karppaus.info
http://karppaus.info/forum/

Mustajoella riittää taikatemppuja
http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=36&t=79194
Sivu 1/1

Julkaisija:  Yhden miehen komitea [ 2018-01-11 21:44:41 ]
Viestin otsikko:  Mustajoella riittää taikatemppuja

..yksi niistä on keittojen syöminen kiinteän ruuan asemasta. Vitsi varmaan. Voiko kukaan tänä päivänäaikuisen oikeasti uskoa tällaiseen volymetria-hömppään?

http://www.perttimustajoki.fi/keittojen-taikatemppu/

Kukaan kokeillut?

Julkaisija:  Mohmelo [ 2018-01-11 22:11:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Mustajoella riittää taikatemppuja

Litra vettä, puoli kiloa voita, porkkanaviipaletta ja muuta sellaista rehua ja 23% jauhelihaa, niin kyllä siitä hyvä soppa syntyy. Els taitaa myös keitellä niitä luuliemiään

Julkaisija:  mattila [ 2018-01-11 22:50:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Mustajoella riittää taikatemppuja

Noh, siis, keiton syöminen vähentää kyseisen ruokailun energiamäärää. Kurkkasin viitattujen tutkimusten abstraktit, ja ainakaan niiden pohjalta ei voi millään muotoa tehdä minkäänlaisia (muita) johtopäätöksiä. Yhden päivän aikana toki näytti siltä, että sopansyöjät saivat sata (siis 100!) kaloria vähemmän kuin ei-sopansyöjät, sillä päivällisellä ei kompensoitu tuota massiivista vajetta. Toisaalta millään tavalla ei mitattu sitä, miten tämä vaikutti kulutukseen sinä päivänä tai syömisiin seuraavana päivänä, eikä myöskään vaikutusta painoon mitattu.

Lainaa:
Esimerkiksi Burgundin-padan tiheys on 115 kcal


Minun burgundilaisessani ei kyllä tasan varmasti ole.

Julkaisija:  Greda Carpo [ 2018-01-12 02:16:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Mustajoella riittää taikatemppuja

Toi energiatiheys on hänen yks keppihevonen. Moni täällä kirjoittaa ettei tule keitosta kylläiseksi. Tunnen myös ihmisiä, jotka metsästää keitosta kaikki sattumat. :lol: Itse syön talviaikaan keittoja, koska ne lämmittävät, mutta minun keittoni ovat "energiatiheitä".

Julkaisija:  els [ 2018-01-12 08:10:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Mustajoella riittää taikatemppuja

Mohmelo kirjoitti:
Litra vettä, puoli kiloa voita, porkkanaviipaletta ja muuta sellaista rehua ja 23% jauhelihaa, niin kyllä siitä hyvä soppa syntyy. Els taitaa myös keitellä niitä luuliemiään

Joo, keitosta saa kyllä ihan hemmetin hyvää ruokaa vaikka päivän ainoaksi ateriaksi :smt049

Luuliemiborssi, aitohernekeitto, paksu ihana siskonmakkarasoppa jamitäniitänytolikaan
Pienellekin lautaselle saisi niistä kivutta tuhat tosimaukasta kaloria, ja sitten vielä juotavat ja jälkkärit...

Julkaisija:  NiilinKaimaani [ 2018-01-12 08:58:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Mustajoella riittää taikatemppuja

Greda Carpo kirjoitti:
Toi energiatiheys on hänen yks keppihevonen... :lol: Itse syön talviaikaan keittoja, koska ne lämmittävät, mutta minun keittoni ovat "energiatiheitä".

:lol: Mun keittoni ovat kans. Niistä tulee kylläinen ja lämmin olo. Jos ne jäähdyttää, pinnalle kertyy puolen sentin ihana rasvakerros ja muutakin tiheyttä sopasta löytyy, ei pelkkää vesiluirua. Olisikin järjetöntä syödä ruokaa, joka ei ravitse (siis näin yltäkylläisyyden aikana, kun voi valita).

Julkaisija:  Toisinsyöjä [ 2018-01-12 10:27:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Mustajoella riittää taikatemppuja

Nosiis, karppaus runsaalla rasvalla on tehnyt sen että en pysty syömään kovinkaan paljoa ruokaa kerralla, seisovista pöydistä ei enää kannata maksaa kun ei pysty syömään koko rahan edestä - tilanne. Niinpä ruuan on oltava huomattavan energiatiheää, jotta saan tarvitut kalorit rasvakahveista ja kahdesta ateriasta päivässä.

Joskus kun on tullut luuliemikeitosta luiden laadun vuoksi vähän tavallista vähärasvaisempi, niin hetken olen pöydässä ihmetellyt mikä on vikana kun ei oikein maistu ja tajuttuani asian korjasin sitten tilanteen veistämällä kunnon siivun voita lautaselle keiton sekaan, heti alkoi maistua paremmin. :D

Energiatiheä ja ravinnetiheä: Ne ovat juuri ne tavoitesanat kun pohdin mitä söisin.

Julkaisija:  Shemhamforash [ 2018-01-12 10:38:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Mustajoella riittää taikatemppuja

Nää VT-taikatemput on aina yhtä epä-älyllisiä: näin huijaat kehoasi, jotta voisit huijata sitä lisää.

Julkaisija:  Arvo Morkkis [ 2018-01-12 11:32:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Mustajoella riittää taikatemppuja

Ei noita meidän soppia juuri kukaan ole jaksanut yhtä kulhollista enempää kerralla, puolitoista menee jos on kova nälkä. Eikä leivän perään kysellä, reseptin kylläkin :)

Edit. Enkä usko, että häränhäntäliemen tai läskihernesopan tai voilla korjatun kanakeiton kohdalla toteutuisi edes sadan kalorin pudotus muunlaiseen ateriaan verrattuna, ehkä jopa päinvastoin. Jos vaje uhkaa, kannattaa lisätä smetanaa!

Julkaisija:  mattila [ 2018-01-12 11:56:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Mustajoella riittää taikatemppuja

Toisinsyöjä kirjoitti:
Energiatiheä ja ravinnetiheä: Ne ovat juuri ne tavoitesanat kun pohdin mitä söisin.


Tasan sama. Pari kertaa päivässä kun syö, niin ei voi syödä jotain 40kcal/100g.

Julkaisija:  artoheikki [ 2018-01-12 17:21:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Mustajoella riittää taikatemppuja

Myskikurpitsakeitto on hyvää ja ravitsevaa. Näin eläkeläiselle riittävästi aiankin joskus.

Julkaisija:  Shemhamforash [ 2018-01-13 22:03:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Mustajoella riittää taikatemppuja

Pidemmin Mustajoen älyttömyyksistä: http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/laakari-toivoo-kaloriturvallisia-ruokakauppoja-sailyta-suklaa-ja-sipsit-vaatekaapissa/781593/

Lainaa:
Lääkäri toivoo ka­lo­ri­tur­val­li­sia ruokakauppoja – säilytä suklaa ja sipsit vaatekaapissa

Vähäkalorisia ruokia kannattaa pitää näkyvimmillä paikoilla.

Hedelmät, vihannekset ja terveelliset välipalat voi sijoittaa jääkaappiin etualalle ja ylähyllyille, mieluiten valmiiksi annospaloiksi pilkottuna. Näin niitä tulee napsittua helpommin. Tässä jääkaapissa leikkeleet, juustot ja jogurtit ja muut energiapitoiset ruoat ovat näkösällä ja sopivasti käden ulottuvilla.
Vähäkalorisia ruokia kannattaa pitää näkyvimmillä paikoilla.
KOTIMAA 13.1.2018 18:32 SILJA AITOAHO

Hedelmät, vihannekset ja terveelliset välipalat voi sijoittaa jääkaappiin etualalle ja ylähyllyille, mieluiten valmiiksi annospaloiksi pilkottuna. Näin niitä tulee napsittua helpommin. KUVA: Teija Soini
Katse kiinnittyy syötäviin asioihin. Siksi näkösälle kannattaa asettaa terveellistä ruokaa. Erikoislääkäri Pertti Mustajoki piilottaisi herkut vaatekaappiin.
Ylimääräistä rasvakudosta voi kehittyä ainoastaan silloin, kun ihminen saa pitkän ajan kuluessa enemmän kaloreita kuin elimistö tarvitsee, sanoo eläkkeellä oleva hormoni- ja aineenvaihduntasairauksien erikoislääkäri Pertti Mustajoki. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta silti yli puolet suomalaisista aikuisista on ylipainoisia.

Miksi painonhallinta on niin vaikeaa?

Mustajoen mukaan olennainen syy on se, että ihminen kiinnittää huomionsa automaattisesti syötäviin asioihin. Siksi näköaistia kannattaa huijata ja nostaa esiin hedelmiä ja kasviksia epäterveellisten herkkujen sijaan.

Pyysimme Mustajokea vastaamaan painonhallintaa koskeviin kysymyksiin.

Miksi ihmisten on vaikea syödä vain sen verran kuin kuluttaa?

- Taustalla vaikuttaa fysiologiamme, mahalaukkumme ja ruokahalun säätely, jotka toimivat edelleen samoin kuin kivikaudella, siis aikana, jolloin kaikki ruoka hankittiin luonnosta keräilemällä ja metsästämällä. Niissä oloissa elimistö virittyi estämään aliravitsemusta, eikä lihomiselle kehittynyt mitään pidäkkeitä.


Tässä jääkaapissa leikkeleet, juustot ja jogurtit ja muut energiapitoiset ruoat ovat näkösällä ja sopivasti käden ulottuvilla.
- Siihen aikaan oli edullista syödä liikaa silloin, kun ruokaa oli tarjolla runsaasti ja lihoa muutama kilo. Se auttoi selviämään niukkojen aikojen yli.

- Tällä fysiologialla pärjättiin vielä aika hyvin 50 vuotta sitten, mutta sen jälkeen ruokien tarjonta ja herkullisten naposteltavien määrä on moninkertaistunut. Kun liikkuu nykyajan ruokamarketissa, ymmärtää miksi niukkoihin oloihin tottunut elimistömme tankkaa helposti liikaa kaloreita.

Kuvat herkullisista ruoista ovat näkyvillä kaikkialla. Millainen ongelma tämä on painonhallinnan kannalta?

- Jo pelkät kuvat voivat herättää halun syödä, mutta vielä suurempi ongelma on se, että herkullisia ruokia näkee niin usein. Ruokakauppojen lisäksi niitä myydään kioskeissa ja monissa aivan muita tavaroita myyvien kauppojen kassoilla. Kaloreiden kannalta energiapitoiset ruoat ja sokeripitoiset juomat ovat kaikkein pahimmat.

Olet Painonhallinta - kirjoituksia ylipainosta -blogissasi visioinut, millainen olisi kaloriturvallinen ruokakauppa. Miten sellainen hyödyttäisi painonhallinnassa?

- Kaloriturvallisia ruokakauppoja ei ole vielä olemassa, mutta toivottavasti niitä on tulevaisuudessa. Niissä mitään ruokia ei kiellettäisi, mutta makeisia, keksejä, perunalastuja, juustopalloja ja sokerijuomia myytäisiin erikseen näille tuotteille varatulla alueella. Siellä liikkuessaan asiakas tietäisi, että näitä elintarvikkeita ei tarvita elämiseen ja että niitä on syytä käyttää vain satunnaisesti.

- Koska isot pakkaus- ja annoskoot ovat oleellinen syy liikakaloreiden saantiin, kaloriturvallisessa ruokakaupassa pakkaukset olisivat normaalikokoisia.

Millainen olisi kaloriturvallinen jääkaappi?

- Tutkijoiden tekemät syömiskokeet osoittavat, että herkullisen ruoan ja juoman näkeminen houkuttelee syömään. Siksi lihottavat ja energiatiheät ruoat kannattaa säilyttää jääkaapissa muiden tuotteiden takana.

- Makkaroiden ja juustojen sijaan näkyvimmille paikoille kannattaisi sijoittaa vähäkalorisia ruokia ja sokeripitoisten juomien sijaan vesipulloja.


Mitä muuta kotona kannattaisi ottaa huomioon? Pitääkö herkut nostaa ylähyllylle mahdollisimman hankalaan paikkaan?

- Keittiössä ja olohuoneessa kannattaa noudattaa samaa periaatetta kuin jääkaapin kohdalla. Hyvin kaloripitoisia herkkuja, kuten suklaata, karkkia, perunalastuja ja keksejä, ei tule pitää jatkuvasti näkyvillä. Oikea paikka säilyttää näitä tuotteita on keittiön kaapin ylähyllyllä. Vielä turvallisempi paikka on vaatekaapissa paitapinon takana. Näköruoka-vaikutusta kannattaa käyttää hyväksi hedelmissä, jotka auttavat painonhallinnassa. Niitä pitäisi säilyttää mahdollisimman näkyvällä paikalla keskellä pöytää.

Miten kannattaisi toimia, jos haluaa pudottaa painoaan?

- Syömisen huomattava rajoittaminen eli ryhtyminen laihtumisdieetille ei ole hyvä tapa, koska alkumenestyksen jälkeen paino nousee takaisin. Se ei johdu siitä, että laihduttaja olisi tavallista heikkotahtoisempi, vaan siitä, että kaikilla tahdonvoima väsyy, aivan kuten lihas. Parempi tapa on tehdä sellaisia muutoksia ruokavalintoihin, että voi syödä itsensä kohtuullisen kylläiseksi aiempaa vähemmillä kaloreilla.


- Se on mahdollista, kun vähentää sokeripitoisia juomia, välttää suuria annoksia, käyttää lautasmallia sekä lisää hedelmiä ja marjoja. Myös edellä mainitut keinot vähentää houkutuksia auttavat.

Miksi kalorien laskeminen on turhaa?

- Jatkuvaa kaloreiden laskemista ei kukaan jaksa kovin pitkään. Toinen ja tärkeämpi syy on se, että saatu tulos on todennäköisesti reilusti pielessä, ja väärä tulos johtaa vääriin toimenpiteisiin.

- Olen tavannut ylipainoisia ihmisiä, jotka kertovat laskujensa perusteella saavansa energiaa vain 1200 kilokaloria päivässä ja jotka päättelevät, että heidän aineenvaihduntansa on pielessä. Todellisuudessa he kuluttivat tuplasti enemmän.


"Makkaroiden ja juustojen sijaan näkyvimmille paikoille kannattaa sijoittaa vähäkalorisia ruokia."

PERTTI MUSTAJOKI
Näin syöt helpommin terveellisesti
Suosi näitä
Hedelmät

: Hedelmät ovat terveellisiä ja niiden syönti on suotuisaa painonhallinnan kannalta.

Vihannekset

: Kun vihannekset asettaa esiin houkuttelevasti, niitä tulee naposteltua.

Tee valmiiksi

: Terveellisiä välipaloja syö todennäköisemmin, jos ne ovat esillä valmiina annoksina.

Vältä näitä
Mehut

: Hedelmämehuissa on paljon kaloreita, mutta ne eivät lisää kylläisyyden tunnetta.

Einekset

: Lihapullia napsii helposti suoraan pakkauksesta, mutta niissä on viidennes rasvaa.

Piilota

: Keksit ovat kaloripitoisia herkkuja, joita kannattaa säilyttää kaapissa piilossa.


Olen wanhanaikainen ja pidän taikatempuista vain sirkuksessa, joten itse syön säännöllisesti kahdesti päivässä itseni täyteen erittäin energia- ja ravinnetiheää eläinrasvaruokaa.

Julkaisija:  Arvo Morkkis [ 2018-01-14 16:55:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Mustajoella riittää taikatemppuja

^huh huh :shock:

"Hei olen P. Mustajoki, en lupaa että laihdut näillä ohjeilla, mutta ainakin saat suhteesi ruokaan todella veikeesti vinoon, ja samalla altistat mahdolliset perheenjäsenesikin syömishäiriökäyttäytymiselle!

Onko alkoholin kanssa vaikeaa? Tuliko jouluna tavaksi lipittää punkkua ja naukkailla likööriä? Ei hätää, osta talo täyteen viinaa ja jemmaa pullot vissyn taakse jääkaappiin, vaatekaappeihin, halkopinoon, shampoon tai pyykkipulverin varjoon kylppäriin. Näin vältyt kiusaukselta.

P.S. myös heroiini ja hasis kannattaa kietoa vaikka puhtaisiin kalsareihin ja jemmata ihan laatikon perälle."

Julkaisija:  Greda Carpo [ 2018-01-15 02:46:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Mustajoella riittää taikatemppuja

reps :lol: :lol: :lol:

Julkaisija:  mattila [ 2018-01-15 15:33:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Mustajoella riittää taikatemppuja

Mustajoki jos sanoisi tuon vähän järkevämmin, niin tuossa olisi jopa ihan hyvä pointti muuten. Että tämmöinen "automaattinen syöminen" on se, mikä helposti lihottaa. Vaihtoehto ei tietenkään ole syödä banaania keksin sijaan, vaan olla syömättä. Jossain määrin kyse on siitä, että viralliserheellisellä ruokavaliolla houkutus on suurempi (puhumattakaan Mustajoen "syö kaloritonta 'ruokaa'" -idealla), kun nälkä iskee, mutta ei minulla ainakaan runsashiilihydraattisellakaan ravinnolla nälkä ole se syy, minkä takia saattaisin syödä ylimääräistä. Enimmäkseen kuitenkin siitä automatiikasta: jos joku tuo pullan tarjolle, niin ihmiset syövät pullan sen suurempia ajattelematta.

Sen sijaan en oikein usko, että suklaan piilottaminen paitapinon taakse auttaa. Siitä tulee jopa vielä haluttavampaa, kun siinä on kielletyn hedelmän leima. Sillä toki saa kivasti kieroutuneen suhteen ruokaan, kuten A.M. yllä totesikin.

Apropoo kaloriturvalliset ruokakaupat = myydään roskaa vain "omilla alueillaan". Tällaisiahan on jo olemassa: jättää vain ne keskikäytävät väliin. Seiniltä löytyy oikea ruoka.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/