karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 14:57:55

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Pitäisikö kokeilla?
ViestiLähetetty: 2011-10-02 17:01:09 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 08:01:01
Viestit: 491
Olen karppannut puolisen vuotta lähinnä hyvän olon vuoksi. Normaalipainoisena aloitin ja olen sitä edelleen. Hyvän olon minulle tekee täydellinen viljattomuus. En ole syönyt puoleen vuoteen nyt mitään ns. kotimaisia viljoja ja muiden viljojenkin (esim. maissi, riisi, tattari) käyttö on ollut pieniä kokeiluja, jotaka ovat vahvistaneet sitä, että voin parhaiten täysin viljattomalla.

Ongelmaksi on alkanut muodostua töissä syöminen. Olen oppilaitoksessa töissä ja meillä on monta ruokalajia, mutta useimmiten päivän kaikki ruuat sisältävät jotain viljaa. Gluteenittomia löytyy, mutta sitten niissä on maissijauhoja tai riisiä tai vastaavaa. Myös kasvisvaihtoehdossa on usein viljaa. Omista eväistä en oikein ole innostunut, kun haluaisin istua "valmiiseen" pöytään.

En ole ihan vielä sisäistänyt näitä pätkäpaasto ja soturi -juttuja, vaikka kovasti olenkin tätä palstaa lukenut. Mietin vaan, että voisiko ratkaisu olla syöminen niin, että jättäisin lounaan kokonaan väliin. Pitääkö silloin syödä todella paljon aamupalaa? Paljon nykyistä määrää en pysty syömään, kun mahani tulee helposti täyteen, mutta ehkä sitten pitäisi olla rasvaa enemmän aamupalassa? Mitä tehdään kun tulee kova nälkä, annetaanko vaan mennä ja siedetään nälkää?

Pitkä syömättömyys tekee minulle helposti oksettavan olon. Kärsin muutenkin helposti kuvottavasta olosta. Onko kukaan kärsinyt vastaavasta pidennettyään ruokavälejä?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pitäisikö kokeilla?
ViestiLähetetty: 2011-10-02 17:51:38 
Ottaisitko evääksi pähkinöitä? Söisit aamulla kunnolla ja sitten päivällä pähkinöitä niin jaksaisit iltaruokaan. Ei kovin hyvä idea,mutta et antanut paljon vaihtoehtoja,kun eväät ei kiinnosta.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pitäisikö kokeilla?
ViestiLähetetty: 2011-10-02 19:27:02 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 08:01:01
Viestit: 491
Tarkoitin siis eväillä "oikeaa ruokaa" eli jotain mitä olen tehnyt kotona ja sitten lämmittäisin. Pähkinöitä minulla onkin aina töissä mukana.

Onko idea olla tuo n. 8 h syömättä mitään vai syödä tarvittaessa jotain, esim. pähkinöitä? Minusta oli vähän vaikeaa löytää täältä jonkinlaista "teoriaa" tästä tavasta syödä. Luin tuon Eadesin alusta, mutta siinä puhuttiin vain kokonaisen vuorokauden paastoamisesta.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pitäisikö kokeilla?
ViestiLähetetty: 2011-10-02 20:18:06 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47602
Paikkakunta: HomeSweetHome
Eiköhän tuossa paras ehdotus olisi kokeilu?

Itse söin aika monta vuotta karppinakin töissä lounasta (nojoo, oli se silloin help+ompaakin, talon pienyrittäjän omassa kahviossa kun sai pyytää asioita listan ulkopuoleltakin, ja hän teki muutenkin suein semmoista vanhanaikaista ruokaa), mutta jo vuosia sitten jätin työlounaan pois kokonaan, erikoistilanteita lukuun ottamata. Ja siippa kantaa töihin rehuja, rasvaistalihaa, munia, juustoa ja oliiviöljyä ja tekee niistä itselleen salaatin ties kuinka monetta vuotta. Toisille sopii, kaikille tuskin. Ja lounaan sosiaalinen puoli jää näin tietysti vähemmäksi, mikä ei ole välttämättä niin hyvä juttu...

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pitäisikö kokeilla?
ViestiLähetetty: 2011-10-02 21:12:42 
Poissa
Leijona
Leijona
Avatar

Liittynyt: 2007-04-11 20:57:52
Viestit: 5885
Mä olen jossakin määrin viljavammainen ja näin ollen vältän viljaa kaikissa muodoissaan. En kuitenkaan hylkää työnantajan tarjoamaa lounasta, vaan olen keskustellut asiasta lähiruokalan pitäjän kanssa. Todettiin, että eihän niitä pihvejä ole pakko leivittää. Eikä salaattiin ole pakko laittaa krutonkeja vai mitä ittua ne möhkäleet on. Mutta se perusasia on edelleenkin se, että mitä vähemmän viljaa, niin sen parempi vointi. Jos ei ole fysiologista pakkoa olla ilman, niin aika vähiin ne saa ihan puhumalla ja valitsemalla. Jolloin sen lounaan voi syödä. Meillä on useimmiten lihaa, salaattia, piimää, joista saa koostettua kelvollisen lounaan, joka ei pane silmiä lupsaamaan kovinkaan nopeasti. Suurempi synti olisi syödä hiilarihöttöä ja nukahtaa päätteen ääreen.

Toisaalta eihän warrioorissa mitään vikaa ole. Yksi hyvinkin terveellinen tapa syödä, joten miksi ei sitten niin. Aamupalan kans kyll miettisin, nimittäin ainakin mulla ei oo nälkä klo 11 jos aamiainen jäi väliin, mutta on varmasti, jos syön munakkaan noin kuudelta. Eli homma toimii, jos kroppa hoitaa sen, mutta ei toimi jos ulkoistaa... edes osittain.

_________________
Cats are carnivores.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pitäisikö kokeilla?
ViestiLähetetty: 2011-10-03 05:20:28 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Liittynyt: 2005-04-12 07:05:10
Viestit: 14387
Paikkakunta: Imatra
Mieki sanoin töihi mennes, et täl kertaa en kestä viljoja enää yhtää, enkä roudaa omia eväitä sinne. Kahvin juon kahvina, mut ruoan syön gluteenittomana. Sen verran joutuu kuiteki juoksemaa päivän aikana, et mie tipun, jos en söis mitää.
Ja tää työpätkä ei nyt kauaa kestä täl kertaa.

_________________
Karppi, since 2005 :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pitäisikö kokeilla?
ViestiLähetetty: 2011-10-05 12:38:58 
Poissa
Karpisti
Karpisti
Avatar

Liittynyt: 2006-01-11 14:20:17
Viestit: 3407
Kirsikka68, voisin kertoa tähän oman nykyisen tyylini (ja jokainenhan löytää sen oman juurikin kokeilemalla), eli aamulla syön parin munan munakokkelin voissa paistettuna ja sillä pärjään hyvin vähintään 9-10h (juomana vettä ja teetä, ei mitään välipaloja), ennen kuin syön sitten päivän pääaterian. Eli kahdella aterialla, ilman lounasta. Alunperin lähdin kokeilemaan tuota siksi, etten juuri jaksanut kanneskella eväitä töihin ja toisaalta lounas teki olon aina tukkoiseksi ja väsyneeksi, vaikka olikin karppia. Nälkä saattaa välillä iskeä, mutta se menee helpolla ohi eikä ole sellaista hiilariajan itku-potku-raivari-nälkää :) Viikonloppuisin eli vapaalla noudatan sitten syömistä nälän mukaan, silloinkin mennään yleensä aina kahdella aterialla.

_________________
~Kiiruhda hitaasti~


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pitäisikö kokeilla?
ViestiLähetetty: 2011-10-05 17:02:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 08:01:01
Viestit: 491
Kiitos kommenteista :D

Meillä tosiaan on ruokalassa paljon vaihtoehtoja ja keittiö jopa lupasi, että voisi tehdä minulle viljattoman ruuan. Mutta se menisi niin, että valitsisivat jonkun päivän ruuista (sen mikä on helpoin toteuttaa ilman viljaa) ja välttämättä se olisi sitä mitä haluaisin syödä tai mistä tykkään. Onneksi kuulin juuri pari päivää sitten, että palautteiden vuoksi leivitettyä ruokaa saa olla enää jatkossa kerran kahdessa viikossa entisen kerran viikossa sijaan. Olen inhonnut leivitettyjä juttuja ihan lapsesta saakka jo ennen tätä viljattomuutta ja söisin niin mielelläni sen lihan/broiskun/kalan ilman leivitystä.

Tänään olen ollut kotona flunssan vuoksi ja kokeeksi jätin lounaan väliin. Ruokaväli ei ollut niin pitkä kuin normityöpäivinä, mutta 7 h väli meni ihan hyvin. Yllätyksekseni ei tehnytkään mieli ahmia ihan hulluna klo 16 vaan oikeastaan maha tuli täyteen aika vähästä :shock:

Painonpudotuksellisesti tavoitteena minulla on vain muutaman kilon pudottaminen. Aluksi 1-2 kiloa, jotka ovat tulleet kilpparilääkityksen annostusongelmien vuoksi kesän jälkeen ja sitten ehkä vielä 1-3 kg. Numeroina tavoitteena on nykyisestä 57-58 kg:sta päästä 53-55 kiloon. Pituutta minulla on 160 cm.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pitäisikö kokeilla?
ViestiLähetetty: 2011-10-10 11:16:51 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2009-11-09 14:30:54
Viestit: 37
Mulla toimii hyvin se, etten syö aamupalaa enkä töissä mitään. Ihan laiskuuttani tähän lähdin, kunnen jaksa eväitä tehdä mukaan :lol: Kahvit juon kyllä. Hyvin pärjää vaikka myöhään iltaan syömättä. Alussa kyllä muutaman päivän maha huusi, mutta pähkinöillä pääsi pahimman yli mukavasti. Warriori on mun juttu :)
(Paitsi itavuoroon teen sapuskat mukaan ja syön "aamupalan" 11-12 välissä.)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)