Apteekin hyllyltä (Yliopiston apteekin asiakaslehti) lehdessä (sivulta 39 alkaen) on juttu suomalaisesta superruuasta, kuten marjoista ja täysjyväviljoista:
http://www.digipaper.fi/apteekinhyllylta/67385/Olen ihan samaa mieltä, että monet marjamme ja sienemme ovat ihan hyvä vaihtoehto verrattuna moniin ulkomailta tuotuihin "superruokiin", mutta tuota viljojen hehkutusta en oikein jaksa käsittää:
"Ruis on ravintoaineiden ja monien terveyttä edistävien yhdisteiden aarrearkku. Se on suomalaisten tärkein ravintokuidun lähde. Ylipäänsä ilman täysjyväviljaa ei saataisi riittävästi kuitua, joka on ehdoton normaalille vatsantoiminnalle."
Tuon viimeisen lauseen mukaan me viljaa välttelevät karppaajat olemme tosi pulassa, kun kasviksista ei saa riittävästi kuitua... (Niin, minähän kävin sillä asialla vain 6 kertaa päivässä kun käytin viljoja ja nyt viljattomalla homma hoituu kerran päivässä. Tuohan lienee hirvittävää ummetusta, vain 1/6 entisestä vatsan toiminnasta

)
Tämä sama asia on laittanut minut huokailemaan, kun luen juuri Keliakia -kirjaa (Duodecim & Keliakialiitto 2007). Tein kirjassa olleen kuitutestin ja ja sain aivan "surkeat" pisteet ja kehoituksen lisätä äkkiä kuituja lisää ruokavaliooni. Olen kiinnostunut keliakia-asioista, sillä vatsani ei kestä viljoja enää, silti minulta ei toistaiseksi ole löydetty keliakiaa, vaikka esim. isälläni on se ja minulla on sille altistava geeni. Kirjan ja isältäni kuulema valistus kun ehdottaa keliaakikolle suuria määriä gluteenittomia viljoja sen sijaan, että ehdottaisi viljatonta ruokavaliota. No, testin takaahan löytyi paitsi Keliakialiitto, niin myös Leipätiedotus

Ai niin, meinasi unohtua, samaisessa lehdessä on vakituiseen aina Pertti Mustajoen kolumni. Tällä kertaa (s. 69) hän pohtii vitkastelua, eli miksi vaikka tupakoitsija lykkää lopettamista tai "tuskin kukaan ylipainoinen haluaa olla lihava". Hän ehdottaa pieniä muutoksia kerrallaan, kuten "painonhallinnassa se voisi merkitä, että teen vain yhden muutoksen, vaihdan kevytmaidon ja jogurtin rasvattomaksi. Kun se onnistuu, vuorossa on seuraava muutos, esimerkiksi lähden kokeilemaan lautasmallia".