karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-25 21:08:27

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 130 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 7 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-11-11 09:56:44 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18459
Paikkakunta: Jämtland
Minulla on lämmöt nousseet ja kilpparioireet vähitellen parantuneet ihan ketogeenisella viljoja ja goitrogeeneja vältellen. Jodia ja seleeniä olen käyttänyt hieman kuurimuotoisesti. Norjalaisen Sofie Hexebergin ohjeistus on ainakin täällä auttanut.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-11 09:57:40 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47653
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Arille: Muistathan että Brillalla on jo D2 eli sokerimetabolia rikki?
Diabeetikolle ei sinun ehdottamaasi/käyttämääsi keinoa voi edes kokeilla :)
Tai tietenkin voi. Tosi ikävin seurauksin.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-11 11:20:57 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
D2 on aika tärkeä syy vajaatoimintaan. Vai eikö se ole muka ihan loogista, että jos solujen energian otto on insuliiniresistenssin vuoksi täysin seis, niin eihän sinne sitten oikein T3:setkaan pääse solutasolle vaikuttamaan? Etenkin kun se T4 muunto on herkästi häiriintyvä prosessi ja mm. insuliinin korkea määrä tai korkea tai matala kortisoli estää sitä myös? Ja jos on jatkuavasti oikein matalat insuliinitasot, niin eihän silloinkaan oikein soluihin mitään energiaa pääse?
Kun hoitaa verensokeriongelmia, niin hoitaa myös vajaatoimintaa. Jenkeillä on sellanen kätevä ilmaisu, kuin low thyroid function, eli sitä hoitaa...

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-11 15:47:25 
Poissa
Lankakarppi
Lankakarppi

Liittynyt: 2006-12-10 13:11:40
Viestit: 4221
No juu, en tod. kokeilis Arin ohjetta, koska noilla hiilarimäärillä verensokerit olis taivaissa.

Tyydyn nyt vain nautiskelemaan tästä olotilasta, kun ei pimeän aikakaan enää tunnu pahalta kuten vuosikaudet aikaisemmin. :mrgreen:
Minun keinoni oli ravinteikas lchf-ruoka ja lisäksi muutama lisäravinne siihen päälle.
Omalla kohdallani se on toiminut hyvin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-11 16:03:23 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Eiköhän se riitä!? :)

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-12 06:12:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Brilla kirjoitti:
No juu, en tod. kokeilis Arin ohjetta, koska noilla hiilarimäärillä verensokerit olis taivaissa.

Huomenta
No juu, nuo ohjeet kun ei ole minun, vaan toisten jotka niitä kirjoja kirjoittelee. minulle ei siitä tule mitään kiitosta tai mainetta, koska linkitin vain Matt Stonen ohjeet ja josta kirjotin pääkohdat suomeksi.
http://lieksa.pp.fi/vhh/paino.htm#vaihdunta
mitä tulee Matt Stonen "ohjeisiin" hh lisäminen oli vai yksi kuudesta lyhyesti ohjeesta. osa ohjeista käy ihan sata varmasti vaikka oli kuin D2.. (ja kaikkia kirjojen kirjoittajia tai aiheita voi jokainen arvioida ihan miten haluaa).
mutta maininta "en tod. kokeilis" on valetta koska ainakin yhtä ja jopa kahtakin noudatat nyt jo tai olisi hyvä ainakin noudattaa.
mutta se että haluaako joku niitä katsoa on eri asia pitääkö jonkun niitä noudattaa. ei tietenkään pidä, (onhan sentään meillä suomessa vielä vapaa juttu mitä ruokavaliota noudattaa)

mutta miksi et vastannut mitä kysyin sinulta?

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-12 07:42:32 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47653
Paikkakunta: HomeSweetHome
Ari: Brillalla on edelleenkin diabetes.
Tiedätkö mitä sokerimittari sanoo, kun vaihdetaan runsaaseen tärkkelykseehn?

Mitä tulee Matt Stoneen, häneltä löytyy ohje jokseenkin jokaiseen suuntaan; osa ok ja osa ihan mahdottomia.
Eikä siinä mitään; noin tuppaa käymään, jos suosittaa kaikkea. Ja netti muistaa.
... ja nuori, alunperin terve aikuinen ilman asiaksa- tai lääkärinvastuuta voikin suositella vaikka kaikkea kerralla :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-12 07:47:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
els kirjoitti:
Ari: Brillalla on edelleenkin diabetes.

mutta miten se minun kysymykseen liittyy, kun sinun pitää jo toisen kerran siitä mainita?

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-12 07:52:05 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47653
Paikkakunta: HomeSweetHome
Brillan "en tod. kokeile" jota lainasit, tuli minun viestistäni (johon sinä muuten et vastannut).
Ja syy kummankin mainintaan asiasta oli tuossa taudissa, jossa runsaat hiilarit, jopa tärkkelys, näkyy ikävästi verensokereissa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-12 07:58:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
els kirjoitti:
Brillan "en tod. kokeile" jota lainasit, tuli minun viestistäni (johon sinä muuten et vastannut).
Ja syy kummankin mainintaan asiasta oli tuossa taudissa, jossa runsaat hiilarit, jopa tärkkelys, näkyy ikävästi verensokereissa.

puhutaa eri asiasta, antaa nyt Brillan vastata minun kysymykseen niin asia on minulle selvä

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-12 08:07:31 
Poissa
Lankakarppi
Lankakarppi

Liittynyt: 2006-12-10 13:11:40
Viestit: 4221
Ari tais kysyä, mistä lämmön olen mitannut. Vaihdellen kainalosta/suusta.

Olen myös kokeillut resistenttiä tärkkelystä esim. perunasalaatin muodossa. Nostaa vaan verensokerit niin korkealle, ettei ole mitään järkeä jatkaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-12 08:13:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Brilla kirjoitti:
Ari tais kysyä, mistä lämmön olen mitannut. Vaihdellen kainalosta/suusta.

Huomenta
kerroit tuolla edellä mittaustuloksista, oliko ne mitattu kainalosta?
miksikö kyselen? siksi että mittauspaikka vaikuttaa mitä se mittari näyttää, ilman mittauspaikka tietoa, mittaustulos ei kerro oikeastaan paljon mitään. kainalon ja suun lämpötila on ihan erillainen.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-01-07 13:25:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-05-27 14:51:32
Viestit: 384
Löytypäs täältä mielenkiintoista juttua.

Joo-o, nytkun näyttäis siltä että krooninen kilpparivaje on muakin hätyyttänyt lapsuudesta asti mm. reaktiivinen hypoglykemia, palelu, loputon sairastelu, vatsan reistailu, unihäiriöt ja nukkumiskohtaukset (17h yöunet, anyone?) oirekirjonaan, niin valopilkku kaikkeen siihen on kyllä tasan tullut ketokarppauksesta eikä mistään muusta. Ja ei siis mikään lyhyt kuukauden testailu, vaan viimesestä neljästä ja puolesta vuodesta suurimman osan aikaa olen ollut juurikin ketotasolla. Hiilarien nosto ala- tai yläkarppitasolle on antanut systemaattisesti vain negatiivisia tuloksia, varsinkin tänä syksynä yhdistettynä tavallista stressaavampaan vuoteen ja lisääntyneeseen alkoholin kulutukseen aiheuttikin sitten isomman luokan romahduksen (josta höpisen tarkemmin tuolla kilppariketjussa).

Ensimmäinen korjausliike minkä tuohon tein oli alkoholi- ja sokerikielto, kofeiinin vähennys, takas ketokarppaukseen ja jodi&seleeni-lisä. Vielä on toki aika aikaista sanoa juuta tai jaata auttaako tuo pitemmän päälle (monta vuotta itsekseen hoitamatta piiputtanut kilppari ja keho tuskin ihan viikossa parissa fiksaantuu?), mutta senpä kuitenkin totean jo että sen ansiosta ensimmäistä kertaa elämässäni ikinä sain palelukohtaukseni kuriin. Tuli ihan suorastaan olo että ehkä tähän mun rikkinäiseen lämmönsäätelyjärjestelmään voi sittenkin saada vielä jotain tolkkua - ja mäkun oon koko ikäni pitänyt sitä ihan vaan perus tyyppivikana.

Olen siis jokseenkin sitä mieltä että ketoosi ei itsessään ole mikään stressiltekijä kunhan energiaa vain tulee tarpeeksi (ja olettaen että rasvapoltto toimii?), eikä kilpirauhasta järin kiinnosta se syöty hiilarimäärä energiasta (vaikka insuliinipiikit välillisesti haittaakin), vaan ne kaikki muut ainekset, ravinteet ja yms. sen sellaiset "turhakkeet" mitä siinä mukana tulee.

_________________
iHerb allennuskoodi: KIJ230


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-01-07 13:32:52 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18459
Paikkakunta: Jämtland
No minulla ainakin muutaman vuoden ketokarpaus on myös kilpparivaivoja parantanut todella paljon, tosin siihen on myös liittynyt goitrogeenien välttely ja riittävä syöminen. LCHF ruokavaliolle aloin D2 vuoksi mutta sitten ajan mittaan huomasin muidenkin sairauksien väistyneen. Mutta kilpparivaivoja on monenlaisia, mikä sopii yhdelle ei varmaan aina kaikille.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-01-08 00:02:47 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Lisämunuaisjutut kannattaa tutkia vielä oheen, jos on ollut pitkä ajanjakso elämässä et epäilee vajista.

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-02-01 06:45:49 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Liittynyt: 2005-04-12 07:05:10
Viestit: 14387
Paikkakunta: Imatra
Miula auttaa kans goitrogeenisten välttely ja rasvan lisäys. Huomasinpa taas syöneeni liian vähärasvasesti.

_________________
Karppi, since 2005 :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-04-29 19:48:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-01-09 23:26:31
Viestit: 989
Paikkakunta: North Yorkshire, UK
En ole huomannut että ruokavalio vaikuttaisi millään lailla lääkeannokseeni. Sen sijaan epäilen, että painonvartijoiden kitukuuri 1200 kcal ennen raskautta vaikutti sairastumiseeni.

_________________
Brittikarppi
Thyroxin 1994 -> Armour Thyroid 2011 -> Liothyronin 2013 ja sillä edelleen
Fitbit MrsPaananen


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-08-06 17:51:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-28 17:21:40
Viestit: 1647
Minulle tapahtui kesken tiukan VHH:n jotain omituista... en lähde suorilta käsin teilaamaan VHH:ta, mutta epäilen että minulle kävi juuri niin kuin tuossa aloitusviestissä sanotaan. Aluksi VHH sujui hienosti, iho-ongelmani helpottuivat ja energiaakin piisasi ihan kiitettävästi. Mitä nyt pari kertaa tuli huimausta pallopelejä pelatessa, mutta kuittasin sen adaptaatiovaiheen ongelmana, rasvanpolttoon totutellaan jne. Kolmisen vuotta meni ihan hyvin, liikuin paljon ja olin jatkuvasti ketoosissa (en mitannut, mutta niillä neuroottisilla hiilarimäärillä olin varmasti ketoosissa).

Sitten keväällä 2011 tapahtui jotain outoa, ihoni muuttui kuivan nahkeaksi, hikoileminen väheni, jaksaminen huononi, ruumiinlämpö laski ja tuli jatkuva ummetus. Yleisesti ottaen kehoni vain meni pois päältä tai ainakin todella hitaaseen asentoon. Olin juuri aloittanut työssä, joka stressasi hieman, liikuin vieläkin todella paljon ja ravinnon (varsinkin hiilarien) saanti oli niukahkoa. En osannut epäillä tiukkaa hiilarirajoitusta vaan aloin epäillä kaikkea muuta; kilpirauhasen vajaatoimintaa, hiivasientä, jne. Tiukensin hiilarikuria entisestään ja rajoitin syömistäni entistä tiukemmin... ja olo vain huononi. Liikkuminen oli yhtä tervanjuontia, olin kuin varjo entisestä varsinkin anaerobisissa suorituksissa. Nukuin ja nukun edelleen huonosti, sitä ennen kahdeksan tuntia meni helposti yhteen putkeen, mutta nyt heräilen monena yönä jatkuvasti, ja yleensä yöuneni katkeaa ensimmäisen kerran 5-6 tunnin jälkeen. Tämän jälkeen pystyn yleensä vielä nukkumaan, mutta uni on ns. koiranunta; näen todella eläväisiä unia ja heräilen koko ajan. Joskus tosiaan koko yö on tätä heräilyä.

Nyt olen lisäillyt energian -ja hiilariensaantia sekä vähentänyt liikuntaa. Auton hankkimisen ansiosta hyötyliikunta on vähentynyt huomattavasti, sitäkin tuli aiemmin todella paljon viikossa. Toivottavasti saan kroppani palailemaan toimintaan... en syytä VHH:ta mistään, syytän omaa jääräpäisyyttäni ja tietämättömyyttäni. Ja ei, en ole lopettanut VHH:ta, olen vain hieman järkevöittänyt sitä ja poistanut pahimpia rajoituksia. Esim. gluteiinia välttelen silti vieläkin, varsinkin suurempina määrinä. Hiilareista en jaksa välittää niin paljon, syön niitä n. 50-100 grammaa / päivä. Pitäisi ehkä vieläkin lisätä määrää?

_________________
"You know, if you take everything I've ever accomplished in my entire life and condense it down into one day, it looks decent." - George Costanza


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-08-06 18:11:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
jepejee kirjoitti:
Sitten keväällä 2011 tapahtui jotain outoa, ihoni muuttui kuivan nahkeaksi, hikoileminen väheni, jaksaminen huononi, ruumiinlämpö laski ja tuli jatkuva ummetus. Yleisesti ottaen kehoni vain meni pois päältä tai ainakin todella hitaaseen asentoon. Olin juuri aloittanut työssä, joka stressasi hieman, liikuin vieläkin todella paljon ja ravinnon (varsinkin hiilarien) saanti oli niukahkoa. En osannut epäillä tiukkaa hiilarirajoitusta vaan aloin epäillä kaikkea muuta; kilpirauhasen vajaatoimintaa, hiivasientä, jne. Tiukensin hiilarikuria entisestään ja rajoitin syömistäni entistä tiukemmin... ja olo vain huononi. Liikkuminen oli yhtä tervanjuontia, olin kuin varjo entisestä varsinkin anaerobisissa suorituksissa. Nukuin ja nukun edelleen huonosti, sitä ennen kahdeksan tuntia meni helposti yhteen putkeen, mutta nyt heräilen monena yönä jatkuvasti, ja yleensä yöuneni katkeaa ensimmäisen kerran 5-6 tunnin jälkeen. Tämän jälkeen pystyn yleensä vielä nukkumaan, mutta uni on ns. koiranunta; näen todella eläväisiä unia ja heräilen koko ajan. Joskus tosiaan koko yö on tätä heräilyä.

siinä hyvä esimerkki, näihän siinä voi käydä.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-08-06 19:37:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-06-13 16:23:44
Viestit: 716
Kuulostaa hurjalta, mutta minusta tuo on enemmänkin sympaattisen hermoston yliaktiivisuutta, eli stressiperäistä oireilua. Toisaalta, voihan olla, että kilpirauhasen vajaatoimintaan johtava autoimmuunireaktio voi tulla noinkin nopeasti jos on sille altis. Kysymys kuuluukin: korjaantuuko tila ikinä?

_________________
Tuurilla täällä mennään-elämä on bakterologiaa.
+ fruktoosi on myrkkyä
+ teollisesti GMO:lla tuotetut entsyymit saavat sinut syömään roskaa - niitä ei mainita tuoteselosteessakaan
+ stressi tappaa varmemmin kuin huono ruoka (kiitos THL stressistä)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 130 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 7 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)