karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2019-07-17 23:50:31

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2019-06-17 14:38:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5262
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
"Kun käytät hiilareita tässä järjestyksessä, niiden välttelyyn ei ole mitään syytä – katso esimerkkiannokset"

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000006145609.html

Järjestys on sinänsä ehkä kohtuullinen, mutta miksi pitäisi syödä mitään muuta kuin ryhmää 1, sekä ryhmää 2 poislukien ne hedelmät, joista jo apinatkin saavat tyypin 2 diabetesta?

Lainaa:
Suosi hiilihydraattien lähteitä seuraavassa järjestyksessä:
1. Vihannekset ja juurekset eri muodoissa (poislukien peruna ja bataatti)

2. Marjat ja 1–2 hedelmää päivässä

Edellä mainitut lähteet 1.–2. sopivat kaikille ja niitä tulisi nauttia runsaasti päivittäin.

3. Ravinteikkaat, hiilaripitoiset vaihtoehdot: kvinoa, tattari, kaura, ruis, ohra, linssit, 100 % kauraleipä, proteiinipitoiset papupastat

Jos liikut jonkin verran, sisällytä päivään myös 1–2 annosta näitä hiilihydraatinlähteitä.

4. Täysjyväriisi, peruna, bataatti, täysjyväpasta, banaani

Paljon liikkuvan tai muuten hyvin aktiivisen kannattaa täydentää hiilihydraattien saantia 3. ja 4. kohtien lähteillä lähes jokaisella aterialla.

5. Lisättyä sokeria sisältävät tuotteet, kuten karkit, limsat, sokeroidut jogurtit ja rahkat, hedelmäsokerilla makeutetut kivennäisvedet, leivonnaiset ja jäätelö

Käytä näitä harvakseltaan erikoistilanteissa, kuten juhlissa, tai pieninä annoksina 1–2 kertaa viikossa. Mitä enemmän ja tehokkaammin liikut, sitä enemmän se antaa vapauksia myös kohdan 5. hiilarinlähteiden kanssa. Suosi kuitenkin silti aina ensisijaisesti kohtien 1.–4. lähteitä.


Tämäkö alla olevako muka ei aiheuttaisi ongelmia?

Lainaa:
Tältä voisi näyttää keskivertonaisen päivän hiilihydraattimäärät:

Aamupalalla viipale kauraleipää ja 1,5 dl marjoja
Lounaalla 250 g uunijuureksia ja omena
Välipalalla appelsiini
Päivällisellä 100 g papupastaa (proteiinit tulevat samasta) tai ¾ dl (kuivamitta) kvinoaa tai täysjyväriisiä
Iltapalalla kaurapuuro, jossa 1 dl hiutaleita ja lisäksi 1,5 dl marjoja


Vähän veikkaan, että tältäkin foorumilta löytyy jokunen nainen joka on keskiverto tyypin 2 diabeetikko ja osaa kertoa ihan heti sokerimittarinsa avustuksella, että taatusti tulee niitä ongelmia...

Ja vielä: Tuossa on VIISI ruokailukertaa. Miksi? No sen vuoksi että sokeripolttoisen on pakko syödä muutaman tunnin välein... :?

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-06-17 18:25:51 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 40537
Paikkakunta: AlwaysComingHome
^^ Mitäköhän muuta se nainen saisi syödä? Tuo on jo kiusallisen lähellä kituilua.
... vaan kukapa iltiksen lukija lähtisi laskemaan ylläpitokaloreitaan

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-06-17 18:48:36 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 63518
Lainaa:
hedelmäsokerilla makeutetut kivennäisvedet


Mä en edes tiennyt että tommosiakin on! :shock:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-06-17 21:56:15 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2014-02-07 20:02:51
Viestit: 255
Toisinsyöjä kirjoitti:
...
Lainaa:
Tältä voisi näyttää keskivertonaisen päivän hiilihydraattimäärät:

Aamupalalla viipale kauraleipää ja 1,5 dl marjoja
Lounaalla 250 g uunijuureksia ja omena
Välipalalla appelsiini
Päivällisellä 100 g papupastaa (proteiinit tulevat samasta) tai ¾ dl (kuivamitta) kvinoaa tai täysjyväriisiä
Iltapalalla kaurapuuro, jossa 1 dl hiutaleita ja lisäksi 1,5 dl marjoja

...


Tässä on vain 3 annosta täysjyväleipää/vastaavaa viljaa!
Faktat on jäänyt kirjoittajalta tarkastamatta: Naisten kuuluu nauttia 6 annosta/vrk.

Marjat ovat varmaan terveellisiä, mutta riittääkö niitä kaikille?

Ohjeessa yksi ihminen syö 3 dl marjoja/vrk, se tekee noin 110 litraa/ vuosi
Jos 5 miljoonaa suomalaista syö 110 litrtaa/ vuosi, se tekee yli 500 000 000 litraa marjoja/vuosi. Eli 500 miljoonaa litraa.

Nyt suomalaiset syövät marjoja ehkä 17 kg/vuosi, mikä lienee litroissa 35 - 50 litraa/vuosi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-06-18 22:43:44 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2018-08-24 21:30:31
Viestit: 430
Toisinsyöjä kirjoitti:
Lainaa:
hedelmäsokerilla makeutetut kivennäisvedet


Greda Carpo kirjoitti:
Lainaa:
hedelmäsokerilla makeutetut kivennäisvedet


Mä en edes tiennyt että tommosiakin on! :shock:


Höh siis ihan tosi, piti googlettaa

SOK
Lainaa:
Kivennäisvesiä voidaan maustaa tai makeuttaa eri tavoin tai niihin lisätään vitamiineja ja hivenaineita. Makuvesiin lisätään usein hiilihapon lisäksi raikkaita marjojen ja hedelmien aromeja. Mehuvesien korkeat energiamäärät saattavat yllättää, mutta niitä voi käyttää virvoitusjuomia kevyempinä vaihtoehtoina. Sokerin ja hedelmähappojen aiheuttamien happohyökkäysten määrää hampaille voi vähentää nauttimalla juomat ruokailun yhteydessä.
https://yhteishyva.fi/ruoka-ja-reseptit ... cle-411415


K
Lainaa:
Pirkka Aurinkohedelmä Sinkki+E 1,5l
vesi, hedelmäsokeri, hiilidioksidi, aromit, happamuudensäätöaine (E330), säilöntäaine (E211), hapettumisenestoaine (E300), väri (E120), E-vitamiini, sinkkisitraatti
Ravintosisältö per 100g/100ml RDA
Energia 52 kJ / 12 kcal
Rasva 0 g
josta tyydyttynyttä 0 g
Hiilihydraatit 3 g
josta sokereita 3 g


Bonaqua Vita Granaattiomena-Mustikka
Lainaa:
Vesi, hedelmäsokeri, mehu tiivisteestä (granaattiomena 1%, mustikka 1%), mineraali (magnesiumkloridi), happamuudensäätöaine ( sitruunahappo, omenahappo, natriumsitraatti), silöntäaine (E202), luontainen aromi, vitamiinit (niasiini, pantoteenihappo, B6), porkkana-ja mustikkatiiviste, ginseng-uute
Bonaqua Vita Granaattiomena-Mustikka
Ravintosisältö per 100g/100ml RDA
Energia 60 kJ / 14 kcal
Rasva 0 g
Hiilihydraatit 3,6 g
josta sokereita 3,6 g


Onhan noita 0 hiilarisiakin, mua harmitta eniten ihan normaalin veden etsiminen noiden joukosta en nyt juuri noita noita ole maistanut, veges se minusta, edes vahingossa, mutta erehdyksissä jotain kirkaan värisiä makuvesiä ostellut, karseen makusia mutta että maksamyrkkyä laitetaan vesiin ja myydän kovaan hintaan oli mulle täysin uutta, mä kelasin vaan että ne myy jotain kierrätys vettä ja paha maku pitää peitellä.

_________________
Centimo 80 Aviation


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-06-18 22:56:23 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 63518
Itse juon joko vettä tai itse tehtyä kuplavettä, mutta jos ostaisin kaupasta tai ravintolassa kivennäisvettä ostaisin klassista vissyä, siinä kun on suolaakin.

Energiajuomat ja makuvedet on semmoisia etten ole koskaan vaivautunut edes maistamaan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-06-19 15:17:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 1985
Mä kiistelen mun teinin kans siitä että kuuluuko iltapala normaaliin ravitsemukseen. Oon yrittäny sanoo et pitää syödä oikeeta ruokaa niin paljon ettei tartte iltapalaa. Teini on sitä et mä laiminlyön häntä ja et iltapala kuuluu syödä :(


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-06-20 09:13:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5262
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Tuota, kasvuiässä sitä syö ihan järkyttäviä määriä, uskoisin ettei karppaus välttämätä muuta asiaa kuin vähän.

Ikävuoden 13-14 aikana kasvoin yhdessä vuodessa pituutta 12 senttimetriä. Tuon vuoden ruokailut näyttivät suht tällaisilta: aamulla söin aamiaisella noin 6-8 leipäpalaa runsain voi-, makkara- ja juustopäällyksin, koulussa söin kukkuraisen lautasellisen mitä nyt sitten ruokalistalla olikaan, koulusta palattua iltapäivällä lisää voileipiä, mahdollisesti myös hedelmiä, vanhempien kotiin palattua päivällinen ja sitten illan aikana vielä 2-3 kertaa lisää ruokaa jääkaapista, voileipiä ja hedelmiä yleensä.

Voi toki olla, että karppiruualla olisi tippunut tuosta 1-2 välipalaa pois, viljaahan tuossa toki oli paljon, mutta niin myös oikeaa voita leivällä (meillä ei 1970-luvullakaan margariineja harrastettu) ja paljon niitä päällyksiä. Samoin päivällinen oli oikeaa kunnolla kokattua huomattavan lihapitoista kotiruokaa (meillä kokkasi isä). Jos on kova kasvupyrähdys meneillään, se ateriatahtikin on silloin vähän tavallista tiuhempi.

(Jos taas ei ja ylimääräistä rasvaa teiniltä löytyy, niin sitten toki iltapala voi hyvinkin olla turha.)

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)