karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2019-09-19 02:47:26

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Stressitasapaino ja liikunta
ViestiLähetetty: 2016-05-17 07:52:22 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-02-15 14:05:02
Viestit: 347
Paikkakunta: Keski-Häme
Olen nyt kevään aikana tutustunut ja pohtinut omaa suhdettani liikuntaan ja ruokailuihin. Laidasta laitaan on menty: täyskarppia ja maratontreeniä+ voimaharjoittelua ja nyt kevättalvi taas safkat hyvinkin hiilaripainotteisesti. Sitten tuli esille stressihormonit ja nimenomaan aerobisen kestävyystreenin vaikutus niihin. Ihmisen elimistölle parempi olisikin kuulema lyhyet (max 30 min) hiit -tyyppiset ja kovasykkeiset treenit aamupäivällä jolloin stressihormonit luonnostaan ovat alempana kuin iltapäivällä/illalla.

Mulla treenaaminen meni vähän överiksi. Liikuntaa (juoksua ja kahvakuulaa, kävelyä, kuntopyöräilyä...) tuli välillä 2-3 h päivässä ja silti paino junnasi paikallaan. Syömisiä vahtasin ja pidin tiukkaa ruokapäiväkirjaa. Arki stressaa, isoja ratkaisuja elämässä nyt käsiteltävänä ja sairastelin aika tiheästi flunssia. Heitin hyvästit maratontavoitteille tältä vuodelta ja pistin sykemittarin telakalle. Käyn lenkillä mutta en pidä treenipäiväkirjaa.

Palasin sellaiseen hyväkarppaajalinjaan. En suoranaisesti välttele muita kuin sokeria ja vehnää, mutta periaatteella että hiilarit pitää ansaita. Eli liikunnan jälkeen niille on tilausta. Tänään ennen aamupalaa 30 min suht reipasta juoksua ja 10 min voimatreeniä kahvakuulalla ja renkailla, sitten pieni annos kaurapuuroa voilla ja smoothie (rahkaa, mustikoita, 1 muna, lehtisalaattia ja mantelimaitoa).

Olen hankkimassa Kaisa Jaakkolan Hormonidietti- kirjaa vaikka mulla painonpudotus ei nyt olekaan se kaikkein suurin tavoite vaan löytää balanssi tän kaiken kanssa.

Onko täällä muita jotka ovat näitä funtsineet? Liikuntahan yleisesti toimiii stressiä alentavana mutta mulla ainakin vaikutus oli vain psykologinen, fyysisesti kierrokset vain nousivat ja nousivat. Aina on ollut kiva lähteä lenkille mutta siinä piilee ylikunnon ja stressin lisääntymisen vaara.

Nyt mietin kovasti miten löydän itsestäni lyhytkestoisempien treenien ystävän. Mulle tuollaiset 1.5-2.5 tunnin mittaiset rauhalliset hölkkälenkit ovat olleet viikon kohokohtia ja olen ajatellut niiden olevan hyväksi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-05-17 08:16:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-05 17:07:52
Viestit: 638
Itsellä myös tämä aihe ollut viime aikoina pinnalla. Johtuu vähän siitäkin että ainakin nuo jenkkiekspertit nostavat nyt paljon aihetta esille. Näin yli 40-kymppisenä kuulemma treeni pitäisi olla erilaista kuin 20 vuotta sitten :)

Tulee treenattua välillä aivan liikaa. Yritänkin lyhentää esim punttitreenejä intensiivisemmiksi. Peruskuntoa vain pitäisi saada lisää. En tiedä onnistuuko se ilman pitkiä kevyellä sykkeellä tehtyjä lenkkejä kävellen, pyöräillen tai juosten. Paljon tulee vastaan tätä 12 minuutin ohjelmaa eli tehdään 3-5 spurttikierroksia (1 min spurtti, 1 min palautus) ja thats it. Tuollaisella saa varmasti hormonit liikkeelle mutta että vaikuttaisiko se peruskuntoon jotenkin. Onk kellää kokemuksia?

Ravinnon osalta olen yrittänyt vähentää elimistöä stressaavia juttuja (kahvin vähentäminen, päivittäinen rentoutuminen, c-vitamiinia + muu ruokavalio)

Reipas


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-05-17 09:39:47 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-02-15 14:05:02
Viestit: 347
Paikkakunta: Keski-Häme
Joo, mulla kans 40v mittarissa juuri. En ole ajatellut noita lyhyitä spurtteja niinkään muulta kantilta kuin että nykyihmisillä ei muka olis aikaa muuhun ja siksi olisivat suosittuja. Mulla on ihmeesti löytynyt kaiken arkirumban keskellä aikaa pitkille lenkeille ja nyt kun kuulin sen olevan epäedullista niin ihan on :shock: olo.

En ole vielä miettinyt miten noita 20-30 min treenejä rupean toteuttamaan. Teenkö aamulla 30 min juoksulenkin ja illalla 20 min kahvakuulatreenin vai yhdistänkö ne aamulla kuten tänään. Ja kuinka usein tuollaista treeniä uskaltaa tehdä...? Meillä on koira ja sen lenkitys on jatkossakin pääasiassa mun homma, nyt on mennyt niin kätevästi kun tuollaisia tunnin -parin lenkkejä on yhdessä hölkötelty. Sorry Turre, nyt on vain 20 min hiittiä jatkossa tarjolla :roll:

_________________
lapset -99, -01, -04, -06 ja 9/09
14.9.09 73.6 kg -->60 kg (kesä 2010)


Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-05-17 17:38:09 
Poissa
korpikarppi
korpikarppi

Liittynyt: 2006-02-09 00:48:42
Viestit: 2763
Paikkakunta: Englanti
Oletko semmoinen tyyppi joka addiktoituu helposti? Eli hiilarien suurkulutus korvataan liikunnalla mutta sitten menee taas yli?

Oon minakin iettinyt sita etta se muutaman minuttin intensiivinen treeni on parempi kuin puolen tunnin ta pidempi....

_________________
Lean body mass is me, fat is ON me.
(Dr Vince Quas)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-05-17 21:47:57 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-02-15 14:05:02
Viestit: 347
Paikkakunta: Keski-Häme
Pangolin kirjoitti:
Oletko semmoinen tyyppi joka addiktoituu helposti? Eli hiilarien suurkulutus korvataan liikunnalla mutta sitten menee taas yli?

Oon minakin iettinyt sita etta se muutaman minuttin intensiivinen treeni on parempi kuin puolen tunnin ta pidempi....


Joo, ehkä jotensankin näin. Mulla on ollut kyllä ongelmana enemmänkin saada riittävästi energiaa ruuasta kun kulutusta välillä se 1000 kcal liikkumisilla ja useanakin päivänä viikossa. Vaikka olen syönyt hiilareita niin illalla yhteenvetoa tehdessä olen huomannut että ahaa, nettokalorit pyörii jossain 1200-1300 kcal paikkeilla...jep jep. Silti paino ei ole pudonnut (muutama kilo saisi kyllä lähteä). Olen lähinnä pelännyt lepopäiviä että "enhän saa sitten syödä mitään". Nyt on vähän opettelua ja olen yrittänyt lyhentää urheilusessioita.

Tänä aamuna lenkki ennen aamupalaa (25 min/4.7 km) reippaalla vauhdilla, illalla kuntopyörällä intervallia 10 min, sitten kahvakulaa/voimistelurengastreeniä 10 min ja vielä intervallia pyörällä 10 min. Päivällinen jäi väliin joten tuon treenin jälkeen uunibroileria, keitetty kananmuna ja 100% hiivatonta ruisleipää voilla 2 viipaletta sekä sokeroimaton kaakao pienellä maitotilkalla.

Mä niin nautin tuosta lenkkeilystä että helposti lipsahtaa liian treenin puolelle ja kun metsämaastoja riittää niin aina ne lenkit on sellaisia 5-20km... Nyt päätin lopettaa treenaamisen ja keskittyä lenkkeilyyn. Niissä on eroa. Etten suunnittele liikaa etukäteen ja kyttää viikkokilsoja.

_________________
lapset -99, -01, -04, -06 ja 9/09
14.9.09 73.6 kg -->60 kg (kesä 2010)


Kuva


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)