karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:37:00

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Juomisen rytmittäminen
ViestiLähetetty: 2011-04-01 06:51:47 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-11-01 21:35:33
Viestit: 351
Vaikka 19/5-soturointi saattaa hyvinkin sopia minulle, se arveluttaa, jos pitäisi rajoittaa veden juominenkin noihin viiteen ruokailutuntiin. Minulle on aina tuottanut ongelmia saada juotua riittävästi, mutta vesikannullisen tai vissypullon horiminen työpäivän mittaan saattaa sentään jotenkin onnistua. Millaisia kokemuksia tästä on?

_________________
33 v. jojokarppi palaamassa ruotuun. Hyveenä terveet makutottumukset ja liikunnan ilo, paheena laiskuus ja punaviini.
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Juomisen rytmittäminen
ViestiLähetetty: 2011-04-01 08:32:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-09-16 20:11:02
Viestit: 539
Paikkakunta: Turku
:shock: Totta kai vettä saa juoda pitkin päivää, oli sitten paastovaihe tai ei. Ja pitääkin juoda.

Mä oon nimenomaan aina paastovaiheessa juonut älyttömiä määriä vettä, parikin litraa... sitä ei pidä mennä rajoittamaan vain syömisvaiheeseen. :)

_________________
'Good advice is useless; the wise need none and the dull won't listen.'
jonkintyylistä alakarppia elokuusta -06 eteenpäin. BMI 22.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Juomisen rytmittäminen
ViestiLähetetty: 2011-04-01 13:01:28 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Liittynyt: 2005-04-12 07:05:10
Viestit: 14387
Paikkakunta: Imatra
En oo miekää rajottanu juomisia, syömisiä kylläkin...

_________________
Karppi, since 2005 :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Juomisen rytmittäminen
ViestiLähetetty: 2011-04-02 11:54:15 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2010-11-20 12:40:22
Viestit: 8
Paikkakunta: Kaarina
Mä taidan juoda suurimman osan päivittäisestä nesteestä juuri päivällä, tulee aika vauhdilla kyl läpi, mutta saahan sitte kroppa kunnon huuhtelun :D Alan pikkuhiljaa oppimaan eron nälän- ja janontunteessa ja kyllä masu päivisin haluaa pelkkää nestettä, vähintään kaksi litraa tai muuten tulee huono olo.

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Juomisen rytmittäminen
ViestiLähetetty: 2012-10-15 12:48:29 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 06:11:10
Viestit: 396
Olen lähdössä kokeilemaan pätkistä jännityksellä, ja ajattelin kyllä paastovuorokausina kitata rajoituksetta vichyä ja kivennäisvettä. Näin suola- ja kivennäisainetasapainokin pysyy yllä varmasti myös paastovuorokausina. Samaten vitamiini-, kalaöljy- ja magnesium -tablettini aion ottaa joka päivä kuten tavallisestikin.

Mutta ihan 0 kalorin linja siis paastovuorokausina. Saas nähdä miten pärisee. :smt080

_________________
"Move your ass!"


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Juomisen rytmittäminen
ViestiLähetetty: 2013-01-18 14:56:20 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-08-24 18:34:56
Viestit: 54
Paikkakunta: Turku
Paaston aikana saa (ja kuuluu) juoda vettä yms kalorittomia nesteitä. Tietenkin!

_________________
Don't wish for it - work for it!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Juomisen rytmittäminen
ViestiLähetetty: 2013-01-18 17:03:55 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Miksi kumpikaan olisi välttämätöntä, juominen tai juomatta jättäminen?
Ei siihen ole yksiselitteistä ja kaikille sopivaa sääntöä.

*****
Yksi vanha tapa pätkäpaastoilla, ramadan, kieltää sekä syömiset että juomiset päivisin.
Se onnistuu jopa kuumassa ilmanalassa, joten kuvittelisi ettei juomattomuudesta olisi haittaa Suomessakaan.

Toisaalta harvoin juominen voi auttaa, jos haluaa paastolla antaa suolistolle aikaa lepoon ja ylläpitoon,
Jatkuva huuhtelu ei ole tarpeellista, eikä useimmiten edes hyväksi.

*********
Ja sitten taas heikot vatsahapot omaava voi hyvinkin voittaa syömällä ateriansa niukoilla nesteillä,
jottei laimenna mahalaukun sisältöä entisestään. Vanha tapa tämäkin.

Ja tietenkin janoa kannattaa kuunnella - kuten kroppaa muutenkin.
Miedosti suolattu vesi tai vissy ovat turvallisia janonsammuttajia koska vaan.

*****
Vuoden 2006 pätkäpaason kokeilujen jälkeen jäin harvoinsyöjäksi.
Sen jälkeen olen pyrkinyt juomaankin enimmäkseen aterioilla, pelkästään niillä en pärjää.
Siksi juon janooni muulloinkin; en jatkuvasti, mutta tarvittaessa runsaastikin.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Juomisen rytmittäminen
ViestiLähetetty: 2013-01-18 22:59:04 
Poissa
Leijona
Leijona
Avatar

Liittynyt: 2007-04-11 20:57:52
Viestit: 5885
Mulla on edelleen tapana kattoa elsin viimeiset postit. Kamu on kamu :) Mitä kuuluu ystävä. Tämä oli vimonen asiaketju johon olit vastannut ja ylläri sentään on muuten aihe johon joudun kiinnittämään huomiota. Aiemmin en käynyt virtsalla kertaakaan työpaivän aikana. Työpäivän päätteeksi virtsasin myrkyn hajuista keltaista ureaa.

Sitten luin kirjan jos toisenkin ihmisen toiminnasta ja olen näiden jälkeen pyrkinyt virtsaamaan noin 2 litraa päivässä melko väritöntä kusta päivässä. Mun kokoiselle 3 litraakin olis ihan ok. Eli sisäänotettu ei välttämättä ole se juttu, vaan mieluummin se ulospainettu. Se kun kertoo myös sen ravinnossa saadun nesteen....ja kroppaan jääneen ja ....

_________________
Cats are carnivores.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Juomisen rytmittäminen
ViestiLähetetty: 2013-01-19 07:30:12 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Hyvää vuotta 2012, haili o/

Olen itse ollut aina sellainen, jota ei ole tarvinnut erityisesti pyytää juomaan, ja joka on useinkin lähtenyt juomalla korvaamaan tai kompensoimaan niin nälkää, tylsää kuin toimeentarttumattomuuttakin (kahvi, tee, makuvesi; jopa ne laittilimutkin tuli kokeiltua 90-luvulla). Siksi ekat karppimaiset puheet vähintäin kahdesta litrasta päivässä menivät jakeluun ihan ihmettelemättä. Niitä vielä vähän vahvisti yksi oma taapero, joka sai aikoinaan aidon auringonpistoksen ja jonka elektrolyyttitasapaino aikana ennen karppia oli sen verran herkkä, että asiasta piti kantaa huolta (jokamikä ei tarkoittanut hulvatonta juomista, vaan määriltään ja suoloiltaan sopivaa tavaraa, ja sitäkin joutui hemmetisti hakemaan ennenkuin ratkaisu löytyi).

Silti vasta karppilan eri kokeiluissa näihin alkoi tulla jotain omaakin mielipiteentynkää (tää ON hieno paikka!), enkä enää menisi väittämään kovin paljoa sen enempää optimaalisista juomismääristä kuin ulostulevan nesteen optimaalisesta väristäkään. Ei niin etteikö sellaisia yksilötasolla olisi, mutta kun ne näyttävät vaihtelevan. Toisessa päässä on jatkuva ruoansulatuskanavan ärsytys ja laimenevat kehon suolat, toisessa taas kehon kuivuminen ja siitä aiheutuva ikävä olo.

Oma ratkaisu on tällä hetkellä lievästi suolattu kuplavesi kotona ja kuuma vesi tai hyvin laiha tee töissä, joita tulee nautittua janoon ja sosialiseeraukseen (onneksi enää harvoin sisäiseen ärsytykseen). Ihan pelkkää vettä en enää juuri juo, mutta noilla tuntuu selviävän aika hyvin, kun sapuskapuoli muuten on kunnossa. Kai?

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Juomisen rytmittäminen
ViestiLähetetty: 2013-02-02 22:50:37 
Poissa
Leijona
Leijona
Avatar

Liittynyt: 2007-04-11 20:57:52
Viestit: 5885
Tämä on osastossa pätkäpaasto ja siksi sanon yhen. Mä tilasin aikoinaan uutiskirjeen jenkeistä. Se on maksullinen ja mä luulin, että ilamaiseksi ei voi saada kaikkea. Mä opin tosta jenkki sivustosta sen verran, että jos haluaa oppia on parempi kunnioittaa janoa. els on kokeillut, mäkin kokeilin. Juomisesta sen verran, että toi kaks litraa päivässä virtsaa on kovin monella taholla todettu. Se ei heitä paljoa.

_________________
Cats are carnivores.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)