karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-18 23:43:10

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 61 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Säälittävää
ViestiLähetetty: 2014-02-12 15:41:40 
Poissa
apina
apina

Liittynyt: 2009-12-21 22:22:11
Viestit: 10830
Syöjä kirjoitti:
Aloittajan kanssa samaa mieltä. Kaikki tuntemani karppaajat säätävät milloin missäkin syömistensä kanssa.
Todella naurettavaa pelleilyä. Eivät voi millään syödä esimerkiksi lounaspaikassa ruokaansa tekemättä ensin salapoliisintyötä ruoan
kaikkien osa-aineiden selvittämiseksi. Sitä ollaan niin karppaajia, niin karppaajia. Todella säälittäviä ovat!

Sinun käsitys karppauksesta? Kaikista tuntemistasi karppaajista? Yleistys?
Minäkin olen aloittajan kanssa samaa mieltä.

_________________
äh


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säälittävää
ViestiLähetetty: 2014-02-12 15:50:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Syöjä kirjoitti:
Aloittajan kanssa samaa mieltä. Kaikki tuntemani karppaajat säätävät milloin missäkin syömistensä kanssa.


Eli aloittelijuus ja asian harjoittelu on säälittävää?
Toivottavasti et ole opettaja... :twisted:

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säälittävää
ViestiLähetetty: 2014-02-12 16:28:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-04-03 15:26:52
Viestit: 5440
Pikku-iikka kirjoitti:
Maistuis' mullekin kultaseni. Onneksi älyät kovan päälle, ja tsilin :smt077 . Munista en sano mitään. Maailman toiseksi ihQin karppiolio.

Hyvä, että olemme vihdoin päässeet yhteisymmärrykseen tässä ihanuus-jutussa.

Ja munan päälle sitä karppinaaras vasta ymmärtääkin. On se hyvä kun ei tarvii olla siinä kummallisessa koomassa, jota se "normaali" runsaasti hiilareita sisältävä ruokavalio aiheuttaa. Saa nauttia virkeänä... Niistä munista. Monikäyttöinen juttu.

Kaalilaatikko vaihtuikin chili con carneen kun oli paistisuikaleet tarjouksessa. On se niin hankalaa niin hankalaa tää ruuanlaitto. Hyvä olla ilman sitä hiilaripöhötystä ruumiissa ja mielessä, niin onnistuu tämäkin.

_________________
huh'


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säälittävää
ViestiLähetetty: 2014-02-12 17:02:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-11-24 22:38:58
Viestit: 3331
Voi teitä kirjoitti:
Ei voi kuin sääliä ihmisiä, jotka tekevät elämästään vaikeata. Maailman luonnollisin asia, syöminen, tehdään hankalaksi....

-joo.Vaikeaksi se on nykymaailmassa tehty hyvin syöminen.Karppaus ja eri paleo-suuntaukset ovat onneksi askel oikeaan suuntaan.
Itse asiassa se on tapahtunut hämmentävän lyhyessä ajassa kun ruuasta on tehty niin paskaa,että tarvitaan esimerkiksi karppauksen kaltaisia ruokavalioita.
Tai siis ei näin taida olla kaikkialla.Varmaan esimerkiksi joissain etelä-euroopan kulinaarimaissa eletään niin säälittävästi ja hankalasti,että katsotaan raaka-aineiden perään tuossa luonnollisessa asiassa,päivittäisessä ruoassa.Ollaan hankalia ja kytätään mistä liha on peräisin ja onko se keinoaromein maustettua.Hankalia ihmisiä,kun haluaa kasviksensa läheltä ja tuoreena.
Säälittävää!

_________________
*Rolling Stones fanin krapula ei näy ulospäin.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säälittävää
ViestiLähetetty: 2014-02-12 17:10:01 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-13 23:34:32
Viestit: 3451
Paikkakunta: Vantaa
Syöjä kirjoitti:
Eivät voi millään syödä esimerkiksi lounaspaikassa ruokaansa tekemättä ensin salapoliisintyötä ruoan
kaikkien osa-aineiden selvittämiseksi.


Ei oikea karppi syö lounasruokalassa yhtään mitään. Älä siis pistä wanna-be karppien syntejä meidän tiliimme.

_________________
It’s always the ones with the dirty hands pointing the fingers.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Säälittävää
ViestiLähetetty: 2014-02-12 19:01:26 
Poissa
napakettu
napakettu

Liittynyt: 2009-07-25 19:43:02
Viestit: 12442
Näitä röllikameleita tulee yleensä vasta perjantaisin, mutta ovat tainneet keksiä hump dayn, kun ei muuten jaksa loppuviikkoon 8)







Kuva

_________________
Kuva
This woman is made of curves and lines

18518 Nirrilä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säälittävää
ViestiLähetetty: 2014-02-13 08:30:06 
Joulupukki kirjoitti:
Syöjä kirjoitti:
Eivät voi millään syödä esimerkiksi lounaspaikassa ruokaansa tekemättä ensin salapoliisintyötä ruoan
kaikkien osa-aineiden selvittämiseksi.


Ei oikea karppi syö lounasruokalassa yhtään mitään. Älä siis pistä wanna-be karppien syntejä meidän tiliimme.

Kuinka moni täällä on oikea karppi? Kuka määrittelee oikean karppauksen? Tällä foorumilla oikeasti
häärää aktiivisesti vain muutamia kymmeniä karppeja ja mitä olen huvikseni ruokapäiväkirjoja lukaissut,
ei niissä mitään yhteistä linjaa välttämättä löydä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säälittävää
ViestiLähetetty: 2014-02-13 09:59:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-04-03 15:26:52
Viestit: 5440
Syöjä kans kirjoitti:
Kuinka moni täällä on oikea karppi? Kuka määrittelee oikean karppauksen? Tällä foorumilla oikeasti
häärää aktiivisesti vain muutamia kymmeniä karppeja ja mitä olen huvikseni ruokapäiväkirjoja lukaissut,
ei niissä mitään yhteistä linjaa välttämättä löydä.

Oih, päädyimme ikiaikaiseen päätelmään. Kaikki ollaan erilaisia ja mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Jokainen tyylillään ja muilla ei siihen liene sanomista (vaikka toiset kovasti ovatkin sanomassa ja Aina Oikeassa).

Onneks ei pipo kiristä kuitenkaan.

_________________
huh'


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säälittävää
ViestiLähetetty: 2014-02-13 10:06:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2013-08-28 16:29:05
Viestit: 6049
Paikkakunta: Pieni savolainen kunta
:lol: Mullakaan ei ole kireetä pipoa.
Aika väljä! Siis pipo! :lol:

_________________
Santikka murisee ja rähisee, mutta usein myös hymyilee :smt006


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säälittävää
ViestiLähetetty: 2014-02-13 10:27:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-01-28 17:54:44
Viestit: 1110
Paikkakunta: Luhanka
Lainaa:
Tällä foorumilla oikeasti häärää aktiivisesti vain muutamia kymmeniä karppeja ja mitä olen huvikseni ruokapäiväkirjoja lukaissut,
ei niissä mitään yhteistä linjaa välttämättä löydä.


Ei niin. Katsos me karppajatkin olemme yksilöitä ja meissä on erilaisia vikoja. On erilaisia kroonikoita, tavallisia läskitorpeedoja ja osa torjuu aikustyypin diabetesta jne. Tässä valossa ei ole yhtenäistä kaikille tarkoitettua karppienruokintaohjetta. Yleensä se ruokavalio muotoutuu ajan myötä, kun on oppinut ymmärtämään miten "paskantekokone" toimii. Tuskin kukaan syö päivästä toiseen samalla lailla vaikka olisi kuinka kirkasotsainen lautasmallin kannattaja. Sitäpaitsi ei karppaaminen ole mitään ehdotonta pilkun nussintaa vaikka sitä sellaiseksi haukutaan. Tärkeintä on oppia ymmärtään jonkinlaisella haarukalla, mitä ruoka-aineet sisältävät ja kuinka oma keho toimii.
Mitä tulee sellaisiin lounasruokaloihin jossa pääpaino on ravinnossa on hiilihydraateilla, vesisillä vihanneksilla, rasvatonta roileria, kinkkukidutusta, ainoa rasva on margariini eipä siinä ole syötäväksi juuri kenellekään.
Olin 2010 talven asennushommissa irlantilaisella jätti-autolautalla joka kulki 24/7 Dublinin ja Walesinväliä. Siellä pystyi loistavasti syömään (henkilökunta) karpisti kokoajan tai tekemään vege-tyyppisen mätön, jos lihaa pelkäsi. Laivassa oli brittipäälystö, joten olisi voinut odottaa syötäväksi jotain brittimössöä, mutta ei, tässä olisi mallia suomalaisille lounasruokaloiden pitäjille. Ei se ole karppaajien vika, jos lounasruokaloiden mömmötarjonta on surkeaa kaikille ruokavaliosta riippumatta. :roll:

_________________
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säälittävää
ViestiLähetetty: 2014-02-13 10:33:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Eivätkös lounaspaikoista ainakin ketjumalliset työpaikkaruokalat (Amica jne) pyri noudattamaan Terveyden Hävittämisen Laitoksen suosittamia makrosuhteita, ihan vaan jotta voisivat sitten mainostaa että näin tekevät ja varmasti on sitten terveellistä?

Yksin tämä tekee niistä aika huonosti karppaajalle sopivia, veteraanikarppaaja ei viitsi yleensä edes yrittää. Itse käyn työpaikan ruokalassa vain kun siellä on muikkua tai silakkaa, lounastarjonnasta kun saa meillä kasata itse lautasensa, jolloin paistetut silakat/muikut salaatilla jossa reippaasti oliiviöljyä, ovat ihan riittävän karppia syötävää. Riistakäristystä myös käyn siellä syömässä, kukaan kun ei pakota ottamaan perunamuussia sen kanssa.

Muuten ruokien sisällöt ovat karua luettavaa: Yllämainittuja ruokia lukuunottamatta jotakuinkin kaikissa on lisättyä sokeria. Siis pääruuissa.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säälittävää
ViestiLähetetty: 2014-02-13 10:35:19 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18452
Paikkakunta: Jämtland
Harva täällä tosiaan harrastaa ns. Iltalehtikarppausta. Vieraanahan karppi on helppo, kahvin seuraksi tarvitaan vain tilkka kunnon kermaa ja ruoaksi kelpaa ainakin minulle pelkkä munakas ja hieman vihreää jos nyt on ruokaa tarjottava. Ja paistorasvaksi voita.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säälittävää
ViestiLähetetty: 2014-02-13 11:03:18 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
Syöjä kirjoitti:
Aloittajan kanssa samaa mieltä. Kaikki tuntemani karppaajat säätävät milloin missäkin syömistensä kanssa.
Todella naurettavaa pelleilyä. Eivät voi millään syödä esimerkiksi lounaspaikassa ruokaansa tekemättä ensin salapoliisintyötä ruoan
kaikkien osa-aineiden selvittämiseksi. Sitä ollaan niin karppaajia, niin karppaajia. Todella säälittäviä ovat!

Oletkos koskaan nähnyt paikkarien, keventäjien (tai vegaanien) ruokaihmettelyä lounaspaikassa? :D
Nykyisin tätä on hiukan vähemmän, kun kummallekin erikoisryhmälle on tehty jo ikiomat menyytkin, jatkuvan nipotuksen takia.

Koskakohan karpitkin saavat erikoisruokalistansa yhtä yleisesti esille kippoloihin?

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säälittävää
ViestiLähetetty: 2014-02-13 12:04:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-02-08 19:12:46
Viestit: 5305
-

_________________
Our way is not the best way. Our way is merely another way.
Vapaa ohjelmisto, vapaa yhteiskunta


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säälittävää
ViestiLähetetty: 2014-02-13 12:17:53 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-13 23:34:32
Viestit: 3451
Paikkakunta: Vantaa
els kirjoitti:
Oletkos koskaan nähnyt paikkarien, keventäjien (tai vegaanien) ruokaihmettelyä lounaspaikassa? :D


Tulin juuri lounaspaikasta tai oikeastaan paikoista. Seisoessani niiden linjastojen toisella puolella, naiset jatkuvasti analysoivat ääneen ruokiensa lautaselle lappamista. Tänään kuultua: "tämäkin on niin lihottavaa", "tuotakin pitää ottaa vaikkei tykkää, kun se on niin terveellistä". Vt-ruokailijoita molemmat, lautasista päätellen.

Juu, en jäänyt sitten syömään niihin paikkoihin, vaikka nälkäkin oli ja lounasaika. Minä en viitsi syödä mitään pitkin hampain, ja mielummin syön sitten sellaista joka todella on hyvää. Ja oman kokemuksen mukaan vielä terveellistäkin.

_________________
It’s always the ones with the dirty hands pointing the fingers.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säälittävää
ViestiLähetetty: 2014-02-13 12:26:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2013-08-28 16:29:05
Viestit: 6049
Paikkakunta: Pieni savolainen kunta
Tuo on usein kuultua: mä en kyl sais syödä tällaista kun pitäis laihduttaa!
Miksi oi miksi sitten syövät ja valittavat?
Itse en käy enää "ulkona" syömässä. En ole löytänyt hyvää paikkaa ja toisaalta, mun ulkona syömiset oli ennen Mäkkärin 3 juustoo. Joten ei tarvii kamalasti miettiä. Parempaa saa kun kokkaa kotona. :lol:

_________________
Santikka murisee ja rähisee, mutta usein myös hymyilee :smt006


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säälittävää
ViestiLähetetty: 2014-02-13 13:50:42 
Poissa
apina
apina

Liittynyt: 2009-12-21 22:22:11
Viestit: 10830
Mietiskelin ohimennen elämän helppoutta kotosuomessa, verraten esmes Intian naisten oloihin ja Bangladeshin työläisten etc. Ihminen on säälittävä otus, mutta kun kerran on tilaisuus nipottaa, olla elitistinen, miksei ihminen käyttäisi tilaisuuden, mahdollisuuden?

Sääli on suhteellista, ymmärrys rajallinen. Mielipiteitä on kuin persereikiä, jokaisella yksi, toinen toistaan pahemman hajuinen. Totuus on tuolla ulkona - liiterin takana (akuankka-lehti).
Why can't we all just get along? ( :mrgreen: )

_________________
äh


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säälittävää
ViestiLähetetty: 2014-02-13 13:55:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
moi kirjoitti:
Mielipiteitä on kuin persereikiä, jokaisella yksi, toinen toistaan pahemman hajuinen.


Itse olen kyllä muotoillut tämän näin:

Mielipiteet ovat kuin persreiät, kaikilla on sellainen. Mutta aivan kuten persreiätkin, toiset niistä ovat puhtaampia ja paremmantuoksuisia kuin toiset. :D

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säälittävää
ViestiLähetetty: 2014-02-13 14:10:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2013-08-28 16:29:05
Viestit: 6049
Paikkakunta: Pieni savolainen kunta
Puhut asiaa =D>

_________________
Santikka murisee ja rähisee, mutta usein myös hymyilee :smt006


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säälittävää
ViestiLähetetty: 2014-02-13 14:29:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Toisaalta, tajuan näiden 'säälittävät ei voi/halua syödä kaikkea' inkuttajien näkökulmaakin aika hyvin, kun pohdin omaa elämääni ennen karppausta:

Olen ihan koko ikäni kokenut itseni ns. peltivatsaksi ja ollutkin sitä ainakin verrattuna ympärillä oleviin ihmisiin, joilla silloinkin tuntui olevan paljon enemmän ongelmia vatsansa kanssa kuin minulla - siis silloinkin kun minulla nykyiseen verrattuna oli niitä ongelmia vatsani kanssa.

Mutta sepäs johtuikin siitä, että pidin kohtuullista määrää ilmavaivoja ja satunnaista ummetusta/löysää vatsaa ihan normaalina ihmiselämään kuuluvana asiana. Kun kerran kaikilla tuntui olevan niitä ja useimmilla vieläpä paaaljon enemmän kuin minulla. Siedätyshoito teki kohdallani tehtävänsä ja minimoi vaivat sen verran pieniksi, että todellakin useimpiin lähipiirin ihmisiin verrattuna olin oikeastikin peltivatsa niillä aiemmilla syömisillänikin.

Lisäksi en tiennyt että atooppinen ihottuma, hengitystieallergiat, epämääräiset lihas- ja nivelkivut, sekä vanhojen urheiluvammojen jatkuva kipuilu rasituksen määrästä riippumatta olivat myös ruokavalion aiheuttamia, eli en siis tajunnut ollenkaan mitä kaikkea se aiempi ruokani minulle tekikään. Minä pidin - kuten useimmat ihmiset varmaankin - vain vatsavaivoja syömisten seurauksina, en mitään muita vaivoja. Ylipainoakaan ei ollut kuin juuri ennen ruokavalion järkeistämistä lyhyen aikaa ja sekin lähti pois ilman tietoista laihdutusta (en kuitenkaan suosittele burnouttia painonpudotukseen...).

Tuosta perspektiivistä katsottuna toki tuntuikin että tosi moni hassutteli ruokien kanssa, tai että olipas minulla käynyt hyvä säkä kun olin niin peltivatsa jne. Ja allergiat/atopia, kivut yms. olivat nekin niin lieviä (ja minulla suuri epämukavuuden sietokyky) että ikinä en mitään lääkitystä niihin saanut, enkä koskaan lääkärissä edes niiden takia käynyt, paitsi teininä kun se hengitystieallergia todettiin. Vasta nyt kun ne ovat kaikki poissa, huomaa miten suuri kokonaisuus noista pienistä jutuista tuli, kuinka paljon ne yhteenlaskettuna tekivät oloa epämukavaksi.

Nyt sitten kun ruokavaliomuutos on poistanut jotakuinkin täysin kaikki em. ongelmat, niin hölmöhän minä olisin jos väenvängällä niitä itselleni hankkisin vain sen vuoksi että voisin käydä syömässä lounaspaikoissa, joiden ruoka on harvoin edes hyvää verrattuna siihen mitä itse kokkailen. Saunan takana on minulle aina tilaa, ellen kykene itselleen eväitä tekemään töihin mukaan otettavaksi. :D

Että kuinkakohan moni näistä inkuttajista on todella oikeasti niin terve ja oireeton kuin voisi olla (niin minäkin ajattelin silloin olevani) ja kuinkakohan paljon heillä on sellaisia vaivoja joista he eivät edes tajua että ne ovat ruokavalion aiheuttamia? Vaikkapa nyt sitten hengitystieallergiat, joihin ihan lääketieteen toimin kohdallani löydettiin syylliseksi vain se 'pyhä kolminaisuus' eli huonepöly, siitepöly & eläinpöly. Syy siihe oli kuitenkin lopulta viljat ja ruokavalion vähärasvaisuus.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 61 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Voit kirjoittaa uusia viestejä
Voit vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)