusina aiheinaan niin saatte enemmän vastauksia :D Mä vastaan sit siellä jos on aikaa vastata, mutta muuten mulla ei ole rahkeita tehdä tästä ruokavalionarvosteluketjua. Kokeilkaa tuolla aloittelijoiden puolella vaikka, siellähän on vaikka ketä asiansa tuntevia immeisiä :D

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-17 08:00:53 
Poissa
Villasukkakarppi
Villasukkakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-01-03 20:39:22
Viestit: 4772
olen lukenu tän ennenkin, mutta kertaus on opintojen äiti joten luin taas. kiitos!

_________________
Mitä turhia äiti naureskeli. Nyt rupeat vain itseäsi kaunistamaan . Syö vuosi sulaa voita ja toinen vuosi sianlihaa, ja niin sinusta tulee muita sirkeämpi
Kalevala


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-18 03:37:06 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
Paikkakunta: Lahti
Nou problemo! Pitää varmaan taas lisätä tähän jotain, vaikkapa noiden ateriamäärien puolesta ja sitten näistä erilaisista ketoosin vaikutuksista.

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-19 22:06:20 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-01-19 22:03:27
Viestit: 1
Mietin tuota proteiinin tarpeen nyrkkisääntöä.

Tarve: "Laske pituutesi senteissä miinus sata. Elikkä jos olet 160 cm pitkä, niin vastaus on 60 g."
Pituuteni 176 - 100 = 76 grammaa.

"Hyvä yläraja päiväntarpeelle on vaikkapa nykyinen painosi grammoiksi muutettuna, elikkä jos painat 100 kg niin ylärajasi olisi siinä 100 g." Nykyinen painoni 60 kg -> ylärajani 60 g.

Eli alaraja 76 grammaa, yläraja 60 grammaa... nyt ei oikein toimi tämä. ;)
Apuva?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-19 22:08:32 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
Paikkakunta: Lahti
No sit sun ei ainakaan tarvi enää laihduttaa :lol: Mä pitäisin ylärajana tuota korkeampaa lukua.

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-22 15:19:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-12-30 17:16:02
Viestit: 739
Paikkakunta: Vantaa
Aika kärkäs olet kyllä noihin proteiineihin rajoja laittamaan, joten sanotaan nyt oma kommentti. Eli itse 100kg:n painolla ja 173cm:n pituudella ei tule mieleenkään ketoillessa vetää kovin paljon alle 100g prodeilla, mielummin yli. Koska niilä alemmilla saa kärsiä nälkää jatkuvasti. Eli kyllä suosittelen näitä nälkää näkeviä kokeilemaan sitä proden nostoa, jos ei rasvan nosto auta. Minulla meinaan ei auta...

_________________
"Maalaat mun roudalle värit, joista mä tunnen sen.
Pienimpiinkin kohtiin teet puolikkaan ihmisen."

Apulanta - Routa
Päikyn tapaista

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-22 16:12:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
snowgrouse kirjoitti:
No sit sun ei ainakaan tarvi enää laihduttaa :lol: Mä pitäisin ylärajana tuota korkeampaa lukua.

Siis täähän nyt on varmaan ihan ajatusvirhe? Ylän tilalle ala :) :?:

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-22 17:09:37 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
Paikkakunta: Lahti
No se proden määrä varmaan löytyy sitten itse. Mä en käsitä miksi mulla on joku prodellakituuttelijan maine kun ennemminkin huolestuttaa että ihmiset eivät syö prodea tarpeeksi vaan vetävät sitä saakutin partista aamiaiseksi ja illalliseksi (enemmänhän mä käyn niille partiksensyöjille älähtämässä :mrgreen: ) Riittävä prode on ehdottoman tärkeää ja ainakin itselläni se karppauksen kulmakivi; täällä tunnutaan painottavan enemmän sitä rasvaa vaikka just se prodehan on se mikä pitää nälkää. Liikaprode tai tietyntyyppinen prode on vain niin hirvittävän yleinen jumittaja että sen mainitsematta jättäminen olisi hölmö juttu. Oma minimitarpeeni on vain vähän päälle 50 g mutta vedän päivittäin about 70-80 g ainakin tällä hetkellä ja lihakset tykkäävät. Tuonne alarajalle veto (ja prodetyyppien rajoittaminen) on tarpeellista sitten jos jumittelee, sanoisin. :D

Syökööt ihmiset sitä mistä tulee hyvä olo. Mikään nyrkkisääntöpläjäys ei päde kaikille :D

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-22 17:31:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-12-30 17:16:02
Viestit: 739
Paikkakunta: Vantaa
snowgrouse kirjoitti:

Paljonko proteiinia tarvitsen?


-Laske pituutesi senteissä miinus sata. Elikkä jos olet 160 cm pitkä, niin vastaus on 60 g. Tämä ei siis tarkoita 60 grammaa lihaa, vaan esimerkiksi 100 gramman möntti 17%-rasvaista naudan jauhelihaa pitää sisällään 19 grammaa proteiinia. Muista myös jakaa tämä proteiini tasan pitkin päivää. Elikkä jos syöt kolme ateriaa, yritä saada joka aterialle vähintään 20 g proteiinia. Jos ateriassasi on enemmän hiilihydraattia kuin proteiinia tai rasvaa, se nostaa jo itsessään insuliinia--kaikkien ateroiden, myös välipalojen, tulisi olla suht tasapainotettuja rasva/proteiini/hiilaripitoisuuksien suhteen. Muista myös että tämä proteiinimäärä on vain minimi. Enemmänkin saa syödä, etenkin aluksi kun etsit itsellesi niitä sopivia ruokamääriä. Älä kuitenkaan mene mielellään enempää kuin 1,3-1,5 x minimitarpeesi yli, koska silloin proteiinia voi tulla liikaa ja se metabolisoituu sokeriksi.

Edit: Koska tästäkin on helposti tullut vääriä käsityksiä niin muistakaa hyvät ihmiset että se pituus miinus sata on vain MINIMI. Jos saat edes hyötyliikuntaa niin tuohon voi helpostikin lätkäistä parikymmentä prodegrammaa päälle ilman että se haittaa yhtään mitään ja runsaasti liikkuva voi hyvin lisätä tuohon vaikka 40 grammaa. Sen oman ähkyrajan löytää kokeilemalla ja se voi olla ihan muutamasta grammasta kiinni (esim. itse vetäisen about 20-25 g prodea per ateria mutta heti jos tuleekin 30 grammaa niin tulee tönkkö olo).
Lisä-edit: Hyvä yläraja päiväntarpeelle on vaikkapa nykyinen painosi grammoiksi muutettuna, elikkä jos painat 100 kg niin ylärajasi olisi siinä 100 g. Toisaalta taas joidenkin tutkimusten mukaan ei kannata vetää yli 30 g prodea aterialla jos haluaa sen sulavan kunnolla seuraavaan ateriaan mennessä; siinä tuntuu menevän ihmiskehon yläraja isolla kehonrakentajamiehelläkin.

.


Ehkä nämä sun laittamat arvot tekevät sen maineen :) Esim toi minimimäärä olis mulla 73, eli näkisin kokopäivän nälkää. Toi sun laittama maksimi 73x1,5=109,5 on mulle lähes alaraja että pysyn tässä ruokavaliossa. (eli etten sorru nälissäni kaikkeen nopeeseen paskaan) Ja toi maks 30g kerralla? mä syön maks 3 kertaa päivässä eli kyllä mulle se vähintään 40g tulee kerralla, yleensä enemmän, koska syön kaks kunnon ruokaa ja toi kolmas on tarvittaessa otettava pieni välipala. Itselläni Prode ei tunnu aiheuttavan mitään ongelmia.

Sinä myös osoitat ohjeesi aloitteleville ja ketoilijoille. Monet aloittelijat aloittavat Atkinsilla ja siinähän aika selkeästi Atkins ohjeistaa laskemaan vain hiilarit, muuten syömään niin ettei ole nälkä. Prodeen tottakai pitää kiinnittää huomiota jos on pitkä jumi, mutta silloinkin kannattaa ensin katsoa että ne rasvat on kunnossa ja kaloreita tulee tarpeeks. Mutta nyt uusille tunnutaan täällä sanovan heti kun ei ole viikkoon paino pudonnut, että mites ne prodet? Enkä nyt puhu sinusta vaan useista ohjeista :) Kun täällä on kuitenkin pitkään karpanneita jotka syövät sitä 1-1,5g per nykyinen painokilo...

En siis sano näitä pahalla, vaan jokaisen pitäisi kokeilla mikä itselle sopii, eikä mennä muiden mutu-tuntumalla. Koska samalla lailla, kuin ihmiset kestävät erimääriä hiilareita, uskon sen pätevän myös prodeihin. Itsellehän paras määrä hiilaria on alle 30g per päivä. Joillakin toisilla se on lähes 100g...

_________________
"Maalaat mun roudalle värit, joista mä tunnen sen.
Pienimpiinkin kohtiin teet puolikkaan ihmisen."

Apulanta - Routa
Päikyn tapaista

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-22 17:42:12 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
Paikkakunta: Lahti
Jepjep, elikkä jos itselle sopii jokin muu niin ihan vapaasti kannattaa soveltaa. Nämä ovat lähinnä rautalankaa ja vierastan sitä ajatusta että jokaiselle olisi olemassa jokin The Oikea tapa vääntää karppausta.

Prode on vain yleinen ongelma, joten se mikä on toiselle riittävää on toiselle ihan liikaa. Itse en pystyisi yli 30 grammaa vetämään kerralla kun siitä tulee helvetin paha olo. Mutta jos hormonivammainen puolitoistametrinen nainen ei pysty tuota syömään niin sehän ei tarkoita sitä etteikö raavas äijä pystyisi. Ja toi mitä itse sanoit että pitää vetää 40 g kerralla tai tulee nälkä on hirmu yläkanttiin, IMHO, mutta jos se toimii sulle niin mikäs siinä. Nou problemo :D

Itse lähden Protein Powerin enkä Atkinsin pohjalta ja siinä aloitetaan siitä että lasketaan kiinteän ruumiinmassan mukaisesti päivittäinen prodentarve, koska se on koko homman kulmakivi. Mikä on mielestäni tosi järkevää, koska just ilman sitä riittävää prodea tulee nälkä ja paska fiilis, etenkin jos aterian hiilarit ylittävät ne prodet (kuten siinä partis+marjasössössä, joka ei ole välttämättä insuliinien kannalta se paras homma, etenkään jos painoa riittää ja jos ei ole enää hirmu perusterve). PP:ssa painotetaan tuota riittävän proden tarvetta ja sitä että aterioilla varmistetaan tuo proden ja hiilareitten oikea suhde, joten perustan siihen nämä omat ohjeistukseni (mitään Atkins-ohjeistustahan tämä ei ole koska en usko siihen että kaikki edes tarvitsisivat tuota 20 hiilarigramman rajoitusta taikka että "syö niin paljon kuin haluat kunhan hiilarit ovat kurissa" olisi kaikille toimiva neuvo). Tosin en Eadesienkaan oppeja orjallisesti noudata, eikä kenenkään pitäisi tehdä niin minkään kirjan (saatikka foorumihöpötysten) kohdalla jos oma terveys sotii vastaan. Kuten Jack Sparrow sanoisi, "they're more like... guidelines" :mrgreen:

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 217 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 911 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)