karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2023-12-08 10:52:04

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-06-03 12:53:37 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Apteekin hyllyltä (Yliopiston apteekin asiakaslehti) lehdessä (sivulta 39 alkaen) on juttu suomalaisesta superruuasta, kuten marjoista ja täysjyväviljoista:

http://www.digipaper.fi/apteekinhyllylta/67385/

Olen ihan samaa mieltä, että monet marjamme ja sienemme ovat ihan hyvä vaihtoehto verrattuna moniin ulkomailta tuotuihin "superruokiin", mutta tuota viljojen hehkutusta en oikein jaksa käsittää:

"Ruis on ravintoaineiden ja monien terveyttä edistävien yhdisteiden aarrearkku. Se on suomalaisten tärkein ravintokuidun lähde. Ylipäänsä ilman täysjyväviljaa ei saataisi riittävästi kuitua, joka on ehdoton normaalille vatsantoiminnalle."

Tuon viimeisen lauseen mukaan me viljaa välttelevät karppaajat olemme tosi pulassa, kun kasviksista ei saa riittävästi kuitua... (Niin, minähän kävin sillä asialla vain 6 kertaa päivässä kun käytin viljoja ja nyt viljattomalla homma hoituu kerran päivässä. Tuohan lienee hirvittävää ummetusta, vain 1/6 entisestä vatsan toiminnasta :mrgreen: )

Tämä sama asia on laittanut minut huokailemaan, kun luen juuri Keliakia -kirjaa (Duodecim & Keliakialiitto 2007). Tein kirjassa olleen kuitutestin ja ja sain aivan "surkeat" pisteet ja kehoituksen lisätä äkkiä kuituja lisää ruokavaliooni. Olen kiinnostunut keliakia-asioista, sillä vatsani ei kestä viljoja enää, silti minulta ei toistaiseksi ole löydetty keliakiaa, vaikka esim. isälläni on se ja minulla on sille altistava geeni. Kirjan ja isältäni kuulema valistus kun ehdottaa keliaakikolle suuria määriä gluteenittomia viljoja sen sijaan, että ehdottaisi viljatonta ruokavaliota. No, testin takaahan löytyi paitsi Keliakialiitto, niin myös Leipätiedotus :roll:

Ai niin, meinasi unohtua, samaisessa lehdessä on vakituiseen aina Pertti Mustajoen kolumni. Tällä kertaa (s. 69) hän pohtii vitkastelua, eli miksi vaikka tupakoitsija lykkää lopettamista tai "tuskin kukaan ylipainoinen haluaa olla lihava". Hän ehdottaa pieniä muutoksia kerrallaan, kuten "painonhallinnassa se voisi merkitä, että teen vain yhden muutoksen, vaihdan kevytmaidon ja jogurtin rasvattomaksi. Kun se onnistuu, vuorossa on seuraava muutos, esimerkiksi lähden kokeilemaan lautasmallia".

:shock: :shock:

ViestiLähetetty: 2011-07-28 10:43:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kirsikka68 kirjoitti:
Ai niin, meinasi unohtua, samaisessa lehdessä on vakituiseen aina Pertti Mustajoen kolumni. Tällä kertaa (s. 69) hän pohtii vitkastelua, eli miksi vaikka tupakoitsija lykkää lopettamista tai "tuskin kukaan ylipainoinen haluaa olla lihava". Hän ehdottaa pieniä muutoksia kerrallaan, kuten "painonhallinnassa se voisi merkitä, että teen vain yhden muutoksen, vaihdan kevytmaidon ja jogurtin rasvattomaksi. Kun se onnistuu, vuorossa on seuraava muutos, esimerkiksi lähden kokeilemaan lautasmallia"
Just noin mä tein ja se toimii. Tein vain YHDEN muutoksen. Jätin hiilarit pois.

ViestiLähetetty: 2011-07-28 10:53:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei kyllä mun mielestä mitään järkeä Mustajoen suosituksissa... Joku aika sitten oli BTW jossain iltalehdessä, että Mustajoella itsellä on sepelvaltimotauti. Joku kirjoitti iltalehden keskustelupalstalla http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/s ... p?t=425219

Lainaa:
"Mitä, minullako sepelvaltimotauti?"

Otsikoi tänään Iltalehti ja jatkaa: "Terveetkään elämäntavat eivät välttämättä suojaa sydän- ja verisuonitaudeilta. Sen sai järkytyksekseen kokea terveellisten elämäntapojen puolestapuhuja ja lääkäri Pertti Mustajoki"

Pertti Mustajokihan on Pekka Puskan ohella Suomen tunnetuimpia vähärasvaisen, runsashiilihydraattisen ja margariineja sisältävän ruokavalion puolestapuhujia sekä samalla vähähiilihydraattisen ja runsasrasvaisen (VHH) ruokavalion väsymätön vastustaja.

Iltalehti jatkaa että tutkimuksissa löytyi vaivojen syy: "Sentin pätkällä sepelvaltimoa oli kaventuma, joka tukki 90 prosenttia suonesta. Kaventuma voi syntyä kun suonen kolesterolikertymän pinta repeää ja siihen kasvaa verihyytymä. Suoneen tehtiin samaan aikaan pallolaajennus, suonen sisään laitettiin ohut rakennetta tukeva verkko, ja potilas pääsi kahden päivän kuluttua kotiin."

" Sairastuminen olli sattumaa ja huonoa arpaonnea, josta ei voi valittaa. Kuitenkin minulla oli onnea, josta ei voi valittaa. Kuitenkin minulla oli onnea, koska on täysin mahdollista kuolla ensimmäiseen sydänkohtaukseen" sanoo Pertti Mustajoki.

Onkohan se ihan vain sattumaa ja huonoa arpaonnea jos noudattaa runsashiilihydraattista ruokavaliota joka sisältää pehmeitä margariinirasvoja ja saa kohtauksen. Juurihan on julkistettu tutkimuksia joissa todetaan ettei eläinrasvoilla ole mitään yhteyttä sydänsairauksiin.

ViestiLähetetty: 2011-07-28 11:06:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Piru pitää huolen omistaan :twisted: Oiskohan toi hiilaripiru sille isolla pahalle jotakin sukua :evil:

ViestiLähetetty: 2011-07-29 21:18:19 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

ViestiLähetetty: 2011-07-30 20:41:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Itse olen tullut siihen tulokseen, että monet terveysongelmat ihmisillä johtuvat stressistä. Sydänsairauksien ja stressin yhteys on tiedetty jo pidemmän aikaa, mutta uudempien tutkimuksien perusteella stressi saattaa olla merkittävä osatekijä myös immunologisten sairauksien (kuten astma) synnyssä.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00