karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2018-05-22 21:38:59

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2018-01-05 13:15:49 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Onkohan otsikko liian pitkä?

Olen nyt jonkin verran törmännyt 16/8h rytmitykseen, eli 16h paastoa ja syömisen aikaikkuna 8h. Mutta kaikki tekstit ovat olleet kovin lyhyitä tai käytetty kuntosalitreenaamisen ja heidän ravintosuositusten mukaisissa yhteyksissä (jotka ei kiinnosta), ja haluaisin ymmärtää tätä metodia hieman paremmin, tai lähinnä kai juuri tuon mitä otsikkoonkin laitoin.. että miksi juuri 16 tuntia paastoa? Autofagia kiinnostaa myös, mutta ulkomaankielet ja tieteellinen teksti on kovin vaikea selkoista. Osaako täällä joku vinkata hyvää selkokielistä kirjaa tai internetsivustoa aiheesta? Tai kertoa itse? Onko 16 tuntia minimi vai maksimi? Saako suuremmat terveyshyödyt jos paastoaakin joka päivä 19 tai 20 tuntia? Laihduttamisen kannalta tämä asia ei kiinnosta, mutta vastustuskyvyn paraneminen ja kehon uusiutumisen/paranemisen kannalta kyllä. Itselläni on astmaa ja allergioita (eläinten aiheuttamaa), joihin ihmekyllä kuvittelen saavani jotain apua paastoamalla :mrgreen:

:smt100

ViestiLähetetty: 2018-01-05 14:18:46 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ei sellaista yhtä parasta taida olla edes olemassa :)

Autofagia (eli simppelisti sanottuna se, että kroppa alkaa käyttää kudosvarastojaan tehokkaammin hyväkseen) nappaa päälle jo yön aikana. 12 tuntia, 24 tuntia, 36 tuntia, päiviä, kuukausia... kaikki ne optimoivat kudosten käyttöä ravinnoksi. Silloin kun se toimii kropan eduksi, sisuksista siivottava turha on peräisisin jostain muualta kuin vaikkapa ohutsuolen seinämistä tai aivokudoksesta... josta puolestaan aletaan "siivota" tavaraa tarpeettomana pitemmän nälkiintymisen aikana; ja joo, olen tavannut sellaisen(kin) ihmisen irl. Oli varmaan ketoosissaan onnellinen elämänsä loppuun saakka, ja kulki itse valitsemaansa polkua valonsyöjänä, mutta optimaalisuus on sitten jo toinen juttu.

Terveellisyyden osalta paastossakin paljon riippuu siitä a) mitä syö, b) miten syö ja sen lisäksi vielä siitä, c) mitä oma pää kestää. Nälkä on ihka oikea ja fysiologisesti tärkeä viesti keholta, että jossain tarvitaan jotain. Sitä ei kannata ainakaan vähätellä eikä ole aina fiksua yrittää hallita sitä pelkän mielen voimalla.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2018-01-09 13:26:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Optimaalisuudesta puhuttaessa hyvä muistaa sekin, että kolmen päivän, eli noin 72 tunnin jälkeen keho alkaa säätämään energiankulutusta pienemmäksi, eli ainakaan sen pitempään ei kannattane paastota.

ViestiLähetetty: 2018-01-09 17:05:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Muistaakseni Phinney varoittelee jo parin vuorokauden paastosta. Alkaa kuulemma jo pilkkoa pienessä määrin proteiineja (lihaksia).
Tässä, kohdasta 1:10:30
https://www.youtube.com/watch?v=Qk0U006YZ2w

ViestiLähetetty: 2018-01-10 15:32:21 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kiitos kaikille kommenteista, vaikka en saanutkaan yksiselitteistä tai selkeää vastausta :smt048

Ja ymmärrän sen kyllä, mun aivot ei vaan taivu kaikkien eri mahdollisuuksien ja osatekijöiden huomioimiseen ja niistä oikeanlaisten johtopäätösten vetämiseen. Mutta siis, ilmeisesti asia ole ihan niin yksioikoista kuin ehkä kuvittelin ja vähintäänkin toivoin! Eikä paaston hyödytkään siten täysin varmat. Ehkä pitää vaan jättää asia hautumaan ja antaa sen ajan kanssa muotoutua.

Tällä hetkellä siis itse kokeilen tuota 16:8 rytmitystä. Se ei tunnu mitenkään vaikealta, vaan sujuu oikein luanikkaasti. Taitaa olla vaan taas niin pinnassa (kuoleman)sairauden pelko, että siksi haluaisi ohjeet omaksi mielenrauhaksi, että kun teet näin, niin teet parhaasi pysyäksesi terveenä :? Vaan eipä tässä elämässä koskaan takeita saa 8)

Edelleen kyllä luen mielelläni lisää kommenteja, jos joku sellaisen haluaa tänne kirjoittaa.

Ja Phinneyn luentoihin mun on ollutkin juuri tarkoitus perehtyä, vielä en vain ole ehtinyt!

ViestiLähetetty: 2018-01-10 17:20:50 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

En tiedä saatko selkeää vastausta mutta Dr. Jason Fung puhuu myös paljon pätkäpaastosta. Hänellä on oma blogi myös, ja hän on yksi dietdoctor.com sivuston asiantuntijalääkäreistä. Lisäksi hänen videoitaan löytyy paljon Youtubesta.

ViestiLähetetty: 2018-01-11 12:30:37 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

River kirjoitti:

Hei kiitos tästä! :smt023

ViestiLähetetty: 2018-05-08 08:20:21 
Poissa
sintti
sintti

Jason Fungin puolesta minäkin liputan, paljon selkokielisiä ohjeita. Sekä DietDoktorin sivuilla että tuubissa.

ViestiLähetetty: 2018-05-09 22:04:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jason Fungin juttuja lueskellut ja pätkäpaastolla olen 19h paastoa yöaika mukaanlukien. Hyvin sujuu.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00