karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 10:20:55

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 225 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 18 9 10 11 12 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Karppaus ja maratoni?
ViestiLähetetty: 2009-03-28 21:25:06 
Poissa
sitkeäsissi
sitkeäsissi

Liittynyt: 2004-10-27 19:08:15
Viestit: 2442
Kaapo kirjoitti:
kiroileva siili kirjoitti:
Itse olen juossut yhden (ja ainoan) maratoonini Tukholmassa 2007 (4:54).


Nyt kannattaa kaikkien karppaajien huomata yksi juttu! Tälläiset viiden tunnin maratoonit eivät oli niitä urheilusuorituksia, joiden tiimoilta kysellään tankkauksia ja muita ruoka- ja treenijuttuja. Jokainen terve ihmine menee maratonin viiteen tuntiin eikä siinä kysellä mitään ruokavaliosta. Palatkaa asiaan sitten, kun aika pitää saada alle kolmen tunnin.


Miksi pitäisi saada aika alle kolmen tunnin? Ja siinä on varmasti kyse muustakin kuin ravinnosta. Ja tuo 5,5 tunnin soutuaika oli kohtuullisen hyvä aika (siis 60 km, vaikkakin kirkkoveneessä).

_________________
Jalokalat (karpit :) ) uivat vastavirtaan - roskakalat menevät virran mukana.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karppaus ja maratoni?
ViestiLähetetty: 2009-03-28 22:40:59 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-02-15 14:05:02
Viestit: 347
Paikkakunta: Keski-Häme
Mä olen kans ihmetellyt, et miksi maratonin tai edes puolikkan aika on joillekin niin älytärkeä. Mulle juokseminen on kiva ja mielekäs harrastus, josta saa paljon irti elämän eri osa-alueille, tyydytystä niin henkiseen kun fyysiseenkin tilaan. Jos juoksee maratonia 5h niin sehän kertoo enemmän kestävyydestä kuin että juoksis saman matkan alle 3 tuntiin...eikö? Kaverikin, joka juoksi ekan maransa viime kesänä (jotain 4.20h) sanoi, että helpommalla pääsee jos tänä vuonna juoksis kovempaa, koska kestävyys eri riitä 5 tunnin suoritukseen.

Ollaan iloisia siitä, että ylipäänsä harrastetaan juoksemista, harva suomalainen jaksaa juosta edes 10 km yhtäjaksoisesti.

_________________
lapset -99, -01, -04, -06 ja 9/09
14.9.09 73.6 kg -->60 kg (kesä 2010)


Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karppaus ja maratoni?
ViestiLähetetty: 2009-03-29 10:03:06 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-03-20 11:35:36
Viestit: 149
Paikkakunta: Bratislava
Kaapo kirjoitti:
kiroileva siili kirjoitti:
Itse olen juossut yhden (ja ainoan) maratoonini Tukholmassa 2007 (4:54).


Nyt kannattaa kaikkien karppaajien huomata yksi juttu! Tälläiset viiden tunnin maratoonit eivät oli niitä urheilusuorituksia, joiden tiimoilta kysellään tankkauksia ja muita ruoka- ja treenijuttuja. Jokainen terve ihmine menee maratonin viiteen tuntiin eikä siinä kysellä mitään ruokavaliosta. Palatkaa asiaan sitten, kun aika pitää saada alle kolmen tunnin.



Tästä olen eri mieltä. Varmasti suurin osa pärjää kuntoilijamaratonin (3.5-6h ajalla) ilman minkäänlaisia tankkauksia, mutta olemme kuitenkin jokainen erilaisia ja voimme reagoida eri tavoin. Tällä foorumillahan on juttuja, että osa ei pärjää edes tunnin treeniä ilman muutoksia ravinnossa...

Enemmänhän tuolla tankkauksella on toki tuollaisilla hölkkäys- ajoilla henkistä merkitystä (olen valmistautunut hyvin/ kroppani vaatimalla tavalla ja annan itselleni parhaat mahdollisuudet päästä hyvällä ajalla maaliin), mutta sepä taitaakin olla suuri osa myös tuollaisesta kuntoilijankin suorituksesta. Treeni/ ruokavalio/ tankkausasiat on aivan yhtä tärkeitä ottaa puheeksi myös silloin, kun mennään rauhallisemmin, koska maraton suorituksena on kuitenkin sellainen jota tavallinen ihminen ei ihan joka päivä harrasta (tietenkin on eri asia silloin kun mennään tuonne alle kolmen tunnin aikojen, jolloin juoksuharrastus on varmaan ollut jo pidempää jokapäiväistä.). Ja suurimmalle osalle meistä, jotka ei oo taustaltaan kilpaurheilijoita/ joilla ei oo useampia maratoneja takana, maratonin juokseminen kuntoiluaikaan on/ voi olla väylä noihin kovempiinkin aikoihin, joten matkalla kovempiin aikoihin haluan kuunnella kroppaani ja kuulla myös toisten kokemuksia mm. ruokavalionmerkityksestä. Joten kyllä, aion jatkossakin jatkaa treeni- ja ruokavaliokeskustelujani vaikka tavoite ei ole alle kolmen tunnin. Asian selventämiseksi voimme toki jakaa ketjun Karppaus + maraton 1) alle kolmen h juoksijoille ja 2) yli 3h juoksijoille 3) puolimaralaisille.

Oletko kaapo sitä mieltä, että kuka tahansa voi juosta maratonin (ilman treenausta) viiteen tuntiin, kun neuvot ettei näillä ajoilla kannata tankkauksesta/ ruoka-aineista ja treeneistä puhua??? En kyllä usko, että kukaan juoksee maratonia ilman treenausta, mutta hienoa, jos asia omalla kohdallasi on näin!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karppaus ja maratoni?
ViestiLähetetty: 2009-03-29 10:11:48 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-03-20 11:35:36
Viestit: 149
Paikkakunta: Bratislava
karppimami kirjoitti:
Mä olen kans ihmetellyt, et miksi maratonin tai edes puolikkan aika on joillekin niin älytärkeä. Mulle juokseminen on kiva ja mielekäs harrastus, josta saa paljon irti elämän eri osa-alueille, tyydytystä niin henkiseen kun fyysiseenkin tilaan. Jos juoksee maratonia 5h niin sehän kertoo enemmän kestävyydestä kuin että juoksis saman matkan alle 3 tuntiin...eikö? Kaverikin, joka juoksi ekan maransa viime kesänä (jotain 4.20h) sanoi, että helpommalla pääsee jos tänä vuonna juoksis kovempaa, koska kestävyys eri riitä 5 tunnin suoritukseen.

Ollaan iloisia siitä, että ylipäänsä harrastetaan juoksemista, harva suomalainen jaksaa juosta edes 10 km yhtäjaksoisesti.



Juuri näin itsekin ajattelen. Itse en harrasta lenkkeilyä "vapaaehtoisesti" (olen aiemmin inhonnut juoksua). Kuitenkin halusin kerran elämässäni kokea maratonin ja huomasin pitäväni reenauksesta ja juoksusta. Ajat eivät minulle ole tärkeitä vaan se maalinpääsy ja ennen kaikkea matkasta eli siitä reenauksesta ja omaan tavoitteeseen kohti pyrkimisestä nauttiminen.


Tukholmassa 2007 oli muuten lämmintä +32 keskeytysprosentti oli noiden olosuhteiden vuoksi yksi kisan suurimpia... Mut miepä menin maaliin. Hyvä minä!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karppaus ja maratoni?
ViestiLähetetty: 2009-03-29 16:02:04 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-06-12 21:18:33
Viestit: 282
Paikkakunta: Pk-seutu
Vaikka vauhti olisi hidas, suorituksen keston ollessa pitkä (ja esim. 5 tuntia on sitä) kyllä ravintokysymyksetkin vaikuttavat ainakin siinä määrin, että ovat pohtimisen arvoisia. Keskeisintä varmasti on neste- ja elektrolyyttitasapainosta huolehtiminen (harmi että kaikki valmiit urheilujuomat ovat niin hiilaripitoisia, kaipaisin juomaa jolla täydentää elektrolyyttivajauksia!).

Mulla on ihan tuore kokemus siitä, miten syöminen/syömättömyys vaikuttaa liikuntasuoritukseen vieläpä paljon lyhytkestoisemmassakin sessiossa. Eilen menin salille tavoitteenani juosta 90 min matolla (ihan etanavauhtia, mutta kuitenkin), enkä aamulla juurikaan syönyt (ajattelin kokeilla, kun jotkut tykkäävät juosta lenkin ennen mitään syömisiä) eikä siitä meinannut tulla mitään! Oli heikko olo jo n. vartin jälkeen, ja sinnittelin n. tuntiin asti, kunnes lopullisesti hyydyin. Tänään menin uudestaan pari tuntia hyvän karppiaamiaisen jälkeen (partajugurttia+mustaherukoita sekä rasvaista leikkelettä) ja sain sen 90 min täyteen.

_________________
Kuva

Odotus antaa jo onnentunteen


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karppaus ja maratoni?
ViestiLähetetty: 2009-03-29 21:09:17 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-02-15 14:05:02
Viestit: 347
Paikkakunta: Keski-Häme
Mä juoksen yleensä vähintään 4h edellisestä ateriasta. Esim. tänään mun piti lähteä lenkille klo 13 aikaan, joten en syönyt lounasta (klo 12). Tai söin vähän kaaliraastetta ja ruokalusikallisen lihakastiketta. Ei ollut nälkäkään kyllä. No, lähdinkin lenkille vasta klo 18, tuossa välissä söin yhden pullan (esikoinen taas leipoi :D) ja join vettä. Kumma päivä, kun ei ruoka maistunut juurikaan. Ennen lenkille lähtöä oli kyllä nälkä, mutta palattuani (10 km/60 min) ei enää juurikaan. Äsken, 3h lenkin jälkeen söin karjalanpaistia, salaattia ja oliiviöljyä. Aamulla jugurttia söin ihan normaalisti ja pari palaa kinkkua perään, mutta kaiken kaikkiaan tosi vähillä syömisillä meni tämä päivä.

Juoksu kulki puolivälistä lähtien ihan ok, alkumatkasta nippasi mahaa inhasti ja toinen etusääri puutui. Koiralla oli kovat vetohalut kuten aina, mutta ppp-vauhtia juoksin kuitenkin. Loppumatka olikin sit helppoa ja fiilis parani, pääsin autokyydillä kotiin, joten oli kiva juosta 10 km vaan eteenpäin :D

Puolimaran, ainoan, jonka olen juossut, selvitin mielestäni ihan ok. Aamupv söin mitä söin, en enää muista, mutta n. 2h ennen lähtöä söin ison jätskituutin. Ajelin kisapaikalle (n. 40 min) enkä vielä silloinkaan ollut varma, osallistunko. Maksoin ilmomaksunkin ihan viime tingassa ja päätin osallistua. Hyvin meni veden voimalla, maalissa sit söin mitä oli tarjolla.

Olen juossut puolimaran mittaisia lenkkejä kotoa käsin myös aamulla tyhjällä vatsalla eikä sekään tuntunut pahalta.

_________________
lapset -99, -01, -04, -06 ja 9/09
14.9.09 73.6 kg -->60 kg (kesä 2010)


Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karppaus ja maratoni?
ViestiLähetetty: 2009-03-31 01:20:09 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-03-24 19:37:05
Viestit: 42
Ihanaa lukea tätä ketjua, valoi uskoa siihen että juoksu voi toimia karppiruokavaliollakin...

Aloitin viikko sitten Atkinsin, ja kaksi kertaa olen yrittänyt käydä lenkillä sen jälkeen - heikoin tuloksin. Puolikkaan olen juossut syksyllä, ja ensi syksynä olisi tarkoitus yrittää kokonaista. Mutta kun lauantaina piti juosta kymppi, tuntui että jalat painaa miljoona kiloa ja takki on aivan tyhjä. 3-4 kilsan välein piti kävellä pari minuuttia. Pyöräillessä sama juttu, ylämäet tuntuvat reisissä ja pohkeissa heti alkuun.

Mitenkäs teillä, kokeneemmilla, sujui liikunta ruokavalion muutoksen jälkeen?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karppaus ja maratoni?
ViestiLähetetty: 2009-03-31 07:55:01 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-02-15 14:05:02
Viestit: 347
Paikkakunta: Keski-Häme
Hmm, mä olen sikäli huono vastaamaan, että aloitin karppauksen raskausaikana, jolloin en sit juossut. Eli kun seuraavan kerran juoksin niin olinkin karppaillut jo vaikka kuinka kauan. Hiihdin kyllä tuolloin ekojen karppikuukausien aikana ahkerasti enkä huomannut muutosta ainkaan huonompaan.

Sen olen huomannut, että jos syön vaikka 2 h ennen lenkille lähtöä (jos pystyn ennakoimaan noin tarkasti...) jotain missä on edes vähän hiilaria niin kulkee paremmin. Esim. just tuo jätski ennen puolimaraa tai viimeksi söin n. 1dl jugurttia+omppusosetta. Mä kun syön yleensä 3xpv niin jos edellisestä ruuasta on vaikka lähes 6 h niin on kyllä liian pitkä väli, jotta jaksais juosta. Joku 4-5 tuntia vielä menee. Kuten huomaat, en ole ehdoton noiden hiilareiden suhteen, nuo kannattaa vaan itse kokeilla ja huomata, mikä itselle parhaiten sopii.

_________________
lapset -99, -01, -04, -06 ja 9/09
14.9.09 73.6 kg -->60 kg (kesä 2010)


Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karppaus ja maratoni?
ViestiLähetetty: 2009-03-31 08:12:45 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2007-01-03 11:13:29
Viestit: 81
minski kirjoitti:
Aloitin viikko sitten Atkinsin, ja kaksi kertaa olen yrittänyt käydä lenkillä sen jälkeen - heikoin tuloksin. Puolikkaan olen juossut syksyllä, ja ensi syksynä olisi tarkoitus yrittää kokonaista. Mutta kun lauantaina piti juosta kymppi, tuntui että jalat painaa miljoona kiloa ja takki on aivan tyhjä. 3-4 kilsan välein piti kävellä pari minuuttia. Pyöräillessä sama juttu, ylämäet tuntuvat reisissä ja pohkeissa heti alkuun.

Mitenkäs teillä, kokeneemmilla, sujui liikunta ruokavalion muutoksen jälkeen?


Tuttu tunne heti muutoksen jälkeen. Aluksi tuntui, että lihakset jumahtivat pelkästä ylämäen kävelystäkin. Magnesium muistaakseni auttoi jonkun verran. Ja aika. Eli sitten kun rasva-aineenvaihdunta muuttuu sujuvammaksi, lihasten raskaus ja jäykkyys myös helpottuvat. Alkuvaiheessa rauhallista peruskestävyysliikuntaa.

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqIH65R/]
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karppaus ja maratoni?
ViestiLähetetty: 2009-03-31 08:35:56 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-03-24 19:37:05
Viestit: 42
Joo, pitää jatkossa huolehtia paremmin ainakin siitä, ettei edellisestä ruokailusta ole kulunut liian pitkä aika. Ja muistaa ne magnesiumit, sekä vetää vaan rauhallista pk:ta nyt.

Varmaan helpottaa myös, kun pikkuhiljaa alan nostella hiilarimääriä tämän viikon jälkeen.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karppaus ja maratoni?
ViestiLähetetty: 2009-03-31 09:05:51 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Paikkakunta: Tampere
Jos olisin 4 vuotta sitten tiennyt mitä tiedän nyt, en olisi koskaan lähtenyt tekemään pitkiä lenkkejä ketodieetillä.

Kaikille siitä ei aiheudu ongelmia, mutta riski on olemassa. Varsinkin jos on paljon muutakin stressiä.

Itse en enää lähde juoksulenkille vähähiilarisella lainkaan. Jos joskus vielä juoksen, pidän huolen, että syön hiilareita tarpeeksi.

Uskon edelleen, että runsasrasvaisella ketolla juokseminen VOI olla terveellistä, mutta vain silloin kun aineenvaihdunta on täydellisesti kunnossa. Jos on ylipainoa, aineenvaihdunta on jo rikki.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karppaus ja maratoni?
ViestiLähetetty: 2009-09-28 01:44:34 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-09-28 01:42:52
Viestit: 3
Tarkennatko, misukisu, mitä tiedät nyt? Mistä riskeistä puhut?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karppaus ja maratoni?
ViestiLähetetty: 2009-09-29 19:04:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2008-03-11 20:51:26
Viestit: 349
Paikkakunta: Tampere
Heh, mäkin olen tähän ketjuun aiemmin kirjoittanut melkoisen optimistista tekstiä karppaamisen ja maratonille treenamisen yhdistämisestä. Ja joo, juoksinkin vielä huhtikuussa puoliskan muutaman minuutin päälle kahden tunnin ei sillä. Siinä vaiheessa söin hiilareita ehkä n. 50-70 g päivässä. Sen jälkeen on kuitenkin tapahtunut paljon sellaista jonka valossa ajatukset on muuttaneet suuntaa aikalailla.

Toivottavasti mun juoksuharrastus joskus vielä jatkuu nykyistä aktiivisempana, mutta se on kyllä varma että noin vähillä hiilareilla en enää siihen lähde. Toki mun ongelmissa on taustalla myös muunlaisia stressitekijöitä.

_________________
Matkalla jonnekin

lukutoukan mietteitä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karppaus ja maratoni?
ViestiLähetetty: 2009-09-30 14:49:07 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-09-25 11:23:04
Viestit: 17
Kiinnostaisi kuulla tarkemmin josuu kokemuksistasi...? Ja miksi olet tullut siihen tulokseen, ettet enää tekisi samoin?

Olen tässä ollut vähemmillä hiilareilla jo keväästä saakka (kesällä vähän löysemmin) ja olo on kaikin puolin mainio, painoakin pudonnut muutama kilo (ja saa pudota lisääkin..). Nyt olen innostunut liikkumaan enemmän ja juokseminen houkuttaa kovasti, eikä tunnu edes pahalta! Muutama kilometri taittuu jo. Viimeksi olen juossut kouluaikoina... :smt120 -pakko -cooperit tekivät tehtävänsä... ja mielessä siintää ehkä jopa puolikas maratoni ensi vuonna, joten aihe kiinnostaa kovasti!

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karppaus ja maratoni?
ViestiLähetetty: 2009-11-04 00:00:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-03-17 12:19:10
Viestit: 697
Paikkakunta: London town
Minäkin haluaisin kuulla näistä huonoista kokemuksista, joiden valossa ei kannattaisi pitkää matkaa karpaten juosta. Tulee itsellekin ajankohtaiseksi, jos nyt pääsen ajatustasolta ihan treenaamiseen asti puolimaratonin kanssa. Epämääräinen pelottelu ei toimi, tahdon tietää oikeita asioita tästä!

_________________
If I had a dime every time you walked away
I could afford to not give a shit


Liikkapäikky ja muuta räpellystä
Blogi elämästä ja Englannista


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karppaus ja maratoni?
ViestiLähetetty: 2009-11-04 01:08:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Mette kirjoitti:
Mulle heitettiin viikonloppuna sellanen ajatus, että karppiruokavaliota noudattava ei voisi treenata maratonille, sillä treenaaminen vaatii hiilareita - ja paljon. Miten on? Haulla nimittäin löysin ainakin muutaman maratonille osallistuneen... Kertokaa kokemuksianne, pliis. Haluaisin valistaa erästä tietämätöntä :wink:

Huomenta
kyllä näköjään Nolla hh voimalla voi maratonin juosta. ja useita kertoja tämäkin kaveri on vetänyt sen, lihan voimalla ilman hh. (siis ei hh yhtään, ei ennen eikä jälkeen) ei ole syönyt hh vuoden 2007 syksyn jälkeen.

http://blog.zeroinginonhealth.com/?page_id=2

http://forum.zeroinginonhealth.com/showthread.php?tid=37

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karppaus ja maratoni?
ViestiLähetetty: 2009-11-04 21:20:55 
Poissa
Leijona
Leijona
Avatar

Liittynyt: 2007-04-11 20:57:52
Viestit: 5885
Johonkin tänne laitoin joskus kommentin nykyhuipputriathlonistien ruokavaliosta. Heillä tärkein tavoite tuntuu olevan kehon rasvojen mobilisointi treenatessa ja ehdottomasti kisatilanteessa. Siellä ei juurikaan hiilareita vilissyt ruokavaliossa. Onhan se nyt päivänselvää, että jos lähet liikkeelle hiilaripoltolla, niin noutaja tulee, jos ei se tankkauspiste osu just kohalleen. Lähet rasvapoltolla, niin mikäs siinä juostessa. Kun yhellä rasvagrammalla lihas supistuu melko monta kertaa "riittävän" tehokkaasti. Kestävyysurheilu on oma maailmansa, jossa yksittäinen lihassupistus ei ratkaise mitaleja. Kehon omien ravinteiden hyötykäyttö sen sijaan onkin isossa roolissa. Kun kroppa oppii tekemään ATP:tä monilla eri tavoin, niin se valitsee energiataloudellisimman eli varastorasvat. Miksi höpisen tässä ATP:stä. No kun se on ainoa tapa saada lihas supistumaan -> aikaansaa liikettä, kuten juoksua.

_________________
Cats are carnivores.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karppaus ja maratoni?
ViestiLähetetty: 2009-11-12 15:10:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-14 12:40:08
Viestit: 703
Muakin kiinnostais nää huonot kokemukset vähistä hiilareista, vaikken itse alahiilareilla olekaan. Juokseminen on alkanut taas kiinnostaa, jopa maratontreenaus, ja koska kaikki maraton- ja juoksukirjat on täynnä viljatankkausta, niin olisi mielenkiintoista kuulla näitä epäonnisia vhh-kokemuksia juoksemisessa ja treenauksessa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karppaus ja maratoni?
ViestiLähetetty: 2009-11-15 14:10:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2008-03-11 20:51:26
Viestit: 349
Paikkakunta: Tampere
En syytä omista huonoista kokemuksistani pelkästään karppausta, mä luulen että syynä on ollut stressaava kokonaiskuormitus, jossa liikunta yhdistettynä muuhun stressiin suuressa osassa. Lähtökohtana oli normaalipaino ja ikävästi oireileva vatsa, johon hain parannusta karppiruuasta. Vuoden verran menikin ihan ok, vatsavaivat pysyivät aisoissa ja jaksoin treenata ihan mukavasti. Olin harrastanut juoksemista jo pidemmän aikaa ennen karppauksen aloittamista, enkä koskaan edes pudottanut hiilareita tarkoituksellisesti kovin alas. Söin siis esim. hedelmää ja jugurttia ihan säännöllisesti. Mä epäilen kuitenkin, että hiilareiden vähentäminen vei pois nälkää silloinkin kun energiaa olisi tarvinnut. Tästä johtuen sitten erinäköisiä oireita alkoi esiintyä, vatsavaivat palasivat ja pahenivat, lihaskipuja, suonenvetoja, todella hidasta palautumista, jatkuvaa väsymystä, univaikeuksia, nälättömyyttä. Nyt Schwerzbeinin ohjeilla nämä oireet on kovasti helpottaneet, mutta juokseminen on jäänyt. Esim. vielä muutama kuukausi sitten yhdenkin lenkin seurauksia korjasin sitten useamman päivän.

En mä väitä etteikö matalammilla hiilareilla voisi juosta, mutta koska oma kokemus osoittautui huonoksi, niin en välttämättä suosittele. Mutta kuten alkuun jo totesin, ainakin minun tapauksessa on osansa ongelmiin myös muilla stressitekijöillä.

_________________
Matkalla jonnekin

lukutoukan mietteitä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karppaus ja maratoni?
ViestiLähetetty: 2009-11-16 02:47:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
josuu kirjoitti:
Olin harrastanut juoksemista jo pidemmän aikaa ennen karppauksen aloittamista, enkä koskaan edes pudottanut hiilareita tarkoituksellisesti kovin alas. Söin siis esim. hedelmää ja jugurttia ihan säännöllisesti. Mä epäilen kuitenkin, että hiilareiden vähentäminen vei pois nälkää silloinkin kun energiaa olisi tarvinnut. Tästä johtuen sitten erinäköisiä oireita alkoi esiintyä, vatsavaivat palasivat ja pahenivat, lihaskipuja, suonenvetoja, todella hidasta palautumista, jatkuvaa väsymystä, univaikeuksia, nälättömyyttä. Nyt Schwerzbeinin ohjeilla nämä oireet on kovasti helpottaneet, mutta juokseminen on jäänyt. Esim. vielä muutama kuukausi sitten yhdenkin lenkin seurauksia korjasin sitten useamman päivän.

En mä väitä etteikö matalammilla hiilareilla voisi juosta, mutta koska oma kokemus osoittautui huonoksi, niin en välttämättä suosittele. Mutta kuten alkuun jo totesin, ainakin minun tapauksessa on osansa ongelmiin myös muilla stressitekijöillä.

Huomenta
no moni oppii ja moni ei, kantapään kautta.
tässä tapauksessa, olet koostanut väärin ruokavalion, sinun treeniharjoitukseen nähden. josta seurasi että menit ylikuntoon, kaikki nuo oireet ovat selviä ylikunnon oireita. ja kun tietää mitä olet syönyt (tai et ole).

olen täällä foorumilla yrittänyt kertoa moneen moneen kertaan, että vähillä hh on ylikunnon vaara todella lähellä, ihan oven takana. koska palutuminen on hidasta.

Joten syy ei karppaus tai hh määrä, vaan liian suuri liikunta määrä, siihen ruokavalioon nähden. kyllä oikein sanoit.. vähillä hh tai jopa nolla hh voi treenailla, mutta ruokavalion pitää olla luonnonmuokainen. kuitenkin pitää muistaa että, laihduttava ruokavalio ja liikunta johtaa usein kokemattomalla ylikuntoon jo muutamassa viikossa. tämä johtuu siitä -kcal tai -prt,
-rsv tai -hh ruokavalion ja liikunta ovat vastavoimia kehossa (syövät toisia). siitä seuraa että, jompaa kumpaa pitää säädellä ja jos haluaa olla terve ja laihduttaa, se on liikunta jota pitää säädellä, yleensä aina vähentää kertoja, määriä, aikoja.

voi.., kun nyt monet oppisivat tämän, että liika liikunta ei ole hyväksi, ei missään tapauksessa. etenkin jos laihduttamista yritetään samaan aikaan, oli sitten laihdutus metodi/suunta mikä tahansa (vaikka painonvartijat tai Schwerzbeinin) .
tv AP

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 225 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 18 9 10 11 12 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)