karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 06:39:38

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2018-04-18 14:50:06 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29217
Lancet julkaisi äskettäin epidemiologisen tutkimuksen, jossa päädyttiin väittämään, että alkoholin kulutuksen nykyiset riskirajat, jotka kylläkin vaihtelevat maittain, olisivat liian korkeat.

http://www.thelancet.com/journals/lance ... 40-6736(18)30134-X/fulltext

Uutistoimisto Duodecim tietenkin teki siitä jutun:

https://www.duodecim.fi/2018/04/17/alko ... -kaytolla/

Tutkimus on täyttä kuraa. Sen ruotimiseen ei kuitenkaan tarvitse tuhlata aikaa, sillä se on ruodittu perusteellisesti täällä:

https://www.acsh.org/news/2018/04/13/ne ... lame-12839

Lainaa:
Alcohol is bad again. Sometimes, epidemiologists tell us it's good, but today, they're telling us it's bad. What else is bad? The study that arrived at that conclusion.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-19 09:03:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Muttamutta: Kyllä se alkoholi loppujen lopuksi on ihan kuten lisätty sokerikin, eli ei millään tavoin välttämätön ravintoaine.

Tosin jos se tuottaa pienillä määrillä suurta mielihyvää, niin sillä sitten ON terveysvaikutuksia ihan vaan sen mielihyvän ansiosta.
Ja tuli myös mieleen, että jos jostain epämääräisestä "kohtuukäytöstä" puhutaan, niin voi hyvin olla että alkoholin kohtuukäyttö on paljon vähemmän epäterveellistä kuin sokerin kohtuukäyttö. Meinaan kun se yksi virvoitusjuoma päivässä nosti sitä T2D riskiä jokin hirmuisen prosentin, jota nyt en ulkoa muista.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-19 11:27:42 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93462
Eikös alkoholi lasketa nautintoaineeksi? Vai onko enää tuollaista luokittelua?

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-19 11:33:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Kaikki mitä suuhun laittaa on MYÖS ravintoa, nauttipa siitä tahi ei.

Minä näen alkoholin ja sokerin molemmat nautintoaineina, siis verrattuna välttämättömään ravintoon, mutta kyllä ne silti ihan sen saman ruuansulatusprosessin käyvät läpi, kuin vaikka nyt pihvi salaatilla.

Jos siinä on kaloreita, se on ravintoaine.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-19 12:10:39 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93462
Oooo! Sis vesi on nautintoaine, kun kai on kaloritonta? Siitä tykkäänkin enempi kuin alkoholista! Huomattavasti enempi. :D

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-19 12:24:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Ja kun janoinen juo lasillisen vettä, niin aivojen mielihyväkeskus palkitsee kyllä siitä. Että nautinnossakin löytyy. :D

Minä hämmästyksekseni huomasin - tuli joululahjaksi pullo punkkua, jota yleensä en juo - että punkku on hyvää ruuan seassa. Ja sitten kun pannuruokaani sitä punkkua lorautan, niin sen nimenomaisen ruuan kanssa sitten pikkutilkka (neljänneslasillinen) viiniä maistuu myös hyvältä sitä ruokaa syödessä. Yksi punkkupullo tuotti 4 kpl aterioita viinitilkan kera. Mutta mielenkään ei tulisi juoda sitä punkkua muuten kuin punkulla maustetun aterian lisukkeena. Nojoo, pihvin kanssa ravintolassa menee myös.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-19 13:14:21 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93462
Mä sain joululahjaksi sekä punkkua, että valkkaria. Saa nähdä saisinko valkkaria juotua vappuna, kun silloin "kuuluis". Punkku on juotu, en muista minkä/kenen kanssa. Valkkaria jos juon, niin sekoitan siihenkin joko vettä tai kuplavettä. On se vesi vaan!

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-19 13:25:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Antiikin aikoihin oltiin sitä mieltä, että sekoittamattoman - siis vedellä laimentamattoman - viinin juomisesta tulee hulluksi. Että on sinulla ainakin sitten mielenterveys turvassa sen valkkarin kanssa. :D

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-19 14:08:21 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93462
:mrgreen: Eikä ehkäpä tarvitse miettiä niitä riskirajoja. Välillä oon useamman kuukauden ottamatta, sit saataan ottaa useamman kerran/kk. Lääkärit meinaa tulla hulluiks mun kanssa, kun ne kysyy montako krt viikossa käytän alkoholia. :mrgreen: Ja vastaan todellakin etten välttämättä kertaakaan. Kaipa ne saunakaljat pitäis vetää pitsan kanssa jotta kävis kansalaisesta. :roll:

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-19 14:11:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Minä revittelin pääsiäisenä kahdella pullolla yhden tähden jaloviinaa - 4 cl pulloilla nimittäin. :D

Yhdestä tähdestä ei ole kivankokoista pikkupulloa, vain pahanmkuisesta kolmesta tähdestä on, siksi kaksi tuollaista pikkuista. Ja ovat muuten tismalleen puolen litran jallupullon muotoisia, eli jos haluaisi tehdä kuvaelman ryyppäävästä nukesta, niin sopisivat hyvin siihen.

Intouduin moiseen tajuttuani että edelliset snapsit, muutaman, olin ottanut loppiaisena.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)