karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-16 20:08:15

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2015-03-18 13:03:12 
Koskaan ei ole myöhäistä tunnustaa olleensa väärässä. Tässä tämän päivän ravinto-oppia kaikille karppaajille:

http://gains.fi/laadukkaita-hiilihydraa ... haskasvuun


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 13:57:31 
Poissa
voipallo
voipallo

Liittynyt: 2006-01-03 14:37:31
Viestit: 13162
Paikkakunta: helsinki
Hyväksyin viestin, mutta tiedoksesi arvoisa vieras (ja muutkin), on hyvien tapojen mukaista naputella hieman asiasta muutakin viestiin kuin vain kopioida ja liittää linkki.

_________________
“To be is to do - Socrates
To do is to be - Sartre
Do Be Do Be Do - Sinatra”

― Kurt Vonnegut


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 14:04:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Vieras kirjoitti:
Koskaan ei ole myöhäistä tunnustaa olleensa väärässä. Tässä tämän päivän ravinto-oppia kaikille karppaajille:

http://gains.fi/laadukkaita-hiilihydraa ... haskasvuun


Ote artikkelista (ja korjasin aiemmin kirjoittamani laskuvirheen):
"Sopiva hiilihydraattien määrä päivässä lihasten kasvatukseen on 5 – 7 g/kg."

MInulle tuo tarkoittaisi vähintaään 350 g hiilihydraatteja päivässä. Sillä tavoin ennen söinkin ja lihasten kasvu sekä treenaaminen olivat molemmat nihkeämpiä. Kun harjoittelu ei ole erikseen lihasmassankasvatusharjoittelua, vaan taistelulajia, niin näköjään pienempi määrä on sopivampi.

Kun massankasvatus ei kiinnosta niin aika akateeminen kyymyshän tuo on, mutta voin todeta että lihaskuntoni on parantunut eikä enää heikkene treenitaukojen aikana, nyt kun makrot päivässä ovat noin 70% rasvasta, 15% proteiinista ja 15% hiilhydraateista. Silloin kun söin enemmän hiilihydraatteja ja vähemmän rasvaa, lihaskunto heikkeni aina jos oli vaikka kuukauden treenaamatta. Nykyään ei enää, vaan jatkan siitä mihin jäin. Selityksenä luultavasti se, että sokeripolttoisena kroppani 'söi' aina lihaksia kun ei treenannut, eli piti juosta täysiä pysyäkseen paikallaan...

Arvoisa vieras: Tämä ei ole varsinaisesti bodaajien palsta, vaikka heitäkin täältä varmaan löytyy. Lihasten kasvu on aika isolle osalle täysin toissijaista, niin se oli minullekin kun nykyisellä ruokavaliollani olen päässyt eroon allegiasta, lihas- ja nivelkivuista, vatsavaivoista ja vanhojen urheiluvammojen (joita on paljon...) jatkuvasta juilimisesta.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 14:09:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
"Viljatuotteet erityisesti täysjyvänä. Vehnän proteiini muodostaa pastassa hitaasti pilkkoutuvan ja imeytyvän kompleksin, jonka seurauksena pasta nostaa hitaasti verensokeria suhteessa sen hiilihydraattisisältöön. Täysjyväruis puolestaan vaikuttaa edullisesti insuliinin toimintaan kehossa, mutta mekanismia ei tunneta kovin hyvin. Täysjyväkaura ja –ohra sisältävät puolestaan merkittävästi liukoista kuitua, joka tasaa aterian jälkeistä verensokerin nousua."

Gluteeniviljojen gliadiini aiheuttaa suolen läpäisevyyden lisääntymistä (ns. vuotava suoli) aivan kaikilla, ei ainoastaan keliaakikoilla. Lopputulos: Autoimmuunireaktioita jotka takuulla eivät auta lihasmassan kasvatuksessa.

Viljojen gluteeni muodostaa ohutsuolessa opioidipeptidi eksorfiinia. Se ohittaa veri-aivoesteen ja sitoutuu aivojen opiaattireseptoreihin. Sitä kutsutaan myös nimellä gluteomorfiini. Kyllä, kyseessä on opiaatti ja vaikutukset sen mukaiset. Jatkuva opiaatin syöminen ei yleensä edistä tehokasta treenaamista... Sitäpaitsi gluteomorfiini lisää sekä himoa gluteeniviljoihin että syömiseen yleensä: Koehenkilöt jotka saivat opiaattiblokkeri naltreksonia söivät vähemmän gluteeniviljaa ja myös vähemmän kaloreita, kuin ko. tököttiä saamaton kontrolliryhmä.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 14:10:29 
Toisinsyöjä kirjoitti:
Hihii, ote artikkelista:
"Sopiva hiilihydraattien määrä päivässä lihasten kasvatukseen on 5 – 7 g/kg."

Kun syön päivässä 70-100 g hiilihydraatteja niin tuohan tulee komeasti täyteen ja ylikin menee. =D> :lol: :smt043 :smt044


Tuota, paljonko oikein painat?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 14:31:11 
jussi kirjoitti:
Hyväksyin viestin, mutta tiedoksesi arvoisa vieras (ja muutkin), on hyvien tapojen mukaista naputella hieman asiasta muutakin viestiin kuin vain kopioida ja liittää linkki.


Otsikossa ja linkin yläpuolella sitä muutakin mielestäni oli. Olisin tietysti voinut esittää asian pidemmänkin kaavan mukaan, mutta en viitsinyt, kun minulla on tänne karppifoorumille pysyvä porttikielto. Ellei se nyt ole muutamassa vuodessa poistunut?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 14:40:50 
Toisinsyöjä kirjoitti:
Gluteeniviljojen gliadiini aiheuttaa suolen läpäisevyyden lisääntymistä (ns. vuotava suoli) aivan kaikilla, ei ainoastaan keliaakikoilla. Lopputulos: Autoimmuunireaktioita jotka takuulla eivät auta lihasmassan kasvatuksessa.


Mitenkähän ne autoimmuunireaktiot pitäisi näkyä ja tuntua? Yli 50v on mennyt ilman ongelmia, eikä suvuissanikaan ole moisia ilmennyt.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 14:57:20 
Toisinsyöjä kirjoitti:

Lainaa:
Silloin kun söin enemmän hiilihydraatteja ja vähemmän rasvaa, lihaskunto heikkeni aina jos oli vaikka kuukauden treenaamatta. Nykyään ei enää, vaan jatkan siitä mihin jäin.


Hep! Nyt olet keksinyt jotain mihin kukaan muu ei vielä koskaan ole pystynyt. Toi on luultavasti useiden miljardien arvoinen juttu, joten myy ihmeessä tietosi valmennuspiireille.

t. Ei-aloittaja vieras


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 15:05:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-05 17:07:52
Viestit: 640
Varmasti pitää paikkansa, että 20-30 -vuotiaat nuoret miehet voivat ja kannattaakin syödä hiilihydraatteja. Laitappa sama testi 40-45 - vuotiaille, jotka ovat jo 20 vuotta syöneet kyseisen lastin hiilareita päivittäin. Eipä tule vaikutuksia kuin läskikerrokseen. Miksi ei? Insuliiniresistenssi pitää huolen siitä, että hiilarit varastoidaan kätevästi vyön päälle (josta ne on otettavissa taas käyttöön kun ryhtyy rasvapolttoiseksi :)).

Oma ikä ja tilanne siis vaikuttaa. Itse koin uuden kevään punttitreenissä ryhtyessäni n. 8 vuotta sitten VHH:lle. Hyvin sujuu vieläkin punttitreeni. Tosin en harrasta ns. bodausta vaan enemmänkin voimaharjoittelua.

Reipas


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 15:19:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Vieras kirjoitti:
Toisinsyöjä kirjoitti:
Hihii, ote artikkelista:
"Sopiva hiilihydraattien määrä päivässä lihasten kasvatukseen on 5 – 7 g/kg."

Kun syön päivässä 70-100 g hiilihydraatteja niin tuohan tulee komeasti täyteen ja ylikin menee. =D> :lol: :smt043 :smt044


Tuota, paljonko oikein painat?


Kopsattu viestistäni ennen kuin korjasin hilpeän laskuvirheeni. Mutta joo aika keijukaisellahan tuo olisi. Lukaise siis uudelleen viesti josta tuon lainasit, sillä se on nyt korjattu.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 15:27:59 
Poissa
voipallo
voipallo

Liittynyt: 2006-01-03 14:37:31
Viestit: 13162
Paikkakunta: helsinki
Vieras kirjoitti:
Olisin tietysti voinut esittää asian pidemmänkin kaavan mukaan, mutta en viitsinyt, kun minulla on tänne karppifoorumille pysyvä porttikielto. Ellei se nyt ole muutamassa vuodessa poistunut?


Hyvät tavat eivät ole siis hallussa :lol:

_________________
“To be is to do - Socrates
To do is to be - Sartre
Do Be Do Be Do - Sinatra”

― Kurt Vonnegut


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 15:34:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Vieras kirjoitti:
Mitenkähän ne autoimmuunireaktiot pitäisi näkyä ja tuntua? Yli 50v on mennyt ilman ongelmia, eikä suvuissanikaan ole moisia ilmennyt.


Saattaa olla että kuulut siihen vähemmistöön joka ei semmoisia saa, tai ovat toistaiseksi oireettomia, tai vasta tulevaisuudessa.

Seuraavat autoimmuunireaktiot/inflammaation seuraukset ovat minulta poistuneet viljojen syönnin lopettamisen myötä:
Hengitystieallergia *
Atooppinen ihottuma *
Nivel- ja lihaskivut (epämääräisiä ja lieviä tosin)
Vanhojen urheiluvammojen jatkuva juiliminen

Tai sitten et kiinnitä niihin mitään huomiota: Minäkin luulin että epämääräiset lihas- ja nivelkivut sekä se vanhojen urheiluvammojen jatkuva lievä juiliminen on normaalia ja kuuluu tavalliseen elämään. En luule enää, kun nyt olen jo vuosia elänyt ilman niitä.

(* reagoin enää poikkeuksellisiin aineisiin, kuten homemyrkyt ja lasivillapöly, ennen sen sijaan olin jatkuvasti ruvella ja tukkoinen)

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 15:41:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Vieras kirjoitti:
Hep! Nyt olet keksinyt jotain mihin kukaan muu ei vielä koskaan ole pystynyt. Toi on luultavasti useiden miljardien arvoinen juttu, joten myy ihmeessä tietosi valmennuspiireille.


En tiedä mistä johtuu se, että tuon linkittämäsi artikkelin kaltaisilla makrosuhteilla lihaskunto aina heikkeni taukojen aikana ja nyt ei enää heikkene. Teoria siitä että sokeripolttoisina vuosina kroppani tauoilla aina 'söi' lihaksia ei ole minun vaan nimimerkki Elsin jolle joskus asiaa ihmettelin, hän osaisi varmaan kertoa tarkemmin mihin teoria perustuu.

'Valmennuspiirit' kuitenkaan tuskin ovat kiinnostuneita ruokavaliosta, joka toimii tuolla tavalla (minun kropassani, muista en tiedä) kun liikunta on kaikkea seuraavaa:
- syke ei nouse maksimeihin juuri koskaan, aerobisesti mennään, joskin välillä sitten treenataan päiväkausia putkeen (7 pv x 6-11 tuntia)
- ei kilpailla, mitata, punnita tms. lainkaan, ainoa edistyminen mikä kiinnnostaa on oma sisäinen (=oma itse verrattuna omaan aiempaan itseen) jota ei verrata muihin koskaan eikä ikinä

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 15:51:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Lainaan vielä itseäni, koska tämä on se mikä niitä 'valmennuspiirejä' luulisi kiinnostavan ainakin sellaisissa lajeissa joissa eduksi on vähäinen rasvakudoksen määrä syystä tai toisesta:

Toisinsyöjä kirjoitti:
Viljojen gluteeni muodostaa ohutsuolessa opioidipeptidi eksorfiinia. Se ohittaa veri-aivoesteen ja sitoutuu aivojen opiaattireseptoreihin. Sitä kutsutaan myös nimellä gluteomorfiini. Kyllä, kyseessä on opiaatti ja vaikutukset sen mukaiset. Jatkuva opiaatin syöminen ei yleensä edistä tehokasta treenaamista... Sitäpaitsi gluteomorfiini lisää sekä himoa gluteeniviljoihin että syömiseen yleensä: Koehenkilöt jotka saivat opiaattiblokkeri naltreksonia söivät vähemmän gluteeniviljaa ja myös vähemmän kaloreita, kuin ko. tököttiä saamaton kontrolliryhmä.


Ja muutenkin downerit kuten opiaatit ja reipas treenaaminen eivät sovi kovin hyvin yhteen...

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 15:59:45 
Toisinsyöjä kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
Mitenkähän ne autoimmuunireaktiot pitäisi näkyä ja tuntua? Yli 50v on mennyt ilman ongelmia, eikä suvuissanikaan ole moisia ilmennyt.


Saattaa olla että kuulut siihen vähemmistöön joka ei semmoisia saa, tai ovat toistaiseksi oireettomia, tai vasta tulevaisuudessa.


Tai sitten sinä kuulut siihen vähemmistöön, joka saa viljasta oireita. Osa oireista voi olla kuviteltujakin (nosebo).


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 16:06:56 
Kuukauden treenitauko ei vaikuta lihaskuntoon vain jos lihaskunto on lähtiäänkin olematon.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-18 17:43:35 
jussi kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
Olisin tietysti voinut esittää asian pidemmänkin kaavan mukaan, mutta en viitsinyt, kun minulla on tänne karppifoorumille pysyvä porttikielto. Ellei se nyt ole muutamassa vuodessa poistunut?


Hyvät tavat eivät ole siis hallussa :lol:


Astuin kai siihen aikaan liian isoille kengille mielipiteineni. Olin peräti rekisteröitynyt jäsen. Se on muuten plussaa tälle foorumille, että nykyisin täällä ollaan vähän avoimempia erilaisillekin mielipiteille.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-19 09:04:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Vieras kirjoitti:
Kuukauden treenitauko ei vaikuta lihaskuntoon vain jos lihaskunto on lähtiäänkin olematon.


Tuohan tarkoittaisi sitä, että silloin sokeripolttoisina aikoina kun kuukauden tauko vaikutti lihaskuntoon, lihaskunto olisi ollut selkeästi parempi kuin nyt.

Jaksan siis olemattomalla lihaskunnolla tehdä enemmän kuin jaksoin sillä sinun mukaasi paremmalla lihaskunnolla ja lihaksetkin ovat näkyvästi suuremmat ja kiinteämmät nyt olemattomalla lihaskunnolla, kuin mitä olivat silloin aiemmin kun treenitauko vaikutti lihaskuntoon?

Kiitos päivän nauruista, taas pidensit ikää... :mrgreen: :smt044 :smt043 :smt041

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-19 09:49:52 
Mitä ihmettä sä nyt jälleen kerran sekoilet? Jos lihaskuntoharjoittelua säännöllisesti tekevä pitää kuukauden treenitauon, niin lihaskunto heikkenee varmasti. Sohvaperunalla lihaskunto, tai siis lihakunnottomuus, pysyy ennallaan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-03-19 14:38:21 
jussi kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
Olisin tietysti voinut esittää asian pidemmänkin kaavan mukaan, mutta en viitsinyt, kun minulla on tänne karppifoorumille pysyvä porttikielto. Ellei se nyt ole muutamassa vuodessa poistunut?


Hyvät tavat eivät ole siis hallussa :lol:


"Hyvät tavat" on suhteellinen käsite, merkitsee eri asiaa täällä foorumissa, Pohjois-Koreassa ja muualla.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Voit kirjoittaa uusia viestejä
Voit vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)