karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2019-08-20 21:58:04

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2016-03-17 20:56:42 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2004-11-02 17:57:59
Viestit: 26
Tervehdys. Nyt tarvis vinkkejä, että mitä ottaisi energiaksi pitkille fillarilenkeille. ja nyt tarkoitan intensiivisille lenkeille ei ns. sunnuntaipyöräilylle.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-17 21:00:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2016-03-16 16:05:35
Viestit: 472
Pemmikaania ja pähkinöitä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-17 21:13:38 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2004-11-02 17:57:59
Viestit: 26
Miten juomapuoli? vettä , hunajaa, suolaa ja sitruunaa?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-17 22:34:04 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 7809
Paikkakunta: Torrevieja/Tuusula
Puollitraa kretaa...ihan ehdoton ykkönen :smt049

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Nykymenoinen optimaali, karnivooriin kallellaan...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-18 03:35:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2016-03-16 16:05:35
Viestit: 472
Mitä kreta on?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-18 12:01:03 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 7809
Paikkakunta: Torrevieja/Tuusula
River kirjoitti:
Mitä kreta on?


No kunnon karrageenitonta vähintään 35%:sta kermaa :smt060

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Nykymenoinen optimaali, karnivooriin kallellaan...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-18 12:03:10 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2016-03-16 16:05:35
Viestit: 472
tuulimumma kirjoitti:

No kunnon karrageenitonta vähintään 35%:sta kermaa :smt060


:smt023
Enpä ole ennen moista sanaa kuullut enkä eilen edes googlen avulla löytänyt. Kiitos selvennyksestä :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-18 17:21:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 3302
Paikkakunta: Raw by nature
Kerma, ruotsiksi grädde, suomeksi äännettynä kreta. 8)

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.
Karnivorikaavio 0.1: https://drive.google.com/file/d/1IyguZE ... sp=sharing
Karppauskaavio 3.0: https://drive.google.com/file/d/1K3RpIa ... sp=sharing


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-19 00:08:26 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi
Avatar

Liittynyt: 2004-08-19 09:11:38
Viestit: 7550
Paikkakunta: Ulvila
jawa kirjoitti:
Tervehdys. Nyt tarvis vinkkejä, että mitä ottaisi energiaksi pitkille fillarilenkeille. ja nyt tarkoitan intensiivisille lenkeille ei ns. sunnuntaipyöräilylle.

Paljonko ajassa on tarkoittamasi pitkä lenkki?

_________________
// Einomies - karppi, jo vuodesta 2004 -


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-19 06:46:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-02-18 15:37:10
Viestit: 790
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Millaista nopeutta pidät intensiivisellä lenkillä?

Mä en ole ottanut 100km lenkeille mitään muuta kuin vettä ja suolaa. 200km lenkillä käväsin puolivälissä ostamassa pienen nakkipaketin, mutta nuo edellisten kirjoittajien mainitsemat taitavat olla paremmat eväät, jos jotain haluaa tai tarttee syödä. Toisella kaksisatasella ostin muuten viipalejuustopaketin (kermajuustoa). Yleensä kuitenkin välttelen kesken ajojen tapahtuvaa syöntiä koska se ei tunnu sopivan omalle keholle. Mieluummin ennen ja/tai jälkeen lenkin, mutta tietty jos siihen menee koko päivä niin sitte eri. Ja sitten on tietty tuo mitä tarkoitat intensiivisellä lenkillä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-19 06:52:27 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2004-11-02 17:57:59
Viestit: 26
Pyörälenkkini ovat 2-3h

Jos maantiepyörällä niin sitten reipasta 30+ km/h keskinopeutta
ja maastossa reipasta intensiivistä menoa eli korkeilla sykkeillä

tarkoitus taas loppukesästä osallistua kuntotason kilpailuihin.
Viimekesänä minulla oli mukana geelipusseja ja kofeiinia sisältävää urheilujuomaa, mutta kun nyt on ruokakulttuuri muuttunut.
Toisekseen saan helposti lenkkien jälkeen pahoja reisi kramppeja. niihin on auttanut ruokalusikallinen suolaa.

Eli kyseessä on ns. kuntoilusta se seuraava askel


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-20 07:41:08 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2004-11-02 17:57:59
Viestit: 26
onko tämä tuttua kenellekään?

http://www.fast.fi/tuotteet/vitargo/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-20 10:12:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 3302
Paikkakunta: Raw by nature
Pitkälle fillarilenkille 2-3 h? Kyllä adaptoitunut karppaaja pärjää 4-5 tuntia pelkällä vedellä niin ettei suorituskyky laske.
Aiheesta tiedettä täällä: http://www.amazon.com/The-Art-Science-C ... 0983490716

Itse en enää urheile, mutta silmäilen tätä silloin tällöin tabletilta, tämän kun olis nuorena tiennyt...

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.
Karnivorikaavio 0.1: https://drive.google.com/file/d/1IyguZE ... sp=sharing
Karppauskaavio 3.0: https://drive.google.com/file/d/1K3RpIa ... sp=sharing


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-20 10:55:37 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2016-03-16 16:05:35
Viestit: 472
jawa kirjoitti:
onko tämä tuttua kenellekään?

http://www.fast.fi/tuotteet/vitargo/


"Vitargo® on ruotsalainen tärkkelyksestä valmistettu korkean molekyylipainon hiilihydraattijauhe".

Ilmeisesti sinä olet sitä mieltä, että liikkuminen vaatii hiilarilisien syömistä?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-20 11:01:25 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2004-11-02 17:57:59
Viestit: 26
Ei tässä sen kummempia, kuin että kyselen vinkkejä.
Olen vain ymmärtänyt, että jotkut käyttävät hidasta hiilaria, jos kyseessä isompi ja energiaa vievämpi suoritus.
Olisi hienoa, jos jollain olisi omakohtaista kokemusta pitkistä pyörä- tai juoksulenkeistä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-20 17:03:59 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi
Avatar

Liittynyt: 2004-08-19 09:11:38
Viestit: 7550
Paikkakunta: Ulvila
jawa kirjoitti:
Pyörälenkkini ovat 2-3h

Eihän 2-3 tuntia vielä mikään pitkä lenkki ole, paljon lyhyemmäksi aikaa ei edes viitsi lähteä polkemaan. :)

jawa kirjoitti:
Jos maantiepyörällä niin sitten reipasta 30+ km/h keskinopeutta
ja maastossa reipasta intensiivistä menoa eli korkeilla sykkeillä.

Itselläni ei keskarit ole vielä ihan tuota luokkaa, mutta lenkkien keskisykkeet >72 % maksimista, jonka omakohtaisesti lasken jo kohtuullisen korkeasykkeiseksi parin-kolmen tunnin lenkille. Sain maantiepyörän hankituksi vasta loppukesästä 2015, joten suurin osa tästä vuosi taaksepäin olevan ajanjakson fillaroinnista on spinningiä, aina lähes neljän tunnin sessioihin asti, joissa keskisykkeet pääosin >75 % maksimista.

Koskaan en ole pitänyt mitään evästä mukana, on kyse sitten ollut pitkästä spinningistä tai maantiepyörälenkistä, vaan aina ihan pelkällä vedellä, jopa ilman mitään suolalisää, eikä vielä ole jaksamisen kanssa ollut suurempia ongelmia.

Pitkät juoksulenkit ovat vasta tulevaisuuden suunnitelmissa, joten saas nähdä, miten niitä jaksaa ja miten kovilla sykkeillä.

_________________
// Einomies - karppi, jo vuodesta 2004 -


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-20 19:50:21 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2014-02-07 20:02:51
Viestit: 256
jawa kirjoitti:
Ei tässä sen kummempia, kuin että kyselen vinkkejä.
Olen vain ymmärtänyt, että jotkut käyttävät hidasta hiilaria, jos kyseessä isompi ja energiaa vievämpi suoritus.
Olisi hienoa, jos jollain olisi omakohtaista kokemusta pitkistä pyörä- tai juoksulenkeistä.


Pyöräilystä en tiedä juuri mitään, vaikka sitä oheistreeninä käytänkin. Se minua kuitenkin ihmetyttää, kun kaikissa kestävyyslajeissa pitkä lenkki on matalatehoinen, rasvanpolton kouliinnuttamistapahtuma, niin jotkut vetelevät sitä lähes kisavauhtisena. Kukin saa tietty liikkua niinkuin tykkää.
Tällaiset pitkät lenkit, ainakin juoksussa (4h), kannattaa tehdä tyystin ilman lisäeneriaa, pelkällä vedellä (+ kesällä suolaa). Jos energia loppuu kesken lenkin, niin vauhti oli liian kova kuntoon nähden. Tuntuman pitää olla keskellä mukaavuusaluetta, jotta hormoonitasapaino olisi oikea. Jari Isometsä: Pitkää lenkkiä ei voi hiihtää liian hiljaa.
Tim Noakesin Lore of Running tietää, että
-Treenatun kehon hiilarivarastot maksassa ja lihaksissa riittää ~2h kisasuoritukseen. Eli alle kahden tunnin lenkille ei kyllä tarvita lisiä.
-Nautitun hiilarin (geelin) imeytymisnopeus on jotain 1g/painokilo ja tunti. Siis 60 kg henkilö saa tunnissa käyttöönsä hiilaria vain 240kcal. Joidenkin uusien geelien liukenemisnopeus on hiukan enemmän. Hitaammista hiilareista tulee hitaammin käyttöön. Nämä on tietysti keskiarvoja ja ihmiset yksilöitä.

Minulla (65v) on takana yhtäjaksoisesti pian 15v juoksutreeniä valmentajan ohjeistamana, mutta vain kuntoilijana.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-26 09:00:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-02-18 15:37:10
Viestit: 790
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
No mulla on sen verran kokemusta että 200km lenkin maantiellä olen polkenut kahdesti, toinen alle 10 tunnin ja toinen vähän päälle 10 tunnin. Sen lisäksi olen polkenut radalla 260km 12 tunnin aikana (miinus tauot, ajonaikainen keskinopeus jotain 23kmh luokkaa). Silloin eväinä olivat vesi, ajoittaiset pähkinät + suola ja kerran söin kinkkusalaatin. Mikään näistä suorituksista ei kuitenkaan ollut lähellekään 30kmh keskaria, vaikka radalla innostuinkin loppua kohden pistämään hommaan vauhtia, koska energiaa riitti vielä.

Joten voisin sanoa etten osaa neuvoa tilanteessa jossa ajaja haluaa ajaa pitkään JA kovaa. Voin vain sanoa miltä se itestä tuntuu ajaa pitkään mutta ei niin kovaa. Minusta se ei kuitenkaan vastaa mitään sunnuntaiajelua vaikkei keskinopeus olisikaan sen 30kmh.

Ite ainakin pyrin syömään rasvoja jos jotain pitää syödä. Jos syö pelkkää hiilaria, vaikka se "hidasta" olisikin, nälkä on sen jälkeen takuuvarma seuralainen.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-03-27 10:37:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-12-28 17:43:07
Viestit: 462
Paikkakunta: Turku
Mä voin kertoa omakohtaisesta kokemuksestani, mutta en tiedä onko siitä mitään apua kun itsellänikin on vielä testailut kesken ja systeemi hakusessa. Eli olen useamman vuoden harrastanut juoksua, pääasiassa matkana on ollut puolimaraton, mutta ihan koko maraton on myös juostuna. Nyt kuvioihin on tullut triathlon ja tänä vuonna tavoitteena olisi puolimatkan suoritus triathlonissa. Hiilaritietoisesti olen syönyt vuodesta 2010 vaihtelevilla tyyleillä ja menestyksellä. Erityisesti pitkillä juoksulenkeillä olen useamman kerran törmännyt sellaiseen 18 km muuriin, jonka kohdalla vauhti hyytyy ja voimat loppuu. Viimeksi kun olin edeltävät päivät syönyt vähän vähemmän hiilareita niin 17 km juoksusta seurasi kahden päivän väsymys ja voimattomuus. Kerran olen lähtenyt puolimaratonin kisaan ilman minkäänlaista tankkausta ja se meni ihan metsään eli hiilaritietoisuudesta huolimatta koen tarvitsevani jonkun verran hiilareita nähin urheilusuorituksiin.

Testailujen tuloksena olen päätynyt sellaiseen lukuun, että jos syön. n. 150 g / pvä hiilareita ja pitkillä lenkeillä urheilujuomaa, niin silloin sujuu ihan hyvin. Urheilujuomaa käytän siksi, että pelkällä vedellä ei tosiaankaan pärjää kun hikoillessa elimistö menettää muutakin kuin nestettä, eli urheilujuomalla on tarkoitus huolehtia myös elimistön elektrolyyttitasapainosta. Tässä asiassa voin olla väärässäkin, mutta mulla on sellainen käsitys että urheilujuomassa kun on sitä sokeria ja suoloja, niin ne nopeuttavat nesteen imeytymistä ja sen takia itse en ole turhan huolissani urheilujuoman sokerista, kun ajattelen että sillä on se tehtävä. Mutta jos urheilujuoman sokerista on huolissaan, niin mun mielestä ainakin ennen jollain merkillä oli vähäsokerisempaakin laatua tarjolla. En nyt tähän hätään muista mikä merkki se oli.

Summa summarum, mä en enää ikinä lähde kisaan ilman hiilaritankkausta, tosin mun hiilaritankkaus on edellisenä päivänä ns. joulupuuro eli riisipuuroa kanelilla ja sokerilla ja mehua sen kuuluisan 3-4 päivän pastatankkauksen sijaan. Ja mä kyllä koen hyötyväni tuosta. Viime syksynä juoksin itselleni kovan ajan puolimaratonilla ja riisipuurotankkauksen lisäksi juoksun aikana otin järjestäjän tarjoamaa urheilujuomaa ja söin pari marspatukkaa (eli sokeria ja rasvaa) sen 18 km muurin välttämiseksi ja hyvin sujui! Tää systeemi ei varmastikaan ole paras mahdollinen jokaiselta osaltaan, mutta tärkeintä varmaan olis löytää sellainen jonka itse kokee toimivaksi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-01-15 12:10:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-05-23 22:19:38
Viestit: 1404
Sami Inkinen, huipputason kestävyysurheilija, on kirjoittanut mielenkiintoisen raportin omasta 8 päivän äärimmäisen rankasta vuoristopyöräilystään ja optimaalisesta ravitsemuksesta rasvapolttoon sopeutuneelle keholleen.
http://www.samiinkinen.com/post/1555625 ... ance-using

_________________
Monivaivaisen pullukan (kokoa 44-46) onnekas opintomatka vhh-elämään ilman viljaa, soijaa ja rypsiä alkoi 2003, lähes viiskymppisenä. Oireet, liikakilot ja lääkkeet poissa kuvioista siitä lähtien. Vaatekoko pysyvästi 38-40, energiat eläinrasvoista.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)