karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2020-02-28 01:42:52

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 80 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-12-06 20:34:22 
Täällä palstoilla oon huomannut, että monet karppaajat ei tunnu sietävän sokeria yhtään. Tulee kommenttia tyyliin "joskus otan muutaman karkin, mutta kärsin hirveän päänsärystä sitten". Tai "söin vieraissa epähuomiossa lihapullia, joissa olikin jauhoja: seuraavana päivänä oli kyllä niin turvonnut ja hirvittävä olo koko päivän."

En tunne ketään tuttua, joka reagoisi hiilareihin näin vahvasti. Toki jos vedän jumbopussin karkkia, tulee huono olo, mutta ei se nyt enää seuraavana päivänä tunnu.

Lähinnä vaan ihmettelen. Miksi näin on, aiheuttaako karppiruokavalio tuollaisen muutoksen? Ja ihmettelen sitä, että karppaajat ovat tuomitsemassa hiilariruokavalion niin vahvasti: kun eivät ne kuulkaas oikeasti suurimpaan osaan vaikuta niin kuin teihin! (hyvä tosin, että olette löytäneet itsellenne sopivan ruokavalion, jos elimistönne reagoi näin herkästi :) )

ViestiLähetetty: 2009-12-06 21:15:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eihän niitä turvotuksia, vatsanväänteitä ja pieniä päänsärkyjä paljon noteerannut aikasemmin, kun ne jotenkin kuului asiaan. Se oli se normaali olotila. Laukissa piti aina olla buranaa, kun eihän sitä tiedä koska täysin selittämätön päänsärky iskee ja vessassa ei koskaan arvannut, että minkäslainen päivä tänään on ja se epämääräisyys oli normaalia. Tyttöjen kanssa vertailtiin aina pömppömahojamme ja pidettiin sitä ihan tavanomaisena läskistymisenä. Kaikenlaiset krempat kuuluivat asiaan, kaikillahan niitä on, mitäs niitä miettimään.

Karppaamisen aloituksen jälkeen on tuntunut oudoimmalta juurikin se, että normaaliolo on nykyään niin paljon parempi kuin ennen. Ei siinä aikasemmassakaan mitään vikaa ollut, kun siihen oli tottunut. Nyt on sitten ilmeisesti vaan päässyt tottumaan liian hyvään, kun se vanha ei enää houkuttele.

Ja kyllä mä jollain tapaa uskon siihenkin, että kun totuttaa elimistönsä käyttämään polttoaineena rasvaa, äkillinen sokerikuorma aiheuttaa niin rajun verensokerinheittelyn, että pääkin alkaa särkeä.

ViestiLähetetty: 2009-12-06 21:24:18 
Poissa
Elitistikarppi
Elitistikarppi

Se on vähän niinkuin viinan kanssa: jos raitistumisen jälkeen ryypiskelee, menee helpommin päähän.

ViestiLähetetty: 2009-12-06 21:53:53 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Mä tulin tyhjään mahaan syödystä pienestä täytekakunpalasta melkein humalaan, kun en kohteliaisuussyistä kehdannut kieltäytyä.

ViestiLähetetty: 2009-12-06 22:43:52 
Asia taitaa olla päinvastoin kuin ajattelet, täällä on vähän karpiksi syntyneitä. Suurimmalla osalla on pitkä ja syvällinen kokemus hiilihydraattiruokavaliosta mutta se linja on vain tullut tiensä päähän kun esimerkiksi insuliiniresistenssi ja keliakia on kehittynyt. Diabettikkoja on kymmenkertainen määrä yli nelikymppisissä kuin alle kaksikymppisissä, ongelmat tulevat yleensä iän mukana mutta ongelmat tuntuvat tulevan yhä nuoremmilla.

ViestiLähetetty: 2009-12-06 23:15:56 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Karkeista en tiedä kun en ole syönyt vuosiin, mutta jopa omena vaikutti/vaikuttaa aikasta voimakkaasti - useamman kerran välipalaompun jälkeen olen sammunut istualteni. Niin ja bussiinkin. :shock:

Mua vähän epäilyttää, että vuosien hillittömät hiilarimässyorgiat herkistivät elimistöä...Tuo siis vain teoria, voin hyvinkin olla väärässä.

Karppiintumisen jälkeen hedelmien syönti on jäänyt sikseen. Ja pysyn virkeänä. :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2009-12-06 23:23:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Itse veikkaisin kans niin että karpille ilmenee turvotukset ja päänsäryt ja muut helposti juuri sen takia koska on tottunut että vähäiset hiilarit syödään rasvan kera, kun taas "normiruokailija/mässyttelijä" syö vähärasvaisesti mutta runsashiilihydraattisesti.

Eli siis se jonka kroppa on tottunut syömään vähän rasvaa mutta runsaasti sokeria eri muodoissa, ei saa päänsärkyjä ja hirveitä ripulikohtauksia tai muita vatsavaivoja yhtä helposti kuin ihminen joka on tottunut siihen että sokeria ei ihan oikeasti mässytetä mielin määrin ja silloinkin aina rasvan kera.

Karkit ja kakut ja muuthan oikeesti on aika lailla vähärasvaisia.

Elämän ja energian ylläpitoa salaisen päiväkirjan muodossa

ViestiLähetetty: 2009-12-07 06:18:46 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tunnustan, että välillä itse olen ihmetellyt samaa asiaa. Joskus olen leikitellyt ajatuksella että tuossa olisi jonkin verran kyse pään sisäisestä jutusta, se on tuo ihmisen mieli kuitenkin aika vahva värkki ohjaamaan noita kehon toimintoja.

Olin ennen karppaustakin ihan perusterve ilman allergioita tai vatsaongelmia, jos nyt jotain turvotusta esiintyi (en edes osaa sanoa oliko sellaista mutta nykyään sen tunnistaa) niin yleensä yhdistin sen vain liian suureen ruokamäärään. Tilanne ei ole siinäkään mielessä muuttunut, että en saa vielä nykyäänkään mitään ihmeellisiä oireita viljoista, karkin syönnistä tai muustakaan ei-niin-karpista toiminnasta. Lauantainakin tuli baarissa vedettyä sokeripitoisia energiajuomadrinkkejä jonka jälkeen yöllä pitsalle, sunnuntaina sitten oli joulutorttu ja -piparipäivä ja ruokana vain hernekeittoa. Pientä krapulaturvotusta oli syönnin jälkeen, mutta se on aina kun on baarissa käynyt hillumassa. Ei tullut mitään älytöntä krapulaa, ei vatsanväänteitä eikä sen kummemmin morkkistakaan kun en tuota laske miksikään "repsuksi" koska valinnat olivat ihan tietoisia ja sattui tekemään pitsaa mieli.

ViestiLähetetty: 2009-12-07 08:25:16 
Poissa
Leijona
Leijona

Ihmisen metabolia on aina sokeri- ja rasvapolttoinen. Monella karpilla rasvanpoltto on reilusti tehokkaampi, kun se on semmoiseksi opetettu. Silloin hiilareiden nauttiminen voi aiheuttaa hieman sekaannusta koneistossa. Kroppa kysyy, että mitä hittoa mä näille teen? Tähän kun vielä lisätään jo yllä mainittu mahdollinen häiriö hormonitoiminnassa (insuliini), niin en ihmettele yhtään vaikka tuntemukset olisi melko rajuja.

Samankaltaista asiaa päivittelevät monet induktiolle eka kertaa siirtyvät, kun kroppa ei osaa käsitellä rasvaa tai paremminkin tulla toimeen ilman ravinnosta saatua glukoosia, kun se kroppa on sellaiseksi opetettu. Tulee päänsärkyä, huimausta ja monta muuta outoa tuntemusta, kun koneistoa käännetään uuteen asentoon.

Ei kai se karpin metabolia sen ihmeellisempi ole, ainoastaan opetettu käyttämään mieluummin rasvaa kuin sokeria energianlähteenä.

Lisäys: Itse en koe minkäänlaisia outoja tuntemuksia hiilareitten nauttimisen jälkeen. Ainoastaan viljat ylenpalttisesti nautittuna aiheuttavat kipua ja ripulointia. Se asia ei ole muuttunut miksikään karppauksen aloittamisen jälkeen, kun syynä on yliherkkyys viljoille.

ViestiLähetetty: 2009-12-07 08:36:46 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Osittain epäilen minäkin, että voi olla kysymys pään sisäisistä kysymyksistä, eräänlaisesta uskonvahvistuksesta.

Mutta kysymys on myös siitä, että eron havaitsee kun on mihin verrata. On nimittäin hyvin yleistä, että ei-karppeja esim. ramasee iltapäivällä lounaan jälkeen ja sitä pidetään normaalina. Karppia harvoin ramasee, ja jos syö sitä hiilaria enemmän kuin yleensä, niin sitten ramasee ja tietää mistä se johtuu.

Turvotuksia en ymmärrä. Voiko olla että joillakin tapahtuu jotakin entsymaattista muutosta tai muutoksia suolistomikrobeissa? Ite en kahdeksantenakaan karppivuonna saa mitään muita oireita tavallista suuremmista hiilareista kuin hypoglykemiaväsymys ja kurniva vatsa, jotka olivat ainaiset seuralaiset ennen karppausta jo lapsuudesta asti. Ja jotka ovat ihan riittävät syyt pysyä etäällä niistä. Nälkäväsyneenä kun ei arjen pyöritys onnistu lihomatta.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2009-12-07 08:47:54 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Entisessä elämässä ruokarytmi oli nii sekasin ku voi olla ja nälänhallinta kadoksissa... kun virallisterveellisel piti syödä muutaman tunnin välein ja aina se aamupala oli se tärkein... ja pah... [-X
En ole aamupalaa enää syönyt aikoihin kun ei ole nälkä, niin ei... eikä tee mieli edes koko aikaa napostella mitää, et oli siinä entisessä syömirytmissä jotain pielessä, nyt sen vasta huomannu jälkeepäi... ja ne mahan möyrinät ja turvotukset on historiaa... enkä vaihtas tätä enää mihkää... kun en halua voida huonosti... [-X
Ja paikkariaikoina yleistettii vaa, et se on oma vika, jos ei pysty hallitsee syömisiään, ei otettu huomioo, et joku sairauski voi sen tehä, et se vika EI olekaa minussa... et kilpparin vajiskin voi hankaloittaa ja miten paljon voikin vaikuttaa kaikkee... :roll:

ViestiLähetetty: 2009-12-07 08:59:53 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Omasta puolestani voin sanoa sen, että mitä kauemmin on ilman jotain ruoka-ainetta, sitä huonommin sitä kestää. Arvoituksellisen suolistoni kanssa kokeilin puoli vuotta täysin maidotonta ruokavaliota (huonoin tuloksin) ja auta armias mitkä maitovaivat sen jälkeen "normaaliin" yläkarppiin siirryttäessä seurasi. Ja sitten on tämä ruisleipäilmiö: Puoli alakarppivuotta ilman viljoja tekee sen, että nykyisellään ruikkarin rouskutettuaan tietää syöneensä leipää, auh :oops:

OT: Sama ilmiö pätee myös alkomahooliin ja tupakkaan, lähes kuivasuisena tinaannun parista punkkulasillisesta. Elämäni aikana useamman tupakkalakon tehneenä lakon päättyessä repsuun menevät ensimmäiset savutkin päähän :D Jatkamme harjoituksia :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2009-12-07 09:23:09 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Lainaa:
mitä kauemmin on ilman jotain ruoka-ainetta, sitä huonommin sitä kestää

No mulla ei ole noin. On paljon ruoka-aineita joita syön muutaman vuoden välein tai joita en ole maistanut koskaan ennen, eikä ne aiheuta mitään oireita. Esim. kinoaa söin ensi kertaa 43-vuotiaan, teffiä ja kojia 44-vuotiaana, eikä kumpikaan aiheuttanut yhtään mitään. Pekingissä elin monta kuukautta ilman mitään maitotuotetta. World Trade Centerissä oli kuitenkin myynnissä maitoa litran tölkeissä. Vetäisin kerralla naamaan -eikä mitään oiretta.

ViestiLähetetty: 2009-12-07 09:28:32 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Minä olen pitänyt koko karppausajan kontaktia moniin hiilariruokiin. Mullakaan ei ole ongelmia pääsääntöisesti mistään. Viljoista on suurina määrinä, mutta ei sen kummempia kuin ennen karppaustakaan. Perhepizza vetää tukkoon ihan samalla tavalla kuin ennenkin.

ViestiLähetetty: 2009-12-07 09:44:08 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

karpaasi kirjoitti:
Minä olen pitänyt koko karppausajan kontaktia moniin hiilariruokiin. Mullakaan ei ole ongelmia pääsääntöisesti mistään. Viljoista on suurina määrinä, mutta ei sen kummempia kuin ennen karppaustakaan. Perhepizza vetää tukkoon ihan samalla tavalla kuin ennenkin.

Hih sää oles liittyny viis päivää mun jälkeen!

ViestiLähetetty: 2009-12-07 09:53:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla turvottaa ja kiertää ihan selvästi paljojen viljojen jälkeen, mutta ei muun hiilarin. Olisiko tuo osittain vilja-asia, joka selittäisi myös Mirkan turpoamattomuuden, koska Mirka ei repsu viljoihin.

ViestiLähetetty: 2009-12-07 09:53:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuntuu olevan mielipiteet sellaisia joillain, että voisi kuvitella melkein istuvansa tklääkärin pallilla joka puhuu vaan, että kaikki on korvien välistä kiinni.

Aika hyvä mielikuvitus saa olla, että esim. oksennus lentää pitsan syönnin jälkeen. Nyt kun olen enemmän syönyt hiilareita, niin helpompaa on syödä mitä sattuu. Tiukalla 20 g hiilareilla jauho/sokeri sörsselit sai aikaan kyllä aika pahaa oloa ja "krapulaa".

ViestiLähetetty: 2009-12-07 09:55:37 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Rinette kirjoitti:
Mulla turvottaa ja kiertää ihan selvästi paljojen viljojen jälkeen, mutta ei muun hiilarin. Olisiko tuo osittain vilja-asia, joka selittäisi myös Mirkan turpoamattomuuden, koska Mirka ei repsu viljoihin.

Kävi minullakin mielessä. Allergisena joudun olemaan viljan suhteen absolutisti, ja sitten riisi tai tattari ym ei aiheuta mitään jos ei liikaa syö.

ViestiLähetetty: 2009-12-07 10:02:50 
ihmetys kirjoitti:
Täällä palstoilla oon huomannut, että monet karppaajat ei tunnu sietävän sokeria yhtään. Tulee kommenttia tyyliin "joskus otan muutaman karkin, mutta kärsin hirveän päänsärystä sitten". Tai "söin vieraissa epähuomiossa lihapullia, joissa olikin jauhoja: seuraavana päivänä oli kyllä niin turvonnut ja hirvittävä olo koko päivän."

En tunne ketään tuttua, joka reagoisi hiilareihin näin vahvasti. Toki jos vedän jumbopussin karkkia, tulee huono olo, mutta ei se nyt enää seuraavana päivänä tunnu.

Lähinnä vaan ihmettelen. Miksi näin on, aiheuttaako karppiruokavalio tuollaisen muutoksen? Ja ihmettelen sitä, että karppaajat ovat tuomitsemassa hiilariruokavalion niin vahvasti: kun eivät ne kuulkaas oikeasti suurimpaan osaan vaikuta niin kuin teihin! (hyvä tosin, että olette löytäneet itsellenne sopivan ruokavalion, jos elimistönne reagoi näin herkästi :) )

Näyttäis siltä, että karppaus toimii parhaiten ihmisillä joiden perimä suosii diabetestä. Näin sen olen ollut ymmärtävinään ja omat karppikokeilut vahvistaa käsityksen. Omasta sukupuusta ei löydy ollenkaan diabetestä, eikä karppaajia, sensijaan sokerihiiriä kyllä :D

ViestiLähetetty: 2009-12-07 10:06:21 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Ei välttämättä. Suvussani ei ole ollut diabetesta kellään. Hiilaririippuvuutta kyllä, kun haiman insuliinivaste on ilmeisen suuri ja romahduttaa verensokerin pari tuntia hiilariannoksen jälkeen.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 80 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00