karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 13:21:22

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Voimailu ja VHH / Karppaus
ViestiLähetetty: 2015-05-13 09:50:21 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2015-05-13 09:35:38
Viestit: 12
Olen 45-vuotias voimailua harrastava nainen. Tähtään penkkikisoihin loppuvuodesta.
Kysymykseni kuuluukin, toimiiko tämä ruokavalio voimailuun? Tai mitä pitäisi erityisesti ottaa huomioon. Maksimivoima tuntuu olevan vähän hakusessa eikä sarjatkaan, varsinkaan kovat, aina oikein kulje.

Minulla kevättalvella todettiin kohonnut paastosokeri, pitkäaikaisarvo viitearvoissa 37 ja kahden tunninkin arvo hiukan vain koholla. Haen karppauksella erityisesti terveyttä ja tasaantuvia arvoja, mutta harrastus kärsii tästä, vai tarvitseeko sen kärsiä?

Hyvät neuvot olisivat kalliita ja toivon, että saisin joltakin voimailijalta täältä vinkkiä. Painoa tulisi kuitenkin pudottaa se kympin verran ... :)

_________________
Shut up and deadlift!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-05-13 10:03:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-05 17:07:52
Viestit: 640
Moro, viikat

Täällä on paljon taitettu peistä urheilun ja VHH:n yhdistämisestä. Se minkä voin varmana sanoa on, että voimailutyyppiseen harjoitteluun VHH sopii erinomaisesti. Toki yksilöllisiä eroja löytyy.

Varsinkin jos takanasi on niin sanottu normaali voimailijan tausta eli rippikoulun jälkeen on tultu sillä armottomalla hiilaritankkauksella. Kroppa on tällöin ilmeisen insuliiniresistenssi. Et saa potkua hiilareista enää ja koko elimistön hormoonitoiminta sekaisin. Itsellä voimatasot vain nousivat kun ryhdyin VHH:lle johtuen pitkälti juuri hormonitoiminnan tasapainottumisesta.

Kun olet totuttautunut rasvapolttoiseksi/VHH:lle voimatyyppinen harjoittelu onnistuu erittäin hyvin. Luontainen kookosrasva on toiminut mulla hyvänä energiatankkauksena reeneihin.

Reipas


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-05-13 10:28:57 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2015-05-13 09:35:38
Viestit: 12
No tämäpä huojensi mieltäni ja helpotti huomattavasti. Tuntui jo, että en löydä karppivoimailijoita ollenkaan :D .
Jatkan siis valitsemallani linjalla. Olo on muuten niin hitsin hyvä, eikä turhia nälkäkohtauksia tule ja verensokerin heitteilyitä ...
Paino ei ihan aina toivomalla tyylillä putoa, mutta kärsivällisyyttää olen yrittänyt oppia ... huom! yrittänyt! =D>

_________________
Shut up and deadlift!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-05-13 13:32:28 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-25 14:52:16
Viestit: 395
Meitä on moneen lähtöön ja mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi kaikille. Itsellä ainakin tehot hiipuu jos en ota treenipäivinä vähän ekstra hiilareita.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-05-13 14:49:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-05 17:07:52
Viestit: 640
Ekstrahiilareita toki voi kokeilla mikäli hommat ei suju. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että rasvapolttoiseksi totuttelu vie aikaa (1-6kk) ja ensi alkuun homma voi olla takkuistakin. Käytän itse hieman hiilaria palautusjuomassa (10 - 30 grammaa dekstroosia).

Reipas


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-05-13 18:14:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-31 20:21:01
Viestit: 7651
Paikkakunta: Turku
Itse kuulun myös tähän porukkaan, joka tarvitsee vähän ekstrahiiliä liikkumispäivinä, on kyse sitten salitreenistä kuin pidemmästä juoksulenkistä. Extrahiilet ei kuitenkaan tarkoita itselle jättivuorta pastaa. Se voi olla esim. annos kaurapuuroa, pieni kauhallinen riisiä, 1 pieni peruna, banaani, vähän papuja/kikherneitä/linssejä tai kauraleipäpala. Jo 20-30 g hiilarilisä voi tehdä merkittävän eron fiilikseen.

_________________
"Experience is not what happens to you; it's what you do with what happens to you." - Aldous Huxley

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-05-15 08:19:37 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2015-05-13 09:35:38
Viestit: 12
Mulla on tätä karppausta tai vhh eloa vielä niin vähän aikaa takana, että katson mihin tuo reeni alkaa menemään. Täytyy kuunnella roppaa ja jos tuntuu takkuavan, niin lisää hiilaria jossakin muodossa :)

Tähän mennessä olen nyt kyllä huomannyt, että rauta painaa enemmän tällä hetkellä. 90 kilon penkki tuntuu todella kaukaiselta just nyt :D

_________________
Shut up and deadlift!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-05-15 14:55:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-19 14:10:20
Viestit: 513
Paikkakunta: Helsinki
Hei viikat!
Mieleeni tuli eräs henkilö, jonka liikuntapäiväkirjoista saattaisi olla sinulle hyötyä. :-k
Patrik Nyman voimailee -ketjussa voi olla sinullekin sopivia vihjeitä. Ketjua ei enää päivitetä, mutta kokemuksethan eivät vanhene. Tutkaile ja mieti, onko postauksista apua omaan tilanteeseesi.

viewtopic.php?f=42&t=49467&hilit=Patrik+Nyman+voimailee

_________________
Kasvissyöjästä on kehkeytynyt kalansyöjä - kalansyöjästä on kehkeytymässä...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-05-16 08:30:23 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2015-05-13 09:35:38
Viestit: 12
MAHTAVAA! Kiitos tosi paljon vinkistä. =D>

Näytti olevan perusteellista infoa ja pystyn soveltamaan tuota omaan reeniin. Viime viikolla täytyy kyllä sanoa, että väsymyt reeneissä painoi. Ja painoi niiden jälkeenkin, vaikka söin siinä heti hyvä aterian. Täytynee vain kiinnittää VIELÄ enemmän tuon ruuan laatuun kuin ennen.

Muutoin nälkä ei vaivaa päivän aikana, mutta väsymys kyllä ja osittain vaikuttaa voimatasoon ... :)

_________________
Shut up and deadlift!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-05-16 13:17:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-19 14:10:20
Viestit: 513
Paikkakunta: Helsinki
Kiva jos voit soveltaa päiväkirjan vinkkejä omaan tilanteeseesi. Arvelinkin, ettei mies/naisnäkökulmalla ole varsinaisesti merkitystä lajissasi. :lol:

Olethan jo löytänyt karppilan Liikuntapäiväkirjat-osion? Sieltä saattaisit löytää lisää apuja.

viewforum.php?f=42

Rekisteröityneenä pääset lukemaan myös Salaisia päiväkirjoja. Joukossa on useitakin naisia, jotka treenaavat voimanostoa.

Muistini mukaan Nightfallin harrastus oli klassinen voimanosto:

viewtopic.php?f=81&t=68431&p=1953446&hilit=Nightfall#p1953446

Myös Noway on treenannut voimanostoa:

viewtopic.php?f=81&t=68794&hilit=Noway+voimanostoa

Heidän kokemuksistaan saattaisi olla paljon hyötyä sinulle! =D>

_________________
Kasvissyöjästä on kehkeytynyt kalansyöjä - kalansyöjästä on kehkeytymässä...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-05-17 11:39:07 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-08-11 23:23:53
Viestit: 72
Paikkakunta: Turku
Olen yli 10 vuotta harrastanut voimailua ja nyt neljä viikkoa karpanneena voin kertoa että treeni kulkee hyvin ja rauta on "kevyttä." Pitkien sarjojen sijaan suosin lyhyitä sarjoja isoilla painoilla.
En tiedä onko sillä vaikutusta, mutta otan magnesiumia ruoan lisäksi ja olo on ollut sen jälkeen pirteämpi. Hiilaripainotteisella ruokavaliolla salilla usein kohtasi väsymys, ruokailuajoista riippuen. Nykyisin olo on tasaisempi kautta päivän kun verensokeri ei vaihtele niin paljoa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-05-17 13:10:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-31 20:21:01
Viestit: 7651
Paikkakunta: Turku
castillo kirjoitti:
En tiedä onko sillä vaikutusta, mutta otan magnesiumia ruoan lisäksi ja olo on ollut sen jälkeen pirteämpi.


Tuolla yleisen puolella on keskustelua magnesiumin tarpeesta, kliks.

Hyvinkin saattaa vaikuttaa tuo magnesiumlisä. Itse syön päivittäin 300 mg magnesiumia, ja sen kanssa ei lihakset mene koskaan sellaiseen tappojumitilaan. Ilman magnesiumia menee. Lisäksi vhh:n kanssa lisämagnesiumin tarve saattaa olla siinä mielessä suurempi, kun ei ole hiilareita sitomassa kehon nesteitä (jossa ne suolat on).

Myös täällä voimailua harrasteleva, tosin melko aloitteleva sellainen. Pari kertaa viikossa käyn salilla, ja harrastan oheen lisäksi lenkkeilyä. Itse tosiaan syön hiilareita vähän reippaammin, pyörii liikkumispäivinä siellä 100-120 g nurkilla, muina päivinä sitten 60-100 g kieppeilla riippuen vähän fiiliksestä ja mahdollisista tarjoiluista. Noilla määrillä sujuu liikkuminen, hirveästi pienemmillä kuin 100 g on ongelmia erityisesti palautumisen kanssa.

_________________
"Experience is not what happens to you; it's what you do with what happens to you." - Aldous Huxley

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-05-17 15:18:35 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2015-05-13 09:35:38
Viestit: 12
Mulla on voimailua takana useampi vuosi, mutta nyt vasta aika keltanokkana vhh ja karppaus ruokavaliossa. Muutoin kyllä tuntuu olossa huomattavasti paremmalta, mutta väsy vaivaa toisinaan, varsinkin jos on tiukka reeni edellisenä päivän. Kuten eilen maastavedon ykköstä testasin.

Mulla on hiilarit poikkeuksetta jossakin 60 gramman paikkeilla per päivä. Jää nähtäväksi onko liian vähän ... painoa pitäisi saada se kymppi pois! Ja hiilareita vähentämällä yritän saada tähän vaikutusta! Tuntuu olevan todella tiukassa laardi!! :lol:

Mankkua en olekaan ottanut lisänä. Toi täytyy ottaa tähän komboon mukaan!! :D

_________________
Shut up and deadlift!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-05-17 15:39:26 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2015-05-13 09:35:38
Viestit: 12
Hitsi, toi liikuntapäiväkirja olikin huippu! Voisi tehdä itselle pohjaa sellaiseen myös. Omaksi iloksi ja ehkä jonkun toisenkin iloksi :D

_________________
Shut up and deadlift!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-06-06 10:57:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-10-23 15:44:14
Viestit: 982
Paikkakunta: Pori
Alkaa varmaan monet alkavat olemaan sitä mieltä, että kannattaa syödä enemmän hiiliä treenipäivinä. Mulla tulee syyskuussa jo 5 vuoteen täyteen vhh:ta. Kaikkea olen kokeillut maan ja taivaan väillä, mutta todennut seuraavaa: Ei kannata treenata kovaa ketoosissa. Ketoosi ei sovi minulle muutenkaan. Pidän hiilet ei treenipäivinä 70-80g/vrk. Minulla keho ei ole edes näin pitkän karppauksen aikana tottunut rasvapitoiseksi mitä tulee treenaamiseen. Mitä kovempi treeni sitä enemmän hiiliä. Jos treenaan kyykyn ja maastavedon kovaa tarvitsen lisähiiliä n.40g. Penkki ja yläselkäpäivänä lisähiiliä vain n. 10-15g. Kerran viikossa se mässäilypäivä, joka on lauantai. En ole jaksanut treenata viikonloppuna, mutta jos hiiliä syö ilman rajoituksia kerran viikossa olisi järkevää treenata silloin kovaa. Olen jatkanut Vhh:ta koska se tuntuu luonnolliselta ratkaisulta ja terveys parempi kuin "perinteisellä" ruokavaliolla. En oikein keksi miksi vaihtaisin takaisin hiilariruokavalioon.

_________________
Voimanostoa alkaen tammikuusta 1993.Karppaus alkaen syyskuusta 2010.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-01-10 20:55:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-10-23 15:44:14
Viestit: 982
Paikkakunta: Pori
Olen todennut erittäin toimivaksi sen, että edellisenä päivänä tankkaa hiiliä reilusti ja seuraavana päivänä treeni tosiaankin KULKEE. Koskee erityisesti kyykyn ja maastavedon treenejä, penkissä ei niinkään auta. Kokeilkaa ja ihmetelkää. Muuten tietysti karppaillen...

_________________
Voimanostoa alkaen tammikuusta 1993.Karppaus alkaen syyskuusta 2010.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-01-27 09:15:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-28 17:21:40
Viestit: 1647
Patrik Nyman kirjoitti:
Olen todennut erittäin toimivaksi sen, että edellisenä päivänä tankkaa hiiliä reilusti ja seuraavana päivänä treeni tosiaankin KULKEE. Koskee erityisesti kyykyn ja maastavedon treenejä, penkissä ei niinkään auta. Kokeilkaa ja ihmetelkää. Muuten tietysti karppaillen...


Minäkin olen oikeastaan vahingon kautta huomannut tämän saman, kun muutaman kerran olen synttärikakkukestien tms. "mättöpäivän" jälkeisenä päivänä huomannut salilla huomattavan eron jaksamisessa. Minulla ongelma tuossa hiilaria enemmän treenipäivinä on oikeastaan se, että tällä hetkellä noita "treenipäiviä" on 5 viikossa. Onko tämä enää VHH:ta, jos tankkailen hiilaria kaikkina paitsi 2 päivänä viikossa? :D

_________________
"You know, if you take everything I've ever accomplished in my entire life and condense it down into one day, it looks decent." - George Costanza


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)