karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-19 22:11:43

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 329 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 113 14 15 16 17 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Antti Heikkilä lihonnut
ViestiLähetetty: 2015-04-29 06:19:23 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47640
Paikkakunta: HomeSweetHome
RaahenTiikeri kirjoitti:
Kirrimirri kirjoitti:
Just luin Hanna Partasen jutun jossa hän sanoi että 70v BMI normaalipainon raja on 29 ja ihan varmasti Antin ei oo sitä. Ikääntyneenä pieni pyöreys on hyvästä. Ja tää on ihan virallisterveellistä tietoa.


-tuo on näin vapaasti ajateltuna vähän jännä ajatus.

Ajatus johtunee siitä, että tutkimusten mukaan lievästi ylipainoiset (BMI 25-29) elävät pitempään kuin mikään muu painoryhmä. Toiseksi pääsevät normaalipainoiset (20-25), kolmanneksi reilusti lihavat (30-35) ja nopeimmin vanha kuituu pois jos BMI on yli 35 tai alle 20 (siis lihavat ja alipainoiset). Ja tämä on tutkittu ja havaittu jo ainakin kolmen yksittäisen (länsi)maan väestötutkimuksissa.

Havaitut erot ovat sekä tilastollisesti merkitseviä ja ainakin yksi julkaisu (josta ihan tiedotettiinkin) herätti aikanaan isoa porua.
Se ei muuta asiaa, että yksittäiset ihmiset ovat eri juttu kuin tilasto, mutta kokonaisuutena tuo menee näin :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Antti Heikkilä lihonnut
ViestiLähetetty: 2015-04-29 07:13:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Siis kyllähän yleisesti asenne on niin että tuo läski ei voi mitään tehdä, mun mieskin oli ihan kauhuissaan kun sanoin osallistuvani kuntopainiin... Ei LÄSKI voi sinne mennä??

Ja kyllähän läski voi tehä mitä vaan haluaa

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Antti Heikkilä lihonnut
ViestiLähetetty: 2015-04-29 07:24:36 
Ronja-Aliisan kanssa samaa mieltä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Antti Heikkilä lihonnut
ViestiLähetetty: 2015-04-29 08:27:37 
Mutta mikä pakko on olla läski? Pidät aktiivisuutesi ennallaan ja syöt vaikkapa 300 kcal/pvä nykyistä vähemmän, joka ei ole kuin 33 g rasvaa, niin taatusti laihdut. Vuoden päästä olet jo 10 kg kevyempi.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Antti Heikkilä lihonnut
ViestiLähetetty: 2015-04-29 11:20:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-11-24 22:38:58
Viestit: 3331
els kirjoitti:
Ajatus johtunee siitä, että tutkimusten mukaan lievästi ylipainoiset (BMI 25-29) elävät pitempään kuin mikään muu painoryhmä. Toiseksi pääsevät normaalipainoiset (20-25), kolmanneksi reilusti lihavat (30-35) ja nopeimmin vanha kuituu pois jos BMI on yli 35 tai alle 20 (siis lihavat ja alipainoiset). Ja tämä on tutkittu ja havaittu jo ainakin kolmen yksittäisen (länsi)maan väestötutkimuksissa.


-onkohan noita tutkimuksia tehty muinoin metsästäjä-keräilijäkulttuurien yhteydessä?Tehtiinkö tutkimuksia ylipäätään tuhansia vuosia sitten?
Olet ihan oikeassa varmasti tämän nykyaikaan pätevän tiedon kanssa.Mutta minä väitän,että bmi 29 on vaikeuttanut liikkumista ja mukana pysymistä metsästäjä-keräilijäyhteisöissä.Eikä sen painoisia näy nykyisissä metsästykseen perustavissa harvoissa kulttuureissakaan.
Mitä niitä ny enää on,jokunen afrikassa ja jokunen intiaani etelä-amerikassa.Just taannoin taisi ylen stradassa olla juttua yhdestä maailman viimeisistä juoksumetsästäjäheimoista.Tosin heidän pesimisestään jutussa ei ollut,eli en tullut tietäneeksi,että onko heimo koko ajan liikkellä asuinpaikkaa vaihtaen,vai onko osa porukasta kotikololla.

Ronja-Aliisa kirjoitti:
Siis kyllähän yleisesti asenne on niin että tuo läski ei voi mitään tehdä, mun mieskin oli ihan kauhuissaan kun sanoin osallistuvani kuntopainiin...


-tuo asenne on nykyolosuhteissa hölmö.Tottakai jokainen voi (ja kannattaa)tehdä mitä haluaa oman vointinsa mukaan.Mutta minä puhun koko ajan primitiivisemmistä oloista,ja siitä miten ajattelen silloisten ihmisten keskimääräisen joukon muodostuneen.En usko,että yksijalkaisetkaan on olleet kovin edustavana osana metsästäjä-keräilijöissä,tai sokeat,vaikka molemmat voivat elää hyvää elämää nyky-yhteiskunnassa ja tehdä mieluisia asioita vointinsa mukaan.

*edelleen muuten afrikassa jossain heimossa on se ns.pulkkaperinne.Kun vanhus ei onnistu hankkimaan itse päivittäistä ruokamääräänsä,hän laskee sinne jonnekkin "jumalten rotkoon" pulkalla,eli siis tappaa itsensä murkautumalla kallioihin.En muista heimoa,tai maata,mutta tuon menetelmän muistan.Muinaisissa metsästäjä-keräilijöissä en usko tuollaisia "riittejä" olleen,vaan ihmiset ovat vaan jääneet porukasta jälkeen,luulen.

Nyky-yhteiskuntahan taas alkaa pikkuisen olemaan kovenemaan päin ja noita "pulkkia" ollaan tarjoamassa vähän kaikille,vanhuksista tupakoijiin ja siivoojista perussuomalaisiin.

_________________
*Rolling Stones fanin krapula ei näy ulospäin.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Antti Heikkilä lihonnut
ViestiLähetetty: 2015-04-29 11:53:19 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47640
Paikkakunta: HomeSweetHome
RaahenTiikeri kirjoitti:
Olet ihan oikeassa varmasti tämän nykyaikaan pätevän tiedon kanssa.

Tämä riittää minulle ihan hyvin.

Ja pahaan (tai hyvää) pelkään että Partanenkin puhui meistä eikä metsästäjä-keräilijöistä,
joissa ei ole nyt (eikä aiemminkaan) seitsemänkympin ylittäneitä kovin suuria määriä.
Ja juuei, ei sellaisia ollut länsimaissakaan (saati muualla) kovin montaa vaikkapa 200v sitten...

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Antti Heikkilä lihonnut
ViestiLähetetty: 2015-04-29 13:51:09 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56079
Paikkakunta: Kerava
Mulle kans riittää tää nykyaika. Ja BMI 29:llä siinä pärjää vallan hyvin ja saattaapa elää pitemmän elämän kuin se alipainoinen naapuri.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Antti Heikkilä lihonnut
ViestiLähetetty: 2015-04-29 17:10:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-11-24 22:38:58
Viestit: 3331
Minähän alunperinkin tosiaan vaan laajensin aihetta siihen,että korkea BMI ei varmaan ole suosinut muinaisissa oloissa.Enkä lähtiäänkään yrittänyt ulottaa tuota vastaväitteeksi sille,että nykytiedon valossa lievällä ylipainolla eletään vanhemmaksi.

Sensijaan tuo kirrimirrin väite kyllä omien kokemuksien valossa tuntuu oudolta.Itse huomaan tietyn kankeuden ja "liikerajoittuneisuuden" (en tiedä mitä sanaa nyt tähän käyttäisin) jo jollain 4-5 kilon painon nousulla (joka tarkoittaa minun kohdalla jotain 23-24BMI:tä).
Oikeastaan olen voinut ekaa kertaa elämässäni(teini-iän jälkeen) antaa sen sisäisen leikillisen lapseni leikkiä haluamallaan tavalla näinä n.7-7,5 karppausvuotena,ja suoriutua haluamistani,laajojakin liikeratoja vaativista leikillisistä urheilusuoritteista vain ja ainoastaan koska olen niin tiivis.
20 ikävuoden alapuolella pelasin jalkapalloa,ja uskoisin,että varmasti 5-6 kiloa painavampana kuin olen nyt.Ja olin varmasti kömpelömpi (ja hitaampi/vähemmän "jäntevä") silloin.
Nyt kun kuutisen vuotta sitten noin 30 ikävuodenkohdalla löysin liikunnan ilon uudestaan,niin harmittaa,että ei ole nuorena alkanut harrastamaan mitään vaativaa tanssilajia tms.Nyt olisi fyysiset puitteet suorittaa semmoisia vaativia liikesarjoja.Mutta ei taitoa.
Jokunen vuosi sitten kyllä muuan itsepuolustuslaji roikkui mukana jonkun aikaa,mutta työelämä esti kyllin aktiivisen harrastuksen.Jotain semmoista voisi harkita.

_________________
*Rolling Stones fanin krapula ei näy ulospäin.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Antti Heikkilä lihonnut
ViestiLähetetty: 2015-04-30 07:06:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
En tiedä tutkimuksista, mutta viimeisin dokkari mitä katoin kertoin muinaisista ajoista ja hautalöydöistä joissa oli ihmisiä jopa ilman hampaita.
Vanhuksia oli hoidettu ja heistä huolehdittu.
Ehkäpä silloin sinne olis mahtunut pulskakin joukkoon?
Itse ajattelen, että kyllä kaikille on oma tehtävänsä yhteisössä.

Itse kun olen hyvin vakuuttunut, että esim. istukan toimimattomuus vaikuttaa aikuisiän painon kertymiseen, niin takuulla ylipainoisia on löytynyt jo silloin, muinaisina aikoina.
Varmasti vähemmän, mutta on kuitenkin.

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Antti Heikkilä lihonnut
ViestiLähetetty: 2015-04-30 08:20:30 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18452
Paikkakunta: Jämtland
Vaikeaahan se on varmaan sellaisen jolla ei ole koskaan ollut paino-ongelmia nähdä että tämän päivän mitoilla ylipainoinen olisi terve ja voisi hyvin. Mutta meitä nyt vain on joille ihmisarvo ja elämänlaatu ei ole siitä kiinni paljonko painaa. Ja joille arjessa riittää se että liikunta ei ole suorittamista tai kilpailua vaan vaikkapa ulkoilua puutarhaa hoitaen.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Antti Heikkilä lihonnut
ViestiLähetetty: 2015-04-30 08:34:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Kyllä, itse en tahdo laihtua millään, mutta karppausta en lopeta, koska terveys on ja olo on täysin eri karpatessa.
Kivut ja väsymys poissa. Nämä kaksoset esim. on ollut sellainen koitos, että normi ruokavaliolla olisin varmasti jo murtunut ja masentunut tai menettänyt terveyteni...

Muutenkin olen pikkuhiljaa hyväksynyt että olen pullukka ja sillä sipuli, se ei hidasta taikka estä harrastuksiani joten elän aika mukavaa elämää nykyään :D

Paino tipahti tässä joku aika sitten taas pari kiloa alas, kaippa se on sitten plussaa. Hassua, että paino on silloin just tippunut kun olen sitä vähiten yrittänyt. Eli ehkäpä pahinta meissä pullukoissa on juuri tämä pakkoimielteinen laihdutus ja kilojen kyttäys. Siitä kun pääsee eroon voi olla oikeasti onnellinen, lihavanakin.

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Antti Heikkilä lihonnut
ViestiLähetetty: 2015-04-30 09:44:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-11-24 22:38:58
Viestit: 3331
mlv kirjoitti:
Mutta meitä nyt vain on joille ihmisarvo ja elämänlaatu ei ole siitä kiinni paljonko painaa.


-toivottavasti minun ei kuvitella olevan vastakkaisesti ajatteleva ihminen?

mlv kirjoitti:
Ja joille arjessa riittää se että liikunta ei ole suorittamista tai kilpailua vaan vaikkapa ulkoilua puutarhaa hoitaen.


-raamatullisesti voisi sanoa Katsokaa Lapsia.Ei kilpailua eikä suorittamista,vain ilakoivaa liikkumista milloin missäkin asennossa,välillä melkein pää kainalossa.Minulle se on liikunnan riemua.Vuosiin en siihen pystynyt.
Ja joo,itsekin olen tipahtanut puusta,en hirveän korkealta mutta kumminkin,viime vuosina.Ekoja kertoja sitten lapsuuden.

_________________
*Rolling Stones fanin krapula ei näy ulospäin.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Antti Heikkilä lihonnut
ViestiLähetetty: 2015-04-30 10:10:48 
No siis jos miehen painoindeksi ~20, niin ei oikeastaan voi edes puhua miehestä vaan pulkannarusta tai heittopussista tai jälkeisestä tjms. Esim. jääkiekkoilijat ovat painoindeksiltään lähempämä kolmeakymmentä ja ovat paitsi ketteriä ja nopeita, niin myös pirun voimakkaita. Ja näyttävät miehiltä.

Käy salilla, syö enemmän ja tupakoi ja ryyppää vähemmän, niin saat lihasta ja kasvat sinäkin miehen mittoihin. Hauskaa vappua kuitenkin :smt039


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Antti Heikkilä lihonnut
ViestiLähetetty: 2015-04-30 10:11:54 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18452
Paikkakunta: Jämtland
Minä taas olen sitä tippumista varonut kun katolla tulee käytyä muutaman kerran vuodessa, viimeksi hakemassa lapsenlapsen kissanpentu kun se pääsi ylös, mutta ei alas, alempaa sitten lumia tiputellut.
Puihin kiipeily on jäänyt vähemmälle kun ei kaikki puut nyt kestä tätä BMI 30 nurkilla keikkuvaa painoa.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Antti Heikkilä lihonnut
ViestiLähetetty: 2015-04-30 12:34:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-11-24 22:38:58
Viestit: 3331
Vieras kirjoitti:
Käy salilla, syö enemmän ja tupakoi ja ryyppää vähemmän, niin saat lihasta ja kasvat sinäkin miehen mittoihin. Hauskaa vappua kuitenkin :smt039

-onhan sitä lihastakin toki.Mutta kaikkea muuta onkin sitten tosi vähän.
Salille en lähde.ällöttäviä paikkoja.Lihaskuntoharjoitteita toki teen omatoimisesti.

_________________
*Rolling Stones fanin krapula ei näy ulospäin.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Antti Heikkilä lihonnut
ViestiLähetetty: 2015-05-27 00:32:11 
Antti Heikkilä oli YLE:n tv-uutisissa 26.5.2015. Jokainen voi muodostaa oman kuvansa Heikkilän painoindeksistä täällä:

http://aijaa.com/Z9jPQX


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Antti Heikkilä lihonnut
ViestiLähetetty: 2015-07-07 14:05:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-12-14 20:09:53
Viestit: 1511
Paikkakunta: Helsinki
Vieras kirjoitti:
No siis jos miehen painoindeksi ~20, niin ei oikeastaan voi edes puhua miehestä vaan pulkannarusta tai heittopussista tai jälkeisestä tjms. Esim. jääkiekkoilijat ovat painoindeksiltään lähempämä kolmeakymmentä ja ovat paitsi ketteriä ja nopeita, niin myös pirun voimakkaita. Ja näyttävät miehiltä.

Käy salilla, syö enemmän ja tupakoi ja ryyppää vähemmän, niin saat lihasta ja kasvat sinäkin miehen mittoihin. Hauskaa vappua kuitenkin :smt039

Moni huippukuntoinen jääkiekkoilija on saanut sydärin. Liikaa hiilareita.
Muutenkin vieras voisi päivittää tietonsa

_________________
Apteekissa on jonoja ilman minuakin.
Luontaistuotekaupoissa ei ole jonoja.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Antti Heikkilä lihonnut
ViestiLähetetty: 2015-07-08 09:39:27 
Vieras kirjoitti:
Antti Heikkilä oli YLE:n tv-uutisissa 26.5.2015. Jokainen voi muodostaa oman kuvansa Heikkilän painoindeksistä täällä:

http://aijaa.com/Z9jPQX


Antti Heikkilä on tuoreessa ET-lehden jutussa. Katsokaa, miltä hyvän näköinen kundi näyttää.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Antti Heikkilä lihonnut
ViestiLähetetty: 2015-07-09 17:41:25 
Vieras kirjoitti:
Antti Heikkilä oli YLE:n tv-uutisissa 26.5.2015. Jokainen voi muodostaa oman kuvansa Heikkilän painoindeksistä täällä:

http://aijaa.com/Z9jPQX

Päivitä tietosi:
Ei sen puoleen. Myös minä olen ollut väärässä. Heikkilä on todella nykyisin hyvässä kunnossa ja hoikka


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Antti Heikkilä lihonnut
ViestiLähetetty: 2015-07-23 13:54:38 
RaahenTiikeri kirjoitti:
Kirrimirri kirjoitti:
HP selitti tuota ainakin osittain sillä että jos sairastuu niin on paremmat mahdollisuudet selvitä kun ruipelolla ikätoverilla. Mun mielestä BMI 29 ei vielä vaikuta hidastavasti liikkumiseen.90- luvulla oli normaalin BMI:n yläraja kaikilla 27.


-minä jättäisin HaPan sanomiset omaan arvoonsa kaikessa.TOsin,osuuhan se oikeaan tuossa,että tukevampi selviää sairastumisesta paremmin,tai ainakin kestää sairauden tilaa pisempään.

Mutta väitettä,että BMI 29 ei vaikeuttaisi liikuntaa,en usko.Minä olen ollut korkeimmillani jossain BMI 24-25:ssä ja en kyllä kovin ketterä ollut,tuolloin joskus 23-24 vuotiaana.Peruskävely kyllä jo riitti.Ja melko helposti sai jäsenet kipeeksi.
Nyt 36 vuotiaana (ja jossain BMI 20,5-21 välissä) juoksen,kiipeilen puissa,seison käsilläni,ja pystyn halutessani harrastamaan itsepuolustuslajeja.
Esimerkiksi varusmiespalvelusta kun mietin,nyt se,mmikä 16 vuotta sitten tuntui raskaalta alokaskaudella,olisi lähinnä normaali liikuntasuoritus.

Mikään nykyisistä "metsästäjä-keräilijöistä" ei liene kyllä edes BMI:ssä noita minun nuoruuden lukemiani.Tosin,ei he taida kyllä säännönmukaisesti saavuttaa 70 vuoden ikääkään.


Nyt on kyllä pakko todeta, että tuo, mitä kuvailet liikuntakokemukseksesi nuorena tuskin on johtunut PAINOSTA vaan HUONOSTA KUNNOSTA. Tai no, voihan olla että sinulla on niin paska tukiranka että et pysty mihinkään jos BMI on normaalipainon ylärajoilla. Valtaosalla tuo ei kuitenkaan ole mikään ongelma. Itse asiassa aika pullukkakin voi olla huomattavan kovassa kunnossa, kuten Jessayn Stanley näissä kuvissa osoittaa (siltä varalta että joku ei tiedä niin jooga ei todellakaan ole pelkkää venyttelyä vaan vaatii vähän suuntauksesta riippuen todella paljon sekä voimaa että hapenottokykyä):
https://www.google.fi/search?hl=fi&site ... yn+stanley

http://media4.popsugar-assets.com/files ... tanley.jpg

Kilpaurheilu on sitten asia erikseen, koska nopeus kärsii jos painoa on suhteessa liikaa. Mutta tuskin se on metsästäjä-keräilijää haitannut, niiltä kun on vaadittu lähinnä a) kestävyyttä ja b) räjähtävää voimaa a la keihäänheittäjä tai kuulantyöntäjä, kun on pitänyt heittää keihäs saaliiseen.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 329 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 113 14 15 16 17 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa


Voit kirjoittaa uusia viestejä
Voit vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)