karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2019-09-22 06:37:10

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 114 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2013-11-12 20:17:54 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Onko lämpö siis kuumetta vai pelkästään noussutta ruumiinlämpöä ilman mitään oireita, pahaa oloa tms? Mullahan kävi katsos niin, että kun kilppari rupesi vihdoinkin pelittämään niin keskipäivän lämpö on jopa 37,2. Se on nykyään mun normaali ruumiinlämpö :)

ViestiLähetetty: 2013-11-12 21:05:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei kun siis voimaton olo ja tunnen selvästi, että nyt ei ole kaikki kunnossa. En huomaisi mitata kuumetta, ellen tuntisi oloa huonoksi. Ei mulla koskaan kohoa lämpö korkealle, silloinkaan, kun on oikea flunssa. Mutta olo on surkea, jos nousee vaikka 37,3:een.

ViestiLähetetty: 2013-11-13 09:05:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Musta sun kannattaisi vähentää tuota salin määrää ja ihan oikeasti keventää ohjelmaa. Kropan jossain systeemissä tuntuu nyt häikkää olevan, joten ehkäpä kannattaisi se hoitaa ensin kuntoon. Ja juu, varmasti harmittaa, että salimaksut on maksettu yms., mutta se on kuitenkin toissijaista, kun kyseessä on oma terveys.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2013-11-13 09:57:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä ylikuumenen helposti, lihaksisto tuottaa vähäisimmästäkin liikunnasta enemmän lämpöä kuin sisätiloissa vaatteet päällä pystyy haihduttamaan. NIinpä olenki mitannut takavuosina 2 tuntia aikidotreenin (=Muotosidonnaista, eli takkia ei saa ottaa pois vaikka tulisi liian kuuma) jälkeen asteen verran koholla olevan ruumiinlämmön.

Tämä 'lihakset tuottavat järkyttävän määrän lämpöä pienestäkin liikunnasta'-ilmiö on voimistunut entisestään karppaamisen myötä. Voisiko sinun lämmönnoususi johtua samasta? Minulle 10 astetta tuulettomalla kelillä ulkona on t-paitakeli. MIkä sitten avuksi? Ikkunaa auki treenatessa jos voi, vähemmän vaatetta, viuhka, jäähdyttelytaukoja.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2013-11-13 15:52:15 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Oletko lisännyt kortisonin määrää kun aloitit salitreenit? Eikös annosta pidä nostaa rasituksen lisääntyessä? Tämmöinen käsitys mulla on asiasta?

ViestiLähetetty: 2013-11-13 17:24:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joulupukki kirjoitti:
Oletko lisännyt kortisonin määrää kun aloitit salitreenit? Eikös annosta pidä nostaa rasituksen lisääntyessä? Tämmöinen käsitys mulla on asiasta?

Ahaa...en tiennyt.. kokeilenpa tuota!

ViestiLähetetty: 2013-11-13 17:40:46 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

erfyt kirjoitti:

Ahaa...en tiennyt.. kokeilenpa tuota!

Varmaan pitäisi nyt kysyä lääkäriltä tarkemmat ohjeet tähän? Minun käsitykseni mukaan homma menee näin, että voimakkaan rasituksen jälkeen pitää hetkellisesti nostaa annosta/ottaa lisäannos? Tämmöisen linkin löysin: http://ohjepankki.vsshp.fi/fi/2609/58249/

ViestiLähetetty: 2013-11-18 19:25:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Noniin, homma alkaa tasaantua. Luulen, että monta juttua tapahtu samaan aikaan keskenään eri syistä. Eli paino nousi ja mahanympärys kasvoi, mutta eri syistä. Näin arvelen, sillä kun kiristin hiilareiden saantia, navanympärys kutistui kuusi senttiä vaikka paino tippui vain 0,5 kg. Eli kyse oli ehkä hiilaripöhöstä. Ne pienet hiilarilisäykset (jotka taisivat oikeasti olla hieman suurempia kuin tähän kirjoitin, alkoi sitten muistua mieleen myöhemmin erinäisiä pillikaakaoita ja vastaavia) eivät aiheuttaneet nälkää mutta kylläkin pöhön.

No nälkä on edelleen kova mut ei enää ihan älytön. Syön kunnon karppiruokaa jos on nälkä. Painonnousu loppui ja paino jäi 1,5 kg kiloa isompaan kuin ennen salilla käynnin aloitusta. Ehkä se on sit se lihasten nestelisäys mistä keke puhu.

Noiden kuumeilujen takia vähensin salillakäyntimääriä kahteen viikossa, pelkään ettei sillä määrällä tapahdu mitään kehitystä. No jos kuumeilu loppuis ni seki ois tietty kehitystä :) Sen verran on jo tapahtunu ettei kaikki paikat naksu enää :)

ViestiLähetetty: 2013-11-18 20:45:40 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Lisäsitkö kortisonia?

ViestiLähetetty: 2013-11-18 21:04:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joulupukki kirjoitti:
Lisäsitkö kortisonia?

En lisännyt. Kävin lääkärissä eikä työterveysomalääkäri suostunut määräämään. Oli ehdottomasti lisäkortisonia vastaan tilanteessani. En jaksa mennä pelkän kortisonin takia käymään E.A.:lla, kun tämä työterveysomalääkäri lupasi hoitaa jatkossa Lio-reseptini uusinnan ja suhtautui siihen erittäin asiallisesti.

Täytyy nyssit katsoa, mitä tekee. Tänään salin jälkeen vähän paleli, se on kyllä huono merkki. Otin lisäannoksen (puolikas tabletti) Lioa kyllä.

ViestiLähetetty: 2013-11-19 09:55:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

erfyt kirjoitti:
Mun PT sanoo koko ajan et joo kevennetään ohjelmaa ettei tuu näin rajuja ylirasitusoireita mut sit se kuiteski rääkkää mut ihan tärinään :/

Mä en kestä jos joudun lopettaan. Ensinnäkin olen maksanut hirvittävät rahat vuoden sopimuksesta + personal trainerista. Toisekseen mä olen 34 v ja työfyssarin mukaan lihasvoimaltani 70-veen tasolla! Toinen fyssari sano mut nähdessään: "En o ikinä nähny sun ikäsellä noin huonoa ryhtiä!" Kärsin siitä, etten pysty ulkoilemaan normaaliin tapaan, siis käymään perheen kanssa metsäretkillä tms., koska polvea ympäröivät lihakset eivät saa pidettyä polvia suorassa ja ne kipeytyvät. Haluan normaalin terveen olemuksen :(

Mun täytynee kysyä tätä kilpparivajakkiosastolla, ei tää varmaan kuulu tänne perusterveiden urheilijoiden osastolle :( Aattelin eka toiveikkaana et tää nälkähomma ei liittys kilppariin, mut jos kukaan muu ei o sellasta kokenut ni kyl se sit varmaan liittyy :(

Jos olet nyt vasta tänä syksynä aloittanut kuntosalilla käynnin ja lisännyt liikuntaa niin voi olla että olet lisännyt liian nopeasti ja liikaa ja kroppa protestoi. Meidän kilpparivammaisten täytyy varmaan aloittaa liikuntakin rauhallisemmin. Mäkin aloitin salilla käynnin tänä syksynä ja pari kuukautta siihen meni että kroppa tottui uudenlaiseen rasitukseen. Jos kovin usein PT:n kanssa salikäynti pistää sinut tärinään niin se on liikaa. Onko sulla sykemittari? Jos ei, niin suosittelen sellaisen hankkimista, ja omien sykerajojen selvittämistä ja niiden mukaan harjoittelua. Vaikka täällä muut ovat kannattaneet pieniä hiilarimääriä niin itse olisin sitä mieltä että jos/kun käy aktiivisesti kuntosalilla niin hiilareita saa kyllä syödä. Täällä Aamusali ja syöminen toisessa ketjussa oli erittäin mielenkiintoinen linkki http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=3&t=65729 Olli Sovijärven kirjoitukseen suht alhaisilla hiilareilla treenaamisesta.

ViestiLähetetty: 2013-11-19 15:01:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Suzi kirjoitti:
Jos olet nyt vasta tänä syksynä aloittanut kuntosalilla käynnin ja lisännyt liikuntaa niin voi olla että olet lisännyt liian nopeasti ja liikaa ja kroppa protestoi. Meidän kilpparivammaisten täytyy varmaan aloittaa liikuntakin rauhallisemmin. Mäkin aloitin salilla käynnin tänä syksynä ja pari kuukautta siihen meni että kroppa tottui uudenlaiseen rasitukseen. Jos kovin usein PT:n kanssa salikäynti pistää sinut tärinään niin se on liikaa. Onko sulla sykemittari? Jos ei, niin suosittelen sellaisen hankkimista, ja omien sykerajojen selvittämistä ja niiden mukaan harjoittelua. Vaikka täällä muut ovat kannattaneet pieniä hiilarimääriä niin itse olisin sitä mieltä että jos/kun käy aktiivisesti kuntosalilla niin hiilareita saa kyllä syödä. Täällä Aamusali ja syöminen toisessa ketjussa oli erittäin mielenkiintoinen linkki http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=3&t=65729 Olli Sovijärven kirjoitukseen suht alhaisilla hiilareilla treenaamisesta.

On sykemittari, en ole tullut ajatelleeksi että sitä tarttis salilla, kun en tee aerobisia juttuja. Olen sanonut PT:lle et pidän vähän taukoa siinä vaiheessa kun silmissä on näkynyt tähtiä...

Kuinka usein sä siis kävit sen eka pari kk ja nyt kun oot tottunut niin kuinka usein käyt nyt ja kauan oot siel kerrallaan, millanen ohjelma?

Tuntuu kauhean vaikealta keventää sikäli et niitä kevytjuttuja ei tule tehtyä. Salilla käynnin pitää vähän tuntua! Ja mieleen hiipii sellanen peikko joka sanoo ettei tästä mitään tule, et vaan pysty etkä tuu ikinä kehittymään, lopeta suosiolla. Siksi koen, että on parempi tehdä PT:n ohjeiden mukaan, sillähän pitäs olla kokemusta, et millä määrillä treeniä saa oikeesti tuloksia. Et kevennän sen verran kuin se PT keventää, en mieluusti omin päin, koska silloin iskee epäusko ja luovutushenki. Mun tekis mieli kysyä siltä, että onko se oikeesti koskaan ohjannut henkilöä (naista), joka ois onnistunut ja kehittynyt, mut en viitti. Se valehtelis kuiteski :D

Luulen et toi hiilarijuttu on hyvinkin yksilöllinen, mä oon nyt omien testieni perusteella sitä mieltä, et ennen salia ei ainakaan kannata. Salin jälkeen voi vähän syödä jotain jos tekee mieli, mut yleensä ei tee. Mieluummin nopeasti kotiin lihoja paistelemaan.

ViestiLähetetty: 2013-11-19 15:16:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Siitä miten liikunnan pitää tuntua:
Tulee mieleen 30 vuoden takainen tokaisu tanssinopettajalta: Se että seuraavana päivänä on 'maitohapoilla' eli lihakset kipeinä, ei ole merkki onnistuneesta treenistä, vaan överiksi menneestä treenistä. :D Fysioterapeuttini on samaa mieltä.

Toki jos kunto on aivan rapa, niin sitten saa tuntuakin ekojen treenikertojen jälkeen ja pitkän tauon jälkeen, tai erityisen raskaan tai vaativan treenin jälkeen. Mutta se että treenin jälkeisenä päivänä lihakset ovat aivan kipeinä palikoina EI ole osoitus onnistuneesta/riittävästä treenistä!

Voi olla että tavoitteet ovat siis liian korkealla? Ja onko personal trainer tietoinen kilpirauhasjutuistasi? Ammattitaitoinen sellainen osaisi varoa liian kovaa treenautusta sellaisessa tapauksessa, ainakin maalaisjärki sanoo niin. Ja vielä tulee mieleen yksi vaihtoehto: Personal trainerilläsi voi olla sellainen harhaluulo, että kun ihmiset maksavat hänen palveluistaan, niin sitten pitääkin saada valtavia tuloksia järkyttävän nopeasti, tai ainakin ne lihakset maitohapoille, jotta asiakas tuntisi saaneensa vastinetta rahoilleen.

Oma politiikkani on se, että kyllä kroppa tietää: Treenatessa ei saa tulla millään tavoin paha olo mistään kohtaa. Ainoa hyväksyttävä epämiellyttävyys treenatessa on kohtuullinen hiki ja lämpö, sekä kohtuullinen rasituksen tunne lihaksistossa. Kaikki muu on överiä ja omaa kroppaa vastaan sotimista.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2013-11-19 16:55:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kunto on tosissaan rapa. Nyt itse asiassa on sellaista edistymistä tapahtunut, että lihakset liikkuvat treenipäivien välissä, eli en ole maitohappoinen jäykkä palikka enää :)

PT tietää toki kilpparista ja olen kertonut kuumeiluista. Valitsin alun perin PT:n sillä perusteella, että hän on erikoistunut kuntouttavaan treeniin ja ryhtivikojen korjaamiseen. Tavotteet on kirjattu ylös ja tavote ei ole supertimmi kroppa vaan toimintakykynen ja hyväryhtinen kroppa.

ViestiLähetetty: 2013-11-20 09:42:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

erfyt kirjoitti:
Kuinka usein sä siis kävit sen eka pari kk ja nyt kun oot tottunut niin kuinka usein käyt nyt ja kauan oot siel kerrallaan, millanen ohjelma?

En ole koskaan ollut ihan rapakuntoinen, olen aina liikkunut ihan kohtuullisesti. Ratsastan, pyöräilen, kävelen, joogaan, hyötyliikun. Keväällä on tiedossa ilmeisesti vähän rankempi viikon hiihtovaellus Lapissa joten ajattelin aloittaa sitä varten treenaamisen ajoissa. Mun "PT" on samassa firmassa töissä oleva bodariäijä, joka ei ole treenaamiseeni puuttunut sen jälkeen kun teki mulle ohjelman ja katsottiin sen kanssa, miten liikkeet tehdään. Käyn viikon aikana 2 kertaa kuntosalilla, kerran viikossa kahvakuulatunnilla ja parilla kävelylenkillä. Liikun vähintään 6 tuntia viikossa, tähän ei ole laskettu joogaa eikä yleensä ratsastusta mukaan. Saliohjelmassa tehdään koko kroppa läpi joka kerta, "PT" teki 2 eri ohjelmaa joissa on vähän eri liikkeitä kummallekin eri viikottaiselle kerralle. Jalkoihin on joka kerta 3 eri liikettä, vatsalihaksiin 2, selkä, rinta, hauikset, ojentajat ja olkapäät tehdään joka kerta vähän erilaisilla liikkeillä. Joka liikkeessä sarjoja 4 tai 5, toistoja 10-15, painoja pitäisi :roll: olla niin ettei sarjan viimeisiä meinaa jaksaa (välillä vähän lintsaan :roll: ) Jos teen kunnolla koko setin menee aikaa noin 90 minuuttia lämmittelyineen. Maksimisyke salilla ylensä on 160-170 (mun henk. koht maksimisyke on 186), keskisyke 130 korvilla. Viimeksi meni kaloreita 595 kcal.
Mä olen alusta asti käynyt salilla tuon 2 kertaa viikossa. Nyt saa jo joissakin liikkeissä pistää lisää painoja tai pystyy tekemään koko sarjan kaikki toistot (esim. pystypunnerrus 4 x 10 pelkällä tangolla). Aluksi meno tuntui aika takkuiselta mutta kun olen tietoisesti harrastanut lepopäiviä ja pitänyt yhden kokonaisen lepoviikonkin niin tuntuu ihan OK:lta. Jos joku tuntuu liian pahalta (esim. tunnin kahvakuulatreeni kahdella 8 kg kuulalla jolta on peräisin tuo 186 maksimisyke), teen sen seuraavalla kerralla kevyemmin.
Olen huomannut sykemittarin ihan korvaamattomaksi apulaiseksi sekä kuntosalilla että muuten liikkuessa. Mulla on taipumuksena liikkua liian kovilla tehoilla, ja nyt kun sykemittari (Polar FT60) antaa mulle viikoittaisen kuntoiluohjelman, joudun ihan oikeasti kiinnittämään huomiota siihen että liikun riittävästi myös alemmilla sykealueilla enkä liikaa sillä korkeimmalla. Kuntosalilla vahtaan siitä lähinnä sitä että missä vaiheessa syke on laskenut riittävästi uuden sarjan aloittamista varten.
Olen myös sitä mieltä että liian verenmaku suussa vain hajottaa kroppansa, ennemmin tai myöhemmin. Yllättävän kevyelläkin menolla kunto paranee.

ViestiLähetetty: 2013-11-20 10:39:34 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Juu, multa kanssa kannatusta sykemittarin käyttöön. Itsellä on Suunto M5, josta on ollut ihan korvaamaton apu kunnon kohottamisessa. Siinä on kanssa kunto-ohjelma, ja oman tasonsa voi määrittää kuntotestillä (kävelytesti 1600m) ja kun kuntotaso on oikein määritetty niin liikunta on mukavaa ja sopivan rasittavaa. Itse liikuin kanssa verenmaku suussa ja aina oli joka paikka rikki kun revitteli liikaa. Ja intokin lopahti helposti kun ei tajunnut palautua riittävästi. Sykemittari pitää huolen lepopäivistäkin :wink:

ViestiLähetetty: 2014-02-08 21:30:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Testasin nyt vielä uudestaan tota hiilaritankkausta ennen treeniä, nyt sillä viisiin että vedin kunnolla sitä hiilaria, ja puhdasta hiilaria, ilman rasvaa tai prodea. Vaikutus oli hurja. Treeni kulkee ihan eri tapaan. Ei näy silmissä tähtiä, ei okseta ja heikota. Pystyin pidentämään treeniaikaa puolesta tunnista reiluun kolmeen varttiin.

Ongelma: heti lävähti kaksi kiloa lisää läskiä. Ei lihasta, vaan läskiä: piti kaivaa kaapin perukoilta vanhat isomman koon farkut esiin, sillä ne kaksi kiloa olivat ratkaisevat kaksi kiloa. Syksyllähän lihoin kans kaksi kiloa ja nyt on siis 4 kiloa tullut lisää verrattuna aikaan ennen treenaamisen aloitusta.

Toinen ongelma: Kun käyn kolme kertaa viikossa salilla, tarkoittaa se kolmea hiilaripäivää viikossa. Ne välipäivät ovat sitten tuskaisia, kun ne ovat sellaisia kuin karppausta aloittaessa, eli koko ajan tekee mieli makeaa. Ei-salipäivinä syön siis karpisti.

Olen ajatellut sitäkin, että kävisin nyt salilla edelleen ja lihoisin ja sitten, kun saisi reisiin niin paljon lihaksia että voisin kävellä, uida ja juosta ilman että polvet kipeytyvät, lopettaisin salilla käynnin, söisin karpisti ja liikkuisin ja pitäisi lihaksista huolta noilla äsken mainituilla liikuntalajeilla. Mahtaisiko onnistua...?

ViestiLähetetty: 2014-02-08 22:22:27 
Poissa
***Assolekarppi
***Assolekarppi

Paljonko sä sitä hiilaria vedit?
Mä syön 30g puhtaita gluteenittomia kaurahiutaleita joista keitän puuron,
päälle marjoja.
Hiilarit kaurasta noin 16 ja marjoista vähä päälle.
Sen kaiken kyllä poltan treenatessa pois.

ViestiLähetetty: 2014-02-09 09:34:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

TeijaS kirjoitti:
Paljonko sä sitä hiilaria vedit?

No eri päivinä otettuja juttuja, siis ei näitä kaikkia kerralla:

Robert´s coffeen 0,5 l smoothie, sis. vähärasv. luonnonjuggee, mansikoita ja banaania, en tiedä paljon hiiliä, ehkä 20-30 g luokkaa?

Appelsiini + banaani + vähän sokrujuggea yht 30 g hh

Kaakaota, 20-30 g hh

Sitten treenin jälkeen joko:

prodejuoma, jossa 20 g prot ja 20 g hh + kourallinen kuivahedelmiä

tai

kaakaota 20 g hh ja kourallinen kuivahedelmiä

Päivän hh-annos siis ruoan päälle n. +60-80 g ja ruoissa hieman välipäiviä enemmän hiiliä, ehkä + 20-40 g Tällä määrällä ei treenatessa okseta eikä jalat tärise hillittömästi salilta lähdettessä. Koko päivän hh-määrä n. 100-ihan max. 150. Sitten välipäivänä tiukat hiilet, 20 g hh per päivä ja raastava hiilarinhimo.

ViestiLähetetty: 2014-02-09 09:37:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Niin ja ihan takuulla poltan treenatessa tuon määrän, nyt varsinkin kun vedän sen 45 min. niin etten taukoile paljoa edes sarjojen välillä vaan teen yhden sarjan jalkoja, sitten yhden sarjan käsiä, syke on koko ajan tapissa ja hiki valuu, vaikka kilpparivajakkina en paljoa hikoilekaan. Mutta eihän sillä liikunnalla ole väliä eikä sillä polttaako liikkuessa sen energian vai ei, alan uskoa siihen teoriaan että vain ja ainoastaan hh-määrä ratkaisee :(

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 114 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00