karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2020-04-07 09:22:59

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2013-04-20 10:42:45 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2013-04-13 17:05:45
Viestit: 26
Paikkakunta: Keski-Suomen tienoo
Pari vuotta sitten sain valmiiksi projektini ensimmäisen osan. Pudotin karppaamalla ja liikkumalla 25 kiloa. Sen jälkeen olen pitänyt painoa niissä lukemissa (+- 3 kiloa) lähinnä liikkumalla (hölkkä, maastopyöräily, kuntosali, jääkiekko, salibandy).

Kuntoni on ihan ok, mutta vielä haluan pudottaa 10 kiloa. Pudotus on nyt käynnissä.

Ongelmana vain on se, että minulle vhh tekee liikunnan suhteen sen, että en saa itsestäni omaa mieltä tyydyttävää tehoa irti. Meno on kuin vanhalla dieselmersulla tai suomenhevosella. Kuntoa on, mutta vauhtikestävyys on minun mieleeni liian heikkoa.

Ajattelin lähestyä tällä kertaa tilannetta hieman erilaisella tavalla. Ensin karppaamalla ja kevyellä liikunnalla se 10 kiloa pois. Sen jälkeen alkaisin treenata enemmän (kun lisään hieman hiilareita ruokavalioon). Kiinteyttäisin, lisäisin lihasmassaa ja hankkisin vauhtikestävyyttä.

Pelkään, että luovun karppaamisesta, jos nyt alan rehkiä.

Onko joku muu havainnut hyväksi tavaksi sen, että ensin paino alas ja sitten kierroksia koneeseen? Siis minulla ei ole liikunnan suhteen ongelmia, eli perusliikuntamääräni on ihan normaali joka tapauksessa nytkin.

Tää on nyt tällaista jaakobinpainia. Tykkään hölkätä (lenkit 10-12 kilometriä 3 kertaa viikossa), mutta tiedän, että en nauti siitä nyt painonpudotuksen aikana. Jos taasen hylkäisin karppaamisen nyt, niin tiedän, että myös painonpudotus tyssäisi. Ja toisaalta tiedän, että en saa rakennettua itselleni niin hyvää vauhtikestävyyttä kuin haluaisin, jos en nappaa sitä kymmentä kiloa ensin pois... Kuulostaako ihan hölmöltä?

_________________
Onnistuu, onnistuu...

[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wtfHIvL/]
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-04-21 20:21:23 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2004-08-10 10:33:42
Viestit: 216
Paikkakunta: Jyväskylä
Mr. Mursu kirjoitti:
Pari vuotta sitten sain valmiiksi projektini ensimmäisen osan. Pudotin karppaamalla ja liikkumalla 25 kiloa.

Onneksi olkoon, hieno suoritus - Ja mikä vielä upeampaa, ekstrakilot myös pysyneet poissa!

Mr. Mursu kirjoitti:
Kuntoni on ihan ok, mutta vielä haluan pudottaa 10 kiloa. Pudotus on nyt käynnissä.

Ongelmana vain on se, että minulle vhh tekee liikunnan suhteen sen, että en saa itsestäni omaa mieltä tyydyttävää tehoa irti. Meno on kuin vanhalla dieselmersulla tai suomenhevosella. Kuntoa on, mutta vauhtikestävyys on minun mieleeni liian heikkoa.
...
Tykkään hölkätä (lenkit 10-12 kilometriä 3 kertaa viikossa), mutta tiedän, että en nauti siitä nyt painonpudotuksen aikana. Jos taasen hylkäisin karppaamisen nyt, niin tiedän, että myös painonpudotus tyssäisi.


Treenit. Kolmesti viikossa noin tunnin tai reilun tunnin hölkkä? Noistapa ei taida olla hyötyä tavoitteessasi, harkitse seuraavia nykyisten lenkkiesi sijaan:
1 * vko vetoharjoittelu (esim. 4 * 400m vetoja, rennot palautukset väliin kävellen tai hölkäten. Vaihtele myös matkoja, esim. 8 * 100m pyrähdykset)
1 * vko 15min täysillä
1 * vko kova tasavauhtinen, esim. 30-45min.
Näin käytät aikaa entisen +3h:n sijaan max 1.5h mutta laatu on ihan toista. Tulokset alkavat näkyä jo joidenkin viikkojen kuluttua.

Itse kannatan siis "vain vähän treeniä mutta kaikki irti" ja lisäksi päivittäistä hyötyliikuntaan (kävely, pyöräily).

Syömiset. Älä hylkää karppausta, ota mieluummin entistä tarkempaa syyniin hiilihydraattien määrä (vähennä jos epävarma) ja rasvojen määrä (lisää jos epävarma), siinä ei elimistölle jää oikein muuta vaihtoehtoa kun alkaa polttamaan varatankista energiaa.

Rasvojen määrä on metka asia, tuntui että aikoinaan painonpudotusvaiheessa tuli "lätrattyä" oikein kunnolla, mutta mites nyt kun paino on ollut vuosia siellä missä kuuluu? Nyt sitä (pääasiassa voita ja kookosöljyä) vasta tuleekin pistettyä vähän kaikkeen (mm. kaakaot aamuin illoin), sillä hiilihydraattien kanssa olen tarkkana (marjat ja pähkinät), proteiinia menee mutta liikaa ei voi syödä, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää rasvan reiluhko lisääminen. Miksi? Siksi, että tavoitteen saavutettua ei elimistö enää siis saa polttaa vararasvaa kuten painonpudotusvaiheessa (jossa osa energiasta tuli suun kautta, osa poltettiin kertyneistä kehon vararasvoista), joten kun tavoite on saavutettu, on lisättävä rasvan määrää suun kautta).

_________________
If you can grab handfuls of fat at the underside of your upper arms, around your thighs, around your waist, or over your belly, it is pretty clear that your body is set for the next famine. -Richard Bernstein


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-04-22 19:15:06 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2009-08-23 18:02:08
Viestit: 333
Mä kyllä suosittelisin Mursulle, että kokeilet vähän lisätä mieluummin hiilareita kovina treenipäivinä. Jos kerran olo on vetämätön ja muuta tällaista oiretta. Hiilarit varsinkin ennen suoritusta nautittuna nopeuttaa yleensä palautumista ja antaa buustia. Kookosöljy on kanssa kovaa valuuttaa hyvänä energialähteenä.

Kannattaa kokeilla eri komboilla miten vaikuttaa. Välillä melkoiset mättöpäivät hiilareilla vaan buustaa aineenvaihduntaa ja paino voi lähteä laskemaan rivakamminkin. Kaikki saman toisto ja staattisuus kun on kropalle myrkkyä niin treenissä kuin ruokavaliossa. Ihan samanlailla kun treenissä on hyvä portlandin tapaan vaihdella treenien intensiteettiä on hyvä vaihdella ruokavalion "intensiteettiä"

FF


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-04-23 10:41:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-10-23 15:44:14
Viestit: 982
Paikkakunta: Pori
Jos liikkuu paljon helpoin tapa palautua (ja ehkä ainut) on lisätä hiiliä.Liikaa proteiinia ei kannata syödä se kun muuttuu sokeriksi ja läskiksi.Rasvaa sen verran että nälkä pysyy poissa.Veikkaan että tuolla tavalla laihtuu sekä pystyy liikkumaan hyvin.Rasvasta sen verran että sitä ei kannata mätätä ylettömästi,vaan sen verran kun tarvii.

_________________
Voimanostoa alkaen tammikuusta 1993.Karppaus alkaen syyskuusta 2010.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-04-26 08:23:40 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2013-04-13 17:05:45
Viestit: 26
Paikkakunta: Keski-Suomen tienoo
Kiitos hienoista vastauksista.

Testasinpa nyt sitten käytännössä. Eli alle 20gr/vrk hiilarimäärällä osallistuin rankkaan joukkueliikuntasuoritukseen. 1,5 tunnin treenissä keskisyke 152, palautumisaikaa oli noin 45 sekuntia suoritusten (vaihtojen, kyseessä joukkuepeli) välillä.

Huomioita: Tunnin kohdalla alkoi hieman heikottaa. Ja vaikka kuinka venyttelin niin kuin aina ennenkin, niin jalat täysin jumissa vieläkin muutama päivä treenin jälkeen.

Mietteitä: Enemmän proteiinia palautukseen ja ennen treeniä hiilariboostaus, vaikkapa pari banaania. Teen lauantaina vastaavanlaisen tempauksen, mutta tosiaan lisään hetkellisesti hiilariannosta.

Katsotaan, miten äijän käy :lol:

_________________
Onnistuu, onnistuu...

[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wtfHIvL/]
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-04-26 14:49:43 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2009-08-23 18:02:08
Viestit: 333
Itse vedän seuraavan aamiaisen ennen kovaa aamun jäkistreeniä/peliä (1h 15min)
- kermajuoma (purkki luomukermaa + loraus mustikkakeittoa ja vaniljakastiketta + 40-50 g heraproteiinia+hiukan mustikoita/mustaherukoita)
- juoman päälle reilu ruokalusikallinen virgin luomu kookosöljyä (biona) + 50-70 g valkopähkinäsuklaata

Jaksaa energian puolesta hyvin. Kuntopuoli vaan tuppaa sakkaamaan :). Kun ravinnon vetää pääosin nestemäisenä ehtii se joten kuten imeytyä (syön 1,5 h ennen treeniä) eikä vatsassa ole ähky olo.

Kokeileppa

FF


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-04-26 20:45:59 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2013-04-13 17:05:45
Viestit: 26
Paikkakunta: Keski-Suomen tienoo
Kiitos vinkistä. Kuulostaa näin nopealla aikataululla hieman monimutkaiselta :) Täytyy mennä huomenna banaanin voimalla. Mutta lupaan kokeilla tuota myöhemmin. Mitä heraproteiinia suosittelet?

_________________
Onnistuu, onnistuu...

[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wtfHIvL/]
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-04-27 14:59:41 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2013-04-13 17:05:45
Viestit: 26
Paikkakunta: Keski-Suomen tienoo
No niin. Tein summamutikassa pirtelön. Punaista maitoa, kermarahkaa, banaani ja vaniljakastiketta. Hyvin jaksoi.

_________________
Onnistuu, onnistuu...

[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wtfHIvL/]
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-04-28 20:28:17 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2009-08-23 18:02:08
Viestit: 333
Eiku vedä vaan kunnolla kermaa ja jätä maidot palautusjuomiksi :). Ja kokeile myös virgin kookosöljyä (biona). Mahtavaa energiaa.

Heraproteiineja on paljon hyviä esim. UFS:n Whey1, 2 ja ION92 tai Prot-topin herat (alla linkki)

http://www.prot-top.fi/tuotehaku.asp?sua=1&lang=1&ak=6

FF


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-04-30 15:07:19 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2011-04-04 10:02:39
Viestit: 126
Lisää hiilaria treenien ympärillä jos tuntuu että niitä tarvit. Vaikkapa banaani ennen treeniä ja seuraavalla aterialla treenien jälkeen myös vähän runsaammin hiiliä jostain valitsemastasi lähteestä. Tai sitten ihan perus palautusjuoma.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)