karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:06:40

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: ketoosiin raskaana ollessa?
ViestiLähetetty: 2008-01-05 16:00:51 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2007-12-31 16:08:49
Viestit: 2
Paikkakunta: Ylöjärvi
Oon nyt reilun viikon karpannut ja eilen sain tietää että oonkin raskaana :D Nyt alkoi mietityttämään tämä hyvin alkuun lähtenyt uusi ruokavalio. Onko se kuinka terveellistä itselle ja sikiölle päästää itsensä ketoosiin ja olla tosi vähäisillä hiilareilla? Mulla työkin on melkoisen raskasta postinjakana kerrostaloalueella, joten pitäisikö hiilarimäärää nostaa tästä alle 20g:sta? Olo on ollut muuten ihan hyvä, mutta eilen töissä olin tosi väsynyt ja hyvä kun sai jalat nousemaan rappusissa. Energiat ihan finaalissa.
Auttakaa hölmöläistä :oops: En viitsisi taas palata vanhaankaan ruokavalioon, kun toivon ettei tässä raskaudessa tulisi niitä 20kg ylimääräistä mitä viime raskaudessa.
Toinen kysymys mietityttää myös, eli jos ei raskaana ollessa syö esim. leipää ja viljatuotteita ollenkaan, niin voiko ne sitten lapselle aiheuttaa jotain allergia oireita myöhemmin? Kuitenkin päivähoidossa syö sitten ihan normaali ruokaa...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-01-05 16:22:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-12-22 20:15:10
Viestit: 842
Mulla ei ole kokemusta raskaudesta, mutta sanoisin että ei ne hiilarit välttämättömiä raskaana ollessakaan ole. Katsot vain etta saat tarpeeksi energiaa rasvasta niin että syöt kulutuksesi verran, kun raskaanahan ei sais kuulemma laihduttaa. Voithan kokeilla lisätä hiilarien määrää hedelmillä, marjoilla ja maitotuotteita ja jos olo paranee jatkat samaan malliin.

Tästä mun viestistä ei varmaan ollut kauheesti hyötyä kun maalaisjärjellä vaan aattelin. :lol:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-01-05 16:37:15 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Paikkakunta: P.R.C. /<>/ FIN
Periaatteessa lievä ravitsemusketoosi (ja/tai hiilarittomuus tai äärimmäinen niukkuus siinä) ei liene lainkaan hankala asia raskaana olevalle (siis elimistön toimivuuden ja raskauden kannalta - olotilan kannalta sensijaan saattaa joskus oll atoisin). Elimistö on siten rakennettu että se tulee mainiosti toimeen myös ilman ravintohiilaria. (eihän tarvi kuin avata silmät ja katsoa maailmalle - tai kirjallisuuteen (fysiologia, biokemia, lääketiede ymv))

Muttamutta...

Raskausaika ei ole ihan kuitenkaan parasta laihdutusaikaa (ei ainakaan nopeaa ja runsasta laihdutusta (jos sellaista olisi mielessä)

Entäpä jos lähtisi hiukan ylemmillä hiilarin määrillä. Ja niiden hiilarilähteiden laatua huomioimalla pitäsi tuon nälkä/kylläisyys akselin tasapainossa yhdessä sopivien rasva ja proteiinilähteiden kanssa.

Jospa vaikka sellainen 60 - 100g hiilaria niin ei maksa joudu sitten niin paljon itse tuottamaan glukoosia sikiönkin tarpeisiin raskauden edetessä.

(mutta ulkoien merkittävä hiilihydraatin saanti ei ole _pakollista_, jälkeläisten teko onnistui eskimoiltakin. Sensijaan ravinnon ei liene hyvä olle energiavajeista pahemmin)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-01-05 16:49:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-14 20:47:36
Viestit: 4407
Paikkakunta: vihti
Tri Atkinsin ohjeen mukaan (tri Atkinsin uudet dieetit) raskaana oleville, imettäville, leikkaukseen meneville ja toipilaille sopii seuraava ruokavalio. Hiilareita ei lasketa, jätetään vaan pois kaikki sokerit, valkoiset jauhot ja tärkkelykset. Itse päättelin että tarkoituksena on jättää nopeat hiilihydraatit pois.Siis kaikkia kasviksia, marjoja, lihaa, kalaa, maitotuotteita, rajoituksetta, ehkä vähän kokojyväruisleipääkin.Tuskin paino nousee yli normaalin noilla eväillä :)

_________________
on kolmenlaisia ihmisiä,niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa..
perj. 13.4 -07 83,5kg


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-01-05 16:50:26 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2007-12-31 16:08:49
Viestit: 2
Paikkakunta: Ylöjärvi
Kiitos vastauksista!

Itsellä ei ole tarkoituksena varsinaisesti laihduttaa, olen normaalipainoinen. Aloitin karppauksen sen vuoksi, että tulisi parempi ja energisempi olo ja pääsisi sokerikierteestä irti.
Kuulostaa ihan hyvältä, jos nostaisin hiilareita vähän. Esim. raikkaita hedelmiä tekee jostain syystä kauheasti mieli. Karkkilinjalle ei kuitenkaan ole tarkoitus lähteä :oops:
Mitäs nyt sitten, kun olen rasvan määrää lisännyt todella reippaasti ja tietenkin proteiinin. Niin jos nyt lisäilen jo hiilarien saantia (kun en vielä varmaan ole kunnolla ketoosissa?) niin alkaako paino nousta?
Anteeks jos kyselen tyhmiä, oon vielä aika noviisi tässä karppailussa :oops:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-01-05 16:55:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-12-22 20:15:10
Viestit: 842
No syöt miten hyvältä tuntuu ja punnitset itsesi vaikka kerran pari kuussa ja jos paino nousee liikaa vähennät vähän rasvan määrää. Ja toisilla paino kai nousee helpostikin paljon raskaana ollessaan vaikkeivat kauheasti syöpöttelisi. :roll:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-01-05 17:02:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-14 20:47:36
Viestit: 4407
Paikkakunta: vihti
Marjoja kannattaa kokeilla hedelmänhimon taltuttajana ja vettä :). Jälkiruokana yksi hedelmä päivässä on ihan ok. Kokeilemalla löytyy sopiva taso millä nälkä pysyy poissa ja vointi hyvänä. Ei rasvoja kannata ainakaan rajusti ruveta rajoittamaan, niitä tarvitaan hormoonien rakentamiseen ja raskaus on oikea hormoonimyrsky. Pääasia että kuuntelet kehoasi ja vointiasi. Onnea matkaan :)
p.s. en kyllä ole mikään asiantuntija, harjoittelen itsekkin karppausta vielä

_________________
on kolmenlaisia ihmisiä,niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa..

perj. 13.4 -07 83,5kg


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-11 17:11:58 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-07 14:18:53
Viestit: 74
turbo-orvokki kirjoitti:
Tri Atkinsin ohjeen mukaan (tri Atkinsin uudet dieetit) raskaana oleville, imettäville, leikkaukseen meneville ja toipilaille sopii seuraava ruokavalio. Hiilareita ei lasketa, jätetään vaan pois kaikki sokerit, valkoiset jauhot ja tärkkelykset. Itse päättelin että tarkoituksena on jättää nopeat hiilihydraatit pois.Siis kaikkia kasviksia, marjoja, lihaa, kalaa, maitotuotteita, rajoituksetta, ehkä vähän kokojyväruisleipääkin.Tuskin paino nousee yli normaalin noilla eväillä :)

Hyvä juttu! Olen siis oikealla tiellä. Itellä on se tilanne, että kasvisyöjänä hiilareita tulee paljon kasviksista, juureksista. Hedelmiä olen vähentänyt ja niiden tilalla menee marjat. Lienee parempi vaihtoehto hedelmille?

Verensokerimittauksia teen ja olen huomannut, että sokerit pomppaa heti ylös sekä aamusokeri, että aterian jälkeen (tunti ateriasta) mitattuna kun syö ruokaa jossa on hiilareita. Mä olen nyt totaalisella sokerittomuudella liikkeellä, jonka lisäks aiemmin jäi jo pois valkoset jauhot, peruna jne.
Ja huomaa heti miten verensokeri pysyy matalana ja tasasena eikä ole koko ajan tunne et ois nälkä, mitä sitä söis seuraavaks.

Neuvolassa sanottiin, että rasvat ja hiilarit nostas verensokeria. Ite olen huomannut (teen tässä vähän itelläni myös ihmiskokeita hehe), että rasva mulla ei vaikuta heilahteluihin vaan nimenomaan ne hiilarit.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-11 18:18:20 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Paikkakunta: P.R.C. /<>/ FIN
Marjojen - varsinkin pakastemarjonen - suhteen on syytä hiukan huolellisuuteen.

Riski ei ole suuri mutta kuitenkin varovuus on tarpeen.

Lähinnä ajatellen elintarvikehygieniaa - turvallisuutta. Jotkut ulkolaiset marjat saattavat olla infektoituneita. Pääepäkohta on huono käsittelyhygiena ja muun muassa yhtenä tekijänä käytetyn veden laatu.

Eräät mikrobit kestävät erinomaisen hyvin pakastamista.

Ongelmia on etupäässä ollut ulkolaisissa pakastemarjoissa. (satunnaisesti)

Tuoltakin kautta jotain kantaa asiaan.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-11 18:21:57 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-07 14:18:53
Viestit: 74
Pappa kirjoitti:
Ongelmia on etupäässä ollut ulkolaisissa pakastemarjoissa. (satunnaisesti)

Joo itse en käytäkkään kun suomalaisia marjoja. Ja noistakin suurin osa on itse poimittuja :P


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-15 19:16:13 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2007-05-31 15:04:29
Viestit: 97
Paikkakunta: Helsinki
Pappa kirjoitti:
Marjojen - varsinkin pakastemarjonen - suhteen on syytä hiukan huolellisuuteen.

Riski ei ole suuri mutta kuitenkin varovuus on tarpeen.

Lähinnä ajatellen elintarvikehygieniaa - turvallisuutta. Jotkut ulkolaiset marjat saattavat olla infektoituneita. Pääepäkohta on huono käsittelyhygiena ja muun muassa yhtenä tekijänä käytetyn veden laatu.

Eräät mikrobit kestävät erinomaisen hyvin pakastamista.

Ongelmia on etupäässä ollut ulkolaisissa pakastemarjoissa. (satunnaisesti)



Juuri näin neuvoivat neuvolassakin.

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re:
ViestiLähetetty: 2008-02-25 09:59:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-12-22 20:15:10
Viestit: 842
hillahillo kirjoitti:
Pappa kirjoitti:
Marjojen - varsinkin pakastemarjonen - suhteen on syytä hiukan huolellisuuteen.

Riski ei ole suuri mutta kuitenkin varovuus on tarpeen.

Lähinnä ajatellen elintarvikehygieniaa - turvallisuutta. Jotkut ulkolaiset marjat saattavat olla infektoituneita. Pääepäkohta on huono käsittelyhygiena ja muun muassa yhtenä tekijänä käytetyn veden laatu.

Eräät mikrobit kestävät erinomaisen hyvin pakastamista.

Ongelmia on etupäässä ollut ulkolaisissa pakastemarjoissa. (satunnaisesti)



Juuri näin neuvoivat neuvolassakin.


Mutta eikös ulkomaiset marjat pidä aina kiehauttaa? Ja eikös se sitten tapa mikrobeja? :-k (tosin tappaa varmaan kaikki vitamiinitkin)
Näin ainakin ravintolakoulussa opetettiin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Re:
ViestiLähetetty: 2008-02-25 11:57:51 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Paikkakunta: P.R.C. /<>/ FIN
tui kirjoitti:
hillahillo kirjoitti:
Pappa kirjoitti:
Marjojen - varsinkin pakastemarjonen - suhteen on syytä hiukan huolellisuuteen.

Riski ei ole suuri mutta kuitenkin varovuus on tarpeen.

Lähinnä ajatellen elintarvikehygieniaa - turvallisuutta. Jotkut ulkolaiset marjat saattavat olla infektoituneita. Pääepäkohta on huono käsittelyhygiena ja muun muassa yhtenä tekijänä käytetyn veden laatu.

Eräät mikrobit kestävät erinomaisen hyvin pakastamista.

Ongelmia on etupäässä ollut ulkolaisissa pakastemarjoissa. (satunnaisesti)



Juuri näin neuvoivat neuvolassakin.


Mutta eikös ulkomaiset marjat pidä aina kiehauttaa? Ja eikös se sitten tapa mikrobeja? :-k (tosin tappaa varmaan kaikki vitamiinitkin)
Näin ainakin ravintolakoulussa opetettiin.


Niin suositellaan.


Esimerkiksi norovirus jota niissä on esiintynyt (kalikiviruksiin kuuluva josta on myös Norwalk nimeä käytetty) on varsin sitkeä ja ärhäkkä. Alle 10 virusta riittää jo infektoimaan.
Lähes varma voi olla että 1-2 minuutin kiehumis aika riittää.
(KTL C5/2007 TOIMENPIDEOHJE NOROVIRUS-TARTUNTOJEN EHKÄISEMISEKSI
esittää että 2 minuuttia yli 90 asteessa riittäisi. Mutta jossain on esitety että se ei välttämättä aina riittäisikään.)

Toki onnhan niitä kotimaisissa vesiepidemioissa ollut ja väestössä on jatkuvasti norovirusryppäitä joten on se mahdollinen kotimaisiinkin marjoihin eksyä joko kästtelevien työntekijoiden kautta tms. Mutta riski kotimaisten ja kotimaassa käsiteltyjen osalta lienee aika pieni. Miksi ylipäätään pitäisi ostaa ulkolaisia?

Kuriositetetina mainittakoon että yhden sairastuneen noroviruspotilaan sairausaikanaan tuottama virusmäärä voi riittää monin keroin infektoimaan kaikki maapallon ihmiset (paitsi että kaikki ei sairastu vaikka annettaisiinkin reipas annos) vakka hän alunalkaen sai esim vain 10 virusta. Olemme aika tehokkaita "monistuskoneita".


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-03-12 21:18:46 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2005-10-27 08:32:15
Viestit: 376
Paikkakunta: Porin seutu
Hyväkarppaus on raskausaikana tosi suositeltava juttu! Raskaana sitä usein antaa itselleen luvan syödä sitä ja tätä ja tuota --olenhan raskaana! Sitten synnytyksen jälkeen huomaa, että hups, tuli yli 20 kiloa ylimääräistä. *kokemuksella* Hyväkarppaamalla pysyy pirteämpänä ja energisempänä, mieliala säilyy paljon parempana (noh, jos raskaana yleensäkään voi olla pillittämättä joka asiasta), kiloja ei kerry tolkuttomasti ja mikä tärkeintä; sokerit pysyvät tasaisena eikä ole raskausdiabeteksen vaaraa. Vauva ei kasva liian suureksi (mikä voi olla vaarana sokeria mässäillessä) hyväkarppauksella.

Tälläsiä ajatuksia kolme lasta viiden vuoden sisällä saaneelta. :lol:

_________________
Pituutta 174cm. Läskit pikkuhiljaa pellolle.


Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-10-14 10:51:54 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2008-10-09 08:50:50
Viestit: 5
Mitäs kuuluu neilikka??
Lueskelen näitä sivuja.. vauvasi on ilmeisesti onnellisesti syntynyt! :D Kuinka raskaus meni sitten loppuun, mikä oli syntymäpaino, onko vaavilainen ollut kiltti ym ym.

Minulla nyt 32 viikko menossa, jouluvauva tulossa, paino noussut tähän mennessä 10kg :? . (Hyväkarppauksella olen yrittänyt olla tuolta elokuusta alkaen..) mutta on eka karppivauva ja silleen vähän jänskättää!!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-11-03 12:10:03 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2012-02-19 14:57:42
Viestit: 89
Kiva, kun löytyi tämä otsikko! Olen raskaana ja ketoosissa. Onkohan se nyt kuinka huono asia? Mulla on päiväysvanhoja liuskoja joihin ihan vaan lirittämällä näkyy ++ ketoosi. Olen raskausdiabeetikko ja ruokavalio on todella tarkka omasta valinnastani. Olen siis äärimmäisen hiilariherkkä ja verensokerit nousee. Kuitenkin iltainsuliinit täytyy luultavasti ottaa pian käyttöön, koska aamupaastot tuppaa nousemaan. Enkä tietenkään niitä tahtoisi mutta vauvan liikakasvu pelottaa.

Olen kokeillut aamupaastoihin liikuntaa ja yöpalaa. Mutta nukun todella huonosti ja heräilen paljon, joten jo sekin voi nostaa aamupaastoja kai?

Muoks, voiko raskaana ollessa mennä helpommin ketoosiin kuin muuten?


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)