karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2018-07-21 17:59:32

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2016-03-02 20:35:57 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-11-16 21:49:56
Viestit: 8
Huomenna olisi isommat treenit illalla. Hyviä vinkkejä päivän tankkaukseen? Ihan nolla hiilareilla ei pysty vetämään eli tarvitsisin neuvoja miten ja millaisia hiilareita kannattaa tankata päivän mittaan :)? Treenit illalla ja kesto kolme tuntia. Kaloreita palaa reippaasti yli tuhat.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-02 20:46:42 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2011-02-22 08:20:56
Viestit: 73
nollahiilarit? esitäs ensin päivän syömisesi, tuntuu hyvin kiinnostavalta määritelmä: nollahiilarit.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-02 20:53:33 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-11-16 21:49:56
Viestit: 8
:) Anteeksi hieman ylimaallinen ilmaisuni. En siis muutenkaan vedä millään "nolla" hiilareilla todellakaan! Lähinnä oli tapani ilmaista, että ihan millään pienillä hiilareilla en saa treenistä tarpeeksi irti eikä olokaan ole hääppöinen. Tuntuu vaan aina vaikealta miettiä että mitä hiilareita voi "sotkea" karppaukseen urheilupäivinä jotta homma pysyy kasassa (ei lähtisi lipsumaan) ja että kuitenkin treenistä saisi tarpeeksi tehoja irti.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-03 12:54:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-05 17:07:52
Viestit: 637
Näin pidempään (9v) vhh:lla olleena voin sanoa, että hiilaripäivät silloin tällöin tekee erittäin hyvää aineenvaihdunnalle. Itse tankkaan esim. kaurapuurolla ja joskus ihan mössötän suklaapatukkaakin päälle :). Vitargo on myös erittäin hyvää kamaa. Sillä hiilaritankkauksen voi tehdä lähelläkin kovaa treeniä koska imeytyy nopeasti ja ilman vatsaoireita. Itse vedän noin tuntia ennen 70-80 g hiilaritankkauksen ja hyvin kulkee

Reipas


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-03 13:04:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 4628
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Pähkinöitä ja manteleita (Ja maapähkinä ei sitten ole pähkinä vaan papukasvi!)
Niissä on sen verran runsaasti hiilareita, että moni joka niitä rajoittaa joutuu vahtimaan pähkinänsyöntiä.

Tummaa suklaata (esim. 80% kaakaota)

_________________
Paleo-paimentolainen hyväkarppi joka vahtii myös happo-emäs tasapainoa ja lektiinejä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-03 13:20:27 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-11-16 21:49:56
Viestit: 8
Kiitos asiallisista vastauksista. Vedänpä siis kaurapuuron ja vaikka nyt perus ruisleivän ennen illan rääkkiä. Se Vitargo onkin mulle ihan uusi tuttavuus! Täytyypä hankkia kaappiin ja käyttöön :) Vatsa kun on tosi herkkä ja huomaan, että jos pidempään pysyn VHH:lla niin hiilaritankkaukset väsymyksen lisäksi pistää mahan kipeäksi ja jumiin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-03 13:27:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 4628
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Kun vatsa on todella herkkä, kannattaako syödä gluteeniviljoja?

Gluteenin osanen gliadiini aiheuttaa vuotavaa suolta aivan kaikille, ei ainoastaan keliaakikoille, gluteeniherkille tai vilja-allergikoille.
Tämä johtuu siitä, että gliadiini antaa suolen soluille kemiallisen käskyn löysätä liitoksiaan, jolloin suoli alkaa vuotaa. Kyse EI siis ole siitä että suoli vahingoittuisi, se vain 'tottelee' gliadiinin käskyä. Vuotava suoli puolestaan sitten johtaa inflammaatioon ja autoimmuunisairauksien riskin kasvuun.

_________________
Paleo-paimentolainen hyväkarppi joka vahtii myös happo-emäs tasapainoa ja lektiinejä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-03 13:33:38 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-11-16 21:49:56
Viestit: 8
No ei kyllä kannattaisi ei :shock: Mutta tähän hätään kaapissa ei ole mitään gluteenitonta joten joudun tämän illan elämään asian kanssa. Eli tarkoitatko, että kun tekee treenipäivinä näitä hiilaritankkauksia niin gluteenittomilla tuotteilla kannattaa silloin pelata? Mites juurekset yms missä myös hiilareita? Pähkinät tietenkin myös. Karppaus on sinällään tuttuta mutta nää hiilarijutut menee vasta opetteluasteella. Miten ylipäätään saan laskettua syötyjen hiilareiden määrän :roll: ? Kiitos taas :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-03 13:44:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 4628
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
MInä tarkoitan vain sitä, että maailmassa on vaikka kuinka paljon muita hiilarinlähteitä kuin gluteeniviljat:

Tumma suklaa, pähkinät, banaani, omena jne. jne. Ei ole mikään pakko syödä mitään viljoja (edes sitä kauraa, jossa on omat ongelmansa kuten sen hirveä fytiinihappopitoisuus tai riisiä jossa on arseenia), vaan ne hiilihydraatit treenipäiviä varten voi ottaa monenmonista muista lähteistä. Modernit jalostetut hedelmät ovat sen luokan sokerinkantotelineitä, että niistä tehdyssä täysmehussa on usein enemmän sokeria kuin virvoitusjuomissa. Eli hedelmistä saa helposti liikaakin hiilihydraatteja.

Treenaat ilmeisesti jotain todella kovasykkeistä tms. jonka yleensä väitetään vaativan jotain hiilihydraattitankkausta?

Minä menen tyynesti rasvapolttoisella sitkeää lihashallintaa vaativaa ja sykettä nostamatonta budolajia vaikka 11 tuntia päivässä (treenileirillä) ilman mitään hiilarilisiä. En siis ketoosissa ole, vaan vain rasvapolttoinen (hiilarit noin 70 g per vuorokausi), mutta kun vahingossa olen mennyt treenileirillä ketoosiin (pitopalvelumme tekee minulle karpimpaa ruokaa kuin syön kotona) niin ei se treenaamiseen ole vaikuttanut millään tavoin, suolaa vain piti lisätä kun sitä pissii pois sitä enemmän mitä vähemmän syö hiilihydraatteja.

Mutta on kuultu maailmalta sitä, että sykettä nostavaa ja räjähtävää voimaa vaativaakin liikuntaa voi harrastaa matalilla hiilareilla, siirtymävaihe siihen vain kestää jonkin aikaa. Joku asiasta enemmän tietävä voisi ehkä linkittää tänne artikkelin tai pari.

Päivän makroravinnemäärät saat laskettua niin, että menet tuonne foorumin ylälaidan kohtaan 'Ruokakulma' ja pistät sinne kaikki päivän syömiset.
Se laskee sinulle hiilihydraatit/proteiinit/rasvat grammoina. Makrosuhteet eli prosenttijakuman saat sitten selville, jos sellaista haluat, syöttämällä nuo grammamäärät foorumin ylälaidasta kohdan 'Laskutikku' alta löytyvään 'Hiilarit, proteiinit ja rasvat' - laskuriin

_________________
Paleo-paimentolainen hyväkarppi joka vahtii myös happo-emäs tasapainoa ja lektiinejä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-03 13:52:33 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-11-16 21:49:56
Viestit: 8
Suur Kiitos Sinulle! Juuri tuota vastausta hainkin, että mitä muuta on kuin nää perus ruisleivät yms. Taas vähän viisaampana :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-03 13:54:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 4628
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Se Ruokakulma tuolla ylälaidassa on siitä kiva, että sitä voi käyttää myös yksittäisten ruoka-aineiden hiilaripitoisuuden tarkistamiseen:
Etsit vain ruoka-aineen ja laitat määräksi 100 g niin se kertoo sinulle hiilarit per 100 g, eli paljonko on prosentteina niitä hiilareita. Pähkinät voivat tosiaan yllättää siinä suhteessa, erityisesti cashew-pähkinä on aika hiilaripitoinen.

_________________
Paleo-paimentolainen hyväkarppi joka vahtii myös happo-emäs tasapainoa ja lektiinejä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-03 18:03:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-05 17:07:52
Viestit: 637
Juu toki jos kaurakaan ei vatsalle sovi kannattaa valita sellaisia jotka sopii. Kokeilemalla löytää. Pähkinöitä saa kyllä puputtaa aika kasa, että jonkinlaisesti saa hiilareita. Itse olen yrittänyt sokereista ja fruktoosista pysyä mahd paljon poissa.
Vitargoa suosittelen. Siitä ei vatsan puruja tule. Se on toki hieman "synteettinen" ruotsalaisten ohran tärkkelyksestä kasaama jauhe. Toimii ku auton töötti :)

Reipas


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-03 21:49:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-10-23 15:44:14
Viestit: 982
Paikkakunta: Pori
Itse olen huomannut, että hiilarilähteellä ei ole niinkään väliä. Parhaan vasteen saa kun tankkaa hiilarit jo edellisenä päivänä ennen sitä kovaa treeniä. Tämän kun oivalsin alkoi treeni kulkemaan. Tosin tuolla tankkauksella ei ole niin väliä, jos se seuraavan päivän treeni ei ole todella kova. Ja sitten vielä magnesiumia 3-4 osassa pitkin päivää auttaa todella paljon palautumiseen. Ja lisäksi treenipäivinä (tai jos hikoilee paljon) pitää aina lisätä magnesiumin saantia.

_________________
Voimanostoa alkaen tammikuusta 1993.Karppaus alkaen syyskuusta 2010.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-03 22:27:18 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-11-16 21:49:56
Viestit: 8
Magnesiumin olinkin ihan unohtanut! Sitä kehiin.
Kysyisin vielä miten paljon nautitte hiilareita treenipäivinä ja lepopäivinä? Tässä kun vasta aloittelen karppausta (olen karpannut jokunen vuosi sitten erittäin hyvin tuloksin, mutta sitten "tuli taas vähän kaikkee") niin ensisijainen tarkoitukseni aluksi on painon pudotus ja hyvä olo. Eli millaiset hiilarit voi olla per päivä jotta painon suunta on kuitenkin laskussa. Kiitokset taas etukäteen :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-04 09:46:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-05 17:07:52
Viestit: 637
Kuten tuossa yllä on tullut ilmi hiilarien määrä riippuu aika paljon sporttailun kovuudesta. Mikäli mennään kovasykkeistä treeniä pitkään, tarvitaan enemmän. Itse harrastan lätkää ja kokeilun kautta olen löytänyt sopivan tankkausmäärän. Olen jäällä yleensä tuollaiset 1 h 15 min. Sykemittarilla mitannut muutaman kerran ja sanoo, että kalorikulutus on noin 1200-1400 kaloria per treeni (keskisyke vähän yli 160).

Kun syke on korkealla jatkuvasti (= mennään koko ajan glukoosilla/hiilareilla), mitoitan hiilarien määrän niin, että on tuosta treenin kuluttamasta kalorimäärästä n. 60-70%. Yleensä vedän n. 200 g hiilaritankkauksen. Illalla puolet ja aamulla n. tuntia ennen puolet. Palautusjuomassa sitten vielä proteiinia ja 20 g dekstroosia.

Mulla tuon tyyppisiä jäätreenejä viikossa 2-4. Muina päivinä vedän hiilarit alas. Varmaan 20-50g välillä. Punttitreenejä teen myös mutta niihin en tarvitse hiilareita (vaan mennään rasvalla) kun menen melko matalilla toistolla voimaharjoittelutyyppisesti.

Reipas


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-04 09:46:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 4628
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Hiilaritarve riippunee siitä mitä treenaat: Kuten aiemmin mainitsin, sykettä nostamatonta aerobista menee meikäläisellä vaikka 11 tuntia päivässä ilman, että nostan ollenkaan hiilarimäärä siitä tavallisest noin 70 g päivässä. Itse asiassa saattavat jopa laskea, kun se pitopalvelu tekee treenileirillä minulle karpimpaa ruokaa kuin kotona, viime kesänä lipsahdin vahingossa ketoosiin ja ihan hyvin meni silti 9 tuntia päivässä. :D

Minä pysyisin erossa kaikista keinotekoisista treenihiilareista, varsinkin jos on tehty gluteeniviljasta, vaikka kuinka sanoisi olevansa gluteeniton. Teknoruoka ei koskaan ole parempi kuin oikea ruoka - paitsi sen markkinoijalle tietysti.

_________________
Paleo-paimentolainen hyväkarppi joka vahtii myös happo-emäs tasapainoa ja lektiinejä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-01-07 17:13:05 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2018-01-04 16:00:56
Viestit: 1
Onko suotavaa käyttää aminohappoja sisältäviä treenijuomia? Näin kaverilla jtn intraa ja siinä näkyi olevan 0g hiilareita eli voisi kuvitella sen olevan ok? Aina ollut salilla tapana juoda jtn ns. Treenijuomaa.... Jännä huomio tullut vähähiilarisena aikana, että enään ei maistu treenin päälle palkkarijuoma (pelkkää proteiinia, ei hiilareita) se on ennen ollut kuin "palkinto"... :) no kai elimistö saa protskua nyt senverta että ei palkkarit maistu...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-01-26 10:43:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 4628
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Niissä treenijuomissa on yleensä keinomakeutusaineita, jotka eivät ole mitään terveystuotteita ja ne mm. muuttavat suolistobakteerikantaa lihomista edistäväksi. JOs välttämättä koet tarvitsevasi aminohappoja, niitä kannattaa ostaa pelkkinä ja ottaa ihan vaan veden kera.

Itse en enää juuri käytä, mutta joskus olen tauriinia ottanut viikon pituisilla treenileireillä (9 tuntia treeniä päivässä), koska vaikka ihminen tuottaa kyllä itse omat tauriininsa, sen tuotanto vähenee voimakkaan lihasrasituksen aikana. Ainoa vakiosti ottamani aminohappo on L-tyrosiini ja sitä otan, koska se on mm. pigmentin esiaste keholle ja se tekee sen että rusketun sen sijaan että palan. Eli se on aurinkosuoja-aminohappo minulle, talvikaudella otan pikkaisen ylläpidoksi, mutta kesällä koko päivän ulkona ollessa (esim. juuri treenileiri), jopa useita grammoja päivässä.

_________________
Paleo-paimentolainen hyväkarppi joka vahtii myös happo-emäs tasapainoa ja lektiinejä.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)