karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-18 11:31:04

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Ihmiskauppa ja ananasmehu
ViestiLähetetty: 2014-01-28 10:39:21 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47634
Paikkakunta: HomeSweetHome
Jos kuulut heihin, jotka eivät välitä ruokansa eettisyydestä pätkän vertaa, hyppää tämän viestiketjun yli.
Välittäminen on aina hankala juttu, josta voi joutua maksamaan valinnoillaan, joskus jopa rahassa.
Jos taas välität, kauanko aiot jatkaa silmien sulkemista kaukaa tulleen jos kohta halvan sapuskan suhteen?
linkki: http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/66045-s ... e-ratkaisu

Entä onko ihmisten kurjilla oloilla, kasvollisten eläinten kurjilla oloilla, tehoviljapeltojen hiirien/toukkien hapossa palavan ihon tuskalla tai lääkeyhtiöiden koe-eläimen kärsimyksillä
a) ylipäätään jotain väliä tai b) onko niillä mitään eroa?
Jos ei ole väliä, mikset ostaisi jatkossakin mehusi sieltä mistä halvimmalla saa
Jos ei ole eroa ja välität, miten voit syödä mitään, jonka alkuperää et todistettavasti tiedä?

Suora lainaus yhden median uutisoinnista, joka kertoo ainakin haastateltavansa kannan edellämainittuihin:
Finnwatchin vuosi julkaisemien raporttien tulokset eivät yllätä S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtajaa Jari Simolinia.
Hän sanoo, että vastaavia epäkohtia voi tulla tietoon jatkossakin, kun toimitusketjut avataan raaka-aineen lähteelle saakka.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ihmiskauppa ja ananasmhu
ViestiLähetetty: 2014-01-28 10:41:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Samaan aiheeseen liittyen, viikonloppuna BBC:ltä kuultua, siellä oli viime viikolla 'vapaus'-teema ja siihen liittyviä modernia orjuutta koskevia ohjelmia:

Thaimaan kalastusteollisuus käyttää ihmiskaupan uhreja orjatyövoimana, naapurimaista saapuneita kielitaidottomia pidetään väkisin kalastusaluksilla.

Eli nykyään kun ravintolasta ja marketin kala-altaastakin löytyy kaikenlaista eksoottista Thaimaasta kotoisin olevaa kalaa, niin et koskaan voi tietää onko se orjatyövoimalla kalastettua. Itse pitäydynkin silloin harvoin kun kalaa syön, muikussa ja silakassa.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ihmiskauppa ja ananasmhu
ViestiLähetetty: 2014-01-28 10:46:44 
Poissa
voipallo
voipallo

Liittynyt: 2006-01-03 14:37:31
Viestit: 13162
Paikkakunta: helsinki
els kirjoitti:
miten voit syödä mitään, jonka alkuperää et todistettavasti tiedä?


On mahdotonta syödä ruokaa jonka alkuperästä voi olla täysin varma jos sitä ei itse ole kerännyt tai kasvattanut. Avoimmuuden vaatiminen on hyvä juttu ja jos haluaisi oikein kunnolla vaikuttaa kannattaa suosia kaikkia keskusliikkeiden ulkopuolisia kauppiaita.

_________________
“To be is to do - Socrates
To do is to be - Sartre
Do Be Do Be Do - Sinatra”

― Kurt Vonnegut


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ihmiskauppa ja ananasmhu
ViestiLähetetty: 2014-01-28 10:52:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
jussi kirjoitti:
On mahdotonta syödä ruokaa jonka alkuperästä voi olla täysin varma jos sitä ei itse ole kerännyt tai kasvattanut. Avoimmuuden vaatiminen on hyvä juttu ja jos haluaisi oikein kunnolla vaikuttaa kannattaa suosia kaikkia keskusliikkeiden ulkopuolisia kauppiaita.


Täh? Minun mielestäni voi olla oikein hyvin selvillä alkuperästä, kunhan välttää epäilyttävän halpoja ja kaukana Suomesta tuotettuja ruokien raaka-aineita.

Jos ostan Suomessa tuotettuja raaka-aineita - ja vältän pizzerioissa syömistä, tänään kun taas oli uutisissa yksi orjaa kellarissa pitänyt suomalainen pizzeria - niin aika satavarma voin olla, ettei niitä ole tuotettu orjatyövoimalla. Jos elintarvike on kotimainen, on ihan se ja sama vaikka se olisikin ison keskusliikkeen tuotantoa, silloin ei orjatyövoimaa käytetä.

Ostan kovin vähän mitään Suomen ja varsinkaan Euroopan ulkopuolella tuotettua. Epäilyttävin ostokseni on luultavasti tummapaahtoinen kahvi, varsinkin kun se on sekoitusta eri mantereilla tuotetuista kahvilaaduista. Niiden lisäksi menee säännöllisesti perulaisia luomutuotettuja raakakaakaopapuja ja silloin kun saa, perulaista tuoretta inkivääriä ja kurkumaa. Yksi saksalaisesta maidosta tehty luomujuusto on myös usein ruokaostoskorissani.

Näiden ohella syön jotakuinkin vain kotimaisista raaka-aineista itse tekemiäni ruokia.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ihmiskauppa ja ananasmhu
ViestiLähetetty: 2014-01-28 15:06:14 
Poissa
voinen
voinen

Liittynyt: 2011-07-01 11:44:20
Viestit: 5466
Paikkakunta: Pakastin
jussi kirjoitti:
Jos haluaisi oikein kunnolla vaikuttaa kannattaa suosia kaikkia keskusliikkeiden ulkopuolisia kauppiaita.

Ja tämä onnistuu...missä? Ei ainakaan haja-asutusalueilla isossa osassa armasta kotomaatamme.

_________________
Uushullu

Kuuntelen Kroppaa


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-28 15:27:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Ei sen tarvitse onnistua, sillä on täysin merkityksetöntä onko elintarvike ison keskusliikkeen tuottama vai ei.

Sillä sen sijaan on merkitystä missäpäin maailmaa se on tuotettu: Alkuperämaa kannattaa tarkistaa aina. Jos keskusliike tarjoaa kotimaisista raaka-aineista tehtyä tavaraa, sitä ei taatusti ole tuotettu orjatyövoimalla.

Jos sen sijaan välttämättä haluaa syödä kehittyvissä maissa kaukana Suomesta tuotettuja elintarvikkeita, riski on suuri olipa kyseessä sitten pikkuliike tahi isompi keskusliike. Näistä maista suurin osa on sen luokan ihmisoikeushelvettejä muutenkin, että suurinta osaa niistä pitäisi boikotoida kaikkien tuotteiden, ei vain elintarvikkeiden, suhteen.

Ja AINA jos jokin tuote on hyvin hyvin halpa, voi olla varma että halpuus ei ole kauppaportaan katteista pois, vaan sen siellä jossain kaukana Suomesta työtä tekevän suorittavan portaan palkasta pois.

Ihan samalla tavoin jos eläinproteiini on erittäin halpaa, eläimet todennäköisesti kärsivät.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-28 16:47:02 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47634
Paikkakunta: HomeSweetHome
jussi kirjoitti:
... ja jos haluaisi oikein kunnolla vaikuttaa kannattaa suosia kaikkia keskusliikkeiden ulkopuolisia kauppiaita.

Miksi kaikki keskusliikkeiden ulkopuoliset kauppiaat olisivat suositeltavia, jos haluaa vaikuttaa kunnolla?

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-28 17:15:26 
Poissa
apina
apina

Liittynyt: 2009-12-21 22:22:11
Viestit: 10830
Ajatelkaa, päätelkää. Pää-> päättely-> Aivo-> toiminta. Se yksinkertaisin vastaus ei ole vält. oikea. ABC.

Lecture over and done, you are dismissed.

(perkele :D )

Mä luin otsikon, toimittaja näki hedelmien lilluvan ruskeassa vedessä. No vittu, ananaksen kuoresta uuttuu ruskeaa veteen? En lukenut juttua. Komsii komsaa, kaikki on totta

_________________
äh


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ihmiskauppa ja ananasmhu
ViestiLähetetty: 2014-02-01 19:14:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
jussi kirjoitti:
els kirjoitti:
miten voit syödä mitään, jonka alkuperää et todistettavasti tiedä?


On mahdotonta syödä ruokaa jonka alkuperästä voi olla täysin varma jos sitä ei itse ole kerännyt tai kasvattanut. Avoimmuuden vaatiminen on hyvä juttu ja jos haluaisi oikein kunnolla vaikuttaa kannattaa suosia kaikkia keskusliikkeiden ulkopuolisia kauppiaita.

Keskusliikkeistäkin löytyy kyllä tuotteita, joiden alkuperän saa helposti selville. Lihapaketit usein voi jäljittää tietylle tilalle, ja juurespusseissa usein lukee viljelijän nimi ja puhelimnumero.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ihmiskauppa ja ananasmhu
ViestiLähetetty: 2014-02-01 21:21:36 
Poissa
voipallo
voipallo

Liittynyt: 2006-01-03 14:37:31
Viestit: 13162
Paikkakunta: helsinki
meli kirjoitti:
Lihapaketit usein voi jäljittää tietylle tilalle, ja juurespusseissa usein lukee viljelijän nimi ja puhelimnumero.


Täyttä humpuukia. Kuka kaupassa ollessaan jäljittää jauhelihan perässä koodeja tai soittelee tiloille. En ole nähnyt kuin koodeja broilerimössöjen pakkauksissa, eivät aukea ainakaan minulle.

_________________
“To be is to do - Socrates
To do is to be - Sartre
Do Be Do Be Do - Sinatra”

― Kurt Vonnegut


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ihmiskauppa ja ananasmhu
ViestiLähetetty: 2014-02-02 10:20:36 
jussi kirjoitti:
meli kirjoitti:
Lihapaketit usein voi jäljittää tietylle tilalle, ja juurespusseissa usein lukee viljelijän nimi ja puhelimnumero.


Täyttä humpuukia. Kuka kaupassa ollessaan jäljittää jauhelihan perässä koodeja tai soittelee tiloille. En ole nähnyt kuin koodeja broilerimössöjen pakkauksissa, eivät aukea ainakaan minulle.


Puhumattakaan siitä, millä aineilla rehut ja liha on höystetty. Suomalainen kinkku vaikuttaisi olevan huomattavasti vaarallisempaa kuin Tanskalainen, esimerkkinä http://areena.yle.fi/tv/2119877, mm. näiden fosfaattien ja rehuun liitettyjen teollisten entsyymien, kuten fytaasin, puolesta.

Silloin, kun tuotantoketjun tavoitteena on tehdä enemmän voittoa vähemmällä raaka-aineella, on selvää, ettei se palvele laatua. Tästä nämä hevosenlihaskandaalit ja muut vastaavat johtuvat. Varmin tapa varmistaa mitä syö on kasvattaa syötävä itse. Nyt on aika tehdä ilmoitukset kesäkanaloista http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/u ... kesakanat/, eli ei muuta kuin hommiin!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-02-03 20:20:46 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47634
Paikkakunta: HomeSweetHome
Mutta jos on luonteeltaan valikoiva ja vielä vähän katsoo, mitä ostaa, kotimaasta voi ostaa paljonkin täysin käypästä ja hyvin tuotettua elintarviketta. Se on itse asiassa paljon helpompaa kuin ulkomaisten ketjujen esiin kaivaminen, joka puolestaan on useimmiten täysin mahdotonta. Joka suhteessa.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-02-06 18:15:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-11-24 22:38:58
Viestit: 3331
itsekkäistä syistä suosin kotimaista,mahdollisimman alkutuotetta.

Mutta mitä etiikkaan tulee,niin rajani menee pakkotyössä.En hyväksy,että ketään pakotetaan töihin.

Jokainen joka saa työstään (vaikka meidän näkökulmasta kurjien olosuhteidenkin työstä)palkkaa joka parantaa hänen (taloudellista)elintasoaan aiempaan nähden,ja on tämän lisäksi itse vapaaehtoisesti luovuttanut työpanoksensa/tai viljelyalansa rahan markkinoille,on silloin ns. normaalissa työsuhteessa,vaikka se meidän näkökulmasta olisikin kurja tai "epäinhimmillinen".
Ei ole minun tehtävä leikkiä jonkun kehittyvän maan oletettua AY-liikettä jonka tavoitteena on nostaa työolot esimerkiksi suomen tasolle.

Nyrkkisääntönä voisi pitää kysymystä joka esitetään ko.työläiselle; "olisitko valmis vaihtamaan tämän entiseen?"
Jos vastaus on EN,niin kyseessä on ns. win-win tilanne.Työntekijä on nostanut subjektiivista elintasoaan ja työn teettäjä kuorii hyvät voitottyöntekijän selkänahasta.
EDIT:oikeastaan win-win-win -tilanne,koska myös kuluttajat hyötyvät halvoista hinnoista ilman että kokee oman tunnon pistosta siitä että jotain tässä on kusetettu.
Mutta minkäänlaista orjuutta tai pakkotyötä en hyväksy.Niin kauan on hyvä,kun tekijä subjektiivisesti kokee parantaneensa (vähintään taloudellista)elintasoaan.
Suluissa tuo "vähintään taloudellista" sen takia,että esimerkiksi itse en ole ikinä suomessa työskennellessäni(sangen inhimmillisissä olosuhteissa)kokenut parantaneeni elämänlaatuani muussa kuin taloudellisessa mielessä.Noin 15 vuotta kestäneellä pätkätyöurallani on vain muutamia hetkiä,jolloin en olisi halunnut olla omassa ns.normaali-elämässäni.
Jokainen työssä käytetty hetki on pois omasta "oikeasta elämästä";jos kokisin esimerkiksi elintarviketeollisuuden välineiden desinfioimisen elämääni sisältöä tuovaksi toimeksi,voisin sitä täysin vapaasti harrastaa kotonakin vapaa-ajallani,mutta jostain syystä en näin ole tehnyt ikinä.Sama koskee paperin leikkaamista tiettyyn mittaan ja sen pakkaamista.
Eikä minua ole myöskään ikinä elähdyttäneet ajatukset akateemisista,opintoja vaativista asiantuntijatehtävistä.Eli sinänsä en arvota työsuoritteita"parempiinja huonompiin",vaikka esimerkiksi en ojankaivuuta ole kokenut.
Oletan että yhtälailla sekä professorin että lapiomiehen 8 tuntia on 480 minuuttia pois omista askareista kotoa omien läheisten kanssa.

_________________
*Rolling Stones fanin krapula ei näy ulospäin.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Voit kirjoittaa uusia viestejä
Voit vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)