karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-25 20:55:36

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2016-03-28 20:54:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2016-03-16 16:05:35
Viestit: 472
Keskusteluhan alkoi täällä, ja tehdään nyt Toisinsyöjän toiveiden mukaan, ja avataan tälle oma ketju.

jepejee kirjoitti:
Toisinsyöjä kirjoitti:
Kaupassa myytävät turkkilaiset jugurtit - ne missä on partaäijän kuva - on muuten tehty homogenoidusta maidosta, vaikka sitä ei lue pakkauksessa. Soitin tukkuun tarkistaakseni, koska muissa kuin suomenkielisissä tuoteselosteissa homogenointi mainitaan, mutta suomenkielisessä ei... Homogenointi tekee maitorasvasta epäterveellistä, kun luonnottoman pienet rasvapallerot pääsevät elimistössä paikkoihin joihin niiden ei pitäisi päästä.


Olisiko tähän väitteeseen jotain tutkimuslähdettä?

Toisinsyöjä kirjoitti:

Minulla ei ole käsillä lähdettä. Väitteen olen kuitenkin lukenut useistakin kirjoista (kirjastosta, joten en pääse omasta hyllystä tarkistamaan) joissa on hyvät lähdeluettelot. Googlaamalla löytyi yksi mielenkiintoinen tutkimus, mutta se oli maksumuurin takana.

Minulle kuitenkin riittää se, että pari kaveria ja todella moni tällä foorumilla kirjoittaja ovat raportoineet että luulivat ettei maito heille sovi, kunnes kokeilivat sitä homogenisoimatonta, joka sitten sopikin.

Lisäksi minusta jos ei kykene maitopurkkia ravistamaan ja sen vuoksi on pakko ostaa teknomaitoa, niin saunan takana on aina tilaa. :D
Se homogenisoinnin syy kas kun on ihan vain se, ettei kerma nousisi maidon pinnalle.

Minulle riittää jo pelkkä vahva epäily siitä, että homogenisointi tekee maidon rasvapalleroista sellaisia, joita luonnostaan ei esiinny. Karppaus ei ole minulle suinkaan pelkkää hiilihydraattitietoisuutta, vaan ennen kaikkea pyrkimystä olla syömättä mitään teollisesti muunneltua. En syö muunneltuja tärkkelyksiäkään, miksi söisin muunneltua maitorasvaa?


Yllättävän usein sattuu näin, että ne lähteet on maksumuurin takana. Voisit kuitenkin mainita tutkimuksen nimen ja tekijät. Itselläni esimerkiksi on mahdollisuus päästä suurin osa maksumuurin takanakin olevista tutkimuksista lukemaan ja voisin niistä sitten vaikka referoida tännekin. Yleensä lähteesi ovat kuitenkin "luin joskus kirjan, en muista nimeä", "tutkimus jota ei pääse lukemaan" ja "kuulin kaverilta" tai jos lähteitä edelleen ensimmäisten vastausten jälkeen kyselee, niin käsket googlata.


Toisinsyöjä kirjoitti:
jepejee kirjoitti:
^ En tiedä, mutta eikö tuo ole aika hurjaa esittää noin ehdoton väite oman ja parin kaverin kokemuksien perusteella? :o


Mainitsin myös lukemani läjän kirjoja joissa on hyvät lähdeviitteet niihin tutkimuksiin ja kerroin myös että koska olen niitä kirjastosta lainaillut, minulla ei ole pääsyä juuri nyt niitä lähdeviitteitä selaamaan, enkä edes tarkkaan muista missä niistä 10 vuoden aikana lukemista tusinoista kirjoista väite on esitetty. Toistuva väite se kuitenkin on ollut.

Lisäksi mainitsin useankin ihmisen kertoneen ko. kokemuksesta tällä keskustelufoorumilla.

Sinä sitten redusoit koko tekstini nuo em. osat mukaan lukien olevan vain 'pari kaveria' - mikä oli se KOLMAS mainitsemani lähde ja vähäisin niistä.
Että kannattaisikohan lukea toisten tekstit ihan kokonaan eikä kommentoida vain oman maun mukaan napattua valikoitua osaa tekstistä?

Perusta oma ketju, ole hyvä, siitä onko homogenoitu maito yhtä terveellistä kuin homogenoimaton, jos haluat asiasta keskustella. Ei viitsitä hei kaapata toisen ihmisen ketjua sivujuonteen vuoksi. Mahdollisen 'homogenoitua vai ei' keskustelun (muualla kuin tässä ketjussa, kiitos) pohjaksi löytyi pikagooglauksella pari mielenkiintoista artikkelia, toisessa on niitä lähdeviitteitäkin:
http://health101.org/art_milk_cancer_fuel.htm
http://www.realmilk.com/health/milk-hom ... t-disease/


Sitten esität näitä "lähteitä" jotka ovat jotain sekalaisia blogitekstejä. Pikaisesti luin tuota alempaa linkkiä ja täytyy sanoa, että mahdoitkohan itse edes lukea siitä muuta kuin otsikon? Se kun ei nyt ihan tue väitettäsi. Tai no, sanotaanko, että siinä sanotaan, että väite homogenoitujen rasvapallojen imeytymisestä on tutkimuksissa osoitettu hölynpölyksi. Ja juu, siinä tosiaan ON lähdeviitteitä!

Asian ohi haluan vielä kommentoida ajatustasi, että jos kykene ravistamaan maitopurkkia, joutaa saunan taakse. Se on harvinaisen vastenmielinen kommentti, etenkin kun foorumilla ja maailmassa on myös niitä, joiden terveys on todella huono. Toivotaan, ettet koskaan itse sairastu.

Ei mulla muuta.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-29 08:49:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Lainaa:
Asian ohi haluan vielä kommentoida ajatustasi, että jos kykene ravistamaan maitopurkkia, joutaa saunan taakse. Se on harvinaisen vastenmielinen kommentti, etenkin kun foorumilla ja maailmassa on myös niitä, joiden terveys on todella huono. Toivotaan, ettet koskaan itse sairastu.


No voi hellamaduudeli. :D

Ylläoleva on malliesimerkki siitä, miten tulkitaan toisen tekstiä ja sitten ryhdytään mielensäpahoittajaksi sen oman tulkinnan perusteella pysähtymättä hetkeksikään ajattelemaan sitä mahdollisuutta, että se oma tulkinta meni aivan mönkään.

Ajatukseni oli se että jos on niin MUKAVUUDENHALUINEN tai LAISKA, että kokee hankalaksi ravistella maitopurkkia ennen maidon käyttöä ja sen vuoksi suosii homogenoituja maitotuotteita, niin siellä saunan takana on aina tilaa. :D Ja sitä mieltä olen edelleen.

Kaikki omavaltaiset tulkinnat ja rivienväliinlukemiset jotka kohdistuvat tekstehini, ovat niiden tekijöiden omalla vastuulla.

Lapsuudenystäväni jolla oli MS-tauti kuoli tuossa vuosi sitten keuhkokuumeeseen, ei tosiaan olisi pystynyt ravistelemaan sitä maitopurkkia viimeisinä muutamana vuotenaan. Isäni teki mieluummin itsemurhan, kuin odotti omien sairauksiensa etenevän siihen tilaan ettei olisi pystynyt ravistelemaan maitopurkkia, sinnepäin kun tilanne oli menossa. Tällaisia tilanteita ehkä tarkoitit yllä olevalla pieleen menneellä arvailullasi.

Minä kuitenkin tarkoitin niitä joiden mielestä on mukavaa ja vaivatonta, kun ei tarvitse ravistella maitopurkkia.
Seuraavan kerran kysy mitä tarkoitin, jos olet epävarma asiasta. Tulee vähemmän tuota mielensäpahoitusta sillä menetelmällä. :lol:

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-29 09:24:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-29 13:53:23
Viestit: 1057
Toisinsyöjä kirjoitti:
Ajatukseni oli se että jos on niin MUKAVUUDENHALUINEN tai LAISKA, että kokee hankalaksi ravistella maitopurkkia ennen maidon käyttöä ja sen vuoksi suosii homogenoituja maitotuotteita, niin siellä saunan takana on aina tilaa. :D

Tässä kiteytyy aika lailla se, miksi ei kiinnosta enää juuri keskustella tällä foorumilla. Enkä muuten ole ainoa.
Kiva kuitenkin, että viime aikoina myös kriittistä keskustelua on syntynyt enemmän.

Itsehän oon niin mukavuudenhaluinen, laiska ja köyhä etten jaksa syynätä kaupassa, mikä olisi edullisin homogenoimaton vaihtoehto maitotuotteille, joita lapsiperheessä kuitenkin menee paljon. Halvimmalla mennään.
Ihmekös olen nykyään myös lievästi pullukka, kun nuo pahat rasvapallerot imeytyvät suoraan vyötärölle ja persaukseen.

_________________
Reippaampi ruokapäiväkirja.

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-29 10:06:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Enkä myöskään puhunut niistä, joiden arkipäivän muut rasitteet väsyttävät niin ettei jaksa edes kaupassa katsoa mitä maitoa ostaa. Ymmärrän oikein hyvin sellaisen tilanteen ja olen joskus takavuosina itsekin ollut vastaavassa väsymys/kiire tilassa.

Minä puhun niistä jotka SUOSIVAT ihan erikseen homogenoituja maitouotteita, jotta ei tarvitsisi ravistella purkkia.
Tai jotta kuohukerma ei klimppiintyisi purkin sisäpintaan, kuten sen käsittelemättömässä kermassa tuppaa muutamassa päivässä tekemään. Tiedän ihmisen jonka mielestä semmoinenkin on inhottavaa. (MInä raavin ne kermaklimpit sieltä iloisesti kahvin sekaan.)

Ihan oikeasti en ota vastuuta pieleen menneistä rivienväliinlukemisista ja sellaisten aiheuttamista mielensäpahoituksista.

Niin kauan, kun ette ole kuitanneet sitä Skepsiksen yliluonnollisen ilmiön todistettavasta tuottamisesta luvattua palkkiota nimenomaan telepatialla, niin joko älkää yrittäkö, tai ymmärtäkää ainakin että AINA kun ette ole tarkistaneet tarkoittiko toinen juuri arvailemaanne asiaa, vastuu on edelleen itsellänne.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-29 10:11:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Toisinsyöjä kirjoitti:
Ajatukseni oli se että jos on niin MUKAVUUDENHALUINEN tai LAISKA, että kokee hankalaksi ravistella maitopurkkia ennen maidon käyttöä ja sen vuoksi suosii homogenoituja maitotuotteita, niin siellä saunan takana on aina tilaa. :D Ja sitä mieltä olen edelleen.

Homogenoimattomien maitopurkkien ostajana olen kyllä sitä mieltä, että ravistelu ei korvaa homogenointia. Ennemmin tai myöhemmin se rasva kovettuu purkin reunoihin eikä sieltä ravistelemalla enää sekoitu itse maitoon. Osa maitopurkeista on tällaisia jo kaupasta ostettaessa, vaikka parasta ennen -päiväys ei olisikaan vielä mennyt. Yhtä vanha homogenoitu maito taas on edelleen homogeenista.

Toisinsyöjälle tiedoksi myös, että nykyään partaäijäjogurttien purkeissa lukee, että sekä niihin käytettävät maito että kerma on homogenoitu.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-29 10:14:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
meli kirjoitti:
Toisinsyöjälle tiedoksi myös, että nykyään partaäijäjogurttien purkeissa lukee, että sekä niihin käytettävät maito että kerma on homogenoitu.


Tuohan on erinomainen uutinen. Ärsytti silloin vuosia sitten että piti soittaa tukkuun asian varmistamiseksi. Sitten kun vielä saataisiin siihen Arla-Ingmanin tavalliseen kuohukermaan myös purkin kylkeen siitä että kerma on homogenoitu, niin alkaisi olemaan asiat mallillaan. Minä aina yllätyn jos paketissa ei lue, kun olen luullut että laki velvoittaa kertomaan. Mutta ei se varmaan sitten velvoita.

Juu, kyllä se tuppaa vähän rasva tarttumaan homogenoimattomassa minkä huomasin kun pitkästä aikaa en saanut välillä raakamaitoa ja jouduin antamaan kefiirisienelle Valion vanhanajan luomumaitoa. Mutta hyvin onnistui maitopurkistakin rasvan lastalla talteen raapiminen, enkä kokenut sen olevan kovinkaan suuri vaiva. Mutta lienee makuasia.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-29 10:21:21 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2016-03-16 16:05:35
Viestit: 472
Toisinsyöjä kirjoitti:
Lainaa:
Asian ohi haluan vielä kommentoida ajatustasi, että jos kykene ravistamaan maitopurkkia, joutaa saunan taakse. Se on harvinaisen vastenmielinen kommentti, etenkin kun foorumilla ja maailmassa on myös niitä, joiden terveys on todella huono. Toivotaan, ettet koskaan itse sairastu.


No voi hellamaduudeli. :D

Ylläoleva on malliesimerkki siitä, miten tulkitaan toisen tekstiä ja sitten ryhdytään mielensäpahoittajaksi sen oman tulkinnan perusteella pysähtymättä hetkeksikään ajattelemaan sitä mahdollisuutta, että se oma tulkinta meni aivan mönkään.

Ajatukseni oli se että jos on niin MUKAVUUDENHALUINEN tai LAISKA, että kokee hankalaksi ravistella maitopurkkia ennen maidon käyttöä ja sen vuoksi suosii homogenoituja maitotuotteita, niin siellä saunan takana on aina tilaa. :D Ja sitä mieltä olen edelleen.

Kaikki omavaltaiset tulkinnat ja rivienväliinlukemiset jotka kohdistuvat tekstehini, ovat niiden tekijöiden omalla vastuulla.

Minä kuitenkin tarkoitin niitä joiden mielestä on mukavaa ja vaivatonta, kun ei tarvitse ravistella maitopurkkia.
Seuraavan kerran kysy mitä tarkoitin, jos olet epävarma asiasta. Tulee vähemmän tuota mielensäpahoitusta sillä menetelmällä. :lol:


Pahoittelen, että ymmärsin kirjoituksesi sananmukaisesti. Sinä kun puhuit kykenemisestä, et mukavuudenhalusta tai laiskuudesta.

Lupaan kuitenkin jatkossa suhtautua kirjoituksiisi kehoituksesi mukaan siten, että niistä on vastuu lukijalla. Tähän johtopäätökseen olin (sieltä rivien välistä) jo tosin tullut ennen ystävällistä kehoitustasikin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-29 10:24:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
^ Eipä taida laki velvoittaa, koska eihän tavallisissa maitopurkeissakaan erikseen lue että on homogenoitu. Homogenoimattomuus vain mainitaan erikseen.

En minäkään koe ongelmaksi kaapia rasvat seinämistä ja käyttää niitä kuumiin juomiin tai pirtelöihin, mutta silloin se maito ei enää ole sellaisenaan mukavaa juotavaa, paitsi rasvaklimppien myös kurrimaun vuoksi. Yhtä vanha homogenoitu maito taas olisi vielä juomakelpoista sellaisenaankin (jos nyt ei häiriinny siitä että homogenoidusta maidosta osa hyvästä mausta puuttuu alunperinkin).


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-29 12:14:34 
Ilmainen ohje: lopettakaa se maidon kanssa läträäminen ja siirtykää viiniin. Ei tarvi ravistella rasvoja purkin seinältä vaan päinvastoin viini ravistelee rasvat verisuonten seinämiltä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-29 13:37:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-09-13 23:28:05
Viestit: 1329
Vieras kirjoitti:
Ilmainen ohje: lopettakaa se maidon kanssa läträäminen ja siirtykää viiniin. Ei tarvi ravistella rasvoja purkin seinältä vaan päinvastoin viini ravistelee rasvat verisuonten seinämiltä.


Tässä on pieni suuri ongelma.... mitenkä ne liukkaat rasvat takertuu valtimon seinämiin?

Plakin synty meneepi mieluummin silleen notta sokeristuneet ääreisverenkierto johon kuuluu myös valtimon seinämissä olevat pirun ohuet suonet.. ne jäykistyvät... sitten se pinta meneepi rikki... ja ihme ja kumma siihen kerääntyy kalkkia hyvässä uskossa notta se on hyväksi..

_________________
http://wainanjutut.blogspot.fi/2015/04/ ... vamme.html


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-29 13:40:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-09-13 23:28:05
Viestit: 1329
Vieras kirjoitti:
Ilmainen ohje: lopettakaa se maidon kanssa läträäminen ja siirtykää viiniin. Ei tarvi ravistella rasvoja purkin seinältä vaan päinvastoin viini ravistelee rasvat verisuonten seinämiltä.


Tässä on pieni suuri ongelma.... mitenkä ne liukkaat rasvat takertuu valtimon seinämiin?

Plakin synty meneepi mieluummin silleen notta sokeristuneet ääreisverenkierto johon kuuluu myös valtimon seinämissä olevat pirun ohuet suonet.. ne jäykistyvät... sitten se pinta meneepi rikki... ja ihme ja kumma siihen kerääntyy kalkkia hyvässä uskossa notta se on hyväksi.. Eli on lääkäreitten valhe teilläpäin hyvin opittu!

_________________
http://wainanjutut.blogspot.fi/2015/04/ ... vamme.html


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-29 14:32:33 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47653
Paikkakunta: HomeSweetHome
Puhumattakaan siitä, että maitorasvapalleroilla on hassu tapa vähentää sydänkohtauksia :)

Costaricassa eniten maitorasvaa nauttineilla infarkti tuli puolta harvemmin kuin vähiten sitä käyttäneillä,
ja niin Ruotsissa kuin englannissakin miehet näyttävät elävän juurikin rasvamaitotuotteiden kanssa pitempään.
Jopa ihan tavallisten homogenoitujen rasvamaitotuotteiden.

Ei silti että viinissäkään mitään vikaa olisi, kunhan se ei ole makeaa ja kunhan sitä käyttää vain kohtuullisesti.
Mutta sitä pitäisi käyttää paljon, paljon kohtuullisemmin kuin vaikkapa maitorasvaa.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-30 07:58:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-01-12 14:24:15
Viestit: 3152
Paikkakunta: Satakunta
Mitäs mieltä olette tästä? http://maitotauti.com
Kyllä itse mielelläni haluan jättää homegoinudut tuotteet kauppaan. Ainakin jos on saatavilla ilman. Kermasta ja maidosta löytyy, sekä ovat vielä sieltä halvimmasta päästä. :)

_________________
Nature doesn't jump.

Praise the lard!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-30 08:53:39 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-13 23:34:32
Viestit: 3451
Paikkakunta: Vantaa
Yufina kirjoitti:
Mitäs mieltä olette tästä? http://maitotauti.com
Kyllä itse mielelläni haluan jättää homegoinudut tuotteet kauppaan. Ainakin jos on saatavilla ilman. Kermasta ja maidosta löytyy, sekä ovat vielä sieltä halvimmasta päästä. :)


Tää on varmaan ensimmäinen ruokavalioihin liittynyt asia johon olen netissä törmännyt ja kiinnostunut. Tätähän on Suomessa tutkittukin, eikä eroa ole saatu homogenoimattoman ja homogenoidun maidon välille ja nyt ollaan taas pykäämässä uutta tutkimusta asian tiimoilta. Mun entisellä työpaikalla, sori että vedän sen joka ketjuun mutta siellä oli melkoisen paljon ruokavaliohörhöjä, oli muutama "maitotautinen". Ihan tosissaan väittivät, ettei homogenoimattomasta luomumaidosta tule mitään oireita, mutta silti kärsivät näistä samoista oireista koko sen x vuotta jotka olin siellä töissä. Missä logiikka? Missä vaiheessa sitä myöntää itselleen, että ehkä kyse on jostain muusta? Minä en usko koko hölynpölyyn, en sitten pätkääkään. Mutta hyvä asia on että sitä taas kerran tutkitaan.

Eipä siinä, itsekin olen ollut "maitotautinen", keliaakikko sekä kilpirauhasvaivainen :wink: Aina löytyi jotain uutta johon perehtyä, kun ei homma toiminutkaan niin kuin netissä väitettiin.

_________________
It’s always the ones with the dirty hands pointing the fingers.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-30 09:17:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-29 13:53:23
Viestit: 1057
Joulupukki kirjoitti:
Missä logiikka? Missä vaiheessa sitä myöntää itselleen, että ehkä kyse on jostain muusta?

Ei varmaan tarvitse niin pitkään, kun voi syyttää sellaista tekijää, jota voi olla oikeastaan ihan missä vaan...

Eipä sillä, saman tien olen itsekin joskus kulkenut kun olen koettanut selvitellä mm. allergioita. Jotenkin en nykyään osaa enää syyttää mitään yksittäistä ruoka-ainetta tai ruoan ainesosaa, saati sitten tiettyä valmistus- tai prosessointimenetelmää. Viljaton olen siksi, että niistä näyttäisi tulevan mulle iho-oireita, mutta välillä samoja oireita tulee viljattomuudesta huolimatta ihan vaan stressaavan elämäntilanteen tai kuun asennon vuoksi :roll:

_________________
Reippaampi ruokapäiväkirja.

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-30 13:25:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Kun googletin asiaa, löytyi tällainen: http://www.berkeleywellness.com/healthy ... ths-busted
Lainaa:
The notion that homogenization, and milk’s XOD in particular, is a health hazard was originally disproven by researchers from the University of California at Davis in a paper published in the American Journal of Clinical Nutrition back in 1983. Subsequent research has also debunked it.

Tutkimus johon tuossa viitataan on ilmeisesti tämä: http://ajcn.nutrition.org/content/38/2/327.abstract
Itse en tuosta tutkimusabstraktista juuri mitään ymmärrä, mutta tuon Berkeleywellness-sivuston mukaan se todistaa että maidon homogenointi ei ole terveysriski.

Itse valitsen mieluummin homogenoimattoman vakioimattoman maidon, koska se tuoreena maistuu selvästi paremmalta kuin homogenoitu täysmaito. Mutta kaikissa kaupoissa ei myydä homogenoimatonta maitoa ja välillä se on loppu niistäkin joissa myydään, joten tyydyn kyllä tavalliseen punaiseen maitoonkin silloin, kun edes sitä löytyy. Aina ei kaupassa ole edes tavallista punaista maitoa vaan punaisissa purkeissa myydään vain erilaisia maitojuomia, joita on prosessoitu niin paljon että laki ei salli kutsua maidoksi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-30 13:29:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Vaikka XOD:n osuus homogenoinnin ongelmissa olisi todistettu vääräksi, se ei sulje pois muunlaisia ongelmia, esimerkiksi luonnottoman kokoisten rasvapalleroiden pääsyä kontrolloimattomasti suolesta tulehdusta aiheuttamaan.

En syö muunnettuja tärkkelyksiä enkä kovetettuja kasvirasvoja, miksi söisin muunneltua maitorasvaa?

Ja miksi tätä ei ole tutkittu enemmän?
Ehkä siksi että homogenointi on ennen kaikkea edullista elintarviketeollisuudelle, se kas kun pidentää tuotteiden hyllyikää.
Elintarvike- ja lääketeollisuus ovat ravinto/ruoka-ainetutkimusten suurimmat rahoittajat, eli ei kai se elintarviketeollisuus halua laittaa rahaa tutkimukseen, joka ehkä osoittaisi ei-niin-kovin-terveelliseksi asian, joka lisää niiden omia voittoja.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-30 13:50:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Toisinsyöjä kirjoitti:
En syö muunnettuja tärkkelyksiä enkä kovetettuja kasvirasvoja, miksi söisin muunneltua maitorasvaa?

Itse syön ihan vain siksi, koska en jaksa aina tehdä jogurttejani itse. Homogenoimatonta jogurttia ei myydä missään alueeni kaupassa. Ålands-jogurttikin, joka on vakioimaton, on kuluttajapalvelun mukaan homogenoitu (kysyin itse).

Tiedän kyllä, että kaupasta löytyy homogenoimattomana maitoa, viiliä, juustoa, leipäjuustoa, kermaa ja smetanaa. Mutta kun kroppani ei näytä vastustavan homogenoitua jogurttia niin en sitä välttele. Löydän maitotuotteista kriittisempääkin välteltävää, kuten laktoosinpoistokäsittely, joka on hiipinyt aika suureen osaan maitotuotteita ja valitettavasti myös luomutuotteisiin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-30 13:53:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Joo, ellei äkkioireita tule, niin mikäs siinä. Minä ajattelen kuitenkin myös niitä pitkäaikaisvaikutuksia.

En minä nimittäin aikoinaan viljoistakaan saanut mitään äkillisiä oireita, joista olisi voinut per ateria päätellä syöneensä jotain sopimatonta. Kun söin niitä joka päivä, niin jatkuvat pikkuiset vaivat olivat semmoisia, mitä ei ollenkaan osannut niihin yhdistää. Sitten kun siedätyshoito loppui ja lukuisia lieviä vaivoja katosi, tajusin että viljahan se oli syypää. Ja siihen sitten päälle ne vuosikymmenten mahdollliset pitkäaikaisvaikutukset...

(Jugurtti ei ole ongelma, koska teen itse kefiiriä.)

Tämä on kyllä minulle myös jonkin verran äänestän-lompakollani-tyyppinen asia: En halua tukea homogenoitujen tuotteiden tuotantoa ostamalla niitä. (Koskee myös muita ns. teknomaitotuotteita, kuten laktoosittomat jne)

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-30 14:03:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Toisinsyöjä kirjoitti:
Ja miksi tätä ei ole tutkittu enemmän?
Ehkä siksi että homogenointi on ennen kaikkea edullista elintarviketeollisuudelle, se kas kun pidentää tuotteiden hyllyikää.
Elintarvike- ja lääketeollisuus ovat ravinto/ruoka-ainetutkimusten suurimmat rahoittajat, eli ei kai se elintarviketeollisuus halua laittaa rahaa tutkimukseen, joka ehkä osoittaisi ei-niin-kovin-terveelliseksi asian, joka lisää niiden omia voittoja.

Tosiaan ei näytä löytyvän enempää tutkimusta. Tässäkin tekstissä viitataan vain siihen yhteen samaan tutkimukseen kuin edellisessäkin linkittämässäni: http://www.quickanddirtytips.com/health ... ad-for-you
Tuon kirjoittajan loppupäätelmä on, että todisteita homogenoinnin terveyshaitoista ei ole. Mutta toki tutkimuksia voi olla olemassa vain, jos joku on ne rahoittanut.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Voit kirjoittaa uusia viestejä
Voit vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)