karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 13:39:22

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 164 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 59 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-11-08 12:12:57 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47602
Paikkakunta: HomeSweetHome
Noniin, nyt pätkäpaasto-osion nimeä laajennettiin (kiitos modet!) eli pääsen/joudun aloittamaan lupaamani ketjun nykytyylistäni

Alustus
Kesällä tuli täyteen 7 vuotta karppausta. Ja kesällä tuli täyteen elämäni ensimmäiset 7 vuotta terveihoisena ja tulehduksettomana, vuosikymmeniä keskeytyksettä kevätkesätsyksyttalvet jatkuneen hukkaputken jälkeen.

Jatketaan:
Noista seitsemästä vuodesta ensimmäisen olin rennolla mutta suunnitelmallisella zonella ja viimeisen rennolla mutta suunnitelmallisella warrioorilla. Siinä välissä tuli kokeiltua muun muassa VHH'ta ilman sen kummempia suunnitelmia, kolmen aterian peruskarppia, pätkäpaastoa ja sen sellaisia. Ja noina seitsemänä vuotena 1) laihduin, 2) ylläpidin, 3) lihoin ja 4) laihduin uudestaan. Mutta, mutta: pysyin kaikki nämä vuodet iholtani terveenä ja tulehduksettomana, toisin kuin koskaan ennen millään suositusten mukaisilla makroravinteilla. Ja sivuhuomautuksena jeps, elin ennen tätä karppiaikaa sekä hyvin terveellisesti että nk "tavallisesti" ja joskus jopa melkein vegenä suositusten mukaisella vähärasvaisella ja runsashiilihydraattisella ruoalla. Samoin kyllä, suurimman osan elämästäni olen ollut normaalipainoinen. Ja juuei, en ole ollut suositushiilareilla koskaan iholtani terve tai edes oireeton. Lisäkilot ja pahenevat metaboliset ongelmat tulivat noiden iho-ongelmien päälle samaan aikaan kuin monelle minua geneettisesti terveemmälle suomalaiselle naiselle, eli lastensaannin jälkeen ja keski-iän kynnyksellä. Ja nyt voin jo rauhassa sanoa että minun osaltani syy tuohon oli vain ja ainoastaan suomalaisen tottelevaisesti noudatetuissa ruokasuosituksissa.

Karpista pätkäpaaston ja warrioorin kautta juhlivaksi soturiksi

Elokuusta lähtien eli kahdeksannen vuoden alussa muutin sattumalta (ei kun tarkoituksella mutten itseni takia enkä siis tietoisena kokeiluna) hiukkasen jo vuoden jatkuneen warrioorini syötäviä. Ja tuon muutoksen kunniaksi näytän viimein päässeen "kotiin" eli sellaiseen systeemiin joka ainakin toistaiseksi sopii kropalleni upeasti - ja jota on todella, todella helppo noudattaa. Ja kuin vahingossa näiden viimeisten kuukausien aikana loputkin vanhat vaatteet muuttuivat sopiviksi ja senttimittauksista laskettu suuntaa-antava kehon rasvaprosentti on hiljalleen painunut tuonne 22% tuntumaan - siis tasolle, jota itse pidän oikein sopivana aikuiselle naiselle (jos nyt jokin optimi pitäisi määrittää, mistä en ole ollenkaan varma. Muoti väittää milloin mitäkin, tutkimukset samoin. Muta oli miten oli nyt mahdun äitini ja anoppini vaatteisiin ajalta, jolloin he näyttivät tiimalaseilta ihan ilman silikoneja ja bodypumppia - kuten kovin moni muukin aikalaisensa, kuvista päätellen? Puhun kuitenkin tarkoituksella vaatekoosta ja rasvaprosenteista, koska kiloina maikäläistä on nyt paljon enemmän kuin silloin kun samat vaatteet viimeksi mahtuivat päälle 8))

Laittelen tähän ketjuun hiljalleen tietoja ja kommentteja tästä nykyisestä syömätyylistäni, jos vaikka joku muukin haluaisi kokeilla. Se on muunnos melkein viljatonta, ei-ketogeenista, lähiruokapainotteista, löysäranteista VHH-warriooria, jossa ihan aidosti läträtään luonnonrasvoilla. En anna kerrassaan mitään takuita, että systeemi juuri tällaisena sopisi kenellekään muulle. Mutta ehkä näistä kaikkea muuta kuin salonkikelpoisen saati tiukkapipoisen ateriointityylin kuvauksista löytyy ideoita, joita joku muukin voi käyttää omiin kokeiluihinsa sen itselle hyvän tien löytämiseen.

Otsikossa esiintyvä nimi "juhliva soturi" kuvaa hyvin tämän syksyn henkeä. En ole koskaan ymmärtänyt itsekuria, kieltäymyksiä tai karsimystä jalostavina tekijöinä. Samoin entisenä kroonikkona kuljen paljon mieluummin painovoiman avustamana alamäkeen sen sijaan että punnertaisin menemään painovoimaa vastaan ylämäkeen. Ja lisäksi olen täsmälleen samaa mieltä "Sodankäynnin taidon" kirjoittajan kanssa siinä, että käytännön olosuhteiden hyödynnys tai suorastaan manipulointi on paljon helpompaa kuin puurtaminen, itsekuri tai oman tahdon jatkuva hallinta. Joten tämä on nyt sellaista karppausta jossa juhlat ovat osa elämää, eikä pakollinen paha; jossa itselle sopiva ateriarytmi on ainakin puoli ruokaa; ja jossa arkiruoka (juhlista puhumattakaan) voittaa kirkkaasti repsahdukset ihan ilman itsekuria 8)

terveisin els

Ps. Kenenkään laihdutusneuvojaksi en lähde, kun en sellaista osaa. Mutta jos joku haluaa kysyä jostain erityisestä (joko meikäläisen noudattamasta elintavasta ruokineen, liikuntoineen / tai eri karppityylien pohjalla lojuvista periaatteista / tai jotain ruoka-aineista) niin siitä vaan. Vastaan sen mitä osaan, näiden kokemusten ja runsaiden mutta rajallisten hajatietojeni pohjalta. Muistakaa silti, ettei kenenkään sana tai teoria voita omaa kokemusta. Siksi olette aina itse itsenne tärkeimpiä auttajia.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-08 12:42:15 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2007-08-09 15:05:32
Viestit: 81
aloitteleva soturi tässä kyselee, että kauanko sinulla meni aikaa siihen, että totuit päiväsyömättömyyteen? Tottumisella tarkoitan sitä, että nälkää ei ajattele suurta osaa ajasta.
Muuten on ihan loistava olo ja alan ymmärtää warriorin hehkutusta, mutta kyllä toi nälkä aika usein muistuttaa itsestään. :)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-08 12:58:12 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 8739
Paikkakunta: Torrevieja/Tuusula
Olenpa kuitenkin hyvin kiinnostunut....vaikkakin oma tyyli ollut erilainen....

1) Rasvoista käytän enimmäkseen maito-sellaisia....oliiviöljyy ja kookosta vähän.....
2) Paras rytmi mulle olis aamiainen ja illallinen...( olen luullut että pitää syödä kolmesti...).
Aamiainen voi olla pienikin...esim. pelkkä keitetty muna (melkein pakollinen?), voita ja manteleita
3) Opettelen mättämään raakoja rehuja...opettelen tykkäämään niistä...

So what....olisko mulla aineksia onnistuu tommosella systeemillä?
Viikonloppusin kun normaalistikin ruoka on kaks kertaa päivässä...
Rasvaprosentti on nyt jotain 28, oli pari vuotta sitte 40 :oops:
Vielä mieluusti tiputtasin painoo tonne kuuskytviiden tietämille

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Huhtikuusta 2019 asteittain karnivoriksi Kuva
Kotona!


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-08 14:15:33 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47602
Paikkakunta: HomeSweetHome
Krikri:

En tainnut tehdä sitä noin äkkiseltään 8) Mutta aikoja sitten normiruoalla kokeillut mehupaastot tekivät minulle saman, eli ajattelin silloin ruokaa koko ajan - näin siitä jopa unta... Sellaista en kestäisi enkä suostuisi enää kestämään - mutta se olenkin minä.

Mutta toisaalta, eipä tarvinnutkaan:

- ensiksikin olin ollut VHH'lla jo vuosia ennen näitä karppipaaston kokeiluja. Siksi lihakseni olivat jo tottuneet rasvan polttamiseen (mikä puolestaan helpottaa oleellisesti saatavilla olevien energiavarastojen kestoa: sokerista tulee pulaa, jos koko kroppa käyttää sitä koska kropan sokerivastot ovat aika pienet ja maksa tekee sitä vain rajallisesti. Mutta rasvaa riittää varastoissa päiväkausiksi, kunhan aivot saavat sokerinsa - ja pelkästään aivojen tarpeisiin maksan tuotantokyky jo riittää hyvin)

- toiseksi en alussa edes yrittänyt. Jos tuli nälkä, keitin teetä tai kermakahvit ja söin kourallisen suolapähkinöitä tai vähän voita (manteleilla tai ilman)

- kolmanneksi: se, kenelle tällainen harvoin syönti sopii, on silti yksilöllinen juttu. Jo opiskeluaikana rahapulassa ja kiireessä saatoin sujuvasti jättää aterioita väliin... tapa vain unohtui nopeasti, kun aikaa ja rahaa alkoi riittää kaikkiin aterioihin 8)

- ja sivuhuomautuksena: koko ensimmäisen warrior-vuoden söin tarvittaessa vähän rasvaa ja ennen kaikkea join hulvattomasti pitkin päivää. Ja luulen että jatkuva teen/veden litkintä vain hidasti sopeutumistani. (... muttei se jatkuva litkiminen ole mikään ihme; olen nimittäin niitä, jotka ovat aina kulkeneet kuppi tai lasi kädessä ja närppineet kaikkea tarjolla olevaa, ja maistelleet kaikkea ruokaa valmistaessaan; ja karppejahan kehotetaan aina juomaan riittävästi) Kun sitten huomaamatta vaihdoin tyyliin, jossa "juon" kaksi ateriaa ja sitten syön ja juon pitkin iltaa, mutten edes juo mitään aamu- tai iltapäivällä, homma luiskahti urilleen jokseenkin välittömästi 8)

--> Tämä on vähän niikuin atkinssin induktio, joka sopii toisille, mutta jota tietä en itse olisi koskaan aloittanut karppausta. Voi olla että nälkä menee ohi, jos sitä vain kestää. Tai toisaalta voit totuttautua rasvapolttoon hiljalleen, 2-3 aterian avulla ja kokeilla sitten uudestaan?

Tuulimumma:

Mistäpä tuon tietää, ellei kokeile?

Kahta syömäkertaa voi ihan hyvin kokeilla, siinä missä yhtä tai kolmeakin.

Omasta kasvispuolestani näin sadonkorjuuaikaan:

- Tarvitsen pakosta päivittäin 2-3 dl tuorerehua ihon takia; onko se paljon vai vähän? Juuri nyt se on pääasiassa ituja, porkkanaa, sipulia, kaalia, puolukkasurvosta, hapankaalia, yrttejä, salaattiakin. Porkkana tai kourallinen ituja voi kulua aamulla, muu menee vain ja ainosataan iltaisin.

- Tarvitsen pakosta kypsennettyjä kasviksia, jotta saan rasvakiintiöni täyteen, niin ettei tarvitse pelkkää voita mättää suuhunsa (ainakaan kovin usein 8)). Ne ovat siksi kaikki joko yltiörvaisissa padoissa tai vain runsaassa rasvassa maistuviksi kuullotettuja tuorekasviksia silputtuina (kaalia, sipulia, hapankaalia, porkkanaa, selleriä, persiljaa, lanttua, punajuurta, kurpitsaa...) - joissa sitten voi olla vielä kastikkeena lisää rasvaa. Näitä syön vain ja ainoastaan illalla

- ... ja käytän hedelmiä tms (omenoita, ananasmurskaa, marjoja, taateleita...) vajaan yhden annoksen päivässä, salaatin ja ruoan mausteeksi, siinä missä salaatinkastikkeitakin. Mutta näitä vain ja ainoastaan iltaisin.

Manteleissa ja suolapähkinöissä on niin vähän sekä valkuaista että hiilihydraatteja rasvaan verrattuna, että niitä söin viime vuonna aamulla ja lounaallakin, jos siltä tuntui. Mutta "aterioiden" välille ne eivät kuulu, sen enempää kuin juominenkaan. Paitsi illalla 8)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-08 14:17:14 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 8739
Paikkakunta: Torrevieja/Tuusula
:oops: moka :oops:

Rasvaprosentti on 35.5 :!:

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Huhtikuusta 2019 asteittain karnivoriksi Kuva
Kotona!


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-08 14:23:21 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 8739
Paikkakunta: Torrevieja/Tuusula
els kirjoitti:
"aterioiden" välille ne eivät kuulu, sen enempää kuin juominenkaan. Paitsi illalla 8)


:?: Tarkoitatko, että veden ja saskiankin juominen pitäs keskittää vain "ruoka-aikoihin"

Siis ei semmosta kaikenpäivää lipittämistä, mitä nyt teen :?:

(korjattu quotea--helm-)

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Huhtikuusta 2019 asteittain karnivoriksi Kuva
Kotona!


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-08 14:34:03 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2007-08-09 15:05:32
Viestit: 81
els kirjoitti:
- toiseksi en alussa edes yrittänyt. Jos tuli nälkä, keitin teetä tai kermakahvit ja söin kourallisen suolapähkinöitä tai vähän voita (manteleilla tai ilman)

joo ei tässä nyt ihan ruoatta mennä, 1½ tomaattia oon tänään jo syönyt ja ehkä kohta vähän salaattia. Tää teen litkiminen varmaan tasoittuu jossain vaiheessa, nyt se on tapa saada edes jotain mahantäytettä. Pähkinöitä en oikein uskalla ostaa kun ne ovat juuston kera mun pahimpia "gateway drugeja" eli niistä tulee mielettömät syömishimot.
kiitos vastauksista!


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-08 14:43:13 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47602
Paikkakunta: HomeSweetHome
tuulimumma kirjoitti:
:?: Tarkoitatko, että veden ja saskiankin juominen pitäs keskittää vain "ruoka-aikoihin"

Siis ei semmosta kaikenpäivää lipittämistä, mitä nyt teen :?:

Jep.

Tai siis minulla se toimii näemmä vain näin. Sinusta en tietenkään tiedä 8)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Els, juhliva soturi
ViestiLähetetty: 2007-11-08 14:52:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-01-20 12:58:54
Viestit: 1841
Mielenkiintoinen systeemisi. Omani olisi syo paivalla ja ole syomatta illalla -tyyli.

Paljonko sinulla kuluu kananmunia viikossa suurpiirteisesti? Itse syon niita 7-14 per viikko (ovat isoja), mutta vatsani ei toimi sujuvasti 14 munalla per viikko.
Ja tassa siis toinen voilokki-platraaja.

Mukava lukea teista , joilla oma tyyli on vihdoin loytynyt.

_________________
Karppaus aloitettu v.2007 alussa, 2-3 kk:ssa 1/3 tavoitteesta poissa, loput +20 kg hyvan suunnittelun alla jo 3 vuoden ajan.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-08 15:20:17 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47602
Paikkakunta: HomeSweetHome
Muniako? En välttämättä yhtäkään, mutta useimmiten kai 2-4 viikossa.
Voisi niitä olla paljon enemmänkin, jos ihan erityisesti pitäisin juuri munista.
Tai jos muita kunnollisia valkuaislähteitä ei olisi saatavissa?

Mutta rasvaa kuluu helposti 150g päivässä.
Ja muna olisi toki hyvä ja herkullinen tapa tehdä siitä maistuvaa piilorasvaa, siinä missä kasviksetkin.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-08 16:51:29 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2007-06-09 09:19:50
Viestit: 155
Paljos elsillä menee vettä kurkusta alas päivässä? Lipittelen itse miten sattuu, 2-3 litraa, en ole kyllä ajatellut asiaa edes siltä kannalta että se jotain nälkää pitäisi poissa. Joskus tekee mieli juoda useammin, joskus unohtuu kokonaan.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-08 17:33:10 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47602
Paikkakunta: HomeSweetHome
nekkis kirjoitti:
Paljos elsillä menee vettä kurkusta alas päivässä? Lipittelen itse miten sattuu, 2-3 litraa, en ole kyllä ajatellut asiaa edes siltä kannalta että se jotain nälkää pitäisi poissa. Joskus tekee mieli juoda useammin, joskus unohtuu kokonaan.

Jos uskoisin sielunvaellukseen, niin väittäisin, että olen edellisessä elämässäni ollut kameli, kun juomaan aloittaessa mahassa ei joskus tunnu olevan pohjaa ollenkaan 8)

Eli aamulla menee puolisen litraa vettä tai kuplavettä ja kolmen desin mukillinen maitokermakahvia. Lounaalla kuluu pannullinen hyvin mietoa teetä tai yrttiteetä. Ja illalla juon paljon kaikenlaista (vettä, kuplavettä, kahvia, viiniä, teetä). Yli kaksi litraa nestettä näyttäisi kuluvan kevyesti jopa näin talviaikaan...?


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-09 10:23:33 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47602
Paikkakunta: HomeSweetHome
Laitanko vielä kaloreita ja niiden osuuksia kauhisteltavaksi? 8)
En laske niitä kuin jälkeenpäin, mutta ne jälkikäteen numeroiksi tai tilavuuksiksi laskettuna ruokapäiväni näyttävät useimmiten tällaisilta:

Kaloreita tulee siinä 1800-2200.
- "Ateriakertoja" on päivässä kolme. Niistä kahtena pääasiassa vain juon, paitsi jos on nälkä, kun taas kolmas voi kestää tunteja.
- Oleellista tässä on, että yön, aamupäivän ja iltapäivän ajan ei syödä eikä juoda mitään. Silloin suolisto saa täysrauhaa ja lepoa ja silloin kroppa pääsee itseohjautuvasti hoitamaan energian jakelua. Ja sen se osaa hienosti, ainakin sitten kun se on oppinut rasvapoltolle.
- Käytännössä useampana päivänä viikossa tulee jokin sosiaalinen tarve ... mutta toisaalta, puolikuppia kahvia muutaman kerran viikossa ei kaada hommaa mihinkään, kun kaikki muut naposteluta ja ryyppäilyt ovat poissa.

Mistä ne kalorit ja lautaselliset sitten koostuvat? Katsotaan:

"Makeita sokerikaloreita" eli sokeria hedelmistä, marjoista, hunajasta, fasun sinisestä, likööristä, taateleista, viinistä ynnä muista enintään 10E% (40-60g).
Syödään vain illalla

"Valkuaista" sekalähteistä eli lihasta, munasta, juustoista, maitotuotteista, leikkeleistä, pähkinöistä, siemenistä 10-20 E% eli 40-60g.
Syödään vain "aterioilla"

"Vihanneksia, kasviksia, vähätärkkelyksisiä juureksia, sieniä, yrttejä" rajatta mutta ehdottomasti useampi desi päivässä ja osa aina raakana.
Kun en saa yli puolta kiloa syötyä millään, niin näistä on minun mahdotonta saada edes 5 E% päivän energiasta (eivätkä kaikki nuo kalorit ole suinkaan hiilareita 8))
Syödään vain illalla (mahdollista aamiaisporkkanaa lukuun ottamatta)

"Maitotuotteita, siemeniä ja pähkinöitä" vapaasti.
Syödään vain "aterioilla"

"Rasvaa :smt049 :smt049 " lihasta, leikkeleistä, pannulta kerätyistä ruoanvalmistusrasvoista, voista ja maitotuotteista, lihajalosteista, pähkinöistä tms, öljystäkin vapaasti.
Syödään vain "aterioilla"
:smt049 ... ja rasvan määrää kasvatetaan, jos seuraavana päivänä on päivällä nälkä. Grammoina haitari on yleensä luokkaa 140-200g

Viljaa, perunaa tai mitä vain tiivistä tärkkelystä: Ei päivittäin. Voi maistella annoksen jonkun kerran viikossa, ja silloin tämä vähentää automaattisesti sokerihiilarien määrää (eli ei aiheuta nettomuutosta päivän hiilarigrammoihin)
Syödään vain illalla

Makroiksi laskettuna tuo kokonaisuus on käytännössä ollut yllättävän tarkasti (ja koskaan etukäteen laskematta) luokkaa:
10-15% valkuaista
10-15% hiilareita
70-80% rasvaa
0-10% alkoholia

(Ja jos joku kieltolistaa kaipaa, niin omalleni pääsevät vain
1) teknotranssit ja muut pilatut kasvirasvat;
2) teknosoijat ja muut pilatut kasviperäiset ruoka-aineet;
3) keinomakeutteet ja muut synteettiset aromilisät ja
4) ... ja ruokatavarat, joissa on näitä
Noista saa helpolla ja halvalla aikaan jalosteita, jotka onneksi jo maistuvatkin niin pahoilta, etteivät houkuta.
Kyseinen lista tiputtaa ostoskoristani mm melkein kaikki kasvirasvatuotteet, koko joukon "maitotiskistä", useimmat pakasteet, useimmat leivonnaiset, useimmat puolivalmisteet, monet makkarat ja useimmat säilykkeet. Mistä syystä välteltäviä riittää marketin hyllyillä metritolkulla, kun taas aitoa ja kunnollista joutuu etsimällä etsimään, jos ei käytä vain tuoretiskeja. Tai no pitäisi varmaan olla kiitollinen, että ostettavaa ylipäätään löytyy vielä, ja ihan tavallisesta kaupasta?)


/Muoks korjattu hiilari ja valkuaismäärät Finelin pistokokeiden mukaisiksi; tarkistukset syksyltä ja tammikuusta 2008
Ja tarkennettu kieltolistaa

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-09 10:33:46 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 8739
Paikkakunta: Torrevieja/Tuusula
Vaikuttaa ihmemaalta mun 1200-1400 kaloriin verrattuna :roll:

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Huhtikuusta 2019 asteittain karnivoriksi Kuva
Kotona!


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-09 10:36:47 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47602
Paikkakunta: HomeSweetHome
Ja niille, jotka miettivät, miten tämä tämä suhtautuu muihin ruokasuunnitelmiin niin kerrottakoon että

"juhliva soturi" on täyttä VHH'ta, muttei alakarppia

"juhliva soturi" kävisi vielä makroiltaan ylläpito-atkinssiksi, ylläpito-zoneksi tai ehkä heikkiläksi (sitä en tunne yhtä hyvin), mutta sen ruoka-ainevalinnat ja ruokailujen jaksotus ovat selvästi erilaisia.

"juhliva soturi" on sokeri-, valkuais- ja kasvispolitiikaltaan täysin virallisten suositusten mukaista ruokaa...
...Mutta kun siinä on rasvaa, niin se on tietysti samalla myös IHAN väärin ja tappavaa...
... ja koska rasva on VÄÄRIN, ei kenenkään tarvitse koskaan tai missään selittää, miksi tämä olisi vaarallista - vaikka miten näin tulehdukset pysyvät poissa, sokeri- että lipidiarvot ovat kaikki hienoja ja paljon terveiden suomalaisten tavisten keskitasoa parempia. Ja vaikka nuo ovat vain lisäboonusta - ja pikkujuttuja kroonisen allergian katoamisen rinnalla. Sitä puolestaan ei ole koskaan korjattu vain virallisilla sokereilla, valkuaisilla ja kasviksilla - eikä edes lääkkeillä. Kun ei osata 8)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-09 10:44:29 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47602
Paikkakunta: HomeSweetHome
tuulimumma kirjoitti:
Vaikuttaa ihmemaalta mun 1200-1400 kaloriin verrattuna :roll:

Yhden sortin ihmemaa se onkin 8)

Mutta, mutta, se VHH'n metabolinen ero toimii parhaimmillaan tämän tyyppisellä ruokasuunnitelmalla (ja täyspaastoväleillä ja karppiintuneella kropalla). Minkä lisäksi liiasta rasvasta päästään helposti eroon, kunhan sen syönti jaksotetaan yhteen.

Ja tämä on paljon, paljon mukavampaa niille, joille se sopii, kun ei tule säästöliekkiä...
Mutta - kokeilematta sen sopivuutta on vaikeaa testata.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-09 10:51:55 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47602
Paikkakunta: HomeSweetHome
Tuulimummalle jatkokysymys:

Monenako päivänä olet vaikka viimeisen kahden kuun aikana poikennut suunnitelmistasi (juhlan tai "repsun" tai kivun/säryn tai vain väsymyksen) takia?

Kokonaisuutena tuo meikäläisen kokeilu näyttää tomivan, koska
- siinä jokainen juhlakin on vain osa sallittua syömistä.
- siinä jokapäiväiset makeat näyttävät poistavan kaikki repsuntarpeet...
- sen pystyy toteuttamaan jopa kiireessä ja kaaoksessa


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-09 14:17:44 
Poissa
sisukarppi
sisukarppi

Liittynyt: 2005-03-24 12:26:48
Viestit: 6190
Paikkakunta: Hesa
Kuule Els, mun ukkoni syö suunnilleen samoin. Se aluksi pudotti 15 kg alakarpilla ja nyttemmin niin ettei syö aamuisin kuin hyvin pienen annoksen partista ja kupin kahvia ja sitten vasta illalla tuossa 19 aikoihin varsinaisen päivällisen, sitten se menee tunnin kävelylle koiran kanssa ja kun palaa niin ottaa juustoa ja lasin punkkua ja pari hedelmää ja muutaman lasillisen vettä. Hänelle tuntuu tuo rytmi sopivan. Olen sitä yrittänyt itsekin mutta nyt kun olen sairaslomalla niin tuo jääkaappi on liian lähellä ja tulee iltapäivällä heitettyä muutama metukan siivu tai jotain muuta rasvaista hampaisiin. Sitten syömme vasta siis illalla.
Mulla on hieman hankalampaa sillä joudun ottamaan tietyt lääkkeet tiettyyn aikaan aterian yhteydessä, joten yritän ne ottaa esim. metukan kanssa. Mutta tarkoitus olisi päästä tuohon samaan rytmiin ukkelin kanssa. Hän ainakin pitää siitä että voi syödä illalla suht. vapaasti eikä paino nouse, hänellä oisi vielä viitisen kiloa pudotettavaa, mutta tiivistymistä on tapahtunut varmaan kymmenen kilon verran kun kaikki vaatteet ja kalliit puvut ovat aivan liian suuria. 8)
Niin ja jatkoksi: ruokana menee lihaa, kalaa, kanaa erilailla haudutettuina ja paistettuina sekä vihanneksia keitettynä ja raakana. Ei mitään viljatuotteita. LIhat ostamme marinoimattomina. Olo on paljon parempi meillä kummallakin.

_________________
16 vuotta karppilassa!
Hetki hetkeltä eteenpäin!


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-09 16:30:06 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47602
Paikkakunta: HomeSweetHome
Hei grasu ja kiva kuulla tuosta! Oma puolisoni syö vähän tuohon tyyliin...

Laitoin oman alustukseni tänne näkyville siksi, että se toimii nyt niin kovin helposti ja vaivattomasti... mutta myös siksi, että muistelin kuulleeni harvaan syöjistä usean kertaa karpeissakin, vuosien kuluessa. Tämmöiset pienemmät vähemmistöt vaan jäävät kovin helposti kokonaan valtavirran alle, vaikka miten ne pääsuunnatkin vaihtelevat vuosien, keskustelijoiden ja muodin myötä.

Hyvää jatkoa teille!
/Muoks. tällä kertaa vain typoja :oops:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-09 16:39:26 
Poissa
sisukarppi
sisukarppi

Liittynyt: 2005-03-24 12:26:48
Viestit: 6190
Paikkakunta: Hesa
Niin ja lisäys vielä että kun aloitin karppauksen niin heti alkuun puoessa vuodessa putosi tollainen 15 kg sekä minulta että siis tuolta mieheltä.
Mulla toi paino on noussut tämän sairastelun mukana viitisen kiloa, mutta tarkoitus on saada seuraavat 10 kg poistettua tämän talven aikana. Silti olen tiivistynyt aika mukavasti vaikka tuo paino onkin ylempi.

Kiitos Els kannustuksesta, täytyy vielä tarkentaa noita syömisiä, mutta uskon että toi rytmi on aika hyvä.
Tosi kiva kun laitoit nuo omat kertomuksesi niin mekin saamme lisävahvistusta omalle tyylillemme. :lol: :wink:

_________________
16 vuotta karppilassa!
Hetki hetkeltä eteenpäin!


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 164 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 59 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)