karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 11:31:29

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2018-04-26 16:51:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1788
Aika tavallista tuubaa, mutta onneksi kommentointi sentään on käynnistynyt järjen äänellä:

http://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/ ... 2_we.shtml

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-27 09:45:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
On järjetöntä joo. Vahtaan itse niitä lektiinejä joista minun kroppani ei tykkää ja siedätyshoidon poistuminen on osoittanut että kannattaa: Jos tomaatista tulee parissa tunnissa vesiripuli, niin on selvää että kroppa ei pidä siitä. Ja plasebosta ei voi olla kyse, koska erään tuollaisen kerran jälkeen tutkin vasta jälkikäteen asiaa tarkemmin ja vasta sitten löytyi se, että tomaattipyrettähän siinä ruuassa kuitenkin lopulta oli. Kookos on minulla toinen tällainen ja sianliha on kolmas.

Toisaalta: Tomaatin lektiinit joista minun kroppani ei pidä, myös tappavat yhden nimenomaisen silmätulehdusmikrobin (en nyt muista, löytyy kun googlailee tarpeeksi) helposti, eli raaka tomaatinviipale hauteeksi silmälle tai tuoretta tomaattimehua silmään, niin kyseinen mikrobi lähtee suit sait. Ja tämä on kovaa tiedettä: se lektiinien juttu on se, että monenlaisella elävällä olennolla, niin ihmissolulla kuin mikrobillakin, voi olla pinnan proteiinirakenteita joihin lektiini sopii kuin avain lukkoon ja kiinnittyy siihen. Siihen se silmätulehduspöpö kuolee ja se on luultavasti myös syy siihen, miksi kroppani ajaa tomaatin välittömästi ulos systeemistä runsaalla vesiripulilla.

Mutta kun vain tietyt lektiinit ovat ikäviä tietyille yksilöille, niin lektiinitön ruokavalio on typerä ja lisäksi lähes mahdoton. Että selittämätön ruokaepäsopivuus, eli reaktiot johonkin mistä satavarmasti tietää että ei ole sille allerginen (minulla nuo kaikki kolme edellämainittua), niin sellaiselle voi hyvinkin selityksenä olla lektiini.

Mutta kaikkien niiden välttely on vähän kuin ei söisi mitään kasviksia sen vuoksi että tomaatti ei sovi.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-27 13:01:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Tomaattipyre ruoassa tosiaan tuottaa itsellekin vesiripulin, mutta tomaatti sellaisenaan ei.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-27 13:07:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Minulla on nyt monsteriantibiootin jälkeen klassinen tomaattiallergia, josta ennen ei ollut merkkiäkään: huulia kutittaa, suuhun tulee pieniä haavoja, taiveihottumaa. En nyt sitten syö tomaattia. Viipale fermentoitua vihreää tomaattia ei aiheuttanut ongelmaa, aika näyttää, totunko takaisin.

Juttua en lue, jos idea on se, että kaikkia lektiinejä on vältettävä, pitäisi varmaan muuttaa Kuuhun ja elää valolla ja vedellä.

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-27 13:08:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Tomaatti on vaan todella ärsyttävä vältettävä kun tuntuu että sitä tungetaan ihan joka paikkaan. Esim iso osa muuten sisällysluetteloltaan kelvollisista (=ei paljoa lisäaineita eikä lisättyä sokeria) chilikastikkeista diskaantuu tomaatin vuoksi. Se on V***U chilikastike, miksi siinä pitää olla ollenkaan tomaattia?

Ravintolassa joutuu olemaan menun suhteen myös tarkka, mutta enpä niissä kovin usein kyllä syökään, tänä vuonna ei vielä kertaakaan.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-27 13:19:22 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18409
Paikkakunta: Jämtland
Minä jouduin lopettamaan aamukahvista kookosöljyn kun aloin saamaan ihottumaa ja kokeilemaan että mistä se voisi johtua, minullahan on aika suppea tuo mitä raaka-aineita käytän, joten helppoa kokeilla ja muutamassa päivässä alkoivat oireet vähentyä, nyt on aamukahvissa vain voita. Kookosöljyä olen käyttänyt koko karppausajan ja vasta nyt tuli tuo reaktio eli varmaan kannattaa myös lektiinit ottaa huomioon jos alkaa oireilla.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-27 13:26:07 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93463
Lainaa:
Se on V***U chilikastike, miksi siinä pitää olla ollenkaan tomaattia?


Laimentamaan? Lisäämään massaa? Ehkä vois laittaa paprikaa sen sijaan t.j.s.p. ?

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-27 13:26:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Karppaajana minun on ollut helpompi löytää yksittäisiä epäsopivia ruoka-aineita, koska ateriat ovat muuttuneet yksinkertaisemmiksi - siis ihan erillisten raaka-aineiden määrä per ruoka -ja hyvin vähän mitään tulee syötyä mitä ei itse ole tehnyt. Tästä syystä suht kaikki mitä syön on niin hyvin sopivaa ja kun siedätyshoitoa ei ole ne reaktiot epäsopiviin ovat niin selkeitä, että asia on tosi helppoa huomata.

Kookos on toinen ärsyttävyys, jota tungetaan joka paikkaan: Muuten hyvä prossasuklaa voi diskautua sillä, että siinä on käytetty kookossokeria (= saadaan kookoksen kukinnoista).
Kerran erehdyin ostamaan levyn lukematta tarkasti ja sitten luulin viikon että olen tulossa kipeäksi, kun joka aamu oli kurkku arka ja kuumeinen olo.

Vihdoin tajusin tarkistaa uuden suklaalevyn josta olin joka ilta pari palaa syönyt ja siellähän se kookossokeri pönötti. Lahjoitin lopun levyn työkavereille ja kurkunarkuus/kuumeinen olo loppui siihen.

Lektiinien aiheuttamat oireetkaan eivät siis ole ainakaan minulla yksiselitteisesti ruuansulatukseen liittyviä, vaikka useimmiten kyllä ovat: sianliha = närästys, tomaatti = ripuli.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-27 13:28:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Greda Carpo kirjoitti:
Lainaa:
Se on V***U chilikastike, miksi siinä pitää olla ollenkaan tomaattia?


Laimentamaan? Lisäämään massaa? Ehkä vois laittaa paprikaa sen sijaan t.j.s.p. ?


Luultavasti joko laimentamaan, mutta ehkä myös tuomaan makua, tomaatti ON hyvänmakuinen ja söisin sitä oikein mielelläni jos vaan voisin.

Olen nyt pari kertaa tehnyt fathead-pizzaa ja siihen löysin korvaajan, josta tulee edes hieman tomaattimainen fiilis: Prismassa oli lisäaineetonta kreikkalaista etikkasäilöttyä paahdettua paprikaa. Sitä kun silppusin pizzaan ja käytin sen lientä fathead-pizzapohjan nesteenä, niin tuli kiva vähän tomaatinkaltainen säväys.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-27 13:39:02 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18409
Paikkakunta: Jämtland
Lektiineistä on ollut aika paljon juttuja viime aikoina ja niissä puhutaan siitä että ne aiheuttavat vuotavaa suolta eli pääsevät verenkiertoon, sillä ne voivat aiheuttaa noita muitakin oireita kuin vatsaongelmia. Mutta tosiaan yksilöllistä.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-27 13:44:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Nosiis, lektiinit ovat asia joita kroppa itse tuottaa ja käyttää mm. määrittämään sitä miten solut kiinnittyvät toisiinsa ja kai myös joihinkin viestintäjuttuihin. Eli kropan itse tuottamat lektiinit ovat hyödyllisiä ja välttämättömiä.

Sen vuoksi hankaluuksia tulee sitten JOS sinne elimistöön tulee ruuassa lektiinejä, jotka ovat niin samankaltaisia kuin juuri sen yksilöllisen kropan omat, että pääsevät kiinnittymään soluihin ja agglutinoimaan niitä.

Vehnänalkion agglutiniini on yksi tunnetuimipia ja se on myös insuliini-imitaattori, eli kiinnittyy insuliinireseptoreihin.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-27 13:52:31 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93463
mlv kirjoitti:
Lektiineistä on ollut aika paljon juttuja viime aikoina ja niissä puhutaan siitä että ne aiheuttavat vuotavaa suolta eli pääsevät verenkiertoon, sillä ne voivat aiheuttaa noita muitakin oireita kuin vatsaongelmia. Mutta tosiaan yksilöllistä.

Mistähän tuon sitten huomaa? Siis itse.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-27 13:56:47 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18409
Paikkakunta: Jämtland
Toisinsyöjä tietää enemmän noista lektiineistä, mutta minä epäilisin tuollaisiin autoimmuunijuttuihin liittyväksi eli minulle esimerkiksi tuo vähitellen kehittynyt ihottuma kertoi että joku juttu nyt pielessä ja siksi aloin testailemaan ja aloitinkin kookosöljystä kun se ei kaikille tosiaan sovi. Kilppari, astma jne vaikka voihan siellä olla allergioitakin.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-27 14:23:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Jos lektiini vahingoittaa suolta, suoli alkaa vuotaa ja silloin kuten aina suolen vuotaessa tulevat peliin myös autoimmuunionglmat erillisenä ongelmana.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-27 17:31:45 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93463
Anteeksi kun jankutan, mutta miten sen vuotavan suolen huomaa itse?

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-27 17:46:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1788
Greda Carpo kirjoitti:
Anteeksi kun jankutan, mutta miten sen vuotavan suolen huomaa itse?


Vuotava suoli taitaa vuotaa molempiin suuntiin, eli suoleen kertyy nestettä. Vuotavan suolen yksi oire on lisäksi inflammaatio (matala-asteinen tulehdus). Nyt tietysti pitää muistaa sekin, että vuotavalla suolella on muistaakseni ihan lääketieteellinen määritelmä, ja Toisinsyöjä kirjoittaa pikemminkin suolen lisääntyneestä permibiliteetistä (vrt. allergia vs. yliherkkyys).

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-27 18:32:54 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18409
Paikkakunta: Jämtland
Tuossa on minusta ihann hyvää juttua, tosin englanniksi, onhan täällä karppilassakin puhuttu useammassa yhteydessä tuosta https://draxe.com/7-signs-symptoms-you-have-leaky-gut/.

Kropassahan on nuo suojarakennelmat eli vaikka iho, suolen pinnassa sellaiset tiiviit välit, joista pääsee sisälle vain määrätyn kokoiset molekyylit ja sitten on vielä esimerkiksi aivoja suojaamassa veri/aivoeste koska aivot nyt ovat niin tärkeät ihmisille. Siksi esimerkiksi aurinkovoiteissa markkinoidut nanokemikaalit ovat tehokkaita, mutta ne ohittavat ihon suojabarriäärin ja taitavat olla osasyyllisiä ihosyöpien yleistymiseen.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-27 19:08:25 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93463
Mä jo itsekin googlettelin.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)