karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 07:39:14

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 102 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Missä kaikki?
ViestiLähetetty: 2015-09-11 12:18:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Vieras kirjoitti:
Tämä foorumi tekee kuolemaa kuten koko karppauskin.


Eli mielestäsi karpata voi vain niin, että myös kirjoittelee tälle foorumille?
Kukaan joka ei kirjoita enää tälle foorumille, ei myöskään enää karppaa?
Tällle foorumille kirjoittelun lopettaminen merkitsee automaattisesti myös karppaamisen lopettamista?
Jos ei omista nettiyhteyttä niin kotona, puhelimessa, kuin työpaikallakaan ei siis voi karpata ollenkaan, kun ei voi kirjoitella tälle foorumilla?

Eipä voi muuta ulosannistasi todeta kuin:
Jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

Mielestäsi jäätelönsyönti aiheuttaa varmaan myös hukkumiskuolemia? Tilastollisestihan molemmissa on nousua aina kesäkaudella...

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä kaikki?
ViestiLähetetty: 2015-09-11 12:28:38 
Toisinsyöjä kirjoitti:
Mielestäsi jäätelönsyönti aiheuttaa varmaan myös hukkumiskuolemia?

Jos jäätelönsyönti on karppaajalla päällimmäisenä mielessä, niin mitenhän lienee sen karppauksen laita? Vai kuuluuko jäätelö nykyisin karppiruokavalioon? Mielestäni siinä on aika paljon hiilihydraatteja.

Hukkumiskuolemat kyllä selittävät, mihin porukka on kadonnut tältä foorumilta.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä kaikki?
ViestiLähetetty: 2015-09-11 13:09:53 
Toisinsyöjä kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
Tämä foorumi tekee kuolemaa kuten koko karppauskin.


Eli mielestäsi karpata voi vain niin, että myös kirjoittelee tälle foorumille?
Kukaan joka ei kirjoita enää tälle foorumille, ei myöskään enää karppaa?
Tällle foorumille kirjoittelun lopettaminen merkitsee automaattisesti myös karppaamisen lopettamista?
Jos ei omista nettiyhteyttä niin kotona, puhelimessa, kuin työpaikallakaan ei siis voi karpata ollenkaan, kun ei voi kirjoitella tälle foorumilla?

Eipä voi muuta ulosannistasi todeta kuin:
Jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

Mielestäsi jäätelönsyönti aiheuttaa varmaan myös hukkumiskuolemia? Tilastollisestihan molemmissa on nousua aina kesäkaudella...


(Eri) vieras ei kyllä lainauksessasi väittänyt karppauksen ja karppifoorumin kuolemaan johtavien hiipumisten välillä olevan syy-seuraussuhdetta, ei edes korrelaatiota joten saatat kysellä ns. tyhmiä. Mitä mieltä olet muuten tuosta valtsun blogikirjoituksesta?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä kaikki?
ViestiLähetetty: 2015-09-11 14:08:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Vieras kirjoitti:
[
(Eri) vieras ei kyllä lainauksessasi väittänyt karppauksen ja karppifoorumin kuolemaan johtavien hiipumisten välillä olevan syy-seuraussuhdetta, ei edes korrelaatiota joten saatat kysellä ns. tyhmiä. Mitä mieltä olet muuten tuosta valtsun blogikirjoituksesta?


Missä ovat todisteet karppauksen kuolemasta?
Karppileipien menekin lasku esimerkiksi ei ole todiste, sillä ne ovat sen luokan kauheaa kuraa ja paskaa (vehnäproteiinia, soijaa jne), että harva karppaaja niitä harrastaa. itse en esimerkiksi ole koskaan maistanutkaan.

Kirjoittaja jolle kommentoin yhdisti samaan lauseeseen karppauksen ja tämän keskustelufoorumin kuoleman. Jos keskustelufoorumien perusteella asiaa luulee voivansa arvioida, niin sitten moni muukin asia on kuolemassa, sillä todella monet eri aihepiirien foorumit ovat hiljentyneet paljonkin juuri mm. Facebookin vuoksi. Itse en Facebookissa ole, enkä tule koskaan myöskään olemaankaan, siksi kirjoittelen täällä. Mutta olipa juuri kuukauden kesäloma jolloin en kirjoitellut, koska kesäloma on minulla aina myös nettipaaston aikaa.

Valtsun blogikirjoitus ei ole minulle henkilökohtaisesti kovinkaan kiinnostava, joten en jaksanut sitä kuin pikasilmäillä. Aika monesta siinä käsitellystä asiasta löytyy toisenlaistakin tietoa.

Mutta insuliini ON anabolinen hormoni joka lisää rasvakudoksen määrää:
https://www.google.com/imgres?imgurl=ht ... t=c&ictx=1

Karppaan itse ihan muista syistä kuin painon vuoksi (ihon, nivelten ja suoliston kunto, yleinen vireystila, ruokavalion vaikutukset treenaamiseen jne), olin karppauksen aloittaessani normaalipainoinen ja olen edelleen sitä. Niinpä tämä painonhallinta-asia on minulle täysin epärelevantti, olen kiinnostuneempi ihan muista asioista. Sen vain tiedän, että minun rento (hiilihydraatit noin 70 g/vrk) karppaamiseni on poistanut minulta tyystin hengitystieallergian, atooppisen ihottuman, epämääräiset lievät vatsavaivat, epämääräiset lievät nivel- ja lihaskivut sekä vanhojen urheiluvammojen (ja niitä löytyy paljon...) jatkuvan juilimisen. Unentarve on vähentynyt noin tunnilla vuorokaudessa.

Niinpä en näe mitään syytä siihen, ettenkö söisi tällä tavoin lopun ikääni. Mutta sitä karppaanko vai enkö ei voi millään tavoin päätellä siitä, mille keskustelufoorumille kirjoittelen tai en kirjoittele.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä kaikki?
ViestiLähetetty: 2015-09-11 22:51:54 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2014-02-07 20:02:51
Viestit: 494
Olin jonkin aikaa tupakkafoorumilla, mikä nimi sillä liekään oikeasti oli. Vaikka jätin foorumin, niin savuton olen ollut lähes 15 v. Olin vuosia aktiivisesti Juoksu-foorumilla. Sitten kun olin 'täysinoppinut', jätin senkin. Juoksemista en kuitenkaan ole vähentänyt. Karpannut olen jo useamman vuoden ja tänne tulin oikeastaan seuraamaan virallistahon takinkääntöä. Se on mielenkiintoista ja opettavaista seurattavaa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä kaikki?
ViestiLähetetty: 2015-09-11 23:52:37 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
IMO täällä on tällä hetkellä oikein mukavasti uutta ja mielenkiintoista väkeä, mikä on oikein hyvä merkki.
MItä väliä sillä, jos me vanhat ilmavaivat hiljalleen katoamme siihen, mitä elämäksi väitetään :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä kaikki?
ViestiLähetetty: 2015-09-12 00:11:37 
Poissa
Sambakarppi
Sambakarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-06-03 16:26:23
Viestit: 15364
Paikkakunta: Vantaa
Minä olen ollut aika aktiivinen Lähetä kuva ateriastasi-ketjussa. Nyt on kuitenkin niin monta hiiltä tulessa, että päivitykset ovat jääneet vähemmälle. No miksi? No siksi, että harrastan aktiivisesti tanssia. Se vie paljon aikaa some-päivityksistä.

Muuten lykkään enimmäkseen päivityksiäni salaiselle päiväkirjaosiolle. Siellä tapahtuu sitäkin enemmän. Mutta lukeminen vaatii rekisteröitymisen tälle foorumille. Joten, kyllä tässä ollaan aktiivisia.

Terveisin,

Oliiviöljyn ryystäjä

_________________
Mateen ruokahakemisto

Tiede on se, mihin uskominen loppuu. - Matee


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä kaikki?
ViestiLähetetty: 2015-09-12 00:29:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-11-17 19:32:49
Viestit: 1097
Paikkakunta: Vantaa
Karppaus ei ole kirjoittamisesta kiinni. Kirjoitan kyllä mutta lähinnä opintoihin liittyen, eikä aikaa riitä muuhun kirjoitteluun. Karppaus on elämäntapa minulle; voin olla karppaaja vaikka en olekaan äänessä karppausfoorumissa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä kaikki?
ViestiLähetetty: 2015-09-12 00:42:20 
Poissa
Sambakarppi
Sambakarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-06-03 16:26:23
Viestit: 15364
Paikkakunta: Vantaa
Leenuliinutiinu kirjoitti:
Kesällä kukaan ei keskustellut mistään ja nyt kaikki vääntävät pakolaisista

Siitä väännän toki omassa päiväkirjassani. Mielestäni tilanne on nyt erittäin vaikea Suomen kansantaloudelle. Mutta meidän ei pidä koskaan unohtaa pakolaisten hätää. Lisää pohdintoja löytyy päiväkirjastani…

_________________
Mateen ruokahakemisto

Tiede on se, mihin uskominen loppuu. - Matee


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä kaikki?
ViestiLähetetty: 2015-09-12 00:48:15 
Poissa
Sambakarppi
Sambakarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-06-03 16:26:23
Viestit: 15364
Paikkakunta: Vantaa
Noh, jottei tulisi mitään väärinkäsityksiä tässä julkisessa ketjussa, niin minä kannatan humanitaaristen pakolaisten vastaanottoa Suomeen.

_________________
Mateen ruokahakemisto

Tiede on se, mihin uskominen loppuu. - Matee


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä kaikki?
ViestiLähetetty: 2015-09-12 00:58:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-11-17 19:32:49
Viestit: 1097
Paikkakunta: Vantaa
Hyvä niin. Varsinkin kärkkäät ja eripuraiset valittajat voivat olla eri mieltä, mutta onneksi on meitä toisinajattelijoita myös. Toivon mukaan enemmistönä myös.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä kaikki?
ViestiLähetetty: 2015-09-13 15:12:41 
Poissa
apina
apina

Liittynyt: 2009-12-21 22:22:11
Viestit: 10830
Mä karppaan. Ei oo pakko huutaa, aina, kaikkialla, enää.

Paitti jos rypsiöljytty kurkku pakottaa, hoosianna. Mutta, minä olen minä.

P.S Karppireseptit on ihan ihan paskoja.

_________________
äh


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä kaikki?
ViestiLähetetty: 2015-09-13 19:15:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-12 09:46:27
Viestit: 5774
Onkohan niin, että varsinainen yleinen keskustelu on vähentynyt, siitä voipi tulla tunne että Karppila on hiljentynyt, mutta esim. salaisiin päiväkirjoihin(ei siis näy ulkopuolisille) kirjoittelu on lisääntynyt hurjasti. Ja joo ne normi karppikeskustelut on jo käyty, eikä kukaan enää niitä jaksa jauhaa.

Karppaajia on minusta edelleen yhtä paljon. :mrgreen:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä kaikki?
ViestiLähetetty: 2015-09-15 11:44:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Vieras kirjoitti:
Mitä mieltä olet muuten tuosta valtsun blogikirjoituksesta?


Olen pauttiarallaa samaa mieltä siitä, kuin Tom Naughton on tässä blogikirjoituksessaan toisesta suht vastaavasta 'insuliini ei lihota' kirjoitelmasta:
http://www.fathead-movie.com/index.php/ ... -appetite/

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä kaikki?
ViestiLähetetty: 2015-09-15 12:48:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1788
^Insuliinikeskustelu tuntuu hyvin pitkälti olevan jenkkityylistä "kaikki on kiteytettävä yhteen sanaan" -logiikkaa, mikä johtaa siihen, että kaikki olennainen unohtuu aivan tyystin.

Insuliinihan ei elimistössä toimi yksin, vaan se reagoi verensokeriin, jonka vuoksi sitä ei voida verensokerista erillisenä asiana oikein edes tarkastella. Insuliini/vs -tasoissa olennaista ei liene se absoluuttinen määrä (joka on monen asian summa), vaan nimenomaan tasojen vaihtelu.

Suurilla glykeemisillä kuormilla verensokeri nousee korkeaksi, jota insuliini seuraa viiveellä. Korkea insuliini taas hillitsee nälkää, mutta laskee verensokerin nopeasti, jolloin matala verensokeri taas tekee nälkäiseksi.

Valtsun kirjoitus oli kyllä muuten ihan hyvä, mutta Valtsu astui "insuliinitason" sudenkuoppaan joka ei huomioi lainkaan sitä miten keho ylipäätään toimii.

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä kaikki?
ViestiLähetetty: 2015-09-15 15:43:56 
Roikutte wanhoissa opeissa...

valtsu kirjoitti:
1950-luvulla Jean Mayer ja muut hänen aikalaisensa esittivät idean, että koska haitallisen matala verensokeri (hypoglykemia) lisää ruokahalua, myös normaali nälänsäätely saattaisi riippua verensokeritasojen tai insuliinitasojen vaihtelusta.

Idea osoitettiin kuitenkin vääräksi jo kauan sitten. Näyttö ei tue ideaa että matala verensokeri tai kohonnut insuliini olisivat yleensä syömiskäyttäytymiseen tai lihomiseen vaikuttavia syytekijöitä. Ruoan vaikutus verensokeriin (GI) ei myöskään kulje käsi kädessä sen kylläisyysvaikutuksen kanssa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä kaikki?
ViestiLähetetty: 2015-09-15 20:02:17 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Kokonaiskuva ei ole juuri muuksi muuttunut, vaikka matala verensokeri ei nälästä välttämättä kerrokaan,
kuten niin moni rasvapolttoinen karppikin tietää :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä kaikki?
ViestiLähetetty: 2015-09-15 20:43:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2015-06-10 10:40:31
Viestit: 1205
Ajattelin täsmälleen samaa.

Noin muuten:

http://www.drbriffa.com/2007/09/03/stud ... -appetite/

Highlight: Of 20 studies published between 1977 and 1999, 16 showed that low GI foods promoted the satisfaction derived from that meal and/or reduced subsequent hunger. (Roberts SB. High-glycemic index foods, hunger, and obesity: is there a connection? Nutrition Review 2000 58:163-169)

(Disclaimer: en jaksanut lukea tutkimusta, joten en mene allekirjoittamaan väitettä.)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä kaikki?
ViestiLähetetty: 2015-09-16 08:16:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1788
Vieras kirjoitti:
Roikutte wanhoissa opeissa...

valtsu kirjoitti:
1950-luvulla Jean Mayer ja muut hänen aikalaisensa esittivät idean, että koska haitallisen matala verensokeri (hypoglykemia) lisää ruokahalua, myös normaali nälänsäätely saattaisi riippua verensokeritasojen tai insuliinitasojen vaihtelusta.

Idea osoitettiin kuitenkin vääräksi jo kauan sitten. Näyttö ei tue ideaa että matala verensokeri tai kohonnut insuliini olisivat yleensä syömiskäyttäytymiseen tai lihomiseen vaikuttavia syytekijöitä. Ruoan vaikutus verensokeriin (GI) ei myöskään kulje käsi kädessä sen kylläisyysvaikutuksen kanssa.


Miten niin? Johan kirjoitin, että:

Mohmelo kirjoitti:
Insuliinikeskustelu tuntuu hyvin pitkälti olevan jenkkityylistä "kaikki on kiteytettävä yhteen sanaan" -logiikkaa, mikä johtaa siihen, että kaikki olennainen unohtuu aivan tyystin.


Ja:

Mohmelo kirjoitti:
Valtsun kirjoitus oli kyllä muuten ihan hyvä, mutta Valtsu astui "insuliinitason" sudenkuoppaan joka ei huomioi lainkaan sitä miten keho ylipäätään toimii.


Teen nyt oletuksen, että Valtsun lähtökohdat ovat samat kuin Stephan Guyenetillä (vaikka osin väittääkin vastaan), kun linkkejä kerran kyseisen herran blogiin oli montakin (luin linkitetyt kirjoitukset), niin kommentoin nyt siltä pohjalta:

-Taubesin väitettä vastaan insuliinin syyllisyydestä lihomiseen Guyenet argumentoi (lähinnä) insuliinin kylläiseksi tekevällä vaikutuksella.
Näinhän se insuliini toki toimii - mutta Stephan itsekin mainitsee, että verensokeriongelmaisilla insuliini todellakin laskee verensokerin liian alas (joka johtaa nälkään). Stephanin ongelmana tässä on se, että olettaa lihoneiden olevan terveitä, vaikka asia tuskin näin on.

-Glykeemistä indeksiä Guyenet esittää jokseenkin turhaksi mittariksi kylläisyysvaikutuksesta.
Osin totta, sillä olennaista onkin glykeeminen kuorma (mihin GI toki vaikuttaa), jolloin verensokerin noususta johtuen kerralla enemmän syöminen johtaa vielä enempään syömiseen kerralla, minkä vuoksi verensokeri sitten laskeekin rajummin.

Käytännössä matalat glykeemiset kuormat (suhteessa syötyihin kaloreihin) tuottaisivat siis suhteessa verensokerin nousua suuremman insuliinivasteen.

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä kaikki?
ViestiLähetetty: 2015-09-16 11:04:01 
Harmi etten oo verensokeriongelmainen niin en voi laittaa hyvää ruokahalua liian matalan verensokerin piikkiin :) No ei kyllä ole lihavuuttakaan riesana vaikka syönkin verensokeria ja insuliinia nostavia ruokia...varmaankin sitten kulutukseen nähden sopivasti...


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 102 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Voit kirjoittaa uusia viestejä
Voit vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)